'PRIVÉ IS HANS WIEGEL I3EST EEN AARDIGE MAN' CA roaramrna] whiles Croiset: boeiend portret van Van Gogh l ...en gisteren i Theo Uittenbogaard maakte voor VPRO film over VVD ie -r DUITSE TV 1926 Pr°*r- TV morgén] DONDERDAG 28 MAART 1974 'dorp Bans Keiler en Jan Blokker van de VPRO hebben die middag zojuist zijn produkt bekeken. Op Theo's verzoek. Hij: „Dat zijn mensen wier mening ik hoog acht. Wellicht waren ze toch wel komen kijken alvorens het portret wordt uitgezon den". Op de vraag hoe de heren het vonden, zegt hij enthou siast: „Jan Blokker vond het mooi". En Hans Wiegel, heeft hij ook het VVD-profiel gezien? Theo: „Eerst eiste hij het. Door mijn argumentering is hij er later op teruggekomen. Het portret is beslist niet met de intentie gemaakt om de VVD te laten afgaan. Het programma wil meer een antwoord geven op de vraag „wie vormen nou de WD?" Wat het antwoord dan ook mag zijn, zo'n profiel is wervend voor de mensen, die zich daartoe voelen aangesproken. Daarnaast kun je er naar kijken als WD-er of als opponent". lit i «ril en 4 j Uitten/bogaard: „Ik stem PSP" 11 geen etïkele kijker een mening Lt jApdringen. Een uitgebreide schets iet opzet gedaan? Theo: 'Ik ben wel blij met deze «nddatum. Zou je zo'n program- kort voor de verkiezingen gaan rengen. dan vertroebel Je de ver- oudingen. Een uur lang één partij het woord; dat komt maar zei- Door zo'n sohets achteraf te ver- ai, vermijd Je ook de kans wer- ni te worden". Het idee om de VD, de partij die al zo'n twintig bestaat en vodral de laatste Ja- itwAn een sterke groei beleeft, eens art ider te bekijken, ontstond zo'n half H ar geleden binnen de VPRO. Theo la' hfittenbogaard leek de aangewezen de klus op te knappen. Voor VARA-tv- zijn ex-werkgever (hij dat Arkte ook voor de AVRO en de d RO>. maakte hij destijds al een hU Ifirtre* van Hans Wiegel. Wiegel was toen zeer te spreken. Met het volgen van VVD-leider Wiegel van Nibbixwoud naar Inschoten en van Dordrecht naar tenslotte naar Roermond ft hij dan ook geen moeite gehad s de 24 produktiedagen. Theo: "Privé is Wiegel echt een i. Misschien ook wej weer zettend .slim, om zich zo aan me •ertonén". "Zoals iedereeó heeft natuurlijk ook z'n eigenaardig- Kien. Dat wist ik al uit de tijd, dat dat VARA-portret van hem maak- Hij kon toen doodleuk een wijn- ndel binnenstappen met de mede- lng, dat hij zes flessen wijn wilde >ben plus een gratis exemplaar". Fractieleider Hans Wiegel liet Theo gang gaan. Moeilijker had ma- Ui ttenbog aard het met VVD-le- uit Roermond, de stad die zo'n ptje centraal staat in dit portret partij. "Roermond is als begin en Uitgangspunt gekozen voor het Het was de afdeling JfJJIar Wiegel het laatste sprak tij- is de produktiedagen. De keuze wie ik zou praten, had ik laten door het bestuur van de fdeling Roermond. Ik kreeg 'n JJJJaje met twaalf namen. Tenslotte VOOR GEK uwtj dustr zijn r nog negen in de uitzending te Wat waren die problemen? "Toen de meesten hoorden, dat t voor de VPRO was, dachten ze ge lijk „Ik word voor gek gezet". Ze denken meteen aan Het Gat van Nederland of de Barend Servet- show. Het kostte me gesprekken van zo'n 2'A uur om ze ervan te overtuigen wat de bedoeling van t programma was". Uittenbogaard zette deze VVD-le- den neer in hun natuurlijke omge ving: thuis, op het werk en in de ke gelclub. Aan het woord komen echter geen stratemakers of handarbeiders. Theo: "Ik heb er ontzettend op aangedrongen om ook de kleine WD stemmende werknemer in het pro gramma te krijgen. Maar die kon de fractde in Roermond nergens vinden. Ja, er was er één, maar die was zó beschonken dat we die maar hebben gespaard. "De heer met de pet". Theo kwam op de titel dank zij de ontmoeting met de vice-voor zitter van de WD-Roermond (een Journalist met geruit hoofddeksel) heeft als ondertitel "een nette film over de WD". Wat is de bedoe ling daarvan? Maker Theo: „De VVD is echt he lemaal. Nederlands nette, goedwil lende mensen, ze zijn in de film te zien zoals ze rijn. De keuze-moge lijkheid laat ik de kijker, omdat Je natuuriijk 'Als maker wel ontzettend kan gaan bewijzen, waar je gelijk hebt. zoals'dié Jongens van actuali- teitenrubriéked vaak doen, maar Je hebt er in wezen geen moer aan". Om misverstanden te voorkomen, verduidelijkt Theo: "Toen Wiegel tij dens de opnamen in Roermond sprak was de oppositie vanuit de zaal zeer hevig. De oppositie (o.a. De Rooie Reus) was ook aanwezig. De VPRO had haar er overigens niet bijge haald. Hans Wiegel raakte er door in zijn element. Hij lust (bit soort tegenspel wel". VROUWEN Tijdens de 24 dagen WD heeft Theo Uittenbogaard ook ondervon den, dat de fractieleider vaak zeer gewild is bij de vrouwen. Theo zegt lachend: "Een heleboel WD-vrou- wen vinden hem énig. De Juffrouw achter de bar in de Orangerie in Roermond zei bijvoorbeeld verte derd: „Ach, hij heeft lang zo'n dik hoofd niet als op de tv". Theo Uittenbogaard„VVD-ers zijn in mijn film te zien zoals ze zijn". ^gjspip Hans Wiegel: in werkelijkheid lang niet zo'n dik hoofd als op de tv. ADVERTENTIE rerheerlijk INDISCH of CHINEES ETEN In gezellige sfeer en met prettige bediening r,scH restaurant Doea Koenlji Baroe U mom< DONDERDAG 28 MAART NA 18 UUR HILVERSUM I AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour naal PP. 18.20 Ultz, v. d C.H.U., IKOR: 18.30 Kleur laf. eh komm. tentoonstellingen. 23.15 (S) Stardust: easy listen, muz. 23.35 (S) Gltaresk: vele facetten v.d. gitaar. 23.55—24.00 HILVERSUM II (S) Leger dee Hells- muz. 21.25 Vraaggesprek. 22.20 Mens EIDEN Een totaal uitver- jj bt LAK-theater. Een uitermate 1 ngageerd acteur, badend in het r »t en spelend op zijn mondhar- fcica. Flarden van accordeonmu- i van Harry Mooten. Dat waren teravond de ingrediënten voor een tiende toneelmanifestatie. Jules tfcet (een telg van het bekende to- Sspelersgezin) speelde "Een zekere een toneelportret van cent van Gogh. samengesteld uit ns correspondentie met zijn broer it heeft zich daarbij echter met het oorspronkelijke gegeven enlgd, dat de toeschouwer geneigd geloven, dat niet Jules Croiset, de schilder zelf ten tonele word rd en driftig snuit in een bont Beurde zakdoek. Jules Croi- heeft de aanvang van zijn bewer ig gesitueerd in 1879, wanneer ïtlvitd van Gogh onder de mijnwer- 'uurrti M» de Borinage zijn evangelisa tie d ^gingen in het werk stelt. Ook ïgstefl hiJ uitvoerig ter sprake zijn prinrt touding in 1881 in Etten met Kee, I nauwelijks het stadium van de tfute bewondering overschreden 'besti hebben. Van Gogh duidt de va- van Kee aan met de term "de Ijerwaardezeergeleerde heer va- te ge* terwijl hij zelf door de vader 1 Kee, die dominee was "het on- bavige geval" wordt genoemd, heeft van Gogh te kennen gege- dni i"h®e. nooit,, nimmer" de zijne te maar van Gogh kan haar niet vergeten en reist op een gege ven ogenblik af naar de plaats van zijn geliefde. Tijdens deze bespiege lingen rond Kee getuigen de brieven van van Gogh van een grote blijd schap en levenslust, die in sterk con trast staan tot zijn geestesgesteld heid in 1890. wanneer hij in Auvres sur Oise zelfmoord pleegt. Hij heeft afscheid genomen van het leven, dat hem steeds dreigde enorm gelukkig te maken, maar dat hem als een slecht pokerspeler steeds weer de kaarten ontfutselde. Hij tracht dan zijn teleurstellingen te boven te ko men door op de hei van Drente taai- symfonieën van natuurbeschrijvin gen te componeren, maar zijn liefde voor Kee en in later instantie voor Sien, kan hij niet vergeten. Hij ge tuigt daarvan in zijn brieven aam zijn broer Theo, die een grote steun voor hem moet zijn geweest. Behal ve dat Theo z'n broer financieel on dersteunde gaf hij hem ook grote geestélijke steun. Het was dan ook niet verwonderlijk, dat Theo zes maanden na het overlijden van zijn broer ook stierf. Zij waren zo aan el kaar verknocht, dat de dood van de één de dood van de ander slechts ver snelde. Toneelmatig zit het toneel portret ook subliem in elkaar. Croi set gunt zichzelf op sommige essen tiële punten een zekere ontspanning: een'steunpunt in de tekst. Ook is het erg belangrijk, dat Croiset inciden teel de leeftijd van de schilder noemt zodat de toeschouwers een indruk krijgen omtrent de periode, waarin die bepaalde passage is gesitueerd. Een belangrijke uitspraak van Van Gogh mag hierbij niet onvermeld blijven, omdat het zo tekenend is in de hele levensfilosofie van de schil der. "Menigeen heeft een machtig vuur in rijn ziel, maar niemand komt om zich eraan te warmen. De voor bijgangers bespeuren slechts een weinig rook boven de schoorsteen en gaan verderCroiset maakte dui delijk dat dat machtige vuur ook in van Gogh leefde. Hoewel de moge lijkheid altijd blijft bestaan, dat het de inbreng van Croiset Is en pas in tweede instantie die van Van Gogh, die dat machtig vuur doet ontbran den. A. C. KOEKEBAKKER. vliegwerk: inf. ADVERTENTIE 18.63 Zojuist verschenen. AVRO: 19.00 Trefpunt. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Radiojournaal. 20.10 (S) Om- roepsymf. ork. van Berl. met solisten: £lass- muz- 21.40 (S) Invloed van Ezra. 22.26 (S) Mavra. opera ln een acte van Strawinsky. 22.25 (S) Dich ter bij de muz.: nieuwe liedjes, chansons of songs. 23.20 (S) Essay:' progr. waarin over kunst wordt door- gepraat. 23.50 Radiojournaal. 28.55— NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 De wonderlijke plannetjes van meneer Uitvinder (VPRO) 19.15 Zwijgen is goud, serie collages van stommefilmfrag- menten (VPRO) 19.45 Popeye (VPRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Berichten uit de samenleving (VPRO) 20.35 All in the family, tv-serie (VPRO) 21.00 De heer met de pet, film over de VVD (VPRO) 21.45 Paris vue partv-serie (VPRO) Vanavond in deze serie de film „St. Germain des Prés" van de Franse regisseur Jean Douchet 22.00 De wind blaast waarheen hij wil, voordracht (EO) 22.15 Nader Bekeken (EO) 22.35 Horen en Zien: klassieke muziek (EO) De Jonge gitarist Gregory Alliston vertolkt oude klas sieke composities. Voorts het Orgelconcert opus 4 no. 6 van G. F. Handel, uitgevoerd door het Mlinchener Bachorkest onder leiding van Karl Richter, die tevens de solopartij voor zijn rekening neemt. 23.10 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 AVRO's Sportpanorama, ABN-Wereldtennistoernooi 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Duys op donderdag (AVRO) Willem Duys ontvangt vanavond als gast de acteur Kees Brusse 21.10 AVRO's Sportpanorama, samenvatting W.K. boksen Foreman-Norton 21.40 AVRO's Sportpanorama, ABN-Wereldtennistoernooi 23.00 Den Haag vandaag (NOS) 23.15 Journaal (NOS) ben i Het in uur in de nacht. Ik gebeukt door cijfers, computerstanden interviews, hoopvolle verwach tingen, ijzersterke argumenten, zure druiven, voorspellingen, bijvalsbetuigingen, beloften, loze beweringen en orakelkre- ten. Ik ben moe van de politieke voormannen, wier aanblik op de buis zo weinig opwindend is. Ik ben moe van hun woorden die, zeker op verkiezingsavon den, een bijsmaak hebben van onoprechtheid. De fragmenten van de volgens mijn collega's slecht gespeelde oefenwedstrijd tegen Oostenrijk werkten dan ook als een ver ademing. Al was het alleen maar door het boogballetje van Cruyff, waarvan het hele stadion en de kijkers thuis aanvoelden dat het zou komen. Ik heb op deze verkiezings avond overigens niet buitenspel gestaan om in voetbaltermen te blijven, want Je wilt toch wel weten door welk politiek bestel ons vaderland wordt ge regeerd. Maar hoe goed de or ganisatie van de NOS ook is, hoe snel de uitslagen en com mentaren naar de kijkers wor den doorgespeeld, op een gege ven moment begint de veelheid aan informatie verlammend te werken. Je neemt niet meer op wat Den Uyl nog verder wil, de uitspraken van Wiegel gaan aan je voorbij. Zo erg is dat ook weer niet, want wat zouden de verliezers van nu hebben gezegd indien zij winst hadden geboekt? Zou den rij dan ook hebben ge klaagd over te weinig mogelijk heid van presentatie voor de televisie? Zouden rij het ge wicht van de Statenverkiezin gen in twijfel hebben getrok ken zoals nu door enkele te leurgestelde politici is gedaan. En wat die televisie betreft, sommige lijstaanvoerders mo gen blij zijn dat zij van het scherm zijn gebleven, want hun gebrekkige promotion zou hun partij nog grotere verlie zen hebben opgeleverd. Gister avond kregen zij de gelegen heid zich ten overstaan van het Nederlandse volk te verde digen en het resultaat was vaak bedroevend. Daar komt een propagandist van DS'70 in beeld, die op de vraag: bent u niet teleurgesteld dat na al uw harde werken uw partij toch verloren heeft, dit antwoord: „We verwachtten helemaal niet dat we zouden winnen. Anders hadden we al dat werk niet gedaan." Professor Steenkamp had ook een mooie: „Ik verzeker u dat de CDA in de toekomst de grootste politieke combinatie wordt in Nederland." Dat klinkt erg optimistisch, maar er is maar één concurrent: de PPR. En De Zeeuw begreep niet helemaal wat hij zei, toen hij blijmoedig opmerkte dat de christen democratie is aange slagen. Dat klopte, maar in ne gatieve zin. Wat moet ik voorts denken van De Gaay Fortman, die met het item komt aandra gen dat hij volgende keer geen verkiezingstournee in de trein meer maakt maar gaat varen. En van meneer De Brauw van DS'70, die praat over „schijn van mindere radicalisering", een formulering die bij tachtig procent van de mensen niet overkomt? Interviewers en commentatoren kweten zich bijzonder goed van hun taak. Geslaagde grap van Ton Planken, die, vrjj naar Kuiphof, de ARP omschreef als de „met ijzer beslagen rech- terwreef." Belangrijke conclusies uit het computercentrumDe PvdA heeft tweemaal zoveel jonge kiezers weten te winnen als de VVD en: het Is niet belangrijk of de confessionele partijen zich al dan niet in de CDA hebben geconcentreerd, want in beide gevallen zouden zij drie procent verlies hebben geleden. Wanneer ik stel dat vele politi ci hun zaken voor de televisie slecht verkopen, dan geldt dat bijvoorbeeld niet voor een man als Bakker van de CPN. Een politicus van formaat, die ook als persoonlijkheid indruk maakt. Datzelfde geldt ook voor Wiegel en Den Uyl, bei den geroutineerd in het pare ren van lastige vragen. Vooral Den Uyl heeft het laatste jaar de juiste toon gevonden om bij het volk vertrouwen te wekken om zijn zaak te verkopen. Jon geling heeft nog altijd het imago van de gemoedelijke huisvader die het oprecht met rijn gezinnetje meent. Steen kamp doet mij veel minder, hoewel ik geloof dat hij met het samenbrengen van de con fessionelen monumentaal werk heeft verricht. Enfin, deze storm hebben we weer over leefd. Als ik goed ben geïnfor meerd is er in feite niet veel veranderd. Typerend voor Ne derland. INVALLER VPRO: 17.00 VPRO-Vrijdag: recht streeks programma over een aktueel onderwerp. 17.55 Mededelingen. Hilversum III 240 Hilversum II 298 m KRO: 7.00 Nieuws. (S) Badinerle: klassle- Gowin de HILVERSUM III r.) (7.30 Nieuws, 7.41— de woord. ke muziek 7.50 Echo). 8.24 Overweging. 8.30 Nws, 8.36 Gymnastiek voo 8.45 Moeders wil is radio. 10.00 (S) EO: 7.02 (S) Gospelsound: muziek speciaal voor jonge mensen. 8.02 <S> Tussen thee en koffie. 9.03 (S) Paul sterviolist. ÏO.O uc mcesu-rvioilSt. 1U.U3 De muzikale fruitmand: verzoekpla- .eken NC^V; hulsvrouw en Bij Ba- ll.Ó3 Kiës9Chïjf -"„a2"*"1, bedrijf: verzoekplr.?en. read op de Hollandse toer. 13.03 <S) Ontoerend goed. met Nederlandse tlesrten. NOS: 14.03 De Heug 11.54 Bericht Vasten- Show. AVRO: 15.03 Cees 19 <S> J^ -Sir. 1.02 Nacht wacht. NOS: 5.02 Satésaus Show. EO: 6.027.00 (S) Matinata. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12. —12.50 Echo. 13.00—13.05 Raden maar 14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Interlo- I. kaanse en Engelse hitparade. 17.C Radiojourn. 17.06 Postbus 700: vei zoekphetenprogramma. Hilversum I 402 r 11 Ochtend- 17.00 Samen bouwen: ln samenwerking met Vastenactie Ne derland over tekenen van hoop. 17.30 Nieuws. 17.32 Echo. AVRO: 7.00 Nieuws. gymnastiek. 7.20 (S) Dag gaatje. (7.55 Over naar Driebergen: verkeersinformatie. 8.00 Nieuws. 8.11 Radiojourn. 8.30 De Groenteman). 9 00 Schoolradio. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind?: pedagogische rubriek. 9.35 Wa terstanden. AVRO: 9.40 (S) Inleiding tot muziekbegrip. 10.00 <S) Voor de kleuters. 10.10 (S en Mono) Arbeids vitaminen: populair verzoekplatenpro- gramma. (ïi.oo Nieuws. 11.03—11.05 Radiojourn.). 11.30 (S) Torbellino Fol- clorico (slot): Iberische volksmuziek. 11.55 Beursberichten. NOS: 12.00 Toe- rlsmo: toeristische informatie. Over- .^^«""chtlng: x12-30 Uitzending 10.w xmiuerpi W' 12 40 <s) Lich- Yoster gibt sich die DONDERDAG 28 MAART NA 18 UUJ DUITSLAND I (Reg. progr.: NDR: 9.30—10.00 Se- 'rasse. 18.00 Ber. uit Bonn. 18.30 rep. 18.45 Zandmann. 18.55 9.59 Progr. overz. WDR: NEDERLAND I NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.05 (K) Journ. NCRV: 19.05 (K) Waar of r. NOS: 20.00 (K) Journaal. Nordschau-i 8.0512.15 TV-kursussen. (9.3Ó—10.0 ...vu luuaoji. 44.JU r-raten de minister-president. NOS: 23.00 (K) Uit de Kunst. 23.25-23.30 (K) te grammofoonmuziek. 12.50 Recht 'Praatie. 13.00 Nieuws. VA] 13.11 Dingen van de dag. NOS: i.' Sesamstrasse). 18.00 Nws' uit Noordr- Westf. 18.05 Kinderprogr. 18.15 Graf NEDERLAND II 18.40— gibt 19.20 Akt.) 20.00 Journaal ber. 20.15 Kult magazine. 21.00 Can- Internatio- Spiegel naai Spectrum: Moderne muziek. Blik op de Derde Wereld. 14.45 Blik 21.45 Disk. progr. 22.30 Journaal, im. en weerber. 22.50 Pr i Liedjes v.h. Songfestival. Europa. 15.00 Zoeklicht op Nederland: reportages en commentaren uit alle delen van het land en veel muziek. (16.00 Nieuws). Humanistisch Ver bond: 16.45. Laat je niks wijsmaken. (K) Journaal. Jeugdserie. 19.3C tv-serie. NOS: S. 20.21 (K) Alles of niets, spelpn ma 21.10 (K) De F 22.00 (K) Uw hart over hart- en v 22.50 (K) De lente i den: studiogesprek. NOS: 23.30-23.35 (K> Journaal,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 5