r/iil
'Tristan und Isolde':
imponerende produktie
a
NAVRANTE POEZIE
IN 'DE LOTELING'
Franse steun voor Slavomir Miletic
m
vandaag
I ...en gisteren
Ovaties
voor
Marika
TV morgén]
(VRIJDAG 1 MAART 1974
Drie deskundigen van de Parijse
l'Eoolc des Beaux Arts zullen een
rapport opstellen over de schade
die door de gemeente Amsterdam
is toegebracht aan beelden van de
Joegoslaaf Slavomir Miletic. Het
Amsterdamse Gerechtshof heeft
de gemeente vorige week aanspra
kelijk gesteld voor de schade die
is ontstaan bij het ontruimen van
sün atelier „zonder deskundige
hulp of begeleiding, door de stads
reiniging alsof afval moest worden
opgeruimd."
BIJ de ontruiming, die plaats
voiïd terwijl de beeldhouwer twee
weken met vakantie was naar zijn
geboorteland, sneuvelde het groot
ste deel van zijn werk, waaronder
een beeld voor de gemeente Am
sterdam zelf, dat overigens al was
betaald.
De Parijse deskundigen, de beeld
houwers-docenten Etienne Martin,
Cezare en Bonnard hadden zich al
eerder afzonderlijk, evenals de
schrijver Jean-Paul Sartre, in
brieven gericht tot het gerechts
hof, waarin ze hun verontwaardi
ging uitspraken over het gebeuren
in Amsterdam.
Verder kreeg de beeldhouwer, die
eerder in Zaandam moeilijkheden
kreeg toen zijn Houtwerker niet
werd geaccepteerd, steun van prof.
Jaffé en jhr. dr. W. J. H. Sand-
berg, de vroegere directeur van
het Amsterdamse Stedelijk Mu
seum.
Miletic is zeer blij met de uit
spraak van het gerechtshof: „Ein
delijk wordt mij recht gedaan. Ik
hoop dat de zaak nu verder snel
kan worden afgehandeld, zodat ik
weer in Frankrijk kan gaan wo
nen. Door al die affaires ben ik
hier veel te lang blijven hangen
en is mijn naam als kunstenaar
hier kapot gemaakt. Het spijt me
nu dat ik indertijd in Zaandam
niet meteen ben gaan procederen.
lijk in Amsterdam gaan beschou
wen als een soort van vogelvrij fi
guur, die Je van alles mag aan
doen".
Hoeveel de gemeente Amsterdam
zal moeten betalen voor de schade
zullen de wederzijdse deskundi
gen moeten uitmaken. Miletic:
„Als je uitgaat van dat beeld dat
ze zelf al hadden aangekocht kan
het in de tonnen lopen. Maar gpld
maakt niet alles goed. Tien jaren
van mijn werk en tien jaren van
mijn leven zijn vernietigd."
Geen andere componist dan Richard Wagner heeft het ge
presteerd een liefdesduet van drie kwartier te schrijven. Deze
vocale uitdaging komt voor in de tweede akte van „Tristan und
Isolde". Deze hele akte is trouwens door de statische handeling
een groot probleem. Maar de wijze waarop dirigent Michael
Gielen en regisseur Götz Friedrich dit oplosten was gisteravond
in het Scheveningse Circustheater even imponerend als simpel.
vH
Scène uit
produktie i
nog te
Dit sterke duo, dat men zich nog
wel van de sprankelende „Fal-
staff" in het Holland Festival kan
herinneren, bewees namelijk, dat
men eigenlijk hier niets anders
hoeft te doen dan muziek en tekst
voor zichzelf te laten spreken, of
liever gezegd zingen. En deze op
vatting was eigenlijk tekenend
voor een groot deel van deze Tris-
üan-première van de Nederlandse
Opera6tWh'tiffig. Waarmee alleen
maar de grootsheid van deze
Wagner-creatie wordt geaccen
tueerd.
De Keltische sage „Tristan und
Isolde" is door Götz Friedrich te
recht in het „eens" geplaatst, dat
zowel in het verleden als in de
toekomst kan liggen, en waarbij
het schip, waarmee Isolde wordt
vervoerd, evengoed een zeilschip
als een ruimteschip kan zijn. De
dekors van Heinrich Wendel volg
den deze gedachte: geen natura
lisme. maar een tijdeloze symbo
liek, die in zijn neiging naar het
abstracte soms aan de Bayreuth-
creajties van Wieland Wagner doet
denken.
Vage halftinten, in de tweede akte
een fraai gestileerde sterrenhemel,
en een schuin naar achter lopende
spiraal, waarop zich de handeling
voltrekt: meer was er niet nodig
Televisie en film hebben zich als om
1 strijd in het rijke Vlaamse roman-
I leven van de vorige eeuw en die van
voor de oorlog gestort. Het begon met
"Mira" van Fons Rademakers naar
Stijn Streuvels. Die film sloeg zo aan
dat de sluizen voor een hele reeks
konden worden geopend, die na ,.Ro-
lande met de bles" en „Een mens
van goede wil" zeker niet zal oplhou-
Iden.
j Er is nu "De loteling" bijgekomen,
een Belgische-Nederlandse produktie
naar de roman van Hendrik Con
science, de schrijver "die de Vlamin
gen lezen heeft geleerd" en ze bewust
maakte van hun eigen cultuur. De
film. die deze week zijn Amsterdam
se première beleeft na een ruim pu-
biieksucces in België, bewijst al zonder
- meer dan Roland Verhavert. na en-
l kele twijfelachtige eerste prestaties,
nu gearriveerd is met een goed afge-
c stemde filmvertelling uit de Kempen
1 van 1833. Een simpele boerenzoon
l (Jan Decleir) is als vrijgestelde zo
Z dom voor een buidel geld de plaats
van een gefortuneerde jongeman in
te nemen Het noodlot achtervolgd
5 hem, hij wordt blind door contact
- met een hoertje. Zijn lief komt hem
5 opzoeken en zij beiden gaan een bit
tere, onbekende toekomst tegemoet
Het meisje levert een verrassend
1 zuivere rol op van de Nederlandse ac-
1 trice Ans Beentjes in een sfeerrijke
- kleurenfilm met een karakteristiek
tijdsbeeld, naar die tijd wat melodra
matisch getint, maar dat betekent al-
I Ier minst een bezwaar. In de ont-
wikkeling van zijn thema's is "De lo
teling" dan ook beter gelukt dan „Mi-
ra" door 'n bekwaam in de hand ge-
houden eenvoud, die een navrante
poëzie in de beelden wekt.
i Op de foto Ans Beentjes en Jan De-
i cleir in 'De loteling'.
PIET RUIVENKAMP
Picasso's
Guernica
besmeurd
Toneel op til AMSTERDAM
NEW YORK (AP) Een vandaal
heeft gisteren in het Newyorkse Mu
seum van Moderne Kunsten het be
roemde werk van Picasso "Guerni
ca'' met rode verf beklad.
De man werd gegrepen voordat hij
zich uit de voeten kon maken.
Functionarissen van het museum,
wilden na de bekladding nog niets
'bekend maken over de omvang van
de schade. De galerij waar Guerni
ca, dat de verwoestingen van de
Spaanse Burgeroorlog uitbeeldt, was
tentoongesteld, werd na de vandalis
tische actie gesloten.
Enkele minuten na het incident,
werd reeds een begin gemaakt met
het verwijderen van de verflettere
De NOS-radiorubriek „Toneel op
til" wil een wegwijzer voor het
theater zijn. De rubriek besteedt
vooral aandacht aan het toneelre
pertoire, dat onlangs is uitgebracht
of nog uit moet komen.
Zondag om 20.30 uur via Hilversum
II wordt aandacht besteed aan twee
korte stukken van Samuel Beckett,
die worden gespeeld door The Fa
mily van Lodewijk de Boer, aan de
reprise van „Bruid in de morgen"
van Hugo Claus door toneelgroep
Globe onder regie van Ton Lutz;
aan „Uitkomst" van Herman Heij-
ermans, gespeeld door toneelgroep
Theater: en aan „GL 2", het vor
mingstheater van het Groot Lim
burgs Toneel in Maastricht,
om de vereiste sfeer volkomen te
bereiken. In de kostuums van Jan
Skalicky was de stilering echter
minder gelukkig.
Vocaal viel er bij deze première
ook veel te genieten, hoewel er
toch wel een paar zwakke plaat
sen in deze bezetting waren. De
Zweedse Berit Lindholm, dat is
bekend, is een welhaast ideale
dramatische Wagner-sopraan.
Haar volume en uithoudingsver
mogen zijn even groot en dat heb
je voor de rol van Isolde absoluut
nodig. Na een wat uiterlijk begin
groeide zij in de tweede akte vo
caal en psychologisch naar een
indrukwekkend hoogtepunt.
De Finse tenor Pekka Nuotio bleef
als Tristan aanvankelijk te veel in
de schaduw van Lindholms per
soonlijkheid, maar ontplooide zich
in de derde akte verrassend,
waarbij hij echter de lange adem
van de Wagner-melodiek niet
steeds aan kan. Voorlopig moeten
we bij deze coming man nog een
vraagteken zetten.
Dat de eerste akte als geheel het
minste voldeed, lag zeker niet aan
de Brangane van Yvonne Min ton.
Deze mezzosopraan was, veel meer
dan voorgenoemde vocalisten als
liefdespaar, het Juiste type voor
de rol van de bezorgde, begrijpen
de steun van Isolde en bezit daar
bij een pracht van een stem. Gerd
Feldhoff leip als Kurwenal aan
vankelijk wat verloren over het
toneel, maar in de derde akte
zorgde deze sonore bariton voor
prachtige momenten.
Een openbaring was de nobele bas
van Ulrik Cold, wiens aangrijpen
de realisatie van koning Marke
begrijpelijk maakt, dat Ingmar
Bergman hem uitnodigde voor de
rol van Sarastro in een t.v.-pro-
duktie van „Die Zauberflöte". Di
verse Nederlandse zangers volde
den in de bijrollen doorgaans
goed, vooral de tenoren Nico Boer
en Jan Blinkhof.
Het „luisterend" regisseren van
Götz Friedrich signaleerden we
reeds. Daarmee lag de uiteindelij
ke leiding nog meer dan normaal
bij Michael Gielen, die in het ver
leden wel eens de Indruk gaf meer
de man van het détailwerk dan
van de grote muzikale lijn tezijn.
Met deze uitvoering rehabiliteerde
htf zich echter na een wat traag
..Vorspiel" volkomen, waarbij het Ra
dio Filhairoonish Orkest vaak
kleurrijk en sterk stuwend musi
ceerde. De instrumentale gaafheid
van de Falstaff-uitvoering werd
echter niet bereikt. Maar dat doet
niets af aan deze indrukwekkende
produktie. die men op zaterdag 2
maart nogmaals in het Circus
theater kan zien en vooral onder-
Tot en met 31 maart wordt in 't
Museum Swaensteijn (Herenstraat
101 in Voorburg) een tentoonstelling
gehouden van het oeuvre van twee
Voorburgse kunstenaars: Frida Hol
leman, schilderes en Frank Letterie,
beeldhouwer.
De tentoonstelling is geopend op
dinsdag, donderdag, zaterdag en zon
dag van 1417 uur en op donderdag
avond van 20—22 uur.
Zo'n „Csaxdasfürstin" regelrecht
uit het Weense Raimundtheater is
natuurlijk weer heel wat anders
dan wat een Hoofdstad-Operette op
de planken brengt, hoe loffelijk
dat veelal ook gebeurt Wat zich
gisteravond in het Haagse Con
gresgebouw, tot de nok gevuld
(het Rotterdamse Luxor is van
avond, morgen en zondag ook
reeds uitverkocht)afspeelde, had
in toon, kleur en sfeer al het
sprankelende en gemoedelijke, wat
Wenen te bieden heeft. Met als
centrale figuur de onverslijtbare,
ondanks haar zestig jaren nog ui
termate vitale Marika Rökk, die
haar Hongaarse afkomst nooit
verloochent.
Deze operetfce-diiva, al meer dan
veertig jaar in de running met
ook tientallen films op haar naam
<35 Jaar geleden speelde zij met
Zarah Leander, die Marika Rökk
hier voorging in het weerzien met
de oudjes, in de Tsjaikowski-film
„Es w*ar eine rausohende Ball-
nacht"), bleek weinig van haar
charme en temperament verloren
te hebben. Temidden van een per-*
fect tableau de la troupe beheer
ste zij iedere scène met een bewo-
dorenswaandige inzet. Nadrukkelijk
Koketterend met haar benen die
nog niets aan lenigheid hadden
ingeboet, stal Marika voortdurend
de show.
Een show was het, deze attractief
aangeklede uitvoering van „Die
Csardasfürstin" met aardige dé
cors, een goed getraind koor en
ballet en een orkest dat de melo
dieuze muziek van Emmerich Kal
man meeslepend ten gehore
bracht. In de schaduw van Marika
Rökk stonden verdienstelijke vo
calisten zoals Reto Calli in de rol
van zoon Edwin, Kurt Liederer als
graaf Boni, Ute Gabriel als Sylva
en Tony Niessner als Feri Bacci.
Er waren talrijke open doekjes en
na elk van de drie bedrijven was
er een ovatie voor de onvermoeide
Marika.
NEDERLAND I
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Zorro, jeugdserie (TROS)
19.30 Jackpot: debuterende artiesten (TROS)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Alles of niets, spelprogramma (TROS)
21.10 Hawkins, tv-serie (TROS)
22.25 Wereld op wielen (TROS)
In deze uitzending wordt aandacht besteed
wrakkenprobleem. Ook vorige maand zijn er
kele nieuwe auto's op de markt gebracht,
verscheidene in deze uitzending worden getoond. Test
wagen van vanavond is de Triumph Dolomite.
22.50 HU heet Dieco: documentaire film (IKOR)
In deze documentaire over de ouders van gehandicapte
kinderen vertellen de vader en de moeder van de tien-
Jarige Dieco over zijn eerste levensjaren, waarin zU
ontdekten dait hij andere was dan andere kinderen.
Dieco woont inmiddels, sinds drie jaar, op „Dennendal",
de zwakzinnigenafdeling van de Willem Arntszhoeve ln
Den Dolder, waar sinds enkele weken een bestuurs
crisis heerst.
23.30 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Waar of niet waar, spelprogramma (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 The Eddy Go Round-Show (NCRV)
Gasten in ditt programma: Mac and Katie Kissoon,
Neil Sedaka, Lulu („The man who sold the world"),
Nick Mackenzie („Peaches on the tree"), Roger Baeten,
Hurricane Smith, Gilbert O'Sullivan.
21.10 Ted en de Meesterkwissers (NCRV)
22.40 Ander Nieuws Extra (NCRV)
„Maak ans vredestichters" is diït jaar het thema van
22.50 Praten met de minister-president (NCRV)
23.00 Uit de kunst (NOS)
23.25 Journaal (NOS)
De VPRO bracht gisteren twee
fascinerende programma's. Het
eerste, „In kleur bij God
thuis", ging over de graficus
Anton Heyboer, heyboeroloog
die met Lottie en Maria een
drieëenheidsleven leidt in de
primitiefst denkbare omgeving,
gestoffeerd met drie televisies,
acht honden en tientallen
bontmantels.
Het tweede fascinerende pro
gramma was de speelfilm „De
fruitventer" van de Duitse dui
velskunstenaar en volksartiest
Rainer Werner Fassbinder, de
man die in vijf Jaar tijd vijf
tien speelfilms maakte, twee
kortere speelfilms, vier hoor
spelen, vijf toneelstukken en
bovendien nog negen toneelre
gies op zijn naam bracht.
Of bij deze opsomming van
Televizier ook nog de tv-feuil-
leton behoort waarvan ik op
Duitsland enkele afleveringen
zag weet ik niet, maar dat
deze Mark Spitz van het Duit
se toneel met zijn wegwerp-
stukken een zeer eigen vorm
van hedendaags volkstoneel
maakte is wel zeker.
Terug naar Anton Heyböer, die
van interviewer Frank Wiering
en cameraman Paul van den
Bos het volle pond kreeg, zodat
hij uit deze documentaire op
rees als een zowel merkwaardi
ge als opmerkelijke en in ieder
geval onweerlegbare persoon
lijkheid. Zijn grafiek, die
meestal uit het zog van moeder
aarde lijkt te zijn opgeborreld,
pleegt veel tekst te bevatten
die meestal bevestigt wat giste
ren gezegd werd over Heyboers
omgeving: „Niets is geen sym
bool".
Het lijkt me daarom toepasse
lijk om een beeld van de docu
mentaire te geven via een aan
tal uitspraken die Heyboer gis
teren deed. Ik zal ze los aan
elkaar rijgen en voor het ge
mak nummeren, voor een
eventuele latere Köchel-Ver-
zeichnis:
1. „Ik zoek het zwart om te
zien hoe licht de dingen zijn".
2. „Ik geloof dat Je lol hebt als
Je verdrietig bent".
3. „De ontbering is noodzake
lijk om op scherp te kunnen
staan".
4. „Als jij een normaal mens
zou zijn, zou jouw warm mijn
koud zijn" (tegen Frank Wie-
ring).
5. „Ik heb een eigen vorm van
krankzinnigheid ontwikkeld die
aangepast in dit leven kan be
staan".
6. „Ik ben niet meer geschikt
voor het menselijk genieten. Ik
kan het niet opvoeren, van
goed via beter naar best. Goed
is voor mij voldoende".
7. (Zittend in een autowrak)
Het stuk
in bepaalde
rechtlijnig ei
bijvoorbeeld
„Zo zie ik mijn toekomst: ik
zit in deze auto en denk al
leen: hij rijdt slecht, maar
voor de rest is hij prima".
8. „Haat is de basis voor de
liefde".
9. (Over zijn bontjassen) „Ze
kunnen mij niet in het nylon
krijgen omdat het energiebe-
wuster is".
10. Over Annelore: „De mens
heid, ondergebracht in een
meisje".
11. (Nadat Annelore gezegd
heeft dat zij hem niet 24 uur
om zich heen zou kunnen heb
ben): „Ik kan ook geen 24 uur
met mezelf om me heen zijn".
12. „Ik heb het ongelijk en de
schoonheid, het gelijk is van
de wereld en van de veelheid".
13. „Iedereen die ik ontmoet
zou ik het liefst zo gelukkig
mogelijk maken".
14. „A!s ik niet creëerde, zat ik
hier inderdaad voor aap'.
15. „God en de mens is te wijd
uit elkaar, daarom hebben ze
er een zoon tussen geplaatst, en
die ken ik wel".
16. „Wat betekent God voor
mij? Ach, dat betekent voor
mij Anton Heyboer, en dan op
zijn best".
Fassbinder was
opzichten heel
ter zake (denk
•n de bedscènes
de afranseling), maar werd
aan de andere kant toch weer
niet volkstoneelmatig gespeeld.
Het was of alles wat er gezegd
en gedaan werd, geprojecteerd
was tegen een stilte, ik weet
ook niet goed hoe ik dat moet
uitdrukken.
In ieder geval hoop ik dat de
VPRO het niet bij deze ene
film van Fassbinder zal laten,
al was het maar om te laten
zien hoe Je met betrekkelijk
eenvoudige middelen een maxi
mum aan inhoud en ook een
maximum aan zeggingskracht
kan geven. Zoals gezegd produ
ceerde Fassbinder zo'n vijf ei-'
gen produkties per Jaar, dat
zijn dan natuurlijk niet stuk
voor stuk meesterwerken, maar
ze staan ongetwijfeld in directe
verbinding met de hedendaagse
werkelijkheid.
Tenslotte kan ik u nog meiden
dat volgens de EO het boeken
weekgeschenk met fragmenten
over occultisme van .Couperus
enerzijds vergif is (noemde
Gromyko ook Solzjenitsyn niet
een „gidrank"?), maar dat de
voor de hand liggende oplos
sing het boek in de kachei te
stoppen (zie onder„boekver
brandingen") beter vervangen
kan worden door tegengas te
geven, namelijk door de Bijbel
ernaast te leggen.
NICO SCHEEPMAKER
12.30 Nieuws,
try. 13.30 (S)
programma. 15.30
SPORTSTAD
Na de verkiezing van de sportman,
de sportvrouw en de sportploeg van
1973, eind vorig jaar. is nu de sport-
stad van het Jaar 1973 aangewezen:
Amsterdam. Deze stad wist, volgens
de gebruikelijke rekenformule. het
hoogste aantal punten te behalen.
De sportstad-trofee zal worden uitge
reikt tijdens de uitzending van het
AVRO-rad'ioprogramma „Mobiel"
op dinsdag 19 maart aanstaande,
dat tussen 17.00 en 18.00 uur, via
Hilversum 1 te beluisteren is.
8.00'Nieuws. 18.11 Vandaag dit. i
KRO: 19.00 (S) Springplank:
artiesten wagen de sprong naar suk-
ses. 19.30 Instemmen met velen: ver-
zoekplatenprogramma. 22.00 (S) Wie
kijken wil...: cabaretprogramma.
22.25 Overweging. 22.30 Nieuws. 22.40
(S) Hits. 23.55-24.00 Nieuws.
lichte muziek
leen
AVRO:
Cees van Zijtveld.
ZATERDAG 2 MAAKT 1914
HILVERSUM I
VARA: 7.00 Nieuws. 7.11 Ochtend
gymnastiek. 7.20 (S) Z.O.: gevarieerd
programma. 7.54 VPRO: Deze dag.
3.00 Nieuws. 8.11 Dingen van de dag.
Mijn naam is Cornells Vreeswijk. 22.35
'K) Journ. KRO''
week Hed van de
DUITSE TV
VRIJDAG 1 MAART 1974
DUITSLAND I
^'s "vast^'l4.03Jsf ÜpêTPop!~15.03 gramma*NDR^lb.oo °nnjjLPm
voter- (nnwirnnroerftrnma. 16.03 naai. 18.30 (K) Aktualltelteni^Iq;'
lï£l„ZvrndmannetJe 1855 <K)' Nord-
schau-Ma***.» 19.26 (K) 0k°y-
HILVERSUM III
NCRV: 7.02 (S) Uitgeslapen. 8.02 (S)
Pers vers. 9.03 (S) Tot uw dienst:
klassieke muziek op uw verzoek.
10.03 Muziek bij de koffie. 12.03 (S)
L35 Waterstanden.
muziek- en informatieshow
Nieuws). 13.00 Nieuws. 13.11 (S)
Rooie Haan: VARA's zaterdagmid-
(11.00
sociaal-maatschappelijk
terrein. 18.58 Marfctberlohten. VPRO:
19.00 (S) Nova Zembla FM: leugens.
rdagn
dagcafé. NOS: 14.45 (S) N.O.S.-Jas_
Mlchiel de Ruyter. 15.10 Programma
voor de buitenlandse werknemers
(16.00 Nieuws). De Vrije Gedachte.
De schrijfster Anna Blaman.
VARA: 21.00
nisch orkest met soliste:" klassieke
In de pauze: plm. 21.40-21.50
tieuws.
3.25 (S)
24.00 Nieuws.
Radiophilharmo- TROS: 7.00 Nieuws. 7.02 (S) Qnt-
IIILVERSUM III
NOS: 18.02 Joost mag i
bijt-Soos, met om 7.30
—8.00 Aktua; 8.30 Nieuws en 8.36—
8.45 Gymnastiek voor de huisvrouw.
10.00 (S) Tien-om: voor de kleuters.
10.30 Nieuws. 10.33 (S) Route -A:
iandf8?5.55 C MedldeTiïgen. 12.00 ^k-
tua. 12.16 Overheidsvoorlichting: Ex-
portiviteiten - nieuws, wenken en
adviezen op exportgebied. 12.26 Mede-
O: delingen t.b.v. land- ea tuinbouw.
Nederland I
NOS: 16.00 (K) Journ. VARA: 16.02
17.30 (K) Jong geleerd, oud gedaan:
familieprogramma. TELEAC: 17.30
18.00 (K) Bljstandsweg les 1: NOS:
18.45 (K) Ti-ta-tovenaar. 18.55 (K)
Journ. VARA: 19.05 (K) Coronation
Street, tv-serie. NOS: 20.00 (K) Journ.
VARA: 20.20 (K) Kaviaar of spaghetti
SIR.tv-serie! 19.59 (Z/W) Proer,
maoverzicht. WDR: 8.20—925 ew
10.3012.15 TV-kursussen. 18.00 (K>-
?9 4r5naa/K»19A0 (K) Klein® u-spel.
2000 T_,^°lu®ement8ProBramma
.*0.00 (K) Journaal en weerbericht en
wintersportberlchten. 20.15 (K) Der
Spnngteufel. tv-spel. 21.10 (K) Infor
matief programma. 21.15 (K> Repor
tage uit Bonn. 21.40 (K) JournaaL,
wintersportberlchten.
DUITSLAND II
klucht. 22.1
(K)
Nederland II—
NOS: 18.45 (K T
18.55 (K) Journ. KRO: 1!
een briefkaart op de eerste rang. NOS:
20.00 (K) Journ. KRO: 20.20 (K)
MIK. 21.10 Brandpunt. 22.00 (K) naai.
Ombudsman H.00-11.30 (K) Kleuterprogramma.
Ombudsman. 16 3Q (K) Sportinformatie 17.00 (K)
Journ. 17.10 (K) Kinderprogramma.
Aansl.: (K) ainzelmannchen. 17.54 (K>
Aktualitelten en muziek. 18.25 <z w»
Vater der Klamotte. tv-serie. 19.00 (K>
Journ. 19.30 (K) Buitenlands Journaal.
20.15 (K) Es geschah ttbermorgen, tv-
film. 21.05 (K) Smusementsprogram-
21.15 (K) Journaal. 21.30
L'lnvltation, speelfilm. 23.05 (K) Jour-