iwrence it Glenn filler trleven redegen akwerk an Ray "onniff TSJAIKOFSKI'S JÜT" IN ALBUM Vitale Commander Cody BILLY STEWART'S GOUDEN TIJDPERK Imponerende muziek uit The way we were Variatie sterke troef van vierde elpee van The Doobie Brothers Augie Meyers: van acteur tot zanger RDAG 7 MAART 1974 I Lawrence Orchestra from Ul-In" Philips 6830 165. van Syd Lawrence ge- flJederland niet zoveel be- Dat deze ploeg musici grote kwaliteit is, Bart blijken als zij uitvoe- het "woord" komt in het ^programma "Music-All- door Pim Jacobs wordt De opname daarvoor, Januari plaats en r nelijk zo geïmponeerd door dat er inmiddels Jschijf van op de markt is Lawrence is een man jote muzikaliteit, iemand. orkest goed in de hand J beheerst, gedisciplineerd, rilde nieuwlichter met ar- lenten waarvan je duizelt. en muzikant met et te blussen vervoering Glenn-Millersound. Dat in alle nummers die op pee staan. Daarbil zijn er e die bij Glenn Miller zeer op zijn lijstje stonden: ght Serenade. Chattanoo- i choo en American Patrol ice loopt dus verder op het de geweldenaar Miller, dertig Jaar geleden in ntje aanlegde. Daar is niets integendeel, het is te Juichen, maar dan nummers brengen en niet maken de karakteristie- als Moonlight Serenade brengen. Want op dat ben Je als orkestleider, een afgietsel van lgineel. Verder over Law- [een woord kwaad. schijf ook nog: A string On the sunny side of Splankv, Hot toddy. Se- in blue. Tuxedo junction, By the time I get to Peanut vendor. R.P. lie best of Ray Conniff Ray miff Orchestra and Singers S 65973. Conniff is sinds Jaar en dag 1 begrip. Hoe onstuimig de W ook bezig was met rock, pop, folk of soul, Ray Con- f bepaalde zijn eigen muzikale andere tijdelijke muzikale I en wenste zich niet in een ïomversnelling te laten mee- ren- De oude componist-dtri- lt-arrangeur wist daarbij te be ten dat hij in de loop der Ja- 1 een omvangrijke "harde 'n" van liefhebbers om zich heen wist te verzamelen. Mensen die gesteld zijn op rusti ge muziek. Nummers die 't uit stekend doen als achtergrondmu ziek, maar die tegelijkertijd wel zo muzikaal verantwoord zijn dat ze ook bij intensief beluiste ren niet door de mand vallen. Op dat terrein heeft Conniff een hoge graad van perfectie bereikt. En kele malen per Jaar verschijnt er van hem een langspeler waarop zijn orkest en zijn "singers" een stukje gedegen vakwerk afleve- Hitwerk dat door de arrangemen ten van Conniff in wat rustiger vaarwater wordt gebracht en meestal met een wat roman tisch sausje wordt overgoten. Op de langspeler "The best of" zijn de hoogtepunten van de laat ste Conniff-elpees bijeengebracht. U treft er bijvoorbeeld op aan 'n goed in elkaar zittende bewerking van Tie a yellow ribbon. Andere hits die een Conniff-verfje kre gen zijn Clair en Alone again, bei de van ene mijnheer O'Sullivan, Rose garden, hit van Lynn An dersen, You are the sunshine of my life, een compositae van Ste- vie Wonder en Song song blue van de hand van Neil Diamond. Sa mengevat: muziek die bij velen een willig oor zal vinden. B.vX.. Tsjaikofski: de drie pianocon certen: Emil Gilels met het Nieuw Filharmonisch Orkest o.l. v. Lorin Maazel (EMI Stereo 87 217 XK) Met zijn eerste pianoconcert in B klein zit Tsjaikofski stevig onder de knoet van de Duitse romantiek en het resultaat is een soms op 't triviale af zijnde wisseling van ly rische melodieën en stramme ru we uitbarstingen van tempe rament. Het is tevens het meest populai re pianoconcert dat ooit ts ge schreven. Het aantal versies op de plaat onttrekt zich aan mijn waarneming, maar het moeten er ver over de honderd zijn. Met de concerten 2 en 3, maakt dit muzikale kasstuk deel uit van een album met de Russi sche pianist Emil Galeis en het uitsluitend voor de plaat spe lende Nieuw Filharmonisch Orkest onder leiding van de Oos tenrijkse dirigent Lorin Maazel. De grote muzikale kracht en vir tuoze techniek van Gilels laten zich niet in superlatieven vangen. Het is van het allerhoogste ge halte. Dat het orkest in het eer ste deel van het concert enigszins afgeschaafd overkomt, is waar schijnlijk een kwestie van niet helemaal optimale geluids-tech- niek. De strijkers klinken soms wat asmatisch en bij zoveel adem nood is er voor de solist onvol doende leefruimte. In de beide an dere delen is het overigens wel beter. De toelichting bij de platen is wat onvolledig. Het werk is in derdaad door zijn vriend de diri gent Nicolaï Rubinstein grondig gekraakt op een partijtje waar Tsjaikofski er het één en ander uit voorspeelde, maar later is Rubinstein geheel van zijn vernie tigend oordeel teruggekomen en is het stuk door hem diverse ma len in het openbaar vertolkt. Het is een waagstuk om dit popu laire stuk muziek in de versie Gilels aan andermans opvat tingen te toetsen. Bij alle muzi- kaaloratorische geweld is het pianoconcert ook niet bijzonder gecompliceerd in opbouw. Dan is het beter om op details van de uit voering te letten. Over het wat te leurstellende eerste deel is hier boven al wat gezegd. In het ge scandeerde Allegro con spirito, valt de mooi ingevoerde solofluit op, drager van het dansachtige thema. Het tweede pianoconcert van Tsjaokofski wordt veel minder uitgevoerd. Het is ook wat iang en niet overal zo verschrikkelijk geïnspireerd. De pianist Alexan der Siloti heeft er in de negenti ger Jaren van de vorige eeuw nog wat aan zitten sleutelen en één van de resultaten was een bekor ting van het geheel. Deze kortere variant staat op de plaat. (Over de oer versie kan ik niet oordelen, want die heb ik nooit gehoord). Het eerste deel, het allegro brillante e molto vivace, is vertreweg het meest belangwekkende plakje van deze grote koek. Gilels begeeft zich daarbij in een wervelende, voortijlende dialoog met het or kest. Het is ook melodisch boeiend om naar te luisteren. Het twee slachtige karakter van Tsjaikofsi's componeren, het dobberen tussen zijn Russische ziel en de roman tische westeuropese mode, is ook in dit tweede pianoconcert breed uitgemeten. Nicolai Rubinstein was bij deze compositie opnieuw uiterst afwijzend. Zijn voor naamste grief gold de zijns in ziens te bescheiden plaats voor t soloinstrument. De klavier leeuwen (en dat waren er nogal wat in die tijd) zouden teveel ge noegen moeten nemen met een toegemeten plaats in ensemblespel. Dat klinkt niet overtuigend. Akkoord, een pianoconcert als dat van Robert Schumann zet t orkest geheel en al in dienst van het solo-instrument en daarbij vergeleken is bij Tsjaikofski, en vooral in diens tweede, de spoe ling aanmerkelijk dunner; omge keerd stelt de meer ingekapselde solopartij, bij de hoge eisen van de partituur waarschijnlijk nog hogere eisen aan techniek en vir tuositeit. Gilels zou de man kun nen zijn geweest om Rubinstein daarvan te overtuigen. Het zogeheten derde pianocon cert is een toegift. Het bestaat uit één deel, posthuum uitgegeven, en moet toch voornamelijk gezien worden als een wat verder uitge werkte schets van wat misschien ooit een pianoconcert had kunnen worden. H.M. Live from deep in the heart of Texas Commander Cody and his Lost Planet Airmen Para mount Records 1017. Basisidee van de leden van de groep Commander Cody and his Lost Planet Airmen, is volgens 'n toelichtende beschrijving, de mensen te laten dansen op hun muziek. Zonder te weten hoe het er daarbij aan toegaat, is zo al te voorspellen dat dat CC en de zij nen tijdens optredens best zal The New Four: niets nieuws Spotlight onThe New Four Negram SPLO 7. Ook al zijn de spots dan voor The New Four aangefloept, het is beslist geen groep die een nieuwe weg is ingeslagen. Ze zijn in de voetsporen getreden van de vele vertolkers van het Hollandse lied. Twee nummers verdienen echter speciale vermelding: "Mijn geluk dat komt nog wel", "zomertijd, wintertijd". Het eerste werkje deed naarstige po gingen om tussen alle carnavals stampers een plaatsje op de hit lijsten te krijgen. In vergelijking met de soms zeer hoog genoteer de feestplaten waarin het Sinter klaasrijm hoogtij viert, is de kwaliteit van de New Four-num- ■s redelijk. «J.P. lukken. Als Je de adht heren op de plaat hoort is het al moeilijk, om stil te blijven zitten: zo'n vi taliteit straalt van de muziek af. En dat is dan op deze vierde langdraaier country en rock mu ziek op een stevig blues ritme. CC en de LPA leggen alles wat zij aan energie ter beschikking heb ben in him originele stijl. Dat er veel oude nummers op de LP staan, is dan ook nauwelijks sto rend. De enthousiaste groep (in Nederland o.a. bekend door het anti-rooknummertje "Smoke, smoke, smoke that cigarette) be werkt songs als bijvoorbeeld Riot in cell Block 9. Cryin' Time en Mean Woman Blues op een zo originele wijze dat die oude num mers een geheel nieuw leven lij ken te gaan leiden. Maar ook als het muzikaal vrije team van Commander Cody George Frayne gaat in het muziekleven met die naam van een oude strip figuur door het leven, de naam Lost Planet Airmen was de titel van een film eigen nummers uit de groeven laat opstijgen, blijft de LP mateloos boeien. CC en the Airmen is typisch zo'n groep die zich beter thuisvoelt op de bühne, dan in de studio: Daar om is de muziek waarschijnlijk ook live opgenomen. P.d.T. Op deze muziekpagina bijdragen van Han Mulder Ruud Paauw Jan Preenen Paul de Tombe Eindredactie en layout: Bram van Leeuwen Jiirgen Drews "Zeit für meine Songs" Jiir gen Drews Warner Bros 56017 De Duitse schlagerschool heeft nooit uitgeblonken in een geva rieerd programma. Wat voorge schoteld wordt is vrijwel altijd 'n stukje eenheidsworst, dat bij de oosterburen misschien nog wel weg te slikken valt, maar dat bij ons al snel zwaar op de maag ligt. Helaas weet ook Jürgen Drews zich met zijn eerste elpee "Zeit für meine Songs" niet te verheffen boven de andere Jür- gens, Freddys, Peters, Heino's of hoe ze ook mogen heten. Hij beklom zo nu en dan wat treetjes van de hitparade, met singletjes als "Dieser Tag hat so vieles verandert", "Du bringst die Liebe in mein Leben" en "Zeit ist eine lange Strasze". Op de elpee treffen we naast vier eigen composities: Kleiner Vogel, Sie mag sich, Still en Einsamkeit wat geleend hitwerk aan. Bijvoor beeld Harlem van The Sweepers, Goodbye my love goodbye van Demis Roussos en "I believe in you (Ich vertraue dir) van Neil Young. Maar zelfs dan weet hij niet te boeien. B.v.L. Billy Stewart nam tussen de ver tolkers van de soulmuziek altijd een geheel aparte plaats in. Nam omdat de Amerikaan, die enige tijd deel uitmaakte van Bo Didd- ley's groep, in 1970 om het leven kwam. Met drie leden van zijn band stortte hij met zijn wagen vanaf een brug in het water. Billy Stewart's Golden Decade moet derhalve gezien worden als een monument, een herinnering aan deze artiest, die het begrip origi naliteit met hoofdletters schreef. Willen we in ons land nog wel eens lettergrepen "verdonkerema nen" door ze in te slikken, Billy Stewart deed Juist precies het tegenovergestelde. Hij ontleedde als het ware bepaalde woorden, en besteedde speciale aandacht aan een aantal lettergrepen, die hij voor in de mond liet rollen en drie, vier, of zelfs wel vijf keer herhaalde. Dat spelen met de syl laben geeft een grappig effect zo als in Summertime, dat uit de mond van Stewart nauwelijks te herkennen is. De pianist/zanger/ organist (in die laatste hoedanig heid was hij een pionier onder de rythm en blues-musici) accentu eerde dat nog eens door snel van toonhoogte te wisselen. Larry "Billy" Stewart, die zijn bijnaam "Fat boy" als uitgangsthema,- voor een van zijn hits koos, expe rimenteerde op een speelse ma nier, al zal zijn versie van de Porgy en Bess-bestseller Sum mertime zeker niet bij iedereen in de smaak vallen. Billy Ste wart's Golden Decade bevat ver der ojn. nog hits als I do love you. Sitting in the park en Strange feeling. j.p. The way we were original soundtrack recording CBS 70132. Mogen we de Amerikaanse filmcritici geloven en waarom zouden we niet dan staat ons de komende maanden weer een stukje filmwerk op hoog peil te wachten. Immers de filmrecensen ten in de VS zijn laaiend enthou siast over de film "The way we were" met Barbra Streisand en Robert Redford in de hoofdrol len. Het is een rolprent over een liefde vol tegenstellingen. Barbra Streisand vervult de rol van een radicale campus-studente vol idealen en haar tegenspeler is Robert Redford als de grote col lege-atleet. Twee tegenstrijdi ge karakters die met de came ra's gevolgd worden in het Ame rika van voor, tijdens en na de Tweede Wereldoorlog. Volgende maand gaat de film in Nederland in première. Inmiddels is de mu ziek via de plaat de beelden voor uitgesneld. Een elpee gevuld met de originele geluidsbanden van de film. Daarop is onder meer een wervelende Barbra Streisand te horen. Ze zingt de titelsong op imponerende wijze. Ze kan dat omdat ze over een fenomenale stem beschikt, al gebruikt ze die niet altijd op de juiste manier. Maar ditmaal is er werlijk niets op aan te merken. Dat vonden ook de Amerikanen, die met el kaar al meer dan een miljoen singles van dit nummer kochten. Maar er is meer op deze sound track. Het bevat een stuk filmmu ziek, dat kan wedijveren met het beste wat er tot dusver versche nen is. Verantwoordelijke man voor dit huzarenstukje is Marvin Hamlisch. Hij gebruikte voor zijn muzikale achtergrond vaak be kende werken als Red sails in the sunset dat onder meer door rythm and blues-koning Fats Domino op het repertoire werd genomen, maar hij sloeg ook zelf aan het componeren bijvoorbeeld met Look what I've got, Like pretty, Katie en Remembering. Meren deels romantisch werk met veel violen en soms neigend naar de klassieke kant. Temidden van de ze amoureuze klanken duikt dan plotseling het onvervalste "In the mood" op uitgevoerd in de authentieke Glen Miller-sound. 'n Vreemde maar daarom niet minder aantrekkelijke eend in de bijt. Vaak is het met soundtracks zo dat je eerst de film hebt gezien, en dan om de herinnering daar aan te bewaren de plaat met de muziek koopt. .The way we we re" heeft dat duwtje in de rug niet nodig. Ook zonder film is het een brok muziek van klasse. B.v.L. Labi Siffre voortdurend op hoog niveau For the Children Labi Siffre Polydor 2310/315. Merkwaardig eigenlijk dat werk van Labi Siffre in Nederland niet zo best verkocht wordt. De ger-gitarist kan zijn neus in dit land niet laten zien of hij wordt voor de tv-camera's gehaald, ook zijn vele tv-optredens konden de verkoop van z'n platen niet stimu leren. Dat is des te vreemder, omdat zijn muziek toch echt wel goed in het gehoor ligt, "easy lis tening" is om in muzikale mode termen te blijven. Maar het is met Labi Siffre kennelijk net zo als met Euson; het is leuk om in cidenteel naar dat boeiende stem geluid te luisteren maar het ko pen van de platen wordt aan de andere Europeanen overgelaten. Het zou van een sterke onder waardering getuigen als dat ook het geval is met de "For the Children". Labi Siffre, maakt op die langduurder op nieuw uitstekend gebruik zijn fascinerende stemgeluid zingt zelf geschreven met erg intelligente teksten op de door hem zelf geproduceerde LP; kortom toont zich een rasartiest Zelden erg spectaculair, voortdu rend op hoog niveau. Labi Siffre boeit de luisteraar zelfs nog i teloos in erg lang uitgesponnen nummers als Children of children cn het werkelijk weergaloze Let's pretend. P.d.T. Augie Meyers You ain't rol- lin' your roll rite Paramount. Ze lijken inderhaast door de fo tograaf verzameld te zijn: de me dewerkers, Vrienden en bekenden die op de achterkant van de hoes van Augie Meyèrs elpee een bont (familie) gezelschap vormen. De een met een fles drank in de han den, een ander wat onhandig ma nipulerend met een zuigeling en tussen al die excentrieke types, staat dan Augie Meyers als een Vader Abraham-figuur. Niet dat Meyers op de langspeler 'You ain't rollin' your roll rite" op de Pierre Kartner-toer is. Niet al leen is het onwaarschijnlijk om aan te nemen dat de Nederlandse hitscorer in Amerika bekend zal zijn, maar bovendien heeft Augie Meyers voor een stijl gekozen, die het best als een mixture van country-muziek, soul en rock is aan te duiden. De man uit Texas schreef daarnaast ook een groot deel van de teksten zelf. Niet zo opvallend, omdat hij immers als tekstschrijver is begonnen en na eerst nog eens zijn kansen op het witte doek te hebben gewaagd ook wel eens zijn vocale kwaliteiten wilde demonstreren. In Neder land is hij als zodanig nog vrij wel onbekend. Deze elpee lijkt ech ter een stap naar meerdere eer en glorie te zullen worden. Meyers heeft lekker ritmisch werk afgeleverd. Vooral ook dank zij zijn begeleiders, die het slot nummer Wheatcheck Waltz ge heel voor hun rekening hebben genomen. Als solozanger heeft Augie Meyers slechts in sporadi sche gevallen een beroep gedaan op zijn vrouw Carel Meyers. Mis schien had de "inspraak" van die kant wat groter kunnen zijn. Nu dient zij zich alleen even aan in Heartaches by the number. J.P. What were once vices are now habits The Doobie Brothers WB 56026 (W 27 50). Het is bijna nauwelijks te gelo ven, maar de Doobie Brothers, hebben destijds erg veel moeite gehad om iemand te vinden die hun tweede LP Toulouse Street wilde produceren. De gevraagde producer zag het met de Ameri kaanse Brothers in het geheel niet "zitten", afgaande op de kwaliteit van him snel in elkaar gezette eersteling. Ook toen de klanken van het lied "Listen to the music" zijn oren hadden be reikt, bleef die man (John Si mon) hardnekkig bij zijn weige ring. Hij heeft het geweten. Nadat The Doobie Brothers het eerst een poosje zonder succes zelf hadden geprobeerd, vonden zij hun huidi ge producer Ted Templeman en Listen to the music werd later 'n keiharde hit. Sindsdien zullen er heel wat producers rondlopen, die graag voor hen in actie zou den willen komen want The Doo- bies kunnen geen kwaad meer doen. En zeker in Nederland niet. Hun vierde langspeler werd bij na onmiddellijk na de verschij ning gepromoveerd tot LP van de week op een bekend radiosta tion. Terecht overigens. Op "What were once vices, are now habits" hebben de vijf knapen, die geen enkele familie-relatie met elkaar hebben, meer nog dan in het ver leden soul' en rock and roll ge mengd tot een intrigerende sound. Begonnen als hard rock groep, kozen ze trouwens toch al snel voor mengvormen, want ge zien de muzikale achtergrond van mede-oprichter Tom Johnston (een fanatiek blues en soul-fan) niet zo erg vreemd was. Zo brach ten de Doobies een tijdje lang ee soort gospel-rock, die ook op dit vierde album terug te vinden is. What once were vices, are now habits is trouwens toch een veel zijdige langduurder met die num mers van de hand van het lead zangersduo Tom Johnston Patt rick Simmons. De andere zanger Tiran Porter schreef één num mer: Flying Cloud, met voldoen de talent om niet negatief op te vallen in de groep met de dubbele slagwerk-bezetting. P.d.T

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 13