ÏERODOTUS-SERIE OP
rV: LEKKER KIJKSPUL
^eer om leer' in
LAK-theater
vandaag...
Opnamen in Egypte gemaakt
Verrassingen bij
Collegium Musicum
I ...e/7 gisteren
^[WAMomrnnïa]
TV morgen}
[tISDAG 6 FEBRUARI 1974
een boerendrama's, spelend in Drente, Brabant of Vlaan-
bij de VPRO. Wel bij deze omroep een serie spelen
eseerd op de aantekeningen van de Griekse geschiedschijver
odotus. Voorlopig heeft de VPRO het plan zes verhalen op
brengen, die zijn geschreven door W. F. Hermans, Harry
lisch, Jan Blokker en Dimitri Frenkel Frank. Het idee voor
serie is afkomstig van Jan Blokker, hoofd afdeling drama
je VPRO. Tijdens een vakantie herontdekte hij via zijn zoon
werk van Herodotus.
noch moeite zijn door de
gespaard om er iets moois
maken. Zes weken lang
het Nederlandse team in
samen met een ploeg van de
ische televisie. Het resultaat is
laad iets moois geworden. Het
le uitgekiende achtergrondmu-
de verzorgde decors en kos-
zorgen voor „Lekker kijk-
zoals Blokker dat noemt. Ook
yptische tv toont belangstel
de VPRO-serie. Voorlopig
twee afleveringen overnemen.
Blokker schreef het verhaal
lief", dat donderdagavond om
ir via Nederland I op het
komt. „De dief" is de ge
lenis van twee broers, die de
van priesters, ambtenaren en
pan de farao en diens ecr-
dochter te slim af zijn. De
(gespeeld door Ruud van
en John van Leeuwarden)
het graf van de farao om
geld voor de balseming van
arme, overleden vader te ko-
Het verhaal speelt omstreeks
jaar voor Christus, ten tijde
Ie Ramsessen. In deze eerste
ring is Ton van Duinhoven de
Cox Habbema, zijn dochter en
iwidde de hogepriester.
Ilokker: „Ik ben zeer tevreden
iet eerste verhaal. Het is pre-
eworden wat ik in m'n hoofd
Er zijn natuurlijk altijd nog
leine technische mankementjes
je alleen zelf. Het pu-
merkt dat niet. Ik had ook
speciale muziek voor de
componeren maar dat is
nmaal veel te duur."
overweging geweest om
toriën van Herodotus voor tv
erken?
.Onder de verhalen van
otus schuilt een universeler
Herodotus formuleert zijn
If zo: „Zonder onderscheid
ek ik grote en kleine steden
lensen. Want vele, die oudtijds
zijn onbeduidend ge-
•te,
worden en die welke in mijn tijd
groot zijn, waren vroeger klein.
Omdat ik er van doordrongen ben
dat menselijke welvaart in hoge
mate onbestendig is, zal ik van bei
de evenzeer melding maken. „De
stukken van Herodotus laten je zo
mooi de betrekkelijkheid van de
dingen zien en brengen je enig his
torisch besef bij."
„Er is eigenlijk in de loop der tij
den weinig veranderd. Nog steeds
trachten mensen met elkaar een
ideale samenleving op te bouwen,
die echter steeds stuk loopt omdat
het menselijk gedrag nooit opge
wassen blijkt te zijn tegen de ideale
structuren en deze dus telkens weer
tracht te ondergraven".
De volgende verhalen in de
VPRO-serie zijn „Het orakel" even
eens geschreven door Jan Blokker
met in de hoofdrollen Cox Habbe
ma en Gerard Cox. Het derde ver
haal heet „Gyges en Kandaulus" en
Is van de hand van Dimitri Frenkel
Frank. In Juni verschijnt het ver
haal „De Monolith" op het scherm.
In het najaar van '74 volgen dan
nog „Periander" van W. F. Her
mans en „Volk en vaderliefde" van
Harry Mulisch. Afhankelijk van
o.m. financiële omstandigheden volgt
eind '74 een zevende aflevering.
FIGURANTEN
De man, die zes weken lang onder
de brandende Egyptische zon met
zijn ploeg zwoegde aan Herodotus,
is producer Han Erkens. Hij vertelt:
„We hebben eerst twee weken de
zaken voorbereid in Egypte. De Ne
derlandse ploeg bestond uit een ca
meraman, een regisseur, enkele spe
lers en ik. Het Egyptische team
zorgde voor de rest: eten, onderko
men, figuranten, belichting, geluid
en requisieten. We hebben, in Egyp
te aangekomen, eerst overal figu
ranten vandaan gehaald en allerlei
besprekingen gevoerd. Voor mij was
Egypte een bijzondere ervaring.
Wat me vooral erg opviel was dat
het onderhandelen met Egyptenaren
voortdurend neerkomt op afdingen.
Over alles valt met ze te praten.
Ons plan was een paar dagen over
te houden om eens rond te kijken
in Egypte. Daar is helaas niets van
gekomen. Want net toen we met
het werk klaar waren, moesten we
het land uit omdat de oorlog uit
brak. Hebben wij nauwelijks iets
van gemerkt. Ook niet van een an
ti-Hollandse stemming. De mensen
waar wij mee gewerkt hebben
zwaaiden ons uit. Alleen de terug
reis was niet erg comfortabel. We
moesten per trein en boot terug
omdat de burgerluchtvaart was
stopgezet. Met duizend man op een
boot met een accommodatie voor
600. Nou ja, je moet er iets voor
over hebben. Het eindresultaat vind
ik in ieder geval erg mooi".
akespeare als diës-produktie
Voetbal op
televisie
HILVERSUM (ANP) De NOS-
televisie zendt dertien februari een
rechtstreekse reportage uit van de
tweede helft van de voetbalwedstrijd
Spanje-Joegoslavië, die in Frank
furt wordt gespeeld. Aan deze direc
te reportage gaat een samenvatting
van tien minuten van de eerste helft
vooraf.
Spanje en Joegoslavië moeten een
beslissingswedstrijd spel enom een
plaats bij de laatste landen, die in
juni en juli in Duitsland zullen gaan
strijden om het wereldkampioen
schap voetbal. Beide landen waren
in hun groep in de voorronde gelijk
geëindigd.
Voor ton aan
platen geroofd
AMSTERDAM Bij een inbraak
in een magazijn van Inelco Neder
land in de A. J. Ernststraat in Am
sterdam is voor een winkelwaarde
van f 100.000 aan grammofoonpla
ten gestolen. Ook werd er een volks
wagenbusje van het bedrijf ont
vreemd. Vermoed wordt, dat de auto
is gebruikt om de platen te vervoe-
Duinhoven (rechts)
als de Farao in het televisies-pél
'Rampsinitos en de dief' dat mor
genavond op het scherm komt.
"Taxfree", 't NCRV-radioprogram-
ma, is niet meer. Daarvoor in de
plaats kwam, met ingang van 2 fe
bruari, .JLosvast" met Annie de
Reuver, André van Duin, Dik Bik
ker en het orkest Tomiy Eyk. Za
terdag om 12.03 uur via Hilverzum
III is de tweede aflevering van het
programma te beluisteren. Gekke-
bekkentrekker André van Duin pre
senteert hierin zijn „Dikvoorme-
kaarshow". Kleinkunst is te ver
wachten van het Taxfree-cabaret
groepje, dat een vast onderdeel van
het programma vormt.
DUITSE TV
WOENSDAG 6 FEBR. NA 18 uur
(Reg. progr.: NDR: 18.00
^-ani
19
nocchio. 19.59 Progr. overz. WDR:
8.05-8.35 en 8.55-9.20 Schooltelevisie.
10.30-11.25 Idem. 18.00 Reg. nws.
18.10 Toni und Veronika. 18.40 Ak"
19.20 TV-film). 20.00 Journaal en
weerber. 20.15 Akt. dok. 21.00 Amu-
sem. progr. 21.45 Ski-W.K. in St. Mo-
ritz 22.00 taijk-show. 23.00 Journaal.
magazine. 21.00 Journaal. 21.15 Dok.
film. 22.00 Abenteuer eines Lesers.
22.35 Journaal.
tonen van sfeervolle mu-
jdansen edellieden, geestelij-
en zwervers de zaal binnen,
ieren een hoofse dans uit. De
lek sterft weg en de spelers
leien statig weg.
begint het stuk "Leer Om
een diës-produktie van de NV
waarvan gisteravond in het
theater de generale repetitie
s had, en dat morgenavond in
'ére gaat.
tod Hauer, die deze komedie van
espeare vertaalde, heeft samen
fljn vrouw Teunke ook de re-
handen. De inhoud van het
stuk is bekend genoeg.
De hertog van Wenen draagt voor
enige tijd het regentschap aan zijn
neef, Angelo over. Van deze positie
maakt hij gebruik, door de strenge
zedenwetten weer in ere te herstel
len.
Zijn eerste slachtoffer is de jonge
edelman, Claudio wiens zuster, een
novice, Angelo smeekt om haar
broer gratie te verlenen. Haar kuis
heid wekt echter zijn lusten op.
Gemma van Zeveniter brengt» zo
bleek tijdens de generale, de rol
van het kuise meisje met overtuiging.
Zij weet de tragiek tot een hoogte
punt op te voeren in de scène met
Claudio. Een goed contrast met de
ze geladen scènes vormt de rol van
Lucio, gespeeld door Hein Snijders
(van het cabaret Triolering)
Korte stukjes wisselen elkaar af en
maken het geheel tot een bont kijk
spel.
De literaire teksten vergen veel,
van het concentratievermogen van
de spelers maar de vaart en hu
mor waarmee het stuk gebracht
wordt, doen enkele schoonheidsfout
jes helemaal vergeten. Trouwens:
een generale is nog geen première.
De voorstellingen worden gegeven
op 7, 8. 11 en 12 februari in het LAK-
theater.
Op de foto (Holvast) een beeld van
de kostuuwepetitia*
LEIDEN Te allen tijde kan men
bij een concert van Collegium Mu
sicum rekenen op één of meer ver
rassingen. Meestal horen we er
een verrassend goede verklan
king, of een verrassend onbekend
stuk muziek, maar deze keer vie
len twee andere zaken op: een
verrassend goed verzorgd pro
grammaboekwerkje, en een pu
blieke belangstelling die in-
daad!
Het concert zelf was goed en
slecht tegelijk. La bataille de Ma-
rignan van Jannequin horen we
zelden, en zal dan ook voor velen
een aangename kennismaking
zijn geweest. André Kaart leidde
het koor zo goed als maar moge
lijk was, maar kon enkele ont
sporingen niet voorkomen, daar
het koor veel te groot was. Gezien
de programmakeuze van gister
avond zou het wellicht beter zijn
geweest het immense koor te
splitsen: in dit geval zou een
mindere kwantiteit waarschijnlijk
een grotere kwaliteit tot gevolg
hebben gehad.
Vervolgens was de cellist Yke
Viersen de solist in Bruchs Kol
Nidrei. Hij maate er van, wat hij
er van kon maken: van enige
zinnige interpretatie kon geen
sprake zijn, daarvoor was de be
geleiding te slecht. Met name de
blazers hadden namelijk last van
twee op zichzelf zeer gunstige
factoren: de Zuiderkerk heeft
een uitstekende verwarmingsin
stallatie, en er waren meer toe
hoorders van ooit; gevolg: een
snelle temperatuursstijging en
een evenredig snel ontstemmen
van instrumenten (ook de strij
kers hadden hiermee - zij het in
mindere mate - te kampen)
Wisseling van blazers bij het
volgende werk, de Petite Suite
van Debussy, veroorzaakte de
zelfde moeilijkheden, en pas in
het vierde deel ervan herkenden
we het Collegium Musicum van
vroeger.
Na de pauze waren al deze
problemen opgelost, en werd het
Magnificat van Bach op vlotte
en plezierige wijze vertokt. Van
de zangsolisten was Wendela
Bronsgeest het best. Ik heb de
indruk, dat zij rustig wacht op de
kans-van-haar-leven, en onder
wijl wat concertjes als deze doet
om in vorm te blijven. Elise Ga
lama is nog niet zover, maar heeft
voldoende in zich om onder de al
ten een goede plaats te gaan be
zetten. De bas Fons Orie viel
enigszins tegen, vooral in tech
nisch opzicht: onder de c viel er
weinig meer te horen.
Ik heb de indruk dat Orie zich
aan het ontwikkelen is in de
richting van een bariton. De te
nor Bart Distelveld heeft een
goed geschoolde stem getuige het
feit dat hij de a-ééngestreept
schijnbaar moeiteloos haalde. Aan
de andere kant echter klonk zijn
stem nog onzeker.
RON HARMS
NEDERLAND I
17.00 Kijkkast (NCRV)
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Grabbelton: kinderprogramma (TROS)
19.20 Jackpot: debuterende artiesten (TROS)
19.50 Socutera: Voorlichtingsbureau voor de voeding (NOS)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Het Gereformeerd Politiek Verbond
20.31 On the Riviera, speelfilm (TROS)
Amerikaanse speelfilm van Walter Lang uiit 1951 met
o.a. Danny Kaye, Gene Tieraey en Corinne Calvet.
22.00 De gitarist Alexander Lagoya (TROS)
Op het programma staan werken van Silvlus Weiss.
Tarrega, Albenitz, Villa Lobos en Mozzani.
22.25 Als ik later groot ben: filmimpressie over de relatie
moeder en kind (TROS)
22.45 Den Haag vandaag (NOS)
23.00 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Dier en vriend (NCRV)
19.30 De Beverly Hillbillies, tv-serie (NCRV)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 NCRV-Springtrofee (NCRV)
21.15 Ethiopië: geloven i
(NCRV)
In dit tweede programma over Ethiopië staat het ge
loofsleven van de Ethiopiër centraal, zoals zich dat
manifesteert in de kerk. de kloosters en bij de mensen
thuis.
22.05 Kenmerk: informatierubriek over kerk en samenleving
(IKOR-KRO/RKK)
22.30 Journaal (NOS)
22.35 Computerkunde, les 5 (TELEAC)
de schaduw: filmreportage
Van de vier boerenseries van
ie laatste tijd hebben wij er
twee achter de rug: Bart je en
Boerin in Frankrijk, allebei
van de NCRV. De gemiddelde
kijkdichtheid van Bart je was
56 procent en van de boerin 26
procent, een hemelsbreed ver
schil, veroorzaakt (ten dele)
door grotere concurrentie en
door verschil in kwaliteit. Dat
blijkt ook uit de waardering:
80 gemiddeld voor Bartje, 75
gemiddeld voor de boerin.
Op het ogenblik zijn nog twee
boerenseries in de running.
AVRO's „Mens van de goed wil"
vind ik duidelijk beter dan
VARA's „Merijntje Gijzen",
maar tot mijn verrassing heeft
het publiek vooralsnog een an
dere mening. De kijkcijfers van
de eerste vier afleveringen van
„Een mens van goede wil" wa
ren 45,4 kijkdichtheid en 78
waardering, daarna 51,1 en 77.
vervolgens 55,4 en 78 en ten
slotte 54,5 en 79.
Wat Merijntje betreft, zijn de
cijfers van drie afleveringen
bekend: 46,2 en 78, daarna 61
en 79 en ten slotte 66,9 kijk
dichtheid (d.w.z. dat er 6.7
miljoen mensen keken, een ho
gere kijkdichtheid zelfs dan
Wim Kan haalde) en een
waardering van 80.
Alle respect dus voor de kijk
cijfers van Merijntje, die me
de gelegenheid boden te bekij
ken of op de andere zender al
iets ten voordele was veranderd
aan de „Witte kwis". Dit bleek
niet het geval, met als gevolg
dat namen als .saaie kwis" of
„slappe kwis" zich als vanzelf
opdrongen.
Sport was dit keer het thema,
maar dat bracht geen enkele
verlevendiging. De beide fami
lies hadden bijzonder weinig
ideëen, op één jongen na. en
dus werd er maar wat gezegd
en dat was dan altijd het
meest voor de hand liggende,
dus het saaiste.
Men moest bijvoorbeeld zeggen
welke foto te maken had met
amateursport, en kon dan kie
zen uit „ontspanning", „geld
uitbetalen", „dikke man", „re
vue" en „schoolrapport". De
familie koos ontspanning (wat
het eerst door iemand gezegd
wordt, wordt meestal schielijk
door de andere familieleden
beaamd). De andere familie
gaf daar gul vijf punten voor.
Barry Hulshoff gaf als deskun
dige vier punten .omdat hij voor
de amateursportman het
schoolrapport vanwege zijn
toekomst toch het belangrijkste
vond.
Soortgelijke, toch niet al te
grote sprongen naar een min
der voor de hand liggende,
maar betere oplossing, kregen
we verder niet te horen.
Conclusie: de families hadden
nagenoeg geen inbreng, de des
kundigen waren op twee na In
capabel, de vragen zijn van
likmevestje, de kwismaster slikt
alles voor zoete koek. Eindcon
clusie: de „Witte kwis" is de
vervelendste kwis van Neder
land.
In „Waar gebeurd" bogen de
bomen in Oerle naar elkaar
over om een meisje tegen de
regen te beschermen (ik zou
het ook gedaan hebben als ik
boom was geweest), en we kre
gen een fascinerend verhaal
over een weergekeerde koop
man uit vroeger eeuwen, die
drie mannen in Broek in Wa
terland de zenuwen naar de
keel deed gieren. Dit was nu
een van die verhalen waarvan
ik hoop dat Gied Jaspars c.s.
ze aan het eind van de hele
serie nog eens nader zullen
uitpluizen.
NICO SCHEEPMAKRE
WOENSDAG 6 FEBR. NA 18 UL
HILVERSUM 1
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen v d
dag. PP: 18.20 Uitz. v. d. VVü!
VARA: 18.30 (S) Discjockey is ook
muzikaal klahkb. EO:
7.55 Aangestipt: progr. overz. 8.00 cS)
Te Deum laudamus: gewijde muz.
8.24 Op de man af: evangelisch.,
comm. bij de tijd 8.30 Nws. 8.36
Gymn. v.d. huisvr. 8.45 (S) Podium
v.d. vrouw: maatsch. inf. 9.20 (S)
10.00 Schoolradio
11.55 Med. 12.00
Zingen met Cecilia :volksmuz.
(S) Jongenskoor met speelgroep:
trozenliederen. 12.2"
22.40 Prometheus
Notenbar. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM 1
Britt. 19.00 Openb. Kunstbezit. 19.10 Gogh 16.00 Een
(S) Hier
(S) Lichte" köórzang "l3.2o" (S)Llcnt
ensemble 13.45 Er zijn zoveel andere
kamermuz. 15.15
nieuwsgierig: ges
15.30 Nws. 15.33 (S) Vincent
(S) Woensdag -
HILVERSUM III
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 19.02
Hééééé. Ton^ van Duinhoven?!, waarin
1.55 Med.
Kindervisie 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier
HILVERSUM III
TROS: 7.02 Vaak 's ochtends, met o.a.
verkeersinf. KRO: 9.03 KRO-op-drie:
Uit de lucht gegrepen 11.03 (S) Ver-
easy. 2.02 De nacht lacht. Theo Stokkink Show. NOS: 16.03 Da-
DONDERDAG 7 FEBR. VOOR 18
UUR.
HILVERSUM I
AVRO: 7.00 Nws 7.11 Ochtendgym
nastiek 7.20 (S) Dag met een plaatje
(8.00 Nws, 8.118.21 Radiojournaal).
8.50 Morgenwijding 9.00 Toppers
Rondom Twaalf:
iedereen, met o.m. De Groenteman en
11.55 Beursber. 12.30 (S) Sportrevue
13.00 Nws 13.11 Radiojournaal 13.21
(S) Alert op het vlak van muz. en
maatsch. 13.40 De wereld v.d. opera.
Nederland I
3.00 (K) Journ. VPRO: 20.21
(K) Berichten uit de samenleving.
20.35 (K) All in the family, tv-serie.
21.00 Een fantastische Journalist: I.F.
Stone. 22.00 (K) De dief, t
Nederland II
19.25 (K) Man op drie benen: docu-
HILVERSUM II
NCRV: 7.00 Nws '7.02 Het levende
woord 7.08 (S) Preludium: klass.
muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu
telijke liederen. 21.00 (K) Nader Be-
.0 Tra:
nentaü
Horen en Zien:
ziek. NOS: 23.15 Den Haag vandaag.
23.30-23.35 (K) Journ.