In De Appel brandt het niur van de inspiratie' ZATERDAG 29 DECEMBER 1973 fat zoekt de Appel? Waarom lenken wij met iets bezig te zijn it een eigen gezicht vertoont in theater aan de haven? Nu we eni- maanden met de voorbereidingen in „Macbeth" ztfn bezig geweest e je duidelijker de verschillen net het werken aan een voorstel ing, zoals je dat enkele jaren ge- eden deed. Toen was alles vast- imlijnder. je hield je meer aan en vooropgesteld plan, je wist ieser hoe het eindprodukt zou .vallen. Decor en kostuumont- 'erpen lagen bij de eerste repeti- klaar, de muziek, de tekst en ik het hele repetitieschema te de jerste repetitie begon, vastgesteld, fundamenten lagen er, alleen huls moest nog worden ge- ,aar Je wist in welke volg- ïuren, spanten, dak, ichoorsteen en pannen zouden ko- f nen. En het grote voordeel was: neer zekerheid, minder verwar ing, misschien ook minder twij- Nadeel: minder avontuur, ninder diirekte betrokkenheid van £lle deelnemers, want de weg was uitgestippeld. Nu ervaren we lelfcens, dat we plotseling voor een if grond staan, onverwachts, waar in kunt tuimelen voor je het |reet. .Is ik probeer de verschillende fa- het werk, zoals dat met acbett heeft plaatsgehad te lopen, dan zijn er drie dui- lelljk te onderscheiden. De eerste bijna alleen avontuur, een jeetje woest en ongecoördineerd «ngaan met de belangrijkste the- na's, macht, eerzucht, oorlog, do len, geweld. Zoeken naar speel - tijlen die daarvoor geeigend zijn. )ezedfde thema's worden afwisse- end realistisch gespeeld, absurd, ragisch en komisch, geloofwaardig in ongeloofwaardig. De situaties orden telkens omgegooid, soms pelen we op één dag een bepaa l- ontmoeting op het slagveld •erst tussen de kanonnen, dan in Ie troonzaal van de koning, daar in het bed van Macbett en enslot/te in zijn droom, waarin ille elementen door elkaar kunnen open, nachtmerrie en realiteit, mgstdroom en wensdroom en zo het bed tussen de kanonnen >p het slagveld terecht komen. >e tweede fase begint met het duidelijker omlijnen van het uit gangspunt en daarmee het „kli- naat" van de voorstelling. Zijn de geharnast tegen de bui tenwereld of onbeschermd willen het publiek schrik aanjagen net de thema's, of amuseren? Welke elementen zijn het belang- ijkst. wat is hoofdthema, wat ne venthema: het macht willen heb- teeds meer macht, en de verblindheid die dat veroorzaakt, >ij die persoon, of juist de blind- ïeid waar kennelijk de omstaan- mee geslagen zijn? r in de eerste fase nog ieder- alle rollen kan spelen, wordt bepaald welk aandeel ieder 'ervult. De bomen worden a.h.w. het park geplant. Als dat nu net gebeurt, is het park van de oor stelling niet op tijd volgroeid, worden nu wegen aangelegd het stuk, strukituren krijgen n, ook praktisch, de struktuur 'Aan de kostuums en dekors wordt izif jepaald, er wordt gekozen voor >ioiiet SP61®11 met maskers. De soort an nuziek wordt gekozenbanale cli ché-matige muziek, bijna operet- :eachtlg, zodat de hele oorlog als een soort revue aan Je voorbij trekt. Dan breekt de moeilijkste periode aan: uit de chaos van alle gege vens moet worden gekozen. Niet alleen wij moeten weten waar we mee bezig zijn, ook het publiek moet en dat in ruim anderhalf uur precies begrijpen waar het om gaat. De gekozen stijl het groteske wordt uitgewerkt. In de tijdelijke chaos botsen al lerlei verschillende keuzen telkens tegen elkaar, het ds een nogal ver woestende periode, een bouwter rein waar alles nog door elkaar ligt, en waar we als mieren door elkaar lopen met ieder zijn eigen zoeken en tasten, soms voorzichtig, soms gewelddadig vechtend voor een nieuw geheel. Dat iets te zeg gen heeft: een dodelijke Macbett. Het plankier dat Niels Hamel heeft laten bouwen valt zwaarder jiit, zodat we er minder mee kun nen sjouwen, het bed dat we ge kozen hebben voor de nachtmer ries van Macbett zakt door de ga ten tussen de planken, die we Juist nodig hadden voor de ver schijningen van de heksen, de maskers blijken de speelstijl ster ker te beinvloeden dan we ver moedden, de bewegingengen wor den grover grotesker, absurder, alles gaat zich vertekenen naar het bizarre domein van de waan zin die machtwellust met zich meebrengt. We schommelen voort durend tussen te ernstig en te amusant. Dan weer is het lood zwaar wat we doen, dan alleen amusant en meer niet. Dan weer zijn we te gestyleerd, dan weer te realistisch. De muziek wordt ver vormd, dan weer konkrete gelui den, dan weer „echte" muziek dan beide. Het moeilijkst voor ons zelf is het de Juiste keuze te maiken uit al het materiaal. Wanhoop in deze periode is een vrij geregeld opdoemende gast. Zo verandert de echte oorlog in een speelgoed-oorlog, want wie ge looft bij zoveel aabsurditeiten Erik Vos en de toneelgroep De Appel, waar hij de ziel en de ani mator van is, zün nu al weer een paar jaar bezig met het zoeken van nieuwe toneel- en theater- feestdag de geschiedenis 19.45 uur kraamafdellng 18.45 J entoonstellingen üS f, i17 30 uur do ud )ji kondo (sprookjespoppen) t/m 5 De l 10—6 l 11-15 tot 12 i v 16 tot 10 9 45 uur kinderafdeling dag Galerie Van der Vllst (Botermarkt Mertens (keramiek). 31 december Leidse bioscopen CAMERA: "Lady sings the blues", 18 jr.. vrij t/m woe. 7.00. 9.30 uur; oudejaarsavond gesloten. Kindermatinee: "Knock on wood", a.l. dag. 2.30, zo en nieuwjaarsdag KraamafaellDg dag t 16 en vaD 18 45 tot 19 45 uur kinderaf deling dag v 15 tot 18.30 uur Endegeest dinsdag en vrijdag 18— Burgers (Burchtsteeg 2a, Nachtitoni ',Catch 22". ivr«. Galerie Van nieuwjaarsdag ook 4.45 uur; oude- Openingstijden dl t/m s Kunstzaal Heuff (Hoflaan 7. Wasse- 1.1., dag. 2.30 ArtgaUery Gerard Rijksstraatweg Wassenaar <blj Den Deljl) za t°iidaa van 116 uur en verder vol- afspr 01761—691. of 1714 Rijksmuseum van oudheden (Ra- nburg 28» Werlcd 10 uur voorm.— ;se! uur nam zond 1—6 uur nam 001 uusHum vuui Volkenkunde axposltie ipanse prentkunst uit eigen bezit de Wtttstraat per Wiss» 3—6 30 4.30, 7.00. 9.15 STUDIO: "Paper Moon", 14 jr., jaarsavond geen voorstellingen TRIANON: "Op de Hollandse t a.l., dag. 2.30, 7.00 9.15 uur; zo en nieuwjaarsdag 2.16. 4.30, 7.00, 9.15 u. Bezoekuren Ziekenhuizen maandag tot Geopend, op 18.45-1930 uur 2e klas dagelijks van 13 15-14 00 uur eD van 18 45 19 30 uur 3e Klas dagelijks van 18 16-14 00 uur en van 18 45 19.30 uur Kinderafdeling dageltike van 14 00-19 00 uur St Elisabeth-ziekenhuis klasseafde- ilngen Volwassenen dpg v 11.16 tot volgende bezoekuren (alleen 1 hoofdverpleegkundige hlei Alphen aan den Rijn RU noord, le eD 2e klasse 10.30— 1100 14 00—14 46 en 18 00—19 00 u. 3e klasse 14 00—14.46 en 18 00—19.00 uur Kraamafdellng 10 00—17 00 uur alleen voor echtgenoten 19 00—20.00 uur Kinderafdeling 16 00—15 30 urn ?Jïleutvs Honderd jaar geleden stond in de krant: De wonderbare snelheid van de opkomst der petroleum steden in Pennsylvanië in Amerika wordt slechts geëve naard door de snelheid van haar verval. Drie jaar geleden ivas bijv. Pithole City nauwe lijks bekend. Plotseling werden oliebronnen ontdekt en bin nen een jaar bezat Pithole een bevolking van 25.000 zie len, 74 hotels en zoogenaam de salons, een paar theaters en een academie voor muziek. Maar straks hield de olie op te vloeien. Toen volgde een al- gemeene uittocht. Wie thans Pithole City bezoekt, vindt er de theaters gesloten, de hotels en salons failliet, de muziek academie gevlogen en, als be volking, negert gezinnen wier hoofden onder elkander de waarneming der functiën van gemeentelijke overheden ver deelden. Vijftig jaar geleden: - In den Ouderdom van 91 jaar is gisteren in Frankrijk de wereldberoemde ingenieur Gustave Eiffel overleden, de bouwer van den naar hem genoemden Eifféltoren te Pa rijs. In Duitschland zijn twaalf werkloozen-leiders en verschei dene beambten van de districtsbureaux te Dresden aangehouden, omdat zij levens middelen, die voor de werk- loozen bestemd waren, voor eigen gebruik hadden aange wend en groote bedragen aan steungelden hebben verduis terd. Voorts zijn de dieven, die met Kerstmis in de drukkerij van de Duitsche spoorioegen waren binnengedrongen en da,ar ongeveer 120.000 goud mark hadden ontvreemd, ge arresteerd. De voornaamste dader, die in een kroeg te Ber lijn werd aangehouden, ivas op dat oogenblik stomdronken. In zijn bezit vond men nog 50.000 goudmark. Eenzelfde bedrag had hij in drie dagen tijds opgemaakt. PAGINA 21 Om die reden vonden we het belang Erik Vos te vragen uiteen te zetten welke nieuwe methodie ken de groep heeft gevonden. Hij doet dit aan de hand van de v< bereidingen van "Macbett" Ionesco, waarvan deze week de try-outs zün gehouden. De eerste "officiële" voorstellingen beginnen donderdag 10 januari. die Ionesco ons tenslotte aanbiedt nog in een rookkolommetje en met schmink aangebrachte bloed- streepjes? Als we in Macbett een oorlog willen laten zien dan moet die even ongeloofwaardig zijm als een echte oorlog, we gebruiken clowneske middelen: speelgoed- tanks en uit schoolschriften ge vouwen vliegtuigjes voeren een papieren en speelgoedoorlog: een kinderspel. Het geheel wordt meer en meer een wrange poppenkast (hopen we) Macbett 'door Peter van der Linden gespeeld) wordt een clow neske manipulator, waarvan het beangstigende spel op het toneel onthullender moet zijn dan het spel van werkelijke dictators, waar telkens weer duizenden niet achter het masker kunnen kijken. In deze laatste fase ontdekken we dat we afwisselend met en zonder masker kunnen spelen, dat buiten wereld en binnenwereld plotseling in elkaar kruinen overlopen. Heel schoksgewijs. Het is geen gemak kelijke techniek. Ons theater is nog Jong, we besef ten pas aan het begin van een ontwikkeling te staan, maar we hebben weer plezier in ons werk. We proberen het vuurtje van in spiratie brandend te houden. Het publiek merkt dat en komt kijken. En als het eenmaal gekeken heeft komt het terug. Dat is wat ons het meest steun geeft en vertrou- PANDA EN DE MEESTER-STER 14123. Joris hield zich met alle macht aan de stuur- knuppel vast en tot zijn opluchting steeg het vliegtuigje slin gerend het luchtruim in. „Per aspera ad astraprevelde hij, zijn voorhoofd afivis- send. „Alleen lijkt het me toe dat we een soort kurketrekkende beweging maken. Ik ben bang dat ik het toestel nog niet zo goed in de hand heb Maar Bonnie vond het allemaal prachtig. „Ah dit is nog eens wat anders dan die saaie griezelfilm opnamen", zei ze opgetogen. „Als ik nu een kop koffie van je krijg, Panda, voel ik me helemaal in vakantie-stemming". Panda slaagde er met veel moeite in om een kopje uit te schenken, maar omdat het vliegtuig ondersteboven vloog, moest hij op het plafond staan om niet te morsen. Toen het toestel echter plotseling weer omdraaide, stond hij ondersteboven en dat gaf natuurlijk ongelukken. „Je morst!" riep het meisje verwijtend. „Ga maar gauw een ander kopje halen. En wees wat voorzichtiger!" zingende oorbellen ALS WJJ1EV3 NOPIG HEBBEN, VRAAG JE T GEWOON MERDOOI LAëRETZA GEEFT JE PAN ALLES Week een plukje saf fraandraadjes in een eet lepel lauw water. Zet 100 g. rijst (geen snelkook) op met 6 dl. melk, snufje zout, saffraan met het geelgekleurde water en een volle eetlepel suiker. Roer goed door en leg 'n deksel op de pan als de melk kookt. Zet de vlam zo laag mogelijk en leg zonodig nog een asbest- plaatje onder de pan. Laat de rijst zo in 30 r. gaar worden. Pel 100 g. pistachenootjes, hak ze fijn en roer de helft er van door de rijst als deze bijna gaar is. Laat de ga re rijst afkoelen. Als u een stijvere pudding wenst, lost u nu twee voo geweekte blaadjes gelati ne op in een klein kopje heet water en roert u dit door de nog hete rijst. Laat de gare rijst afkoe len en meng er dan nog een lepel rozewater (bij de drogist verkrijgbaar) door en desgewenst nog enkele lepels opgeklopte slagroom. Stort de rijst in een glazen schaal en strijk de bovenzijde glad. Strooi er met kaneel figu ren op en strooi de rest van de finngehakte pista chenootjes langs de rand. Hog 'n tel en vier runs om te rnnen Hg lojkfc het veld rad... de bowler staat op zijn plaats... de m Begint... '"ik es! 3 'n HAJZDEL MEWESJ eS?IMMI&, WE X/ SEWELDie, HEBBêM EEig CADEAUTJE VOOS KIWPEREfO U. EE ZfTTEU FE/VUE SJVELOPFEH, I I" WEET(JIET Amstelland 28 vn Recife nr Angra dos Reis Antilla Bay 27 27 260 ZZW Bombay Areas p 27 Ouej Marian Maria 28 45 ZO Natal nr Neutron 28 te Rotterdam Pandora 27 vn Rotterdam nr Zee Volente 27 vn Rotterdam nr Seloy West-Vlieland 27 50 W Sardinië ni Boston IJsselhaven 28 120 ZW Barcelona ni Diloma 450 WNW Cocos ell. nr Syd ney Ea 28 420 W Galapagos nr Panama- kanaal Farmsum 27 100 NW Flores nr Gal- Ares 27 vn Rotterdam nr Hamburg Gorredijk 26 190 O St. Maarten m It«nfPrk 97 ?7n w X w, Aristoteles 27 te Pto Ordaz Santa Cruz SteenkerR 27 270 W Casablanca Rotterdam 27 vn Antiqua nr Forte de France Rudolph Peterson 27 600 N St. Hele na nr Perz. Golf Safocean Auckland 27 700 W Nieuw Amsterdam ell. nr. Melbourne Scheldeborg 27 te Delfzijl Batu 27 vn Antwerpen nr Rotterdam Lelderkerk 27 180 Z Dakar Macoma 31 thv. Kaapstad Sto Domingo nr Bai- Acmaea 29 te Curacao verw. Alcor 27 vn Rio de Janeiro nr Vi- toria Algol 27 100 ZZW Fernando nr Rot- 27 1000 W Las Palmas i Arnhem 27 600 O St. Johns nr Portland Maine Chevron Eindhoven 27 50 NW Timoi nr Singapore Chevron Leiden 27 vn Bandarmash- Straat Towa 28 vn Abidja koradi Theron 28 te Laguaira Nedlloyd Kyoto 27 vn Mombasa Chevron Madrid 27 140 NO Socotra nr Thameshaven Chiron 25 te Pto Limon Crania 27 80 Z Virgin eil. nr Stan- low Daphne 27 240 ZW Bombay nr Sin Pericles 27 660 ZW Azoren

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 21