NEDERLAND KOOPT 23 MILJOEN PLATEN PER JAAR -Surinaams koor Gloria met eigen kerstliederen Last klinkt als een kerstklok wstdager leren met ick Jones iener Sangerkna ben oren bij Kerstmis Zeventien nieuwe kerstlangspelers NEDERLANDS REPERTOIRE VOOR KERST Jacob Hamel en Henk v. d. Velde Koren bij kaarslicht Schitterend Phil Spector-alhum Kerstzang uit Rusland In 1960 kwamen de grote Euro pese platenfabrikanten bijeen. Op het congres werden alle aanwe zigen schriftelijk geënqueteerd en één van de vragen luidde: „Denkt u dat de grammofoonplaat in 1980 nog bestaat?" De helft van de „platenbonzen" verwachtte, dat omstreeks die tijd de zwarte schijf wel een plaatsje in het museum zou hebben gekregen. „Vandaag gelooft niemand daar meer in", zegt Phonograms ad junct-directeur L. Boudewijns. Die uitlating wordt gestaafd door de verkoopcijfers van de Ne derlandse platenmaatschappij en, die elk Jaar opnieuw een sterk stijgende lijn te zien geven. Vo rig Jaar gingen er in ons land 23 miljoen platen over de toon bank met een verkoopwaarde van zo'n slordige 235 miljoen gulden. Het betekent, dat elke eigenaar van pick-up, grammofoon, platen speler of kostbare afspeelappa ratuur jaarlijks gemiddeld zo'n acht nieuwe platen koopt. Voor al de Jeugd tussen 12 en 20 en de 55-plussers zijn vaak te vinden tussen te platenrekken. Zij heb ben de keuze uit een zeer uitge breid repertoirealleen Phono gram brengt wekelijks gemiddeld al dertig platen uit. Dat zijn er per Jaar 1500; in totaal ko men er jaarlijks in ons land ruim 7000 nieuwe platen op de markt. De langspeelplaat is een van de weinige produkten in ons land. die niet duurder geworden is. Hoe komt dat? Boudewijns: „Door die sterke groei van de platenmarkt kun nen de kosten over een groter aantal afnemers verdeeld worden. Hoe meer persingen, hoe goedko per de plaat. Bovendien is de ver ticale prijsbinding ('het dwingend voorschrijven van een verkoop prijs door de producent - v. L.) verdwenen. De consument heeft daar profijt van, maar voor de handel is het een probleem en op den duur zal het een verschra ling van repertoire ten gevol ge kunnen hebben. Een voorbeeld: het uitbrengen van een Berlioz-cyclus is een uiterst kostbare zaak. In een win kel wordt zo'n platencassette voor laten we zeggen 100 gulden verkocht. De buurman, die bang is dat hij er mee blijft zitten, biedt ze al snel aan voor 88 gul den. Het gevolg is nu dat zijn buurman ermee blijft zitten en hij bij het inkopen voortaan veel voorzichtiger te werk zal gaan hij bestelt mondjesmaat". Is het waar, dat de uitgave van klassieke platen wordt bekostigd uit de winst van het populaire repertoire? Boudewijns: „Dat is een fabel tje, dat helaas hardnekkig de ron de blijft doen. Het is wel zo, dat bepaalde goedverkopende popmuziek het mogelijk maakt andere popmuziek uit te bren gen, zoals het succes van de ene klassieke plaat ruimte schept om ander klassiek repertoire op de plaat te zetten". Muziekcassettes zijn op dit ogenblik nog iets duurder dan el pees. Hoe wordt dat in de toe komst? Boudewijns: „We zullen er waar schijnlijk niet aan ontkomen, dat de cassette en de langspeler in de toekomst evenveel gaan kosten. Maar logisch is het niet. want de produktiekosten van de cassette liggen veel hoger. Economisch gezien zou de casset te dan ook veel duurder moeten zijn dan de plaat. Aan een cas sette zijn ook enkele nadelen ver bonden: in de eerste plaats is het niet mogelijk om uitvoerige in formatie te geven over de muziek of de uitvoerenden. Een platen hoes is daarvoor wel geschikt. Bovendien is het niet mogelijk singles op cassette uit te bren gen. Overigens loopt te verkoop van singles, de enige plaat die is „meegelopen" met de inflatie, de laatste Jaren sterk terug. Oor zaak? De hitparades wisselen te snel". De prijzen van platen lopen sterk uiteen. Hoe komt zo'n prijs tot stand? Boudewijns: „Het is duidelij ker, dat de produktie van de ene plaat veel meer kost dan van de ander. Of Je nu een kinderkoor op een vrije middag naar de stu dio in Hilversum haalt en daar Sinterklaasliedjes laat zingen of dat Je met de groep Ekseption naar Engeland reist om daar met de London Philharmonic 'n plaat op te nemen. Dat maakt natuur lijk wel enig verschil. Bij Phonogram is er overigens een regel, die behoudens enkele uitzonderingen vrijwel algemeen wordt toegepast. Voor de eerste oplage van 'n nieuwe plaat wordt een verkoopprijs van 21 gulden geadviseerd. Die "21 gulden" is nauwelijks nog reëel te noemen, want het komt er op neer, dat de winkelier ze verkoopt ergens tussen de 15 en 18 gulden. We hopen dat onze investeringen er uit zijn voordat de plaat na één a twee jaar een natuurlijke dood sterft. De restanten worden vernietigd, het nummer verdwijnt uit de catalogus en alleen de moederband blijft bewaard in het archief. Een paar Jaar later wordt de plaat meestal opnieuw uitge bracht. De prijs ligt dan veel la ger, omdat we nu alleen te ma ken hebben met produktie- en verkoopkosten. Promotieplaten kunnen er meest al niet uit. Dat we ze toch per sen is, omdat we hopen daar mee belangstelling op te wekken voor een bepaalde zanger, groep of orkest. Ook wordt met de promotieplaat wel een duurdere) serie platen geïntroduceerd. Waarom organiseren de platen- •tschappijen veel Minder „ta lentenjachten dan vroeger? Boudewijns: „De functie van de talentenjachten is gedeeltelijk overgenomen door radio en tele visie met programma's als „De Springplank" en „Jackpot". Bo vendien krijgen we wekelijks sta pels bandjes binnen van ama teurs. We luisteren die bandjes nauwkeurig af en op gezette tij den komen ze naar onze studio m Hilversum. We helpen ze dan zo veel mogelijk: we zorgen voor be geleiding, geven adviezen en als het nodig is stemmen we zelfs hun gitaar". Wat zijn de gevolgen als ille gale zenders als Veronica en Ra dio Noordzee verdwijnen? Boudewijns: „De schepenzen- zenders bepalen de smaak van t publiek niet. Wat zij wel be reikt hebben is het doorbreken van de rij van .stersprekers" dank zij een nieuwe wijze van presentatie en programmaop- bouw. Overigens is Nederland al tijd al een cultureel importland geweest. Onze hitparade is inter- nationaler dan welke ook. Verge lijk het maar eens met de Franse, Duitse en Amerikaanse hitlijsten; die zijn veel nationaler getint". Hoe verhoudt zich de plaat tot het boek? Boudewijns: „De plaat wordt ten opzichte van het boek duide lijk gediscrimineerd. Neem alleen maar eens het verschil in b.t.w,: voor het boek 4 pet., voor de plaat 16 pet. Ook in het onder wijs speelt de plaat nog steeds een ondergeschikte rol; het. boek overheerst er duidelijk. Hoe het komt? Ach wat wil Je, de boek drukkunst is al zo lang geleden uitgevonden en wij zijn nog maar zo'n jonge industrie". BRAM VAN LEEUWEN Inelco doet dit Jaar veel in haar repertoire. Uit de Qtwintig populaire en klas- kerstschijven pikten we voor Jack Jones Christmas' (RCA 50), ook al omdat afgezien Jingle bells geen alom be- kerstliederen op de plaat Jack Jones zou Je een ng kunnen noemen van de Williams-school. Een gepo- stem, die het tegen de ach- ood van een groot orkest met violen goed doet. Muziek die ia het beeld van een kerst- net sneeuw en rinkelende bel tder brengt Inelco een aan- erstelpees op de markt van tigde grootheden. We noemen rry Como met zijn „Season's i" (f 8,90), „Christmas and carols" van Mario (f 8,90), twee langspe- van Elvis Presley t.w. Christ- album (f 12,50) en The won- il world of Christmas (f 21), pidartsche Jim Reeves met re songs of Christmas ,50), Bing Crosby met White stmas (f 12,50) en good-old Belafonte met „To wish merry Christmas. En niet ergeten de kerst-elpee van Feliciano „Christmas" (21 het klassieke repertoire van o onder meer Berlioz Jance du Christ op. 25 (25 n) met de tenor Ces are Val- de alt Florence Kopleff, ba rd Souzay, het New Eng- Conservatory Chorus o.l.v. Cooke de Caron en het Symfonie. Orkest oI.v. les Münch. Voor een nouveauteetje op de aan tradities zo rijke kerstmarkt zorgt 't Surinaams gemengd koor „Gloria" (zie foto) met de elpee „Kerstmis in Suriname (Negram f 15,-). Het koor dat eind okto ber nog in een EO-tv-program- ma te zien was zingt de plaat vrijwel helemaal vol met origine le Surinaamse kerstliederen. Uit zonderingen zijn Stille Nacht, hei lige nacht en Komt allen teza men, die werden omgezet in res pectievelijk Switi tem Blijti en Tidé oeng Prisiri. Iedere vorm van entourage, zoals het gebeier van klokken ontbreekt. Een paar maal luisteren en Je begint de plaat te waarderen. Nieuw is ook het kerstalbum kerstmis zonder de Wiener irknaben is vrijwel ondenk- Want de zang van deze in «■pakjes gestolen sopraan- is even onverbrekelijk met ïrstfeest verbonden fransjes in de boom. BASF dit Jaar de langspeler machten in Wien" (BASF pp de markt. Wat jarige jongetjes uit Oosten- presteren is om je pet diep af te nemen. Ogenschijn ftnder moeite worden T liederen als Hodie éus natus en Puer concinite lehore gebrachJt. Het de schijn bedriegt, want die nagenoeg perfecte pre- een strenge selec- rcoraf. Tweemaal per Jaar in Wenen lange rijen kin- te wachten voor een audi- - öe weinige gelukkigen zij -m goede stem muzikaliteit intelligentie beschikken een strenge opvoeding «n tenslotte worden uitver- voo'r het koor dat de hele I af reist. Op 10-Jarige leef- h het voorbij en verdwij- de meeste „knaben" naar Chorus Viennensis' ander opmerkelijk album hristmas" van The Singers nlted (BASF f 21,-). Deze werd vijf Jaar geleden ge- door Gene Puerling en ton Shelton, twee oud-le- (Kpn de alom bekende Hi-Lo' met Len Dresslar en Bon- gRftun, die uit de VS af zijn. zingen ze oude 9 kerstliederen op e< ade, pretentieloze en uiterst ^le wijze, waarop de Jazz stempel heeft gedrukt Be- onderdeel naast het werk als Silent night is ®stal liederen van de op 5Ï le f tijd overleden Jazz- g fettist Alfred S. Burt. BASF brengt verder nog een elpee uiit met de titel .Festliche Weihnachten" met Robert Stolz waarop afwisselend het Robert Stolz-koor en de Schöneberger Sangerknaben zijn te horen met muziek van de Berliner Symfo- niker (BASF f 21,-). Van het knapenkoor is ook nog een apar te langspeler „Am Weihnachts- baum die Lichter brennen" (BASF f 10,-) uitgebracht, alsmede een elpee van het Tölzer Knabenchor (Haïmonia Mundi f io,-). van de Spaanse dirigent Waldo de los Rios (Hispavox f 17.50). Een man die in ons land populair werd dankzij zijn interpreta ties van de „populair klassieken' De plaat bevat een tiental arran gementen van overbekende kerst liederen. Uitstekend orchestra al vakwerk dat we u van harte kun nen aanbevelen. Dat geldt in mindere mate voor de „White Christmas"-elpee waarop onder meer Frank Sinatra en Bing Crosby zijn te horen (Midi 12.50). De kerstliedjes van de Ameri kanen ademen de sfeer waarin een kerstman als de „grote wit maker" weer goede zaken doet. Gelukkig staat daar tegenovei de al weer enkele Jaren oude Kerstplaat van Rod McKuen. Zo als de titel „New carols for Christ mas" al zegt doet McKuen een poging om het uitermate beperk te kerstrepertoire enige uitbrei ding te geven. Gezegd moet wor den dat hij verdienstelijk werk heeft geleverd. Vooral de instru mentale bijdragen van The West minster Symphony Orchestra en het aandeel dat het Westminster Choir levert aan de composities van McKuen zijn kwalitatief van een zeer behoorlijk niveau. Vermeldenswaard van het Ne gram-repertoire is nog: „Merry Christmas" door The Mills Bro thers (DOT f 10,-), de meezing- elpee „Christmas-party sing- along" (Hallmark f 8,90), het „Christmas-album" van Dean Martin (Reprise f 19,50), Christ mas whit Anita Kerr (DOT f 10.) en „Presenting Pat Boone „White Christmas" (DOT f 10.-). Niet minder dan negenenzeven tig langspeelplaten omvat het kerstrepertoire dat Phonogram in de handel brengt. Daaronder zijn 14 nieuwe populaire en 3 nieuwe klassieke kerstelpees. Voor de liefhebbers van veel variatie in kerstklanken is er 'n elpee getiteld „Music for Christmas," waarop 'n groot aantal artiesten uit de Phi- lips-stal een plaatsje hebben ge vonden. Zo zijn er op te vinder» Nana Mouskouri en The Athe nians. The „only you" Plat ters, het orkest en koor van de Franse dirigent Paul Mauriat, The Mike Sammes Singers, The Anita Kerr Singers, The Springfields en Het orkest van Syd Lawrence. De plaat kost f 12,90. Van Nana Mouskouri The Platters, Paul Mauriat en Anita Kerr zijn ook afzonderlijke elpees verkrijgbaar. In het Nederlands repertoire is een nieuwe langspeler van Ma- rietje en het Volendams opera- koor: „Kerstfeest in Volendam (Fontana f 17,50) trompettist Marty met „Prettige kerstdagen" (Decca f 12,90), Caroline Kaart die beroemde kerstliederen zingt (Philips f 10,-) een kerstplaat van Ronnie Tober (Philips f 12,90) en een dubbelalbum „Muziek vooi de kerstdagen" (Philips f 22,-) met bijdragen van o.a. het West- lands Mannenkoor, Boudewijn de Groot, Elly Ameling, de Maes- treechter Staar, Marty, Caroline Kaart, Saskia en Serge en Willeke Alberti. Nieuwe kerstplaten van kinder koren zijn er ook: „Kerstfeest met de Damrakkertjes Philips f 10,-) en „Vrolijk kerstfeest" van het Haags kinderkoor. Verder is er een nieuwe verzamelelpee met 't Westlands Meisjeskoor, het Haags kinderkoor, de koorvereniging Pro Musica en de Maestreechter Staar met als titel „Koren in de kerst nacht" (Fontana f 10,). Ook de Wiener Sangerknaben ontbreken niet: „Christmas with the Wiener Sangerknaben and others" (Philips f 10,-), terwijl ook van The Voices of Victory een speciale kerstplaat is uitge bracht (London f 10,-). De nieu we kerstuitgaven in het klassieke repertoire zijn „Christmas in Ve nice' 'met The Monteverdi Choir," The Philip Jones Brass Ensemble o.l.v. dirigent John Eliot Gardiner (Decca f 18,50), het complete Weihnachts-oratorium met de so praan Elly Ameling, tenor Horst Laubenthal, het Tölzer Knaben chor en het koor en orkest van dé Beierse Omroep o.l.v. Eugen Jo- chum (Philips tem Jan '74 f 49,-, daarna f 74,70) en een elpee vól kerstmuziek van J. S. Bach uitge voerd door Agnes Giebel (so praan), Birgit Finnila (alt), Die ter Ellenbeck (tenor) en William Reimer (bas) (Fontana f 10,-). Tenslotte een „oudje" dat nog altijd veel gevraagd wordt: de el pee „Stille nacht, heilige nacht," van de Maestreechter Staar onder leiding van Martin Koekelkoren (Philips f 21,-). Wilma oogstte veel succes met fris van de lever weggezongen Nederlands repertoire als 'Een klomp met een zeiltje", "Sui kerspin" en "Zou het erg zijn lie ve opa". Pretentieloos gezongen, met een kinderstemmetje, dat vertederde. Maar nu Wilmaatje. langzamerhand Wilma is gewor den blijken tevens de beperkingen van haar stem. Daar waar liedjes enig volume, en zuiver zingen vereisen komt haar stemgeluid nogal wat te kort. Dat blijkt bijvoorbeeld op de elpee "Wilma's kerstfeest", (f 16.90). Het klinkt allemaal erg lief totdat de krachtige passages aanbreken en Wilma er niet die klankkleur in kan leggen die voor kerstrepertoire noodzakelijk is. Dureco heeft ook een "Holland se kerstpotpourri" met opnieuw Wilma, Piet Bambergen, Vader Abraham en Ben Cramer (Elf Provinciën f 14.90) .Ook is er 'n speciale Duitse plaat van Wilma: Wilma singt zur Weihnacht, (Omega f 17.90) en een kerstel pee van het Groot Kinderkoor o, l.v. Ger Leeflang (Omega f6.90). Ander Dureco- kerstrepertoire is "Christmas" van het Utrecht Byzantijns Koor (Omega f 19,90) het sorankelende en twinkelende kerstfeest van Luis Bordon (Du reco f 13.90), Feike Asma die op het orgel zijn geliefde kerstliede ren ten gehore brengt (Te Deum f 17.90) en De Gebroeders Brou wer op trompet samen met orga nist Klaas J. Mulder (Te Deum f 17.90). De prijzen, die op deze kerstplatenpagina staan ver meld zijn adviesprijzen zoals die worden opgegeven door de platenmaatschappijen. Platenhandelaars zijn vrij hiervan af te wijken. De bijdrage van de Leidse pla tenmaatschappij CNR aan het kerstrepertoire omvat een zestal elpees, waarvan er een Is volge speeld met kerstliedjes uit diver se Europese landen als Duits land, België, Griekenland, Zwe den, Engeland, Polen .en Italië (Supraphon f 17,90). Verder twee langspelers met kinderkoren, te weten, het kin derkoor "Jacob Hamel" met een plaat getiteld "Zingen bij de kerstboom" (CNR f 15.90) en 't kinderkoor van Henk van der Velde (CNR f 4.95). Ook het Le ger des Heils is vertegenwoordigd met een speciale kerstplaat, waarop onder meer "Nu syt welle- come" "Ere zij God" eti "De her dertjes lagen bij nachjte" staan (CNR f10.-). De CNR-bijdrage, wordt gecompleteerd met een el pee van het Hulster Gemengd Koor (CNR f 15.90) en een opna me van het kerstconcert van Co- relli uitgevoerd door het Hongaars Kamerorkest olv Vilmos Tatrai, (Qualiton f 8.90) Bovema EMI brengt dit Jaar geen nieuwe kerstplaten uit. Wel is een groot aantal kerstopnamen van de afgelopen Jaren nog steeds verkrijgbaar. Op het internatio nale vlak is er bijvoorbeeld het schitterende Phil Spec tor Xmas- album, terwijl ook van een aantal Nederlandse artiesten speciale kerst-langspelers zijn uitge bracht. In die platenreeks zitten onder meer „Kerstmis met John ny Jordaan", Kerstmis met Martine Bijl. Voor liefhebbers van wat Motown-sound rond de kerst boom brengt Bovema glitterwerk van Stevie Wonder en The Temp tations uit. Een van de van CBS met Kerstmis is al en kele jaren Ivan Rebroff. Een Rus met het postuur van een Grieks- Romeins worstelaar, die de Hol landse Jenever als water drinkt, en over een stem beschikt die zo torenhoog kan stijgen en zo peil loos diep kan dalen dat Je steeds bang bent dat hij de diamant uit de groeven van Je plaat zingt. Van deze Rebroff zijn twee kerstpla ten verkrijgbaar. De eerste is ge titeld Russische Weihnacht mit Ivan Rebroff (CBS f 17.90) en de tweede Festliche Weihnacht (CBS f 17.90)Op de laatste plaat wordt Rebroff begeleid door de Re gensburger Domspatzen. Op de langspeler "Russische Weih nacht" zingt Rebroff bekende, kerstliederen als Stille nacht, O Denneboom en Alle jaren weer In zijn moedertaal en dat spreekt mij iets meer aan dan de Duit se zang van Rebroff op Festliche Weihnacht. Al met al een zanger, die even goed thuishoort onder de kerstboom als die welbekende mop. Ook de kinderkoren zjin goed vertegenwoordigd bij CBS: om er maar eens een paar te noemen: de Ver. Chr. Meisjesko ren met "Komt allen tezamen", (Ai'tone f8.90) het meisjeskoor: "De Lenteklokjes" uit Alphen aan den Rijn met "Vrede op aarde", (Artone f8.90) en het kinderkoor van het Volkskoor vam Offenbach met "Stille nacht" (CBS flO.-). Ook het kinderkoor "De Leidse Sleuteltjes olv Henk Franke, zingt zich op "Vrolijk kerstfeest" (CBS f 10.-) vlot door het geijkte kerstrepertoire heen. Een onbe rispelijk werkstukje, mede dank zij het ensemble van Rinus van Galen. Misschien had Henk Fran ke zich op wat onbekender reper toire kunnen werpen of bijvoor beeld een aantal Engelse kerst liederen iti de vertaling laten zingen. Uit het bijna 40 elpees tellende, CBS-repertoire pikten we nog: "Snowfall the Tony Bennett Christmas Album" (CBS f 17,90), "The Christmas Spirit" van John ny Cash (CBS f 17.90), "Christ mas with Conniff" (CBS f 17,90), "The Doris Day Christmas Al bum" (CBS f 10.) „Silent night", van Mahalia Jackson (CBS Een van de beste instrumentale kerstelpees, die dit Jaar worden uitgegeven is zonder twijfel de nieuwe langspeler van James Last die als titel heeft "Weihnachten und James Last" (Polydor f 21,-). Na de "vrolijk kerstfeest"-elpee die nu al weer zo'n zeven Jaar oud is, maar nog altijd goed wordt verkocht is de Duitse orkestleider opnieuw aan het werk gegaan. Het resultaat is een plaat gewor den, die helemaal de sfeer ademt van Kerstmis, compleet met klokgebeier en belletjes. De arrangementen van bekende kerstliederen als „Stille nachr. heilige nacht" en „Heidschi Bum- beidschi" zitten vol geraffineerde muzikale vondsten. Daarnaast staan er op de el pee ook een aantal eigen com posities van James Last zoals het bijna acht minuten durende "Kir- chenglocken zur Weihnachtszeit" waarin tal van carillons en be kende kerkklokken zijn opgeno men. Heel knap is ook het num mer "In der Kathedrale", terwijl James Last het "Ave Maria" dat hij al eerder arrangeerde voor een van zijn Classic-elpees nu een nieuwe bewerking heeft doen ondergaan. Samenvattendeen kerstplaat dde niet. in uw collectie mag ontbreken. Een andere bijzonder fijne kerst elpee uit het Polydor-repertoire is "Weihnachten bin Ich zu Haus" van Roy Black (Polydor f 21.-). Andere Duitse zangers die zich op het kerstrepertoire hebben ge stort zijn Freddy Quinn en Karl Gott (beiden f 21,-). Andere kerstplaten uit het Poly dor-repertoire zijn: een drietal verzamelelpees "Lasst uns froh und munter sein" (met Wencke Myhre, Peter Alexander, Bert Kaempfert e.v.a.), "Stars wün- schen frohe Weihnachten 'met James Last, Roy Black, Freddy en het Serge Jaroff Chor) en „White Christmas - Weltstars singen Weihnachtslieder" (met Connie Francis, Ella Fitzgerald, Margot Eskens, Rita Streich, Freddy en Peter Alexander). Tenslotte is er nog een speciale kerstelpee van The Partridge Fa mily getiteld "A Partridge Fami ly Christmas Card" (Bell f 21.-). f 17,90) The Norman Luboff Choir met „Songs of Christmas' 'CBS f 10,-) „Christmas with Johnny Mathis" (CBS f 10.-) „Have yourself a merry little Christmas" van Frank Sinatra 'CBS f 10,-) „A Christmas al bum" van Barbra Streisand 'CBS f 17,90) The Andy Wil liams Christmas Album (CBS f 17.90) en The Christmas Album, een dubbel-elpee waarop de mees te hiervoorgenoemde artiesten ts horen ztfn (CBS f 25,-). Carpenters op de kersttoer The Carpenters die in Nederland onder meer furore hebben ge maakt met hun langspeler "Now and then" hebben zich ook aan 't kerstrepertoire gewaagd. Ze zijn te horen op de nieuwe verzamel elpee "Merry Christmas Darling" die in Nederland wordt uitge bracht door Ariola-Eurodisc. Op de plaat staan behalve The Car penters nog een aantal artiesten uit de AenM-stal zoals Herb Al- pert en Sergio Mendes. Die laat ste twee namen betekenen mu ziek in Zuidamerikaanse stijl. En dat kunnen we met de kou hier best gebruiken. Overigens Is er van Herb Alpert ook nog 'n apart Christmas Album in de handel Op de Ariola label viert een aan tal bekende Oosterburen kerst mis. In de serie Weihnachten mit... (f 21.-) treft u onder meer aan Rudolf Sc hock. Peter Alexan der. Michael Theodore. Udo JUr- gens. Erika Köth en een Duits zingende Mireille Mathieu. Voor de liefhebbers van kinderkoren Is er het Weihnachtskorazert door 't Bielefelder kinderkoor.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 33