KOUWE KERMIS': TE)VEELKLEURIG Verrukkelijk pleidooi voor klassieke zender KUNST IN HET KORT Bachs 'Offerande' fraai verklankt 19 AND AG 4 FEBRUARI 1974 PAGINA 19 Bij Nieuwe Komedie [oe ziet een ideale toneeldialoog v ruit? In dikke boeken hebben n c iepzinnige geleerden het trachten do it te leggen, in Amerika kan je zelfs les in krijgen, in het g zjchrijven voor toneel, maar onder 1&. ieer de internationale stukkencri- ka s toont al aan dat het verlossen- woord over dit mysterie van •g£>at wel en wat niet tot theater- cerkelijkheid kan uitgroeien, nog niiiooit gesproken is. in elk geval wel een vouch er vast te stellen wat een toneel- »kst niet moet zijn: een brave ilg, egeleiding van wat er op het to on eel zichtbaar gaat worden. De ■ze ekst moet spanningen kunnen proepen, invullingen mogelijk mt laken, een poëtische toevoeging erschaffen bijvoorbeeld, kortom 2 Is eigen dimensie de andere di- lensies openlaten, maar ze wel egroten. Nieuwe Komedie nieuwe stijl n-et gisteravond in 't Hoogt in ~n Rotterdamse Doelen Utrecht haar tweede produktie zien. Het debuut van een Neder lands auteur Anton Quintana, die onder meer al hoorspelerervaring had. Prijzenswaardig in elk geval, dat men onze eigen toneelschrijf kunst mede tracht te ontwikkelen. Daar moet men ook zeker mee doorgaan, want alleen in het spe len kan een auteur zijn fouten toetsen. „Kouwe Kermis" vie,l in de optel ling van stuk en voorstelling niet mee, de samenwerking tussen schrijver en vertolkers is niet kri tisch genoeg geweest om het op zichzelf wel met kansen toegeruste gegeven van een verongelijkte stiefzoon, die wraak neemt op een boerenfamilie tot een volwaardige toneelgebeurtenis té maken. Het was een Finse legende, die door de half-Spaanse schrijver naar een Nederlandse lokatie was gebracht en door een Vlaamse re gisseur, Leo Beyers, naar diens aard van een Vlaamse demasqué werd voorzien. Het werd een bont boerenmelo dat in tekst en uitdrukking meestal een dubbelop kreeg en bovendien ook dramatisch niet erg harmo nieus was ontwikkeld. De regie had als stilering een soort stootmotoriek met veel krachttermen, die allerminst dra matisch versterkend behoeven te werken in de tekst gelegd. Het hielp niet. Er was een reeks ver schillend geaarde effecten van pa thetische muzikale illustratie tot choreografische bewegingen be proefd om dit gegeven maar te versieren tot meer dan het was, een tekst zonder echte poëzie. De spelprestaties waren trouwens over bijna de hele liln er<? matig, zodat voor "Kouwe Kermis" eigen lijk alleen maar een licht char mant decortje van Frits van der Ven een rtiusnimt betekende in een te veelkleurig geheel. heldentenor van acteur Luc Lutz, door Daniel Wayenberg en Oof, in Olof's lievelingsaria Mozart maar met een heel eigen lerlandse tekst - van Luc Lutz arin de overheden wordt gesmeekt een "klassieke zender" met een zendkoppig publiek dat geestdrif- meezingt. Een verrukkelijke hap- g, zaterdagavond half drie als an een even spontane en hart- »verende muziek-promemade in zalen van De Doelen. Doel van "lavond: steun aan het streven *'an stichting Nederland-Muziek naar "Hilversum echt voor muziek", -kijkend Nederland heeft gister- Idag kunnen zien wat de driedui- d Doelen-bezoekers zaterdag- id meemaakten: de kijkers kre- eigenlijk een nog betere indruk, t op vier of vijf punten in het len-complex gebeurde er op het- ie moment wel iets. dus Je moest kiezen. De grote ensembles in d? te Zaal: Rotterdams Philhanno- h Nationaal Jeugdorkest, Rotter - is Operakoor en veel meer; in de ne zaal solisten als Gustav Leon- it, Aafje Heynis, Theo Bruins, iti Kwartet. Philidor trio en ai- nog veel meeir, in de Gehoor- Syntagma Musicum, Cora e Meijer, de Sissies, in de repe- aal het Nederlands Kamerkoor, ler Bijlsma, Sonata da Camera in de grote hal het Nederlands iersensemble, de Boy Edgar nd en Koos Verheul. Dit alles gekondigd door Beeldschone Per als Leny Vos, Ansje van Bran denberg, Alice Oppenheim, Yoka Ber- retti, die op haar beurt weer Voor aanstaande Personen interviewden die verklaarden dat er een klassieke radiozender moest komen en waar- Een geweldige avond, geen wanklank werd gehoord en iedereen was het -hartelijk eens met het streven van Theo Olof, die stralend van piezief rondliep, zielstevreden over het (voorlopige) succes, en aangemoe digd om zijn lange weg met steun van velen voort te gaan. Dat was één effect van de avond: Je kon uit deze avond ook afleiden hoe groot de belangstelling is voor de levende muziek maar brengt in een ontspan nen, plezierige sfeer. Men moet maar aanleidingen verzinnen om zo'n klassieke-muziekhappening te organiseren. Kunstwerken van onschatbare waarde zijn zaterdagavond verloren gegaan door een grote brand in de middeleeuwse kathedraal van Nörd- lingen (West-Duitsland). De brand is hoogstwaarschijnlijk ontstaan doordat een electrlsch ver- warmingspparaat was blijven bran den. Het verwarmingsapparaat stond bij het orgel, een meesterwerk uit 1610. Talloze schilderijen met reli gieuze onderwerpen zijn verlo ren gegaan. De kathedraal van St. George werd gebouwd tussen 1427 en 1505. Nördlingen ligt aan de Romantische Strasse ten zuiden van Rothenburg ob Tauber. De Spaanse filmregisseur Juan de Or dun a is gisteren op 66-Jarige leeftijd in Madrid aan een hartaan val overleden. Tot de bekendste films van de Or- duna behoren "Locura de amor", "Augustina de Aragon" en „El ulti- me Cuple". Hij heeft meer dan honderd films geregiseerd. In 1925 maate hij zijn debuut, als acteur, in de film "La oasa de Troya". "Locura de amor" (Liefdesver- dwazing) werd in 1948 door de Ame rikaanse filmcritici bekroond met de prijs voor de beste buitenlandse film. maandag Agenda ntoonstellingen ihllderijen, Jits Bakker-bronsplas- 1—5 i i.—6 i met vrildag 9 Zon- i feestdag Rilksmuseum voor de geschiedenis der natuurwetenschappen: dag. 10 4 uur zondag 14 uur De Lakenhal: dag 105 uur. Zondag Leidse bioscopen CAMERA: „Chase", dag. 8.00 uur nam., do., vr., ma.en dl. middag 2.00 uur. 18 jaar. Kindermatinee: „Nishko de zoon van het Indlanenopperhoofd". za. en wo. 2.30 uur. zo. 2.00 en 4.15 uur. A.L. Nachtvoorstelling: ..Juste avant la 12.00 uur. van 14 tot 1 18.45 tot 19.45 uur: 11.15 tot 12 i kraamafdellng: tot 19.45 uur: kinderafdeling: dag. 15 tot 18.30 uur: 3e klasse: dag. van 14 tot 14.45 uur en van 18.45 tot 19.45 uur. Kraamafdellng: dag. van 15 tot 16 uur en van 18.45 tot 19.45 uur, kinderaf deling dag. van 15 tot 18.30 uur. Endegeest: dinsdag en vrijdag 13 14.30 uur; 's zondags 1112 uur en 1415 uur; eerste klasse: de gehele dag. Annakllnlek: dag. 13.3014.30 uur en Botermarkt 3. Galerie v. d. Vlist, aid van den Steene schilde- Joost Verkruisen kleuretsen, keramiek. Van 26 STUDIO: „Heartbreak Kid", dag. 2.30, 7.00 en 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur. 14 Microtheater Imperium. Vestestr. LUXOR: „Is dirty Harry in Magnum 7.io-™.Zee van 26 januari t.m. 2 Porce". dag. 2.30, 7.00 en 9.30 uur. zo. 8 30 re vrlJda* en zat€rdag aan" ook 4.30 uur, 18 jaar. TRIANON: „M.A.S.H.", dag. 2.30. 7.00 Koordstudlo (Oude Rijn 88): Expo- en 9.15 uur, zo. 2.15. 4.30. 7.00 ren) zijn de bezoekuren i Elke dag: 15.00—16.00 uur 18.30—20.00 uur. Voor de prematurenafdellng gelden de volgende bezoekuren (alleen voor ouders) Maandag t/m vrijdag: Academiegebouw, Rapenburg, expo- tie Jan Leirhuis schilderijen (t/m februari) taaller? Gerard. RUksstraatweg 858 (bU Den D uur en verder of 1714. ijksmuseum van Oudheden (Ra- bure 28) Werkd 10 uur voorm.— ur nam., zond l5 nam )b de Wlttstraat 40 Galerie Ka Gaper Wisselende expositie dl za 26.30 uur nam. do boven- 17—9 ur nam td. Legermuseum Geopend op 2.15, 4.30, 7.00 en kindermatinee: „Pipl Langkous zet de wo. 2.30 uur, A.L. ig: „5 gevaarlijke 11.30 uur. 18 jaar. Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconessenhuls: le kl. dagelijks van 11.00-12.00 uur van 15.45-16.30 uur en 18.30-19.30 uur 2e en 3e kl dag. 15.45- 16.30 uur en 18.30-19.30 uur Kinder afdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur alleen voor ouders, zondag 14.00-15.00 overige familieleden ernstige patiënten door- k wordt -eoegestaan, kan dé hoofdverpleegkundige hiervoor spe ciale kaarten verstrekken. Alphen aan den Rijn Rijnoord: le en 2e klas 11-11.30, 13.30-14.15 en 18.30-19.30 u., 3e klas 13.30-14.15 en 18.30-19.30 u. Kraam afdellng 13.30-14.15 uur alleen voor echtgenoten 19-20 u. kinderafdeling four/ teuws 4 FEBRUARI 1974 Honderd jaar geleden stond in de krant: De „Spenersche Zeitung spreekt met ingenomenheid over de Protestantsche mee ting te Londen, waarin instem ming betuigd werd met den Duitschen strijd tegen het ul- tramontanisme (letterlijk: aan de andere kant van de bergen, de Alpenuitdrukking voor die r ooms-katholieken die de belangen van eigen land en volk geheel onderge schikt ivilden maken aan de pauselijke vorschriften, Re dactie). Volgens het blad be wijst deze manifestatiedat Engeland in Duitschland zijn natuurlijken bondgenoot te ruggevonden en zich van hei ultramontaansche Frankrijk gescheiden heeft. Dit land, al dus het blad, zal nu van En geland niet meer onder steuning kunnen verwachten voor zijne revanche-plannen. Ook in België zal die mee ting Kamer en volk doen be grijpen, op welke hellende baan het land door de tegen Duitschland vijandige ge zindheid en het ongestooid drijven der Jezuïeten wordt gebracht. En ook in Italië zal zij hun, die in den groten strijd der beschaving de Je zuïeten nog de vrije hand wil len laten, doen begrijpen, dat dit tot een geïsoleerde positie van het land moet leiden. Vijftig jaar geleden: Zondagochtend om kwart over elf is de Amerikaansche oud-president Woodrow Wil son kalm en vredig ontslapzn. Hij was de man, naar wien de wereld eens opzag als bren ger van nieuwe tijden en van den werkelijke vrede, iets wat boven zijn krachten is gegaan. Toch heeft hij een lichaam het leven geschonken, dat misschien eens zal kunnen be reiken wat hem niet mocht ge lukken, namelijk den Volken bond. Een profeet is nimmer geëerd in eigen land. Aan Wilson is dat wel zeer duide lijk bewezen. Hij gaf zijn laatste krachten voor zijn idealen. Nadat hij gebroken uit Europa was teruggekomen keerde hij nimmer terug in de politieke arena. PANDA EN DE MEESTER-STER 44-123 "Victoria"! prevelde Joris, toen hij regisseur Knipper met een geldkoffertje het vliegtuig uit zag komen. "Daar nadert mijn duur-verdiende losgeld". Inderdaad haastte de heer Knip per zich zoveel hij kon want de schietende emir met zijn krij gers maakten hem erg ongerust .Daardoor keek hij niet goed uit en struikelde over zijn eigen voeten. Het koffertje vloog em uit de hand, schoot langs Joris en belandde bij Panda achterop de kameel. "WazzaV'r vroeg die zich af. "Een kof-koffer! Wa-wa-wat moet ik hop!- da-da-daarmee"? "Dat is dan geregeld"! riep de regisseur nerveus. "Kom. Bon nie we moeten hier weg voordat die woesteling het losgeld verhoogt. Hij bedreigt ons, terwijl ik de zaken eerlijk heb afge daan"! "Dat wel", mompelde Joris bedrukt. "Maar nu is het geld in ver keerde handen geraakt. De zingende oorbellen Snijd 600 g. lamslap- pen in stukken. Vraag stooflappen als men misschien plakken lamsbout wil geven bak de lappen snel licht goudbruin in twee eet lepels spekvet en twee eetlepels boter. Temper het vuur na 10 min. en voeg een gesnipperd ui toe en laat deze heel Giet er 4 dl heet water bij en voeg zout naar smaak, rijkelijk vers gemalen peper en 1 af streken theelepel kum- melzaadjes toe. Leg 'n deksel o de pan en laat het vlees 1% uur sto-p Snijd 1 flinke prei 1 winterwortel in lakpken. Schil en hal veer 8 aardappelen en snipper een stukje groe ne kool. Voeg prei en wortel toe, aardappelen en kool, leg een deksel op de pan en laat het geheel nog 3 kwartier sudderen. Roer er niet in. Laat een klein potje gare wittebonen op het laatste moment mee warm worden. LEIDERDORP De kapel van de Herv. Kerk was gezellig vol tijdens het derde Bach-concert van K. en O. Leiderdorp. Weer verschenen daar Rien de Reede, Peter Doberitz en Bob van Asperen met fluit, cello en cimbaal. Met aanvulling van de concertmeester van het Concertge bouworkest, de violist Hugo Sanders. Het accent kwam na de pauze, op het Musikalisches Opfer te liggen, althans op de Trio Sonate daaruit, hier bestemd voor fluit, viool en bas- continuo (waarvoor cimbaal en cello elkaar versterkten) en het slot- Ricercare voor cembalo solo (het aanvangs-ricecare werd niet ge speeld). Goed gezien om met het slot te beginnen, dit zet de complete the ma-expositie voorop. Thema van. Frederik de Grote. Een thema dat niet mis is met zijn allure, ritmi sche plooibaarheid in zijn driedeling waarvan de middensectie een prach tige basis voor kleurmoduleringen verschaft. Sonate en Ricercare zijn van een onbegrijpelijke haast mathemati sche geleerdheid in de constructie in koelen bloede neergeschreven ab stracte polyfonie. Tegelijk (huismu ziek ten slotte) van een onbeschrijfe lijke fijnheid en verhevenheid van geest. De ideale interpretatie is res pect. Respect voor het ene, respect voor het andere. De partners hebben door al de canonische en imitato- nische kunstgrepen, als diepgravende stijlkenners in de klank vorming en in het samenspelen, Bach's motorische zowel als men selijke levenswarmte doen heenstro men. Zo is hun kunst. Individueel gerichte lofwoorden interesseren hen nauwelijks. Het is hun Bach-apos- telschap dat ze erkend willen zien. Bach, de in alles vrije conventio neel, die samenvattend werd en "vol einder" van drie grote eeuwen mu ziek en vandaag nnog toetssteen voor de stoutmoedigste modernen. Voor de pauze heeft de cellist de vierde solosonate gespeeld en de flui tist, met obligaat cembalo, de sona te in h moll. De toegift werd een ca non voor de vier instrumenten. KEES VERHOEF Een van de bekwaamste restau rateurs van schilderijen, Mario Pel- liccioli, is zaterdag op 87-jarige leef tijd in Bergamo overleden. Tussen 1948 en 1955 restaureerde hij "Het avondmaal" van Leonard! da Vinei, dat in de oorlog door bombardemen ten T Zeker heren, ga 7 uw gang.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1974 | | pagina 19