Franse films hebben hier weinig succes Cofi[e4& Turks Fruit maakt kans op een Oscar tone- iller: eetje bont NOG 1 DAG... SEX IN DE REX Nederlanders zien liever Amerikanen DAG 22 FEBRUARI 1974 muuNüü PAGINA 15 Men kan niet zeggen dat het de Franse film naar den vleze jaat in Nederland. Louis de Fu- vormt de enige bron van ze erheid. De kleine mopperaar draaft zich gemakkelijk naar één ran de eerste tien plaatsen in 't jaarklassement, alles daarbuiten eigenlijk riskant geworden in as land. Een misdaadthrillertje redt 't soms nog aardig, vooral als het Engels is nagesynchroniseerd, 'n Truffaut of een Chabrol hebben redelijk atthouse-publiek en in de vakantie scoren de Chariots ook nog wel eens. Door Piet Ruivenkamp Maar de jaren, dat de Nouvelle Vague een doorbraak bewerkstel ligde en zowel namen van nieu- regisseurs als jonge sterren bekend deed worden, is zeker roorbij. In het afgelopen jaar kwam Bertolucci's Frans-Ita liaanse produktie bij de eerste Ferreri's "La grande bouf- Ie" bereikte een vijftiende plaats, een Italiaan trouwens. Hoewel Nederland niet ver ligt an Frankrijk staat het als klant lecht op de twintigste plaats schter vergelegen landen als Ja- Turkije. [Beroerd Waarom gaat het zo beroerd? r zijn vele oorzaken voor te noe- len, dat het Franse doekbezet- ingspercentage tot ruim negen procent is teruggezakt en de En- telsen en Amerikanen meer dan ie helft naar zich toe hebben ge laaid. Men moet zich realiseren, iat de Franse film het hier nooit ieer groots heeft gedaan. Bij de mtwikkeling van top of flop is juist de middenmarkt in de ver drukking gekomen. De echte suc- >en worden langer uitgemol- i, de aanvulling wordt vaak gevonden in het sex- en geweld- lenre, dat de Fransen doorgaans liet zoeken. Het smaakbederf dat fan deze laatste, inferieure films raak het gevolg is doet de inte resse voor kwaliteitsfilms ver schrompelen. De opkomst van de Nederlandse !ilm, die nu al goed is voor een rijfde van de totale recettes heeft Franse film nog meer in ver- ikking gebracht. Een misera- ;le toestand, waar men in Pa rijs niet zo gelukkig mee is, want een kentering valt er niet te ver wachten, waar de ongunstige ontwikkeling de jeugd de namen van de nieuwe sterren, die de op volgers moeten zijn van Moreau, Belmondo en Delon, niet heeft le- Producenten ren kennen. se producenten een premie van 25 procent op hun buitenlandse re cettes. Die lieten zich moeilijk controleren met veel fraudes als gevolg. Jeugd De jeugd vormt de hoofdmoot van het bioscoopbezoek een onge twijfeld gaat nu ook een rol spe len dat door de mammoetwet de kennis van de Franse taal (als nog maar facultatief leervak- steeds minder verbreid raakt. Nu behoeft Nederland, als land van de slechte bioscoopbezoekers, niet alleen de schuld te dragen, want met name in de States heeft de Franse film ook geduchte klap pen opgelopen sinds de Nouvelle Vague daar een jaar of vijftien geleden furore ging maken. Er kwamen minder interessante Franse films over de grenzen, 't smorende karakter van het De Gaulle-regiem en later het nog funestere Pompidou-beleid liet zich voelen. Vroeger kregen Fran- Dat systeem werd afgeschaft en de producenten zochten onderwer pen, die meer op de thuismarkt waren gericht, tafereeltjes van het -Franse binnenleven. Dat was ihet burgerlijk-nationalistische be wind ook niet onwelgevallig, maar het buitenland verloor zijn inte resse en zeker dat publiek van progressieve intellectuelen, dat altijd de basis voor een Frans succes moest leggen, viel weg. Grote talenten als Resnais, Var- da en anderen krijgen niet oi zeer zelden kansen. De ontwikke ling van bioscoopmonopolies ook in Nederland niet onbekend censuur op de scenario's via de voorfinanciering, ze hebben de Franse film in een crisis gela veerd, die Parijs recent tot pa leisrevoluties bracht, waarbij ontslagen zijn gevallen. De di recteur van het Centre National du Cinéma, Astoux, werd bijvoor beeld van zijn post ontheven om- Alleen de films van Louis de Funès zijn kassuccessen in Neder land. De meeste andere Franse films halen de bioscopen niet, omdat de eigenaars het niet aan durven: er is te weinig belangstel ling voor. dat hun fulmineerde tegen de eng hartige regeringspolitiek, die zich tegen de film afzet. Zolang dit weinig insprirerende politieke klimaat blijft gehand haafd zal de nieuwe generatie, waar nu het wachten op is, wel niet van zich laten horen. Verscheidene Franse films als „l'Attentat", „Elle court, elle court la banlique", "Tout le mon de il est beau", die dan nog wel werden geïmporteerd, komen niet eens aan bod. In ons land maakt dat de particuliere verhuurders huiverig, die voor een Franse film dan vaak nog het drievoudi ge moeten betalen van wat men bijvoorbeeld voor een Italiaans produkt vraagt. Men kan alleen maar hopen op de Amerikaanse distributiemaat schappijen, die sommige Franse films toevallig in hun pakket heb ben zitten en dat zijn dan vaak Engelstalige versies. "The Stonekiller" in de Charles Bronsom regie I Winner producer Dino de 1 liis theaterLuxor. The Stonekiller hebben De i Winner een nogal zon- ratjetoe geproduceerd. Ze ;n hippies, Zwarte Panters, i !er-achtige Maffia-bazen en I fde Vietnam-veteranen rond j ïerikaanse politie-inspecteur zijn uitvoerige tocht door d-land. Om het allemaal nog I arrijker te maken strooit De iiis tijdens de vele schietpar- •istig met kennelijk uit spa- testerns overgehouden tooma- j ch-up. Wie dit alles door de i krijgen, mag het zeggen. aant Trolley, een even ij dele te politiechef, wordt gespeeld j *les Bronsom. Een man met lopen, maar nog net aardig Hij wordt beschouwd als een I Her". Dat is een "100% wre- dienaar", aldus het pamfletje film begeleidt. "Zo iemand a gangster zijn, maar net zo a poltieman", Is Trolley zo'n smeris? Een brave borst is ar het valt al met al aee. Hij schiet alleen zonder raak als men een pistool op fot. Ook beschadigt hij een tl aan belangrijke gege- tomen. Afkeurenswaardig na- maar het zal niet de eerste I Matste keer zijn dat het ge- 7 krijgt via allerlei geboefte ïen op handen zijnde 'h-ij tussen bejaarde Maffia- die tot roemruchte families is een heel oude reke- f wordt vereffend, het spoor dig naar 10 april 1931. Aan vallen de doden inderdaad urentiis heeft het geheel nog- ielig verfilmd. Zijn hang pilderachtigheid maakt van Iten (te) kakelbont spektakel. Luitenant Trolley (Charles Bronsomin een karakteristieke houding: als de keiharde Ameri kaanse politieman, die meteen raak schiet wanneer men een pi stool op hem richt. Of dat van hem nu een wrede moordenaar" maakt, zoals de filmtitel The Sto nekiller suggereert, is maar zeer de vraag. Er zit bijv. een stuk bij waarin Trol ley een jongen op een motor achter volgt. Dat is zo wild en absurd ge daan dat het bijna de vorm van slap stick aanneemt. Een portie sober- en nuchterheid had de film veel goed kunnen doen. RUUD PAAUW Canada krijgt „gouden nimf" MONACO Op het 14de interna tionale televisie-festival in Monaco is de Canadese inzending "Private Live" onderscheiden met de "gou den nymf". De zilveren ging naar "Sarah" (Engeland) voor het beste scenario, naar "Het Duel" (Duits land) voor de beste serie en "Black Beauty" (Engeland) voor het beste kinderprograaauiMk Trolley komt na een serie merk- een slachtpartij tussen een aantal waardige en bonte avonturen de bejaarde Maffia-familiehoofden, voorbereiding op het spoor van Showparen zomerschoenen van beroemde ontwerpers. Speciale verkoop tegen zeer sterk gereduceerde prijzen. Alleen enkele paren in maat 3738. Morgen de allerlaatste dag. Uw allerlaatste kans... exclusieve schoenen en lederwaren Donkersteeg - Leiden Haagse bioscopen Apollo: "The man who loved cat dancing", dag. 12.00, 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. ook 4.45 uur. 14 jaar. Asta: "Doctor Zjivago", dag. 1.45 en 7.45 uur. 14 jaar. Bijou: "Heavy traffic", dag. 2.00, 7.15 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. Camera: "Live and let die", dag. 2.15 en 8.15 uur. 14 jaar. Cineac: "101 Dalmatiërs", dag. 9.30, 11.30, 1.30 en 3.30 uur, zo. vanaf 11.30 uur. AL. "Agent 373", dag. 5.30, 7.30 en 9.30 uur. 18 jaar. Corso: "The Offence", dag. 2.00 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.15 uur. 18 jaar. Du Midi: "The Poseidon adven ture", dag. 8.15 uur, za. en zo. 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. Euro: "De tien geboden", dag. ir, za., zo en woe. 3.45 e AL. Flora: "Pornomania", dag. 2.00 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.30 u 18 jaar. Kriteric-n: "La nuit Americai- ne", dag. 3.00, 7.00 en 9.30 u. 14 jaar. Metropole: "Jesus Christ Su perstar", dag. 2.00, 7.00 en 9.30 uur, zo. ook 4.15 uur. AL. Odeon: "De avonturen van rabbi Jacob", dag. 2.00, 6.45 en 9.15 uur, zo. 1.45, 4.15, 6.45 en 9.15 uur. AL. Olympia: "De brug bij Rema- gen", dag. 2.00 en 8.00 uur. 14 jaar. Passage: "Live and let die", dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur, za. en zo. 1.30, 4.00, 7.00 en 9.30 uur. 14 jaar. REX: "Magnum Foree", dag. 9.15, 11.30, 1.45, 4.00, 7.15 en 9.30 uur, zo. vanaf 1.30 uur. 18 jaar. Royal '70: "Sergeant Zack" dag 2.15 en 8.00 uur, vr. en zo. 2.15 7.15 en 9.45 uur, za. 2.00 en 9.45 uur. 14 jaar. Royal"De killer met het scheermes", dag. 2.30 en 8.15 uur, vr. za. en zo. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. 18 jaar. Studio: "Vrolijke ontucht in Ti- rol", dag. 2.15, 7.15 en 9.30 uur zo. 1.30, 4.00, 7.15 en 9.30 uur. 18 jaar. Studio 2000: 'n Moordspel", dag. 8.00 uur (di. besl. voorst.) 18 jaar. De Uitkijk: "L'amour l'apres- midi", dag. 2.30, 7.30 en 9.45 u., zo. 1.45, 4.00, 7.30 en 9.45 uur. 18 jaar. Goede films in andere steden Heavy Traffic Bijou ,Dsn Haag. La nuit Americaine Kriterion, Den Haag. Moordspel (Sleuth) De Uit kijk, Den Haag; Rivoli, Amster dam. Macbeth (Polanski Krite rion, Den Haag. Repulsion en Cul de Sac The Movies, Amsterdam. Cabaret De Uitkijk, Amster dam. Blijvers LIDO Jesus Christ is inder daad een superstar. Hij is in Lei den zijn derde week ingegaan en zelfs van het kleine Studio-thea ter naar het grote Lido-theater verhuisd. In verschillende lan den, zoals Italië en Argentinië, is hevig geprotesteerd tegen deze toch bepaald niet oneerbiedige verfilming van het leven van Christus. Het is een wat glad de film, maar de sterke mu ziek en de uitstekende fotografie op bijzondere locaties in Israël niaken Superstar de moeite waard. STUDIO James Bond geeft het nooit op. Roger Moore, ex- Ivanhoe, ex-Saint en ex-Versier der is als Bond ook niet gek. In Live en let die spioneert hij nu voor de elfde week in het Ca- raïbische gebied. Hij wordt ter zijde gestaan door Jane Sey mour. die bekend werd door haar optreden in de Onedin Line. CAMERA Cries and Whis pers (Schreeuw zonder ant woord) van de Zweedse regisseur Ingmar Bergman maakt kans op een Oscar voor de beste bui tenlandse film. Dat hoeft geen reden te zijn om deze film te gaan zien, maar de schitterende fotografie is dat zeker wel, even als de acteerprestaties van Berg mans vaste medewerkers Liv Ullman, Ingrid Tulhin en Har riet Andersson. TRIANON Louis de Funès komt als monsieur Pivert via al lerlei ellende terecht in de Joodse wijk van Parijs, waar hij verkleed een sterk staaltje rabbi isme weg geeft. Zijn tocht voert hem ook langs een kauw- gomfabriek, het Parijse vliegveld Orly en eindigt onder de Are de Triomphe. Veel bekketrekkerij voor de liefhebbers. Kindermatinee CAMERA Winnetoe en Old Surehand, een van de klassieke indianenfilms, die wetenschap pelijk niet, maar commercieel wel verantwoord waren. Nachtfilms CAMERA Malcolm MacDo- well, die geroutineerde bioscoop bezoekers zich zullen herinne ren uit A Clockwork Oran ge. maakte jaren geleden al veel indruk in de film „If" over het leven op een Engelse kostschool. De gele film (van Lindsay An derson) maakte trouwens veel in_ druk. Het is niet duidelijk welk deel werkelijkheid of droom is maar ten minste een deel van deze nachtmerrie is voor Engelse schoolkinderen gruwelijke wer kelijkheid. REX Liefde betekent niet al tijd hartstocht en helaas bestaat er ook hartstocht zonder liefde. Over dit probleem gaat de nachtvoorstelling in Rex deze week: „Liefde der hartstocht". HOLLYWOOD "Turks Fruit" is in Hollywood voorgedra gen voor de Oscar voor de beste film in een andere taal dan het Engels. De film van Rob Houwer moet het opnemen tegen "Dag en nacht" uit Frankrijk, "Het huis aan de Chelouche- straat" uit Israël, "De uitnodiging" uit Zwitserland en "De voetganger" uit West-Duitsland. In de afdeling beste film van 1973 liggen The Exorcist en The Sting aan kop 10 nominaties ieder. Verder in deze categorie American Graffiti, Cries and Whispers en A touch of class. Last tango in Paris komt niet voor op de lijst. Cries and Whispers is de ze week nog te zien in Camera. Wel is Marlon Brando genoemd voor de Oscar „beste acteur" met zijn spel in Last Tango in Paris. An- Film: Sleutelgat-report; Theater: Rex. Gesteld dat een slaapkamer nog met een ouderwetse sleutel wordt af gesloten en gesteld dat die sleutel niet in het slot zit; gesteld dat de deur op een gunstige plaats in de muur zit (liefst tegenover het bed) en gesteld dat zich in die slaapkamer hitsige mensen bevinden en gesteld dat zü het licht aanlaten, dan, ja dan valt er heel wat te zien door dat sleutelgat. Er zijn heel wat deuren en sleu telgaten die niet aan deze eisen be antwoorden, maar over de gevallen dat er wel wat te zien valt is een film gemaakt. Eindelijk: we dachten al waar blijft hij toch, maar nu is iemand in Mtinchen toch eindelijk zo verstandig geweest om deze storende leemte op te vullen. Het rapport onthult bijzonder veel nieuws, onder meer dat Duitse sleu telgaten verbazend eenvormig zyn, en ook dat zè lekker groot zijn, zodat je veel kan zien. En wat zie je dan? Ja, blote Duitsers die blote Duitse- rinnen bestijgen en in veel gevallen kijken ze er bij alsof ze het nog niet eens leuk vinden ook. Waarom zou den ze zich dan tóch zo druk maken? Laten we hopen dat daar binnen kort ook eens een rapport over wordt uitgebracht. JaW. dere candidaten in de categorie Jack Lemmon in „Save the Tiger". Jack Nicholson in The last detail, Al Pacino in Sepico en Robert Redford in The Sting. Candidaten voor de beste actrice zijn: Ellen Burstyn in The Exorcist, Glenda Jackson in A touch of class, Marsha Masan in Cinderalla Liberty, Barbara Streisand in The way we were, Joanne Woodward in Summer wishes, winter dreams. Uit het feit dat The exorcist en The Sting ieder 10 stemmen hebben gekregen wordt afgeleid dat de Jury leden geneigd waren veel te letten op commerciële successen. Enige van de betere artistieke films werden la ger geklasseerd of kwamen helemaal niet voor op de lijst. Zes stemmen werden uitgebracht op The way we were, een nogal nos talgische terugkijk op het radicale leven op een universiteit en op het Hollywood van een generatie geleden. American Graffiti, Cries and Whis pers en A touch of class kregen 5 stemmen elk, en Last tango in Paris 2 stemmen. Marlon Brando is thans voor de derde maal' voor een Oscar aangewezen haalt hij het dan wordt hij de eerste acteur die een dergelijk feit heeft gepresteerd. De onderschei dingen zullen op 2 april worden overhandigd in het muziekcentrum van de stad Los Angeles. Kandidaten voor Oscars voor de bijrollen zijn: Vincent Gardenia in Bang the drums slowly, Jack Gilford in Save the ti ger, John Houseman in The paper chase, Jason Miller in The Exorcist en Randy Quadd in The last details. Kandidaten voor de beste actrices in bijrollen zijjn: Linda Blair in The Exorcist, Candy Clark in American Graffiti, Madeline Kahn en Tatum O'Neal in Paper Moon, Sylvia Sid ney in summer wishes, winter dreams Regie: George Lucas voor Ameri can Grafitti, Ingmar Bergman voor Cries and Whisper, William Friedkin voor The Exorcist, Bernardo Berto- lucci voor de Last Tango in Paris, «George Roy voor The Sting; ADVERTENTIE Leiden, Haarlemmers Den Haao. Winkelcentrum Leidsenhage,Jasmijnhof 15.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 15