Moet zending nieuwe wegen inslaan? Verontrusting over het zendingswerk Carnaval! KERKDIENSTEN ZATERDAG 23 FEBRUARI 197; W©©R© VAM BEZIMMIMG In vroeger dagen was Camaval enkel een vrolijk „burenge rucht" van over de rivieren: het roomse zuiden legde uitbundig de startblokken voor de etappe van 40 dagen ingetogenheid als voor bereiding op het Paasfeest. Of het nu de veelvuldiger migratie is, óf de behoefte om de folkloristische agenda van ons kille noorden wat aan te vullen: maar op het ogen blik gonzen ook in onze streken allerlei lokaliteiten van het fees telijk onthaal, aan de Prinsen en hun gevolg bereid. Nu vind ik het muzikaal ook al wat benepen, om wèl ouvertures te draaien, maar de rest van de symphonie of van de opera niet aan te durven. Een goede compo sitie waardeer Je nu eenmaal pas van achteren naar voren! Van daar, dat ik U als fijnproevers toch even attent wil maken op de inspiratie van het „hele stuk". Pasen is het feest van de nieu we lente, voor christenen rond de Verrezen, de Opgestane Heer. Hij is de hoopgevende figuur: het kè,n.Je kunt het „redden" in dit bestaan! Maar dan niet met dichte ogen, niet op de vlucht voor de donkere facetten van pijn en honger, van verdriet en dood. Er dóórheen, zoals hij. Wij zijn geen redeloze bomen die de winterse aftakeling zwijgend ondergaan en dan weer één en al verrassing zijn in de bloei van het voorjaar. Te midden van alle macht en on macht stellen wij vragen naar het waarom. Zoeken wij naar een uitweg, naar tekenen van hoop. Die ontstellende ervaring, dat mét de be-macht-iging van onze wereld door de mens tegelijk het gevoel van zijn machteloosheid groeit, heeft de Nederlandse ka tholieke bisschoppen geïnspi reerd tot hun „Vasten-brief" on der de titel „Macht, onmacht, hoop."Vroeger zou het op deze plaats niet gepast hebben, te verwijzen naar een „intern stuk," maar de Nederlandse bisschoppen zijn zó vaak present in de vader landse krantenkoppen, dat ze m.i. recht hebben op een correctie van hun „image". Niets is erger, dan een antwoord te krijgen, vóór Je kans ziet Je reële vraag uit te spreken. Van daar dat er royaal plaats moet zij voor de klacht van de machteloze, die zich weggedrukt voelt in ons technische milieu, dat we oog-in- oog durven staan met de voelens van eenzaamheid en v< lamming. In het groot én in het klein. Gods almacht en Jezus' vrijma king kunnen dan als dooddoeners gebruikt worden, wanneer ze 1 handen en voeten krijgen in men- sèn, die de mouwen opstropenop- tornen tegen duidelijk geweld en verdrukking, maar evenzeer op hun eigen „vierkante" meter" een bres weten te slaan in de blinde muur van hun buurman. Deze vasten-brief is geen hoog. dravend stuk, geen louter „Halle lujageroep," maar een appèl 1 met ons eigen gereedschap aan de slag te gaan. Om iets van 1 te betekenen, waar dat kan. Met schijnbaar lege handen, met woorden die tekort schieten, met Je loutere komst kun Je ie doen.We weten het eigenlijk a lemaal, en toch komen we er ni Is het angst, om in het klimaat van verdriet binnen te komen? is het huiver, herinnerd te worden aan de wankele positie van zelf? Waarom zijn wij vaak bang voor het journaal? Vrezen wij etalage van ellende óf gaan v het appèl op onszelf uit de weg? En toch geloof ik dat Dorothee Sölle gelijk heeft, als zij zegt: wie niet lijden kan, kan niet liefheb ben! Echt geluk heeft altijd een portie verwerkt verdriet in zich. Wij mogen en moeten vechten te gen vormen van lijden, maar lijden-in-zich elimineren is ee lusie, een vals ideaal. Aan wach ten op een geluk-zonder.pjjn gaat een mens kapot. Ik hoop, dat veel carnavals-vier- ders ook het verdere stuk aandur ven: de veertigdaagse weg naar een Nieuwe Mens, die het leven aankan, dat van zichzelf en van anderen. De betekenis van Jezus is voor velen verschillend. Wèt wij betekenen voor elkaar, kan de een duidelijker verantwoorden dan de ander. Maar dèt wij voor el een stuk lente in onze mars ben is na Hem zeker. Laten we dat in veertig dagen wat rond krijgen voor onszelf. in Hem bekeerd worden en zo, ver lost en vernieuwd, deel gaan uitma ken van Gods volk onderweg naar Gods rijk. Maar evenzeer als wij ge loven dat om die bekering, zelfs als het maar gaat om één mens, blijd schap is in de hemel, zo geloven wij ook dat er in de hemel vreugde is om de bekering van de structuren en verhoudingen die tot het ten hemel schreiend onrecht gevoerd hebben dat het wereldbeeld van onze tijd be heerst." Men behoeft zich niet onge rust te maken of er nog wel eens iemand christen wordt. (Eerder ls dit nodig bij de vraag of wij het zelf nog wel zijn.( Dit is echter niet meer de directe zaak van de kerken in ons land. maar van de kerken overzee. Er zijn landen, of delen daarvan, waar men verlegen zit met de onge dachte toeloop naar de kerken, zodat men eigenlijk niet weet hoe dit opge vangen moet worden. Waarover wij ons wel ongerust moeten maken zijn die "structuren en verhoudingen", waaraan de westerse landen mede schuldig staan. Daarvoor zal men ook oog moeten hebben en daar kan de zending dood eenvoudig niet buitenom gaan. Nieuwe wegen zullen onherroepi lijk moeten worden gegaan- Maar dat in de kerk gebeurt, houdt 1 nigeen zijn angstige hart vast. In! geschiedenis van de kerk komen 1 telkens weer van die tijden ti de kerk op een andere koers terecl is gekomen dan die welke zij tot di gevaren had en dit is dikwijls tot j gen geweest .Toen er in Antiocl een gemeente ontstond waz men gingen christenen uit de Jod en christenen uit de heidenen, hi< men zich in Jeruzalem het angsti hart vast en vroeg: wat gaat da toch om? Men stuurde Barnabas 0 poolshoogte te nemen. Barnabas z de genade Gods en verheugde zi< Zo staat er in Handelingen 11. Daa mee was er een nieuwe periode in geschiedenis van de kerk aangebr ken. Men durfde nieuwe wegen gaan en daarmee is de kerk meer diend geweest dan met alle ver rusting in Jeruzalem. Dit zij ons voorbeeld en ter versterking van geloof dat de HL Geest beter 1 welke de weg is dan wij dat ku nen uitdenken. S. J. M. HULSBERGÏ LEIDEN Hervormde gemeente. Maranathakerk 10 u. Ds. A. J. de Jong. Koningskerk 10 u. Ds. H. J. van Achterberg. Bethlehemkerk 10 u. Ds. A. J. Lamping. Bevrijdingskerk 9 u. Ds. Steenstra. Vredes kerk 10 uur ds J. A. Eekhof 7 u. Ds. H. Hortensius en Pastoor J. A. A. van Well. Eglise Wallone 10.30 u. Pasteur D. Bibs. Academisch Ziekenhuis 10 u. Ds. J. E. Brederveld. Dlaconessenhuis 10.30 u. Dr. G. F. D. Locher. Oecumenische Werkplaats (Breestraat 19) 11.15 uur Samenkomst. Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. Dhr. J. Petruskerk (zat. av. 7 u) 9, 10.30, 12 en 6 u. Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 10.45. 12 en 6.30 u. St. Jozefkerk (zat. av. 7 u) 8.30, 9.30, 11 en 6.30 uur. Haagse Schouw (zat. av. 7 uur) 8.30 1 1.30 Lodewijkskerk (zat. av. 7 u) 9.30, 11 12.15 en 7 u. Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) 10.30 uur. Leger des Heils 10 u heiligingsd. en 7.30 u velossingssamenkomst o.l.v. ka pitein en mevrouw J. Leijssenaar. Soefl-beweging (Gerecht 10) 11.15 uur mr W. P. J. de Graaf over "Eenheid". liegemeente (Kindervreugd) 10 u H. de Jong. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 en 6 u ds Den Dikken. Geref. Gem. 9.30 en 6 uur leesdienst (dinsdag 7.30 u ds allen) Sportlaan Katwijk 3 belangstellenden 4 maakt) 8.30 en 3 v Geref. Kerk (vrijge- Noordwijkerhout Herv. Gem. 10 u u cand. Berkhof (Famllledlenst) 7 Jeugddienst. Kapel Rijndijk 10 u Meyerlng Kerk "Hulp en Heil" 10 1 ds Henkei Den Haag. De Werf 10,11 Jongerendienst Geref. Kerk Dorp 9 Kerk 10 uur ds Sj. Tiemersma te Zwammerdam, 6.30 uur ds. A. Borman te Alphen aan den Rijn Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30 uurj 7 30( en 1Q 3 A. Breedeveld. Gemeenschap van Kerken Meren - wijk) 10 uur oec. dienst pastoor Van Well en dhr Kamphuis. Geref. Kerk Petrakerk (Surinamestraat) 1 Ds. Hortensius, 5 u De heer L. E. Beloftekerk (Robijnstraat) 10 u Ds Maaskant, 5 u Ds. K. Vegter. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstraat 10.30 uur Ds. S. Oegema, Oegstgeest, 5 li Drs. M C. Kersten, Scheveningen. Huize "Groenhoven": 10 u De heer L. Ter Aar Dorpshuls Aardam 9 en den Rijn Herv. Gem. 6.30 u ds E. Bouman, Doorn. Salvator- kerk 10 u ds. Van Embden, 6.30 u ds Balke. Bethlehemkerk 9.30 u dr. Balke 6.30 u kand. C. Trouwborst, Waarder. Geref. Kerk 10 u ds Buitenhuls 6.30 u Ds T. B. van Houten, Aalsmeer (Nieu- werbr.) 10 u ds van Houten Aalsmeer angellsatlekring10 u eredienst M. Plomp, Stadskanaal. Verg. van gelovi gen 10 u eredienst 6.30 u woordverkon diging. Boskoop Z Herv. Gem. 9.30 u ds Ger- 3 u ds Van der r "de Stek" 11 u ds Van der Tas. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 u kand. Rui ter van Apeldoorn, Geref. Gem. 9.30, Vrljz. Prot. 10 u in Rem Lennepstraajt 10 u Jeugdkapel Burggraaf, Zaal Opstandingskerl ses Marijkestraat 10 u Jeugdkaj ■uithof. Martha-Stichting 'Rijn Kerk Oudshoornseweg 10 u ds Th. Verwoerd Ver. v. gel. 9.30 :apel mej. samenkomst in lokaal Nie Geref. Gem. 10 u leesdienst 7 1 Dofier. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 4 koor Onderweg Cock en J. Henzen organist derveld "De Bron" Troubadourweg bo- Zwijgerlaan 10 en 6.30 uur ds M. Harmeien. Goede Herdekerk Ten Harmsenstraat 10.30 u ds G. de Ruiter en 6.30 uur ds J. Vos. Ridderveld "De Bron" Troubadourweg 9 u ds M. Fok- Nw Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) 10 Hooftstrai o4u (do. 8 u). Geref. Gem. in Ned. (Koningskerk) ling 6.30 u leesdienst. Chr. Geref. Kerk Grijpensteinstraat 9.30 en 4.30 u ds P. Sneep. Oud Geref. Gem. Kerkgebouw i Wesse- Bloem3waard (zaterdag 19.00 uur) 8 1 Hoogmade Herv. Gem. 10 u ds 1 4 u leesdlen- Schoonenboom. R.K. Kerk (zat. 7 u) 9 Zendingswerk MiddernachtsgToep Zoe- terwoudsesingel 21, 6 u dhr. Van Duu- ren (do. 7.30 bandrecorderdienst). Getuigen (Hogewoerd 175), BK Kerk H. Antonius (zat 1 Molenwerfstraat 10 u Ev. J. v. Storm- broek 6.30 u ds H. G. Koekkoek. Leger des Hells Corn, de Vlamingstraat 10 u en 6.30 u. R.K. Borxifacluskerk (zat. 7 u) 8.30, 10 Ned. koorzang 11.30 u jon gerenliturgie Prd. B. Sondaal. R.K. Ridderveld "De Bron" R.K. H. Geestkerk (zat 6.30 uur) 9 en 11 uur Ned. Koorzang. YoUe Svange- dienst. Ontmoetingskerk10 uur Ds. J. H. van de Bank van Ede; 6.30 uur Ds. M. Heymans. Geref. Kerk 9.30 u Ds. F. pyiman 5 Katwijk aan Zee Herv. Gem. Nwe Kerk 10 u ds A. Vink 6 u ds J. Cats- burg. Oude Kerk 10 u ds J. Vroegin J. Vroegindeweij. Groen van Prin- stererschool 10 u ds M. Heymans van Katwijk aan den Rijn. Zeehospitium: Geref. Kerk 10 uur ds Swierts, 5 Leiderdorp Herv. Geref. kerk Dorps kerk 10 u ds Pannèkoek (Hoofdstraat; Kings Combo Warmond. Scheppings- R.K. Kerk St. Jozef (zat. 10 11.30 en 7 uur u) 8, 9.30 11 en 6 ln de Zllk (zat. St. Viktor (zat. av. 7 ref. Kerk (vrijgemaakt) 8.30 u ds J. u. H. Hart van Jezus d. Haar Leiden 3.15 uur Ds K. Dedde av. 7 u) 8.30 10 en Rijnsburg. RK Kerk Laurentlus pW chie (zat. 19 uur) 10.30 uur Latlji Herv. Gem. (Groene Wagenvoorde (HD) 7 Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 i Waddinxveen Herv. Gem. Brt kerk 9.30 u ds W. Verboom 6.30 u D. van Vliet De Hoeksteen 9.30 u ds Vliet (HA) 6.30 u ds H. Ieperen. Wijkgebouw "De Hoeksteen" broeder De Vries. 1 uur). Baptistengem. Boumanlaan 236) 5 u Geref. deskerk 10 u ds R. de Vies 5 u ds F. Pijlman. Triumfatorkerk 10 u ds D. H. Elderman 5 uur ds R. de Vries. Chr. Geref. Kerk 10 u ds H. C. van der Ent lem de Zwijgerlaan 9.30 Blokhuis 7 u D. G. Roukema. Geref. Gem. (Remisestraat) 10 u Leesdienst, Leimulden Herv. Gem. ds J. H. de Vree Geref. Kerk 1 Jos. G. Los 7 uur ds A. C. Langedijk kelijk chr.dom (Rijnland Lyceum) te 7.30 u evr- - - --------- Kerk (zat. evang. N. v. d. Brugge R.K. Waarder. R.K. Kerk (zat. 7 uur) 7.30 6.30 u. (Bonaventura leesd. Volle Evangelie tlnga. Geref Kerk 10 en 5 Oüdewetering Herv Gem. 9.30 u ds J. Cziria en 6.30 u voorgan- Immanuelkerk 9.50 u ds N. J. Flink. Geref. Kerk Km kerk 9.50 u ds D. J. W. Barendrecht 5 u ds D. J. Modder» Chr. Afgesch. Gem. 9.30 u e P. Verloop Oud Ger. Gem Jehovah's Getuigen Koninkrijk® te Rijnland Openbare Lagere School, u Ds. D. Geref. Gem. 10 e Burg. Trooststraat toespraak: leef niet 27; Bethel 10.15 en 6 u de heer J. Modderkolk: R.K. kerk dorp (zater dagavond 7) 8.45, 10 en 11.30 u Ont- (zaterdagmiddag te Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en 6.30 uur ds M. H. Geertsema. Geref. Kerk 10 en 5 u ds Brink. R.K. Bernar- auskerk Rijndijk (zat 7 uur) 10.30 u, St. Michaelkerk Rijndijk (zat 7 uur) 9 waarders (zat. 7 u) 8, 10 Hillegom Herv. Gem. 10 u ds J. 1 terdag 19.00 uur) 8.30 10.00 uur 11.30 12.45, 5.30, 7.30 uur. St. Jozefkerk (za. 7 uur) 8.30, 10 en 11.30 u. Kapel Kaag Herv. Gem. 10 u ds Car- tens. R.K. Kerk 8 en 10 uur (zat. av. wijk aan den Rijn Herv. Gem Open Hof Kerk 11 u kandidaat L. H. 1 Leiden; 6.30 u D. H. uur Ds. D. Hakkenberg. Geref. K< (vrijgemaakt) 10 en 4.30 uur eredien sten. Geref. Kerk (vrijgemaakt buiten verband) 9.30 en 5 uur Dienst des Woords. Oud Geref. Gem. 9.30 en 4.30 - Jïe5rSf,rUk <iat' 7 UUr) 8i6 9 45 de wereld? Joh avond 8 uur ds J. Gravendeel ln boven zaal "Mariënburcht". R.K. Kerk Sint Agatha parochie (zat.av. 7 u) 10 11.30 en 7 u. Dependance (Poelpolder (zat. Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 uur ds Joh. Stehouwer te Alphen aan d. Rijn 7 uur ds T. H. Oostenbrug. Chr Rijnsburg Herv. Gem. (Grote Kerk) 9.30 u ds Verploeg te Alphen 5 ds Juckema te Scheveningen (B 1 Herv. Gem. 10 Wassenaar Herv. Gem. (Dorpstó ?,nES?n^W,nPSa4°RCm?r(Zat' aV' 7 UUr) Èeiëij MÖ uur'ds Boerle IKw'tJk 5 ref. Kerk 1 D. H. Elderman. R. K. Kerk Warmond. Maria met het Kindeke Jezus. (Foto Jan Holvast). 7.30 9.30 11 en 5.45 Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u ds G. van Doorn 6.30 u ds Batelaan te Voor schoten. Geref. Kerk 9.30 u ds N. van Wijngaarden te Nieuw-Vennep gezins- dlenst 5 u ds H. Mulder te Amstelveen. Chr. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u Dienst des Woords. R.K. Kerk (zat 7 u) 7.30 9 dldaat J. v. d. Linden Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 u ds Goverts 7 uur ds Ruitenberg Geref. kerk 9.30 uur ds Den Heeten 4.30 uur ds Wijngaarden. Chr. Geref. Kerk 9.30 Noordwlik Binnen Herv. Gem. (In Geref. Kerk 10.30 u dr. Jansen 7 uur dhr Hoffenaar. Geref. Kerk 9 uur ds Van Halsema 5 uur ds Baayen (v. d. Berghstichting) 11 uur ds Rooze RK Kerk 8, 9.30 11 en 12.15 uur (zat.av. 7 Rank) 10 uur ds Lapré 3.30 u ds Cats- burg (Ichtus) 10 u dhr Visser (Sole Mio) 9.30 u dr Jansen. Geref. Kerk 10 cand. S. Landheer Den Haag. Maranathakerk: 9.30 u. Cand. S. Land heer 5 u. ds V. d. Linde. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 10 en 5.15 u le Sassenhelm Herv. Gem. 9 en 10.30 1 drs Van Buuren te Wassenaar 6.30 u Is W. Bijl te Oegstgeest. Geref. Kerk 1 ds Boonstra (ZB Bech. Ned. Prot. Bo: (Lange Kerkdam) 10.30 u ds Wern RK Kerk De Goede Herder (zat. 7 u) 9.30 10.30 12 en 6.30 u H. Willil) dus (zat.av. 7 u) 9.30, 11.15 en 5 u. Woubrugge Herv. Gem. 9.30 Franken 6.30 u ds Lindenburg, Aar, Geref. Kerk 9.3" l gez. dienst in ref. Kerk 10 s Winkel, Chr. stud. W F. Kruis J. Goedhart te Nieuwkoop. Geref. B A. P. Heiner Jr de heer Goedhart kandidaat A. P. Heiner Jt Amsterdam. 7 Nieuwkoop Gez. dienst. R.K. Kerk Valkenburg Herv. Gem. 10 u Ds. Bouman te Katwijk aan Zee 6.30 u ds Kattenberg te Voorschoten Jeugd- dlienst met medewerking Gem Koor uit Rijnsburg) Ger. Kerk 9.30 en 6.30 u ds Rooze. Geref. Kerk (vrijgemaakt) 9.30 u leesdienst 5 u ds Hoff. Boerhaaveschool. R.K. Kerk (zat 7 uur) 9 10.30 11.45 en 5.30 uur. Voorschoten Herv. Gem. Dorp 10 t 7 uur) 7.45, 9 i Zoeterwoude Z Herv. Gem. 10 w S. L. Schoch R.K. St. Janskerk ZU buurtseweg (zat. 7.30 u) 7.30 10 u. R-K. Christus Dienaarkerk (zat.J 8.30 10, 11.30 en 6 uur. R.K. Meerburg (zat. 7 u) 10, 12 en 6 Zwammerdam Herv. Gem. 10 °J heer Christ 6.30 uur ds TiemersmsJ zamelijke dienst Geref. Kerk 10 ds A. Borman te Alphen aan den W 6.30 u ds SJ. Tiemersma Gez. Na lezing van dit zendingsblad deed die plaat van de moderne ver keersweg nog een andere gedachte bij ons opkomen. We kunnen het te genwoordig niet meer doen met de oude wegen. Zelfs bij de modernste wegen raakt het verkeer nog wel eens in de knoop, ook zonder ver keersongelukken. Wanneer het met de oude wegen niet meer gaat, kla gen de weggebruikers steen en been en roepen dat er nieuwe wegen moe ten komen, aangepast aan het huidi ge verkeer. Zou het met de zending anders zijn? We zijn beland in een andere tijd dan die er was aan het begin van deze eeuw en ook in een andere tijd dan die er was kort vóór de Tweede Wereldoorlog, hoewel er toen reeds ging schemeren het ande re dat na die oorlog met kracht en geweld doorbrak. De vroegere kolo niën zijn zelfstandige staten gewor den en de kerken in die landen heb ben, voor zover het nog niet was ge beurd, him zelfstandigheid gekregen. De vroegere afhankelijkheid van de zendende kerken is verdwenen. Dit wil niet zeggen dat zij het geheel zon der deze willen of kunnen stellen maar zij zullen toch hun eigen weg moeten gaan. Wie een vergadering van het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken heeft meegemaakt of wie aanwezig is geweest op de synode van de Geref. Kerken toen er een de legatie, tien man sterk, uit Indonesië aanwezig was, weet dat jonge kerken ADVERTENTIE auto-inzittenden brand glas inbraak ongevallen rechtsbijstand reis storm fcoaCtkniB wettelijke aansprakelijkheid voor particulieren niudl ziekte KINV ziektekosten omzékertezijn jag inlichtingen aan uw assarantiemaa of eventueel aan ys-grayondllkwal Op de titelpagina van het laatst verschenen zendingsblad van de Hervormde Raad voor de Zending staat de hiernaast afge drukte luchtfoto van een moderne verkeersweg. Op de keer zijde lezen we dat het een beeld is van een weg van 't vliegveld van Genève. Er staat bij: "pessimisten beweren dat een ener giecrisis die tot een economische crisis leidt slecht is voor de zending. Dan zullen de mensen minder geven". Verder is nog te lezen dat kerkleden dit zeker niet zullen verhalen op de zending. Deze moet doorgaan, ook al kunnen we minder rijden, minder vliegen en wellicht nog meer minder. tegenwoordig voor zich zelf kunnen spreken en hij weet ook dat zij bezig zijn eigen wegen te zoeken. De zen ding zal daarmee in toenemende ma te rekening dienen te houden en zal gedwongen zijn aan nieuwe wegen te gewennen. Ook hier voldoen de oude wegen niet meer. „Oegstgeest" verontrust? Wie het Januarinummer van het zendingsblad leest, bemerkt onmid dellijk dat er iets aan de knikker is en dat dit samenhangt met die nieuwe wegen. "Zit dat wel goed daar in Oegstgeest?, vroeg een zen dingscommissie in het noord-westen van ons land zich af." Ook uit ande re plaatsen lieten mensen hun ver ontrusting blijken. "Wordt er nu ooit nog wel eens iemand christen?" Zo vroegen zij elkaar af en hun veront rusting bereikte Oegstgeest. De in vloed van de Wereldraad van Ker ken meende men te kunnen speuren en was dat niet te veel een "wereldse raad in Genève" die "met de bulldo zer van het activisme de hele kerk plat, d.w.z. horizontaal gewalst heeft"? Moet het racisme er ook al in de zending worden bijgesleept? Werelddiaconaat? Goed! Ontwik- klingssamenwerking? GoedDoch komt bij dit alles de prediking van het Evangelie niet in het gedrang? Ook in eigen omgeving hebben we wel eens iets van deze verontrusting bemerkt en daarom achten we het goed om naar aanleiding van dat ja nuarinummer iets te laten horen over het werk van de zending. We hebben dat al eens meer gedaan, maar wanneer de vragen zó concreet worden gesteld, is er aanleiding het nog eens te doen vanuit een enigs zins ander gezichtspunt. En dat nog des te meer, omdat de zending zo'n wezenlijk bestanddeel van de kerk is dat, wanneer deze achterwege zou blij ven of tekort schieten, de vraag op komt of de kerk nog wel kerk is. Zo wezenlijk hangen deze twee aan elkaar. Kortsluiting De verontrusten in Sion krijgen op hun vragen een onverbloemd ant woord. „De verkondiging staat cen traal in het zendingswerk van onze Nederlandse Hervormde Kerk. En de Raad voor de zending denkt er niet over werk aan te vatten of voort te zetten waar de verkondiging niet centraal staat". Daaraan wordt later toegevoegd dat het in een bepaald land kan gebeuren dateen christen eerst eens doet waaruit zijn christen zijn blijkt, voordat hij een preek gaat houden. Zo oordelen wij in ons eigen land kan gebeuren dat een christen men de boom kennen. Toch zit hier in reeds een stuk van de gebleken kortsluiiting, maar datzelfde kunnen wij in eigen land weer vaststellen en dat wel in verschillende kerken. Som mige leden lopen warm voor een christendom van de daad. Allerlei actiegroepen zijn daaruit voortgeko men. Ze poneren dat in actie het ware christendom gevonden wordt. Alle spj-eken over het belijden van de kerk komt bij hen op de tweede plaats, zo het nog aan bod komt. De reactie daarop bleef niet uit. Ande ren zijn weer de nadruk gaan leg gen op het belijden van de kerk. op haar verkondiging. Ook dit kan een zijdig worden en het is het in menig geval ook geworden. Wanneer het gaat over het kerk-zijn, om het christen-zijn, zullen woord en daad samen moeten gaan. De evange liën vertellen ons immers van Jezus Christus hoe Hij predikende het land doortrok, maar tevens spreken zij van Hem dat Hij (niet onbewogen bleef wanneer Hij in aanraking kwam met zeer menselijke nood. zo genas Hij zieken, melaatsen, doven, blinden en zo spijzigde Hij mensen die geen brood hadden en zo.zorgde Hij, na een vergeefse nacht, voor een wonderbare visvangst. Woord en daad Van het begin af aan heeft de zending, naar dit voorbeeld, niet an ders gedaan. Zij heeft het Evange lie verkondigd. Daarom ging heta Maar tevens heeft zij zich bemoeid met de zieken, met de zorg voor goed drinkwater, met de wankele eco nomie, met het onderwijs, met de vestiging van nieuwe nederzettin gen en zou zouden er nog een hele boel dingen zijn op te noemen. De zending heeft beseft dat woord en daad samen moesten gaan. En in deze tijd is het al niet anders. Maar wat wel veranderd is, dat is de verhouding tot het volk waar het Evangelie gebracht moet worden en de verhouding vooral tot de kerken die daar ook hun zelfstandigheid heb ben gekregen. Men heeft er niet meer nodig zen delingen die, naar 't voorbeeld van de moeder-kerk, zeggen hoe 't moet. Wel heeft men nodig theologen voor Beroepingswerk Ned. Herv. Kerk Beroepen te Streefkerk: G. J. Jansen te Voorthuizen: te Groningen, R. Hensen te Groningen en A. de Leeuw te Velp voor het studentenpastoraat. Aangenomen naar Beverwijk,: mevr. drs. L. W. van Reijendam-Beek, kan didate te Breukelen. Bedankt voor Putten,: K. Schipper te Dordrecht. Geref. Gemeenten Bedankt voor ScherpenisseA. F. Honkoop te Moerkapelle. Vrije Evang Gemeenten Beroepen te Rotterdam: T. J. Prins te Enschede. de opleiding van predikanten en evangelisten, artsen, vroedvrouwen, verpleegsters, landbouwdeskundigen, Jeugdleiders, maatschappelijke wer kers en -werksters en dit ook weer om hun kennis op een verantwoorde en voor het volk ginds bevattelijke wijze over te dragen. Men heeft men sen nodig die, tegen de achtergrond van het Evangelie en daardoor ge dreven, weten van en ingaan op de noden waarmee men ginds te maken heeft. Iemand die niet gedreven wordt door het Evangelie begeeft zich niet in 't zendingswerk. Het levért hem ook geen stoffelijk voordeel op en hij moet afzien van veel gemakken. We hoorden enige Jaren geleden eens van een arts die in zendingsverband werkte in Zambia. Iedere zondag zat hij daar in de kerk, waar hij zich verlustigde in de wijze hoe daar door een inboorling het Evangelie werd gebracht. De kerkdienst was veel le vendiger dan in eigen land. Al predi kende kwam deze predikant van zijn preekgestoelte, wandelde door de kerk, al voortprekende, pikte er iemand uit die hij ook wat liet zeggen. Terug ln eigen land voelde hij zich daar in de kerkdiensten niet goed meer thuis. Die arts heeft, door zich één te tonen met het volk ginds, een getuigenis gegeven dat waarschijnlijk meer in druk heeft gemaakt dan een lange preek, waarvan we niet weten of hij die ooit gehouden heeft. Andere koers "De zending is nog steeds uit op de verkondiging van de Blijde Bood schap van het heil in Jezus Christus. En de zending is blij wanneer, waar ook ter wereld, mensen tot het geloof

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4