-Film wordt nog steeds ds museumstuk gezien ($)uc/ Qïte teuws CENTRUM EN GLOBE MET 2 NIEUWE PRODUKTIES Cruijff schittert MAANDAG 31 DECEMBER 1973 oor iet Ruivenkamp Enkele weken geleden stelde het serste kamerlid Nederhorst PvdA) vragen over de korte Ne- lerlandse films, die met steun van overheid zijn gemaakt, maar ur men voor naar het buiten- 1 zou moeten reizen om ze te nen zien. De senator Vroeg de ministers van Buitenlandse Zaken CRM te bevorderen, dat deze lilms met belastinggeld tot stand gekomen, hier ook worden toond bijvoorbeeld door uitzending televisie. Het is Jammer dat de heer Neder horst niet goed geinformeerd is geweest, want de met name door genoemde films als fcscher en Z.O. Drente zijn de televisie zichtbaar geweest •Hde AVRO overweegt uitzending de film over de choreograaf. Rudi van Danlzig. Zo vaak lü len er in deze sector geen vragen %esteld of het moet zijn dat mand weer eens van horen zeggen eerontrust geraakt is over de doorbreking van een taboe. Er ralt nog wel wat te wensen op filmgebied en het is belangrijk dat daar ook eens iets over wordt 1 Het is door het bestaande systeem Sf maar al te waar, dat film te vaak als een stukje museum werk wordt beschouwd. Klaar in het doosje afgeleverd door de producent dan verder bijna niets schilderij kluis. >at hangt wel ™^men met de overheidsopdracht, meestal volledige financiering door hetzij CRM of Buitenlandse Zaken. Dat brengt ook de volledige auteursrechten bij de overheid de cineast of producent is dan niet veel uitdaging meer zijn film in binnen- of buitenland gaan verkopen. Eigenlijk moet was zo. De laatste tijd is gunstige kentering in de activitei- films brengen. De Rijksvoorlichtings dienst, die daar voor zorgt, toont toegenomen activiteiten in vele richtingen en heel wat korte films zijn nu onder dak gekomen, hetzij in de bioscopen of op het tv- 6cherm dan wel in bijzondere cir cuits. In samenwerking met de Neder landse Bioscoopbond opereert met een Nederlandse stand op de filmmarkt in Cannes, op festivals tn Berlijn, Brno en Teheran. De eerste resultaten zijn bemoedi gend; men mag hopen dat de korte film altyd de kracht onze cineasten geweest - in bin- buifcenland ruimer breid zal kunnen worden. Maar te wensen blijft er nog wel ander. Er bestaan communicatiestoornissen. Zo zijn omroepverenigingen, die stellen dat zij korte films niet krijgen aangeboden. Andere kopen rech- zenden ze niet uit. En in de bioscopen, zij het tegen woordig wat minder, is er weinig behalve bij Nederland se speelfilms. Men toont liever de tien jaar oude zwaar bekabelde documentaire over kangeroes, die toevallig bij een Amerikaanse speelfilm is ingepakt door de film maatschappijen dan wat geld uit te geven voor een goede Neder landse short. Voor „De Kleine we reld" van Huguenot van der Lin den kwam hier pas belangstelling toen er een Oscar vergeven was! Er is misschien veel te zeggen voor enige ultbrengsteun in de toekomst, want het gaat niet aan een film te maken voor betrekke lijk veel geld en hem dan te laten liggen voor de drempel van' de uitbrengkosten. In Frankrijk en Duitsland bestaat er een zekere bescherming van de korte film; in het laatste land bijvoorbeeld door het predikaat „besanderes wert- voll". waardoor vertoningen met speciale faciliteiten gepaard gaan. Niettemin, het ziet er wat gunsti ger uit voor de korte film op dit moment, er zijn nu ook zeer geva rieerde markten voor. De werk groep drama van de televisie, zelf ook maar functionerend vanuit beperkte financiën, heeft bijvoor beeld voorgesteld deel te nemen in CRM-opdrachten aan Jonge fil- De Rijksvoorlichtingsdienst is be paald veelzijdig te noemen in zijn activiteiten en dat moet ook wel, want films onderbrengen in bin nen- en buitenland is een heidens gecompliceerd bedrijf. Men doet dat niet alleen voor de produkten, die voor overheidsrekening zijn gemaakt maar ook voor andere Nederlandse fillms. Men begeleidt bovendien de gesubsidieerde films dn de produktiefase, geeft voor- lichtlngs- en vertoningsfaciliteiten. Op het ogenblik worden de ruim ten in gebouw Mercurius ver bouwd om de groeiende uitleen praktijk het hoofd te bieden. In een gesprek met adjunct-direc teur H. J. Smittenaar van de Rijksvoorlichtingsdienst en de heer S. I. van Nooten van de staf afdeling coördinatie en onderzoek hebben zij een inzicht verschaft in de vele activiteiten, die via een recente reorganisatie nog zijn vergroot. Men beschikt nu over ndet minder dan vijfhonderd puur Nederlandse fillms om te exploiteren. Een zeer gevarieerd bezit. Er zijn instruc tief ilms - zo zijn er politieschiet- films bij, waar grote internationa le vraag naar is, maar er zijn ook films, die ideaal in een bioscoop passen dan wel geëigend zijn voor het tv-scherm. Nu bestaan er in elk land weer verschillende regels, beschermin gen etc., zodat steeds weer op een andere manier een markt moet warden gezocht. Soms kunnen ko pieën hier gemaakt worden; soms is het printen van kopieën in. het land van vertoning een voorwaar de. Vele films worden via onze ambassades als een stukje presti- gebeleid in vertoning gegeven en dan moet er weer omzichtig ge handeld worden om niet met de commerciële exploitatie van een film in conflict te komen. Géluk kig bijten tv-vertoning en bios coopuitbreng elkaar tegenwoordig niet meer zo en zijn de problemen daarover voor een goed deel uit de wereld. Men moet altijd alert zijn. Het kan heel best, dat een film, die het tien Jaar lang niet gedaan heeft, plotseling interesse krijgt. Op het ogenblik zijn Haanstra's „Glas" en „Rembrandt" duidelijk koplopers met respectievelijk 1673 en 1573 verspreide kopieën, maar ook „Deltaphase" en „En de zee was niet meer" van Van der Horst zijn al ruim dn de vier cijfers ge komen. Via vele duizenden kon- taktadressen wordt aandacht ge vraagd voor de korte Nederlandse film. Men ziet steeds meer publi citeit daarover verschijnen. Peter Cowie wijdt jaarlijks in zijn In ternational Filmguide bijvoorbeeld ruime aandacht aan onze produk ten. Ook op festivals is er steeds meer informatie en die begint te werken. Helaas is het zo dat de buitenlanse distributeurs meer be langstelling tonen dan de Neder landse. Misschien bij velen toch nog te onbekend althans bij de vra gensteller in de Eerste Kamer is dat de uitlening via 't Noordeinde 43 in Den Haag loopt. Dagelijks gaan bij de filmotheek onder lei ding van de heer A. P. Korbee vele films voor niet-commerciële vertoning de deur uit. Voor zeer kleine bedragen kaai men al voor vertoning uit een zeer groot pak ket van binnen- en buitenlandse 16 mm-films een keuze doen uit een overzichtelijke catalogus. Bij na 29.000 vertoningen vonden zo in 1972 plaats voor bijna twee miljoen bezoekers, die ontdekten, dat je niet naar het buitenland behoeft om Nederlandse korte films te zien. Vooral in het onder wijs heeft men dat in toenemende mate ondervonden. En dat zal nog wel gaan groeien, nu men ook met het syteem van dagllohtipro- Jectoren gevoed door 8 mm-casset- tes gaat werken. Overigens is er veel te zeggen voor het organiseren van film- shows, die de Nederlander een in zicht geven van wat er met de subsidies op filmgebied wordt ge daan. Daar is al een bescheiden begin meegemaakt. Scholieren in Heerlen hebben dat al eens kun nen merken. Dat voorbeeld ver dient navolging. Bij de Rijksvoorlichtingsdienst is men kennelijk wel gelukkig met een reeks nieuwe activiteiten. Er blijven natuurlijk wel eens mop perende cineasten, maar soms zit de moeilijkheid in him onprakti sche opzet of de geringe kwaliteit van hun prestaties. Voor de ver spreiding in het buitenland ziet men in de toekomst de samenwer king met de bioscoopbond zich graag vruchtbaar ontwikkelen. MüNCHEN (DPA) Rudi Schu- ricke, een Westduitse schlagerzanger die in de eerste Jaren na de Tweede Wereldoorlog en in de Jaren vijftig zeer populair was, is vrijdag na een langdurig ziekbed in een ziekenhuis in Münohen op 63-Jarige leeftijd overleden. Liedjes als "Wenn bei Capri die rote Sonne im Meer versinkt" en "Traume am La Maggiore", bezorg den de tenor een miljoenenpubliek. By de opkomst van de "rock" raak te de "troubadour van de liefde" ge leidelijk op de achtergrond en werd het stil rondom hem. HU trok zich terug op het hotel dat hy in het begin van de jaren vyftig aan de Ammersee in Beieren geopend had. Rudi Schuricke was zyn carrière lang voor de Tweede Wereldoorlog begonnen voor de toenmalige zen der Königsberg. Artgalien oeraxa Ry testraatweg ;se Ire. Wassenaar bit Oer Deijl) za rentoonstellingen Vllst (Botermarkt Mertens (keramiek), feestdag de geschiedenis Leidse bioscopen CAMERA: "Lady sings the blues". 12 00 i 1° 45 dag v 11.16 tot 12 uur (alleen echtg ------ 18 15 Anke Blanken voort (keramiek) Sociëteit Burgers (Burchtsteeg 2a, Anke B 31 december) Soclët Lelden) 31 dec Openingstijden dejaarsavond gesloten. htg v t 19 45 uur kinderafdeling dag 16 tot 18 30 uurr 3e klasse dag v 14 tot 14 45 uur en v 18 46 tot 19.45 u Kraamafdellrig dag v 15 tot 16 uur en van 18 45 tot 19 45 uur kinderaf deling dag v 16 tot 18.30 uur Endegeest, dinsdag en vrijdag 13— 14.30 's zondags 11-12 en ste klasse de gehele dag 1415 t Kunstzaal Heuff (Hoflaan 7. Wasse- lar)Dorry Kahn (monotypes, aqua- ellen). Has Noordhoek (wandkleden), iojl Kondo (sprook)espoppen) t/m 5 knuari. "Catoh 22". 18 Jr.. vr«. jive ar dag. 2.30, 7.00, nieuwjaarsdag ook 4.45 uur; oude jaarsavond geen voorstellingen. nieuwjaarsdag 4.30, 7.00. 9.15 STUDIO: „The Getaway", 18 Jr., voorstellingen. TRIANON: "Op de Hollandse toer", a.l., dag. 2.30, 7.00 9.15 uur; zo. en nieuwjaarsdag 2.15. 4.30. 7.00, 9.15 u. Bezoekuren Ziekenhuizen aageiyics Elke dag 15.00-16.00 uur 18 80 20 00 uur Voor de prematürenafdeling gelden volgende bezoekuren (alleen voor o' patiënten: Wanneet vooi ernstige patieiiten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe- Alphen aan den Rijn G. teeemher) de Wtttstmat 40 Oaterle Ka- Gapet Wisselende expositie dl za 2—6 30 uur nam do bo- 18 45 19 30 uut Kinderafdeling •iaveiiike van 14 00 19 00 uur 8t Elisabeth-ziekenhuis klassende lingen Volwassenen dPg v 11.15 tot Kinderafdeling 16 00— 16 3 n vnnr -uider* 18 00—18 3 Honderd jaar geleden stond in de krant: Te Berlijn neemt de onvei ligheid met,den dag toe. Op tweeden Kerstdag werd in eene der drukste straten, de Com- mandantenstrasse, des mid dags in een open winkel ae tabakshandelaar Schunemann vermoord, toen hij een oogen- blik alleen was en zijn be diende had gezonden om zijn middagmaal te halen. Een per soon had een thaler in beta ling gegeven en, toen de win kelier zich boog om dien te wisselen, had hij hem messte ken toegebracht, waaraan hij wel bezwijken zal. De moorde naar heeft al het geld dat in den winkel was medegenomen. De vertegenwoordigers der Westersche mogendheden hebben een ontwerp-tractaat opgesteld tot regeling van het verkeer en verblijf van vreem delingen in het binnenland van Japan, hetwelk aan de Ja- pansche regeering ter goed keuring en medeondertekening zal onderworpen worden. Vijftig jaar geleden: Uit Tokio wordt gemeld, dat het aftreden van het kabinet- Yamamoto (uit verontwaardi ging over een aanslag op den prins-regent Hirohito) den po- litieken toestand uiterst zorg wekkend heeft gemaakt. Waa schijnlijk zal het huwelijk van den prins-regent met prinses Nagako, dat reeds was uitge steld, hierdoor nog verder wor den vertraagd. Het Amerikaansche stoom schip Conejos is in de Zwarte Zee met man en muis vergaan. Aangezien van schip noch be manning geen spoor meer is ontdekt nadat het een S.O.S.- sein gaf, neemt men aan, dat de 35 opvarenden zijn verdron ken. PANDA EN DE MEESTER-STER 15123. Gelukkig bleef het vliegtuig een tijdje normaal rechtdoor vliegen, zodat Panda zonder morsen een tweede kop je koffie voor de filmster in kon schenken. „Z-zou Joris werkelijk weten, hoe hij moet sturen?" vroeg hij zich af. „Ik zal het hem toch eens vragen". Maar toen hij de kombuis uit kwam, ontdekte hij dat Joris er niet meer was; en van schrik liet hij het volle kopje vallen. „W-waar is de piloot ge-bleven?!" stotterde hij ontdaan. „Kijk toch uit!" nep het meisje. „Nu mors je alweer! Waarom doe je je best niet, net zoals de piloot? Die is even buiten gaan kijken waar we zijn. Hij moest onze koers bepalen, zei hij". Inderdaad was Joris buiten. Hij zweefde aan een parachute naar beneden en keek het onbestuurde toestel misprijzend na. Jk heb op staande voet mijn ontslag genomen", prevelde hij. ,Met is jammer dat ik nu m'n salaris niet kan innen maar al die zenuwachtige metertjes waren teveel voor mijn fijn gevoelige natuur". De avonturen van Jommeke De zingende oorbellen Kooktip Rodekool uit Denemar ken Laat in een pan met dikke bodem een klontje boter smelten en schep de fijngesneden kool er op. Giet er een restje ro de wijn over. Voeg ver volgens 1 fijngesnipperde appel toe, 1 eetlepel sui ker. 3 kruidnagels, 2 blaadjes laurier. zout naar smaak, royaal vers gemalen peper. 1 eetlepel azijn en 1 ragfijn gesnip perd uitje. Meng alles even goed door, leg een deksel op de pan en laat de kool zo ruim een uur stoven, op laag vuur. Voeg wat water toe als de kool dreigt aan de branden. Roer er 15 min. voor het einde van de stooftijd 'n flinke eetlepel bessegelei door. WINA BORN. FRED BASSET /Je kunt 2e goed onderschei-\ den... een ringslang is groen met 'n gele kraag en de adder' heeft 'n 2ig zag streepje v 'TjV^op ^gnrug..^!!-n maar ja, waarom 2ou ik het .eigenlijk- ran dichtbij uit gaan/ ^-\2oeken?^-^^5 '441IjJ- - 4—r11- O DEN HAAG Globe heeft het laatste toneelstuk van de Engelse schryver Christopher Hampton op het repertoire genomen. Het stuk „Wilden" („Savages") zal onder regie van Adrian Brine 14 februari voor het eerst worden opgevoerd in de stadsschouwburg in Eindhoven. Eric Schneider speelt in het stuk de hoofdrol van een Britse diplo maat, die in Brazilië door een on dergrondse groep wordt ontvoerd. Toneelgroep Centrum geeft 17 Januari in de stadsschouwburg in Haarlem de première van „Souve nirs" van de Nederlandse schrijver Gerard Lemmens. „Souvenirs", over „de wereld van Sjaak, de man die het maakt", is Lemmens' derde to neelstuk voor Centrum. Han Bentz van den Berg regisseert „Souvenirs" en zal er ook in meespelen. Centrum verwacht 21 maart in de Haarlemse stadsschouwburg de wereldpremière te kunnen brengen van „Drijfanker" („the sea anchor") van de Engelse auteur e.a. Whitehead. Christiaan Nortier zal het regisseren. VALENCIA Joham Cruyff was zondagavond in Valencia weer de grote man by Barcelona. De aan voerder van het Nederlands elftal maakte na rust de doelpunten die Barcelona een overwinning van 2—0 bezorgden op Valencia. Een kwartier na rust scoorde Cruyff voor het eerst. Uit een pass van Rexach kopte hy die bal langs de doelman van Valencia. Twintig minuten later maakte hy de tweede treffer na alleen door de verdediging van Valencia te zyn gegleden. Na de tweede treffer van Cruyff werden er van de bomvolle tribunes honderden kussentjes op het veld geslingerd en de toeschouwers uit Valencia eisten Het belang van Cruyff voor Barce lona lag niet alleen in de twee doel punten van de Nederlandse aanwinst. Sinds Cruyff in de ploeg staat, draait het elftal beter. Met Cruyff heeft Barcelona niet meer verloren. In de periode-Cruyff werden zestien doelpunten gemaakt en de tegen standers scoorden slechts drie keer. Uit de staart van de ranglyst heeft Barcelona zich opgewerkt tot de top van de rangiyst met twee punten voorsprong op Athletico Bilbao en drie op Zaragoza, dat in Las Palmas verslagen werd, 0—1. Dat zijn beloren... ik bedoel, Als de oorbellen bewegen klingelen de kristallen tegen elkaar. Van 't zuiverste kristalI Kijk, ze zijn hol, en binnenin zitten

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 19