'ragiek van de auteur aramount laat rage aan film voorafgaan Alternatieve Dolle Mien in Oklahoma "PRIESTER- ARBEIDER" IN CINECLUB Moeder wil ook wel eens wat is de promotors hun zin krijgen Gatsbynu een succes DAG 29 MAART 1974 FILM PAGINA 15 Haagse Bioscopen Kiradermatinee Apollo: „Summertime killer", dag. 2.30. 7.00 en 9.15 uur. za. en zo. 12.15, 2.30, 4.45, 7.00 en 9.15 uur. 18 Jaar. Asta: „Where eagles dare", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 Jaar. Bijou: ..England made me", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 14 Jaar. Camera: „Live and let die", dag. 2.15 en 8.15 uur. 14 Jaar. Cineac: „Plppi zet de boel op stel ten", dag. 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 uur. AIj. „Magnum Force", dag. 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Corso: „Help! de dokter verzuipt". Goede films in andere steden Rosemary's baby (Polanski) Du Midi, Den Haag. The Chase (Arthur Penn) Kriterion, Den Haag Easy Rider (Peter Fonda) De Uitkijk, Den Haag. Women in love Kriterion, Den Haag (nachtvoorstelling) Last tango in Paris Alham- bra 2, Amsterdam Don't look now Calypso, Amsterdam Als een dol paard (Arrabal) Studio K Morgan, a suitable case for treatment The Movies American Graffitti (George Lucas) De uitkijk, Amster dam CAMERA De avonturen van Pietje Bell voor degenen die deze on verwoestbare kinderfilm nog niet gezien hebben: zaterdag, zondag en woensdagmiddag. Nachtvoorstellingen Euro: „De tien geboden", dag. en 7.30 uur. za. zc en 7.45 uur. AL. Flora: „Poesjes ln huis", dag. 2.00. 7.uu en a.io u, zo. ook 4.30 uur. 18 Jaar. Kriterion: „The Chase", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 uur. 18 Jaar. Metropole: „Jesus Christ Super star". dag. 2.00 en 8.00 uur. A.L. rituelen van 1.457 4.15.'6.45'en 9.15 uur. 18 Jaar. Olympla: „Man of the east", dag. CAMERA De sterke documentaire-ach- tige film over heroïne-smokkel vanuit Marseille naar de Ver enigde StatenThe French Con nection met een achtervolgings scène dwars door New York die nu al beroemd is. Blijvers Royal "70: „Dracula laagt op Frankenstein", dag 2.15 en 8.00 u. vr. en zo. 2.15, 7.15 en 9.30 uur, za. 2.00 en 9.45 uur. 14 laar. Royal: „Het wraakzwaard van de ijzeren vuist", dag 2.30 en 8.15 uur. vr. en zo. 2 30. 7.00 en 9.30 uur. za. 2.00, 7.00 en 9.30 uur. CAMERA Easy Rider is op verschillen de plaatsen in Nederland weer in roulatie gebracht en doet het overal even goed. Het is dan ook een erg indrukwekkende film over twee motorrijders, die Amerika doorkruisen op zoek naar hun dood, waarvan het steeds zekerder wordt dat hij nabij is. LIDO Help! De dokter verzuipt. De nieuwste Nederlandse speelfilm met voor de verandering weinig sex, maar helaas ook niet zo bijzonder veel humor. Het boek was een bestseller en de film schijnt het in den lande ook aar dig te doen, maar het is wel een genre waar je van moet hou den. STUDIO Jesus Christ Superstar heeft indertijd veel voorpublicatie ge had. Misschien heeft de film daarom zoveel succes, of mis schien komt het gewoon omdat de combinatie rockmuziek Jon ge acteurs fraaie beelden het goed doet, maar de zalen zitten nog steeds vol. TRIANON Louis de Funes kwettert maar door in Trianon: al weken lang springt hij verkleed als Rabbi over het witte doek en trekt zijn vreemde gezichten. Hij ziet groen van inspanning en de kauwgom. Je moet er van hou den. Cineclub De Priester-arbeider, 'n Chi leense film over een priester die via sociale actie tot politieke actie komt. Vrijdag en zaterdag om tien uur 's avonds in het Leids Filmhuis, Breestraat 66. LEIDEN Onopvallend maar hardnekkig gaat de Cinéclub in Lei den door met het brengen van films die luid geprezen worden door de ge lukkigen die ze te zien krijgen maar die vrijwel nooit de bioscopen halen. Deze week (vrijdag- e>n zaterdag avond om tien uur) is dat de film va Aldo Francia over de ontwikkeling van een priester, die door de open baring zich bewust wordt van de diepere oorzaken van de ellende in Latijns-Amerika en via de sociale actie tot politieke actie komt. De film is tegelijkertijd ook de ge schiedenis van de breuk van een christen met de traditionele ke-k: er is een zeker aantal priesters ''•at probeert het christendom een nieu we betekenis te geven door zelf nun innerlijk geloof t* verdiepen in de praktijk van de klassestrijd, Hiervan geeft de film een goed beeld. De Cinéclub-films worden gedraaid in het Leids Filmhuis, dat is onder gebracht in het Kreatief Sentrum Breestraat 66, Leiden. In tegenstel ling tot wat vaak gedacht wordt is het niet nodig om lid te worden van de Cinéclub: ieder die twee gulden betaalt kan de voorstellingen btjwo- Film: Vrouwen die het niet zo nauw nemen; Theater: Rex Je denkt er nooit zo bij na, maar eigenlijk leiden veel vrouwen een erg saai leven. Als zij eenmaal zijn ge trouwd zijn zij in bijna alle gevallen ook direkt gebonden aan een vast le venspatroon waaraan geen ontsnap pen mogelijk is. Veel meisjes willen graag trouwen en doen vanaf hun veertiende of al eerder de gekste din gen om aan een man te komen - maar als de zo begeerde huwelijkse staat dan eenmaal bereikt is komt de spijt - en soms het verzet. Deze conclusie kan men trekken uit de film Hausfrauenrapport III, die op het ogenblik onder de titel „Vrouwen die het niet zo nauw ne men" te zien is in Rex. Maar de ont hullingen gaan verder. De film laat ook zien dat de huisvrouwen, en ze ker de Duitse, zich niet af laten sche pen met een onderworpen rol in de samenleving. Zij rebelleren! Zij voe ren prik-acties en over die acties gaat de film voornamelijk. Het is een zo genaamde actie-film dus - en met veel bloot, want het moet dan maar gezegd worden, de huisvrouwen heb ben weinig fantasie bij het uitvoeren van hun strijd. Zij grijpen de ene man na de andere, en hun slachtof fers vinden het niet eens erg ook. JAN VAN WIERINGEN nan.... een filmeen een levensstijl. Dat is Tenminste als de filmpro- van Paramount hun zin Dat betekentterugkeer deel van de Jaren twintig de Amerikaanse schrijver Fitzgerald werd omgedoopt Jazz Age": de Jaren vóór in Vliet depressie, toen Cole Porter arijs zijn eerste successen Bob-haar in de mode voorwit als kleur overheer- kleding en de interieuren ede, modebewuste Amerika- eat Gatsby" is niet langer laar de titel van de wat ilisch-romantische novelle ;erald. Deze week is in New i derde filmversie van het première gegaan: een iproduktie met Robert Red de geheimzinnige Jonge en Mia Farow als zyn liefde, Daisy. film gingen Jaren van „salespromotion" vooraf. De 10k moest er in gehamerd Heel Amerika zou, zo was in de greep van de Jaren 'orden gebracht om het maar zeker rijp te or de film zelf. het nog niet gekomen, os Angeles is nog maar met opwaaiend chiffon, iren en breedgerande kan- in, de „cloches", maar het at het overwaait naar New andere grote steden in de Staten. dat dit ijdele praat is van idustrie. Paramount heeft e Godfather" al eerder flat het het publiek murw en voordat een film is it. Het resultaat werd wat I een „blockbuster" noemt: cces dat zijn weerga in de lis van de film alleen kent ssieken als „Gejaagd door van de film met Marlon as 145 miljoen dollar. The ltsby, die 6,4 miljoen heeft gekost, moet het nog verder gaan brengen. De film wordt gelijktijdig in 370 Amerikaanse theaters in omloop gebracht. Zo kan de The Great Gatsby financieel nooit een flop worden. Maar hoe staat het met de mode, die door vier daarvoor zorgvuldig geselecteerde Amerikaanse bedrij ven (fabrikanten van whiskey en serviesgoed; internationale kapsa lons en modehuizen) mede wordt gepousseerd? Het moet u niet verwonderen als de Gatsby-look eveneens een succes gaat worden. De promotors zijn namelijk verzekerd van twee belang rijke factoren: een weemoedig verlangen naar de Jaren twintig en de liefdevolle bewondering die de Amerikanen hebben voor een van hun meest briljante schrijvers: F. Scott Fitzgerald. The Great Gatsby heeft alles wat Fitzgeralds verhalen en romans kenmerken: een grote verscheiden heid van spelers, die in een sfeer van glans en romantiek, in tere dialogen met plotselinge concrete uithalen eikaars leven raken. De verteller, die het Fitzgerald mogelijk maakt zijn schildering van het emotionele gebeuren objectief neer te zetten, treedt in het verhaal ook op als de bemiddelaar in de ontmoeting van Gatsby en Daisy, die elkaar in de oorlog hebben ontmoet. Als het boek begint wonen ze, zonder dat zij het weten, dicht bij elkaar. Gatsby in een groot landhuis op Long Island, waarin hij grote partijen geeft in de hoop ook eens zijn verloren liefde onder de gasten te begroeten. Aanvankelijk heeft de verteller, die naast hem woont, niet veel bewondering voor zijn buurman: „Gatsby vertegenwoordigde alles wat ik verachtelijk vond". Toch is er iets aan de Jeugdige miljonair dat boeit: „Als persoonlijkheid een ononder broken serie van succesvolle gebaren is, dan bezat hij iets glanzends, een grote gevoeligheid voor de beloften van het leven Een romantisch verwachten, zoals ik nog nooit in enig ander mens heb ontdekt of nog ontdekken zal". Achteraf blijkt Gatsby heel geschikt te zijn. Het waren de omstandighe den, die in hem een prooi vonden en die zo zegt de verteller „tijdelijk al mijn belangstelling doodde voor de voorbarige zorgen en de kortstondige verrukkingen van de Het klinkt in Fitzgeralds taal natuurlijk allemaal beter „The abortive sorrows and short-winded elations of men" maar wellicht zeggen deze citaten iets van de sfeer, waarin het boek is geschreven. Ze vertellen in ieder geval wel iets van de schrijver, die met zijn vrouw Zelda probeerde te leven volgens het recept van zijn eigen boeken. Iedereen was echter niet even dol op hen. Scott, zowel als zijn vrouw Zelda, die volgens velen een natuurlijke schoonheid bezat, had den iets in zich van zelfverwoesting. Scott dronk en Zelda raakte steeds verder verwijderd van de realiteit. Ze eindigde haar leven in een inrichting. Om nog even duidelijk te maken hoezeer Paramount in zijn Gatsby- hersenspoeling gelooft: filmproducer Evans heeft nog twee Fitzgerald- films op stapel staan. Een ervan is gebaseerd op het leven van Zelda. Is u ooit verteld hoe Paramount Love Story maakte? Het is een staaltje van manipulatie, waarbij u uw oren niet zult geloven. Love Story van Eric Segal, was een filmscenario voordat het een boek werd. Om eerst weer het publiek te kunnen bespelen, overtuigde produ cer Robert Evans de auteur ervan eerst nog het boek van het filmverhaal te maken. Hetgeen geschiedde. Toen het in de boekwinkels kwam, deelde Paramount onder zijn employees tienduizend dollar uit om er exemplaren van te kopen. Het boek kwam op de bestsellers-lijst waardoor een sneeuwbaleffect ont stond. Zo werd het publiek rijp gemaakt voor de film, die nu door Paramount op het' Juiste moment uiteraard werd uitgebracht. Op brengst: 84 miljoen dollar. Via The Godfather is Evans nu bij The Great Gatsby terechtgekomen. In hoofdzaak omdat zijn toenmalige vrouw Ali MacGraw de rol van Daisy ambieerde. De vraag was aanvankelijk een goed acteur te vinden die de rol van Gatsby aankon. Er waren spelers van formaat die de rol graag wilden hebben als ze maar niet Ali MacGraw tegenover zich zouden krijgen. Ze vielen allemaal af. Men werd het uiteindelijk eens over Robert Redford, die het in „Butch Cassidy and the Sundance Kid" aardig gedaan had. Dat was in mei 1972. Een paar dagen nadat Redford zijn contract had getekend, werd de produktie voor onbepaalde tijd uitgesteld. Ali MacGraw had een eis ingediend tot echtscheiding van producer Evans. Er moest nu een andere vrouwelijke speler gevonden worden. Proefopna- mes werden gemaakt van Candice Bergen, Faye Dunaway en Katheri- ne Ross. Vanuit Engeland wilde Mia Farrow meedingen, die daar inmiddels getrouwd was met dirigent André Previn. Ze bleek precies te hebben wat het verhaal nodig had; de pose van een verwende, arrogante vrouw. Toen men eindelijk met de produktie begon was Redford met „The way we were" en „The Sting" een superstar geworden en bemerkte Mia Farrow tot ieders afgrijzen dat ze zwanger was. Met de meeste spoed werd het werk nu voltooid: in Londense studio's, een landhuis in New Port, Rhode Island, en in New York. Een van de moeilijkste opgaven was het vinden van een gele open Rolls Royce uit de Jaren twintig. Toen die eenmaal voor honderdduizend dollar was gekocht, wist niemand een manier om dat zware stuk antiek in een New Yorkse etalage te krijgen. Er moesten ten slotte 'vijf, twaalf meter hoge ramen en stalen panelen van een gevel worden verwijderd om de Rolls voor enkele uren eerbiedig ten toon te stellen. Deze week ging The Great Gatsby ia première. Europa moet neg zeker een half jaar wachten. De reclame-fabriek moet hier nog op gang komen. De meningen van de critici die de film al gezien hebben zijn tot nu toe verdeeld. Er zijn sommigen die beweren dat cfe sales-promotion eenvoudigweg te overdadig is geweest waardoor een boemerang-effect ontstaat: geen enkele film kan ooit aan zulke hoge verwachtingen voldoen. Het ziet er naar uit dat we aan de Gatsby-look niet meer kunnen ontkomen maar of we dan in onze ivoor-witte kleding de film nog willen zien is de vraag. terde leven chronisch geldgebrek, drank en de toenemende waanzin van zijn vrouw Zelda bepaalden de mineurtendens van zijn bestaan. Het lijkt daarom bijna onmogelijk dat hij in 1933-34 nog „Tender is the night" schreef, mijns inziens zijn beste en ontroerendste roman; in 1940 nog gevolgd door zijn on voltooide „The last tycoon" (dat volgend Jaar ook verfilmd zal wor den). Vooral omdat hij, teneinde tijd vrij te maken voor het schrij ven van deze romans, een groot aantal van de door hem zo gehate korte verhalen moest schrijven om aan geld te komen. Misschien meer nog dan de drank heeft deze vicieuze cirkel hem ten slotte gesloopt. Kijkplaat je Het is daarom op zijn minst iro nisch dat Paramount van „The great Gatsby" een film van 6.4 mil joen dollar heeft gemaakt waar de maatschappij een grotere opbrengst van verwacht dan van „The Godfa ther". In 1926 was van het boek al een stomme film gemaakt met Lois Wilson en Warner Baxter, en in 1949 speelden Alan Ladd en Betty Field de hoofdrollen in een nieuwe versie, maar het waren bleke af spiegelingen van wat Fitzgerald ge schreven had het was alsof de dimensies die Fitzgerald in het pa pier had uitgediept, op het celluloid waren afgevlakt tot loze kijkplaat- Jes. De dochter van de schrijver, Fran ces, wier kostbare schoolopleiding Fitzgerald zo veel bijkomstige zor gen baarde, bezit de rechten op de literaire erfenis van haar vader. Na anderhalf Jaar onderhandelingen verkocht ze de filmrechten van „The great Gatsby" voor 350.000 dollar plus een ferm percentage van de recettes. In december 1940 over woog Fitzgerald een horloge dat 600 dollar had gekost te verpanden voor 200 dollar. De pandjesbaas bood hem 20 doUar. Het klinkt als een wrede grap. Film: Het zwarte goud van Oklaho ma In de hoofdrollen: George C. Scott, Faye Dunaway, John Mills en Jack Pallance Regie: Stanley Kramer Theater: Luxor. Het zwarte goud van Oklahoma is een onderwerp dat al net zo uitgeput en uitgedroogd is als de put. de olie bron, die in dit verhaal zo belang rijk is. Desperaat haïd werken, de diepe triestheid als er geen olie komt, en de zwartgeblakerde blijde gezich ten als er wèl olie komt: allemaal oude koek. Wat in deze film bepaald wel origi neel is, is de aanwezigheid van een vrouw in de harde olie-wereld. Een soort alternatieve dolle mina, die al les zelf opknapt en voor de mannen een bodemloos diepe verachting in 't hart koestert. Vooral als al die man nen haar dierbare olie-bron (waar overigens nog geen druppel olie uit is gekomen) willen afnemen. Haar vader, die haar in zo'n klei ne vijfentwintig Jaar niet meer heeft gezien, komt op de proppen en wordt door Lena allesbehalve vrien delijk ontvangen. Ronduit gezegd: hij kan van haar ter plekke doodvallen en ze doet daar met behulp van een groot geweer ook verwoede pogingen toe. De vader neemt fluks de benen, want tegen zoveel overmacht is hij niet opgewassen en in een naburig dorp huurt hij een ruwe bonk die Le na terzijde moet gaan staan. De stiekeme overval geschiedt 's nachts en als Lena dan in kuis Jeger ondergoed haar bed uitkomt, is het al te laat: Mase Is er en hij blijft, hoe ze hem ook probeert te beledigen. De vader houdt hen van af een veilige afstand in de gaten. Het blijkt dat Lena de hulp van Ma- se best kan gebruiken, want zware Jongens van een oliemaatschappij proberen de bron af te pakken. Dat lukt hen niet. maar er moet wel nog het een en ander gebeuren voor dat zover is. En dan blijkt meteen dat de oliebron helemaal geen oliebron is. Intussen heeft Lena haar eenzaam fanatisme tegen de mannen in 't al gemeen en tegen Mase in het bijzon der laten varen, zodat er ondanks al le doden en ongelukkige gebeurtenis sen toch nog sprake is van een hap py end. ELISABETH TOLENAAR loof dat mijn roman zo'n de beste Amerikaanse roman oit geschreven is." een brief van Frances Fitgerald aan zijn Ameri- uitgever, Maxwell Perkins in IS 1924. God, ik ben 'n vergeten man. moest uit de Modern Li jenomen worden omdat het kocht, wat een klap was." een brief van Frances Fitzgerald aan zijn vrouw i maart 1940- december 1940 stierf de die Amerika zijn „Jazz ad gegeven: uitgeteerd door ziekte. Hij was de man „This side of paradise" de generatie" neerzette die >ot deel van de Amerikaanse an de twintiger Jaren èheerst. IJ overleed was hij 44 een auteur wiens belangrijkste („The beautiful and dam- The great Gatsby" en „Ten- te night") niet meer werden Een Jonge bewonderaar feestje in Hollywood aan ld werd voorgesteld riep, precht dan tactvol: „Mijn dacht dat u al lang dood of tien na zijn dood is ld herontdekt, merkwaardig eerst in Europa, daarna ook geboorteland. Er verschijnen end nieuwe drukken van en korte verhalenbun- zelfs de laatste, door Fitzge rald als onbruikbaar in zijn onder ste bureaula begraven fragmenten en aanzetten tot verhalen zijn, n het kielzog van de nieuwe Fitzge- raldgolf, in een bundel gevat. Nu, na de verfilming van „The great Gatsby", staat niets de totale ver commercialisering van een groot schrijver meer in de weg. Katers Op 27 oktober 1924 schreef Fitzge rald vanuit St. Raphaël in Frank rijk aan zijn uitgever: „Separaat stuur ik je mijn derde roman, „The great Gatsby". (ik geloof dat ik eindelijk iets heel eigens gedaan heb, maar hoe goed „mijn eigens" is valt nog te bezien." In Juli 1925 waren er ongeveer 18.000 exempla ren van „Gatsby" verkocht Fitz gerald had op 75.000 exemplaren gehoopt. In december van dat Jaar liet hij Max Perkins weten: „Je herin nert Je dat ik vaak zei dat ik op mijn dertigste dood wilde zijn nou, ik ben nu negenentwintig en het is nog steeds een aangenaam vooruitzicht. Mijn werk is het enige dat me gelukkig maakt behalve af en toe een beetje dronken te worden en voor die twee zwak heden betaal ik een hoge prijs op het punt van geestelijke en licha melijke katers. Is „Gatsby" dood? Daar heb Je het niet over. Zijn er 25.000 van verkocht? Ik durf het nauwelijks te hopen." De radeloze toon in zijn brieven uit die periode lopen al vooruit op de laatste vijftien Jaar van zijn geteis fott Fitgerald met zijn gezin. In 1940 wilde hij zijn-horloge n 600 dollar verkopen. Hij kreeg er 20 dollar voor. Zijn \chter verkocht de rechten voor "The great Gatsby" voor ]0.000 dollar

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 15