Bittere pil valt wel mee Kerkdiensten Gmmnama Kamelen Gereformeerd-hervormd: Op de laatste zitting van de Generale Synode van de Gerefor meerde Kerken in ons land hebben de broeders» en ook enkele zusters, zich moeten uitspreken over de voortzetting van het samengaan met de Generale Synode van de Ned. Herv. Kerk. De vorige zomer zijn beide synoden gedurende twee dagen in Utrecht bijeen geweest In die eerste ontmoeting is besloten dat de beide moderamina aan eigen synode een voorstel zouden doen om dit meer te laten geschieden. Op zichzelf is het natuur lijk gek dat een synode, zij het dan ook via haar moderamen, aan zichzelf een voorstel gaat doen, maar in het gegeven geval kon het al moeilijk anders. Om de twee jaar zou men zo'n ge zamenlijke synode willen. Dat voorstel is nu een paar weken geleden in Lunteren behandeld. ZATERDAG 16 FEBRUA] HB| Dit is één van de fraai gerestai^reerde, historische gebouwen in het Joodse kwartier van Jeru zalem: het Rothschildhuis. Het Joodse kivartier is aan een ingrijpende verbouwing onderhevig geweest nadat het tijdens de zesdaagse oorlog weer in handen van de Joden was gekomen. Voor dien vormde het Joodse kwartier het (verwoeste) bezit van Jordanië na de vrijheidsoor dog in 1948. ken wanneer men ziet dat het toch eigenlijk niet gaat, omdat men niet bij elkaar past. Zo iets zou kerke lijk met die twee synodes ook mo gelijk zijn. Was men er maar nooit aan begonnen Integratie Me dikke letters stond boven het verslag van de bespreking over dit voorstel te lezen in het dagblad Trouw: Geref. synode laat hervorm den een bittere pil slikken. Ook in 'n ander dagblad troffen we een even alarmerende kop aan, die bij ons eerst de veronderstelling suggereer de dat deze zaak geheel van de baan was. In de week na de geref. syno de-zitting kwam die zaak ter sprake in een familiekring en de ernstige verontrusting (ook hierover kunnen er dus verontrusten zijn) werd uit- Men liad er zich over verheugd, dat die samenkomst in Utrecht er ge weest was en had gehoopt dat deze het begin zou zijn van een nieuwe ontwikkeling. Men zag dat eerste samen komen van beide synodes als een verloving en daarop moet nor maal gesproken, een trouwen vol gen. Maar een verloving kan verbro ken worden en dat is altijd een bit tere pil. Doch het is beter te bre- AD VERTE NTIE Iedere week te winnen voor 1,- als u meepuzzelt met de Aktie Natuur in deze krant: Een tapijtknooppakket t.w.v. 244,80 een geschenk van de Kon. Scheepjeswolfabrieken te Veenendaal. Toen we lazen wat er onder die dikke letters van de bittere pil stond was onze verontrusting verdwenen. Er mochten dan slechts 12 stem men zijn geweest die hebben gepleit voor een gezamenlijke synode daar na ging het verslag voort: "Wel heeft de synode besloten, aan de hervormden voor te stellen te stre ven naar een gemeenschappelijke vergadering van de twee synodes". De kern van de keus waarvoor de ze synode stond was, voortgaan in de richting van "integratie" (het maken van de twee kerken tot één) of het meer te zoeken in samenwerking. Er zijn wel stemmen van synodele den gehoord die de boot maar liever wilden afhouden of die tot grote voor zichtigheid maanden en of het maar niet beter zou" zijn dat deze twee kerken "zoals eertijds Abraham en Lot in vrede hun eigen weg" zou den gaan, anderen daarentegen heb ben "met een zekere hartstocht", gepleit voor een gezamenlijke syno- Bijbelstudie voor iedereen in Leiden LEIDEN Van zondag 17 tot en met dinsdag 19 februari zullen er in het Evangeliecentrum, Zijlsingel 2, Leiden, drie speciale bijbelstudie diensten worden gehouden. Spreker zal zijn de Amerikaanse ds. Russell Olson uit Minneapolis. Ds. Olson heeft een efffectieve be diening in de charismatische ver nieuwing en de gaven van de Heili ge Geest. Hij wordt door velen be schouwd als een buitengewone bij belleraar. Onderwerpen waar ds. Olson o.a. over zal spreken zijn: "De hel: kun nen haar inwoners gered worden?" "Wanneer komt Jezus terug?" "Zullen we in de hemel onze gelief den herkennen?" enz. De toegang is geheel vrij en ieder een is hartelijk welkom. Aanvang op uur v.m., op maandag de. De meerderheid was van oordeel dat het geen gemeenschappelijke sy node mocht worden, maar een ge- rmeenschappelijke vergadering. Dit zij dan zo. Toch is het besluit om van geen in tegratie en synode te spreken, ook gevoeld als een stap achteruit. Wij voor ons geloven dit niet en hebben de indruk dat er in Lunteren een ta melijk verstandig besluit is geno men. Wat is namelijk het geval? Voor een goed deel ging het verzet tegen het w »ord „synode". Letterlijk betekent dit woord: „samen op weg," zoals ook de naam is van de werk groep uit be'de kerken, die voor een belangrijk deel de ontwikkeling in de verhouding tussen deze twee kerken heeft voorbereid. Het is immers reeds lang voor een ieder die ogen heeft om te zien duidelijk dat de wegen van beide kerken volkomen evenwij dig lopen. Men zit voor dezelfde moeilijkhe den. Op beioe synodes komen dezelf de vragen aan de Orde. Er is een samenwerking op het gebied van zending, (nu werd weer besloten de twee zendingsbladen te doen samen gaan) van diakonaat, van werelddia- konaat, van ontwikkelingssamenwer king, van het eveangelisatiewerk, van het pastoraat en ga zo maar voort. Men zit met bet belijden van de kerk in deze tijd. Men worstelt met pro blemen die voortkomen uit de we reldsituatie. Hoe staan wij als kerk tegenover Lraël, tegenover Zuid- Afri'ka, tegenover de landen van de Derde Were'd om er maar enkele te Voor beide synodes worden rap porten gemaakt door mensen die in de ene kerk wel een commissie heten en in de andere kerk deputaten, maar in w_«zen doen zij hetzelfde werk. Zou her niet beter wezen dat men dit gezamenlijk deed? Hoeveel werk zou er daardoor alleen niet wor den gespaardZou het niet gemakke lijker zijn wanneer dit alles gezamen lijk kon worden besproken? Dit geldt nog des te meer omdat men in bei de synodes dezelfde gedachten- gang kan waarnemen wanneer een bepaald onderwerp aan de orde is en dat men dezelfde verlegenheden kan bespeuren waardoor men niet tot een beslissing kan komen. Wan neer Je als hervormde op een geref. synode bent, komt telkens weer de gedachte op: 't is precies als bij ons. Spraakgebruik Zoals reeds gezegd, zat het in Lun teren vast op de woorden „integra tie" en synode". Het woord „syno de" mag dan oorspronkelijk beteke nen „samen op weg", het is eeD woord dat in het kerkelijk spraakge bruik een eigen betekenis heeft ge kregen. In de Geref. Kerken spreekt men van .meerdere vergaderingen," dat zijn de kerkelijke vergaderingen boven de kerkeraad. In dit spraak gebruik is dar. de generale synode de allermeeste t ërgadering, waar de laatste, de uiteindelijke beslissingen vallen. Dat is ook bil de hervormde syno de zo het geval. Over zulk een syno de wordt, we kunnen wel zeggen op een soort mystieke wijze gesproken. Dat is ook bij de hervormden zo, wanneer zij het hebben over DE sy node of over DEN HAAG waar 't ge- cretariaat van hun synode gevestigd is. De besluiten die op zulk een sy node genomen worden, zijn bindend voor heel de kerk. Wanneer dit niet het geval zou zijn, kan er in een presbyteriale kerk eigenlijk niet van een synode gesproken worden. Nu is er op de gezamenlijke bij eenkomst te Utrecht in 1973 van de beide synodes uitdrukkelijk op ge wezen dat de besluiten die er geno men worden op zich zelf geen rechtsgeldigheid hebben, maar na dien door elk van de twee synodes moeten worden bekrachtigd en dit is ook opgenomen in de ontwerp-sta- tuten voor dit gezamenlijke geval. Heel die strijd rond die "bittere pil" ging dus hoofdzakelijk over het woord "synode". Men heeft liever willen spreken van een "gezamenlij ke vergadering" van de beide syno des. Het was niet voor het eerst dat in die hoogste vergadering van de Ge ref. Kerken de betekenis van het woord "synode" ter sprake kwam. Deze kerken zijn lid van wat ge noemd werd de Geref. Oecumeni sche Synode, waarvan lid zijn ver schillende kerken van het calvinisti sche type, van over heel de wereld. Ook hier rezen bezwaren tegen het woord "synode", ook omdat de be sluiten niet bindend kunnen zijn en later door de synodes van de diver se kerken moeten worden bekrach tigd. "Noem geen synode wat geen synode is". Voorgesteld is voortaan, te spreken van Geref. Oecumenische Raad van Kerken. Synode of vergadering, het is dus 'n kwestie van woorden, want verder blijft het voorgestelde zoals het was. In Lunteren is er op gewezen, dat het in geen geval een vrijblijven de conferentie mocht worden en dat een samenwerking zoals is aanvaard "diepe wortels" dient te hebben, maar tevens dat elke kerk haar eigen "identiteit" heeft en zal behou- WOORD VAN BEZINN1NC Op Oudejaarsavond heeft Wim Kan een record-aantal kijkers weer herinnerd aan de bange dro men van hun kinderjaren: we voelden ons opnieuw klein en on machtig tegenover de dreiging aan de horizon. Wat kan je als eenling nu doen? Wat beteken je eigenlijk op je eentje? Natuur lijk, we hebben gelachen bij het denkbeeld van een premier, woe lend tussen de dekens. Maar stie kem herkende iedereen zichzelf. Geloven we nog in de kracht van het mosterdzaadje? Een mi nuscule speldenknop, die uitgroeit tot een struik, waarin vogels van allerlei pluimage hun nesten bou wen en geborgenheid zoeken? Misschien is het goed, Juist in een tijd dat oosterse uitmonste ringen ons doen denken aan ge vaar voor onze welvaarts-stroom, dreiging voor onze warme veilig heid, ons te herinneren dat de oudste verhalen van hoop en uit zicht uit datzelfde oosten kwa- Je hoeft niet zo bar bijbelvast te zijn, om je het beeld te herin neren van Abraham aan de poort van zijn bedoeïnen-tent, die een stel onbekende reizigers ontdekt aan de horizon. Of ze toen al op kamelen verschenen, zegt het ver haal niet, maar in elk geval heeft de oude aartsvader zich er niet door bedreigd gevoeld. En alle ikonen, die op dit the ma zijn geschilderd, spreken van de royale manier, waarop hij deze vreemdelingen onthaalt. De waarmee de karavaan-reizigers nu nog elkaar begroeten, was voor hem geen loze kreet. De vreemdeling, die zijn pad kruist, ziet hij als iemand die hem wordt gestuurd, iemand, die hij verder moet helpen. Abrahams gastvrijheid wordt beloond: want de drie worden op hun beurt voor hem "blijde bood schappers" (engelen), die hem uitzicht beloven in zijn vrij ho peloze gezins-situatle. "Volgend jaar deze tijd zal Sara een zoon hebben!" Wie goed doet, goed ont moet. Dit oude verhaal heeft het daan: eeuwen later bindt auteur van de Hebreeënbrief zijn lezers nog eens op het h "mensen, verwaarloos de g vrijheid niet. Want daardoor ben sommigen, zonder het te te weten, zelfs engelen ge[ bergd"! Twee manieren van kjj dus: ofwel kamelen als bed ging. waartegen je je teweer n stellen, waarvoor Je Je inkaps je stekels uitzet, je vóórzqj maatregelen neemt, Je tuinit beien binnenhaaltofwel melen als een uitdaging, een pél op je vertrouwen, je fanti je gastvrijheid. Gastvrijheid is een brok leve kunst, die je ook kunt ultvil zonder logiesmogelijkheid, ook Je materieel-smal behuist be Het is vóór alles een kwestie1 instelling, van openheid, van n bang zijn voor het vreemde, vreemde, het andere. Gast-v heid zegt: je mag voor mij wie Je bent. Ik wil Je tracts van wat ik heb, van wie ik 1 Maar ik leg het Je niet als troon op, ik stel geen voorwa de voor Je entree. Ik wil naar verhalen luisteren, en ik hoop Je daarbij op Je gemak voelt. Zou dat niet het mosterda zijn, waardoor ons geestelijk- le klimaat weer wat struiken kunnen opbrengen. Strufl waarin allerlei vreemde vo| weer iets van een thuis zou kunnen gewaar worden? En wa door voor onszelf de kame veel lievere beesten zouden ki nen blijken dan we dachti Waardoor we misschien zelfs i gemerkt zelf ook weer vlot I men, net als Abraham? Mensen komen vaak als kaï len op ons afouders komen sa op Je af als (als) levensgrote I dreiging van je vrijheid, kinda kunnen spookbeelden wort voor de sfeer in huis. Zouden I toch geen "engelen" kunnen tl als wij genoeg vertrouwen brachten in het mosterdzaad i echte gast-vrijheid? J. SCHLATMAï Pastoor "De Meerbuij ZoeterwoudeRijndi; den. Zo gezien valt de "bittere pil" nog al mee. Achterban We hebben geschreven dat er, naar onze mening, een tamelijk verstan dig besluit is genomen. Waarom? 'n Synode moet rekening houden met heel de kerk. Dit punt weegt in de geref. synode nogal zwaar, maar de hervormde synode kan er evenmin buitenom. Het woord "achterban", valt dan nog al eens en wie op het kerkelijk erf enigszins thuis is weet dat er iets aan de hand is wanneer dit woord wordt gehanteerd. Niet alle gereformeerden en even min alle hervormden zijn het eens met de mogelijkheid dat deze twee betrokken kerken ineen zouden vloeien. Daarvoor hebben deze kerken ook te lang tegenover elkaar ge staan. Er zijn provincies waar de sa menwerking een tamelijk vlot ver loop heeft en waar men een blijd schap kan bespeuren over het feit, dat er andere en betere verhoudin gen zijn ontstaan. Maar er zijn ook provincies, of delen daarvan, waar het helemaal niet vlot. In het rapport dat op de geref. sy node behandeld is, worden genoemd hervormde, vrijzinnige en gerefor meerde bondsgemeenten van de her vormde kerk waar het stropt. Ook zijn er plaatselijke geref. kerken die alleen maar huiverig zijn voor meer dere samenwerking. Ook niet in alle geref. kerken denkt men tegem dig gelijk. Waar nogal wat "va rusten" zijn, zal het moeilijk 1 en dit vooral wanneer de predl of een deel van de kerkeraad hen behoort. We hebben er altijd voor gei schuwd dat de hervormde en gen meerde kerken te spoedig één heel zouden vormen en in el zouden opgaan, zouden fuseren, I hebben we het nu nog niet zo ei het woord "integratie", dat een; were binding inhoudt. Gezien "achterban" is 't misschien ven diger hier direct het onderste de kan te willen hebben. Het a "samenwerking" is gekozen en geeft, onzes inziens, beter aan hl zaken staan. Laat er maar meer samenweJ komen, hoe meer hoe liever. I is er reeds enige Jaren volop aai gang en dat gaat, waar men eï gekomen is. Maar wanneer er sproken wordt over fusie of fed tie of integratie, worden er mei kopschuw. Beide kerken hebbea eenmaal een eigen stempel. Ds zo gegroeid. Er zijn nu eenmaal! paalde knelpunten en onverst» zou het zijn geluidloos daar lam glijden. Hoe meer samenwerking beter, en als men samenwerkt! reeds een zekere integratie aan] gang, die zich zal voortzetten. S. J. M. HULSBEE dienst, 7.00 u. Ds. E. M. Pannekoek. Marekerk, 10.3 5:00 u. ds. G. C. Post. Maranathakerk, 10.00 u. ds. H. J. J. de Jong, 11 Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.30, 12 en 6 u. Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 9.30. 10.45, 12 en 6.30 u. St. Jozefkerk (zat. av. 7 u.) 8.30, 9.30, Lodewijkskerk (zat. leesd. 3 uur ds Honkoop te Katwijk aan Zee Herv. Gemeente. s Kerk 10 u. ds C. Treure 6 i 10.30 1 Bethlehemkerk, 10 u. ds. E. M. Panne- Leger des Heils 10 u. helllgingsd. koek. 7.30 u. verlossingssamenkomst o.l.v. ka- Bevrijdingskerk, 9 u. ds. M. J. Wagen- pitein en mevrouw J. Leijsenaar. kerk 10 u. ds. Rem. Geref. Gem. R. K. kerk (zat. 7 u) Van der Velden te Doorn. Gref. Kerk 9.30 u. en 7 u. ds. H. F. de Wit te Lisse. R. K. kerk (zat. 7 u.) 9, 10.45 en 5 uur. Neiuw Vennep Herv. gemzee J. Lamping. Aarlanderv Hev. Gem. 10 Hoegee. 7 u. ds. M. Hanemaaij- ds. J. Cziria te Academisch Ziekenhuis. 10 u. ds. P. J. D. van Malssen Diaconessenhuls, 10.30 u. ds. H. W. te Ter Aar. Chr. Geref. Kerk 9.30 - Jeugddienst)Bethlehemkerk ds. J. Vermaas. Huizen (NH) 6.3 Van den Bogerd. i ds Deddens. Chr. Geref. Kerk 10 i deinst des woords, 5 u. ds Madern te Rotterdam. Evang. Chr. gemeente aula mavo) 10 u. ds Agtereek. R. K. Kerk 10.30 u. (zat. av. 7 uur). Sassenhelm Herv. Gem. 9 en 10.30 u. ds A. Westra, 5 u. (in Geref. Kerk) ds A. Westra (gemeenschappelijke schappelijke dienst) Chr. Geref. 10 en 5 u. kand. G. C. den Hertog te Apeldoorn. Ned. Prot. Bond 10.30 uur dr. J. L. Springen te Leiden. R. K. Oecumenische Werkplaats (Breestraat Dienst des Woords, 6.30 u. ds. W. Heer- Nunspeet. R. K. kerk (zat. 7 u) Hoogstraten, Oegstgeest. Jeugdkapel „De Goede Herder" 10.30 u Mej. A. M. C. Burggraaf van Kerken (Meren- H.Hortenslus. Geref. Kerk -Zuiderkerk (Lammen- schansweg 15): 10 uur Ds. N. Koren- hoff. Heemstede. 5 uur ds Hort* Petrakerk (Surinamestraat): 10 J. Th. Heemskerk, Oegstgeest. 5 t Bolwijn. Rijswijk. i 10.30 Ter Aar Dorpshuls Ter i den Rijn Herv. Gem. Ad- Gouwsluis 10 u. ds. M. Fokkema, Opstandingskerk Prinses Marijkestr. (Nieuwerbrug) 10 u. ds Hagen. Mel bourne. 6.30 u. ds Loosman. Nunspeet. Geref. kerk (vrijgem) 10 Kerk Vredeskerk 10 uur ds F. Pijlman Boer. 5 uur ds G. van Halsema. Triumfator- kerk 10 u. ds R de Vries 5 uur ds F. Pijlman. Chr. Geref. Kerk 10 u. ds H. u. Jeugdkapel (12-14 jaar) Devil 10 u. Jeugdkerk. Geref. Kerk r Prot. Bond (lange Kerkdam) 10,81 prof. d. P. Smits. RK Kerk De Herder (zat.av. 7 u.) 9.30, 10.3(1 (zat.avi i Franken. Geref. Kert 6.30 u ds Tleml Zwammerdam. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 tj •udewetering. Gen Kand. L. Tenijei R. K. kerk (zat. 7 t| Evangelisatiekring 10 u. eredienst. 6.45 u. Jb. Klein Haneveld. Verg. van Gelo vigen 10 u. eredienst 6.30 u. woordver kondiging. Boskoop Herv. gemeente. 9.3 kerkgebouw Willem de Zwijgerlaan 9.30 Westra, Oude Kerk 10 Rank 10 u. kand. Schaap. 5 u. cis Keu- ning, 7 uur ds Post te Lelden Sole Mio 9.30 u. ds KeunLng. Geref. Kerk (Vin- Deurdienst drs. A. v.d. Meiden. Meer kerk mm.v. JNVC koor te Dordrecht. Gebouw Nabij Van Lennepstraat 10 u. Oude Vestkerk (Oude Vest 133): 10 Jeugdkapel de heer G. Molenaar. Zaal uur ds A. Bolwijn. 5 uur ds Bovenberg. Opstandingskerk Prinses Marljkestraat Maranathakerk: 10 uur ds Achterberg. 10 u. Jeugdkapel. Martha-Stichting, Raadhuisstraat. Oudshoorn Oudshoorn De Heer. (Gemeenschappelijke dienst) te (Remisestraat) 10 u. Leesdienst, 5 t Leesdienst. Volle Evangelie Gemeente „de Stek", 11 u7 ds. W. l'. Heil- Rijnland Openbare Lagere School. Voor - straat 100, 9.45 uur. Soefl-beweging. Universeel (kerk voor allen), Sportflaah Katwijk 3 u. bijeenkomst voor belang- Valkenburg Herv. gemeente. 10 uur ds G. Zonneveld. 6.30 u. ds Tonkelaar te Warmond. Geref. Kerk 9.30 en 6.30 uur ds Rooze. Geref. Kerk (vrijgem.) Prea. te Sassenhelm. R. K. kerk (zat. 19.00 uur) 9, 10.30, 11.45 en 5.30 uu. Voorschoten Herv. gemeente (Dorp) 's Henkei te Den Haag, 7 t Herv. gem. 10 i Gem. 9.30 en 6 u. ds. A. Bac. Vrijz. Prot. 10 u. in Rem. kerk de heer P. v. Laarse. Pinkstergemeente 9.30 u. in in Oudshoornsekerk ds. Verploeg. De Goede Herderkerk Ten Harmsenstraat Koudekerk Herv. gemeente 10 u. dhr Stroo, 7 u. ds Geertsema. Geref. 7 u.) 'en 8.45, 10 en il H.'Mis; Leiderdorp Herv./Geref. Kerk Dorps- - ds J. P. Honnef (HA) 27. Bethel, 10.15 en 6 t De heer De Jong. nest": De heer Kroon. Chr. Geref. Kerk 10 en ,.Het Mieren de heer J. Modderkolk. R. K. kerk, (zat 8.45, 10 en 11 u. H. Mis; Ontmortingscentrum, (zaterdagmiddag 5.30) 10.30 u. Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 uur de heer Dekker te Lelden, 6.30 uur Jeugd dienst ds. van Rhoon te Zeist. Geref. - ds Brink. R. K. Ber il.30 uur. Kapel Sint Bavo, 8.15 en 9.30 uur. Kapel Sancta Maria, (zat av. 7.15 uur) 8.45 en 10 uur. Oegstgeest Herv. gemeente (Groene zanggroep "Singing Reli gion". Salvatorikerk W. de Zwijgerlaan Geref. Kerk (Vrijgem.) 10 i Evang. Luth. Gem. 10.1 ds. A. Borman, 5 i narduskerk Rijndijk (zat. 7 uur) 10.30 uur. R. K. Michaelkerk Rijndijk (zat. 7 uur) 9 uur. Koudekerk aan den Rijn R. K. kerk Ridderhof zondag 1030 u. R. K. kerk der Engelbewaarders Dorp r, 5 uur ds Honnef. K. Kerk 9, 10.30 en 12 uur (zat. av. 7.30 uur) Baptistengemeente (achter d. Valk Boumanweg 236) 5 u broe- Hoenderdaal, 7 der Leuveninck te Amsterdam. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. H. de Vree, 7 i phen aan den Rijn. Geref. Gemeentecentrum. Geref. ds Deddens Ge ref. Kerk (vrijgem. buiten verband) Ge (Aula Noord Hofland) 9.45 uur ds Van der Schoot (Rijndijk) 10 u. vicaris Berkhof. Geref. - 12 u. Aula Noord-Hofland 11.30 u. Gods parochie (zat. 19 u. 8, 10. 11.30 en 6 u. Waddlnxveen. Herv. Gem. Brugkerk 9.30 u. ds D. v. Vliet (H.A.), 6.30 u. ds D. van Vliet (Dankz. H. A.); De Hoek steen 9.30 u oud. D. Heuvelman, 6.45 ds D. J. Cuperus te Nieuwerkerk a/d Vegter, (Dankz. H.A.) Immanuelkerk 10 u. ds bosch te Woubrugge. Rem. Geref. ker te Rotterdai 10. 11.30 en 5.38 Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- kerk) 10.15 u. dr S. L. Verheus. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u. leesdienst 6.30 Geref. Kerk. Jeruzalemkerk Grijpen ref. Kerk 10 en 5 uur ds Pouwels. Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. G. C van de Kamp. R. K. Kerk. St. Lisse Herv. gem. Gem. (Middelstegracht) Geref. Gem. in Ned. (Koningskerk) 11.30 en 5.30 u. leesd. Zendingswerk Middernachtsgroep. Zoe- terwoudsesingel 21. 6 u. dhr. Storm- broek, (do. 7.30 bandrecorderd.) Jehova Getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 Ho Seng Llong. P. Sneep. Oud Geref Gem. Kerkgebouw Hooftstraat 240. 9.30 t lees- dag 7 u.) 8.30, 10 en 11.30 uur. Kapel Bloemswaard (zat .7 uur) Pastoor F. J. Wüst. Baptisten gem. Trlomfatorkerk Molenwerfstraat 10 u. en 6.30 u. ds. H. G. Koekkoek. R. K. St. Bonifaciuskerk (zat. 7 u.) 8.30, 10 uur Ned. koorzang en 11.30 u. Pred. J. R K. H. Geestkerk "De Bron"Rid- 7.30, 9.30 en 11.15 t kerk 10 Velden, H. Doop, 7 u. ds. J. .erk, 10 u. ds H. G. ist. Geref. Kerk 10 Is, 5 u. kand. Van Midden,van Zaanstad Chr Ger. Kerk 10 en 4.30 u. ds D. H. Biesma. Gref. Gemeente. 10 en 4. uur ds D. Hakken berg. Gref. Kerk (vrijgemaakt) 10 kerk 9.50 u. ds A. P. Helner, Waddinx- Rijnland Lyceum) 7.30 u. evang ds A. P. Heiner. Chr. Afgesch. Gem. de heer Bljker te Voorschoten. Geref. Kerk 9.30 uur ds. J. Bezemer te Ter Aar, 6.30 u. ds. J. Cziria. Rem. Geref. Gem. 10 u. Prof. Heering te Lelden. R. kerk Meerkreuk (zat. 7 uur) 8.15, 9.45 11.30 en 7 uur. Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 uur ds. T. H. Oostenbrug. Chr. Ge- 5. u ds A. P. Verloop. Oud Ger. Gem. in Ned. Zuidkade 158. u. (zat.av. 7 u.) St. Victorkerk 10 u. (zat.av. 7 uur) Jehovah's Getuigen. Koninkrijkszaal, Burg. Trooststraat 4 3.25 uur Openbare toespraak: De vloed van Noachs dagen heeft betekenis v Careens lorS over deschepping AkUe Kruistochten Nedert. maandag oarsens ïeermenst over ae scnepping Oravendeel in bovenzaal 9.30 en 11.15 t b des pend conflict. Johannes 16:33. Warmond Herv. gem. 10 u. ds Den 5.30 u. ned. koorzang) 9 kerk 10 u. ds. E. K. Teygeler. 6 u. J. Seljsener. Leger fCorn-d.: Vlamingstraat) (maandag en dinsdag 8 H. Antonlus (zat. Volle Evangeliegemeente (Kindervreugd) ithuizen Herv. gemeente g.30 en 6 ds Den Dikken. Gerei. jr M. Heijmans. ontmoetlngskerk 10 u. ds. M. Heijmans. 6.30 u. ds E. K. Teij- geler. Geref. kerk 10 u ds. D. v.d. Meu- 11.15 uur. Mgr. Bekkersschool H. H. Engelbew. Parochie. (Zat.av. 7u) 7.30. 9.30, 11 en 5.45 uur. Nieuwkoop Z Herv. Gem. 9.30 u. dhr Goedhart. 6.30 u. do. G. van Doorn. drs De Jonge te Leiden. 5 i Niel Geref. Kerk Petrakerk 9.30 ds H. Rooze, Valkenburg. Maranatha- R. K. Kerk 8.30, 10 en 11.3 u (zat.av. 7 uur) Wassenaar Z Herv. gem. Dorpskerk 10 u. dr. Th. C. Frederlkse, 4.30 u. ds R. v Kooten. Goedereede, 7 u. ds A. v Buu- ren. Keiveitkerk 9 u. Jeugdkapel (11 t/ i 13 Jr) 9 u. Jeugdkerk. 10 u. ds A. v kerk. 9.30 u. de heer D. J. Brouwer. Snoei. Amersfoort, Gebouw Shalom 10 Hervormde

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 4