I
4 Is er geen nieuws is
wordt het welgemaakt
Penthesilea': tragedie
ian de onbeholpenheid
Boegeroep bij première
tonderd jaar geleden stond
- MNPAG 17 DECEMBER 1973
glIrantellfeest, 5 januari in Rijnlands Lyceum
os grijpen de toneelpremières
liend in elkaar. Vorige week liet
ibe met "De wilde eend" van
en zien, dat de monomane he-
bestorming van een idealist
onheil kan aanrichten. En
daar, de Rotterdamse Toneel-
d gaat dat nog even praktisch
ai|rijzen. Zaterdag werd de ramp
'Penthesilea" in de Rotter-
Schouwburg voor het pu
ik zichtbaar.
n neme een Oostduitse regis-
r met een opmerkelijke carriè-
die best eens wat anders wil.
klassiek werk van
Kleist, waarover
ithe destijds stelde dat het
nmin als het drama "Der zer-
chene Krug" voor het toneel
ihreven leek. Er wordt daarna
een marxistische visie in sa-
ïwerking met Heiner Müller
bewerking geschreven, die van
drama een botsing van maat-
appij-opvattingen in een over-
gstijd bewerkstelligt,
lijkt een interessant alibi
zo'n onderneming. Want wat
iben wij nog te schaften met
typisch Duits bevlogen geval
het begin van de negentiénde
drama, waarin Von
ist Achilles en de koningin der
azones met opgewonden ziele-
id een soort kat-en muis-spel
beleven van wisselende allure?
Griekse krijgers en de Amazo-
zijn tijdens de Trojaanse oor-
om beurten aan de winnende
d en dat stelt de ontoelaatba-
liéfde tussen Penthesilea en
illles vanuit hun beider maat-
appelijke achtergrond in een
ids ander licht.
schrijver heeft duidelijk op de
terleuze zieleroerselen van de
hoofdfiguren gemikt en die
zijn afstand nemen tot de
ifklarung" tot een soort dra-
De Nederlandse première
„Penthesilea" van Heinrich von
Kleist is zaterdagavond in de
Rotterdamse Schouwburg met ge
fluit en boegeroep ontvangen. Het
heeft er zelfs even naar uitgezien
dat de voorstelling zou mislukken.
Vele toeschouwers vonden sommi
ge gedeelten
ma ridicuul er
haaldeljjk vol rumoer van proes
tend en zelfs schaterend gelach.
Later ontstond er een sfeer van
geïrriteerdheid, doordat verschei
dene van de spelers en speelsters
zeer moeilijk te verstaan waren.
matische muziek uitgebouwd. In
de bedoelingen van nu is "Penthe
silea" tegen zijn eigen wezen in
gebruikt, ook al stelt regisseur
Marquardt dan naar Marx dat de
klassenstrijd zich weerspiegelt in
de verhouding tussen de seksen.
Deze aanvechtbare opvatting zou
nog tot daaraan toe zijn, het zoe
ken naar nieuwe wegen om uit de
toneelimpasse van dit moment te
raken en een grotere binding te
vinden tussen het theater en deze
tijd, kan alleen maar worden toe
gejuicht. Maar enkele theaterwet-
ten moeten daarbij niet zonder
meer over boord worden gegooid.
Ook al is er vier maanden naar
stig aan deze "Penthesilea" gere
peteerd, met een produktie ad hoe
als deze is dat volkomen zinloos.
Alleen op veel langere termijn
kunnen bedoelingen, als hier val
len te bevroeden, worden waarge-
maakt.Met het aanwerven van fi
guranten en enkele tonelisten in
aanbouw, die dan gepeld worden
uit hun "toneeltrucs", blijken de
hooggestemde ambities alleen nog
maar een lachertje.
op
am do bo
Geupend,
vrijdag 9 uui
3D pd feestdag
geschil
toonstellingen
ilerle Van der Vlist (Botermarkt
lurwetenschappen dag 10
3dag 1 4 uur
enhal- dag 106 uur Zondag
Leidse bioscopen
i]en), Koen Mertens (keramiek), Camera: "Hammersmith
f Blankenvoort
fan Dick Briel Tt/m 31 decem-
lerle Van der Vlist. Botermarkt 3,
a. expositie 'Kunst als geschenk"
11 dec Openingstijden dl t/m za.
18 Jr., dag. 7.00, 9.15
na. en dl. ook 2.30 uur.
Kindermatinee: "Kuifje
aquarel- Zonnetempel", al. woe. ei
t alleen
tfdellng da
lasse dag 1
3.45 tot 19.'
-J.il
deling dag v 15 tot
Endegeest, dinsdag en vrijdag 13—
14.30 'e zondags 11 12 en 1415 u eer
ste klasse de gehele dag
Annakllnlek- dag 13.30-14.30 en 18-19 u
ACADEMISCH ZIEKENHUIS
Nachtfilm: "Borsalino". 18 Jr. vrij.
Lido: "Live and let
30, 7.00. 9.15 uur, zo. c
Luxor: "De stalen ai
erste Binnenvestgracht 33 zaal 6
len Te
la. Je
len Tentoonstelling "Reizen door
»seveltstraat 3
sstraa
Deljl)
afspr 01751—591. of 1714
lismuseum ran oudheden (Ra-
Jerkd 10 uur voorm.—
3d 1—5 uur aam
runst uit eigen bezit
zonder boneer Uagel
-straat 40 Galerie Ka-
Gaoer Wisselende expositie dl
14 Ir. dag.
1.45 uur.
t", 18 jr. dag.
Elke dag
15.00-18.00 uur
18 30-20 00 uur
Voor de prematurenafdellng gelden de
volgende bezoekuren (alleen voor ou-
Nachtfllm: "Meisjes met ge
pende lippen". 18 Ir., vrij. en zat.
30 uur.
itudio: "Paper Moon" 14 Jr. dag.
3, 7.00, 9.15 uur, zo. ook 4.45 uur.
Trianon: "La grande bouffe", 18
dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur. zo. 2.15
4.30, 7.00. 9.15 uur
Bezoekuren Ziekenhuizen
Ulaconessennuls re Kr dagelijks van
:el11ks van 13 15-14 00 i
lopend
de hoofi
clais kaarten vérstrekken
hoofdverpleegkundige
Alphen aan den Rijn
Kinderafdeling 1100 14.00—14 46
lageiilks vaD I4 00-19.0U uur
St Elisabeth-ziekenhuis klasseafde-
fclasse 14.00—14 46 en 18.09—19.00
ngen Volwassenen dee
ur v 14 tot 14.45
tot 19.45 uur I
llng 16 00—17.00
n voor echtgenoten 19 0020.00
Kinderafdeling 16 0016.30 uur
W 9Tu
teuws
H december 1973
'de krant:
- Veertig jaar geleden, toen
w bevolking van Londen an-
]*rhalf mïllioen bedroeg, wer-
kn er jaarlijks 41.000 perso-
wegens dronkenscha-p en
wegens verschillende
tisdrijveji gearresteerd
'hans, nu het zielental tot
tijna vier millioen gestegen
h zijn de cijfers onder die-
Wde rubrieken 33.000 en
De Engelsche schilder Hol
man Hunt heeft een stuk ten
toongesteld, "De schaduw des
Doods" genaamd, voorstellen
de Jezus van Nazareth als
timmerman in zoodanige
houding, dat zijne schaduw
op den muur den vorm ver
toont van een kruis. Deze
schilderij, die dagelijks een
groot aantal toeschouwers
trekt, is door den kunstkoo-
per Agnew van den schilder
aangekocht voor de ongehoor
de som van f 126.000. De heer
Agnew biedt het op zijn beurt
aan voor f 180.000.
Vijftig jaar geleden:
De kans op rechtstreeksche
onderhandelingen tusschen
Duitschland en Frankrijk
België ter zake van de bezet
ting van het Roergebied staat
goed. In het bezette gebied
zijn weer eenige verlichtin
gen aangebracht, o.m. door
de afschaffing van verorde
ningen betreffende de beper
king van het binnenlandsche
steenkolenvervoerHet ver
keer tusschen het bezette en
het onbezette gebied wordt
toegelaten voor inwoners van
het bezette gebied maar blijft
nog verboden voor de inwo
ners van het niet-bezette ge
bied tenzij zij een verkeers-
vergunning hebben. In de
Belgische douanezone zijn
meer dan 300 Duitsche doua
niers weer in dienst gesteld.
PANDA EN DE MEESTER-STER
5123. Voordat het meisje had kunnen vluchten, had het
monster haar reeds gegrepen.
„Urrrggg!" riep hij, terwijl hij zijn handen om haar hals
klemde. „Grroml"
Een ogenblik keek Panda verstard van schrik toe, maar toen
vermande hij zich, en begon de engerd verwoed op de rug te
stompen.
„Laat dat!" riep hij. „Blijf van haar af, lafaard! Durf je wel?!"
De griezel liet verbluft zijn handen zakken en k°ek onzeker
naar de film-regisseur die naderbij snelde.
„W-wat doet deze acteur hier, meneer Knipper?" vroeg hij.
„Is het verhaal soms veranderd?"
„Niets ervan!" riep de regisseur kwaad. „Dat is geen acteur,
maar een assistent. Hij tvas assistent want nu heb ik hem
ontslagen. Vooruit! Verdwijn! Voordat je nog meer repetities
voor de film verpietert!üü
De vreemde Duitse verwarring -
ook in de films van Straub hoor
baar en zichtbaar - waait over,
dat taal niet meer als taal be
hoeft te worden gehoord, maar als
een wezenloos gewauwel. De ac
teur staat in Diepere Zin in de
weg met zijn plastische theater-
middelen^ Een toeschouwer riep
zaterdag bij de première: harder
praten. De arme. Het werd het
feest der figuranten, de tragedie
der onbeholpenheid. Een rimpello
ze opzeggerij van teksten, die hier
en daar nog wat potsierlijk kon
gaan werken in een rommelig Ju-
teparadijs.
Door de impressie heen dat men
oog in oog zat met een te hoog
grijpende lustrumviering van
meisjesstudenten, viel nog Juist te
erkennen, dat Fritz Marquandt
met steun van goede acteurs best
iets in zijn mars zou kunnen heb
ben. Het is in elk geval moedig
van hem geweest, dat hij zijn op
dacht niet enkele weken geleden
teruggaf. Wie veel beleeft aan
blote linker vrouwenborsten kan
aan "Penthesilea" misschien zijn
genoegen hebben.
Het geval wordt zaterdagaovnd
5 januari op de planken van het
Rijnlands Lyceum gezet.
Piet Ruivenkamp
De
avonturen
van
Jommeke
De
zingende
oorbellen
Kooktip
KERSTKRANSJES
Snijd en hak met 2
messen 125 g ijskoude bo
ter door 200 gr gezeefde
bloem, een snufje zout en
50 g witte basterdsuiker
tot een kruimelig meng
sel ontstaat, waarin boter
en bloem niet meer afzon
derlij k te onderschei
den zijn. Meng er een ei
dooier door, een volle thee
lepel citroenrasp en 1 a 2
eetlepels koud water, en
kneed het mengsel zo
vlug mogelijk tot een
deegbal. Leg deze een 30
min in de koelkast, afge
dekt met folie. Rol 't deeg
daarna tot een dunne lap.
en steek er ronde koekjes
uit. Het midden steekt u
er ook uit. eventueel met
een appelboor. Leg de
koekjes op een licht be
boterde bakplaat en be
strijd ze met een losge
klopt ei of alleen maar
eiwit. Bestrooi ze met een
mengsel van kristalsui
ker of grove witte kandij
geschaafde amande-
en zet de bakplaat 'n
kwartier in een voorver
warmde, vrij hete oven.
WINA BORN
FRED BASSET
1529
moetje nou zien,iMt^
er corns evond? in
rtrxjn etensbak terecht
V komt!
'etjes van de ham, een beetje
macaroni, 'n stuk* cake en iets wan
Willem Duys over de televisie:
HILVERSUM (ANP) Televisie- Hij zei dit zaterdag op een bijeen- houd". Een zelfde verzadigingspunt
presentator Willem Duys is van oor- komst van staffunctionarissen uit het heeft z.i. ook zijn programma "Voor
deel, dat "de televisie thans zoveel bedrijfsleven in de AVRO-studio in de vuist weg" bereikt. Reden waarom
informatie geeft, dat men door de Hilversum. Volgens Willem Duys hij er eind van het vorig seizoen mee
bomen het bos niet meer ziet. Als er heeft de televisie inhoudelijk een ver- is gestopt, ook omdat de formule zich
eens geen nieuws is, wordt het wel zadigingspunt bereikt. "Nu gaat de niet voor variaties leende,
gemaakt. vorm belangrijker worden dan de in- Duys zei het eens te zijn met
critici, die hem verwijten, dat hij in
zyn presentatie alleen maar stroom
afwaarts gaat. "Er zijn in Hilversum
al genoeg mensen, die liever tegen de
stroom in gaan. Het blijkt, dat men
ook wel eens een fatsoenlijke ge
sprekspartner wil hebben, zodat de
mensen zich happy voelen en het bij-
voorbeeld mogelijk wordt om zelfs
iemand als Herman Krebbers eens te
strikken", aldus Willem Duys.
De basis voor een succesvolle pre
sentatie ligt volgens Duys niet in
een degelijke voorbereiding of een
deskundige benadering, maar in de
gemoedelijke, amicale en vriendelijke
wijze, waarmee men de mensen tege
moet treedt. Eigenschappen die vol
gens Duys naast hijzelf ménsen als
Mies Bouwman, Johnny Kraaykamp
Barend Barendse bezitten-