inperiurn bewijst
ijn idealisme
aul Steenbergen en
yra Ward rusten uit
Werkmans Wilskracht terug van weggeweest
I )AG 22 APRIL 1974
VARIA
EN Met bijzonder veel ge-
heb ik zaterdagavond kunnen
;eren .dat de opgaande lijn in
door eNVe-Drama met Shake -
"Leer om Leer", door Im-
eröer is doorgetrokken. "Stof-
stelde destijds enigszins te-
"Zie Zo Zee "was toneelmatig
g goed in elkaar gezet, maar
toch zeker de verbale kracht,
(ging van "Keer omme" Het
gebaseerd op teksten van
él en vindt zijn wortels ook in
a nLouis Paul Boon "De
Jesses".
het stuik toch het historische
te geven, waren ditmaal mo-
gebruikt rond de profeet Eze-
Het enige wezenlijke verwijt.
a opgeld doet is het zo mini-
lerwerken van dit bijbelse gege
kt toch te weinig na de pauze
drukking wordt gebracht. Vóór
ze vinden de toeschouwers he*
terug in het openingsliedje
historische teksten verweven
een goed in het gehoor lig-
■ed. Maar daar vindt de kritiek
rupt einde. Behalve de reeds
vermelde "opgaande lijn"
dch ook nog het verschijnsel
,t Imperium steeds meer mer
professionele maatstaven gemeten
kan worden. Dit wordt in hoge mate
veroorzaakt door het optrekken van
het spelnïveau. Hoewel duidelijk moet
zijn, dat amateurtoneel zich veel vrij
blijvender tot de kunstmanifestatie
vehroudt dan professioneel theater
(omdat de artistieke consequenties
daar veel dwingender spelen), heeft
Imperium met "Keer omme" bewezen
dat de combinatie van idealisme en
doorzettingsvermogen kan leiden tot
een betere manifestatie dan die van
menig beroepstoneelgezelschapMen
kan zich zonder veel moeite verschil
lende minimale professionele mani
festaties van het eerste kwartaal 1974
voor de geest halen, die zelfs niet in
de schaduw kunnen staan van "Keer
omme". Deze uitspraak lijkt enigszins
overdreven, maar de manier, waarop
Imperium zaterdagavond de decaden
tie van de mensheid gestalte gaf.
veroorzaakte soms koude rillingen.
De passage, waarbij door middel
van een lamp de acteurs uit de toe
schouwers worden gesplitst is voor
treffelijk. Als climax wordt dan er
varen, dat de spelers niet toneel na
men. maar hun eigen namen en pro
fessie noemen, waardoor het stuk een
brok werkelijkheidszin meekrijgt, die
nauw verbonden lijkt met de realiteit.
Of wat te denken van Jaap van Ek
die veel meer kan dan hij van zich
zelf bewust is en in de liedjes haast
dwingend de articulatie van de groep
regelt?? Of van Chris Marks, die tij
dens het uitlijnen van die decadentie
de juiste graad van humor weet te
vinden, waardoor de vaak weerzin
wekkende spanning even wordt ge
broken? Marks bereikt hier hetzelfde
effect als Dustïn Hofman in "Papil-
Ion", dde zelfs in de meest macabere
omstandigheden zijn gevoel voor
nuanceren en relativeren niet ver
liest. Of die lieve Janneke Hilarius,
die haar eigen persoonlijkheid als een
vermoeden onder de tekst verbergt
en uitgroeit tot een haast dierlijke
courtisane. Opmerkelijk was hierbij
wel het gebruik van pornografische
dia's, waarnaar in de tekst herhaal
delijk wordt verwezen. Het getuigt
van moed dit in het stuk op te ne
men. temeer omdat het functioneel
verwijst naar de decadentie van de
in verwarring verkerende mensheid
In hoeverre die verwarring op de toe
schouwers overkomt is aan u ter be
oordeling. wanneer u dit toneelstuk,
dat tot en met 31 mei elke vrijdag
en zaterdagavond ln het Micro-thea
ter speelt, gaat zien.
A. C. KOEKEBAKKER JR.
aag Paul Steenbergen en
Myra Ward zullen het ko-
toneelseizoen geen rollen spe-
Haagse Comedie ziet dit als
ot verlies, maar vindt dat de
na een carrière van ruim een
euw een lange vakantie zeer
rdiend heeft. Het gezelschap
vreugde uit naar de sa
cking met Paul Steenbergen
isseur vaD "Seascape'
ward Albee aan het einde van dit
jaar.
Paul Steenbergen koesterde al ge
ruime tijd de wens om een langere
vakantie in zijn buitenhuis in Frank
rijk door te brengen. Daarom wilde
hij voor het nieuwe seizoen geen rol
aannemen. Zijn vrouw heeft in ver
band hiermee de haar aangeboden
rollen van de hand moeten wijzen, al
dus de Haagse Comedie.
De Mona Lisa die op het ogen
blik in Tokio wordt geëxposeerd
trekt zeer grote belangstelling.
Hoe groot de belangstelling voor
de vrouw met de beroemde glim
lach loei is toont deze foto dui
delijk aan. Een jonge Japanse
vrouw heeft overigens zaterdag
het glazen scherm waarachter het
schilderij hangt met een rode
vloeistof besmeurd. Ze wilde met
deze daad protesteren tegen dis
criminatie van lichamelijk gehan
dicapten op de expositie.
Iffkgracht 9 Exposit
«mula Naturae; geëxposeerd
r. Hab van den Wijngaard
Peter Peereboom
Ome" iedere
tfngaard -
Thomas c
tot 20 april Openingstijden.
Dalmatlërs", wo.
18.30—18.45 T
Zaterdag en zondag:
15.30—15.45 uur
Bezoek aan ernstige patiënten:
dl. do, en vr. ook 2.30 Wanneer voor ernstige patiënten door-
Kindermatinee: "101 lopend bezoek wordt toegestaan, kan
za en zo. 2.30 en 4.30 de hoofdverpleegkundige hiervoor spe
ciale kaarten verstrekken.
Bezoekuren Ziekenhuizen Alphen aan den Rijn
Dlaconessenhuls: le fci. dagelijks van
11.00-12.00 uur van 15.45-16.30 uur en
18.30-19.30 uur 2e en 3e kl. dag 15.45-
16.30 uur en 18.30-19.30 uur Kinder
afdeling dagell1k8 van 14.00-19.00
Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30
13.30-14.15 en 18.30-19.30 u. 3e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 u. Kraam-
afdellng 13.30-14.15 uur alleen voor
echtgenoten 19-20 u. Kinderafdeling
ouders zondag 14.00-15.00 15-15.30 u. alleen voor ouders 18-18.30
r overige familieleden. u
„y 91
teutvs
april 1974.
Merd jaar geleden stond in
krant
Bij gelegenheid van de fees-
te Amsterdam op 12 Mei
1 voor het zilveren req^e-
tgsjubilê oan Z.M den Ko-
zullen door de directie
den Rijnspoorweg jer-
heidene extratreinen worden
ftganiseerd, zoo b.v. nacir
i Haag en Rotterdam des
onds na afloop van het
urwerk op den Amstel in de
ibijheid van het Rijnspoor-
ttion. Een dezer treinen zal
te Voorburg, Zoetermeer en
Zevenhuizen stoppen. De be
zoekers van de hoofdstad zijn
daardoor in staat gesteld alle
festiviteiten te Amsterdam bij
te wonen en toch 's avonds nog
terug te keeren, hetgeen voor
hen zeer gemakkelijk is, wijl
te Amsterdam in de logemen
ten reeds thans bijna alle ka
mers besproken zijn. Het ge
meentebestuur van Den Haag
heeft de ingezetenen uitgeno
digd om op 15 Mei, den dag
der terugkomst van den Ko
ning en de Koningin uit Am
sterdam, des avonds algemeen
te illumineeren.
Vijftig jaar geleden:
Te Pittsburg V.Sis op
ruim 64-jarigen leeftijd Elea-
nore Duse overleden, de groo-
te Italiaansche tooneelspeel-
ster, die als „la Duse" over den
geheelen aardbodem bekend
was. Naast tragische rollen
heeft zij ook komische met
succes vervuldd'Annunzio
heeft verscheidene zijner stuk
ken aan haar opgedragen.
Te Londen is overleden de
bekende romanschrijfster Ma
rie Corelli Deze ook in ons
land zoo ekende schrijfster,
die ten deele van Italiaan-
schen, ten deele van Schot-
schen bloede was, schreef een
lange reeks boeken, die we
reldvermaardheid verwierven,
waaronder ,J3arabbas" en ,J)e
smarten van Satan".
PANDA EN DE MEESTER-SCHAVUIT
49124. Toen Panda schuifelende voetstappen achter zich
hoorde draaide hij zich geschrokken om.
Jk ben het maar", zei Henkie. ,fiéb je ook een afspraak met
de baas op deze plek? Denk je niet, dat we te laat zijn? Ik
had hier al veel eerder moeten zijn, maar er is overal politie,
en daardoor moest ik een omweg maken".
„D-de b-baas stotterde Panda verrast. „Hier? Eh ..ik be
doel
Wj herstelde zich snel, want hij bedacht dat dit zijn kans was
om te weten te komen wie de schurk was die zich voor Joris
Goedbloed uitgaf.
Ja ik had ook een afspraak met hem", vervolgde hij dan
ook haastig. Jk ehik wilde hem graag zien". Maar de ge
heimzinnige baas kwam niet, en toen het middernacht geweest
was, gaf Henkie de moed op. „We hebben onze afspraak met
hem gemist", zei hij tenslotte. „We waren te laat. Oei wat
zal hij boos op ons zijn! En ik kan er helemaal niet tegen als
iemand boos op me is; daar ben ik te gevoelig voor".
...dan verschuilen we ons
in een van die grote i
schepen daar! J
Zo zo! Nu weer varen, hè?!
tyr
Toevallig ben ik dol op
-r roeien...
OMELET PICASSO
Snijd 1 grote ui in dun
ne schijven en fruit deze
in 25 gr. boter en 2 eetle- !J
pels olijfolie, samen met
een in ringen gesneden
rode of groene paprika.
Houd het vuur zeer laag,
leg een deksel op de pan
en laat ui en paprika in
ruim 20 min. gaar worden
Voeg een drupje water
toe als het geheel te hard
gaat bakken. Klop 3 eieren
los met 2 eetlepels melk
en een snufje zout. Giet
dit over ui en paprika.
Leg een deksel op de pan
als de eieren beginnen te
stollen, draai de pan om
en laat de omelet dan
van de deksel, nu omge
keerd, in de pan glijden.
Reken niet meer dan 2
min. aan elke kant. Hi .r-
bij at Picasso een koude
knoflooksaus die u, als u
dit voorbeeld wilt volgen,
beter vooraf kunt maken.
Week een sneetje brood
zonder korst in een beet
je water. Stamp 2 teen
tjes knoflook fijn en meng
het geweekte brood er- i
door, een mespuntje zout, i
een mespunt cayenne en
daarna, druppel voor
druppel. 4 eetlepels olijf
olie. Blijf steeds goed j|
kloppen en roeren.
KAAK, JE ZaSTCMTjET MOEITE HESTGEH4P
JE TE IDENTIFICEREN MET JE VADER,
I.MA4R PAT HET UITEINDELIJK/
TCCH GELUKT 13.
JAZOIDAG HEB IK
HEM BIJ HET V0ETB4UBJ
ZO WAR TERUGGEVONDEN
OP DE TRIBUNE.
LEIDEN Het beste harmonie
orkest van Leiden is weer terug van
weggeweest! Als beste namelijk.
Komt het omdat een helemaal eigen
volbloed Leidenaar, er nu voor
staat? Koos Mark is bij de K.M.K.
geweest of is er nog en heeft daar
ogen en oren open gehad. De ver
schillen met de professionaliteit wil
hy zo klein mogelijk. Je moet zo'n ge
loof sterk in Jezelf omdragen, wil Je
het effectief op anderen kunnen wer
pen. Totaal overtuigend bleek die
kunst toen Mark na de pauze een
kapel, die met Werkmans Wilskracht
samenhangt, de gezellig gevulde
Stadsgehoorzaal tracteerde op een
aantal stalen van verjazzde roman
tiek, waarbij een onvergetelijk lied
gemanipuleerd uit de opera Sadko
van Rimski-Kossakof. In die woor
den: kapitaal deze kapel!
Het echte orkestprogramma begon
met een Intrada 1974, pittige wel-
komstfanfaronade van Mark zelf, ge
volgd door een mars van de drum
mers en deze weer door een „Symfo
nie in één beweging" van Louis
Jadin, die waarschijnlijk in de buurt
van 1800 ln Parijs stukken origineel
schreef voor een militaire kapel. Een
niet alledaagse programma-afwisse
ling verschafte een koraal op naam
gesteld van Mendelssohn (maar is
dit niet Luther's Vater Unser, door
Mendelssohn gevarieerd in de 6de
orgelsonate?), waar Mark een solo
kwartet tegenstem in liet geven. Als
klassiek kon ook nog een „Chambre vorderde harmonieën, hoeven we niet
des Enfants" (kinderkamer) van een uit te weiden. Daar waren nog als
zekere A. Thiry gelden. Op het stuk bladvulling toegevoegd Tokio Tower
van oorspronkelijkheid telt deze com- van Yoder en Jan Klaassen de trom-
ponist niet mee. Deel 1, Andantino, petter (met drums en majorettes),
bijvoorbeeld is niet anders dan het Majorettes, lang drumband-aanhang-
schattige Franse kinderliedje Ju seis, verzelfstandigen zich, geven re-
clair de la lune, mon ami Pierrot, vues, blijken na de pauzes als show-
Pré te-mol ta Plume, pour écrire un girls het gemis aan „toneel na" van
Mot". Deel 2, vivo giocoso en inder- vroeger te kunnen vergoeden. „Dans
daad plezierig, is verdacht proven- en visuele vormgeving" noemt het
Qaals en stijl Bizet. Delen 3 en 4, voor programma het (leiding Dick Fur-
zover niet ergens aan ontleend, zijn rer). Compliment. Maar met Mark
zwak. wat dor academisch. er bij blijft muziek de dominerende
Over Pi Scheffer's Three Inven- factor en „On Parade" was de noemer
tions en Walter's Jamaican Folk van dit gecoördineerde audio-visuele
Suite, prachtig gespeelde algemeen samenwerken,
bekende bestanddelen van het ac
tuelere ijzeren repertoire van alle ge- KFirra VERHOEF