literair gedreutel Zingende Jan Koot zwaait ïu ook de dirigeerstok êw Wim v. d. Panne soepel orgelspel de Theaterunie nog ge- jid heeft bij Tardieu de kwali- „onzinnig theater" te plaatsen r altijd een raadsel blij- Die conclusie kon het publiek [der die toevoeging zelf ook wel iken. Opgemerkt zij, dat tot deze aar ongeveer twintig (de ang zet zich dus vanaf „De use", via „Klein Konsert" ge- g voort) aanwezigen in staat wa- overgrote deel van het potentieel theaterbezoekers had het, wel- imede veroorzaakt door de car- ilperikelen, af laten weten. Een ite manifestatie dus. Maar er was Alsof er geen LAK-theater be- bij uitstek geschikt voor expe- aitele theatermanifestaties, waar- >r de spelprestaties van Ad Fern- Ellen Röhrman toch wel ge- nd mogen worden, had men dit ;riment in het Rijnlands Lyceum «rgebracht. Zowel het te ver- ïten aantal toeschouwers als de irvoering en het experimentele ikter van het gebodene recht- digen een gebruik van het LAK- it-er. Maar het mocht niet zo zijn let schrille, soms overwaaiende de beëindiging van elke éénacter, werd telkens weer in de kiem gesmoord, doordat twintig toe schouwers opschrokken van hun eigen geluid. Derhalve ook voor de toeschouwers, die afwisselend door de schouwburgdirectie (in opdracht van de impressario) en door de im- pressario zelf Steeds meer naar de richting van het toneel gedirigeerd, een droevige ervaring. Dit ter inlei ding. Over de zes, door een pauze na de derde éénakter onderling van el kaar gescheiden, éénakters, eveneens weinig positiefs. De éénakters zijn van de hand van Tardieu, geboren in 1903 in Sain Germain de Joux in de Jura als zoon van een schilder en een harpiste. Wellicht is de combinatie „schilder-harpiste" enigszins gezocht of is er anderszins iets bij de ge boorte misgegaan; zeker is, dat de éénakters, die Tardieu later schrijft zo absurdisitisch zijn, dat men is ge neigd te geloven, dat zijn moeder haar instrument, behalve voor het spelen, ook voor andere doeleinden heeft gebruikt. De éénakter „Os wald en Zenaide of de Terzijdes" be gint en eindigt zo onverwacht, dat men, eenmaal bekomen van de ver bazing, dat de eenakter is begonnen, valt in de verbazing over het feit, dat hij reeds is afgelopen. Ook de „Roze beleefdheid" 'heeft dat moeilijk verteerbare dat de keel dichtknijpt, zodat verder volgen van de éénacter onmogelijk wordt. Om zichzelf nog even haarfijn neer te zetten, geeft Tardieu in „Het Sleutelgat" een grove en zonder meer banale be schrijving van een voyeur, die niet nalaat de toeschouwers te beschrij ven hoe de vrouw, die hij bespiedt haar borsten bespeelt. „Het kasteel of de monologen", waarbij een steeds wisselend rollenspel centraal staat en waaraan het verbale gegeven onder geschikt is gemaakt, zet de droevige indruk voort. Ook „Nachtspel", waar bij alleen de kleding in positieve zin opviel, is volstrekt tegen de traditio nele intrige van het conventionele theater. Dat is op zich al bedenkelijk. De opmerking, dat het volstrekt on begrijpelijk is, dat Tardieu in Neder land praktisch onbekend is, brengt dan toch nog een flauwe glimlach teweeg. Het betekent, dat Hollanders een werkelijk beleefde toneelmanifes tatie kunnen onderscheiden van oeverloos literair gedreutel. Het beste lijkt mij daarom de hele manifestatie maar zo gauw mogelijk te vergeten. A. C. KOEKEBAKKER JR. )on van een muzikale Hazerswoudse familie SIDERDORP/HAZERSWOUDE rdagavond waaide van de Ha- iroudse Scheep jeskerk een iamis over naar de Leiderdorpse Ingepast in een st voor de parochie „De Mens- iing", gecelebreerd door de iciscaan pater De Ridder. De «dachte van deze gelijke koor ewerking in die beide kerken is agen tot intensivering van be de verschralende klassie- turgie. Dit komt neer op meer dlligers voor op de de kosten v: kunnen zelfs bij goede wil niet opgebracht worden. Zo is oms een uitkomst als een toch jende deskundige niet-professio- de teugels in handen durft te sn in een sfeer van volledig pouwen. Dit doelt in dit geval ie Kouderkerker Jan Koot, die malen in de streek bij feest ■ouw en zelfs in Bach-Passionen fijngeschooide tenor-solo's ten ïenke gaf, maar nu eens als de directie waagde, de onderhavige Vissa Brevis Haydn zong Jan Koot het oor- okelijk voor Jongenssopraan be de Benedictus zelf en wel met stoeiende, glanzende stemvoe- volledig stijlbewust. In de overi- ïisbestanddelen ondernam Koot de directie, waarbij het woord fels" in de handen een zeer k zou blijken, koor is het St. Ber- dames- en herenkoor van jrswoude, dat op 3 februari aan oijzondere dienst meewerkte ter geilheid van het 55-Jarig huwe lijk van de cantor-organist van de Scheep jeskerk Jan Wesselingh. Wie Groenendijk zegt en denkt aan se rie use muziek stoot op de een of an dere Wesselingh zoon, neef, klein zoon of hoe ook, fluit, hobo, zang, strijk, directie, orgel. In Leiderdorp was het een (keurig) orgelende klein- Met het kerkelijk Jubileren waren de elf lustrums rijke gehuwde Wes selingh echter niet van de muziek af. Tot hun pure verrassing viel de eer tijds vermaarde pianist Cor de Groot uit de hemel en naast hem de com ponist-dirigent Herman Strategier. De Groot om een rits Ohopin-stuk- ken» uit te schudden, de twee sa men om composities van Cor te luchten. Potpourri-stijl en ook het procédé om bekende meledieën te gen elkaar in te rangeren, wat al leen bijzonder kunstvaardigen kuns tig lukken kan. Maar, aangezien de Groene Dijk groen is, groen mïet aan de industriële, maar aan de boeren- kant, stonden ook vierhandige Boe rendansen op het „programma". Nu: hoe krijg Je Cor de Groot, die voor impresario meer te koop is, toch in Hazerswoude aan 't spe len? Dat heeft historische wortels en letterlijk met wortelen te maken. In wereldoorlog II. Als Slecht gespij zigde musici en als stropers kwamen allerlei beroemde speelmannen op Hazerswoudse muzikale akkers af: Cor en Herman, Jan Prins (solo- fluittist Residentie Orkest en leraar van ene Dirk Wesselingh), Frits Schuurman (dirigent R.O.), Liesje Evers (de tragisch verongelukte concertpianiste). Daar moest eens een archivaris preces-verbaal van opmaken. In dat verbaal moet daai ook minstens de naam Verkley voorkomen. Het preciese weten we niet, maar het zit goed verstrengeld. Bezoeken we Jan Koot, dan ont vangt je Nel Koot-Verkley. Nel heeft een zus Heieen. Die was rond 1960 een van de duurste sopranen in het vaderland. Haar man is dirigent. En nu werd de aanleiding tot deze kro niek: Jan Koot als dirigent. Evenals Haydn. Weet hij, dat Haydn ook van boerenafkomst is, uit een gezin waarin ook iedereen kon musiceren? KEES VERHOEF Waarde zeven miljoen Vermeer geroofd LONDEN Uit een Londens mu seum is in de nacht van zaterdag op zondag een schilderij van Johan nes Vermeer (1632-1675) gestolen. Het 53 bij 46 cm grote doek „De gitaarspeler" vertegenwoordigt een waarde van naar schatting bijna 7 miljoen gulden. Iet gestolen schilderij bevond zich in het museum Kenwood House in de voorstand Hampstead in het noorden van Londen. Het kostbare doekje was eigendom van de ge meenteraad van Groot-Londen en was volgens kustkenners waarschijn lijk niet verzekerd. maandag tot en met vrijdag 9 Rilksmuseum der natuurwetenschappen 4 uur zondag 14 uur De Lakenhal: dag 105 1—5 i feestdag 18.45 t dag. geschiedenis echtgen.) alleen tot 16 uur en van kinderafdeling: dag. 18.45 «toonstellingen senaar (dorp), Hoflaan 7, zaal „Beuff Darlus Gunneweg lerljen Jits Bakker-bronsplas- Leidse bioscopen kinderaf- jaar. Kinderma- i Old Surehand" AL. Nacht voorstel- dl. avond 2.30, 7.00 ling: "...If", vr. en za. 11.30 Lido: "Jesus Christ. Superstar" dag. aak tel 01751—2185 vermarkt 3. Galerie v. d. Vllst, ild van den Steene schllde- Joost Verkruisen k' ilcrotheatei Imperium. Vestt „Zle-zo-zee' van 26 Januari t.r art Iedere vrlldag en zaterdag a bil Den Deljl) zaterdag i—5911 of 1714 RUksstraatweg 358 tel afspr Studio: "Live and let die", dag. ob", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 2.15, 4.15. 7.00 en 9.15 uur. sleutelgat", ur, zo. 2.15, 18 laar. Nacht- Oudheden (Ra- Bezoekuren Ziekenhuizen 19.45 uur 15 tot 18.30 i tot 14.45 uur Kraamafdeling: dag. en van 18.45 tot 19.45 deling dag. van 15 tot 18.30 i Endegeest: dinsdag en vrijdag 13 1415 uur: eerste klasse: de gehele dag Annaklinlek: dag. 13.3014.30 uur en 18—19 uur ACADEMISCH ZIEKENHUIS Voor alle patiënten (behalve kinde ren) zijn de bezoekuren als volgt: Elke dag: 15.00—16.00 uur 18.30—20.00 uur. Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders) Maandag t/m vrijdag: 18.30—18.45 uur. Zaterdag en zondag: 15.30—15.45 uur. Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor ciale kaarten de Wlttstraat 40 Galerie Sa- 16.30 uur en 18.3 Gaper Wisselende expositie dl afdeling dagelllks -- do boven- alleen ",,Hor 14.00-15.00 familieleden St Ellsabeth-ziekenhuls klassearde- Ungen Volwassenen: dag v 11.15 tot Alphen aan den Rijn 13.30-14.15 en 18.30-19.30 u.. 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 u. Kraam afdeling 13.30-1415 uur alleen voor echtgenoten 19-20 u. Kinderafdeling 15-15.30 u. alleen voor ouders 18- teuws 25 FEBRUARI 1974 Honderd jaar geleden stond in de krant: tenlandsche, verboden binnenelectrificatie den spoor- Het te Florence hoofdcomité van evangelisatie der Waldenzen heeft te Rome aan den Corso een paleis aan gekocht, waarin eene school, eene bedezaal benevens wo ningen voor den predikant en de onderwijzers vereenigd zul len worden. Dit is de tweede nationaal-protestaiitsche ge meente, welke zich op eigen grond te Rome vestigt. Tijdens de Pauselijke regeering was het aan de Protestanten in het algemeen, ook aan de bui de muren van Rome hunnen godsdienstoefeningen te hou den. Thans echter bestaan in de stad reeds tien Italiaansch- protestantsche bedezalen en negen Protestantsche volks scholen die door meer dan 700 kinderen bezocht worden. Voor visschers op de Noordzee en weg 's-Gravenhage- Leiden zijn thans zóó ver gevorderd, dat einde Maart op dit tra ject kan worden proef gere den. - De laatste dagen hebben de ie Engelsche en Amerikaan sche Protestanten, welke vroe ger gedwongen waren hunnen vooral ter hoogte van Schotsche kust ontzaglijke hoeveelheden haringen gevan- godsdienstoefeningen buiten (JenGroote scholen werden de poorten te houden, zijn aangetroffen op de vischgron- thans in twee centrale wijken den van Handa en Cape Wrath^ der stad kerken in aanbouw. Vijftig jaar geleden: De werkzaamheden voor de en verscheidene malen is het gebeurd, dat men de netten niet aan boord kon krijgen. Tal van netten zijn gescheurd. PANDA EN DE MEESTERSCHAVUIT 2124. Panda las iedere ochtend de krant bij de morgen koffie. Dat was leerzaam en bovendien zou er wel eens een keurig baantje in de advertenties kunnen staan. Maar op een dag bleef hij langer dan anders naar een artikel op de voorpa gina staren. „Moet je horen, Jollipop", zei hij. „Hier staat dat een bekende oplichter op heterdaad is betrapt. Hij heeft 317 aanklachten op zijn naam staan, zodat hij wel voor een lange tijd de ge vangenis in zal gaan. J. G. noemen ze hem; en kijk! Hij doet me uan iemand denken De bediende sloeg een blik op het onherkenbaar gemaakte plaatje en knikte tevreden. „Wij denken aan Joris Goedbloed", sprak hij. „De figuur die ons al vaak in onaangename omstandigheden heeft gebracht. Het is heel goed dat hij nu tenminste geen slechte invloed me<>r op ons kan hebben De avonturen van Jommeke De Zeepkoning LEIDEN In de Hartiebrug- kerk-orgelconcertenterie had Jan Schmitz zijn plaats op de orgel- bank afgestaan aan Wim v.d. Panne uit Voorburg. Van der Panne behoort tot de al lang rijp ervaren concertorganisten, die desondanks voor een "finishing touch" in de voordracht bij de Parijzenaar Jean Langlais afron dende lessen zijn gaan nemen. Op een wandeling ondervroegen we v.d. Panne, eens naar de aard van de verrijking door die lessen. We dachten iets idealistisch te verne men. Antwoord evenwel: "in de eerste plaats ideale vingerzettin- "Maar Langlais is toch to taal blind"? "Doet niet ter za ke, hij ziet met z'n oren". Welk 'n povere indruk zou het hebben ge geven, als we zonder deze nadere uitleg hadden verklaard: dit is 'n organist, die met een onvergete lijke vingerzetting orgel speelt. Finishing touch? Die is er in ho ge mate, dit spel glijdt naad loos soepel en dat is in deze kerk van extra belang, omdat dit ro mantisch geaarde orgel zich het aantrekkelijkst ontplooit in het virtuosis en in de climaxen, waar toe zoveel gelegenheid te vinden was in Regers Toccata et Fugo in de en D en in delen van Widor's vierde Symphonie. Die Symphonie voelde zich hier thuis en verrukkelijk op dit Orgel klonk Franck's Andantino. Een coloris- tisch verrassend verschilletje met Pachelbei te horen, hoe meer de schön leucht't der Morgenstern, omdat we de toonfcleur nog in de oren hadden van de in het drie stemmige weefsel aan de pedaal gegeven cantusfirmus. Hoe meer Pachelbei te hortin, hoe meer de waardering voor deze Bach-voor loper. Ons gaat het tenminste zo. Diens voorspel op Vater ünser een rukje levendiger gewild, dit uit hoofde van het i gister effect. Met Toccata Ps. 24 van de befaamde improvisator Cor Kee was Van der Panne be gonnen, spoedig gevolgd door Buxtehude's eeuwig frisse en in drukwekkende Toccata et Fuga in F. Voor de tweede maal horen we dit orgel. Als programmakeus en registervoorraad harmoniëren, kan je hier reuzefijn concerteren, alleen zijn we niet weg van de mixtuurklank hier. Zondag 17 maart speelt Schmitz weer. Een César Franck recital. KEES VERHOEF. I Dat is een malle advertentie! SCHOOL PSYCHOLOOG- Kooktip FRED BASSET GEVULD PIEPKUI KEN Smelt 1 eetlepel boter, leg daarop de onontdooi- de inhoud van een klein pakje diepvriesdoperw tjes en laat ze zo lang zaam boven laag vuur ontdooien en gaar wor den. Voeg alleen wat wa ter toe als gevaar voor aanbranden bestaat. Houd een deksel op de pan. Week 2 flinke sneden brood zonder korst in 6 eetlepels koffieroom. Wrijf de gare erwten door een zeef en vermeng de erw- tenpuree met fijngemaakt brood en room, snufje zout, een eetlepel versge hakte peterselie, 'n thee lepel munt, snufje suiker en 200 g fijngesnipperde, gekookte ham. Voeg nog wat room of melk toe als het mengsel te droog en stijf uitvalt. Vul hiermee 2 kleine braadkuikens, zout ze licht in en braad ze in met de braadboter. WINA BORN V0RI6 M HEBBEN ZE me 1m \EDER GEVAL niet /aet muziek. ingehaald; ik kwam namelijk een pag eerper pan ze verwachtten en toen waren ze net bezig mct verhuizen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 17