Synoden en het
Midden-Oosten
9
g
9
C
tsm
Talenten
Kerkdiensten Leiden en omgeving
cssnsEmzEv
ZATERDAG 8 DECEMBER IS
Op de generale synode van de N.H. Kerk is men niet tot vele besluiten gekomen. Het
was een mager resultaat. Het enige besluit (dan afgezien van benoemingen, verande
ringen in de kerkorde enz.) is af te zien van de officiële titulatuur voor leden van de sy
node als zijnde „hoogeerwaard Dit besluit is unaniem, met algemene stemmen, geno
men.
We vinden dit natuurlijk een lof
felijk besluit, dat past in het kader
van deez tijd. De titulatuur stamt uit
voorgaande eeuwen toen men nog
een soherpe scheiding maakte tussen
de verschillende standen waaruit de
bevolking van ons land bestond. Dat
moest ook tot uiting komen in de ti
tels waarmee iemand werd aange
sproken. Veel te betekenen heeft de
ze synodale beslissing overigens niet
want die zaak is praktisch toch reeds
achterhaald. We krijgen steeds meer
poststukken waarop onze naam al
leen maar wordt versierd met een
ds.
Het is trouwens ook een stukje be
zuiniging in deze tijd. Het verbaast
ons dat er nog geen actiegroep is,
In deze tijd van democratisering,
die zich hierop geworpen heeft. Ook
de succes-agenda zou daarmee een
stukje ruimte winnen. Wie kan zich
nog druk maken om een titel itn een
tijd waarin zeer ernstige problemen
ons bezig houden?
Die ernstige problemen kwamen
overigens wel degelijk aan hun trek
ken op de hervormde synode, maar
tot besluiten kwam het hier niet. De
oorzaak daarvan was dat de una
nimiteit, de eenstemmigheid, ont
brak. Telkens weer bleek dat de le
den van de hervormde synode spra
ken vanuit een verschillend uit
gangspunt. En merkwaardig, in de
laatste zitting lagen de scheidslijnen
niet langs de modaliteiten, maar er
dwars door heen.
Dat was ook het geval toen de
kwestie van de kerkelijke houding
ten aanzien van het conflict in het
Midden-Oosten, de oorlog tussen Is
raël en zijn buurlanden, ter sprake
kwam. Ook op de synode van de
Gereformeerde Kerken te dit aan de
orde gekomen. Hoe staan wij tegen
over Israël zoals het een staat wil
zijn temidden van andere staten om
zo zijn eigen volksbestaan te leiden?
Op beide synoden waren er leden,
die zich niet erg tevreden toonden,
over de wijze waarop namens de
kerken openbare verklaringen waren
ADVERTENTIE
een miljoen gulden aan prijzen
0)
(0
(0
T3
3
Elke week voor 1.- Ie winnen in de Nationale Puzzelaktie Natuur
in deze krant.
Een LUNOIA boeken-opbergkast in blank vurehout, sterk en demon
tabel. Past in elk interieur. Voor huis-, studeer- of kinderkamer,
zolder of garage. Aangeboden door Lundia, Varsseveld.
het uitbreken van de gro-
te-verzoendag-oorlog.
Er werd een volledig begrip uitge
sproken voor de teleurstelling van de
Nederlandse rabbijnen na het ant
woord van de kerken op hun schrij
ven. In de kerken is de oproep voor
een collecte ten behoeve van de oor
logsslachtoffers aan beide zijden,
dus zowel voor de Israëlische, als
voor de Arabische, niet door iedereen
met dank aangehoord.
Aan beide zijden
Nadien troffen we in een kerkelijk
mededeling, zijn de gedachten ver
neer men slachtoffers aan beide zij
den wilde steunen, men dat moest
doen bij de diaconie. In het verband
van het werelddiaconaat heeft men
sinds 1948 mede gezorgd voor de Pa
lestijnse vluchtelingen. Wilde men
echter, "vanuit welke motieven dan
ook" alleen Israël steunen, dan kon
men dat doen via de postrekening,
van de Collectieve Israël Actie. In de
kerken, zo blijkt ook weer uit deze
mededeling, zijn de gedacnten ver
deeld en wanneer een synode een af
spiegeling is van netgeen er omgaat
in de kerk, dan moet dait ook hier
tot uiting komen.
Een synode bepaalt het belei'd van
de kerk.
Ze kan dit eenter niet doen en
tast in het duister wanneer ze om
gaat buiten hetgeen er in de kerk
leeft.
Dat dit alles meer tot uiting zou
komen op de hervormde synade toen
het ging over het Midden-Oosten,
is te begrijpen, aangezien deze zich
in 1970 in een geschrift duidelijk
heeft uitgesproken dat de kerk zich
theologisch met Israël verbonden
weet, waarbij ook de staat Israël
werd betrokken. We zouden ook niet
weten hoe hot anders zou komen.
Zoals blijkt udJt de briefwisseling met
de Nederlandse rabbijnen, gevoelen
deze zich, hoewel zij er niet aan den
ken naar Israël te emigreren, toch
nauw met deze staat verbonden en
zo ligt het met nagenoeg alle Joden
in de gehele wereld. Momenteel is
deze staat voor hen van betekenis en
niet meer weg te denken uit hun
bestaan.
Op de hervormde synode werd ge
waarschuwd „voor vereenzelving met
de politiek van de staat Israël".
Maar, ook zonder dat men alles
wat er in Israël geschiedt goedkeurt,
lijkt het ons onmogelijk hier een
neutrale houding aan te nemen. Mo
gen we Israël, dat zich terecht in
zijn blote bestaan bedreigd voelt met
andere normen gaan meten dan die
we aanleggen bij iedere andere staat?
Op de hervormde synode is men er
niet uitgekomen en men werd het
niet eens over een nadere verklaring.
Daarvoor behoeft een synode zich
Gezicht (vanuit het zuidwesten) op de Ned. Hervormde Kerk
in Abbenbroek( op de eilanden), die vermoedelijk dateert van
1485. Het gebouw is nogal merkwaardig van structuur, omdat
het in z'n verschillende onderdelen enkele ontwikkelingsjasen
van de gotiek vertoont, zoals deze zich in de Hollandse gewes
ten voordeden. (Uit langs de oude Zuidhollandse kerken)
van Israël. Zij heeft met dit volk
geestelijk zoveel gemeen dat zij zich
zelf zou moeten verloochenen wan
neer zij hier ook maar enige twij
fel liet bestaan. We kunnen dit niet
van ons afschudden door te zeg
gen dat zij niets te maken hebben
met de „Zionisten staat".
Met of zonder enige verklaring
van een symbool zullen we hier een
persoonlijke houding moeten inne
men en we zullen moeten weten,
dat die houding moreel verantwoord
moet zijn en niet mag worden be
paald door wat ons misschien voor-'
deel of nadeel brengt. Ook wij kun
nen de Nederlandse rabbijnen in
hun teleurstelling begrijpen als zij
vinden dat er te weinig tot uiting
komt in de officiële kerkelijke ver
klaringen.
Het gaat voor hen op het ogenblik
om het bestaan van Israël als volk
en dat bestaan wordt wederom be
dreigd, nu in de staat Israël. Wan
neer zal dat bedreigd bestaan eindi
gen? Ook al komt er onder druk van
de mogendheden van deze aarde een
vrede tot stand in het Midden-Oos
ten, zullen de kerken nog niet af zijn
van de verbondenheid met Israël, en
daarmee ook van de staat die deze
naam draagt. We worden beklemd,
door de gedachte dat er nog eens,
weer zou kunnen geschieden wat er
in de laatste wereldoorlog is ge
beurd. In nood door vrienden verla
ten te worden is een bittere zaak.
niet te schamen, maar het was
hier wel een beeld van verlegen
heid en dat was temeer tekenend
na het schrijven dat deze synode in
1970 had doen uitgaan.
F eis te te gen-stamde r
De houding tegenover de staat Is
raël raakt op het ogenblik heel ons
volk. Iedere burger heeft er mee
te maken en als hij dit nog niet be
seft, zal hij het spoedig merken. Dat
is dan vanwege de olie boycot die
door de Arabische staten is afgekon
digd om de houding van ons volk en
van onze regering in het conflict van
het Midden-Oosten. Zo zeggen ze
het tenminste. Eerst moeten we Is
raël in de steek laten en vrienden
van de Arabieren worden. Anders
heffen zij deze boycot niet op. Alsof
Je ooit met iemand bevriend kunt
raken als hij je met het mes op de
keel dwingt.
Onze regering neemt maatregelen
die niet mis kunnen zijn en ze roept
op tot bezuinigingen op allerlei ge
bied en wat diat betreft, zullen de
kerken achter de regering staan.
Daaraan behoeft niet te worden ge
twijfeld. In de kerken is het woord
versobering reeds lang geval
len, denk alleen maar aan de vas
tenbrief van de Nederlandse bis
schoppen aan het begin van dit jaar.
Maar tevens ligt er voor de kerken
de moeilijke taak om er voor te
waken dat er geen beslissingen ge
nomen worden die moreel niet ver
antwoord zijn. De Brusselse uit
spraak van de EG-ministers is in
derdaad wel het uiterste tot waar
een regering kan gaan.
Men roept van sommige zijden tel
kens weer dat er geen politiek in de
kerken mag komen, maar kunnen zij
omgaan buiiten het conflict in het
Midden-Oosten? Daartoe is de ver
bondenheid van de kerk met Israël
te groot en van te beslissende bete
kenis. De kerk leeft uit de wortel
WOORD VAN BEZINNING
Over het algemeen is bescheiden
heid 'n deugd. Goed. Maar wel
een deugd waar vaak onbeschei
den mee wordt omgesprongen.
"Ik, zei de gek" is daar een
mooi voorbeeld van, maar veel
mensen gebruiken die uitdruk
king.
Even bescheiden springen we om
met onze talenten. We lopen niet
te koop met wat we eventueel be
ter zouden kunnen dan iemand an
ders dat is ook goed. In gezel
schap zeker zullen we daar niet
over beginnen. Toch komt het
J van onze
kant aan onze talenten afdoen,
er anderen zijn die er op het
overdrevene af aan toe doen.
Onze reactie is dan een passend
afwerend gebaar met bijbehorend
lachje van "kom, kom - nou,
nou", zo erg is het nu ook weer
niet". Maar de toeschouwer
heeft het door, en daar gaat het
Diep in ons willen we dat toch
gehonoreerd zien en zo bestaat er
wel degelijk een onbescheiden ge
bruik van bescheidenheid, met
maximaal effect.
Het gaat er helemaal niet om of
dat erg zou zijn, want dat is het
niet. 't Is een spel en wij spelen
dat. Bovendien hebben we uitein
delijk allemaal talenten; aangebo
ren kwaliteiten die we moeten ont
wikkelen. Vroom gezegd moe
ten we er zelfs mee woekeren.
Eigenlijk zit in dat woord iets
van er roekeloos mee omgaan, op
het spel zetten, en dat niet om
het spel. maa'r om de knikkers.
Dat zou dan ook betekenen dat Je
ze zou kunnen verliezen maar
hoe kun Je iets verliezen, dat al
vanaf je geboorte je bezit is? Een
eigenschap, kwaliteit? In het
nieuwe testament staat de beken
de gelijkenis van de talenten, 't
Gekke van dat verhaal is dat het
niet gaat om talenten die we zou
den bezitten, integendeel, het gaat
daar juist en heel duidelijk om
talenten die we niet bezitten,
maar krijgen. We hadden die
tevoren nog niet.
De Heer deelte ze uit, uit zijn be
zit. Hij heeft ze wel. Dat is ook
duidelijk gebleken uit zijn leven,
en uit zijn sterven. Het zijn onsj
vreemde talenten, ihaar Christus]
heeft eruit geleefd, is erin ge
storven en ermee opgestaan. Ge
loof, hoop en liefde. In de evan
geliën kom je ze bij hem in ve
lerlei doodgewone dagelijkse va
riaties tegen, n.l. vertrouwen, n
"heilige" onbezorgdheid, aan-!
dacht voor- en geduld met de an
der, afzien van zichzelf.
Door hem zijn deze talenten
omgesmeed tot harde pasmunt,
met een absolute handelswaar
de.
Deze talenten geeft hij aan ons.
Ga je gang. Daar kunnen we niet
bescheiden mee omgaan, in de
zin, waarin sommige mensen wel
eens zeggen dat ze zich geen
christen durven noemen, alleen
in hun beste momenten. Op die
manier stoppen we ze in de
grond. We zullen ermee voor de
dag moeten komen. Het gaat er
juist om met alle krukkigheid en
twijfel, eerlijk te zijn en zo her
kenbaar. Je zou kunnen zeggen
Wees maar niet bang. Mensen
herkennen echt wel dat je niet
heilig bent, dat geloof, hoop
liefde in al hun variabele en al
ledaagse vormen geen aangebo
ren of eigen bezit van jou zijn,
maar vreemde talenten waar jij
het ook moeilijk mee hebt
waar je mee woekert om er
van te maken.
Juist in een tijd als deze met
zijn toenemende ongelovige, hope
loze, liefdeloze zorg om het eigen
hachje en alle vormen van para
sitisme die daaruit voortvloeien,
1 hamsteren)De door Christus,
aan ons uitgereikte talenten ziin
daaraan tegengesteld en op die
manier moeten we er mee leren
leven, voor en met elkaar.
En dat is dan tenslotte ook
tot eer van God.
DS. R. STEENSTRA
Herv. predikant
Leiden
Olieboycot
Naar aanleiding van hetgeen we
enkele weken geleden over het con
flict in het Midden-Oosten schreven
kregen we een telefoontje waarin
ons werd gezegd dat bij alle pleiten
voor de Palestijnse vluchtelingen we
niet moesten vergeten dat Israël
honderdduizenden Joden uit de Ara
bische landen had opgenomen die
er waren aangekomen zo kaal als 't
maar kon. Ook dieze moeten in het
geding worden gebracht wanneer het
gaat om een oplossing voor de Pales
tijnse vluchtelingen. Er werd nog
aan toegevoegd dat men in de Ara
bische landen geen oplossing voor
deze vluchtelingen heeft willen vin
den om hen zó als een reden van ge
zamenlijke actie tegen Israël te be
houden. Dat is zo. Maar Juist die
Palestijnen zijn de felste tegenstan
ders van de staat Israël, hetgeen van
hen uit gezien ook weer te begrij
pen is.
Het laatste bericht dat we over de
leiders van de Palestijnse organisa
ties hoorden was dat ze een eigen
staat wilden, maar ook dan zon de
strijd voortgaan en daarmee zou het
helemaal hopeloos worden om tot 'n
uiteindelijke oplossing -te komen. Zij
blijven bij hun mening dat alle Is
raëli die er na 1948 gekomen zijn, te
rug moeten naar het land vanwaar
ze gekomen zijn. De Joden uit
de Arabische landen moeten dan
daarheen terug? Zij die er gebleven
zijn, geen "Zionisten" dus hebben 't
er niet breed, om het maar heel
zacht te zeggen. Zij die wegtrokken
zonder dat ze iets konden meenemen,
hebben waarschijnlijk het verstan
digste besluit genomen. Het ds waar
lijk niet voor niets dat
comité in ons land is voor steun a
Joden in Arabische landen.
De synoden zitten verlegen met v
klaringen aangaande het Mi-ddi
Oosten. Ze houden hierbij ook re!
ning met de meer dan tien milje
christenen die er nog altijd
Arabische landen zijn overget
ven. Zoals zij dat van het begi
aan gedaan -hebben zullen de teert
voortgaan met hun hulp aan Pa!
tijnse vluchtelingen.
Maar in de kerken zal i
nooit mogen vergeten
zij in en door Israël hebben ontva 1
gen. Daarvan kunnen zij zich i
losmaken dan tot eigen schade.
ten we eindigen met een woord
prof. H. Ridderbos: "Wij
(ook) niet vergeten dat Israël e
lange ervaring heeft van in kiitif
uran zelfs door vrienden verlaten
zijn geworden. Zoals dat in d!
wereld gaat met m
die geen eigen huis en haard hebb
of weiteer rechten op een eigen
staan nog steeds niet genoeg
zekerd en gegarandeerd zijn. "Wi
als de storm opsteekt, sluit
overal de deuren en ramen".
S. J. M. HULSBER
K. Kerk H. Antonlus (zat.
Marekerk 10.30 u. Dhr. A. J. Dekker,
6 u. ds. S. W. Verploeg Oudshoorn
Maranathakerk 10 u. ds. J. Langen-
Bethlehemkerk 10
Fannekoek (H. Avondmaal).
Bevrijdingskerk 10.30 u. dr. K. E. 14.
Oppenhelmer.
Vredeskerk 10 u. ds. R. Steenstra en
kapelaan J. Jansen.
Ver. Vrljz. Herv. (aula Asserstraat)
T. Bruinsma, Den Haag.
Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.30, 12
en 6 u.
Leonarduskerk (z.av. 7 u.) 9.30, 10.45
12 en 6.30 u.
St. Jozefkerk (zat. av. 7 u. m.m.v.
The Lord Folks, celebraat kapelaan
Verlaan, thema „Werk aan de wereld")
8.30. 9.30 11 en 6.30 u.
Haagse Schouw (zat. av. 7 u.) 9.30
Rooze (HA) G-eref Kerk (vrij gem.)
10 en 5 u. ds. Hoff (HA).
ds. J. v. Winterswijk
(Zeist). Salvotorkerk 10 u. ds. G. J r
W. Westland (Veen-N.B.)
Lode wij kskerk (zat.
Eglise Wallone 10.30 p. Pasteur D. gevH11°-
Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. J P
Jrederveld.
Dlaconessenhuis 10.30 u. ds. J. de
Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19)
Oecumenische Werkplaats (Breesti
19), 11.15 u. Samenkomst
Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr. J.
ïr" 10.30
Breederveld.
Gemeenschap van Kerken Meren -
wijk) 10 u. oecumenische dienst ds. H
Petrakerk (Surlnamestraat)
ds. Hortensius
- ;rk (C
i j. D. Koers, Den Haag
Oudé Vestkerk Oude Vestkerk 133)
Beloftekerk (Robijnstraat)10
ju ds. J. A. v. Netten, Leiderdorp.
Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.)
1 en 5 u. ds. Bovenberg.
Huize „Groenhoven: Vm. 10 u.
duidelijk tekenen in deze tijd".)
ds. J. E. Brederveld
Lelden. Chr. Geref. Kerk 9.30 u. t
2.30 u. ds. J. H. Carlier te Lelden. R.J
Kerk (zat. 7 u.) 7.30 en 10.30 u. T
Buitenhuis. Nieuwerburg: 10 u. ds.
L. Buitenhuis. 6.30 u. geen opgave.
Geref. Kerk (Vrljgem.) 9.30 en 4
(H.A.) Geref. Gem.
llsatiekrlng: 10 u. Eredienst. 6.45 u.
Victory Duo. Vergadering der gelovigen
10 u. Eredienst 6.30 u. Woordverkondl-
Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. A,
allen) Sportlaan, Katwijk
iljeenkomst voor belangstellenden, 4
i. Universele eredienst.
Koudekerk Herv. Gem. 10
Leiderdorp Herv./Geref. Kerk—
Dorpskerk 10 u. ds. M. J. Wagen
voorde, Lelden. Hoofdstraatkerk 10 u.
d's. G. v Loenen, 6.30 u. ds. J. P.
Honnef. Scheppingskerk 9 u. èn half
11 mevr. P. Bikker. 6 u. ds. G. v. Loe
nen. R. K. Kerk 9, 10.30
(zat. av. 7.30 u.)
Rooze (Sole Mlo) 930 u. Hofs, Voc
ds. G. v. Loe- Sancta Maria (zat.
W. L. Meijmans, Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u. ds.
J. H. de Vree. Geref. Kerk Oostenkei k
„de Stek" 10
u ds. C. v. d. Tas, Chr. Geref. Kerk sum, 7 u. ei
9.30 en 4.30 u. ds. L. S. de Boer van (zat. 7 u.) 7,
Sassenheim. Geref. Gem. 9.30 en 6 u
leesdlenst, Vrljz. Prot. 10 u. de heer
P. v. d. Laarse, Pinkstergemeenten,
9.30 i
11.15 x
10 u.: '.'.Het Mierennest": De heer Ve-
Dienst voor doven (Petrakerk)
10.30 u. De heer De Raad.
Chr. Ger. Kerk 10 en 5 u. ds. H
Toorman te Den Haag.
Geref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. R. Bou-
J. van der Haar. (tt.Aj.
Baptistengem. (Oude RV)n) 10 JiVn
van Mameren (woensd. 8 u.) bijbelstu
ÜlEvang. Luth. Gem. 10.15 u. ds.
Happee (radio-dienst).
Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst
kerk) 10.15 u. ds. H. v. Bilderbeek.
Leger des Hells 10 u. heiligendlenst
7.30 u. verlossingssamenkomst, o.i.v
kapitein en mevr. J. Leljsenaar.
Chr. Science (Steenschuur 6) H3.30 u
Holl. dienst.
Evang. Chr, Gem. (Middelstegracht)
10 u. dhr. M. Klopstra (m.m.v. Victo
rietrio).
Nw. Apostolische Kerk (H. Rijndijk
24) 10 en 4 u. (dond. 8 u.)
Geref. Gem. In Ned. Konlngskers.
11.30 en 5.30 u. leesd.
Zendingswerk Mlddernachtgr. Zoeter
woudseslngel 21, 6 u. dhr. Roos (dond
7.30 u. bandrecorder).
Kerk van Jezus Chr. van de Heili
gen der laatste dagen. Steenschuur 6
10.30 u.
Jehova Getuigen (Hogewoerd 175)
Dordrecht. Kapel Gousluis 10 u. ds. P.
A. Lefeber. Opstandingskerk Prinses
Marijkestr. 10 u. ds. J. H. Bogers, 6.30
u. ds. M. Fokkema. Gebouw Nabij Van
Lennepstr. 10 u. Jeugdkapel mej. Burg
graaf. Zaal opstandingskerk Prinses
Marijkestr. 10 u. Jeugdkapel de heer
Kruithof. Rilnstroom Martha-Stlchtlng
10.30 u. de heer C. Pouw. Oudshoorn -
seweg 10.30 u. ds. R. Broeke te Rotter
dam. Herv. Sionskerk Hooftstr. 9.30 u.
ds. A. v. Eijk. te Gouda, 6.30 u. ds.
S. W. Verploeg. Goede Herderkerk Ten
Harmsenstr. 9 u. ds. N. J. M. Hoogen-
dljk. Rldderveld „De Bron" Trou-
badourweg Bovenkerk 10.30 u en 5 u
ds. N. J. M. Hoogendijk 5 u. Jeugd
kapel ds. Janlne de Ruiter te Rotter
dam Interkerkelijke jongerendlenst.
Geref. Kerk Maranathakerk Raadhuis-
str. 10 u. ds. A. Borman, 6.30 u. ds.
F Pijlman te Katwijk aan Zee. Salva-
torikerk W. de ZwijgerlaanJ0 v-_ds. Fr.
Bethel, Zaterdagavond 7.30
u. Ontmoetingscen-
Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u.
en 6.30 u. ds. M. H. Geertsema. Geref
Kerk 10 en 5 u. dr. A. Windt te Lelden
R K. St. Bernarduskerk Rijndijk (zat.
Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. dhi
Evang. Centrum (Zijlsingel 2)
ong, 6.30 u. ds. A. Bornmu. uc
Goede Herderkerk Ten Harmsenstraal
10.30 u. ds. G. de Ruiter en 6.30 u.
ds. Fr. de Jong Rldderveld „De Bron
SKSTEA!. u6
Ruiter. Geref. Kerk (Vrljgem.) 10 u
leesdlenst 7.45 u. ds. Feenstra. Chr.
Geref. Kerk Jeruzalemkerk Grijpen-
stelnstr 9 30 u. en 4.30 u. ds. P. Sneep
Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooftstr
240 9.30 u. en 4 u. Leesdlensten. Bap
tisten gem. Triomfatorkerk Molenwerf -
str. 10 u. evang. Bouhof 6.30 u. ds. Van
Mameren. Leger des Hells Gebouw
Corn, de Vlamingstr. 10 u. en 7.30 u.
R. K. St. Bonifacluskerk (zat. 7 u.)
8.30, 10 ned. koorzang 11.30 u. Pred.
J Velthuljse. R. K. Pius X Kerk (zal
7 u.) 9, 10.30 Ned. koorzang 11.45 en
17.30 u. De H. Geestkerk Rldderveld
De Bron" (zat. 6.30 u.)
Benthuizen Herv. Gem. 9.30 u. ds.
Den Dikken 6 u. ds. D. v. Vliet te
Waddlnxveen. Geref. Gem. 9.30 en 6 u.
eveangelleverkodnlglng.
Bodegraven Herv. Gem. Dorps
kerk 10 u. ds. Job. Verwellus (Ve«-
Hoogmade Herv. Gem. 10 u, ds.
P. Schoonenboom. R. K. Kerk (zat.
7 u.) 9 en 11 u.
Katwijk aan den Rijn Herv. Geni.
K. Teygeler. Ontmoetlngskerk 10 u.
ds. E. K. Teygeler. 6.30 u. ds. R
Steenstra, van Lelden Interkerkelijke
evangelisatledienst. Geref. Kerk 10 u.
Llsse Herv. Gem. Grote kerk, 10 u
de heer J. W. Hoffenaar, van Voor
hout. Pauluskerk 10 u. ds. J. v. Leus-
den, van Leldschendam, 7 u. ds. D. ter
Steege, pred. te Zandvoort, jeugddienst
(thema „Is God dood?"). Geref. Kerk
10 u. ds. H. D. de Wit 7 u. ds. H. Posl
(openbare belijdenis). Chr. Geref. kerk
10 en 4.30 u. ds. D. H. Biesma. Geref.
Gem. 10 en 4 u ds. D. Hakkenberg.
Geref. Kerk (vrljgem.) 10 en 4.30 u
Erediensten. Geref. Kerk (vrljgem. bui
ten verband) 9.30 en 5 u. ds. J. J.
Verleur. Oud Geref. Gem. 9.30 en 5 u.
Leesdlensten. Aktle Kruistochten Ne
derland: Maandagavond 8 u. ds. J.
Gravendeel ln Welkom, Bondstr. R. K
Kerk St. Agatha Parochie (zat.avond
7 u.) 10 u. 11.30 en_7 u.. Dependance
Poelpolder (zat
Kerk (zat. 7 u.) 9 u. 10.30. 11.45,
5.30 r
Vo<
10 u. ds. Reedijk (kanselrull)
d. Schoot, Rijndijk: 10 u kand.
fs. Voorschoten. Aula Noord-Hof
land: 9.45 u. ds. v d. Schoot. Hulp
en Heil: 10 u ds. v d. Geest De
Werf: 10.15 u. Jongerendlenst. Gerei".
Kerk: Dorp: 9 u. en 10.30 u. ds. Meil
ering (kanselrull). 5 u ds. Reedijk
(zangdlenst met Herv). Aula Noord-
Hofland: 9.45 u. ds. v. d. Schoot (herv.
u. at. vistor Geref. Kerk (vrljgem.) 8.30 u. ds. Ded-
11 en 6 u. dons, Rijnsburg.. 2.30 u ds. H J. de
9.30 u. Kapel Vries. Amsterdam Rem. Doopsgezind-»
.15 u.) 8.45 en Kring Cult. Centrum: 10.15 u. ds. E. P.
Meijerlng, Lelden. R K. Kerk H. Lau-
rexxtl-ue (zat av 7 u) 8.30. 10.30 en 12
u. Moeder Godskerk (zat av. 7 u.i
Oegstgeest. Herv. Gem. (Groene 8. 10, 11.30 en 6 u. Noord-Hofland 11.30
Waddlnxveen Herv. Gem. Brug-
kerk 9.30 u. ds R. C. Cuperus te
,(bW Verboom. De
Heemskerk, Geref. Kerk 10
Gein. v. Oorspronkelijk chr. dom.
(Rijnlands Lyceum) 7.30 u evang. N.
v d. Brugge R. K. kerk (zat av. 7 u.)
(Bonaventura
6.30 i
9.30 u. ds. W Verboom. 5 i
Heuvel, Immanuelkerk y.oo u as.
N J. Flink. 7 u ds. C B. Roos te Gou
da. Geref Kerk. Kruiskerk, 9.50 u ds.
D J. Modderaar, 5 u ds. A C, Moolj
te Gouda. Ontmoetlngskerk: 9.50 u.
oij5 u. ds. D J. Mod
deraar Chr. Afgesch. Gem. 9.30 u. en
5 u. ds A. P Verloop Oud Ger Gom
ln Ned. Zuldikade 158: 10 u. en 6.30
ds T. H Oostenbrug. Chr. Geref. Kerk
9.30 u. Dienst des Woords, 2.15 u. ds.
G. Bouw tet Scheveningen R.K, Kerk
Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds.
J. v. Wintèrswijk te Zeist, 6.30
Kalf te Bennebroek. Geref. Kerk
ds. R. de Vries, 5 u. ds. G. v. Halsema
R. K. St. Jan de Doper (zaterdag 7 u)
9.30 en 11.15 u. Mgr. Bekkerschool 6 u.
Katwijk aan Zee Herv. Gem.
Nieuwe Kerk 10 u. ds. L. Boer, 6 u.
ds. C. Treure. Oude Kerk: 10 u. ds.
C. Treure, 6 u. ds. J. v. d. Velden,
Chr. Geref. Kerk 9.
Zwaan te Leiden.
Rijnsburg Herv Gem. (Grote
erk) 9.30 u. ds. Van Doorn, 5 u.
ds. H. v Niel (Bethelkerk) 9.30 u. ds
x.). Jehovah's Getuigen,
zaal, Burg. Trooststr. 4: 15.25 u. Open-
>JesaJa 35:2,
Warmond Herv. Gem 10 u
Den Tonkolaar R.K. Kerfk 9.30 en
Den Tonkelaar R. K. Kerk 930 en
11.30 u. (zat. av 7 u.).
Wassenaar Herv Gem. Dorpskerk
Woords, 2.i5 u. d6. H. C. v. d. Ent
Katwijk aan Zee. Rem. Geref. Gem.
R. K. Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9, 10.45
v d. Velden te Doorn 6.30 u.
ds. J. Kaai H.C. Geref.
des Van Niel (HD) 5
ds J. P Haspels te Amsterdam-Zuid.
- y Linden te Am-
Kerk (zat. 7 u.) 9.
Van Iter son.
Gouda Geref .Kerk Petrakerk: 9.30
Caiid. G. C Hovtoigh. 5 u. ds.
Baayen. Maranathakerk: 9.30 u. d?
Baayen, 5 u. de Huisman, Geref. Kerk
(Vrljgem) 10 en 5.15 u. ds. K Ded-
dens (HA) Chr Geref. Kerk 10 u.
Kand. J.
sterdam. R.
10.45 en 5 u.
Ieperen. Geref. Kerk: Vredeskerk 10 u.
ds. D. H. Elderman. 5 u. ds. R. dc
Vries. Triumfatorkerk 10 u. ds. G. v.
Halsema. 5 u. ds. D. H. Elderman.
de Zwijgerlaan: 9.30 u. ds. G.
ma. 7 u. ds. A. J. Magpre van kijs-
wijk. Geref. Gem. (Remlsestr.)10 u.
leesdlenst: 6 u* Leesdlenst. (Dond.
Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 u.
Is. Goverts 7 u. ds. Rui"—1
-lerfc 9.30 en 4.30 u. ci
Chr. Geref, Kerk 9.30
Graaf.
Noordw(Jk Binnen Herv. Gem.
(in geref kerk) 10.30 u. ds D. Keu-
ntng, 5 u. ds. R. S. Elgersma (Gem.
dienst) C
6 u ds. I
tlngskerk) 11
J A. Visser te Amsterdam. R. K. Kerk
Tuinbouwschool 10.30 u. (zat. av 7 u.)
Sassenheim Herv. Gem. 9 en 10.30
u ds. A. Westra, 6.30 u. ds. Den Ton-
Prot. Bond: 10.30 u. mej. L.
H Engelbewaarders (zat. 7 u) 7.30
ds G. Zonneveld 6.3
i Zee - Herv» Gem. 10 veld. 'Geref Kerk 9.3
Veen Wassenaar, Kievttkenk 9 u.
Jeugdkapel (11 t/m 13 Jr.) 9 u. Jeugd-
kerk, 10 u ds. J T. Wiersma Messias-
kerte 10 u. dr. Th. C. Frederifcse 9.30 u.
ds. H Stolk 's-Gravenhage. Gebouw
Shalom 10 u. Jeugdkapel (12-14 Jr/,
Deylerhuis 10 u. Jeugdkerk. Geref.
kerk 10 en 5 u ds Van der Meulse
(Zuid) 10 u. ds Bech, 5 u. drs Vam
Buuren (Jeugddienst), Ned.
Bond (Lange Kerikdam) 10.30 u. d
B. Nijholt R. K Kerk De Goede H;
der (zat. av. 7 u) 9.30, 11.30, 12 t
6.30 u. H. Willibrordus (zat. av. 7
9.30, 11.15 en 5 u.
Woubrugge Herv Gem 9.30 en
6.30 u. ds. Franken. Geref. kerk 9.3u
ds Houtman, Leimuiden, 6.30 ds. Van
Es Ned. Prot. Bond 7 u. mej drs. A.
Broterhof te Leiden
Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u. ds
T. H. Oostenbrug te Rijnsaterwoude
Geref. Kerk 9.30 u en 7 u. Kand E,
v. d Woude te Amsterdam R.K. Kerk
(zat'. 7 u.) 7.45. 9, 10.45 u.
Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u.
ds. Schock R. K. Kerk St. Janskerk
Zuidbuurtseweg (zat. 7.30 u.) 7.30, 10