PIET EKEL IS EEN BIJZONDER GEVAL' Velerlei vormen van toneel in Rotterdam Ik ben iet zo jnhan- lig als Halle pietje I ...en gisteren 1 Het gebeurt in onze dagen... roqramma] DUITSE TV TV morgen] OUDERDAG 29 NOVEMBER 1973 iet Ekel, thuis in Soest, vertoont nrelyks overeenkomsten met het dbuismannetje Malle Rietje uit de ebertje-serie. lig als hij er op de buis uit- verzorgd ziet Piet er in het ülijks leven uit. Het melkboe- honden-haar van de tv blijkt in lelijkheid mooi wit. Gelijkenis Frits Thors is eerder te be uren dan met Malle Piet. In Ekel is het een oase van rust. paar klokken tikken luid en trekt z'n sloffen aan. Het echt- Ekel woont in een rijtjeshuis, uitzicht biedt op een stuk Hi, waarvan Piet hoopt dat dit zo blijft. Het interieur is een bankstel, boeken- mooie hangklok en een eethoek. hond ligt te slapen. Voor de is, het een moddertroep omdat nieuwe riolen wordt gesleu- Piet schenkt netjes koffie Van de onhandigheid, die hij serie ten toon spreidt, is niets temen. Ook de eeuwige sigaar irèekt. Plet, in modieuze panfca- hardblauw overhemd en kleuri- las, zegt: rook niet. Alleen étudio rook ik zo'n vijf siga- per dag. Ik heb dan ook con- twee brandwachten achter me toén. Dié sigaar hoort nou een- Bij Pietje." Hij geeft ons al- eén paar plakboeken, die bol van foto's en krantenknipsels. Ekel zet sinds vijf jaar de 11e'Malle Pietje neer en met suéees. Malle Piet zou aanvan- slechts één keer meedoen het ventje bleek zo aan te dat de schrijver besloot hem iwiebertje" te handhaven. In de der Jaren is het mannetje met rommelwinkel niet meer uit de weg te denken. Piet Ekel: is een leuke rol. Je kimt je er leven. Doderer en ik zijn aan gewaagd en hebben een hoop De Malle-Piet-rol kent ook zijn so ciale aspekten. Ekel: „Commerciële dingen probeer ik altijd te combi neren met iets sociaals. Wanneer ik Iets moet openen en er is in de buurt een ziekenhuis of een bejaar dentehuis dan ga ik daar ook even aan. In dat gekke pak durf ik alles. Dat is mijn olifantshuid. In een be jaardentehuis vroeg men of ik een praatje wilde maken met een oude dame, die niet lang meer te leven had. Dat mens was ontzettend blij, want ze keek altijd naar Swiebertje. Ze vroeg me of ik een oude Mok voor haar had. Ze had een Mok no dig. Waar je op zulke momenten ds woorden vandaan haalt!" De belangstelling voor hem is niet altijd even leuk. Piet kan er staal tjes van vertellen. Een dame uit Beerta belde bij hem aan en voor dat Piet het in de gaten had zat ze Over Malle Piet: „Toen ze me vroe- binnen, wist hij haar hele hebben gen zag ik de kans schoon om weer en houwen en zat met een vrouw eens iets heel nieuws te doen. Ik opgescheept, die van de opwinding kon dat mannetje helemaal zelf in huilen uitbarstte. Mevrouw Ekel maken. Piet en ik vertonen over heeft zo haar bedenkingen bij dat eenkomsten. Ik ben net zo onhan- soort uitingen van populariteit. Ik dig. Pietje heeft de gezelligheid van begrijp niet, dat volwassen mensen mijn oom Evert, die in Amsterdam zich zo kunnen aanstellen" bij de tram werkt, en de onhandig- Hij zegt: „Wat bij mij wel leuk heid van mijn vader en mij. Met overitwam is het meisje dat voor haar mijn rol kun je eigenlijk meer kan verjaardag een fietsrally organiseer- ten op dan Joop Doderer als Swie- de en mijn huds als controlepost ber. Joop heeft alles al in die kop wilde gebruiken. Dat kind organi- gestopt. Hij wil aldoor grappig zijn seerde alles heel keurig en beleefd, en dat wordt moeilijker omdat hij Later belde ze me nog op om te be- bijna alles al eens heeft gedaan. Je danken. Kinderen doen vaak nor- moet niet vergeten dat Joop Dode- maler dan volwassenen." Piet Ekel rer al tien Jaar voor Swieber doet zijn uiterste best zich niet te speelt." vereenzelvigen met de figuur Malle Pietje. Hij zegt: „Pietje is maar een MirT y py tv- onderdeel van het vak. Je moet kunnen assimileren in dit vak. Ik Ontstonden er spanningen toen Do- volg de ontwikkelingen dan ook op derer merkte dat Malle Piet meer de voet en doe mijn best ze voor te en meer populair werd en Swieber zijn." zelfs dreigde te overvleugelen? Piet: „Hij vond het in ieder geval niet leuk. En dat is logisch. Hij speelt die rol ad zo lang en dan komt er een nieuwe figuur op de proppen en die heeft al gauw net zo veel succes. Het is wel zo dat Joop een voortdu rende competltiestrijd met mij voert, die hij wil winnen. Ik trek me daar niet veel van aan." „Joop ging een tijd geleden echt gebukt onder Swieber. Toen kwam de musical My fair lady. Dat heeft hem wel opgekikkerd. Joop kan on der een goeie regisseur heel veel. Hij heeft een krachtige leiding no dig anders gaat hij de kantjes er af lopen en komt hij met iedereen in conflict. Ik waardeer hem. In het begin was het wel eens moeilijk, die competltiestrijd. Joop kan geen teamsport bedrijven. Hij alleen wil het maken. Ik pas me aan. Waar schijnlijk komt dat door mijn sport- Thema-Theater niet meer aan trog van Toneelraad NEDERLAND I 18.45 Ti-ta-tovenaar NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 EO-Kinderkrant 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Open huis - een informatief magazine (E.O.) 21.20 Looft den Heere: geestelijke liederen (E.O.) 21.50 Nader bekeken (E.O.) 22.00 Het gat van Nederland (VPRO) 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Ti-ta-tovenaar NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Guyana - Waterland, natuurfilm (VARA) 19.30 De andere kant van de medaille, film over de schaats sport (VARA) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Filmportret van de Amerikaanse pianist en entertainer Liberace (VARA) De vooral door vrouwen aanbeden musicus vertelt in deze uitzending over zijn leven. Afgewisseld met hoog tepunten van zijn optredens, toont hij tevens zijn aparte piano's, zijn uitheemse wagenpark, zijn nogal pompeuze Meren, zijn uitgebreide familie en zijn deerlijk verwende hondjes. 21.20 Beste A. M.: documentaire over de schrijver A .M. de Jong (VARA) Dit programma beoogt een inleiding te zijn op de tele visieserie 'Merijntje Gijzen', die de VARA binnenkort gaat uitzenden. 22.00 Daar komen de Schutters, tv-filmserie (NOS) 22.30 Den Haag vandaag (NOS) 22.40 Journaal (NOS) Het anarchisme zal in Neder land niet gauw wortel schieten, want de film De anarchisten werd gisteren al voor de twee de maal geschrapt voor een hoger doel: Ipswich Town—PC Twente. Twente heeft zich op af en toe amusante wijze naar een bescheiden 1—0 nederlaag „gedrost" en maakte na het eindsignaal een tevreden in druk. Ikzelf heb mij tijdens de wed strijd beziggehouden met De ivoren toren, het kunstmagazi ne van de AVRO, waarin zo veel architectuur zit verwerkt. Het gebouw van Arti was daar gisteren een voorbeeld van (het zou informatief en tegelijk beeldend zijn geweest als we bij het in beeld verschijnen van kunstenaars IJkelenstam en Van Tongeren ook even iets van hun werk hadden gezien, bij wijze van vingerafdruk), en ook het filmpje over mooie wa tertorens. Ik vond het een ver rassend filmpje, omdat ik al leen maar foeilelijke, het net vlies beledigende watertorens kende. Ook bij het onderdeel waarin Albert Vogel zichzelf via Louis Couperus ltep te herdenken, kregen we gelukkig nog enkele bouwwerken te zien en natuur lijk ook bij de herdenMng van bouwmeester Cyprus, over wie zijn 82-jarige kleinzoon vertel de dat hij eens met iemand een meningsverschil kreeg over een treinraampje en de frisse lucht. Cuypers schoof het open, de ander schoof het weer dicht. Waarop Cuypers de ruit radicaal kapot sloeg. Iemand die een architectonisch pro bleem zo simpel weet op te lossen, moet wel een groot bouwmeester zijn geweest. Maar voor de rest was het toch ballet, muziek en litera tuur wat de Mok sloeg. Pianist Leo Cuypers. die de Wessel Ilc- ken-jazzprijs won, speelde op voetbalschoenen van Quick de Rep-suite (sneller kon het dus nauwelijk. Rep zelf vond het „een beetje rommelig geheel, maar wel geinig") en W. T. Hermans kwam melden dat een evangelie mondeling moet worden doorgegeven en las daarom voor uit zijn nieuwe boek het Evangelie van O. Dapper Dapper om ons te to nen hoe dat moest, u weet nu hoe u het moet lezen, maar nog beter is natuurlijk hem persoonlijk bij u thuis uit te nodigen voor een lezing, hem kennende zal hij daar graag toe bereid zijn. U merkt, er viel heus nog wel wat meer te beleven dan alleen voetbal. In .Jackpot" zagen we dat na-aapje Ronnie voor het laatst op last van de arbeidsin spectie, maar in ruil daarvoor besloot het publiek dat Rlnie van der Lee, een bandparodrót die er zelfs niet In slaagde zijn gezicht gelijktijdig met de ge luiden te laten vertrekken, de winnaar was van deze Jackpo-t. Eerst Ronnie al als aanbeden winnaar, nu Rinie, kwaliteit is kennelijk geen criterium meer. NICO SCHEEPMAKER De Stichting Toneelraad Rotterdam Becket; solo-toneel van Leddy, te heeft min of meer de definitieve regisseren door Heinen. In Piccolo, plannen voor de toneelvoorziening Het Gerard-Jan Rynders Col van de Maasstad in het seizoen lectdef zal twee produkties gaan uit- 1974/1975 uiteengezet. Onder de To- brengen. Rijnders zit momenteel bij is bij de omroepen in het lenbakje onder het hoofdje mdere gevallen" te vinden. op kunnen duiden dat icteur zijn beperktheid vindt in als in de Swiebertje-afleverin- Piet doet meer dan Malle Piet. „Het is nu eenmaal zo dat rote publiek my het best kent Kalle Piet", actief op vele terreinen. Hij films in, heeft een rol in de iveld-film „Op de Hollandse is bezig met experimenten taalonderwijs Teleac, is secretaris lelijke met Mortine Bijl Dlsney-lp's fungeert als Kijk- lan in het NCRV-tv-program- imiteert stemmen, st telefoonboek staat achter naam; radio-acteur. Hij ziet niet als imitator noch als Met het medium radio heeft meeste affiniteit. Over tv j: „Tv-maken is een voort gevecht met de techniek." altijd al radiogek geweest, togen imiteerde hij al stern- van bekende radiofiguren. tk was een wandelend radio- Hij is al 5 jaar als free bij de verschillende omroe- Hij deed regiewerk, werkta Radio Nederland, zat bij do »lkem en deed mee aan de ie programma's „Steravonden" J Bonte dinsdagavondtrein". bij voor imitaties zorgde, tw Ekel onderbreekt: „Toen ik t Piet was getrouwd vloog ik lens in. Was er iemand op do tv geweest dan bleef hij ïsoon imiteren. Dan gilde ik •oven of uit de keuken: Zet Ko alsjeblief af. Ik hoorde tooluut geen verschil tussen Piet." to van prins Bernhard is een «Taagd nummer. Piet pakt een set het omgekeerd aan zijn praat erin en het resultaat la Bernhard. Mevrouw Ekel: - Jfceft het ook eens in het pa- ftdaan. De prinsessen, nog lachten zich slap toen ze de gescA#*!) hun vader hoorden. Ook neelraad zullen produkties zestal eenheden gaan ressorteren: De actrice Josephine van Gaste- de groep van Fritz Marquardt (bin nenkort te zien met „Penthesileia") wil de werkwijze van Marquardt X nan) L de regisseur Cor Stedslinclt voortzetten in zijn collectief. zullen maximaal vier produkties De opdracht aan het Onalhan- realiseren of drie voor de Rotter- kelijk Toneel vorig jaar gegeven damse Schouwburg en één voor het op basis van een drie Jaren-plan Piccolo Theater of twee produkties wordt gecontinueerd. Zo ook de opdracht groep Discus. beide theaters. De Engelse groep van Pip Sim- noemde onder mons zal in samenwerking met reden y#or deze keuIe ee Ruud Engelander en Ritsaert ten Cate een tweetal zgn. „horror-stuk ken" uitbrengen voor seriebespelin- gon in Piccolo of de Lantaren. De Toneelraad heeft po ging tot het verkrijgen van conti nuïteit met het op gang zijnde sei zoen. Als voorbeelden hiervoor werd de instemming met de plannen van Josephine van Gasteren en Cor met een voorstel van John Leddy Stedelinck, van Gerard-Jan Rijn en Hugo Heinen tot het uitbrengen ders,_ het onafhankelijk Toneel van een ad-hocproduktie die z worden gebaseerd op boeken v raad voor het seizoen 1974/1975 zijn in totaal twaalf „serieuze" sollicita ties binnengekomen. Twee (van Je rome Reehuis en het Thema Thea ter) werden afgewezen, één sollici tatie (Van de Haagse groep Appel) werd beantwoord met de garantie voor een extra aantal (gegarandeer de) speelbeurten in Piccolo en drie sollicitaties worden nog in beraad gehouden: die van de groep „Satur- nus", van de Event Structure Re search Group (die tijdens het slot feest van het Holland Festival van dit jaar „opblaastoestanden" veroor zaakte en een deelsollicitatie van de groep Simmoms/ten Cate/Engelan der met het voorstel voor een pro- jekt in Piccolo of De Lantaren. Het repertoire van Josephine van Gasteren en Cor Stedelinck is voor alsnog „zeer voorlopig". Als stukken worden genoemd: .Hot Autokerk hof" van Arrabal, „Der Tollstertag" van Turimi, „De Moeder" van de Poolse auteur WitMewitz en „The Nngin lachte. De overige durf den toen ook wel. La-* Schokkend NOS-filmverslag uit koncentratiekamp voor lepralijders. Achter prikkeldraad zitten, bewaakt door militairen, omdat je toevallig lepra hebt opgelopen. Alsof dat een misdaad is. U zag gisteren misschien de beelden uit het leprakamp Khon Kaen in Thailand. Beelden die je anno 1973 niet meer voor mogelijk houdt. Duizenden bijna hopeloze gevallen. Eén arts voor 150-duizend leprozen. En dan te weten dat lepra bestreden kan worden. Lepralijders hoeven geen verschrikkelijke zekere dood te sterven. Nergens. Steun onze bliksemaktie. Nu meteen. Wij kunnen helpen. Met 10,- stopt u het lijden van één patiënt. Hier is ons gironummer: 219600 Bliksemaktie, Nederlands Lepra Fonds, Wassenaar. - trd. „Voorlopig" en nog vaag zijn ook ie plannen van het Gerard-Jan Rijnders Collectief: voorgesteld is „een stuk" van Calderom en een Multatuli-projekt; het collectief zal onder meer Ger Thijs als regisseur aantrekken. Over de horror-produkties wilde de Toneelraad geen verdere bijzonder heden geven. De reden dat het Thema Theater (dat zich vanavond met „Thyestes" in Leiden presenteert niet meer by de Toneelraad aan de trog zal komen is het feit dat binnen de groep (o.Lv. Wik Jongs ma) nu al teveel proble men zijn ontstaan. Zowel organisa torische, artistieke als financiële moeilijkheden die er o.a. dit seizoen al toe zullen leiden dat de derde produktie die op het programma stond, een bewerking van „Ubu Roi", zal moeten worden afgelast. De tweede produktie „The Remou- valist" zal waarschijnlijk wel door gang kunnen vinden. ADVERTENTIE AVRO: 18.00 Nwb. 18.11 Radiojour naal. PP: 18.20 Ultz. v. d. R.K.P.N. IKOR: 18.30 Kleur Inf. en comm. over zaken van kerk en samenlev 0 (3) Leger des Hells- muz. 14.30 Blik op de Derde Wereld: I"/'.. PT??1", over ontw. samenwerk. 14.45 Blik op Europa over Eur. Integratie op Nederland: rep. delen vj». land en 16.02 Nws). HUMA„. 10.*o nlks wysmaken: In*, progr. VPRO: 17.00 VPRO-Vrij dag - rechtstr. progr. over een akt. onder- KRO: 7.00 Nws. 7.02 Het levende muz. 22.20 Avondoverdenk. 22.30 Nws. 22.40 (S) Hier en Nu. 22.50 Taal om mee te leven serie ultz. over on- der wijs ln de Nederl. taal. 23.10 Schoolradio. 10. Easy listening muz. 23.35 (S) Gl- taresk De vele facetten v. d. gi taar. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM II NCRV: 18.00 (3) Tijd vrij voor muz. ln vrije tijd: koorzang. 18.30 Nws. 18.41 Wereldpanorama. 18.53 Zojuist verschenen: boekbespr. AVRO: 19.00 Trefpunt: disc, progr. NOS: 19.50 Den Haag vandaag. AVRO: 20.00 woord. (7.30 Nws; weging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v. d. 8.45 Moeders wil Is- wet. 9.40 (3) Aubade: oud* 10.30-10.32 Nws.) 11.55 Medr~j27oo_X( 8 Van Ctwaidf tot 12.22 WIJ v.h. land; 12J6 12.30 Nederl. Handelver.. Radio solisten. 22.55 Muze zonder make-up: Eur. kleinkunst. 23.20 (8) Essay: progr. waarin over kunst wordt doorgepraat 23.50 Ra diojournaal. 23.55-24.00 Nws. HILVERSUM III DONDERDAG 29 NOV. NA 18 UUR NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet ter. 21.00 Nws. 21.02 (S) Sesjun: Jazz en Pop Live. 22.00 Nws. 22.02 (S) Hugo van Qelderen Show. met Neder- lantte talige Top Tien en Kwlswijs sport 4.00 Nws. 0.02 Aktua. DONDERDAG 29 NOV. NA 18 UUR DUITSLAND 1 Reg. progr.: NDR: 9.30-10.00 Sesam- strasse. 18.00 Pllmrep. 18.30 Act. 18.45 Zandmann. 18.55 Nordschau-magazl- ne. 19.26 Natuurfilm. 19.59 Progr. overz. WDR: 8.05-9.25 Schooltelevisie. 9.30-10.00 Sesamstrasse. 10.30-12.15 Schooltelevisie. 18.00 Reg. Nws. 18.05 v.d. kleuters. 18.15 Die Macht des S) Geldes. 18.40 Nws en act. 19.: Macht des Oeldes. 20.00 Joui weerber. 20.15 Cult, magazine. 102 Jazz-Sir Nachtwacht NOS: 5.00 Vincent "10-7.00 (S) Matlnata tweeWBBWi land- Nws; 12.41-12.60 Echo Raden maar... 14.00 Schoolradio. 14.30 (8) Interlokaal op vrijdag, met 15.30 Nws. 17.00 Zonder grenzen. 17.10 (S) Cameretten 1973: fragin. uit het festival voor amateur-caba retgroepen. 17.30 Nws. 17.32 Echo. HILVERSUM III EO: 7.00 Nws. 7.02 (8) Gospel sound: muz. Voor Jonge mensen 8.00 Nws. 8.02 (8) Tussen thee en koffie. 9.00 Nws. 9.03 (S) Tussen thee en koffie i.OO Nws. 10.03 (S) De muzlkate zing! 12.00 Nws. 12.03 Bij Barend. de He" j Popcoi Rock Nwb. 16.0 o.a. Amerlk. hltpar. 16.00 Nws. 16.03 Cees van Zljtveld II. met os. Engelse hltpar. 17.00 Nws. 17 03 Radiojour naal. 17.06 Postbus 700: verzoekpL- progT. Engelen. EO: gevar. gramm. VRIJDAG 30 NOV. VOOR 18 UUR HILVERSUM I AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgyn 7.20 (8) Dag .met een gaatje, met NOS/ NOT: 10.45-11.35 Schooltele- KRO-Clneac deren. NOS: 20.20 (K) All Journ. KRO: 9.00 Schoolradio. NOS: 9.20 Wat heeft dat kind? 9.36 Waterst. AVRO: 9.40 (S) Pianorecital: seml-klass. muz 10.00 (8) V. d. kleuters. 10.10 (ged Mannix. 21.45 Doe. progr. 22.45 Jour- ber. NOS: 12.00 Toerlsmo toerist lnf. uit binnen- en bultenl. Over heldsvoorl.: 12.30 Ultz. v. d. landb NOS: 12.40 (S) Lichte gramm. muz reldberoemde melodieën ul't de jaren 1910-1914. 22ao (K) Trekking Alge mene Loterij Ned. NOS: 22.56 <K» Uit de Kunst. 23.20—23.26 (K) Journ Nederland II NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar. 18.55 (K) Journ. TROS: 19.05 Zorro. Jeugd- 19.25 (K) Ren le DUITSLAND II 18.25 Zwlschen den Flugen. 19.00 Journaal. 19.30 Amuseme. progr. 20.30 Fllmportret. 21.00 Journaal. 21.15 Disc, progr. 22.00 Fllmrep. 22.35 Jour- 12.50 Recht VARA: 13.11 Dingen v.d. dag. NOS: 13.25 Spiegel van Belgle de „overloop" ln Noord-Holland. NOS: 23.20-23.35 (K) Journ.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5