PURE PHILLY SOUND VAN THREE DEGREES PARSONS MUZIEK IS NOG SPRINGLEVEND estien gemiste its verzameld stalgische ugkeer van ry Lee Lewis Virtuoos beiaardspel van Jaques Lannoy Dubbel-lp Wattstax 2 oni Mitchel veelzijdig talent Heel veel eigen werk van Roger Whittaker Dylan is over zijn diepte punt heen DANSEN MET JAMES LAST Dynamische Carly ry Lee Lewis Collectors E- I Negram. feit dat de rock een tweede Is gaan leiden is aanleiding it '->m een aantal oude. nooit r uitgebrachte nummers van Lee Lewis alsnog een kans ten. Dat wil overigens besiist teggen dat deze verzamelel- ls tweederangs betiteld ïorden. Wel is het zo dat tien Jaar na zijn bezoek i? opnamestudio veel rustiger rait. Je zou hem als het een verbeterde, verzorgder e kunnen noemen van Bill Weliswaar geselt Lewis zo ra can zijn piano, maar sl blijft een aanval op de oelviiezen achterwege. Lewis, coryfeeën als Roy Orbi- lohnny Cash en Elvis Pres ens ontdekt door San Phi- daarom in dit geval ge dij k te verteren. Van de lit het archief gelichte rs is alleen Milkshake Ma il eens op de plaat ge en nummer dat verwant- vertoont met het kortgeie- veer van stal gehaalde Jail- rock van Elvis Presley. De- istalgische terugkeer in het lèdei geeft voorts o.m. nog |ffis-\ ersies van Roy Orbi- Ooby dooby eti Warren 's Rock and Roll Ruby ren. Ook heeft Lewis het ikende My Bonnie in een isje gestoken op een plaat |n fans ongetwijfeld goed zal J.P L'Art Campanairc Jacques Lannoy Arion ARN 341904. Het zal de trouwe lezers van deze rubriek langzamerhand wei zijn opgevallen, dat ik meestal platen voor een klein publiek be spreek. Hiervoor zijn verschillen de redenen op te noemen, waar van de voornaamste zijnhet ijze ren repertoire verkoopt zichzelf wel. ai dan niet geholpen door de nodig reclame van de maatschap pijen en ue detaillist: verder heb ik persoonlijk een onstilbare hon ger naar onbekend repertoire en/ of bijzondere uitvoeringen. Maar een enkele maal vraag ik uit louter balorigheid een plaat aan die mij van tevoren niets zegt en waarover ik naar alle waar schijnlijkheid niets zal kunnen zeggen. Juist op dit punt zou ik mij nu bijzonder genomen moe ten voelen, omdat bovenstaande plaat tot mijn grote verrassing mij zo enorm boeit, dat ik er wel een feuilleton over zou kunnen schrijven. L'art campanaire de beiaard kunst, met als ondertitel: suite francaise pour carillon, waaraan een tikkeltje Frans chauvinisme niet vreemd is. Maar hoevelen, verkeren niet in de veronderstel ling dat het carillon een monopo lie van Nederland is? Liefheb bers van het carillonspel maak ik attent op het geschrift: Prosper Verheyd 3 ns "Beiaarden in Frank rijk", Antwerpen 1926, een uiter mate boeiend boek. hoewel de be schrijvingen van de carillons In middels voor een groot deel ach terhaald zijn door de verwoestin gen tijdens de Tweede Wereldoor log en de restauraties die hebben plaatsgevonden. Op deze plaat bespeelt de be roemde beiaardier Jacques Lan noy het carillon in het belfort van Douai, een plaatsje plm. 30 km ten zuiden van Lille. De naam Lannoy is overigens onverbreke lijk verbonden met de beiaard, van de Abdijtoren te Saint-Aman -Les-Eaux, waar vele generaties deze nakomelingen van Jozef Gé- latte elkaar als beiaardier zijn opgevolgd. Het klokkenspel van Douai heeft hetzelfde lot onder gaan als de meeste carillons: meermalen zijn de klokken ver woest, weggehaald of zo maar ver vangen. De laatste restauratie da teert van 1954. Verheyden heeft over deze bei aard een aardige anekdote. Vóór de Eerste Wereldoorlog was Josef Moronvalle beiaardier in Douai. Op de belangrijke feestdagen speelde hij van 's ochtends vroeg tot 's avunds laat, maar het air de Gayant-, dat hij op het middag uur speelde, duurde nooit erg lang: een oud gebruik wilde dat de bezoekers van al de staminees uit de omtrek tijdens de bespeling gratis bier voorgezet kregen, wat de herbergiers niet erg naar de zin was. Terugkomend op de plaat: Lan noy speelt bewerkingen van kla- vecymbeüstukjes uit de 18de eeuw, en doet dit op een dergelijk vir tuoze wijze, dat men ten onrech te geneigd is te denken aan groot scheepse trucage. Een groter pleidooi voor het beiaardspel in het algemeen had niet gehouden kunnen worden, zodat ik deze plaat aan ieder kan aanbevelen. In Nederland gaan de klanken van het carillon helaas meestal verloren temidden van het snel verkeer; zo te horen lijkt Douai nog een rustig stadje, waar het klokkenspel een wezenlijk deel, van het dagelijks leven is. RGH The Three Degrees Dirty ol' man Philadelphia Internatio nal Records 65858 Aan de vooravond van *t Grand Gala du Disque lijkt het me goed te wijzen op het optreden van The Three Degrees. Zij zijn de promi nente vertolksters van de "Phil- ly sound", die de wereld stor menderhand heeft veroverd, en Op deze muziekpagina vindlt u bijdragen van Bert van Dommelen Ron Harms Ruud Paauw Jan Preenen Paul de Tombe Bram van Leeuwen (eindredactie en layout) sslieo gemiste hits uit de ja- rijftig en zestig" diverse ien Joy Records 255. gedachte achter deze plaat rg aardig: pak een aantal fs uit vervlogen Jaren die 'n bekendheid genoten, maar uiteenlopende redenen net de hitparade bereikten. Het hier oir werkjes die geduren- ïruime tijd goed verkochten, niet de pijlsnelle opgang londerj die kenmerkend is het echte hitwezen; óf het ft liedjes die zeker wel top- touden zijn geworden als niet ïlfdertij d a llesoverheersende aan de markt waren geweest; wel opnamen van tamelijk kende artiesten die als eers nummer brachten dat la- ioor „een grote naam" in de rerkoopcijfers werd gezongen, lotte is de categorie „hits die liet meer te krijgen zijn" er etrokken. beetje trieste sfeer hangt rond deze platen. Om er een te noemen: Let the good roll, Bobby's girl (de ori- opname van Marcie Bla- een ander maakte er- later geweldige hit van)I'm essing that I love you (The pots), Send me some loving id Price), Athina (Nana ukoun), Come on let's go Valens), Freight train tevLt, Douglas), See you in smixv? (The Symbols), Mes- Martha (Kentucky Blue- enz. is, uitgaande van dit gege- natuurlijk een geweldige 'ijst stellen van verdienstelijke, niet tot hits uitgegroeide s. En in dat licht bezien, ik zeggen dat het keuze ertaai van „16 missend hits" niet geweldig is. Er zijn, zeker uit de jaren vijftig, wel sprekender voorbeelden aan te wijzen. Als Freight train in de bovengenoem de serie wordt opgenomen als een oude hit die nergens meer te krij gen is aan heb ik een paar veel sterkere voorbeelden: wat is er toch gebeurd met Heart of my heart en I'm walking behind you. die in de originele versie op geen enkele nostalgische verzamelel- pee voorkomen? R.P. Grievous Angel Gram. Parsons (en Emmylou Harris) Rep 44259. Het talent dat met hem heen ging was Juist daarvoor nog vastgelegd op een LP. Vlak voor dat Gram Parsons eind vorig Jaar op zo'n raadselachtige manier het leven liet (vermoedelijk na een ruzie in een café, zijn lijk schijnt later weggenomen te zijn door fans of leden van de sekte, waar van hij lid was) had hij zijn twee de solo-LP voor Warner Bros/ Re prise voltooid. Parsons liet met Grievous Angel een indrukwek kende erfenis na van zijn te kor te leven hij was achter in de twintig een tijdsopname van zijn grote muzikale kunnen. Want talent had Parsons, ex-lid van The Byrds, mede-oprichter van The Flying Burrito Brothers. Zijn begaafdheid komt duidelijk tot uiting op Grievous Angel. Een „solo"-album waarop bekende musici medewerking verlenen. Zo figureren op de plaat met voor namelijk country-muziek bij voorbeeld vier man uit de Elvis Presley-band. Emery Gordy, Ron Tutt, James Burton en Glen D. Hardin zijn mannen die graag het betere country-werk verrich ten. Het is te merken aan de kwa liteit van de LP. Samen met Em mylou Harris, die in veel num mers stemmig aanwezig is, komt Parsons geïnspireerd en wellui dend over. Hij schreef de helft van de nummers trouwens zelf en produceerde de plaat ook nog. Wat uit de groeven komt is (het is al eerder gezegd) country-mu ziek van uitstekende kwaliteit, met een paar knappe verrassingen er tussen door. Zoals bijvoorbeeld de erg fraaie country-ballade „Love Hurts", een song van het veel betere soort. Alle. nummers ko men trouwens voor die omschrij ving in aanmerking. Gram Parsons is dood, zijn muziek zal nog lang blijven voortleven. P.d.T. waarvan we de komende maan den nog wel meer zullen horen. "Philly sound" betekent niets meer of minder, dan dat de ba sis voor deze muziek werd gelegd in Philadelphia. Kenmerk is een sterke soul-inslag die afgeleid schijnt te zijn van de Tamla Mo- town-sound. die enkele Jaren gele den met The Supremes aan de top veel opgang maakte, maar toch zoveel eigens in zich bergt, dat we kunnen spreken van een aparte stijl. Vertegenwoordigers van deze "sound" zijn onder meer The O'- Jays, Billy Paul, The Intruders, Phllly Busters, Harold Meivin and the Blue Notes, en Bunny Sigler, maar verreweg het popu lairst in Europa werd het drietal Fayette Pinkney, Sheila Ferguson „The living world Wattstax Diverse artiesten Stax Records 26 28 014 Dubbel- Ip. De dubbel-LP. „Wattstax 2" be vat een deel van een zes uur durend concert, dat de basis was voor de film „Wattstax", die han delt over de posities van de neger in Amerika. Daarbij is men er van uitgegaan, dat de muziek een belangrijk onderdeel is van het eigen cultuurpatroon van de ne ger. Wattstax" is een zeer langdu rige preek voor de eigen neger- parochie. een massale demonstra tie van saamhorigheid, en is in zoverre bepaald indrukwekkend. Over de onderhavige platen zegt dat overigens weinig. Je krijgt voortdurend de indruk, dat de mu ziek er wat met de haren bijge sleept is, niet meer is dan een hulpmiddel bij het loven van saamhorigheid. Het belangrijkste op de plaat zijn de moraliseren de toespraken. Bij de keuze van de muzikanten heeft het feit. dat ze allemaal verschenen op het Stax-label blijkbaar een grote rol gespeeld. Er is namelijk wel in drukwekkender zwarte muziek ge maakt dan die van bijvoorbeeld The Golden 13, The Emotions. The Dramatics. Muzikaal wel knap zijn op de plaat de Johnny Taylorshow en het korte optreden van Isaac Hayes. Er zijn wel blanken die geen en kele behoefte hebben aan het niet -geïntegreerd zijn van negers en blanken. Zij zullen aan „Watt stax 2" zeker ook weinig behoefte hebben. Wie inmiddels ontdekt heeft dat de Amerikaanse neger een belang rijke, heel eigen bijdrage beeft ge leverd aan de westerse cultuur, zal dat niet via deze plaat beves tigd hoeven te zien. BVD. 'ourt and Spark Joni Mit- AS 53002. °ni Mitchell is een veelzijdig teste. Dat blijkt niet alleen uit kwaliteit van haar zang op kP Court and Spark, ze speelt Piano, maakt haar nummers en tekende ook nog even uit losse hand het aquarelletje dat hoes van de LP siert. Ze ver- ®t echter ongetwijfeld de mees- waardering als folksong-zange res met een wat Jazzy inslag. Die waardering krijgt ze ook, wat mag blijken uit het feit dat „grote" jongens als David Crosby en Gra ham Nash (achtergrond zang), Larry Carlton en Jose Feliciano (guitaar) hun medewerking ver leenden aan de totstandkoming van verschillende nummers. Het maakt de LP nog interessanter dan ie al was. Want Joni Mit chell staat garant voor een uiterst boeiend luister-„uurtje". P.d.T. If I were a rich man Roger Whittaker Fontane speical 6459 206. Roger Whittaker, de sympa thieke Brit met zijn ontuitputte- lijk arsenaal fluitjes, heeft het eigenlijk iiooit helemaal gemaakt. En dat is eingelijk een onbegrij pelijke iaak. Want in de per soon van Roger waren eigen schappen verenigd die zouden moeten leiden tot een grote in ternationale carrière. Hij paart namelijk een groot muzikaal gevoel, wat blijkt uit een enorme hoeveelheid „eigen werk", aan een warme, prettig aandoende stem. In good-old-Bri- tain genoot hij wel enige bekend heid maar tot de topsterren be horen deed hij beslist niet. De doorbraak leek te komen toen hij optrad in het team, dat Engeland vertegenwoordigde op het ge ruchtmakende songfestival van Knokke. Roger kwam uitstekend over en kreeg als beloning de persprijs dat Jaar. En korte tijd maakte hij furore en verscheen ook in onj land verscheidene ma len op de buis. Met nummers als If I were a rich man uit de mu sical Anatevka en de eigen com positie „Mexican whistler", waarin iiij eeti stukje fluitwerk van allure ten beste geeft, wist hij zich te handhaven. Daarna is hij langzamernand uit het beeld ver dwenen. Een omwikkeling die te betreuren is, want wat Roger pro duceerde stond op hoog peil. Eigen composittes als I don't believe ir> if anymore, The leaving of Dur ham town en New world in the morning, hebben het in zich evergreens te worden. Een twaalf tal van die successen zijn nu sa mengebracht op een goedekope Fonta na-elpee. Naast de reeds genoem de nummers is er bijvoor beeld ook het uitstekende gezon gen Mamy blue op te vinden en het wat minder bekende maar minstens even goede Morning please dont come. B.vX. en Valerie Holiday: The Three Degrees. Hun "Dirty ol' man" staat al wekenlang aan de top van alle Ne derlandse hitparades want er zijn er nogal wat en het num mer "Can't you see what you're doing to me" doet het ook uit stekend. Handelsmerk van The Three Degrees is naast de uitste kende bij elkaar passende stem men, de "act" die ze brengen op de bühne. Met een bijna griezelige perfectie brengen ze volkomen synchroon hun bewegingen, waardoor hun optreden niet alleen een streling voor het oor, maar ook voor het oog wordt. Opmerkelijk is dat de groep nu pas internationaal furore maakt, want in Amerika treden ze al ruim vijf jaar met groot succes op in "muziekwalhalla's" als de Copa- cabana, Ceasar's Palace in Las Vegas en Club Harlem. In de film "The French Connection" waren ze ook te horen. Bovendien zijn ze herhaaldelijk te zien in te levisieprogramma's met Nancy Wilson, Engelbert Humperdinck, Tom Jones en Bob Hope. Op 't eerste in Nederland uitge brachte album staat een achttal nummers van The Three De grees. Natuurlijk met hun we reldhit "Dirty ol* man" en "Can't you see what youre doing to me". Maar ook met een nummer als: "When will I see you again", ge schreven door Kenny Gamble en Leon Huff, een stukje muziek van "grote klasse" dat door The Three Degrees op de Juiste waar de wordt geschat. En niet te ver geten het ruim zeven minuten du rende "If and when". Kort gezegd: een "dijk" van een plaat. B.v.L. "Planet waves" Bob Dylan Asylum Records AS 53 003 Een nieuwe Dylan, een nieuw ge luid? Bange vraag bij het uitko men van "Planet waves" voor de Dylanfans, die vol zorg hebben gezien hoe de grote meester eerst de volslagen mislukkingen "Self- portrait" en "New Morning" op de markt bracht, en vervolgens niets meer. Alles wat daarna versche nen, is oud werk, louter uitge bracht omdat Dylans vorige pla tenlabel geen "take" ongebruikt wilde laten. "Planet waves" is in elk geval een nieuwe Dylan. De plaat bevat in tegenstelling tot "Selfportrait" uitsluitend nummers van Dylan zelf. en in tegenstelling tot de laatstverschenen LP's uitsluitend nieuw werk. Tot zover zit het dus allemaal snor. Of er sprake is van een nieuw geluid is vers twee. Naar mijn idee niet. Ik meen, dat Dylan op "Planet waves" leunt op "John Wesley Harding" enerzijds, en op "Nashville Skyline" anderzijds. De muziek lijkt me grotendeels een combinatie van deze twee LP's, terwijl de strekking van de tek sten vooral doet denken aan "Nashville Skyline". Dat wil zeg gen: veel liefdesliedjes, die nu eens optimistisch, dan weer heel teder klinken. Conclusie uit dit verhaal: "Pla net waves" biedt wel een nieuwe Dylan, geen werkelijk nieuw ge luid. Over de kwaliteit van de muziek is daarmee overigens nog weinig gezegd. Welnu, deze lijkt mij lager te liggen dan die van bijvoorbeeld "John Wesley Har din", maar veel hoger dan die van "New morning", of "Selfpor trait". Dylan heeft de "moeilijk- doenerij" verlaten, wat betekent dat hij niet meer de diep door leefde nummers zal maken die hem groot gemaakt hebben. Hij is echter ook de holle niets zeggendheid van zijn laatste werk te boven gekomen. Als hij nu een liefdesliedje zingt, is het in elk geval een intelligent lied, en wat nog belangrijker is, Dylan staat er achter. Daardoor worden op "Planet waves" nummers ais "Going, going, gone", "Dirge", You angel, you" en vooral "Wed ding song" zeer de moeite waard. De begeleiding van de Band draagt daar het spreekt van zelf !t nodige aan bij. Ik ge loof niet, dat ik tot nu toe eeti Dylan-LP heb gehoord die in strumentaal zo fijn in elkaar zit. Al met al een LP, die lijkt aan te geven, dat er uit de as van de oude Dylan een nieuwe, ook interes sante aan het groeien is, dat Dy lan over het dieptepunt heen is. Het enige dat "Planet waves" ont siert, is het feit dat Juist het zwakste nummer "Forever young" tweemaal uitgevoerd wordt, eerst langzaam, dan snel. De snelle versie is overigens wel heel wat beter te pruimen. BVD Non stop dancing 1974 Ja mes Last Polydor 2371 444. Al enkele Jaren brengt James op gezette tijden een „non stop dancing"plaat uit, zoals zijn broer Kaï Warner dat doet in de „Go in". Hij verzamelt wat pas send hitwerk en doet een greep in het verleden en rijgt ze dan aaneen tot een stukje gezellige amusementsmuziek. De arrange menten zijn over het algemeen van goede kwaliteit en de presta ties van het orkest laten ook wei nig te wensen over. Het instrtf* mentale werk van James La» laat de Duitse dirigent echter overstemmen door een groep jon gelieden, die op een vrij ongeor dende manier meezingen met de schlagers. Voor een feestavondje is dat beslist niet hinderlijk, maar wel voor de luisteraar die de plaat in huiselijke kring afdraait. Ver gelijken we daarmee de drie "classics-elpee" van Last dan stelt deze rieuwe schijf van Ja mes me toch wel teleur. B.v.L. Carly Simon- Hotcakes. Ne gram- ELK 52005. Hotcakes van Carly Simon is in verscheide opzichten een verwach tingsvolle elpee. Niet alleen omdat de zangeres voor de hoes heeft ge poseerd enkele maanden voordat zij beviel van een dochter, maar vooral omdat deze langspeler in Amerika al goud omrand was voor die uitkwam. In de VS danst Carly Simon dan ook soepel over de treden van de hitladder sinds zij met steun van James Taylor en Mick Jagger haar single You're so vain naar de top zong. Die kreet werd niet vergeefs ge slaakt. Carly, die haar carrière begon met haar zusje Lucy onder de artiestennaam The Simon Sis ters, forceerde daarmee de door braak als solozangeres nadat twee elpees weinig hadden gedaan. In Amerika staat iedere plaat van haar sindsdien borg voor 'n kas succes. Niet in de laatste plaats dank zij haar geweldige creativiteit en veelzijdigheid. Daarvan legt Car ly op de elpee Hotcakes volop ge tuigenis af. Zij begeleidt zichzelf op gitaar en piano in nummers waarvan de merendeels door haar geschreven teksten in de wereld van de lichte muziek lyrische hoogstandjes genoemd kunnen worden. Dynamische Carly Simon heeft bovendien de nodige varia tie aangebracht, wisselt soepel van toonhoogte, heeft b.v. van de titelsong Hotcakes een lekker swingend nummer gemaakt en doet met echtgenoot James Tay lor in Mockingburd denken aan April Stevens en Nino Temple. Daarnaast is gekozen voor enkele sfeervolle ballades, zodat aange nomen mag worden dat Hotcakes er ook in Nederland wel zal in gaan als koek. .JP.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 11