The Zombies: groep van de gemiste kansen BREEKT EUSON DOOR MET VIERDE ELPEE? Rick Derringer: technisch perfect ZESTIG JAAR BUMA mst van Schumann wrDeccaaande wgetelheid'ontrukt EEN TALENT MAUREEN MC GOVERN Dean Martins zang lekker rustig maar zonder verrassingen Goed werk van Love Unlimited DAG 8 FEBRUARI 1974 EXTRA PAGINA 15 „Time of the Zombies" The Zombies Epic EPC 68262. allereerste jaren van de toen de Beatles net aan het doordringen waren, en toen de hitparade nog voor een groot deel vol stond met zwijmel- muziek van gladde Amerikaanse jongens en meisjes, werd de pop wereld verrast door een hit, die vandaag de dag ongetwijfeld he* predikaat „grote klasse" opge plakt zou krijgen „She's not there", heette het nummer, en do groep die het uitvoerde noemde zich The Zombies. Van deze Zombies werd heel wat verwacht: dit was meer dan een aardig amateur band je, "iat wat rammelende klanken aan de elektrische gitaren wist te ont lokken. De gewekte verwachtingen zijn door the Zombies nooit helemaal waargemaakt. Af en toe hoorde je nog wel eens iets van de jongens, maar op de hitparade het slagveld waar de popstrijd zich toen nog voornamelijk afspee'de kwam hun naam nauwelijks meer voor. Tot 1969. Toen leken de gouden tijden teruggekeerd: een nieuwe hit van hoge kwaliteit: „Time of the season". Weer leek het of de Zombies een gouden toekomst voor zich hadden. De Zombies echter waren toen al verleden tijd: Ze waren op elkaar en op hun muziek uitgekeken. Pianist Rod Argent richtte een eigen groep op, een paar anderen verdwenen helemaal van het pop front. Onder hen leadzanger Co lin Blunstone, die op een verze keringskantoor ging werken. Blunstone is inmiddels terug op de hitparade, Argents groep be staat nog altijd, en beiden zijn op het pop-gala van vorig Jaar in Voorburg te zien geweest. Er was nog even sprake van dat de oude Zombies samen zouden op treden, maar dat ging niet door: de Zombies komen niet meer terug. Inmiddels is er een dubbel-LP op de markt waarop de grootste successen van de groep nog eens te beluiste'ren zijn, en de nummers die helaas, in veel gevallen nooit grote bekendheid hebben gekregen. Uiteraard „She's not there", „Time of the season" en „Tell her no", daarnaast ook „She's coming home", „She loves the way they love her" en ,,Im- gaine the swan". Verder zijn de laatste Zombies-produkten (van de LP „Odyssey and Oracle te beluisteren. Die latere werk stukjes maken duidelijk, dat de Zombies echt niet meer vereer konden: ze lijken lamgelegd, doodgespeeld. De eerste nummers die de groep maakte echter die nen alsnog met goude letters in de pop-historie te worden bij geschreven. BVD [UMANNFaust. Decca 67—8 (2 LP's). ingewikkelde levensloop van nes Faust, in leven expert gebied van de zwarte heeft een eveneens inge- Ide nasleep gehad: vele eers en dichters voelden geroepen, het gegeven in euvre te verwerken, terwijl imponisten zich ofwel van 't ofwel van een bestaande ersie bedienden, ootste invloed op literair ge- leeft in deze context wel e uitgeoefend, en zijn tekst tor de meesten van de bo- doelde componisten (al dan vertaald) getoonzet. Zo f Louis Spohr in 1816 een (Faust), Schubert gebruik- ele fragmenten voor zijn lie- (o.a. Gretchen am Spinnra- ïendelssohn benutte het the- in de Walpurgisnacht (1833) ankrijk waren het o.a. Ber- (La damnation de Faust, en Gounod (Faust, 1859), oethes tekst toepasten: Liszt Ie tekst slechts op zichzelf ten. hetgeen hem inspi- tot zijn Faust-symfo- 1854), welke werkwijze ook Mahler (8e symfonie 1906), gevolgd. tiig verwonderlijk is het dan lat ook Schumann zich tot aematiek aangetrokken voel- Dch heeft het tot zijn laat- vensjaren geduurd, voordat ch hieraan durfde te zet- 'ot 1840 had hij zich gespe urd in pianomuziek en liede- ia dat jaar (waarin hij met Wieck trouwde) kregen ie andere genres zijn be- elling. Na kamermuziek, nieën en oratoria geschre- hebben, ging hij op zoek, in libretto voor een opera, i aantekenboekje had hij 'n uizend mogelijkheden geno- waaronder Goethes Faust. Bis Genoveva won het op dat 'Ut, maar het Faust-thema op de achtergrond aanwe- tenslotte vond hij een he iende oplossing voor het pro- Goethes Faust in we- (einig dramatische mogelijk- biedt voor een opera. Hij eerde zeven fragmenten zet- ze op muziek, voorafgegaan een ouverture. Het bijzonde- kbij is, dat hij het eerste en Idste deel van de Faust (de ledenis met Margarethe- :hen) nauwelijks benut heeft vormt slechts de in- 6 tot het verdere leven en keer van Faust: na 't avon- !e met Gretchen begint hij lieuw leven, steeds meer in od komend tegen Mephis- les, waarbij hij tenslotte, •nd door de Zorg, de fatale 'en uitspreekt en sterft. Een van Schumanns Faust, *ijd aan het redden van de an Faust, diens ten hemel- "big en het weerzien met ben, waarna een langduri- uiting aan God de afsluiting laatste deel is door Schu- later gerevideerd, en zo beleefde het werk ook zijn pre mière in 1849. Voor deze opname is echter de oorspronkelijke ver sie gekozen, die tamelijk besui kerd aandoet, maar de latere versie schijnt nog erger te zijn. Als geheel is dit werk ongelijk van kwaliteit, maar beslist niet onaangenaam om te beluisteren. Het hoogtepunt is voor mij de derde plaatkant: de dood van Faust en het begin van diens hemelvaart. De cast van deze opname is over het algemeen zeer goed: Dietrich Fischer-Dieskau (zie foto) wat overdreven in het dramatische eerste deel, maar vaak ontroe rend in het tweede: Elizabeth Harwood als Gretchen, naar mijn smaak iets te koel zingend:John Shirley-Quirk als o.a. Memphis- topheles, met hetzelfde commen taar als bij Fischer-Dieskau: Pe ter Pears, bij velen geliefd maar ik vind hem uitgesproken zwak; Jennifer Vyvyan, die een zeer persoonlijke interpretatie van de Zorg geeft; en last but not least Robert Lloyd, die de kleine rol van Pater Profundus op gran dioze wijze vertolkt. De koren, the Aldeburgh Festi val Singers en the Wandsworth School Choir, leveren uitstekende prestaJtl'es. Ook orkestraal valt er niets af te dingen, want het En- lish Chamber Orchestra staat onder leiding van Benjamin Brit ten. Een woord van dank aan de gene die dit werk aan de vergetel heid heeft ontrukt lijkt mij hier op zijn plaats. De opname is uit stekend, over de persing kan ik niet oordelen, want ik had een gewaarmerkt recensie-exemplaar, dat zeer slecht van kwaliteit was. RGH Euson Life is on my side Euson Polydor 2925 022 Als op vrijdag 15 februari het Grand Gala du Disque Populai re van start gaat is er één man onder de artiesten die er bijzon der op gebrand is eindelijk die er kenning te krijgen van het Neder landse publiek die hij al jaren Maureen McGovern The Morning After Philips 6370 202. „The Morning After", een im ponerend liedje uit de film The Podeidon Adventure, is de afge lopen maanden al door vele ar tiesten op de plaat gezet. Het aan tal instrumentale versies is al niet meer op de vingers van twee han den te tellen. Vocaal gooien bij voorbeeld de Ray Conniff Sin gers hoge ogen met deze song. Maar voor mij blijft er maar één echte „Morning after" en dat is die van Maureen McGovern. In de toekomst zullen we wel meer van dit zangeresje gaan ho ren dan tot dusver. Ze beschikt over een krachtige stem, die vele mogelijkheden biedt. Daarvan wordt op haar elpee „Tire Mor ning After" het overtuigende be wijs geleverd. Met haar repertoi re zit ze een beetje in de buurt van Petula Clark. Een heel sterk nummer van Maureen is bijvoorbeeld het al uit 1972 daterende „Midnight storm", waarin zij zelf de eerste en twee de stem zingt, wat tot een bij zonder muzikaal effect leidt. Maar er zitten op de elpee meer nummers, die ook als single in ons land goede kansen zouden maken. Zoals het nummer „Un til it's time for you to go", een overjarig stukje werk van Buffy Sain te-Marie dat door Maureen nieuw leven in geblazen wordt, en It might as well stay monday from now on van Bodie Chandler. Het succes van de elpee wordt mede bepaald door de sterke in strumentale begeleiding door or kesten geleid door Joe Hudson en Bob Hill en mensen als de gi tarist Bob Fraser en drummer Bill Severance. Zonder meer een sterke plaat. B.v.L. All American Boy Rick Der ringer Epic EPC 65831. Met de LP „AH American Boy" is een nieuwe fase in het leven van Rick Derringer begonnen. De 26-Jarige Amerikaan die in de groep The Mc Coys al meehelp de wereldhit „Hang on Sloopy" te maken (als leadzanger, gitar'st) en die later voor o.m. Johnny en Edgar Winter en The Osmond Brothers een gevraagd producer werd, bewijst met zijn solo-LP andermaal alle knepen van het roek-vak te kennen. Derringer schreef alle nummers zelf, behal ve „Hold", verzorgt de leaa-en backing vocals, bespeelt talloze instrumenten en produceerde de plaat in samenwerking met Bil) Smymczyk. Dat op de langduurder vooral zijn gitaarspel eruit springt be hoeft nauwelijks verwondering te wekken. Derringer (zijn eigen naam Zehringer werd te vaak verbasterd, vandaar de verande ring) is één van de betere gitaris ten. Niet voor niets speelde hij sa men met bijvoorbeeld Johnny Winter, niet voor niets werd hij gevraagd de (elecfcrische) gitaar te bespelen op LP's van Alice Coo per, Todd Rundgrenn en Edgar Winter. Wat Derringer uit de groeven laat opstijgen, met behulp van gastmusici als Jean Thielemans (harmonica) en Edgar Winter (piano) klinkt ook allemaal <n-g professioneel. Van de hit Rock and Roll Hootchie Koo, via bij voorbeeld Uncomplicated en het erg gave B-nummer It's raining tot Jump, Jump, Jump. Derringer is een van de mo derne musici bij wie niet alleen louter agressie op Je af stormt als de volume-knoppen opengaan. Elk nummer is technisch perfect verzorgd. Derringer is niet alleen ..All American", hij is ook „Real Ame rican". P.D.T verdient. Het is Julio Bernardo Euson, beter bekend zonder voor naam. Juist voor het muziekgala verscheen zijn vierde langspeler, met als titel "Life is on my side" een nummer van Euson samen met Hans van Baaren, die ook als producer optrad van Eusons nieuwe elpee. Opmerkelijk punt vam de carriè re van Euson is dat deze van het eiland Aruba afkomstige zanger 'n veel grotere populariteit geniet in het buitenland dan in Nederland waar hij op dit ogenblik verblijft. In landen als Griekenland, Polen en Joego-Slavië is hij uitzonderlijk populair en de laatste jaren, heeft hij op vele songfestivals de eerste prijs behaald. Hier in Nederland wil het echter nog altijd niet lukken. Het leek er heel even op toen hij eind 1970, begin 1971 op de hitparade ver scheen met het nummer "Both si- des now". Ook de elpee met dit succesnummer werd een succes, maar daarna kwam de klad er een beetje in. Euson trad zeer veel op in het buitenland en raakte daardoor in eigen land een beet je uit het gezichtsveld. Vorig Jaar deed hij een nieuwe poging ook Nederland in zijn greep te krijgen, met zijn derde elpee "Favourites of the fifties", een nostalgische terugblik op de successen van de jaren vijftig. Op de plaat stonden onder meer nummers als "Are you lonesome tonight?" (Elvis succes). Love letters in the sand (Pat Boone), Memories are made of this (Everly Brothers) en All alone ami (BrendaLee). Het verwachte succes bleef uit. Euson verzuchtte onlangs in een interview: "Het Grand Gala is mijn laatste hoop. Als het nu niet lukt dan weet ik het niet meer". Afgaand op de prestaties die hij op zijn nieuwe elpee levert zou je zeggen dat het niet mis kan gaan, maar dat is al eerder gezegd. Hoe het ook zij de nieuwe plaat zit weer vol sterke nummers. Per soonlijk vind ik hem beter dan zijn "Favourites of the fifties". Hoewel Eusons kracht ligt in langzame romantische nummers heeft hij ditmaal ook een aantal wat vlottere liedjes op zijn reper toire genomen, zoals het Carpen ters succes "Top of the world" en "And I love you so", een num mer van Don MacLean die even als de Carpenters ook op het Grand Gala verschijnt. En dan staan er op de elpee ook nog 'wee sterke composities van Euson zelf, namelijk Dirty Lady en An gelina. Zal Euson met deze plaat eindelijk doorbreken? B.v.L. Dean Martin You're the best thing that ever happened to me Reprise 54 012 Als ik Dean Martin op zijn nieuwe elpee hoor zingen krijg ik de indruk dat hij gedacht heef;. „Een nieuwe elpee maken? Wel, als Jullie dat zo graag willen, dan zal ik dat wel doen. Bovendien le vert het nog een paair handen vol dollars op". De door alcohoi cn nicotine aangetaste stembanden maken duidelijk, dat het voor Dean eigenlijk niet meer zo no dig hoeft. Dat levert enerzijds een pro- Op d'eze muziekpagina bijdragen van: Bert van Dommelen Ron Harms Jan Preenen Paul de Tombe Eindredactie en layout Bram van Leeuwen Iedereen die op een of andere manier iets met de muziek te ma ken heeft zal wel eens op de af korting BUMA gestoten zijn. Wat betekent die afkorting en wat is de betekenis daarvan? Wei, vol uit betekent BUMA: de vereni ging het Bureau voor Muziek- Auteursrecht. En de reden dat we er op deze muziekpagina aandacht aan besteden is het feit dat d* vereniging zestig Jaar bestaat. Kort gezegd behartigt de BUMA nu al zo'n zes decennia de be langen van componisten en tekst dichters in ons land. Zij zorgt er voor dat deze producenten van muziek een geldelijke vergoeding krijgen als hun muziek ergens ten gehore wordt gebracht. Voor het ten gehore brengen van muziek buiten de normale huise lijke kring is namelijk volgens de auteurswet een bijdrage ver schuldigd. Die zamelt de BUMA in, ook voor buitenlandse componisten en tekstdichters. Via zusterorganisa ties over de gehele wereld komt men tot een uitwisseling van'de ze bijdragen. Om een indruk te geven: vorig Jaar ontving de BU MA 'n bedrag van ongeveer 16.fi miljoen gulden van muziekge- bruikers in Nederland. Woraen van dit bedrag de kosten van het BUMA-apparaat (ca. 200 mede werkers) afgetrokken dan blijft een bedrag van 12.2 miljoen gul den over. Wie die bedragen betalen? Wel dat zijn bijvoorbeeld de vereni ging die een feest organiseert of de café-eigenaar die een Juke box in zijn bedrijf heeft staan of het bedrijf dat voor het per soneel in fabrieksruómten muziek speelt, en om nog eens een an dere groep te noemen: de dans- leraren. Niet al het geld dat binnen komt wordt aan de componisten en tekstdichters uitgekeerd. Een bepaald bedrag wordt gereser veerd voor het sociaal fonds BU MA dat aan oudere aangeslote nen een bijdrage verleent, terwijl er ook 'n cultuurfonds is gecreëerd waaruit gelden beschikbaar ko men voor componisten, die op dracht krijgen voor het maken van nieuwe muziekwerken. Bovendien is het BUMA-kan- toor dat gevestigd aan de Ma- rius Bauerstraat in Amsterdam (tel. 020-156822) een muzikale vraagbaak voor iedereen. Als u bijvoorbeeld een popgroep of een strijkje nodig heeft voor een feestavond geeft BUMA de be nodigde informatie. Verder heeft een speciale ruimte waarin de monstraties worden gegeven met allerhande geluidsapparatuur. Om de BUMA een wat brede re bekendheid te geven zullen ge durende dit jaar een reeks ma nifestaties op touw worden gezet, zoals de uitgave van een boek over 60 jaar Nederlandse kamer muziek, een teken- en kleurwed- strijd voor de Jeugd, regionale bij eenkomsten met de aangeslotenen en een dubbel-elpee met als ti tel „Met zevenmijlslaarzen door 60 jaar Nederlandse muziek, die helaas niet in de handel komt. Op de foto: Hans van Hemelt samen met Henri Mildenberg, di recteur van de BUMA-zuster-or- gainisatiie Conamus op de eerste jubileumbijeenkomst. dukt op, waarbij het verrassings element volledig afwezig ls: Dean zingt de gemakkelijk in het ic- hoor liggende liedjes plichtmatig zonder enig streven naar vernieu wing, anderzijds gaat er van 1s plaat een immense rust uit. Zo iets als: kom ik er vandaag niet, dan kom ik er morgen wel. Vandaar dat het een plaat is die uitstekend geschikt is als achter grondmuziek. Een rustig voort kabbelende Dean, die geen vo«'a.e hoogstandjes uitvoert, waarvoor je muisstil moet zijn. Het repertoire is geheel aan de wensen van Dean en zijn beperkte mogelij khe Jen aangepast. Zo staat er op de nieu we elpee onder meer de volgende nummers: Tie a yellow riboon, Baby won't you please come ho me, I don't no why, Free to carry on, You better move on en m confessin' that I love you. Op de foto „good-old" Dean samen met Petula Clark. B. *1. Under the influence of Love Unlimited- Philips 6370 204. Tot de artiesten, die dit Jaar het Grand Gala du Disque zul len opluisteren, behoren Diana Taylor en Glodean en Linda Ja mes, of te wel Love Unlimited. Een trio, dat soms associaties op roept met de Supremes, maar in de meeste nummers van hun el pee vol ongelimiteerde liefde dui delijk een eigen sound laat horen. Daarbij laat Love Unlimited (niet te verwarren met Singers Unlimited, de groep, die zonder begeleiding werkt) goed merken in het verleden als achtergrond- formatie te hebben gefungeerd. Vie<r jaar geleden werd het drietal op die manier ontdekt door Barry White. Een solo-optreden volgde. Eerst op single met Is it really true boy, is it really me en Walking in the rain en nu met 'n goed verzorgde elpee. White heeft zich daarop bepaald niet wegge cijferd en tekende voor alle tek sten. Een zeer belangrijke plaats op de langspeler is ook ingeruimd voor het Love Unlimited Orches tra. Met het gevolg dat „Under the influence of Love Unlimited" wat te veel instrumentaal werk bevat. Dat geld dan vooral voor het openingsnummer Love's the me. Daarnaast hebben vele songs lange intro's gekregen, waardoor de elpee vrij rustig is gehouden. Love Unlimited dreigt er af en toe weer door naar de achter grond te worden verwezen, al compenseren de zangeressen uit het Californische San Pedro dat ruimschoots in lekker ritmische nummers als Say it again en It may be winter outside. Het drie tal maakt daarin duidelijk goed geschoold te zijn. Glodean en Lin da James werden dan ook al vroeg op het muzikale pad ge bracht door hun moeder, die gos pelzangeres was en Diana Taylor, die je met wat fantasie de Dia na Ross van de groep zou kun nen noemen .maakte negen Jaar deel uit van een kerkkoor: „De beste leerschool, die je maar kunt hebben". jp

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 15