IULES CROISET [S VAN IJZER BRAVE FILM VOL „GEZOND AMUSEMENT Chinezen bezetten Parijs! Filmrol voor druk bezet acteur POESJE IN MANNENHUIS Korond OEBEUKEIIHOE \E£f IJDAG 1 MAART 1974 FILM [les Croiset zou men eigenlijk in een (■aaljager over moeten zien vliegen. Maar is zeer aards dus beweegt hij zich als na iedereen voort om links en rechts jn werk te doen. /en een blik in zijn agenda, die op het tenblik vol staat met afspraken voor zijn floprogramma's „Maldoror" en „Een ze- [re Vincent" omvat naast de bastaardrol „King Lear" bij het Publiekstheater. fcn matinee werd 's avond gevolgd door in voorstelling van „King Lear" in Heer- h. De volgende dag was hij met deze in Rotterdam en vertrok de volgende dag vroeg naar Maastricht voor twee voorstellingen over de schilder, za terdag Van Gogh in Hilversum, zondag zat hij met zijn vriend, een Amsterdamse kastelein, bij Feyenoord-Ajax voor hij 's avonds weer in „Lear" optrad; de vol gende dag in Brussel, waar hij en passant zijn tweede huwelijksverjaardag vierde, bracht hij Van Gogh op het Instituut voor Hoger Kunstonderwijs tussen eeuwen oude drukpersen. Die solo kan overal ge speeld worden, maar Croiset moet wel zelf belichten. De middag erna was voorbe stemd voor huisvrouwen in Heemstede. k is wel zeker, Jules Croiset is fc ijzer, want zijn activiteiten fn nog verder. Deze week zullen I met hem kennis maken in de >fdrol van de nieuwe Neder- Jdse film „Help, de dokter ver- bt!" van Nikolai van der Hey- De keuze voor die rol zal hij I goeddeels aan zijn vitaliteit te jiken hebben, al zou het een lo- fche zaak moeten zijn. Want rtooms boek was geïnspireerd de fameuze dokter Wiegersma, |n van dokter Wiegersma, die Coolen inspireerde tot n de rivier". De dokter de film daarover werd gespeeld Max Croiset. De vader van les. kendheid kan Je van links naar rechts land bereizen, honderden voor- llingen geven, dat zegt nog 5. Toen persvertegenwoordigers opnamen voor de film in ■nhout kwamen kijken stapten onmiddellijk naar bekendheden radio en tv als daar zijn Piet mbergen, Leen Jongewaard en (rtine Bijl. En ook Willeke van imelrooy genoot de interesse, lar de hoofdrolspeler bleef on- pgesproken en ging toen op een i plaatsje een boterhammetje ttigen. Nu heeft iedereen en zeker een acteur zijn kleine ij- delheden. Toen er dan toch ie mand hem vroeg of hij soms één van de dorpsfiguranten was, heeft hij hem geheel in stijl ingelicht, compleet met Brabantse tongval. Een foto van deze smakelijke Udenhouter is er ook nog ge maakt, maar Croiset heeft niet kunnen ontdekken of deze mysti ficatie de krant heeft bereikt. Hij heft er nu ddemoedig de handen over en vraagt begrip voor deze kleine zonde geboren uit gewonde ijdelheid. Enfin, misschien wordt het van nu af aan toch anders, want de film is gisteren opv ele plaatsen tegelijk in Nederland en België in premire gegaan. Verrassing Door deze filmervaring is Croiset zichzelf wat meer gaan kennen. Het zien van de film heeft hem verrast, na tien minuten was hij zichzelf compleet vergeten. Men zal, zegt hijzelf, vroeger wel ge dacht hebben „altijd die drukke Jongen". „Van der Heyde heeft me van zijn gelijk kunnen overtui gen." Toen Croiset wist dat hij de rol kreeg is hijzelf aanvullend gaan ""schrijven aan de dialogen, vele pagina's tekst. In de ogen van de regisseur las hij alleen maar het verwijt van "een acteur die wil gaan praten". Er wordt dus niet zoveel gepraat in deze film. Dat heeft voor Croiset de indruk van een grote natuurlijkheid gewekt, ook in zijn rol, die hij beschrijft als een Russisch opvliegende me dicus in Tsjechof-stijl. Intens verheugt hij zich met het brio, dat hem eigen is nu al op het volgend theaterproject, dat hij samen met Coen Flink gaat doen, een Rabelais-programma „Grote bekken, grote buiken", waarin Croiset zijn grote levensdrift de volle teugel kan geven, want bij zijn „Van Gogh"-programma is het wel eens zo. dat zijn publiek lijkt niet te durven reageren om hem maar niet uit zijn concentra tie te brengen. Fout Het is ook wel uitputtend er steeds in je eentje tegenaan te moeten gaan. Je kan geen fout maken. Vroeger loste hij dat uit de losse hand op, maar dat kan niet meer. Er wordt een integriteit geëist om te spelen. Er was al een BV Vincent opge richt, nu nog met één ijverige werknemer. De opzet van deze be werking van „Gargantua en Qan- traguel" maakt het mogelijk bo vendien een chauffeur-belichter in Haagse Bioscopen CORSO "Help! de dokter verzuipt", TRIANON Louis de Funes komt als monsieur Pivert via al lerlei ellende terecht in de Jood se wijk van Parijs, waar hij ver kleed een fraai staaltje rabbi-is me weg geeft. Zijn tocht voert hem ook door een kauwgom-fa briek Ja, hij valt natuurlijk in zo'n bak kleefspul het Pa- rijse vliegveld Orly en eindigt on der de Are de Triomfe. Veel bek- ke trekker!j voor de liefhebbers. LUXOR Charles Bronson geeft als Stoneklller in Luxor nog een week bewijzen van zijn schiet- vermogen in een slapstick-achtige politiefilm van Dino de Lauren- tis. Een „smerige smeris" op jacht naar maf ia-helders. Ki ndermatinee PASSAGE: "Help! de iZo. 2.15, 7.15 •>15 uur. 18 ROYAL'Hercules", di 2.00, 7.00 2.30, 7.00 e CAMERA „Het is een bijzon der kind en dat is het," roept de vader van Dik Trom ook in de vervolgfilm op de bekende verha len van Dik Trom: „De nieuwe avonturen". Zaterdag-, zondag en woensdagmiddag. REX: "Magnum Force", dag. 9.15, 111.30, 1.45, 4.00, 7.15 en 9.30 uur, zo. Nachtfilms STUDIO: "Vrolijke ontucht in r irol". dae. 2 15. 7.15 en 9.30 uur !l.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 la STUDIO 2000: "Kid Blue", d .7.15 en 9.30 uur. zo. 1.00. 7.15 19.30 uur (di besl. voorst.). 14 jaai DE UTTKTJK: "L'amour l'apres- Eldi". dag. 2.30, 7.30 en 9.45 u 1.45, 4.00. 7.30 en 9.45 uur. Blijver: STUDIO Jesus Christ is in derdaad een superstar. Hij is in Leiden nu zijn vierde week inge gaan. In verschillende landen, zo als Italië en Argentinië, is hevig geprotesteerd tegen deze bepaald toch niet oneerbiedige verfilming van het leven van de Christus. Het is een wat gladde film. maar de sterke muziek en de uitsteken de fotografie op bijzondere lo caties in Israël maken deze super star ook voor niet-gelovigen de moeite waard. CAMERA Cries and Whis pers (Schreeuw zonder antwoord) van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman maakt kans op een Oscar voor de beste buitenlandse film. Dat hoeft geen reden te zijn om deze film te gaan zien, maar de schitterende fotografie is dat zeker wel, evenals de acteer prestaties van Bergmans vaste medewerkers Liv Ullman, Ingrid Tulhin en Harriët Anderson. Het is geen vrolijke film, maar wel een die Je volgens een bepaald soort mensen gezien moet hebben. CAMERA Malcolm McDowell, die geroutineerde bioscoopbe zoekers zich zullen herinneren als de martelaar en de gemartelde uit A Clockwork Grange, maakte Ja ren geleden al veel indruk met zijn rol in de film „If" over het leven op Engelse kostscholen. De hele film maakte trouwens veel indruk, en bij het weerzien blijft dat zo. Het wordt niet duidelijk welk deel werkelijkheid, en welk deel droom is. Ten minste 'n deel van deze nachtmerrie is voor veel Engelse kinderen nog steeds gru welijke werkelijkheid. REX De titel van de nacht film in Rex „De laatste uitweg," doet vermoeden dat het om een cowboyfilm gaat, maar er kan na tuurlijk ook best een film met een heel ander onderwerp draaien. Bij het samenstellen van deze agenda was het niet mogelijk hierover meer informatie te krijgen. Goede films in andere steden Heavy traffic (Bakshi/Kranz) - Bijou, Den Haag. La nuit Américaine (Truffaut) -Kriterion, Den Haag Klute (Jane Fonda)-Olym- pia, Den Haag. L' Amour l'après-midli (Eric Rohmer)-De Uitkijk, Den Haag. Paper Moon (Bogdanovich) -Alhambra 2, Amsterdam Macbeth (Polanski) -Kriterion, Amsterdam The Fearless Vampire Kil lers (Polanski)-Studio K, Am sterdam. Cabaret (Fosse)-De Uitkijk, Amsterdam. Help! De dokter verzuipt Film: Een poesje in een mannen- huis; Theater: Rex. Een poesje in een mannenhuis,.. Waar zou dat over gaan? Eerst denk je even: ee poesje in een mannen huis, dat kan best een verhaal zijn over een klein poesje dat wordt groot gebracht in een huis waar veel mailmen women, of tenminste in een huis met meer dan één man. Wat onwaarschijnlijk misschien, maar waarom eigenlijk niet? Maar nee. Het mannenhuis is wel een huis met mannen, vrij ruwe mannen zelfs: mijnwerkers. Het poesje is echter geen echt poesje, maar een werster, die de bedden doet in het mannenhuis. Zij veegt ook de vloeren en zij leegt de as bakken, maar eigenlijk is dat niet precies wat de mannen het belang rijkst vinden. Als zij haar proberen uit te leg gen wat in hun ogen wel belangrijk is, stuiten zij op onbegrip en onwil. Na een tijdje geven de mannen het op, tot een nieuwe mijnwerker in 't gebouw komt wonen, een blonde mijnwerker en laat het poesje, pardon, de werkster, daar nu Juist op vallen! De mijnwerker valt ook en omdat zij daarbij gelukkig zacht op een bed terecht komen blijven ze gezellig even liggen om over hun val te praten. Het blijkt dait ze alle twee gescheiden zijn en dat komt dus mooi uit. Net een sprookje. J.v.W. HOFWEG 39, VOORSCHOTEN. TEL. 01710-69307 VRIJDAGAVOND GEOPEND TOT 2100 UUR. Waar de waard zijn i gasten waarlijk verwent als die waard een sp zijn gasten ontvangt ambiance die je in deze tijd n lijks meer voor mogelijk houdt, dan -bent u in De Beukenhof. Waar u uw vrouw verrast, j vrienden verbluft, zakenrelaties tracteert, maar ook met uw familie onder elkaar kunt banketteren. En toch tegen vaste vriendelijke prijzen. Elke dag vanaf 10 uur open, •ook zondags- Daarmee is de hoofddraad van de intrige verteld, eromheen zijn de kleine gebeurtenissen gegroepeerd, welke zich in een dorp om de veld wachter, de baron, de moeder-over ste kunnen voordoen. Tot eer van scenarist Felix Thijssen moet worden gezegd, dat het film script de overdadige parmantigheid van de roman mist. Maar de Intrige is wat dunnetjes. Dat heeft men trachten te ondervangen met een kwieke cross-montage, waardoor er afwisselend aan de voortgang van de verschillende tafereeltjes wordt gebreid. Maar eenmaal kiezende voor 'n komedie hadden die scnes rapper verteld moeten worden met scherpe afmakers als climax en dat ontbreekt nu teveel. Er zijn zeker erg grappige tafereeltjes jn de film het instorten van een brug bij voorbeeld, alsmede de leuke ver schijning van Leen Jongewaard als veldwachter op en naast de fiets, maar anderzijds moet de toeschou wer zich vaak vermeien in het tel kens weer aanstrijken van motief jes: de jongen met zijn dode ko nijntje, de moeder overste met haar stijve nonnen, de kwakkelende pil- lenslikker etc. Een te afgekloven stijlprocédé om nu nog breeduit te gebruiken. „Help! de dokter verzuipt" raakt in de gezapige sfeer van Dik Trom. Jules Croiset is enigszins verstrikt geraakt in de feitelijke onechtheid van het karakter. Een dokter met zijn autoriteit is beslist niet op die manier onhandig in de liefde. Een negatief oordeel over deze film is niet nodig, er valt toch wel vol doende plezier uit te putten. De fo tografie van de talentvolle Zweed Jörgen Persson doet daar in de pastorale kleurenbeelden veel aan. En Martine Bijl, Piet Bambergen, Willeke van Ammelrooy en een reeks anderen hebben zich van har te ingezet voor een welgemoed stuit je Brabants leven. PIET RUIVEKAMP. Franse satire wekt woede van Peking Jules Croiset, een driftige doktersrol in de film „Help! De dokter verzuipt". dienst te nemen. Maar anderzijds zal deze buitensporigheid in alle levensgenietingen in een druk transformatie programma alles toch van Croiset en Flink eisen. Zij rekenen daarop in wat zijzelf, „een grote revue voor twee heeren hebben genoemd. Jules trimt mid dels een Amsterdamse sportschool en Coen hijst zich momenteel in het zadel tegen Franse bergen op voor het grote moment. Jules Croiset schrijft bij stukjes en beetjes de teksten en stuurt ze in afleveringen naar zijn compag non in Frankrijk. Daar trekken zij zich deze zomer ook terug voor de laatste voorbereidingen. Croiset grijnst nu al bij de gedachte aan sommige tongbrekers, die hij naar Rabelais-model Coen Flink in de mond mag leggen. Maar hij heeft zichzelf ook niet ontzien. De schouwburgdirecteuren hebben kennelijk vertrouwen in het bui ten de oevers tredende amuse ment, dat hun zalen moet laten daveren. Geen pijn dus voor de nieuwe B.V. Als het een beetje wil ziet men de actieve acteur binnenkort niet meer voor Fred Benavente of Cor nells Vreeswijk aan, maar gewoon voor Jules Croiset. Film: Help! De dokter verzuipt; Theater: Lido; met: Jules Croiset, Willeke van Ammelrooy, Martine Bijl en Piet Bambergen; Regie: Nikolai van der Heyde. Toon Kortooms boek over een dok ter, die onder andere niet verdrinkt, behoort tot de geheide bestsellers, omdat er op een avontuurlijke ma nier in een Brabants dorpje veel koddigheid op elkaar is gestapeld. Als men erkent, dat elke uitgave door meerdere handen is gegaan, dan mag Kortooms prestatie op een miljoenenpubliek worden geschat. Voor de filmers van „Help! De dok ter verzuipt", een prettige gedachte en ook nog wel een slimme, want het ruggesteuntje, van de lezers die ook wel willen zien, is er al. De nieuwe film van Nikolai van der Heyde na .Angela" kan in zijn kwaliteit kort worden samengevat: wie braaf heeft gelachen bij alle olijkheden uit het boek, welke de schrijver heeft bedacht als naar zijn zeggen „gezond amusement", zal hl de film ook aan zijn schate rend genoegen toekomen, want die plaatst zich op hetzelfde niveau van oubollige vrolijkheid. Wie het boek in een hoek wierp als een te kneuterig verzinsel, dat bij Kortooms balanceert tussen parman tig woordgebruik en een te gefor ceerde opstapeling van schilderach tig geachte gebeurtenissen, zal zich bij deze familiefilm onrustiger voe len. De zwakte van het boek zit voorna melijk in het onvervaard afsturen op plezante effecten. Er is niet vanuit de karakters van de figuren gedach, maar vanuit de botsink- jes, die de schrijver heeft uitgezet. Dokter Edmund Angelino is een ei gengereide, soms verstrooide en een beetje afwijkend reagerende man. Hij raakt in vuur en vlam over de feeërieke nieuwe dorpsonderwijzeres, maar durft zich als verliefde held niet erg te uiten. De aannemer in het dorp zit met zijn wulpse zigeu nerin Kat ja eigenlijk op dezelfde golflengte. etalage-poppen uit de warenhui zen worden weggehaald. Dit is de komisch bedoelde visie van een Franse cabaretier en cineast, waarover Peking erg boos is geworden. Filmfestival in Rotterdam ROTTERDAM (ANP) Vanaf vandaag tot 9 maart wordt in Rot terdam de derde film International gehouden. Dit filmfestival vindt plaaits in de theaters „t Venster, de Lantaren en in het Filmhuis dat in laatstgenoemd theater is gevestigd. Op het ogenblik staat het vast dat in ieder geval vijftien regisseurs de Nederlandse première van hun film (s) zullen bijwonen. Onder hen bevinden zich Georges Franju, Alain Robbe-Grillet en Rainer Werner Fassbinder. Een aantal regisseurs zal worden vergezeld door de acteurs en actrices die in de te vertonen films spelen. Op donderdag 7 maart om 20.00 en 23.00 uur vindt de wereldpremière plaats van „l'Homme Sans Visa- ge" van Georges Franju. Bij deze première is de hoofdrolspeelster Jo sephine Chaplin aanwezig. De film „Daddy" van de Engelse regisseur Peter Whitehead is in zijn geheel afgekeurd en mag op het fes tival niet vertoond worden. De cen trale commissie voor de filmkeuring acht vertoning van deze film ontoe laatbaar wegens de „perverse en sa distische scènes". Als de Chinezen komen ma ken zij een eind aan de burger lijke decadentie. Voor Parijs bete kent dat onder meer dat de REGISSEUR STEMMLE OVERLEDEN BADEN-BADEN (DPA) De schrijver en filan-, televisie- en thea- tarr eg issuer Robert A. Stemmle is in Baden-Baden op 71-jarige leeftijd aan een hartaanval overleden. Hij werkte in die stad aan een televisie serie. Stemmle heeft ongeveer 4° films geregisseerd, zoals „Charley's tante" „De man die Sherlock Holmes was," „Berliner Ballade" en „Emil und die Detektive". Voor ongeveer 80 films schreef hij de draaiboeken, zoals voor „Desire" met Mariene Dietrich. Stemmle is in Maagdenburg gebo ren. Na pedagogiek literatuurgeschie denis en theatergeschiedenis gestu deerd te hebben werd hij directeur van een poppentheater, romanschrij ver en medewerker bij dagbladen. In 1930 werd hij mede-oprichter van het cabaret „Katakombe" in Berlijn, waar hij samenwerkte met Werner Fick. Aan het Berlijnse Volkstheater werd hij kort daarna regisseur. Later werd hij schrijver en regis seur bij de televisie, o.a. met „Der Fall Rohrbach" „Der Fall Kaspar Hauser" en een film over de „Ra zende reporter" Egon Erwin Kisch. cieel protest ingediend bij de Franse regering over "Les Chimois a Paris". Men zag de humor van de film niet De film, d'ie werd geregisseerd door Jean Yanne, is in Frankrijk gemaakt met behulp van honder den Aziatische studenten, die in de film een bezettingsleger vormen en het warenhuis Galeries Lafayette sluiten als symbool van de burger lijke decadentie. Auto's in de Pa- rijse straten worden vervangen door riksja's. De Franse' televisie heeft de ko mische film veel publiciteit gegeven en twee weekbladen hadden de film deze week tot onderwerp van hun voorpaginaverhaal. Zowel de televi sie als de weekbladen benadrukten de humor in de film. Niettemin liet de Chinese ambas sade in een verklaring weten: "Dit is een'zeer ernstige zaak voor de be trekkingen tussen onze landen. We begrijpen niet hoe de Franse rege ring heeft kunnen toestaan dat de ze film is gemaakt en ook nog pu bliciteit voor de televisie heeft ge kregen". In de verklaring klaagden de Chinezen erover dat in de film een "onaanvaardbare parallel wordt ge Het Gaullistische blad La Nation schreef dat de Chinezen de eersten waren die Jean Yanne serieus na- Uit de scherpe toon van de Chi nese verklaring valt af te leiden dat hier sprake is van een soortgelijk incident dat onlangs in Italië plaats vond. Libië diende enige tijd gele den bij de Italiaanse regering een klacht in vanwege een humoristisch artikel in een dagblad waarin de Libische leider Gaddafi op de kor rel werd genomen. Volgens La Nation hebben de Chinezen eerst geprobeerd om de film in de ban te krijgen. Later heb ben ze om de vezekering gevraagd dat de Franse regering hier niet bij be trokken zou worden. "De regering", aldus La Nation, "weet nog steeds niet of zij erin ge slaagd is de Chinezen van haar goe der trouw te overtuigen". Yanne heeft tegenover een ver slaggever verklaard dait hij officieel nooit iets van de Franse regering of de Chinezen heeft vernomen. Hij blijft er bij dat de film slechts gaat over de zwakke punten van de Fransen en niet van de Chinezen. De film is gisteren in première gegaan. Wanneer het Chinese Rode Leger Parijs binnenvalt gaat iedereen op de zwarte markt rommelen, geeft iedereen iedereen aan bij de politie, liegt, drinkt en bedrijft iedereen ge noeg liefde om de bezetters corrupt te maken. Dit alles is te zien in een nieuwe film waarin de satire voor het merendeel ten koste van de Fransen lijkt te gaan. Maar de Chinese ambassade heeft een offi- trokken tussen het socialistische China en het fascistische Duitsland". "De Franse regering moet zich re kenschap geven van de consequen ties die het uitbrengen van deze film voor de relaties tussen onze landen zal hebben". Een Franse diplomaat verklaarde verbaasd te zijn over de uitermate scherpe toon van de Chinese ver klaring.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 13