Wim Poncia moet het van
'zijn 'typetjes' hebben
c
ij®
...e/7 gisteren i
vanaaag
programma]
'Ook in de televisiereclame
Duits echtpaar lag
week dood in huisje
TV morgen)
R i MAANDAG 3 DECEMBER 1973
RADIO - TV - KUNST
I Wim Poncia, voor vrienden en bekenden afwisselend „Wim-
1 pie" en „Ha die Pons" staat op non-actief. In zijn keurig opge
poetste woning in de oude binnenstad van Amsterdam, waar
|de in aanleg zijnde metro al zijn sporen heeft achtergelaten,
I vertelt de kleine toneelbroer zijn verhaal.
„Ik mag voorlopig niets doen. Een contract van acht maanden hij
ISleeswijk's „Irma la Douce" heb ik op moeten geven. Eind juni, net
1 terug van vakantie, wilde ik in de keuken een raam dicht doen. Ik
.viel daarbij zó ongelukkig op het aanrecht, dat al mijn tanden eruit
moestenNu het hele zootje eruit is, moet ik nog tot half januari
i wachten op mijn originele gebit
Lang treuren doet Wim Poncia, 59 schatrijk zal worden. Nuchter: „Ik
Baar, met een lengte van 1 meter hoef geen geld o pde bank. Je gaat
|65, niet. Daar is de drukpratende toch wel dood".
te nuchter voor, Want echt
Jstilzitten is er voor hem, ondanks
I op him tijd, niet bij.
1 enkle weken probeerden we Pon-
de praat te krijgen. Hij
fjiad liet steeds te druk, Waarmee
rdan wel?
•poncia: „Ik schnabbel er een beetje
bij- Reclames en zo. Daarnaast heb
Voor zijn vrouw, tijdens het gesprek
afwezig, is een dergelijke nuchter
heid weieens moeilijk geweest.
Poncia: „Vóór de tv kwam was dat
wel degelijk het geval. Het kwam
weieens zó uit, dat Je geen stuk
brood verdiende. Toch was er elke
dag eten op tafel. Ja, de tv heeft
voor velen een hoop uitkomst ge-
j t bracht."
beloofd te helpen met Qok voor pons z,jn ta plp0
Clown is nagenoeg nosterfelijk.
En, wanneer Pipo volgend Jaar een
gelukkige rentree op het scherm
maakt, zal, naar Poncia vurig
hoopt, ook die Hiep wellicht uit de
kast worden gehaald. Helemaal ze
ker is dat nog niet.
ZEKERHEID
k mijn
iet opknappen van zijn huis. Zó
ek is pa nu ook wel. Ik heb laatst
log zijn leidingenvernieuwd"
Vat die reclame betreft is het bij
ïem hollen of stilstaan. Theedoe-
n. wasmachines en Underberg
tan al op het lijstje. Whisky komt
spoedig bij.
n wat nare nasmaak krijgt Wim
ncia allerminst van dergelijke ac-
iviteiten. Hij weet nu eenmaal dat
lij het van zijn typetjes moet heb-
ien °n Pons, Amsterdammer in
lart en nieren zal daar niet moei-
Uk over doen. Zijn kleinheid, heeft H!LVEÏI.
ïem nimmer gefrustreerd.
3ij: „Ik heb er meer voor- dan na-
leel van ondervonden. Je moet Je
ils acteur aanpassen aan welke rol
ian ook. Dat heb ik altijd gedaan,
k ga er vanuit dat Je met een
tleine rol net zoveel succes kunt
lebben als met een grote. Het is
liet alleen je tekst, maar ook een
ïeleboel kleine dingen, waarmaken,
let gekke daarvan is, dat wat voor
trutrolletje ik ook had, ik toch
de kritieken werd genoemd",
as kent zijn beperkingen. Hij
veet ook, dat hij als acteur
ADVERTENTIE
26-jarige man
uit Sassen-
heim raakt
hart van
22-jarig
blondje
met een juweel van een
dameshorloge dat hij
bij Schaap Citroen van
Gelder Juweliers Dia
mantairs Hoofdstraat 234
in Sassenheim voor haar
kocht, 't Bleek haar
droomwens te zijn. Hij
stond versteld van de
keus en de prijs. Hij stond
stomverbaasd te kijken
over 't feit dat hij bij ons
aln prachtig horloge kon
kopen van rond de vijftig
gulden! Hij hield nog geld
overen kocht daarvan
iets leuks voor zichzelf.
Geeft 'm eens ongelijk.
Toch aardig van zo'n man
om die dromen van z'n
blonde schoonheid op 5
december in vervulling
te laten gaan. Die heeft
wat voor haar over, dat
moet wel een goed huwe
lijk worden tussen die
twee.
Op negentien Jaar Nederlandse Co-
medie met „Meneer Oster" na, valt
er weinig zekerheid in het werkza
me leven van Wim Poncia te be
twee Jon
gens en een meisje: „Toen ik
veertien Jaar was, ben ik twee
maanden op de toneelschool ge
weest. Ik werd eraf gesmeten met de
mededeling: „Ga Jij maar weg, jij
neemt toch de boel in de maling".
Ik ben toen meteen voor mezelf be
gonnen".
Dat was Pons in zekere zin al. Op
twaalfjarige leeftijd was de zoon
van diamantslijper Poncia („de
naam is Italiaans, daar schijnen er
nog velen te wonen" al te be
speuren in de pauzevoorstellingen
van de buurt (Jordaan) bioscopen.
Dat betekende een uur spelen met
een „hoop tekst".
Over die tijd: „Maandagmiddag was
er een matinee voor vrouwen. Die
kwamen dan met een zakkie aard
appels binnen om ze tijdens mijn
voorstelling prompt te gaan zit
ten schilllen. Plons, plons, plans,
hoorde Je dan constant. Ook de ba
by's werden meegenomen. Begon er
een te krijsen dan werd hupsekee
de klap naar beneden gedaan en
kreeg het kind zijn voedsel. En dat
allemaal tijdens Je voorstelling.
Blijf daar maar eens tekstvast bij".
Op 13-jarige leeftijd speelde Poncia
met Aaf Bouber en de oude Jan
Lemaire. Met het geboortebewijs
van een ander je moest veertien
jaar zijn hield hij zijn roUetje
in „De Jordaan" van Querido tot
het eind aan toe vol.
Daarna, in 1934, volgde de bena
mingen „Neerlands Jogste humo
rist". Een tiental rollen in toneel
spelen, films en tv-series kunnen
daarna worden opgetekend.
Hoewel „Hiep" in Pipo Pons vooral
naam bij het grote publiek heeft
gegeven, noemt hij het niet zijn
grootste prestatie.
„Die was als Pierre de gebochelde
in „De twee wezen" met de ouwe
Jan en Bep Nooy. Ook „Schipper
naast God" enkele jaren eerder, in
1948, ligt me nog na aan het hart
gebakken".
Poncia, die op 46-Jarige leeftijd nog
jongensrollen kreeg toebedeeld, en
nu anno 1973 nog steeds het figuur
heeft van een nog niet uit de klui
ten gewassen jongmens, klaagt niet.
Bi1 de VPRO is hij spoedig op het
scherm te zien als een imbiciele
jongen in „Herodotes".
ZONDER TANDEN
Pons' entree zonder tanden. Weder
om maakte hij de van de nood een
deugd. Zelfs wanneer de reclame
dat ook deed, zou hij er mee ak
koord gaan. Wim kijkt echt niet zó
nauw. Onlangs nog overkwam hem
weer het een en ander.
Poncia op zijn praatstoel: „Een
jaar geleden vroeg Holland Location
me of ik voorbij Brussel reclame
VROUWENPOLDER De rijks
politie van Vrouwenpolder op Wal
cheren heeft gistermorgen een jong
Duits echtpaar dood aangetroffen op
een bed in een zomerhuisje in Vrou
wenpolder. De Jongelui, de 29-Jarige
Hans Wilhelm Carl Beinhardt en zijn
22-jarige echtgenote Brigitte Rose-
marie Beinhardt-Enders, beiden uit
Duisburg, arriveerden vorige week
zaterdag 24 november in Zeeland om
een week door te brengen in het zo-
I merhuisje.
/'s Nachts hebben ze het waar
schijnlijk koud gekregen en het bu-
tagaskacheltje uit de woonkamer in
öe slaapkamer gezet, terwijl de ramen
Wim Poncia: „Je kunt ook met kleine rollen succes hebben".
wilde maken voor tandenborstels.
Aangezien dat leuk verdiende, had
ik er wel trek in. Word ik van huis
afgehaald, blijkt dat ik naar een
fabriek van closetpapier werd ge
transporteerd om de arbeiders te
vermaken'.
„Ik leek namelijk als twee druppels
water op een kerel die in België re
clame had gemaakt voor tandenbor
stels en daar waanzinnig populair
mee was geworden. Helaas was de
man dood. Zodat de directeur van
dat w.c.-papier, die beloofd had de
man naar de fabriek te halen, mij
uitkoos. Stond ik daar als stunt
voor die arbeiders met een tanden
borstel in mijn hand Vlaams te
klappen. Wat 'n toestanden. Ze
hebben, geloof ik, niks gemerkt".
In toestanden lijkt Ponica meer
keren verzeild te zijn geraakt. En
kele opmerkelijke wapenfeiten
Stoeien met Joop Doderer - Pons
zat als de gebroeders Drieling in
„Swiebertje" betekende drie
maanden gips; als de Mug in „Rifi-
fi in Amsterdam" liep hij door een
botsing met Anton Geesink twee
gekneusd ribben op.
Ponica: „Nu is het vaak zó, dat
mijn kleinkinderen vragen of opa
niet moe is. Die zien we dan in die
reclame met zo'n wasmachine de
trap oplopen. Ik zeg dan maar dat
opa erg sterk is".
TONEELGEK
Ondanks de reclame blijft opa Pons
een toneelgek. Opmerkelijk ten hui
ze van de familie Poncia is, dat al
leen pa het toneel een groot hart
toedraagt. Hij begrijpt het wel:
„Kijk de kinderen hebben liever een
baan, die hen 's avonds de gelegen
heid geeft om thuis te zijn. Mijn
vrouw is ook niet erg verzot op to
neel. Ze vindt de meeste collega's
onsympathieke mensen. Zij gaat
ook praktisch nooit mee naar een
première."
„Voor mij is het geen probleem, ik
heb mijn collega's altijd beschouwd
als leden van de familie. Het is en
blijft alleen jammer, dat het toneel
hier na de ondergang van de Ne
derlandse Comedie zo'n rommeltje
is geworden".
zeevaarder.
DUITSE TV
12, quiz. 21.55 (K)
s. De Vrije GedacI
te: 22.45 (Zw/w) Heksenvervolging
Nederland, gesprek]
(K) Journ. TELEAC
Huisartsen les 4.
DUITSLAND I
(K) Journ. KRO: 19.05 Voor Achten,
WDR. 18.00 Ni'e
maandelijkse rubriek over wetenschap
en techniek. 21.10 (K) Oorlog en
Vrede, tv-serie. (10) 21.55 (K) Waar
gebeurd, verhalen. 22.25 Interview.
NOS: 22.55 Den Haag vandaag. 23.05-
11.4512.15 Schooltelevisie. 18.00 Nws
Noordrijk-Westf 18.05 Kindei
EN 23.10 (K) Journ.
Pons denkt even na, draait een
licht shaggie en zegt op een meer
vrolijke toon: „Ach, ik heb niet te
klagen. Dat werken zal wel lukken.
Het wachten is op een telefoontje.
NEDERLAND 1
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Toppop (AVRO)
19.30 Het ziekenhuis, tv-serie (AVRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Cannon, een rijdend doelwit, tv-filmserie (AVRO)
21.10 Willekeer was eens...: Vrouw Holle: een serie
gedramatiseerde sprookjes (AVRO)
Geluk en ongeluk liggen heel dicht bij elkaar. Het lijkt
soms weieens of de ene mens uitsluitend voor het ge
luk geboren is, terwijl de ander alleen door het nood
lot schijnt te worden opgemerkt. Een geschikter voe
dingsbodem voor een vernietigende jaloezie is nauwe
lijks denkbaar. Maar als het geluk en het ongeluk dan
opeens van plaats wisselen, wat gebeurt er dan? Het
zijn vragen die het thema vormen van het sprookje
van vanavond
22.00 Televizier Magazine (AVRO)
22.50 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45
18.55
19.05
19.10
19.30
20.00
20.21
21.15
21.55
22.15
22.55
23.00
Ti-ta-tovenaar (NOS)
Journaal (NOS)
In de soete suikerbol, teeknfilmserie (NCRV)
De Beverly Hillbillies, tv-serie (NCRV)
Tweekamp, een kwis voor middelbare scholieren
(NCRV)
Kwis voor middelbare scholieren. In deze achtste uit
zending van dit seizoen neemt het team van het St.
Janslyceum uit Den Bosch het op tegen dat van het
Oartesiuslyceum uit Amsterdam.
Journaal (NOS)
Boerin in Frankrjjk, tv-serie, deel 5 (NCRV)
Hier en Nu (NCRV)
Tussen salon en souterrain, tv-serie (NCRV)
Geestelijke liederen (NCRV)
Journaal (NOS)
De Ondernemer - les 3 (Teleac)
Zaterdagavond, na het nieuws
van acht uur. kwam premier
Den Uyl op beide schermen te
gelijk aan het woord. Zoiets
pleegt alleen bij bijzonder fees
telijke of bijzonder ernstige ge
beurtenissen plaats te grijpen,
zoals het journaal en Ti-Ta-
tovenaar dagelijks bewijzen.
Maar in dit geval was het dui
delijk ernst, want Den Uyl
trok hetzelfde raadzame ge
zicht en sprak op dezelfde be
dachtzame toon waarmee vroe
ger hoge functionarissen van
de VPRO ailtijd kwamen uitleg
gen waarom een programma
anders was uitgepakt dan de
makers het bedoeld hadden.
Zondagavond kreeg Den Uyls
rede nog een vervolg in een
extra aflevering van Den Haag
Vandaag, waarin Andriessen en
Wiegel (en Boersma per tele
foon) alsook „de werknemer"
en de „werkgever" hun com
mentaar gaven op de rede van
Den Uyl, die onderverdeeld in
enkele hoofdstukjes nog eens
ten gehore werd gebracht.
Elders dn de krant wordt uit
voerig op zowel de 'rede als de
commentaren 'ingegaan, dus ik
kan me beperken tot de signa
lering van het een en ander.
Voor het topamusement werd
dit weekend ander materiaal
aangedragen, bijvoorbeeld za
terdagavond .Herkent u deze
tijd?", een programma dat me
niet zo'n erg lang Heven lijkt
beschoren, wat me spijt, want
anders had ik enkele aardige
vragen geweten voor later, over
het jaar 1973.
Laurel en Hardy, de dikke en
de dunne, werden helaas niet
herkend door hun generatiege
noten, kennelijk wordt er in
NCRV-krlngen nog niet zo
lang naar film en televisie ge
keken: die twee prentenboeken
van de duivel.
Zondag was het een gelukkige
dag voor al die moeders, echt
genotes en dochters die van
zoon, man en vader grootmoe
dig Nederland 1 kregen aange
boden om ongestoord door Stu
dio Sport („er is toch geen
voetbal, dus Jullie gaan je gang
maar") naar McCloud te kun
nen kijken: die irritante cow
boy, die met zijn paard altijd
dwars door de kuip heen loopt.
Onoplosbaar was echter het di
lemma wie bakzeil moest halen
na negenen, toen Waaldrecht
en Bellevue gelijktijdig ope
reerden. Bellevue met dr. An
nie Romein-Verschoor over be-
jaardenp'roblemen, Waaldrecht
over acrobatenproblemen.
Na enig weifelen op de twee
sprong koos ik voor Waal
drecht, en daar heb ik aller
minst spijt van gehad. Dick
Walda had een gebruikelijk
verhaal bedacht (partner van
aorobatenduo komt na geruime
tijd terug, wil weer als duo be
ginnen, maar de ander is in
middels verloofd met meisje
dat zich in de 'tang genomen
voelt door de jongens-onder-el-
kaar-solidariteit van de twee
acrobaten), en dat op logische,
overzichtelijke manier afgewik
keld, met alle aandacht voor
de drie hoofdrollen die dan ook
bijzonder goed uit de verf
kwamen.
Voorop dient de non-acteur
Herman Kortekaas genoemd te
worden, de smalle helft van de
twee Kamé's die in deze Waal-
drecht-aflevering weliswaar
enige handstandjes en wat
goochelwerk moest verrichten,
maar toch voornamelijk als ac
teur optrad en dat bijzonder
overtuigend deed. Alweer een
nieuwe tv-aoteur geboren, een
man die zijn expressieve ge
zicht op de juiste manier in de
plooi weet te houden en ook in
staat is zijn teksten zo te zeg
gen alsof hij acrobaat is en
geen acteur.
Een deel van de eer zal wel
door regisseur Nick van den
Boezem opgeëist kunnen wor
den, die trouwens ook voor een
heel behendige cameraregie
had gezorgd, waardoor niets te
lang duurde en alles zichtbaar
werd. Ook de beide andere
hoofdrollen, van Annelies Bal-
han (die notabene zelf haar
kleertjes had gemaakt, een al
leszins begaafd schepseltje) en
Jaap Stobbe, waren perfect van
toon en afwerking, en dat gold
ook voor de kleinere rollen van
Jan Blaaser, Teddy Schaank,
Nell Koppen en de anderen,
zodat ook over deze tweede af
levering van Waaldrecht in het
nieuwe seizoen alleen maar te
vredenheid kan heersen. Een
hoeraatje dus voor producer
Herman Fortuyn, hiep-hiep-
hiep.
En in aansluiting op de vloed
golf van tv-toneel die de vraag
opspuide (McCloud, Twee on
der een kap, Waaldrecht) kre
gen we nog een portret van to
neelschrijver Rolf Hochhuth, in
de Nederlandse bewerking van
Henk de By. Interessant. Wat
zou dat begrip „Nederlandse
bewerking" toch eigenlijk in
houden, vraag ik me wel eens
af.
NICO SCHEEPMAKER
20.00 Journaal en weerber. 20.15 Ge
gevens, beelden en achtergr. 21.00 Uit
journaals van 19.00-19.10 21.45 Film-
rep. 22.30 Journaal, comm. en weer
ber. 22.50 Filmrep. 0.30 Journaal.
DUITSLAND II
18.25 Tekenfilmserie, 19.00 Journaal
19.30 Speelserie. 20.15 Reklamationen.
i. 7.07 (S) Badinerie: klass.
(7.30 Nws; 7.41-7.50 Echo).
Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. vd
huisvr 8.45 Zon in de schoorsteen:
Sinterklaasprogr. (8.40 Negen heit de
klok uit 1960; 9.40 Schoolradio; 10.30
Nws.) 11.55 Med. 12.00 (S) Van
ADVERTENTIE
HILVERSUM II
MAANDAG 3 DEC. NA 18 UUR
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radiojour
naal 18.21 (S) Jazz Spectrum. PP:
19.00 Uitz. v.d. B.P. NOS: 19.10 (S)
AVRO:19.02(S)
T02 Rad
-train. 21.02 De Negen-i
>top.10.02 Radiojournaal. 20.0
I g gj^fi nNeg
Superclean
gesloten bleven. Volgens de arts, die
het echtpaar heeft onderzocht, zijn
ze nog diezelfde nacht om het leven
gekomen door verstikking. De ouders
van de slachtoffers informeerden
zondagmorgen de rijkspolitie in Zee
land over de afwezigheid van hun
kinderen. Een onmiddellijk ingesteld
onderzoek bracht aan het licht dat
het jonge echtpaar dood was.
Een buurman, die in een nabijgele
gen zomerhuisje verbleef, vertelde te
gen de politie wel dat de hele week
licht gebrand had in het huisje en de
auto steeds op dezelfde plaats stond,
maar dat hij daar verder geen acht
op heeft geslagen.
Cadeautje: 4 lucifersmapjes met grapjes
van MaxTailleur. Gratis bij Parade.
PARADE
tdzachtergvaux
PARADE I
tie zachtere vieux
per liter 12.70
Nederl.
lichte gramm.
22.55^ Med. 23.02 (S)
0.05 Droomtop-t
'a. 2.02 Continu de nacht
-7.00 Voor dag en dauw de
tulnb.; 12.30 Nws; 12.41-12.50 Echo
en 13.00-13.05 Raden maar... 14.00
Schoolradio. 14.30 (S) Interlokaal op
17.10 v.d. Kleuters. 17.30 Nws.
slechtzienden.
.25 Bond zonder
Nws. AVRO: 22.40
DEC. VOOR 18 UUR
pul. progr.
electro-
23.10 <S) NÓS-Jazz
aktie. 23.55-24.00 Nws.
NA 18 UUR
HILVERSUM
NCRV: 18.00 (S) NCRV Combo Cor-
18.19 Uitz.
18.41 Toelicht, bij het
Met uw instemming: kerkliederen
met toelicht. 19.00 Filter: Jongeren-
progr. 19.30 (S) Literama: kro:
boeken, schrijvers en toneel.
Nws. 20.05 God als vraag: ovi
20.20 (S) Klass. pianoconc. 20.55 (S)
Dichten is luisteren naar licht: gespr.
21.25 (S) Aeolian Strijkkwartet: mod.
De componist
3.00 Kerkgesch.
23.35 (S) Sop:
magnetofoonband. 23.55-24.00 Nws.
HILVERSUM III'
Ieder uur op het hele i I o_.
NOS: 18.02 Joost mag niet eten. 17.55 Med.
in.
HILVERSUM I
DINSDAG
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
7.20 (S) Dag met een gaatje, met
8.00 Nws. en 8.11 Radiojournaal. 8.50
Moreenwijding. 9.00 (S) Semi-klass.
en mod. muz. met comm. (9.35-9.40
Waterst.). 10.00 (S) v.d. kleuters.
1020 (S en mono) Arbeidsvitaminen.
(11.00 Nws; 11.03-11.05 Radiojour
naal). 11.30 (S) Rondom twaalf
VARA: 7.02 Eddy Becker. 9.03 (S)
Plaatjes v.d. pep. 11.03 Tom Blom in
uw radio. 12.03 (S) Opvall. vrol. ge-
var. visite. 14.03 Eddy Becker. 15.03
Drle-Draai. 16.03 (S) Mix.
allerlei
ïidsvoorl.; 12.30
.55 Beursber.
Uitz. v.d. landb. AVRO: 12.40 (S)
Knipperlichtradloverkeersmagazijne.
13.00 Nws. 13.11 Radiojournaal. 13.21
'S) Wat deed hij hier?: mod.
2.00 (S) De componist v.d. Over
radiomagazine. 14.55
(S) Licht ensemble. 15.15 (S) Lieht
uitzicht: gewijde
i3 Klankbord: act.,
0 (S) v.d. kind<
Jeugd toer. AVRO: 17.00 (S) Mobiel -
beweegl. progr.