Opstellen van belijdenis
geschrift moeilijke zaak
KERKDIENSTEN
Het belijden der kerk in deze tijd
sabbatjaar
arrestatie
in Djakarta!
ZATERDAG 2 FEBRUARI II
In de kerkorde van de N.H. Kerk is een nog al lang artikel opgenomen over het belijden
van de kerk. Zij doet dat „in gemeenschap met de belijdenis der vaderen". Zij zal weren
wat het belijden van de kerk weerspreekt. In dat artikel zijn ook met name genoemd de
belijdenisgeschriften waarin het belijden der vaderen is vervat, de drie oud-christelijke en
de drie reformatorische. Sinds de kerkorde werd aanvaard hebben we telkens weer dit
artikel van de kerkorde zien aangehaald en dan werd er gevraagdwat is dat, belijden in
gemeenschap met de belijdenis der vaderen?
Er waren sprekers en schrijvers
die danig benauwd bleken te zijn,
voor deze formulering. Zij zouden
hier liever iets anders willen lezen,
bijv. overeenkomstig die belijdenis
der vaderen. Dat zou, volgens hen,
meerdere zekerheid geven dat het
belijden van de kerk niet verwater
de. Het zou in ieder geval een meer
der houvast betekenen. In gemeen
schap met de belijdenis der vaderen
Ieder kan weglaten wat hem niet
zint en dan wordt het een kwestie,
hoeveel haren je uit een paarde-
Btaairt kimt trekken zodat er nog
een staart overblijft.
Voor onszelf zijn we altijd gelukkig
geweest met de formulering van de
kerkorde. Het geeft aan dat er een
doorgaande lijn is, die er ook moet
blijven. Die belijdenisgeschriften,
zullen voor ons persoonlijk steeds
hun diepe betekenis blijven behou
den. Maar dit wil niet zeggen dat
we in alles letterlijk instemmen met
hetgeen daar geschreven staat. We
zouden het soms wat anders zeggen
en soms ook helemaal niet zeggen.
Toch zullen we ons ten diepste ver
bonden blijven voelen met de vade
ren. die onder vervolgingen en dik
wijls onder de rook van brandstapels
hun geloof hebben beleden en in ge
schriften hebben geformuleerd. Later
zijn deze als belijdenisgeschrift van
de kerk aanvaard. Maar men heeft
dit toen gedaan onder uitdrukkelijk
voorbehoud dat er veranderingen in
zouden kunnen worden aangebracht.
Dat men daartoe in slechts heel ge
ringe mate gekomen is, is een an
dere zaak. In ieder geval heeft men
die belijdenisgeschriften niet gelijk
willen stellen met de H. Schrift. Dat
is later in de praktijk wel eens tot
uiting gekomen. In die belijdenisge
schriften is niet alles gezegd. Wan
neer er strijd was, zoals in de tijd
van de Reformatie of gedurende het
twaalfjarig bestand, toen Remon
strant-en en Contra-Remonstranten
elkaar in de haren vlogen (bovendien
zat er nog een flink stuk politiek aan
vast ook) moesten er beslissingen
genomen worden en die zijn neer
gelegd in belijdenisgeschriften. Ach
ter die beslissingen kunnen we nu
nog staan, ook zonder dat we de wij
ze waarop die onder woorden zijn ge
bracht nu nog in alle delen kunnen
aanvaarden.
Avondmaal en mis
Om dit met een voorbeeld duide
lijk te maken kunnen we wijzen op
vraag en antwoord 80 van de Heidel-
bergse Catechismus, de beruchte
vraag over het onderscheid tussen 't
avondmaal des Heren en de paapse
mis. Die vraagstelling alleen reeds
doet ons stekelig aan en zo was het
nog bedoéld. Het antwoord dan nog
des te meer. Maar, wat was het ge
val?
In de eerste uitgaaf van die Heidel-
bergse Catechismus zijn die vraag en
dat antwoord helmaal niet te vinden.
Men was reeds bezig de tweede edi
tie te drukken, toen er de pauselijke
bul "Exurge Domine" uitkwam die
zich in harde, we mogen wel zeggen
ruwe woorden keerde tegen het pro
testantse avondmaal. In die tijd toen
men ook in de kerk niet al te voor
zichtig was met zijn woorden en te
gen de achtergrond van die pause
lijke bul, zijn toen vraag en antwoord
80 in de catechismus gekomen. We
leven nu in een geheel andere tijd,
en de verhouding tot Rome staat niet
meer zo op scherp, zoals dat in de
16de eeuw het geval was. Dit maakt
dat we nu niet meer de taal gebrui
ken die toen werd gebezigd. Boven
dien weten we dat Juist op het punt
van de verhouding avondmaal-mis
(tegenwoordig eucharistie, dank
zegging wat een beter woord is en
een andere achtergrond heeft )er in
de R.K. kerk ook een bepaalde ont
wikkeling is geweest, zodat menigeen
niet meer aanvaardt wat vroeger in
dezen voor vast en zeker werd gehou
den. Vroeger zou het iets ongehoords
zijn geweest wanneer ook protestan
ten ter communie werden genodigd.
Wanneer ik me nu afvraag of ik nog
kan staan achter het antwoord 80,
van de Heidelbergse Catechismus dan
is er enige verlegenheid. Wanneer
ik mij dan afvraag of ik dan niet
meer zou staan in gemeenschap,
met de belijdenis der vaderen, dan
antwoord ik: dat zeker nog wel,
maar dan denk ik er bij heel die
achtergrond van de 16de eeuw en te
vens besef ik dat er sindsdien geluk
kig wel wat veranderd is. Aan
weerszijden is er veel van ons
vallen. Wanneer we antwoord
moesten formuleren, zouden we het
zeker niet meer zó doen.
Belijden der kerk
Zo zouden we een heleboel voor
beelden kunnen aanhalen uit de
belijdenisgeschriften waar die ach
tergrond van tegenstellingen tot
Rome, tot de Dopersen, tot de Re
monstranten, door de woorden heen
te lezen is. Doch we leven niet meei
in de 16de eeuw, maar in de 20ste
eeuw. De kerk, en daarmee doelen
we op de gezamenlijke kerken, wordt
nu op een andere wijze bedreigd dan
dat vier eeuwen geieden het geval
was. Zij heeft te maken met een to
taal veranderde wereld.
Heel de samenleving is nu beheerst
door machten en krachten waarvan
onze vaderen niet hebben gedroomd.
Bovendien is er iets internationaals
in ons aller denken gekomen. En
nu komt er de vraag: kan de kerk
in deze tijd nog wel volstaan met
een verwijzing naar de belijdenis
der vaderen wanneer het gaat om 't
belijden van haar geloof? Ook al
weet men in gemeenschap met hun
belijdenis te staan en zelfs als men
de band met de belijdenis der vade
ren nog nauwer wil aanhalen, dan
nog zit men verlegen, omdat de ach
tergronden van deze tijd waarin we
nu leven geheel andere zijn. Daar
mee zit iedere kerk.
Wat moet zij nu belijden in haar be
lijdenis, in haar prediking, in haar
catechese, in haar synodale bood
schappen en wat er nog meer moge
zijn. Misschien zal iemand denken:
maar dat is toch duidelijk wat de
kerk te doen heeft.
Zij moet het evangelie prediken. Zij
moet als christelijke kerk de woor
den van Christus over brengen. Zij
moet Hemzelf brengen. Dit is van
zelfsprekend, doch daarin zit de
moeilijkheid niet. Het evangelie moet
vertolkt worden voor mensen die te
maken hebben met de geestelijke ge
varen die er in deze tijd zijn. En
wanneer het gaat om Christus zelf;
hoe moe* Hij gestalte krijgen in
datgene wat de kerk zegt en doet? Of
nog nader: hoe moet zijn woord ge
stalte krijgen in het leven van iede
re christen?
In vele kerken is het zondag de dag van het werelddiakonaat.
Er worden dan gelden ingezameld voor tal van projecten zoals
landbouwwerk, vakopleiding, voedselnood etc. In tal van delen
van de wereld zijn mensen in nood, die zo spoedig mogelijk
moeten worden geholpen. Het werelddiakonaat vraagt zondag
om uw financiële hulp.
WOORD RESINNING
irfge- Bijbelse prediking
Wanneer het nu om de belijdenis
der kerk gaat, hebben wij hetzelfde
probleem. Hoe moet voor mensen
uit deze tijd het evangelie daarin op
korte, beknopte wijze onder woorden
worden gebracht? Dan kunnen ker
ken niet volstaan met een verwijzing
naar de belijdenisgeschriften van de
16de eeuw toen er geheel andere ach
tergronden van de samenleving wa
ren. Dat dit probleem overal leeft
werd ons duidelijk bij de rede
die ds. W. L. Tukker gehouden
heeft op de Jaarlijkse predikanten-
vergadering van de Geref. Bond in
de N. H. Kerk. Hem was gevraagd te
spreken over "onze strategie", nl.
van de Bond. Hij begon met de op
merking dat kerkpolitiek hem niet
lag. Gezien heed zijin persoon en op
treden, is dat t? begrijpen. Wel is hij
aangekomen met de geestelijke wa
penrusting welke de apostel Paulus
ons in Efezen 6 voorhoudt. Alle na
druk heeft hij laten vallen op de bij
belse prediking. Daardoor wordt,
volgens hem, voldoende geweerd wat
het belijden der kerk weerspreekt.
Een bericht om Jaloers op te
worden: ik bel vorige week een
studiegenoot, die het tot hoog
leraar heeft gebracht. Zegt z'n
secretaresse: „Meneer is voorlo
pig niet bereikbaar. Hij geeft ook
geen college. Hij heeft een sab
bat-jaar gekregen
Np wil ik u wel even uit de
brand helpen: het betekent, dat
meneer een heel cursus-jaar uit
de roulatie is, niet wegens ge
zondheidsredenen. maar om we
tenschappelijk „bij te komen".
Maar waar komt die term van
daan?
De Joodse Wet, die elke stap
van de mens begeleidde, schreef
voor dat het land maar zes Jaar
achtereen bewerkt mocht worden.
Het zevende lag de grond braak,
vierde sabbat juist als de men
sen! Een verstandige maatregel
In een tijd zonder kunstmest. De
aarde werd niet uitgeput, kon op
adem komen.
Nog ingrijpender: een Jood moest
in het zevende Jaar zijn slaaf de
vrijheid geven. Zoals hij geen
onbeperkte zeggingsmacht had
over zijn grond, zo was ook zijn
personeelsbezit gelimiteerd.
Achter dit alles stak wel dege
lijk een religieuze opzet: de Jood
moest steeds erkennen, dat hij
maar leen-man was; dat Jahwe
de lijnen in de hand hield. Een
gelovige Jood leefde bij zijn gra
tie (is: genade) en moest deze
genade dóórspelen naar de men
sen, de dieren en de bodem.
Als Jezus in de synagoge van
Nazareth de boekrol van Jesa-f
ja krijgt, leest hij hoe de pro
feet de Messias tekent: als een,
man, die één groot genade-Jaar,
sabbatjaar zal aankondigen. Hij
is de bevrijding, de opluchting,^
de Exodus in persoon! Hij zal ff
Gods genade in vlees en bloed f
vertalen. Hij zal „onze lieve Heer"!
moeten zijn.
Voor ons, maar nooit zonder
ons! „Ga naar huis, en doe ook
zo!" is het refrein, wanneer HiJ|
weer iemand opgelucht heeft la-|
ten weggaan. Wonderen doen:fl
mensen „het weer doen zien",]
lamlendigen weer overeind hel
pen, de doodsheid verjagen
dat is ook de opdracht van men- F
sen, die zijn naam dragen. i<
Zijn wij mensen, waar Je van»,
opknapt? Verspreiden wij opluch-ji
ting om ons heen? Hebben wij iets'
van dat aanstekelijk optimisme, 1°
van dat Pinkster-enthousiasme, L
dat voor heel-anders-sprekende en h
-denkende mensen toch ver
staanbaar is? Of hebben wij werk fl]
genoeg aan het ploegen van onsh
eigen lapje grond, aan het bered-1
deren van ons eigen „huls"? L
Wie weet zit het daar wel in,
dat wij dat leen-man-zijn kwijt V
zijn. Dat wij op eigen wieken jo
voortmoe ten, en dan heb Je in-|(
derdaad amper proviand om zelf
in leven te blijven, laat staan,
om te delen, om genadig te zijn. r,
Een schrale troost: Israël heeft i
het met alle schone Wetten ook'1
niet altijd gered. Dan zochten ze F
de tempel maar weer eens op, om f
zich te buigen over hun opdracht: P
„zo goed als God te zijn"! Een
idee voor morgen?
J. S C HL ATM ANNh
pastoor „de Meerburg". K
Maar volgens het verslag dat wij la
zen, heeft hij geen nadruk gelegd
op de belijdenisgeschriften als zoda
nig, terwijl dit toch een punt is
waarmee de Bond nog al eens
schermt. Zijn vragen waren: (en dat
zijn de vragen van iedere prediker)
hoe benaderen wij de mens van de
ze tijd? Hoe brengen wij het Woord
erin? Hoe brengen wij de mensen tot
godzaligheid, tegen alle vervlakking
en verdorring in. Het zijn vragen die
tegenwoordig in iedere kerk zullen
opkomen.
Nieuwe belijdenis
De hervormde synode is, sinds de
nieuwe keriwxrde werd aammaird,
wèl degelijk bezig geweest met het
belijden van de kerk in deze tijd,
waarin alles zo buitengewoon snel
verandert. We zijn nu al weer een
verandering bezig te beleven. Het is
nu al weer 25 jaar geleden dat Fun
damenten en Perspectieven van Be
lijden verscheen en nadien zijn er
heel wat geschriften van de pers ge
komen, al dan niet als herderlijke
brieven. Op de gezamenlijke synode
van de hervormde en gereformeerde
kericen, de vorige zomer, heeft men
over het belijden gesproken en er zul
len "n hervormde commissie en geref.
deputaten komen die gezamenlijk zich
hiermee bezig zullen houden. Aan
het eind van de vijftiger Jaren heeft
prof. J. M. N. Balhuizen van den
Brink een moderne vertaling gege
ven van de belijdenisgeschriften. En
nu is er weer een vertaling van de
belijdenissen in hedendaags Neder
lands, waaraan hervormden, gere
formeerden en christelijk gerefor
meerden hebben meegewerkt. Het
vorige Jaar gaf. ds S. F. van Veenen
(hervormd) zijn "grondlijnen van
het hedendaagse belijden". En om
nog iets te noemen, onlangs kwam
van de pers "christelijk geloof" van
de hand van prof H. Berkhof. Dat is
wel geen belijdenisgeschrift maar we
komen daar in aanraking met dat
gene waardoor de mens in deze tijd
ten diepste bewogen kan worden.
Hij draagt elementen aan die ter
sprake moeten komen of die de ach
tergrond vormen van een nieuwe
belijdenis. Doch alles bij elkaar zal
het toch een moeilijke zaak zijn een
belijdenisgeschrift op te stellen.
Naast een grondig verstaan van de
bijbel zal er eveneens een diep in
zicht nodig zijn om de geestelijke
behoeften van deze tijd te peilen.
S. J. M. HULSBERGEN
De op kerkelijk gebied zeer actief
advokaat mr. Yap Than Hien is i
Djakarta gearresteerd, vlak na zif
terugkeer uit Japan, waar hij bespre
ktogem had gevoerd voor de iwtej'
kerkelijke hulporganisatie „Intei
church Aid". Dit staat in een bri#
van mevr. Yap aan prof. dr. J. Vei
kuyl, oud-voorzitter van de Neder
lan'dse Zendingsraad.
Mr. Yap is lid van de Ind<
raad van kerken
voor de rechten
kreeg in Indonesië vooral bekendh'
als raadsman van minister
drio van buitenlandse zaken.
De reden van de arrestatie is
onbekend. Vermoed wordt dat dea
samenhangt met de recente studei)
tendemonstraties.
9
Beroepingswerk
Ned. Herv. Kerk
Beroepen te Asp eren: K. Schaap
de Noordoostpolder. Te Medembli^
B. A. Venemans, kandidaat te Ami
sterdam. L
Chr. Geref. Kerken j
Beroepen te Eindhoven.: J. J. Rebéj
te Hilversum.
Doopsgezinde Gemeenten 0
Beroepen te Wageningen: mej. J. W
Zuidema te Joure die dit beroep heeft
aangenomen.
huys, 11.45 u. Oec.
Marekerk 10.30 u. ds. A. J. d. Jc
6 u. Prof. dr. H. Jonker.
Maranathakerk 10 u. ds. H. J.
Hartebrug (zat. av. 7 u.) 9, 10.30, 12
!n 6.30 u.
Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.30, 12
6 u.
Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 9.30,
Koningskerk 10
ds. J. Langen- 11.
St. Jozefkerk (zat. av.
1 en 6.30 u.
Haagse Schouw (zat.
(rijkskerk (zat. av 7 u.)
Ent te Katwijk i
RK Kerk (zat
RK Bonifaciuskerk (zat. 7 u.), 8.30,
RK Pius X Kerk -(zat. 7 u.) 9, 10.30
i. Lat. koorzang 11.45 en 17.30 i
Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. t. kapit
verlossingssamenkomst o.l.v
M Lagerwerf.
Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30
Gemeenschap van Kerken (Meren-
tL Dhr. L. Krassenberg.
Well.
Geref. Kerk
Zulderkerk (Lammenschansweg 15)
10 u. drs. W. Bakker, Amstelveen, 5 u.
ds. S. Oegema, Oegstgeest.
Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u. i
ds. Brederveld, 5 u. ds. Bovenberg.
Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10
U. ds. De Heer, 5 u. ds. Brederveld.
Beloftekerk (Robijnstraat) 10 u. ds.
Bovenberg, 5 u. drs. W. Bakker.
Bevrijdingskerk (Aerent Bruun6tr.-
10.30 u. ds. W. Diepersloot. Santpoort,
5 u. Mevr. P. Bikker, Leiderdorp.
pal Church (Oud
gendijk te Alphen ad. Rijn, Geief.
(zat. 7 u.) 7.30
den te Koudekerk a.d. Rijn.
Kruiskerk Gouwsluis 10 u. ds. M
Hanemaaijer.
Opstandingskerk Pr. Marijkestraal
10 u ds. M. Fokkema m.mv. bejaar-
Wielewaal" 6.30 u. ds. M.
Gebouw Nabij 10 a. Jeugdkapel dhr.
"Jeugdhaven" 10
'eugdhuls (Breestraat 19)
Geref. Gem, 10 u. leesd. 7
straat 10 u. Jeugdkapel
Martha-Stlchting Rijnstroom 10.30
u. ds.. d. Beaufort.
Oudshoornseweg 10 u. ds. Los te
Rotterdam.
Herv. Slonskerk Hooftstraat 9.30 u
ds H. v. Dijk te Leerdam. 6.30 u. ds.
S. W. Verploeg.
De Goede Herderkerk Ten Haim-
sonstraat 9 en 10.30 u. ds. J. Vos gez
Modderkolk. RK Kerk (dorp) (zat.
Rem. Doopsgezinde gem. Lokhorst-
Hoogendijk gez. diensten, 5 u. ds
S W. Verploeg, 5 u. Jeugdkapel Inter
kerkelijke jongerend. mw. Visser.
Geref Kerk Maranathakerk Raad
huisstraat 10 u. ds. Fr. d. Jong. 4 u. ds
J. H. Bogers.
Koekoek te Waddinxveen.
5.30 U.) 10.30
Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en
6.30 u. ds. M H. Geertsema, Gere?
Kerk 10 en 5 u. dr Wind te Leiden,
RK Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7
u.) 10.30 u., St. Mlchaelkerk Rijndijk
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 Alphen a.d. Rijn-Noord De Goede
Herderkerk Ten Harmsenstraat 9 en
10.30 u. ds. J Vos gez. dienst, 6.30 u. ds.
d. Jong.
Hddervelc
.._j 9 en 11--
diensten 6.30 u. ds. J. Vos.
Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 u leesd.
6.30 u. ds. Feenstra.
Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk
Grljpensteinstraat 9.30 en 430 u. da.
P. Sneep
Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft
10 u. dhr. Th. Dtkkes.
Nw. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24) i0
en 4 u. (Do. 8 u.).
Geref. Gem. in Ned. Koningskeik»
11.30 en 5.30 u. leesd.
Zendingswerk Middernachtsgroep
Zoeterwoudseslngel 21. 6 u. dhr. Roos
(do. 7.30 u. bandrecorderd.).
Jehova Getuigen (Hogewoerd 176),
evang. Zijlstra (dl. 8
fcöO. 11 en 12.15 i
J. Kaai, 6.30 u. ds L. Oost, Geref.
Kerk 9.30 u ds. M v.d. Kruk te Weesp,
7 u. ds. J. Czlria te Oudewetering, RK
Kerk (zat. 7 u.). 9, 10.45 en 5 u.
Nieuw Vennep Herv Gem. 9.30
tuinbouwschool, 10.30 u (zat. i
7 u.)
Sassenheim Herv. Gem. 9 en 10.3C
u ds. A. Westra, 6.30 u. ds. Hoogtn-
kamp te Voorhout, Geref. Kerk 10 u.
ds. D. W. Gesink, 5 u. ds J. D.
Bond 1030 u. mej A. Luyklnfca
Fred. J. Seijsener.
Volle Evang. gem. (Kindervreugd)
10 u. avondmaal.
Benthuizen Herv. Gem. 930 en 6
u. ds. Den Dikken, Geref Gem. 9.30
en 6 u. student Moerkerken.
Bodegraven Herv. Gem. Dorps
kerk 10 u. ds. Van Embden (HD.)>
6.30 u. Kand. Trouwborst. Waarder,
Salvatorikerk 10 u. ds. Balke (HD.),
u. ds. Kalf, Bennebroek. Bethie-
Bekkersschool 6 i
Katwijk a. Zee Herv Gem. Nwe.
Kerk 10 u. ds. J. Vroeglndewelj, HL'
6 u. ds. Jac. d. Vos, Oude Kerk 10 u. ds
Ichtuskerk 10
Delft. HD. 5 u. ds C. Treure.
u. ds. J Catsburg, HD. 6
4.30 u. Sipke vd. Land, Chr. Geref Valkenburg Herv. Gem. 10
Kerk 9.30 t
ds. De Graaf.
Gem
Noordwijk Binnen
(in Geref. Kerk) 10.30 u dr. Jansen
(HD) 7 u ds. Lapré, Geref Kerk 9 u.
ds. Elgersma (HA). 5 u ds. Kersten
(HA), v.d. Berghstichting 11 u. ds. El
gersma, RK Kerk 8, 9.30, 11 en 1215
u. (zat. av. 7 u).
Oost. 6.30 u. ds; Bolwijn (gez. dienst
in Geref. Kerk). Geref. Kerk (vrfjg.)
Buitenhuls, Geref Kerk (vrijgem.) 10
Vredeskerk 10
5 u ds. R d. Vries, Triumfatorkerk
u ds. G. v. Halsema, 5 u. ds. D. H. El-
derman, Chr. Geref. Kerk 10 u. ds H.
C. vd.. Ent, 5 u. ds. H. r. vri. Ent. Of.
ref Kerk Vrijgem. 8.3
H. Elderman, (De Rank) 10 u. ds. De Vos, 330
ds. Vroeglndewelj (Ichtus), 10
31), 10.30 u dr. Verheus, RK Kerk 8.
9.30 en 5 u. ds. Hoff.
Voorhout Herv. Gem. 10 u (gem.
dienst) ds Te Winkel te Sassenheim.
7 u. ds. Boonstra te Hlllegom, RK
[eijering (Herv./Geref.) Aula Noord-
10.15 u. Jongerend., Geref Kerk Dorp
9 en 10.30 u. ds Reedijk, 5 u. dienst
Dorpskerk. Geref. Kerk (vrijgem)
1C.30 u. ds. Pobuda, Verg. v. Gelovigen
u. Jb Klein Haneveld
Boskoop Herv. Gem.
W. L. Heiimans, 6.30 u. ds. xn. oos-
tenbrug, Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds.
H. Dijkstra, kerkelijk centrum "De
Stek". 11 u. ds. H. Dijkstra. Chr.
Katwijk 3 u. bijeenkomst i
stellenden, 4 u. Universele ered.
7 u) 8. 9.30, 11
Nrd. Hofland 11.30 v
Leiderdorp Herv./Geref. Kerk 10 Kerk) 10.
715 u.) 8.45 en 10 t
Oegstgeest Herv. Gem. (Groene
Herv. Gem. Brug-
kerk 930 u. ds D. v Vliet, 6.30 u
kand. C B. van Harten, De Hoeksteen
930 u. leesd, 6.30 u ds. W Verboom,
ds W. Verboom, 5
G. C. Post te Leiden (Hoofdstr)
10 u. Mevr. Bikker, 6.30 u ds. Van
Netten, Schepplngskerk (Van Poel
geestlaan) 9 en 10.30 u ds. Van Loe
ren, 5 u. ds Van Netten, Bap. gem
(achter v.d. Valk Boumanweg 236) 5
u. ds. v. Mameren te Leiden, RK Kerk
9. 10.30 en 12 u (zat. av 7 u.)
Leini uiden Herv. Gem 9.30 u ds.
J H. d. Vree. 7 u dhr. J Goedhart te
Nieuwkoop Gem. jeugdd. in de Dorps-
dhr. J. Goedhart, RK Kerk (zat. 7
7.30, 930 en 11.15 u.
Lisse Herv Gem. Grote Kerk '10
en 7 u. ds. J. v.d Velden, Paulusxerk
;er, 1030 u. prof. dr Berkhof. Ge-
Kerk 10 u. ds. Vegter, 7 u Gem.
i, Geref. Kerk (vrijgem) geen
ontvangen, Geref. Kerk (vrij
gem bulten verband) 8.45 dhr. J. Nug-
teren. 3 u. ds. vd. Berg, Gem. v. oor
spronkelijk chr. dom. (Rijnland Ly
ceum) 730 u. evang N. vd.. Brugge
RK Kerk (zat. av. 7 u) 9. 10.30, 12
en 6.30 u., (Bonaventura zat 630 u.)
8. 10 en 11 u
Oudewetering Herv. Gem. 930 u.
dr, Lalleman, 6.30 u zie Geref. Kerk,
ds. D J. Modderaar, Otmnoetings-
kerk 950 u. ds D. J. Modderaar, 5 u
ds. B. Koekkoek, Rem. Ger. Gem. 1
Verloop, Oud Ger. Gem in Ned. Zuid-
(zat. av. 7 u) St. Victorkerk 10 u
(zat. av 7 u.) Jehovah's Getuigen, Ko-
ni-nkrykzaal, Brug. Trooststraat 4,
з.25 u. Openbare toespraak, een ge
zinsleven dat het hart verwarmt, 4.25
Wachttorenbespreking Jehovah ze
gent de loyalen. Psalm 97:10
dsj Cztria,6.30 w*- p»ln> 97
tijering te Lelden,
Boonstra (HD)
ref. Kerk 10 en 5 u. ds. Pouwels, Chr.
Geref Kerk 10 en 5 u. ds G C. v.ü
Kamp. RK St. Martinuskerk (zat. 7
uur), 8.30, 10. 11.30 en 12.45 u.. 5.30
en 7.30 uur St. Jozefkerk (zat. 7 u.)
8.30, 10 en 11.30 u.. Kapel Bloenis-
waard (zat. 7 u) 8 en 10 u.
Hoogmade Herv Gem. 10 u ds.
P Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u)
H. G Oostinga, HA, Geref Kerk Meerkreuk (zat. 7 u.) 8.15, 9.45.
Leeuw te Boskoop, Chr. Geref. Kerk
9.30 u. Dienst des Woords, 2.15 u. cis
G. Bouw te - Schevenlngen, RK Kerk
11.30 u. (zat. av. 7 u.).
Kansel in Ned. Hervormde
Kerk te Valkenburg.
stens, RK Kerk 8
u.).
Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem.
Dorpskerk 10 u. ds. J. G. v. Ieperen,
Katwijk a. Zee, 6 u. ds. M. Heymaiu».
Qatmoetlngskerk 10 u. ds. M Heymans
8 u ds. J. Gravendeel in bo
venzaal "Marlënburcht". RK Kerk St.
Agatha Parochie (zat. av. 7 u.) 10.
11.30 en 7 u., Dependance Poelpolder
(zat. 7 u) 7.30,
Rijnsburg Herv. Gem (Grote
Kerk) 9.30 u ds. v
i 6 u ds. v.d. Meulen (Zuid)
Niel, Geref. Kerk Petrakerk 9
Baayen. 5 u ds. vd. Linde, Imma- 7 u.), 9.30, 11.15
nuëlkerk 9.30 u ds. v.d Linde, 5
6.30 u., H. Willibrordus (zat i
Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 uJ
ds G. v Doorn te Nieuwkoop, De Ho«4
7 u. ds Joh. Stehouwer te Alphen a.d
Rijn, Geref. Kerk 930 en 7 u. kaïS
vd. Linden te Amsterdam, RK Kerk
(zat. 7 u.), 7.45. 9 en 10.45 u.
Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. dsj
Schoch, RK. St Janskerk Zuidbuurt-
seweg (zat. 7.30 u). 7.30. 10 en 11 u,
Chr Dienaarkerk (zat. 7 u) 8.30, 10
11.30 en 6 u. RK Kerk Meerburg
(zat. 7 u.) 10, 12 en 6 u.
J. P. v Roon te Zeist, 6 30 u ds D. Chr. Geref Kerk 10
5.15 u ds. Deddens,
Woubrugge Herv. Gem 930 en
6.30 u. ds. Franken. Geref Kerk 9.30 u
ds. Huizebosch, 6.30 u ds. Bezemer,