In vastenbrief staan hoop, macht en onmacht centraal Preek van Nederlandse bisschopen ZWAAR KERKDIENSTEN ZATERDAG 9 MAAR1 Het vasten is in de geschiedenis van de godsdiensten een algemeen verschijnsel. Wie in de historie van de religie duikt zal daar, vanaf de oudste tijden dat enige kennis tot ons gekomen is, het vasten tegenkomen. En wie zich bezig houdt met de hedendaagse religieuze gebruiken van de volken die de aarde bewonen, zal nog altijd te maken krijgen met het verschijnsel van het vasten. Naar de motieven moet men dikwijls maar tasten. Meestal bestaat dit vasten in het zich ontzeggen van voedsel of van bepaald voedsel voor een zekere tijd. Er wordt een zekere zelfbeheersing gevraagd. We moeten dus niet denken dat dit vasten speciaal verbonden is met het christendom en dan nog wel met een bepaald gedeelte daarvan, de kerk van Rome, waar men vastenwetten heeft gekend. Die zijn er nog wel, maar men trekt er zich niet te veel meer van aan. Bij dat vasten ginig het oorspronkelijk niet zozeer om het zich ontzeggen van bepaalde spijzen en dranken, maar veel meer om een stuk ascese, een versobering die men zich zelf oplegde, om een stuk ernst en ingetogenheid en een nadenken over hetgeen Christus Je zus zich aJlemaaJl niet ontzegd heeft terwille van anderen. In het protes tantisme heeft men nooit een vas- tenwet gekend. Daar was men wars van alles wat opgelegd werd. Maar ddt wil niet zeggen dat men geen ascese, geen vrijwillige versobering, kende. Wie leest to geschriften van de z.gm. nadere reformatie uit de 17de eeuw, zal telkens weer tegen komen dat men daar toch ook ge weten heeft van die ascese en daarop ook nadruk ging leggen. Het is reeds een oude gewoonte dat de bisschoppen in ons land jaarlijks een vastenbrief uitgaven, die vroeger in hun parochiekerken werd voorge lezen. De laatste tijd, sinds deze bis schoppen meer als een eenheid zijn gaan optreden, hebben zij gezamen- Beroepingswerk Ned. Herv. Kerk Aangenomen naar Nunspeet: R. Holwerda te Renkum. Geref. Kerken Beroepen tie G-enemuiden: A. J. Verhoog, kandidaat te Schoonhoven, te Haaarswoude Z. C. Versluys te Leeuwarden, te Leeuwarden-Huizum: Sj. Tiemersma te Zwammerdam. Aangenomen de benoeming tot geestelijk verzorger van het psychia trisch ziekenhuis Veldwijk te Ermelo: W. J. Dijk te St. Pancras; de benoe ming tot godsdienstleraar aan het Nassau-Veluwe-college te Harder wijk: H. van Veen te Witmarsum. Chr. Geref. Kerken Beroepen te MiddelharaisA. Baars, kandidaat te Bennekom, te Klundert en Rijnöburg A. Baars, kandidaat te Bennekom. Geref. Gemeenten Beroepen te Zwolle: Ch. van der Poel te Yerseke; te Beekbergen: J. Karens te Opheusden; te 's-Graven- zande: J. van Ha aren te Amersfoort. Bedankt voor Rotterdam: A. Breg- man te Rijssen. Aangenomen naar Rotterdam: T. J. Prins te Emchede. lijk een vastenbrief gepubliceerd. De brief is te lang om te worden voor gelezen. J'e kunt haar kopen. Een korter, puntig stuk zou wenselijk zijn. De laatste vastenbrieven zijn meer geschikt voor bespreking in kringen. Misschien is dat ook de bedoeling. Dit jaar gaat het bisschoppelijk her derlijk schrijven over macht, on macht, hoop. De bisschoppen begin nen met in te haken op een alge meen gevoel van belemmering dat onder de mensen leeft. Ze voelen zich bekneld. En dat in een wel vaartsstaat! „Je voelt je in je ont plooiing belemmerd! Is het een be sef dat er ergens een grens is aan de welvaart en ds het een gevoel dat alleen ruim en meer brood op de plank niet gelukkig maakt? Naast bedrijven die worden gesloten waar door mensen zonder werk komen te zi'tten, kijken de bisschoppen ook naar het gezin en allerlei verhou dingen to onze samenleving waar het nog al eens stropt. Het gaat de bisschoppen vooral om dat geheel van de samenleving die steeds meer verbrokkelt en waar de samenhang verloren gaat. Er is veel vervreemding, welke een bron is van veel verdriet, (tussen ouders en kin deren, vrienden, echtgenoten, ar beidsverhoudingen enz.) De een leeft in angst voor de ander. „Onze sa menleving lijkt op een groot aantal egels, die in de kou samenhuizen, maar elkaar met hun stekels op een afstand houden". Dit schept overal een gevoel van onrfnacht. „Juist z\J die er aan werken onder de onmacht uit te komen, ontdekken hoe groot en onderling verweven de vraag stukken zijn". De bisschoppen spre ken over de techniek, dde zulk een grote en brede vlucht heeft genomen en waarmee ieder te maken heeft, over chemie, over fabrieken waar bij-na geen mens meer aan te pas komt. Zij hebben het ook over de moderne communicatiemiddelen, te lefoon, film, grammofoon, radio, tele visie, die de samenleving steeds meer beheersen en waarbij de mens alleen maar kijkt en luistert, kan genieten. En toch blijft er dat gevoel van on behagen, ook by alle onvermoede perspectieven die deze ontwikkeling heeft geboden. Die techniek is een macht geworden die ons in haar ban heeft en houdt. En „het inge wikkelde geheel van krachten en re laties dat over onze aarde geweven wordt, maakt het moeilijker dan ooit de plaats van de macht aan te wij zen". De macht die ons gevangen houdt, is .naamloos" geworden. Die moderne technische ontwikke ling, en wat daarmee samenhangt, brengt iets to ons leven wat we met vreugde begroeten, maar „wij dreigei herschapen te worden naar beeld en gelijkenis van een allesomvattend technocratisch systeem". De mens is genoodzaakt te lopen "in het gareel van de door hem zelf geschapen macht". Er zijn mensen die hier uit de boot vallen, de zwakken, de ge handicapten, de ouden van dagen, de zieken, de werklozen enz. Er is eigen lijk voor hen geen plaats meer en weet men in samenleving nog met hen te leven? Tehuizen worden er voor hen gebouwd, instituten opge richt, sociale voorzieningen worden getroffen, een speciale medische techniek is er ontwikkeld. En toch vallen er steeds meer uit de boot omdat de samenleving die er nu is opgebouwd steeds meer alles afmeet naar de prestatie d'ie kan worden geleverd. Ook overzien de bisschoppen het geheel van onze aarde met haar be wapeningsindustrie, milieuverontrei niging. het probleem van de rijke en arme landen, waarbij zij, bijna fata listisch de verzuchting slaken: kan er nog één mens daaraan iets ver anderen? Zitten we niet in een noodlot gevangen, het blinde nood lot waaronder we nu eenmaal moe ten leven? Is er in de wereld nog plaats voor het geloof in God? We moeten, zeggen dait in dit eerste gedeelte van hun vastenbrief wed zo ongeveer geschetst is wait de gedach te van menigeen is, zeker wanneer hij behoort tot de groepen die uit de boot vallen of dat dreigen te doen. Maar we weten dat er ook anders gedacht wordt, ook door hen die niiet oninadenkerud aan dit alles voorbij gaan. Voor deze laatsten is het to ieder geval goed dat dit alles in duidelijke en verstaanbare taal is gezegd. Dit is dan wel zo ongeveer wat de bisschoppen in het eerste deel van hun vastenbrief te zeggen heb ben, en dit deel heeft bij degenen die er kennis van hebben genomen, de meeste aandacht gehad. Dit is ten minste onze indruk uit hetgeen we er over hebben gelezen. We geloven niet dat deze hun tekening van de maat schappij waarin wij leven een ver tekening is. Vooral sinds de olie crisis wat meer doordrukt, hoor Je nog al eens bezorgde, zo niet fatalis tische klanken. Ik hoorde eens een vrouw een bepaalde predikant hoge lijk prijzen. Toen we nieuwsgierig vroegen waarom zij die de allerbeste vond, antwoordde zij: hij kleedt je helemaal uit, maar hij kleedt je toch ook weer aan. 'k Geloof dat het ze ook moet. Die vastenbrief is ook een soort preek. Er wordt uitgekleed, maar er wordt ook aangekleed. De bisschoppen doen dat niet met een Dr. J. J. Buskes herdenkt vandaag het feit, dat hij vijftig jaar geleden het predikambt te Oosterend op Texel aanvaardde. Het IKOR zendt morgenochtend om tien uur op Hilversum I een kerkdienst uit vanuit de Westerkerk in Amsterdam, waar in dr. Buskes voorgaat. beroep op Gods almacht en Zijn eeuwige raadbesluiten, maar door te wijzen op Christus Jezus, in wie de Almachtige zich heeft laten kennen, machteloos als ieder mens. Leeft dit geloof nog in een tijd die aan de vroegere agrarische samenleving ge heel is ontgroeid en nu beheerst wordt door de techniek, zonder welke de landbouw en veeteelt niet te den ken is? Doch, leven we nog niet evengoed temidden van mysteries? En wie in aanraking is gekomen met Het grote mysterie, Christus Jezus, zal niet moedeloos zijn hoofd laten hangen of als een fatalist verder gaan, maar hy weet dait er een ori ëntatiepunt is waarnaar hij altijd weer in deze wereld zal moeten rich ten. "Jezus houding tegenover de bestaande machten is vrij en bevrij dend. Hij tracht de mens te zien en naar voren te halen, ongeacht hoe anderen over hem denken". „Hij zoekt het meest eigene". Hij ver werpt de macht over alle koninkrij ken. Aardse macht is voor Hem be smet terrein. Werken in hoop Het gevaarlijke van macht is dat zij gaat regeren met ijzeren vuist en WOORD V\\ BEZINIVINI Vandaag een landelijk begin. Ik hoor de spreeuwen, die alweer duidelijk in dc ban van voorjaar en sex zijn gevangen, allerlei iwonderlijk gezang verspreiden. Verbaasd hoor je ineens op je balcon een eend kwaken of een lijster, bij stralend weer, een re genlied aanheffen. Gister was het duidelijk een vink en vanmorgen, te gek om los te lopen, want het leek wel heel Avifauna in één boom. En dat allemaal door die spreeuwen. Wat een gekke ondui delijke beesten toch. Je weet nooit wat Je aan ze hebt. Net u en ik "heden ten dage". Want ziet u, vroeger was niks niks en ger. ger. en r.k. r.k. etc. als u mij volgt, lekker duidelijk, geen spreeu wentroep. Kom daar nu eens om. Nu hoop ik dat het u gaat dagen, waarover ik in dit stukje wat wilde peinzen. Waarom is het vandaag allemaal zo onduidelijk (zo spreeuwig), wat eerst toch, voor heel veel, héél duidelijk was (voor eeuwig) Omdat de stelsels, omdat de theo- riën, de denkbeelden, ons zo blij ken vast te hebben. Ik blijf - voor de veiligheid - maar dicht bij huis en denk aan de meer or- thodoxe opvattingen. Daar was het zonder meer vaststaand, dat Je bepaalde opvattingen nooit zou ontkennen. Dat kón eenvoudig niet. Daartegenover zou iemand die (vergeef me het woord) "niks" was, nooit en te nimmer "kerkse" geluiden maken. Je was, wat Je ondertekende! Je kón niet anders zijn, dan het etiket, dat bij Je groep hoorde. Die hele zaak is nu aan het veranderen. We worden "spreeuweriger", we maken ande re geluiden, dan bij het etiket hoort. En dat geeft vaak veel ge kreun. Behalve dat het mij veel spannender en levender voor komt. Waarom wil iedereen toch zo graag de ander een vast etiket opplakken? Waarom Jammert men zo dramatisch over "ondui delijkheid" in politiek, ln kennis making-met-buren of waar dan ook? Wat steekt er voor lol in om iedereen direct in een vast kast je te kunnen stallen? Of, echt een laag dieper liggende vragen: gaat het de of het teem? Mag ik alsjeblieft mórgen warm lopen voor iets, waar ik gis ter niet aan dacht (of tegen was), nadat mijn omgeving me erop wees. En omgekeerd! Waarom zou je nu speciaal bij een kerk i ten horen om misschien eerij hoefte te hebben aan soonlijk gesprek met een paj (Om vergissingen te voorkoi ik hengel niet Waarom zou het mijn w waardiging moeten opwi vanneer ik om "mijn" gebed goed op de vingers wordt j door iemand van "buiten"? Hoe vaak hebt u een echte moeting met een ander omdat u alleen een etiket vaj ander las en toen "haar niet] moest"? Steeds weer blijkt, we verstrikt zitten ln de syst dwang. Doodsbenauwd, veel mensen te zijn voor dit "Onduidelijkheid". Je hoort het gekerm als: "je weet niet je aan toe bent", of, "waar, ven we zo"? Het rare is. dat nu her en der die etiketten bleken gaan en allerlei schi gen Inzakken, zoveel mense rug graaien naar die "oude heden". Het geeft een heleb» denken! Ik zou villen zeggen tevoorschijn zoals ej bent. blieft niet zoals je volgens andere indeling moet of b< te zijn. 't Is wel veel moei dan Je denkt en daarom waardevoller! Enorm pleziei dan de ontdekking, dat we wel heel erg veel op elkaar U Iedereen heeft zijn stle angstjes, zijn verstoptheden, "als ze het maar nóóit mei zijn gekkigheden, onhebbelij fen en hebbelijkheden. Wat we toch veel kwaad, met dat stoppen achter opvattingen, maal gekozen kleur of rich Durf eens een beetje buiten te tonen. En m ontdekking: dan ziji veel meer spreeuwen, dan waar willen hebben en dan er ook een beetje van c in je leven, van dat "springer "iiot, -zo benauwde" var jongens zing maar, wat je va snavel komt", dat die vrolijke le spreeuwen toch óók hebben hele gepeins komt, omdat zend over "de vogels, die zo zorgd zijn omdat er over hui waakt wordt", (door Jezus steld,) wat moeite had en dat zo erg passen kon in ons "zr leven (en als ik "zwaar" zeg. ik drommels goed wat ik' Nou en toen ineens paste hel lemaal zó, zoals u het voorgezongen, met spreeuwe dl. dat er van macht zoveel misbruik kan worden gemaakt en ook inder daad telkens weer wordit gemaakt, welke macht dait dan ook moge we zen. "Dat mag onder u niet zo zijn". In dese wereld, die door de techniek beheerst wordt, zullen we moeten leven, zoals de oude christengemeen ten moesten leven onder de macht van de Romeinse keizere. In deze wereld worden we in het Evangelie geroepen tot dienen en wie deze dienst gehoord en gezien heeft, zal zeker niet zonder hoop behoeven ver der te gaan. We worden geroepen tot "werken to hoop". Dit is zo ongeveer de strekking van de vastenbrief, die eindigt met een parafrase op het "Onze Vader", waarbij praiktösóh wordt ingegaan op de houding die de bisschoppen ho pen dat wjj zullen innemen ten op zichte van allerlei nood waarmee wij 0 komen en wat de verantwoordelijkheid niet af mogen schuiven. Het E geeft geen model van een maatschappij, maar het wèl dat wij niet behoeven gaan, zuchtend onder een noodlot, zander dait we wet we moeten doen. Aan het eerste deel van c. brief is, zoals reeds gezegd, d« aandacht besteed. Begrijpelijk preek wordt gewoonlijk meer over de zonde dan over de Toch menen we dat het de b is dat de nadruk hier moe op hetgeen er later voflgt. He gaan in geloof en hoop en 1 deze, door de techniek behee reld, zal ook nu het kleed zijn waarin wij mogen verd< S. J. M. HULSI Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr. A. L. Krassenburg Jr, Geref. Kerk Zulderkerk Lammen - 15): 10 u. ds. A. G. Btoel, Bergen op Zoom. 5 u. ds. Petrakerk (Surlnamestr.)10 u. de heer Van Loo, 5 u. ds. S. Oegema, ADVERTENTIE den Rijn Herv. Gem. Vrljz. Prot. 10 Hemmes, 11.45 u. Oecumenische dentendlenst. Marekerk 10.30 u. ds. R. Steenstra, 5 u. ds. M. J. G. v. d. Velden, Doorn. Maranathakerk 10 u. ds. E. M. Pan- nekoek. Koningskerk 10 u. d. G. C. Post. Bethlehemkerk 10 u. ds. H. de Nie, Amsterdam. Bevrijdingskerk 9 u, ds A, K. v. d. Pasteur R. Dlaconessenhuls 10.30 u. ds. G. Sie- 10.30 u. de heer Brouwer, Katwijk, 5 i ds. G. de Zeeuw, Voorschoten. Huize „Groenhoven" 10 u. de Bruijn. H. J v Heerden te Schevenlngen Kruiskerk Gouwsluis I" kestr. 1 Ou ds J. H. Bogers, 6.30 d. Laarse. Pinkstergem. 9.30 "la de heer woerd. Ver. v. Gelovigen, 9 Jeugölkapel. Zaal Öpstandingskerk Pr. 10. Marljkestr. 10 u. Jeugdkapel de heer Hazerswoude Rem. kerk de Leiderdorp Herv. Geref. Kerk Dorpskerk 10 u. ds. J. P. Horinef (H D.) Hoofdstraatkerk 10 u. ds. J. A. v. Netten. 6.30 u. ds. J. P. Honnef. Schep- samenkomst in lokaal Nieuwstr. 27. pingskerk 9 u. en half 11 ds. J. Geur- sen, 5 u. mevr. P. Bikker. Baptisten- gem. (v. d. Valk Boumanweg 236) 5 u. ds. Van Mameren. R K. Kerk 9, 10.30, Leimulden Herv. Gem. 9.30 u. de heer J. Goedhart te Nieuwkoop, ds. M. H. Geertsema, 6.30 u. ds. J. Geref. Kerk 9.30 u ds E. Hooger- Mostert te Zwammerdam. Geref. Kerk Gezinsmis Gods: (zat. 7 uj 8 u. Gelezen Ned. Hoogmis, 11.30 t zang, 6 u. Avondmis. ploeg H A. en Dankz Ridderveld. „De Bron" Troubadourweg Benedenkerk 9 u. ds. Hoogendljk, 5 u. Interkerkelijke Baptlstengem. (Oude Rijn) 10 u. ds. v. Mameren. Evang. Luth. Gem. 10.15 u. ds. J. Happee. Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- kerk) 10.15 u. ds. Meijerlng (doops- dienst). Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 Evang. Chr. Gem. (Middelstegracht) 10 u. evengellst A. v. d. Sande, 5 u. dhr. Dikke (H. A. vrij voor alle ge lovigen) Nw. Apot. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 en 4 u. (do. 8 u.) Geref. Gem. In Ned. (Koningskerk) 11.30 en 5.30 u. leesd. Zendingswerk Middernachtsgroep Zoeterwoudsesingel 21, 6 Zwijgerlaan 10 u ds. Fr. de St. Michaelkerk Rijndijk (zat. 7 u.) 9 u. Ridderhof Koudekerk a. d. Rijn 10.30 u. R. K. Kerk der Engelbewaar ders Dorp (zaït. 7 u) 8. 10 en 11.30 u. Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds. R. K. Kerk (zat. 7 Geref. Kerk 10 ds. J. Th. (vrljgem.) 8.30 lands Lyceum) te 7.30 Herv. Ger Waddinxvei kerk 9.30 u. kand. 6.30 u. kand. C. Trouwborst j der. De Hoeksteen 9.30 u. di boom. 6.30 u. kand. W. I Utrecht. Bethelkerk: 9.30 u Trouwborst, 5 u. ds. W Verl mauelkerk: 9.50 u. ds. N. J. ds. M. C. Koole te Den Haa| Velden, 7 u. Jeugd- Koekkoek. Ontmoetingskerk9. Hanemaaijer 10.30 u. ds. N J M Hoo- gendnjk Gezinsdienst 6.30 u ds G. Hoogendljk Interkerkelijk. Geref. Kerk (Vrijgem.) 9.30 u leesdienst, 630 Roos te Gouda. R. K Kerk 8 en 10 u. (zat. av. 7 u.) Katwijk aan den Rijn Herv. Gem. Open Hof Kerk: 10.30 u. De heer J. W. Hoffenaar, van Voorhout, 6.30 u. ds. E. K. Teygeler. Ontmoetingskerk: 10 Herv./Geref. Jeugddienst in Pauluskerk ds. de Hoogh. Chr. Geref. Kerk 10 en Vrijgem. Pr. str. 10 en 4.30 Erediensten 10 en 4 u. Leesdlensten, Geref. kerk 4.30 u. ds. D. H. Biesma. Geref. Gem. tha parochie (zat. av. 7 u.) 10,11.30 7 u. Dependance (Poelpolder zat. av. 7 u.) 9 en 11.30 u. Maria parochie (zat. av. 7 u.) 8.30, 10.30 12 en 5.30 u. H. H. Engelbew. parochie (zat. av. 7 u.) 7.30, 9.30, 11 en 5.45 u. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. ds. J. Lalleman. Geref. Kerk 9.30 u. en 6.30 u. ds. J. Cziria. Rem. Geref. Gem. Geen dienst. R.K. Kerk (zat. 7 u) з.15 u. 9.45, 11.30 en 7 u. Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 ds. T. H. Oostenbrug, 7 u. ds. W. L. Heymans te Boskoop. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords, 2.15 u. ds. G. Bouw te Schevenlngen. R. K. kerk (zat. 7 u.) 7.30 9.30 en 11.15 u. Rijnsburg Herv. Gem. ds. Baayen. Maranathakerk: 9.30 u. ds. Feenstra. Chr. Geref. Kerk Je- ruzalemkerk Grijpensteinstr. 9.30 u en P Sneep Oud Geref Gem. dienst, 6.15 u. samenzang. Geref. Kerk W v d Zwaan te Leiden (vrijgem.) 10 en 5.16 u. ds. Deddens. w. V. u. WOOII LC j-ieiueii. non c evang. J. Zijlstra (di. 8 u. idem). RK Kerk H. Antonlus (zat. av. 7 u.) 9.30, 11 en 12.15 u. Hartebrug (zat. av 7 u) 9, 10.30 12 en 6.30 u. Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.30, 12 Kerkgebouw Hooftstr. 240 9.3. 4 u. Leesdlensten. Baptlstengem. Triom fatorkerk Molenwerfstr. 10 u. ds. H. G. Koekkoek. 6.30 u Ev J Kits Leger des Heils Corn de Vlamlngstr. 10 u. en 6.30 u. R. K. Bonlfaciuskerk (zat. 7 u) 8.30, 10 Ned Koorzang en 11.30 u. Pred. F Wüst Plus X kerk (zat KerkTTó u.'ds. «L Catsburg,""H. Doop, 7 u.) 9 10.30 Ned. Koorzang 11 - -- Geref. kerk 11.15 u. school Van Lierestr. 6 v Zee Herv. Gem. Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 9.30. Moorsel Volle Evang. gemeente (Kin dervreugd) 10 u H. v. Leeuwen. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 Rem. Geref. Gem. 9.30 u. en 6.30 u. Dienst des Woords. R. KK. Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9, 10.45 en 7 u. Nieuwveen Herv Gem. 9.30 u ds J. Kaai 6.30 u ds. Franken te Wou- brugge. Geref. Kerk 9.30 u. en 7 u. ds J. Vos te Alphen a. d Rijn R K. kerk (zat. 7 u) 9 u 10.4& en 5 uur. iep Herv. Gem. A. P. Verloop. Oud i Ned. Zuidkade 158: 10 11.45 St. Victorkerk: 10 (zt Jehova's Getuigen, K< Burg. Trooststr. 4: 3.25 toespraak: Hoe groot is uw u. Wachttorenbepreklng: De p Warmond Herv. Gem. 10 ds. A. J. den Tonkelaar. 8.30, 10 en 11.30 u. (zat. av. Wassenaar Herv. Gem. Do 10 u. ds. A. v. Buuren, 4 u. Bikken, Benthuizen, 7 u. d: d. Kloot Heyburg. Lelden. 9 u. Jeugdkapel (11 t/m 1 Jeugdkerk, 10 u. drs. H. H. Meyburg, Lelden. Messlaskerk 1 J. A. G. v. Zanten. Dorpscentn Kerk 7'3°' 9 loT^ Kerk 10 en 6 u. ds. Van der Streefland te Noordwijkerhout. Geref. Kerk 10 u. ds. H. v. d. Berg, 5 u. ds. J. D. te Winkel. Chr. Geref. Kerk en 6.3 des woords, 3.30 u. drs. u-> »-3 H. Willlbrordus (zi Lodewijkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 11 12.15 en 7 u. Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat ds. Den Dikken. Geref. Gem. l 6 u dienst des woords Bodegraven Herv. Gem. Dorps- dewey. Ziekenhuis „Overduln" Ieperen. Wijkgebouw „De Noordwljk 1 ds. Van Embden, 6.3 Hoeksteen": 10 uur Dovandienst. (Woensdag: Nieuwe Kerk: 7.30 gewas Herv. Gem. (in C. Treure, bidstond i Woubrngge Herv. Gem. ds. Franken, 6.30 ds. Kaal, Nie Geref. Kerk: 9.30 8.30 Zwammerdam, 6.3" Oude Kerk: 7.30 u. ds. A. Vink, Ned. Prot. Bond 7 ur. ds. J. Leger des Heils 10 u. heillglngsd. B1iti Bethlehemkerk9.3 Roelofsen. Zeist, Roon, Zeist. H. Kerk: Vredeskerk: 10 i Geref. dienst. (V. d. Berghstlchting) 11 u. ds. Hal- Bosman. R. K. Kerk 8, 9.30, 11 en Kerk 10 u. ds. Bui- D H Elderman, Trlum- 12.15 u. (zat. Marekerk 7.30 u. ds. G. Toornvliet te Bloemendaal (Thema: Hoe kan God zoiets vragen). Aarianderveen Herv. Gem. 10 u. ds. G. v. Hoegee, 7 u. ds. J.. H. Bo gers te Alphen aan den Rijn. Geref. 10 u. ds. K. G. v. Smeden te Utrecht. 3 u. ds. G. de Vries te Heerde. R. K. Kerk (zat. 7 u.) 7.30 u. en 10.30 u. Ter Aar Dorpshuis Aardam fatorkerk: 10 u. ds F. Pijlman. 5 ds G. v. Halsema. Chr. Geref. Kerk 10 u en 5 u. Leesdienst. Geref. Kerk Vrij gem.: 8.15 u. ds. Th. Hoff, H. A. 3 Gouda Evangelisatiekring: 10 dienst. 6.45 u. J. v Strombroi v. Gelovigen: 10 u. eredienst, 6. d. Tas. kerkelijk Strombroek Verg. gelie Gem. Riijnlajid: Openbare La gere School. Voorstr. 100, Katwijk aan Zee. 9.45 u. Soefl-beweging Unlversel (kerk voor allen), Sportlaan, Katwijk: 3 u. bijeenkomst voor belangstellenden, 4 u. Universele eredienst. Noordwljk aan Zee Herv. Gem. 10 u. dr. J. G. B. Jansen, 5 u. ds. A. L. Lapré. (De Rank) 10 u. ds. La- R. K. Kerk 8. Noordwijkerhout Herv. Gem. 10 u. (vrijgem.) 10 en 5 u. ds. Hoff. Voorhout Herv. Gem. 10 u. dr. N. T. Bakker (zendingspredikant). R. K. Voorschoten Herv. Gem. Dorp: 10 u. ds. Meiering, 7 u. ds. v. d. Schoot. Kapel Rijndijk 10 u. Jeugdwerkleider Hoolmeyer, Den Haag. Hulp en Heil 10 u. kand. Van Dijk. Lelden. Geref. Zevenhoven Herv. Gem. ds. J. H. de Vree te Leimuldi de heer J. Goedhart te Nieuw» ref. Kerk 9.30 u. drs. C. Hout Leimuiden. 7 u. kand. Van d den te Amsterdam. R. K. Kei 7 u.) 7.45, 9. en 10.45 U. Zoeterwoude Herv. Gem. 1 s. L. Schoch. R. K St. J Zuldbuurtseweg (zat. 7.30 u.) 11 R. K. Meerburg (zat. 1 meisjesschool, mevr Goudt-Chrls- mse. R. K. Kerk St. Jozef (zat av. i.) 8. 10. 11.30 en 7 u. St. Viktor de Zllk. aula dens. Rijnsburg. Doopsgez. Kring Cultureel Centrum: 10.30 u. ds. H. Bllderbeek, Leiden. R. K. Kerk St. Laurentius: (zat. 7 u. Jongerendlenst Geref. Gem. 9.30 u. ds. M^K sema Hazerswoude. Geref. ds. J. Huizebosch te Woubrugg' ds. SJ. Tiemersma. R. K. K&

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4