iselore Gerritsen:
ubtiele romantiek
[esidentie-Orkest goed
ip dreef onder Leitner
Rita Reijs zingt in
'De Twee Spieghels'
FISCHER-DIESKAU: KOSTELIJK
JJDAG
18 FEBRUARI 1974
PEN Het Residentie-Orkest,
zaterdagavond in de Stadsge-
■aal het voorlaatste concert in
jgen serie gaf, stond ditmaal on-
leldlng van de Duitse gastdiri-
Ferdinand Leitner, welke com-
vrijdag voor de leden van
0 zal optreden.
jonnen werd met een vrijwel
gespeeld werk van Bruckner, de
iture in g uit 1862/63. Hoewel
ïner toen al bijna veertig jaar
behoort dit werk nog tot de
perken", die hij schreef voor
Vermeester Otto Kuzler, Het was
merkwaardige ervaring om te
o, hoe onzeker Bruckner zich
oog moet hebben gevoeld in ver-
ang met de korte tijd later (eind
geschreven „nulde" symfonie,
me hij zich in deze ouverture nog
tvallig vastklampte aan de laat
ste werken van Beethoven, Mendels
sohn en Schumann.
De kennismaking met deze compo
sitie was des te aangenamer, daar het
orkest onder Leitner tot bijzonder
goede prestaties kwam. Leitner staat
geboekstaafd als een ideale dirigent
voor muziek uit de eerste helft van
de 19e eeuw, en men kan twisten
over zijn interpretatie van werken uit
de periodes daarvoor of daarna, maar
één ding staat buiten kijf: hij weet
een orkest tot een eenheid te ma
ken. Bij hem zingen de violen en het
hoorngeschal klinkt met volle, zuiv're
toon.
Het talrijke publiek gaf duidelijk
blijk van zijn waardering, en had een
ovatie over voor de soliste van die
avond, Zara Nelsova. Zij toonde in
het celloconcert van Dvorak een fa
belachtige techniek, en haar virtuosi
teit ging gepaard met een krachtige,
volumineuze streek, soms ook in pas
sages waar dit niet vereist was. Haar
samenspel met het orkest liet weinig
te wensen over, temeer waar de Ha
genaars haar een uitgewogen en per
fect gespeelde begeleiding offreerden.
De 98e symfonie van Haydn vorm
de het sluitstuk van de avond. De
orkest bezetting was zoals by Leit
ner verwacht mocht worden tame
ly k overdadig, zodat het klavecymbel
slechts hoorbaar was in de solopas
sage aan het eind van de finale. On
danks de nogal romantische aanpak
kwam men tot een in vele opzichten
boeiende vertolking, waarby aan het
solistisch aandeel van Willem Noske
(zowel in Haydn als in Dvorak) niet
zonder een woord van lof voorby mag
worden gegaan.
RON HARMS
QDEN/OEGSTGEEST Een
i begaafd artieste, die tevens
fluistert en teksten ge-
et overbrengt. Een haast breek-
waarin twee musici van
klasse een uiterst gewaagd spel
i met de verbale verdichtingen
de artieste. Een by na ongrijp-
belichting waarin afwisselend de
de musici een waas van
om zich toveren. De haast ver-
sn knipoog naar de romantiek,
L'd met uitstekend gitaarspel en
ompelend pianospelLiselore
Laurens van Rooyen en
[Sacksioni. Een declamatie van
Liselore vervaardigde teksten,
risseld met kleine, haast be
den liedjes, die net niet a ca-
ïorden gezongen, maar een di-
toevoegen aan datgene, wat
Sjk nooit bestaan heeft: de ro-
iek in haar zuiverste vorm. Li-
navond geen
erhuizers'
DEN Het Thema Theater
vanavond niet naar het LAK-
De voorstelling, die het Rot-
se gezelschap hier zou geven
(avid Williamsons „De verhui-
moet wegens onvoorziene om-
ïheden worden afgelast.
Iet bestuur van het Concertge-
rkest heeft de componist Hans
H3) benoemd tot artistiek leider
et orkest. Hij volgt dr. Marius
ais op, die is benoemd tot hoog-
aan de universiteit in Utrecht.
n de onderdom van 74 jaar is
ra overleden de Spaanse zaroge-
rachita Valaquez. zy debuteerde
jj 17 was in Barcelona. In haar
re heeft zy 700 keer de rol van
ra vertolkt. Zy had ongeveer
lig werken op haar repertoire.
selore roept een sfeer op met haar
korte impressies van het dagelyks
leven, die door Harry Sacksioni op
voortreffeiyke manier wordt ver
lengd. Het door hem gebrachte „Here
comes the sun" is zo angstig subtiel,
dat de ogen van de toeschouwers ver
wonderd zoeken naar vervormende
versterkers en geluidsboxen. Om de
aanwezigen in het Rijnlands Lyceum,
waar dit Klein Concert zaterdag
avond werd gegeven, tot overgave te
dwingen, gaf hy later zyn interpre
tatie van „Scorborough fair", dat
juist datgene bevestigde, wat „Here
comes the sun" deed vermoeden: een
volledige beheersing van 't instru
ment.
Laurens van Rooyen, evenals Harry
Sacksioni relaties onderhoudend met
de cabaretier Herman van Veen,
achter de piano. Zyn spel werd door
de toeschouwers ervaren als een laat
ste accent, om de kwaliteiten van
Liselore en Harry nogmaals te bena
drukken. Daar waar Harry Sacksioni
kracht put uit individuele muziek-
motieven, verliest Laurens van
Rooyen zich op uiterst boeiende wyze
in .overloopjes", die vaak een aanzet
of een afronding vormen van de lied
jes van Liselore. „Anna", deels gede
clameerd en deels gezongen, deed het
in deze sfeer daarom zeer goed. Het
stemt tot voldoening te moeten con
stateren, dat in een aaneenrijging
van wervelende toneel- en cabaret
manifestaties een eiland van rust en
stilte bestaat. Op dat eiland woont
Liselore Gerritsen. Onmiddeliyk moet
hierby echter de opmerking geplaatst
worden, dat Liselore deze eenvoud in
styl en zeggingskracht nooit bereikt
zou heben zonder Laurens van
Rooyen en Harry Sacksioni. Zy
vormt het breekbare middelpunt van
twee haar opzoekende muziekinstru
menten, die ze beurtelings verstoot
en liefkoost. Liselore's eigen Paul van
Vliet woonde het .Klein Concert" by.
A. C. KOEK EB AKKER JR.
LEIDEN Rita Retfs, „Europe's
First Lady of Jazz', treedt morgen
avond op in de Leidse Café-Socië
teit „De twee Spieghels", aan de
Nieuwstraat. In 1956 trad zy voor
heft eerst in Amerika op, onder meer
in de „Birdland" nachtclub in New
York. Ze maakte ook platen met Art
Blalkey. Een jaar laiter volgde een
tweede tournee door de VS, geduren
de welk zy in Boston's „StoryviUe"
optrad met het Chdco Hamilton
Kwintet en in Count Basie's „Loun
ge" in Newark by het trio van Jim
my Smith zong. Daarna volgden vele
successen op jazzfestivals over de
hele wereld.
Zy zal worden begeleid door haar
met vrildag 9
toonstellingen
der natuurwetenschappen: dag 10
4 uur zondag 14 uur
De Lakenhal: dag. 105 i
1—5 uur
Leidse bioscopen
feestdag 18 45
dag. v
geschiedenis echtgen.) v. 15 t
kraamaf deling:
tar (dorp), Hofl
..Heurf" Darlus Gu
lderi|en Jlts Bakker-bronspias- CAMERA: "Schreeuw zonder
Van t februari t/m 2 i
uk tel 01751—2185
woord", dag. 7.00
ma. en dl. ook 2.30 uur. iu jaar.
Kindermatinee: "Cricus vrienden",
kinderafdeling: dag.
3e klasse: dag. vai
Endegeest: dinsdag en vrijdag 13
Nachtvoorstelling: "If...
- den Steene
Joost Verkruisen —kleuretsen,
»an Stolk keramiek Van 26
30 7.00 en 9.15 v
DMstudlo (Oude Rlln f
Aggelen (t/m 22 fe-
Wemiegebouw Rapenburg, expo-
Jan Lel --*-**-»
bruari)
iry Gerard. Rllksstraatweg 35b
i Ibll Den DeUl> eaterdag ?an
en verdei volgens tel afepr
de Winstraat 40 Galerie Ka-
Gaper Wisselende expositie dl
STUDIO: "Live and let die", dag. 2.30.
7.00 en 9.15 uur. zo. ook 4.45 uur. 14
LUXOR: "Blauwe bonen voor twee
binken", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo.
ook 4.45 uur. 14 jaar
TRIANON: "De avonturen van "rab
bi" Jacob", dag. 2.30, 7.00
Annakllniek: dag. 13.3014.30 uu
18—19 uur.
ACADEMISCH ZIERENHUIS
Voor alle patiënten (behalve kinde
ren) zijn
Elke dag:
15.00—16.00 i
ren) zijn de bezoekuren als volgt:
volgende bezoekuren (alleen
Maandag t/m vrijdag:
Zaterdag en zondag:
;o. 2.1o, Bezoek aan ernstige patiënten:
ernstige patiënten door-
k wordt toegestaan, kan
de hoofdverpleegkundige hiervoor spe
ciale kaarten verstrekken.
Bezoekuren Ziekenhuizen
Dlaconessenhulsle fcl. dagelyks van Alphen aan den Rijn
11.00-12 00 uur van 15.45-16.30 uur en
18.30-19.30 uur 2e en 3e kl dag. 15.45- Rynoord: le en 2e klas 11-11.30.
16.30 uur en 18.80-19 30 uur. Kinder- 13.30-14.15 en 18.30-19.30 u., 8e klas
13.30-14.15 en 18.30-19.30 u. Kraam-
afdeling 13.30-14.16 uur alleen crwvr
overige familieleden
St. Ellsabeth-zlekenhuls klasseafde-
Legermuseum. Geopend opllngen Volwassenen: dag v 11.15
W ^Jlteuws-
18 februari 1974
Honderd, jaar geleden stond
ii de krant:
2 Volgens een telegram uit
Jean de Luz heeft de
aanseht generaal Loma
fene CaHistische bende van
man verslagen. De dad
sa wordt weder van le
tensmiaaeien voorzien en ge
draal Primo de Rivera is,
de onder zijn bevel
üaande Regeeringstroepen, te
gastro Urdiales, ten Oosten
Mn Santander aan wal geko-
w en.
h De Zeizer van Oostenrijk
We thans in Rusland vertoeft,
heeft de keizerlijke begraaf
plaats te St. Petersburg be
zocht en een lauwerkrans op
het graf van Keizer Nikolaas
neergelegd Vervolgens bracht
hij o.a bezoeken aan alle
Grootvorsten.
Vijftig laar geleden:
Uit Munchen wordt be
richt, dai de Beiersche Staats-
commisiaris Generaal Von
Kahr zijn ambt heeft neerge
legd Ook Generaal Von l.os-
sow heeit zijn ontslag inge
diend. De uitzonderingstoe
stand, met het oog op het ge
vaar van een putsch van de
zijde van de nationalisten on
der Hitierblijft gehandhaafd
(Bij de putsch op 8 november
1923 rekende Hitier op de
steun vin Von Kahr, maar
deze zag daar op het nippertje
van af, waardoor de staats
greep van Ludendörff en Hit
ier mislukte. Vermoedelijk
heeft Vor Kahrs aarzeling
hem in 1934 het leven gekost,
toen de nazi's de putsch van
Röhm neersloegen en met tal
van tegenstanders, onder wie
Von Kahr. afrekenden, Red.)
PANDA EN DE MEESTER-STER
56—123. „Die sterrenwichelaar van u is een oplichter!"
riep Panda, terwijl hij de emir opgewonden naderde. „Zijn naam
is Joris Goedbloed, en hij heeft tegen die film-regisseur gezegd
dat u losgeld wilt hebben voor Bonnie, en dat u haar hebt
ontroerd!"
„Hoor je dat?!" riep Bonnie uit. „Ik zei toch al dat het
misselijk van je was om mij op dat beest door de woestijn te la
ten hossen?! Ik wil terug naar huis! Ik wil filmen!"
De heerser antwoordde niet. Hij stond op en terwijl zijn ge
laat een diep-rode kleur aannam, sprong hij grommend op
zijn kameel.
„Grrssh!" riep hij, terwijl hij zijn rijdier naar het tenten
kamp terug liet draven. „Losgeld? Ontvoering?Hoe durft die
wichelaar op die manier mijn goede naam door het zand te
ha1 en?! Harrash!"
Joris Goedbloed zag het naderende gevaar niet, want hij was
druk bezig met de inhoud van het geldkoffertje.
„Is het genoeg?" vroeg regisseur Knipper handenwringend.
„Denkt u dat ik daarmee Bonnie los kan kopen?"
„Duizend- dertienantwoordde Joris, buizend-veer
tien HmMisschien wel, jaduizend-vijftien
De
zingende
oorbellen
Kooktip
Schil een selderijknol
en snijd de knol in dun
ne plakken. Kook de
plakken in ruim water
met wat zout tot ze zacht
zijn. Reken op hoogstens
15 min. Laat de selderij
goed uitlekken en leg ze
op een licht beboterde
bakplaat. Strooi op elke
plak wat paprikapoeder
en eventueel nog wat zout
en peper als u van har
tig houdt. Leg op elke
plak een plakje jonge
kaas en daarop 2 dunne
plakjes ontbijtspek. Zet
de bakplaat in een voor
verwarmde, hete oven tot
de kaas is gesmolten en
dien de plakken dan snel
op. Heerlijk bij een glas
rode wijn.
WINA BORN.
FRED BASSET
ik heb rai/w-ï
lettend dit
'gatgadege
slagen- Eerst hebben u
6man 't gegraven en die
2ym vectrOkKsn.
Twee dagen later kwamen
er twee mannetjes met
bolhoed,die liefhebben
geïnspecteerd en opge-j
Toen kwam er een grotè^
vrachtauto, dieer die bui
len heeft afgeworpen!Dat
was donderdgq 'n week U
geleden...
AMSTERDAM Daar de beroem
de bariton Dietrich Fischer-Dieskau
slechts zelden in ons land te beluiste-
voor my gistermiddag
voldoende reden om de Stadsgehoor
zaal eens te verruilen voor „Hèt Ge
bouw". De affiches buiten en de fol
ders binnen, waarop en waarin de
grootste namen vermeld stonden
wekten intussen wel de jaloezie op
iemand uit de Leidse regio
Deze matinee van 'fc Concertgebouw
orkest onder leiding v. Bernard Hai-
tink werd geopend met Lex van Del-
dens Piccola musioa concert ata op. 79
3 trombones, pauken en strijk-
orkest. Dit vyfdelige werk is knap
a* zover het de eerste
twee delen betreft, daarna boet het
wat aan spanning in. Aan de uitvoer-
ring was zeer veel zorg besteed, niet
in het minst door de solisten Kees
Blokker, Jacqes Banens en Henk van
Bergen.
De hierna volgende Prélude
l'après-mldi d'un faune van Debussy
kreeg een dermate boeiende verklan
king, dat de omschakeling naar de
Mozart-aria's wed enige moeite kostte.
Dit was echter niet zó erg, want
Mentre ti lascio. o figlia K. 513 was
voor Dietrich Fischer-Dieskau een
goede gelegenheid om zich in te zin
gen. Un bacio di mano K. 541 Art. K.
196. waar Fischer-Dieskau zich echter
soms niet aan enige overdrijving kon
onttrekken Aan de andere kant dient
men te bedenken, dat iher sprake was
van aria's uit zeer verschillende pe
riodes, voor verschillende doeleinden
geschreven, zodat de zanger zich
steeds snel in een andere situatie
moest inleven.
De bekende aria M(inner suchen
stets zu naschen K. 433 (hoewel vaak
door een sopraan gezongen oorspron-
keiyk bedoeld voor mannenstem)
werd verrassend geïnterpreteerd, daar
de bariton de beruchte klip van het
belerende tweede deel knap wist te
omzeilen door dit licht, zelfs een tik
keltje ironisch te nemen.' Ich möchte
wohl der Kadser sein K. 539 vormde
een grandioos slot: het is een vrij
wel onbekend loflied op keizer Joseph
n, waarin Mozart een dankbaar ge
bruik maakte van het „Turkse mars"-
procédé. Hoewel Haitink al zyn best
deed Dietrich Fischer-Dieskau zo
goed mogelyfc te volgen, slaagde hy
daar toch niet geheel in: zyn Neder
landse opvatting van Mozart was nu
eenmaal essentieel anders dan de
Duitse van Fischer-Dieskau.
Het conncert werd besloten met de
zevende symfonie van Beethoven, die
tot halverfwege het presto overtuigde
daarna verslapte plotseling de greep
van Haitink op het orkest. Het prach
tig gespeelde allegretto had dit in
tussen by voorbaat vergoed.
RON HARMS
AAN, FREEP. UE
OVERDRAFT ZO SLECHT
IS T HIER. NIET IN IEDER
S&JAL KUNNEN W£ ZALK3>
ETEN BR IS VOLOP
fZAAK, JE HEBT JE
SPECI/H.E TMK NIET
BEHOREN
-y UfgeweektJ,
'NOU EN"?
AVWTHCT!
WAT BEDOEL JE M
1 ZAAK,IK GEE
HUISWERK OP.J
|SC8001-H00FP~)
SCHOOLHOOFD
miutf.