ppelen is voor mij altijd
en soort
akantie
reweest
dp
RIE UGTHART BERGT ZIJN BANJO OP
Filmrel rond hippieboot
...e/7 gisteren I
Picasso's onwettige
kinderen nu wettig
TVmoraen\ C/RADID\Mogmmma I
DUITSE TV
[SDAG 13 MAART 1974
1 ij Arie Ligthart thuis. Na twee uur praten gaan we even
r de huiskamer om wat muziek te horen. Arie schenkt een
tel in, want alle pilsjes uit de ijskast zijn al geconsumeerd,
d sfeertje. Op de draaitafel ligt dixieland van de Dutch
rig College Band. Een uur lang schalt de muziek door de
flat aan de Churchilllaan in Rijswijk. Dan veronderstelt
rrouw Ligthart dat de buren wel een protest zouden kunnen
lekenen. Arie wuift die bezwaren weg. „Laat nou staan",
It hij. „Luister eens naar die altsax. Dat swingt jongen"!
rej TOUW Ligthart draait zich om. Het is plagerig bedoeld als
a- ïgt: „Zou je niet teruggaan?" Arie kijkt in zijn glas: „Ik zal
wel missen ja, dat geloof ik wel".
ioa de niet-ingewyden: Arie Ligt-
h ras 23 jaar banjospeler van de
Swing College Band die hij
verlaten,
is niet meer te combineren,
musicus ben ik ook mana-
het orkest en run ik een
atschappij. Manager blijf
letAng ik leef. Dat hebben we
tod fctueel vastgelegd."
?en instituut dat in
werd opgericht en sindsdien
alle uithoeken van de wereld
langgerekte herkenningstune
ke: e trombone al stormen van
verwekt. In de jungle van
'ti t Loempoer en op de verste
posten in Zuid-Amerika, in
bagen. Perth en in Alkmaar
voor een bezetting van zeven
gekwalificeerde muzikanten
teds de tent afgebroken,
ustituut ging niet tenonder
beat haar opmars begon,
lef zelfs overeind na de door-
schijnbaar alles he
mde popcultuur. Een muzi-
ir ook een commer-
rachttoer, waarvoor 50-jarige
iart zich -meer dan goed
zijn body- heeft ingespan-
dochter Lydia en twee
worden niet gehin-
de dreunende ritmiek uit
lidsboxen, want zij zijn er
;ebraoht. Je hoort hier
iders, want alle gezinsleden-
op dixieland.
grijns in de diepe
zyn toch nog jongens
kop. „Wat denk je dat wij
drieëntwintig Jaar hebben
I? Daar heb ik een jaar voor
im dat te vertellen. Driehon.
oncerten per jaar, jongen,
imees van veertig tot vijftig
Wij hebben, behalve in de
landen van Europa (zelfs
►uitsland) ook gespeeld in
imerika. Nieuw-Zeeland, Au-
Singapore. Bangkok, Afrika
lonesie. Je komt met verschil-
bevolkingsgroepen in aanra-
le leert zoveel mensen kennen,
te Je leren aanpassen. Je ups
ras doorgemaakt, onderweg, 's
gs in een trieste kamer zitten,
in de wereld, een beetje ver
want waar ben Je eigenlijk
ezig?
KLIJK
avonds spelen. Alles vergeten,
en voor een enthousiast pu-
r mij altijd een
vakantie geweest. Dan denk Je
Dat is heerlijk
i" „Luister nou eens. Dat is
de drummer. Ik zie hem nog
komen op de auditie. Een
rammels bij zich, ik dacht
die feestavondendrummer
spelen hoor-
Grote klasse. Onge
looflijk wat die Jongen kan. Hij
laat het publiek ook wat zien. En
een fijne collega."
Dochter Lydia heeft zoutjes gehaald
bij de kruidenier. Bij Arie vallen
nieuwe Ijsblokjes in het glas. De
muziek dendert onverdroten voort.
Arie bedoelt iets anders als hij
zegt: „Je moet een uithoudingsver
mogen hebben van hier tot gunder.
De Engelsen noemen dat „Living
out of a suitecase."
We zijn pas terug uit Denemarken.
In negen dagen 6900 kilometer ge
reden en negen conoerten gegeven.
Je weet soms niet hoe het allemaal
moet. Op 1 april spelen we in
West-Berlijn met Teddy Wilson,
op 2 april in Alkmaar. We hebben
het meegemaakt dat we 's avonds in
een grote concertzaal in Oslo speel
den ^n de volgende dag in een tent
in Gorredijk."
„Luister. Dit is Teddy Wilson. Zet
eens wat harder Miep" Miep, dat is
mevrouw Ligthart. Zij vertelt wat
Arie allemaal in zijn leven heeft
gedaan nadat hij in 1941 zijn hbs-
diploma had behaald. Arie deed
in verzekeringen, bouwde zelf gita
ren. begon een theaterbureau, zat
op een cola-truck en opende een
paar Jaar geleden nog een platen
winkel. Op 15-jarige leeftijd leerde
hij blazen in een Haagse harmonie.
Maar nadat hij verliefd was ge
raakt op de banjo nam hij les bij
John Penning de Vries. De residen
tie was toen nog zo doortrokken
van het Indische leven dat het over
al ritselde van de Hawaiian-orkes-
ten. Arie tokkelde lekker meer,
maar na het horen van een Arm-
strongplaat stapte hij over op Jazz
en kwam na de oorlog terecht bij
de Dixieland Pipers.
„We speelden voor Engelse en Cana
dese militairen en verdienden een
smak geld. De stroom whisky's die
we aangeboden kregen ving Miep
op in een fles achter het podium-
Ze nam altijd een trechter mee. Die
whisky verkochten we dan weer
voor ƒ150.- per fles."
In 1950 kwam Arie Lightart bij de
Dutch Swing College Band, die in
1960 overstapte naar het professio
nalisme. Arie zegt: „Ik moet nog
het orkest geboren zien worden dat
veertien Jaar lang in Duitsland in
dezelfde zalen speelt.Je vraagt je af,
waar komt dat succes vandaan? In
de eerste plaats is daar onze hou
ding tegenover de fans. Je geeft het
uiterste om ze tevreden te stellen.
Dat moet ook wel, want ze komen
om ons te horen In Tanganjika
trokken de mensen honderden mij
len door de Jungle om ons optreden
bij te wonen. We zorgen ook altijd
dat we op tijd zijn en dat onze kle
ding in orde is. Hoor je die sax?
Dat is een felle blazer. Bloed aan
Arie Ligthart met dochterkleinkinderen en banjo in zijn riante Rijswijkse flat.
GAGES Als er geen logische volgorde in de komt een blonde reus de kamer
optredens zit kankeren de Jongens binnen. Een Urker die daar is blij—
„Sommige mensen vinden onze ga
ges te hoog. Dat kan wel zijn, maar
ik vind het niet nodig dat Jazzmu
sici altijd moeten spelen in vochtige
keldertjes. En je hoeft er niet uit te
zien als een lijdende figuur, gete
kend door het leven. Dat we het zo
lang volhouden heeft ook te maken
met de sfeer in het orkest. De stem
ming moet goed zijn, je trekt dag
en nacht met elkaar op. Je kent el
kaar beter dan de vrouwtjes hun
mannetjes kennen." Over het zake
lijk inzicht: „Ik ben een vis. Ik ben
musicus en zakenman. Mijn rol is
altijd een bemiddelende rol geweest.
Maar daar kunnen de im-
hangen. Heeft dispensatie
terdirecteuren".
Telefoon
Engels o
festival in Nice. Het schermert bui
ten. Ik kijk op mijn horloge. Een
Jaar lang mag het interview niet
duren. Maar Arie Ligthart heeft
tist Billy Butterfield zal voor het
Arie. Gesprek in het eerst meespelen. Moet zijn beurt af-
internationaal Jazz- wachten, maar kan dat niet, Stormt
midden in een nummer het podium
op en begint mee teblazen. Koeala
Loempoer. Een aantal planters be
sluit een feest aan te richten. Wie
nog zoveel verhalen. Toernee door moet daar optreden? De Dutch.
het Verre Oosten. Twintig uur vlie- oké, iedereen draagt bij
gen naar Singapore, drie uur rust laten overkomen. Voor één avond.
te
17.00 De film van Ome Willem (VARA)
17.35 Hier komtde kameel (VARA)
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Van gewest tot gewest (NOS)
19.50 Socutera: film van het nationaal Rheumafonds (SOC)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Uitzending van de ARP (Pol. Part.)
20.30 Staatsloterij (NOS)
20.35 Een man zonder vrienden, tv-spel (NOS)
21.25 Panoramiek (NOS)
21.50 Den Haag vandaag (NOS)
22.05 Studio Sport (NOS)
22.40 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Nederpopzien (VARA)
De vijfde aflevering van dit popmuziekprogramma gaat
over de Dizzy Man's Band. Oók weer: een optreden
van Drs. P. met een nummer van zijn laatste elpee en
de single van de maand
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Een lach en een traan: showprogramma (VARA)
Muziekprogramma gepresenteerd door Johnny Hoes
vanuit de feestzaal De Salamander in Mechelen aan de
Maas (België). Medewerkenden: Duo Pils („Met mij
maak Je de kachel niet meer aan"); Willemien („Hij
wou van hatsekiedee")Boudewijn de Groot en Nico
Haak („Hé tante Julia")de trompettist Piet Knarren
(„Caravan"); Eddy Wally („Mooie Manuela"); Dikke
Leo („We staan op de steiger"); Danny Cardo („Kus
me")Gerard Hoeben („Maar wie holt van mekaar")
Johnny Hoes („Jongens 't is zo fijn"); De Meeuwen
en Johnny Hoes)„De watermolen"
21.00 Van onderen: Heeft u ook niks te zeggen op uw werk?
(VARA)
21.25 Panorama Woensdag Show (VARA)
22.00 Kenmerk (IKOR-KRO/RKK)
22.25 Journaal (NOS)
22.30 Computerkunde les 10 (TELEAC)
„De gouden telefoon" was de
tweede documentaire van An-
dré Truyman binnen enkele
dagen, en net als in zijn docu
mentaire over de Washington
Post, slaagde hy er ook nu in
tot de top van het bedrijf door
te dringen. Althans tot een
topje, namelijk de Belgische
vice-president van ITT-Europe,
Frank Pepermans. De heer Pe
permans mocht niet klagen
over het feit dat geen hoor en
wederhoor was toegepast in
deze documentaire, die de
macht over de grenzen heen
van het ITT-concern behandel
de, en ook de rol die de ITT
getracht heeft te spelen in
Chili.
De ITT bood de CIA een mil
joen dollar aan om er voor te
zorgen dat Allende na de door
hem gewonnen verkiezingen
niet aan de macht zou komen,
een ingreep in het politieke le
ven die zozeer door documen
ten bevestigd wordt, dat de
Amerikaanse senaat het na een
onderzoek bevestigde. Ook twee
door Truyman geinterviewde
Journalisten van wereldnaam,
Jack Anderson en Anthony
Sampson (diens boek: „ITT,
Macht zonder grenzen" ligt
sinds enige dagen in de boek
winkels), achtten deze en nog
andere laakbare feiten voor
100 procent bewezen.
Toch meende de heer Peper-
mans dat het allemaal niet
waar was, of op zijn minst be
rustte op een verkeerde inter
pretatie van de feiten. Hij zei
het boek van Sampson gelezen
te hebben, en toen medelijden
te hebben gekregen met de
schrijver omdat hij met het
beschrijven van zulke dingen
aan de kost moest zien te ko-
Sampson heeft in zijn boek
ook nog aangetoond dat de
ITT het eerste Amerikaanse
was dat
komst met Hitier sloot. Een
spreuk op een beeld dat ge
toond werd die luidde: „Wat
voorbij is, is voorspel" is in dit
verband weinig bemoedigend.
André Truyman had een zeker
evenwicht bereikt door aan de
ene kant de Journalisten
Sampson en Anderson te inter
viewen, en aan de andere kant
de vice-direoteur Pepermans
maar het was jammer dat hij
(net als in zijn documentaire
over de Washington Post) pas
op de plaats had gemaakt bij
de hoogstgezetenegisteren Pe
permans, zondag hoofdredac
teur Bradlee. Daarmee zondig
de hij tegen het uitgangspunt
van de Amerikaanse m eester
journalist Stone, die er altijd
vanuit is gegaan dat leden van
de regering liegen totdat het
tegendeel bewezen is.
De hoogstgeplaatste (of hij nu
hoofdredacteur of vice-presi
dent is) zal zelden de eerste en
meestal de laatste zijn om een
genuanceerd, laat staan waar
heidsgetrouw beeld te scheppen
van de onderneming die aan
hem is toevertrouwd. Hij zal
alles naar die onderneming
„toepraten", een vaststaand ge
geven dat niemand bijvoorbaat
hoeft af te schrikken als er
geinterviewd moet worden,
maar wel aanleiding zou moe
ten zijn om naast de aanval
lers van buitenaf (Anderson en
Sampson )ook binnen het con
cern naar mensen te zoeken
die wat verder van de top af
staan.
Wat dacht bijvoorbeeld die ene
vrouw in de ondernemingsraad
die verder uit ruw geschat 60
mannen bestond (u kon haar
goed zien omdat zij temidden
van het grijs en bruin en
blauw van de mannen een rood
truitje droeg), over de handel
en wandel van de ITT?
NICO SCHEEPMAKER
uat vergeet ik nooit meer.
NEDERLAND I
GRASSE Een Franse rechter
heeft gisteren bepaald dat Claude
Picasso, een kind uit de buitenech
telijke verhouding tussen de schil
der en Francoise Gilot, als wettig
erfgenaam van zijn vader be
schouwd moet worden.
Uit de uitspraak bleek dat het
zelfde geldt voor Claude's zuster Pa
loma.
Picasso's weduwe, Jacqueline en
zijn zoon uit zijn eerste huwelijk,
Paul hebben geprobeerd een ge
rechtelijke uitspraak te verkrijgen
waardoor zij tot de enige wettige erf
genamen van de schilder zouden
worden verklaard.
Tijdens zijn leven heeft Picasso
zich teweer gesteld tegen pogingen
van de 26-Jarige Claude en de 25-ja-
rige Paloma om als wettige kinde- Kind dat geen
ren erkend te worden. In 1970 en 1971
hadden Franse rechters eerdere ver
zoeken van Claude en Paloma afge-
18.55 (K) Journ.
Kinderkrant NOf
20.00 (K) Journaal. EO: 20.20 (K)
krijgt: program -
WOENSDAG 13 MAART NA 18 UUR
HILVERSUM I
VARA: 18.00 Nws 18.11 Ding*
abortus provocatus. 21.35 (K) klai**bort* 1910 A®)
HILVERSUM II-
NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende
woord. 7.08 (S) Preludium: klass.
muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu.
7.55 Aangestipt: Progr. overz. 8.00 (S)
Te Deum laudamus: gewijde muz.
Moody Koor uit Chicago. VPRO: 22.00
K) Het gat van Nederland. NOS: 23.16
arbeid EO:
In 1972 wierd een nieuwe Franse
wet aangenomen op grond waarvan
buitenechtelijke kinderen grotere
aanspraken op een erfdeel kunnen
maken. De twee kinderen van Fran
coise Gilot, die nu met dr. Jones Salk
is gehuwd, verzochten de rechter om
deze wet op hun geval van toepassing
te verklaren.
NOS: 18.45 (K) Ti-t
(K) Journ. NCRV: 19.05 (K) De Be
verly Hillbillies,
Gramm.
20.35 (S) Het geslacht van Gar
deren (10) 21.05 EO-Metterdaad 21.15
18 55 (S) Gramm.muz. 21.20 Avondsluiting.
:a»seI-
hoogtezon: progr. v.d. zieken. 10.00
"0.30 Nws. 10.33 (S) Se-
ingen. NOS: 20.00 (K) Prometheus XIII 23.00 (S) In Pim
NCRV: 20.21 (K) De zaak Sloa-
ie, Canadese speelfilm. 21.15 (K)
Jacob's notenbar 23.5524.00 Nws.
HILVERSUM
NOS: 18.00 Bopthema's en swingses-
Ischl: W-portret van de Nederlandse
dichter Jozef Eyckmans. NOS: 22.35 -
Den Haag vandaag. 22.45-22.50 (K) 1900 Openb. Kunstbezit RVU: 19.10
dagpauzedst. 13.10 (S) Lichte koor
zang. 13.20 (S) Licht ensemble. 13.45
Er zijn zoveel andere levens (XI).
AMSTERDAM Opnamen voor
de film „Sweet Movie" van de
Joegoslavische cineast Makavejev
hebben gisteren aan boord van de
in het Westerkanaal ter hoogte
van het Nassauplein liggende hip
pieboot „Survival" tot een gewel
dig conflict met Kees Hoekert van
de Lowland Weed Company ge
leid.
Het schip was door Hoekert en
diens mededirecteuren Jasper
Groótveld en de Amerikaan Mike
Cezar aan de cineast verhuurd
voor de laatste opnamen van de
film, waarbij het naar later bleek
ging om scènes waarin tien (fil
misch) vermoorde Jongetjes in
plasticzakken van boord zouden
worden gedragen. Hoekert maakte
hiertegen bezwaren en spande 'n
kort geding tegen Makavejev aan
om „bloedige geweldplegingen"
aan boord van zijn schip te laten
verbieden. De vice-president van
de rechtbank doet vrijdag uit
spraak, maar gisteren begon de
filmploeg met de gewraakte op-
Terwijl de „slachtoffertjes" van
boord werden gedragen gooide 'n
woedende Kees Hoekert het schip
los, dat daarna naar het midden
van het kanaal dreef. „Hij duwde
de „Survival" gewoon de scène
uit. Hij heeft de boot terugge
nomen en aan de andere kant
van het water gemeerd", aldus
Jasper Grootveld. Volgens hem
was er ook gevochten. „De zieken
broeders die voor de opnamen wa
ren gehuurd sprongen Hoekert
op zijn nek toen hij zich met de
opnamen ging bemoeien. Mike
Cezar liep een paar bloedende
polsen op doordat hij met zijn
vuisten door glas sloeg", vertelt
Grootveld.
Twee wachtmeesters van de
rijkspolitie, die met een politieboot
aan de opnamen zouden meewer
ken door een „verdachte" af te
voeren, keerden naar hun basis
terug toen het gebekvecht tussen
Hoekert en de filmploeg begon.
„Hoekert maakte moeilijkheden
omdat hij bepaalde opnamen niet
wilde hebben. Wij hebben toen ge
zegd niet verder te kunnen af
wachten", aldus een woordvoer
der van de rijkspolitie.
Den Haag vandaag 20.00 Nws 20.05
(S) Woensdagavond Muz. magazine nu.
rig. 15.30 Nws. 15.33 (S) Klanksno»
klass. muz. 16.00 Een uur natui
18.30 (S) Hier
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM III
NOS: 18.02 Joost mag i
Duinhoven?
HILVERSUM III-
TROS: .7.02 Vaak 's ochtends, met
o.m. verkeerstips. KRO: 9.03 Uit de
lucht gegrepen. 11.03 (S) Verzoekpl.
12.03 (S) Van twaalf tot twee, met
13.03 Raden
easy 2.02 Hilv. III lacht Stokkink Show. NOS:
7.20 (S) Dag
twaalf: Eén
WOENSDAG 13 MAART NA 18
DUITSLAND I
Reg. progr.: NDR: 9.3010.00 Se
18.00 Rep. 18.30
19.26
WDR
(9.30—10.00
Plnocchio.
8.05—11.30 TV-kursussen.
Sesamstrase) 18.40
land. 12.35 (S) Sportrevue. 13.00 Nws.
13.11 Radiojournaal. 13.21 (S) Engel- 22.30 Journaal, komm!
Akt.rubr. 19.20 TV-kursus) 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Dok. 21.00
.magazine. 21.45 Bultenl. rep.
de wetenschapdat -
16.05 (S) Aspecten: Kunstrubr. 17.00
(S) Mobiel: bewee®!. progr. voor be-
DUITSLAND II
18.25 Sergeant Berry. 19.00 Journaal.
19.30 Toerist, magazine. 20.15 Inf. en
meningen uit het bedrijfsleven. 21.00
•Journaal. 21.15 Kult. magazine. 22.00
Aktie Zorgenkind. 22.15 TV-film.
23.40 Journaal.