Veel dingen waar we ons vroeger druk om maakten jlijken nu futiliteiten' Ongeluk van rrote nvloed ?eweest dp privé- even van ohn en innemarie pa;n;r jDUITSE TV [[^^MQgrarnma\ 18 SATERDAG 8 DECEMBER 1973 RADIO - TV - KUNST PAGINA 5 Door Yvonne Parre 'g'?b ir g'w kerk Vanav. van ieid van ruim een Oster weer terug 1 is het ex-Lurelei tisje te zien in het et filmprogramma een briefkaart op de eerste Haar medewerking aan dit puladre programma na geruime zwijgen moet niet worden ge- als een knipoog naar andere I igrammamakers, want, eerlijk is üjk, Annemarie hoeft niet zó no- •uitslaud I 4.30 (Z/W) Programmaoverzicht Qr het weekend. 14.25 (K) Joura. 45 IK) Voor de kinderen. 15.15 (K) Wl sprogramma. 15.45 (K) TV-quiz. n 45 (K) Economisch magazine. 17.15 nreportage. 17.45-18.30 (K) Dalreportages (Regionaal pro- NDR: 18.30 (K) TV-serie. igrammaoverzicht. WDR: 14.00 (K) Woche-Hler und Heute. 19.35 (Z/ Jazz) 20.00 (K) Journ. en weer- cht. 20.15 (K) Volksspel. 21.40 (K) erijtrekking. Aansluitend (K) Journ -eerbericht. Daarna (K) Das Wort Sonntag. 22.00 (K) Foreign ex- je, Engelse speelfilm uit 1969/ ?0 23.15 (K) Journ. Eweites Deutsches Femsehen 13.45 (K) Programmaoverzicht komende 14.15 (Z/W) Amu- 14.58 (K) Journ. t)(K) Filmreportage 15.30 by-p: (K) r-programma. 16.00 (K) Filmpor- '7.00 (K) Journ.17.10 Informaties ningen uit de bondsrepubliek. (K) Film. 18.00 (K) Jeugdpro- mma. 19.00 (K) Journ. 19.30 (Z/W) -f,,~ 0""' Filmr *kampfé lerikaanse speelfilm Uit 1945. 050 (üse reportage 10.15 Programma- erz. 10.45 Inf. progr. 11.30 Kinder- >gr. 12.00 Der Intern. Fruhschop- 12.45 Weekjournaal. 13.15 Pop- ifilm voor kinderen. 13.45 Bekend- ïaar v.d. Duitse TV- Sportjournaal. 19.00 nl. correspondenten. Sportjournaal. 20.00 Journaal 20 Tatort: Tsjechoslow. 22.35 Journaal en wber. 22.40 UNO-Galaconc. fweites Deutches Femsehen •45 Amusements programma. 10.30 overz. 11.00 Doppelganger. Weekkron. 12.00 Het zondags- 12.50 Wetensch. comm. 13.00 t- en muz. 13.35 lm Reich der wil- Tiere. 14.00 Kmderprogr. 14.30 Sprache der Zeichen. 15.00 Heute. Oo Aciventsliederen. 15.10 Ware ge- [rtenissen en opmerkel. personen. •40 Tarzan, der Verteidiger des Ur- bs. 17.00 Sportrep. 18.00 Journaal. Jefdadigh. uitz. 18.10 Bonanza, 'ournaal. 19.15 Dagboek uit de kerk. 19.30 Bonner Perspekti- 20.15 Porgy and Bess. 22.00 bniaal en sport. 22.15 Literair "Kr. 23.00 Journaal. 23.05 Orgelconc. MAANDAG •ederland I OS/NOT: 11.10-11.35 Schooltelevi- TELEAC: 12.30-13.00 Landbouw- 'POP- 19-30 (K) Het NOS: 20.00 (K) Journ. AVRO: <K) Cannon: Slechte honden en linge dood. tv-filmserie. 21.10 (K Gala de 1' Union des Artistes. (K) Televizier Magazine. NOS: rfcl -45-22.50 (K) Journ. Nederland II iaar]NOS: i8.45 (K) Tita-tovenaar. uj f (K) Journ. NCRV: 19.05 (K) In 5, 1 soete sulkerbol, tekenfilmserie. 19.10 'De Beverly Hlllibillies, tv-serie. «iSTweekamp- een kwis voor n. 1 Welbare scholieren. NOS: 20.00 (K) ref NCRV: 20.21 (K) Boerin in v a"krijk-tv-serie. 21.05 (Zw/w) Hier Nu. 21.45 (K) Muziek in Uw straat- 22.35 (K) Avondsluiting en koor- ■"t- NOS: 22.45 (K) Journ. TELEAC: '•23.20 De ündernemer-les 4. Er is de laatste tijd veel gebeurd in het leven van Annemarie. Ze trouwde in 1970 me<t John Vis, ge neral-manager (algemeen directeur)' van platenmaatschappij CBS, ver welkomde eind 1971 zoon Erik Jan. Ze was begin dit jaar samen met haar man betrokken bij een zwaar ongeval. Vooral dat ongeluk heeft beider levensopvatting onbewust ge wijzigd. In 'hun fraaie witte woning op een steenworp afstand van het Zand- voortse strand praten John (44) en Annemarie (31) op een natte, win derige avond over 't jongste verleden. De grote kamer, waarin 't gesprek wordt gehouden, ademt een rustige sfeer uit. Zowel Annemarie als John zijn echte huismussen, verzot op „bomen" met vrienden en collega's in hun eigen omgeving. In eerste instantie is John de spreekbuis deze avond. Annemarie, drie maanden in verwachting, houdt zich wat op de achtergrond. Ze is rustiger en wijzer geworden naar het lijkt. Later zal ze daarover het volgende zeggen: „Ik heb erg veel van John geleerd. Vroeger was ik een stuk subjectiever en agressiever met mijn mening. Maar ik ben nog wel vaak wat luidruchtigJohn daarop inhakend: „Gelukkig wel. Overigens is ze een geweldig klank bord. Wat muziek betreft is ze erg objectief. Aan de andere kant kan zij ook ongezouten een mening ge ven, terwijl het voor die ander in de kamer die bij de produktie be trokken is, dan niet zó leuk is. Eer lijk is het wel". Annemairie nog even terugkomend op diie verandering: „Ik ben wel rustiger en milder geworden. En ik begin nu ook vanuit het publiek te denken. Ik probeer nog steeds tek sten te schrijven. Eenvoud daarin blijkt toch wel erg moeilijk. Dit jaar, een abnormaal Jaar, is van die teksten niet veel terecht gekomen. Hoe kwam de plotselinge ongewilde rustpauze over? John, die de langste tijd in het zie kenhuis lag en nog herhaaldelijk terug moest komen (schedelbasis, ribben door longen, maag en mid denrif en een vernield been)„Na zo'n doodklap begint een proces te werken. In het begin reageer Je slechts apatisch. Later ga je inzien dat een heleboel dingen, waar je je druk over maakte, futiliteiten zijn. Je wordt lakonieker, ziet betrekke lijkheden in en je weet Ineens dat het zinnetje „als Je maar gezond bent" ontzettend belangrijk is". Zowel Annemarie. die drie maanden in het ziekenhuis lag (gebroken en kel en arm op twee plaatsen en drie gebroken ruggewervels), als John, die zich nu nog op krukken voortbeweegt, geloven dat een der gelijk voorval hun leven drastisch heeft beïnvloed en nog zal be ïnvloeden. Het samen meemaken van zo'n situatie (het elkaar opbeu ren na de crisis en het wachten op totaal herstel) verstevigt de onder linge band ten sterkste. Opmerkelijk m dit afgelopen Jaar zijn de vele blijken van waardering van vrien den. kennissen en vreemden ge weest. Beiden hebben erg veel rela ties. Maar dat men in zó grote ge tale van zich liet horen, op bezoek kwam en leuke attenties stuurde, hadden John en Annemarie nooit verwacht. John: „Die belangstelling was enorm. Geweldig om dat te onder gaan. Je schaamt je nu erg, omdat je nooit hebt geweten dat zoiets zo veel kan betekenen. Vroeger als er een kennis of een vriend in het zie kenhuis lag, had je vaak de bedoe ling om er langs te gaan. In veel gevallen kwam er niets van. Nu, na dit alles voel ik me zo'n stomme ling, dat ik die belangrijkheid nooit heb ingezien". Alvorens dit onderwerp af te sluiten spreken zowel John als Annemarie hun grote waardering uit voor de artsen van het Haarlemse Elisabeth Gasthuis. „Onvoorstelbaar knap". Terug naar Annemarie en John en de verhouding tot hun werk. Wat Annemarie betreft is het bewust stilletjes. „Ik ben nooit op een car rière uitgewest-. Dat leek in het begin wel, maar je moet tenslotte leven. Ik had het toen niet voor het kiezen. Door Lurélte en Hadi- massa werd ik plotseling in de vaart der volkeren opgeslokt". „Momenteel is het gezin belangrijk. Elke avond het land in bij een ca baretgezelschap zie ik niet zitten". En tv? „Ja, iets leuks als „Hadimassa", dat je maar een week per maand aan tijd kostte, blijft natuurlijk .zalig om te doen. Maar het is 'er Jam- mergenoeg niet meer. En al die pa nels hoeven ook niet. Dat avond is een uitzondering. Het zijn leuke uitzendingen en daarnaast ben ik filmgek. Dankzij mijn vader (Guus Oster), die in het ziekenhuis het blad „Filmfan" voor mij mee bracht, ben ik tevens aardig geïn formeerd geraakt". Zou John een eventuele carrière van zijn vrouw wel accepteren? Tenslotte werkt hij overdag en zou zij dan in vele gevallen 's avonds de deur uitmoeten. John: „Het zou natuurlijk grote on zin zijn om zoiets te verbieden. Stel dat het zó zou zijn, dan zijn er twee mogelijkheden. Of het zou geen probleem zijn, of het is vragen om moeilijkheden. Toch zou ik het erg toejuichen als er voor tv weer eens iets was. waarover ze erg en thousiast kan worden". Voorlopig is het voor Annemarie genoeg om Joh's klankbord te kun nen fungeren. Ze is erg in zijn werk geïnteresseerd. Wat houdt dat werk van John in? Hij, relativerend: „Ze hebben daar allemaal van die dure namen voor tegenwoordig. Vrij vertaald is het zo'n beetje het hele beleid met als onderdeel het „directeur artistique- schap" het begeleiden van artiesten en hun repertoire-keuze. Vooral dat laatste facet is erg boeiend. Je komt vaak voor verrassingen te staan. Bijvoorbaat kun je al dik wijls niet stellen of iets een succes zal worden. Neem nu een plaat als „Introspection" van Thijs van Leer en Rogier van Otterloo. Dat een dergelijk produkt een klapper zou worden, lag buiten de verwachtin gen. Gerard Cox en het nummer „Het is weer voorbj die mooie zo mer", het paasei van Sinterklaas, wisten we daarentegen wel een troef in handen te hebben". John, sportief, joviaal, is allerminst het proto-type van een platenbons. Hij zegt zichzelf ook bepaald niet de grote Jongen te voelen; „Ik ben niet zo'n ambitieus baasje. Ik ben erin gerold." trompetstudie, maar schakelde over op sax. Speelde jazz en bop met zonnebril en formeerde een. eigen orkest met daarin zware jongens als Nedley Elstak en Matt Mathews. In 1951 stopte hij ermee en ging zich meer en meer op de produktie van platen concenter en. Hij is blij met deze achtergrond en zegt in zijn branch steeds meer di recteuren te ontmoeten, die zelf ook een creatief verleden hebben. John: „Dat imago van de zakelijk, gladde boy verdwijnt gelukkig meer en meer. Creativiteit in welke vorm Hoewel geen ambitieuze is John Vis altijd al een nijvere baas geweest. In de oorlog begon hij met een dan ook wordt belangrijk in een dergelijke functie. Gelukkig, want de omgang met elkaar is gezonder. Het beraden gebeurt op gelijk ni veau-en er is een natuurlijk respect aanwezig op basis van een weder zijdse inbreng op artistiek niveau." Via de plaat maakte John Vis niet alleen een opmerkelijke loopbaan maar leerde hij ook Annemarie be ter kennen. John: „Ik wist van haar bestaan af, want in principe kent elke Ne derlander de ander en vooral in dit vak. Toen zij met haar vader en Willeke Alberti het Grand Gala du Disque «door hem georganiseerd) presenteerde, nam ik de kans HILVERSUM VARA: 18.00 Nieuws. 18.11 Dingen van de dag. Politieke Partijen: 18.20 Uitzending van D.S.'70. VARA: 18.30 (S) Varié - een afwisselende zaterdag se vooravond. 19.30 (S) Brassband Ma gazine. 20.00 (S) De VARA feliciteert. - verzoekplatenprogramma verwachte wendingen. 21.55 Boemerang ""'jl de afgelopen week, kritisch overal. 23.05 Ach ja... de Jaren 50. verder? 23.55-24.00 Nieuws. (S) Close-up. 19.00 (S) Concert h la carte: klassiek verzoekplatenprogram ma. 20,00 Nieuws. 20.05 Aktua-klank- beeld. 20.30 (S) Klaviertuos'.teiten 20.55 (S) Om de kunst. 21.15 Heilige HILVERSUM II ZONDAG 9 DEC KRO:_8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 (S) Eucharistievier. 11.00 --- achtergrondlnf. kefk en samenlev. 12.30 Nws. 12 40 Echo 1250 Buitenl komm NÓS 1300 (S) Zondagmiddagouverture. concert geb.ork. met muz. In d< Adempauze: en kult. magazine. 16.00 Hells. 18.00 Radioportret. IKOR; 18.30 Het Geladen Schip. 18.58 Wilde Gan- NOS: 19.00 Nws. 19.07 (S) Muz. de Middeleeuwen Renaissance. Barok. 20.30 Bertien, hoorspel, plm. 22.00 (S) Mo derne muziek (gr.). EO: 22.30 Avond overdenking. 22.50 Klankbord: actuali- speelplaats v.h. heil. 21.3 gramma. 23.55-24.00 Nieuws. HILVERSUM III NOS: lè.02 Joost mag niet met o.a. de Combo Tonny Eyk. 22.0 Strictly Country Style. 22.30 (S) Jazz- 9.02 (S) Juist op zonda) Muz. Mozaïek. VARA: ll.C platenprogr. 10.02 (S) 2 (S) Klink (S) Bent u daar nog? 6.00 (S) Mor genstemming. 6.45-7.00 Zondagmorgen. ZONDAG vroege zondagmorgen. (9.00 Sportmed.). HUMAN. VERB.: 9.45 Martelen, disc, progr. IKOR: 10.00 Onderweg v.d. hak op de tak de kerk door. 10.30 Dst van Schrift en Tafel. 11.25 Wilde Ganzen. 11.30 De Open Deur. 11.50 Reflecties op de toekomst (111). AVRO: 12.00 (s) Mu- en muz. 18.02 Joost mag niet KRO: 19.02 (S) KRO-op-Drie: Tom bola. 22.55 Med. 23.02 (S) Voer voor vogels. 0.02 In the still of the night. 202 (P)laatwerk. 4.02-7.00 Vincent van Engelen Show. RADIO NEDERLAND MAANDAG 10 DEC. VOOR 18 UUR HILVERSUM I VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgvmn. dag. 8.23 (S) Spitsuurvi Waterst. 9.40 9.50 (S) Muz. NOS: 12.00 zikaal Onthaal 1300 Nws. 13.1 listen: Blokfluit-recital: oude en mod. muz. NOS: 14.30 Radiorama: Talentenjacht! 1) 15.10 Van Tata Radioprogr.'s in de belangstelling. 16.15 Journalistenforum. VARA: 17.00 Qua- Strijkork. Den Haag Haag' deze week. VPRO: 12.15 VPRO- Maandag; luchtig magaz'- - klass. Nws. lepel kinderen draaien hun eigen plaatjes. 16.30 (f heidsvoorl.: 17.40 AVRO: 17.55 Med. HILVERSUM II NCRV: 7 00 Nws. NEDERLAND I 16.00 De ondernemer les 3. herh. (TELEAC 16.02 Jong geleerd, oud gedaan, een familieprogramma (VARA) 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Coronation Street (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 De Sabijnse Maagdenroof, klucht in 5 bedrijven (VARA) Dit toneelstuk heeft vrijwel niets met de legende van dezelfde naam van doen. Het heeft de structuur van een klucht. Bekende acteurs en actrices als Ton Len- sink, Heieen Pimentel, Margreet Heemskerk. Allard van der Scheer, Marja Habraken, Kitty Janssen, Jeróme Reehuis, Elly van Stekelenburg en Steye van Braaden- berg zorgen voor een dolle avond. 22.00 De ombudsman (VARA) 22.30 Een man over de vloer, tv-serie (VARA) 23.00 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Voor een briefkaart op de eerste rang (KRO) Speciale gast in deze aflevering is Joop Dodcrer, die een belangrijke rol vervult in de nieuwe Nederlandse film "Op de Hollandse 'toer". Het filmverzoekprogramma bevat fragmenten uit de tekenfilmserie "Speedy Gonza les", de film Jesus Christ Superstar" en de film "101 Dalmat ions". 20.00 Journaal (NOS) 20.20 MIK muzikale show (KRO) Aan deze uitzending werken mee Thérèse Steinmetz, Mouth MacNeal en de Duitse operettester Mar git Schramm. 21.10 Brandpunt (KRO) 22.00 Marty Feldman Comedy Machine: amusementspro gramma (KRO) 22.50 Epiloog (KRO) 22.55 Journaal (NOS) 23.00 Het lied van de week (IKOR-KRO/RKK-NCRV) NEDERLAND I 15.00 Journaal (NOS) 15.02 Openbaar kunstbezit 15.07 Het programma met de muis, kleuterserie 15.35 Star Trek een science ficton serie (11) (NOS) 16.25 Suriname/Antillen 2 delen Koninkrijk, documentaire film (NOS) 16.55 Voetbal- en toto-uitslagen (NOS) 17.00 Vesperdienst (IKOR) 17.30 Wilde ganzen (IKOR) lg.20 Voorlichtingsprogramma: Hoe word ik de computer de baas? (TELEAC) 18.45 Voorlichtingsprogramma: cursus landbouw (TELEAC) 18.55 Ti-ta-tovenaar (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Het wonder der natuur: gekleurd naar het leven, na tuurfilm uit de serie Audubon Wildlife Theatre (AVRO) 19.30 Jonge mensen op weg naar het concertpodium (AVRO) De solisten zijn: de Zweedse violiste Nilla Pierrou, de Hongaarse cellist Csaba Onczay en de Hongaarse so praan Ilona Tokody. Het programma vermeldt werken van Mozart, Tsjaikowski en Puccini. 20.20 Hier Parijs, hier Jan Brusse (AVRO) 20.30 Het land der Vaderen: Palestina of Israël? documen taire (AVRO) Waarom dat confliot? Waardoor zijn die scherpe te genstellingen, die al tot zoveel bloedvergieten aanlei ding hebben gegeven, ontstaan? Waarom staan Ara bieren en Israëlieten als vijanden tegenover elkaar? Michael Deakin en Tony Essex hebben voor Yorkshire Television een documentaire gemaakt, die door de ARVO-'televisie wordt uitgezonden. Zij zijn er in ge- imponerende hoeveelheid archief opna- op een te stellen, de geschiedenis vanaf het begin van deze men, een document i uiterst objectieve mai conflict wordt weergegi eeuw tot het jaar 1948. 22.10 Ontdek je plekje (AVRO) 22.25 14-daagse visie op aktueel Humanisme (Humanistisch Verbond) 22.45 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.47 Vooraf informatie over schooltelevisie (NOS) 18.50 Woord voor woord (IKOR/KRO/RKK) 18.55 Ti-ta-tovenaar (NOS) 19.00 De Vrijbuiters, jeugdserie (NOS) 19.25 Studio Sport (NOS) 20.40 Journaal (NOS) 20.45 Bellevue: gesprek met mr. P. H. H. Kooymans (NOS) Henk Neuman praat met de staatssecretaris van Bui tenlandse Zaken, die hoogleraar in het volkenrecht is geweest en deel heeft uitgemaakt van de commissie Van Rijckervorssel. 21.35 Wat doe je voor de kost?: informatief programma in spelvorm (NOS) 22.10 Zienswijze: discussieprogramma (NOS) Deze uitzending is gewijd aan de vraag: Hebben be grippen aJs zonde, boete en ascese hun oude betekenis verloren? Aan de discussie nemen deel mevrouw L. Kuylman-Hoekendijk (schrijfster), pater N. Wesseïing De TROS heeft nu een aan vraag in gediend om a-omroep te worden, maar er was giste ren blijkbaar nog steeds geen ruimte voor een actualiteiten rubriek, hoewel er toch nieuws genoeg is de laatste tijd. Om dat ook Hier en Nu gisteren niet aan de beurt was in het NCRV-programma (alleen kwam premier Den Uyl even in een ingelast uitzendinkje nade re mededelingen doen over de 15 liter benzine die we per week mogen verbrassen), moes ten we het laat in de avond vooral hebben van een Ikor- programma over de gastarbei ders. Minister Pronk noemde het tot nu toe gevoerde beleid een „onmenselijk litbuitingsbeleid", omdat de gastarbeiders als koopwaar werden (en nog steeds worden) verhandeld. Ze zijn goed genoeg om twee Jaar, zonder gezin te komen werken, daarna moet het liefst afgelopen zijn. want dan gaan ze te veel kosten. Een wer vingsambtenaar in Tunesië, liet de kandidaatgastarbeiders allerlei kunstjes verrichten. Je houdt je hart vast als Je die arme opsodemieter ziet worstelen met zyn Frans, ter wijl het alleen maar de bedoe ling is dat ze bij Daf een be paalde moer komen vast draaien. en Je bent geneigd zo'n onderkoelde wervingsamb tenaar een onmenselijke robot te vinden, maar misschien (denk ik dan maar wanhopig, in een uiterste poging tot ob jectiviteit) is dat ook weer een beetje overdreven. In ieder geval krijg Je niet de indruk dat de gastarbeiders die de selectie hebben doorstaan van minder allooi zijn dan de willekeurige voorbijgangers die over het gastarbeidersprobleem werden geïnterviewd. Een be hoorlijke zin komt er niet uit. een behoorlijke gedachtengang wordt nauwelijks ontwikkeld. We kregen ook nog de bescha mende beelden te zien van de manier waarop de Westeurope- sche toeristen zichzelf verma ken. en ook worden bezigge houden. in Tunesië. Bescha mend zowel voor ons als voor de Tunesiërs zelf. Als je die straatinterviewtjes hoort, en dat toeristenvermaak gadeslaat, krijg Je toch de stellige indruk dat 90 procent van de Neder landse toeristen niet voor een reis naar Tunesië geselecteerd zouden kunnen worden, als zij tevoren een soortgelijk exa mentje zouden moeten afleggen bij een soortgelijke wervings ambtenaar NICO SCHEEPMAKER Hawaiians Show. 12.21 tulnb. 12.30 Nws. 12.4 9.35 Vandaag dit. morgen ng. 20.00 VPRO- jonge werkende Het levende (S) Hier en nu. 12.50 Makro: econ. rubr. 13.00 <S) Johan Willem Friso-kapel. 13.15 (S) Prom. Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu. 7.55 Aangestipt: progr. overz. 8.00_Te klein ra'dlokpor rijksgenoten. 17.30 Nws. 17.32 (S) Hier HILVERSUM III 14.05 Schoolradio. 14.30 KRO: 7.02 (S) Vroeg (S) In de kaart gespeeld: ver- zoekpl.progr. 22.30 Nws. 22.40 Radio journaal. 22.50 (S( Vanavond laat sport: sport en muz 23.5524.00 (S) Plein publ.: n- dlo 6: maandagmlddagmagzlne Bouwman. 9 03 Uit de lucht1 pen. 11.30 Verzoekpl. 12.03 10.30 Nws. 11.00 (S) V.d. kleuters. 11.15 (S) Zllverpraat. 11.55 Med. 12.00 16.30 (S) Hier en nu. 16.50 Diaats: toerisme en recreat Overheidsvoorlichting: Ontmoeting

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5