De Appel' deed méér dan en toneelstuk opvoeren 'verleden kunstenaars Toneelmuseum W essel-Ilckenprijs voor Leo Cuypers ë%7e teuws Ruud van der Meer zingt steeds beter iAANDAG 26 NOVEMBER 1973 PAGINA 17 'eer Gynt' in bomvol aulatheater programma bracht het als onder woorden: het overbe- 1 maar nog altijd schokkende n Peer Gynt, een samen- ian waarheid en leugen, sprook- fantasieën, sluwheid en hard- spoken en gekken, dood en lief- set de vermaarde kobolden-scène, •an moeder Aase, de schip- de liefde van Solvey, zoals ïordt gespeeld door de toneel- APPEL", in een een voor de jnheid aangepaste versie van de mde Noorse tekst van Hendrik suggereert deze inleiding? Een lek toneelstuk van Ibsen, dat toneelgroep "APPEL" eigen- ls uitgewerkt. Het programma dus "Peer Gynt" centraal en 'APPEL' 'als middel om dit ge- over te dragen, dus meer als aeewerkend voorwerp. Dit is ech- volledige misvatting. Niet Ib- zijn 'Peer Gynt" stonden za ngavond centraal in het Rijn- Lyceum, waarvan de aula ge- fEL". En als ik "APPEL" noem lk toch in eerste instantie Ca- linssen, Nell Koppen en Peter ter Linden. de teleurstelling, die mij over- toen ik "Kisten" zag, heeft i gemaakt voor een gevoel van Jlfenheid en bevestiging. De van "APPEL", die tijdens telkenmale onder de tekst rgen bleef, maar die wel dreigde te breken, is in "Peer Gynt" het oproepen van geweldige lingen op het publiek neerge- Dit was niet slechts een sa menspel van een aantal geëngageerde toneelspelers, die een toneelstuk op voeren. Het was meer. Het was een totale kunstuiting, die in golven van volledige ontreddering (de dood van moeder Aase en de reactie hierop van Peer/Carol Linssen) en een volledig meegesleept worden (de haast pa nische dialoog met de kobolden) tot uitdrukking werd gebracht. En wat te denken van een enkele passage uit het stuk: "Je kunt uitrusten, zwarte, de reis is nu volbracht". Door het hele stuk worden uitdrukkingen, zo vol van zeggingskracht en intens meebe leven gehandhaafd. Is bijvoorbeeld de staart, die Peer zich laat aanme ten bij de kobolden niet slechts een fractie van een veel grotere veran dering, die zich binnenin hem vol trekt? En waarom vinden de toneel spelers van "APPEL" er een haast sadistisch genoegen in dit gegeven zo onbevredigend over te brengen. Waarom gaat Peter van der Linden in zyn spel zover, dat concrete infor_ matie, ontleend aan het gegeven van Ibsen juist nog door de toeschouwer kan worden verwerkt, maar laat hij alle mogelijkheid tot diepere bezin ning en toepasbaar maken op de eigen situatie aan de in verwarring gebrachte toeschouwer over? Juist het leggen van die scheidslijnen ver raadt de grote acteur, die meer doet dan een tekst zo "leefbaar" mogelijk overbrengen. Misschien omdat Van der Linden, maar dat in de eerste plaats toch zeker Linssen, teveel diepgang hebben, om in een stuk als "Kisten" tot hun recht te komen, is de eerste manifestatie van "APPEL" wat onvolgroeid op mij overgekomen. Nu aan de toneelgroep "APPEL" wel de mogelijkheid werd geboden alle registers open te trekken, mag over het resultaat van deze kunstuiting geen enkele twijfel ontstaan. Slechts superlatieven zijn hier van toepas sing. Men zou zich wel afvragen in hoeverre een vast, bespeelbaar ele ment (hier "de molen" en in "Zeven Manieren" een grote, met netten be spannen stellage) medebepalend is voor de zeggingskracht van het stuk. Dat het de spelers meer handvaten biedt, moet duidelijk zijn. Blijft echter de grote betrokken heid van de spelers, die aan "Peer Gynt" een dimensie toegevoegd heb ben en die de geladenheid en de zwaarte van het stuk niet uit de weg zijn gegaan. Juist door het gegeven van Ibsen in de spelbeleving als het ware te verlengen, wordt hier in zijn meest zuivere vorm toneel gemaakt. Ook hier blijkt het niveau van het toneelstuk erg belangrijk. "Kisten" miste dat niveau en met "Peer Gynt" bereikt toneelgroep "APPEL" een compromis. Want dat deze toneel groep met Ibsen haar plafond bereikt zou hebben, zou ik niet gaarne willen beweren. Dat zelfs, ondanks een ui terste spelbeleving, nog een surplus aan zeggingskracht rest, is illustratief voor de ruimte, die "APPEL" zich zelf laat. A. C. KOEKEBAKKER jr Collectie van Alex de Haas v i i i gaat naar het i langdurige ziekte is zon- op 44-Jarige leeftijd de componist Pierre Duclos Duclos schreef onder meer ifonie en twee opera's ..De i" en „De reiziger". Hij ook muziek voor ongeveer 200 jDe Japanse filmacteur Sessjoe i is vrijdag overleden. Haja- |die in 1957 een prijs kreeg voor „De brug over de rivier i", is 87 Jaar geworden. zoon van een visser, heeft 50 Jaar aan films meege- Omdat hy als regel de rol vervullen van een „slechte Ja- hij üi zijn eigen land ikelijk niet al te geliefd. De operazangeres Jennie Tou- 63-Jarige leeftijd aan long overleden. De sopraan, gebo- Montreal, maakte in 1933 in naar debuut in „Carmen". In luchtte Jennie Tourel, die Jooci- Uit Frankrijk naar Amerika ij haar carrière voorzette bij letropolitan" onder Arturo Tos- Claire Dodd, de blonde toneel- Qspeedster uit de Jaren dertig, lagavond in de ouderdom van overleden, zy was twee Jaar jeweest. Claire Dodd speelde 1 van groten uit de Jaren der met James Cagney in „Hard idle", met Pat O'Brien in „Per- ty kid", met William Powell in ir man" met Edward G. Ro- in „Red meat". Andere films zij optrad waren „Don 't bet ades", „Stardust", „The glass By het Von Karajan-concours voor dirigenten in Beriyn heeft de 28-jarige Nederlander Hubert Sou- dant de zilveren medaille weten te veroveren. De gouden medaille ging naar de Japanner Koizoemi (24) en de Rus Sinaisky (26). De bronzen medaille ging naar de Westduitser Gietzen. Aan het concours namen 65 dirigenten deel waaruit tenslotte vier finalisten tevoorschyn kwamen. Hubert Soudant, woonachtig in Hilversum, is van oorsprong hoornist, maar heeft zich later bekwaamd in dirigeren. Hy won al eens een diri- gentencoucours is het Franse Besan- con. en dirigeerde onder meer het Residentie-Orkest en verschillende provinciale orkesten. Aan de zilveren Von Karajan-medaille is een geld- prys verbonden van 7500 gulden. AMSTERDAM De collectie boe ken. muziek, foto's en andere docu mentatiemateriaal op kleinkunstge- bied van Alex de Haas gaat naar het toneelmuseum, dat reeds een gespe cialiseerde afdeling kleinkunst heeft. De collectie kon worden aangekocht met een subsidie van het Prins Bern- hardfonds. By zijn leven heeft Alex de Haas herhaaldeiyk meegedeeld, dat zijn verzameling betreffende de klein kunst zou moeten worden verbrand. De Haas gold als de eerste Neder lander, die begon met een verzame ling voor het vastleggen van de ge schiedenis van de kleinkunst in ons land. Door tussenkomst van Kees Manders was het mogeiyk de collec tie een zinvollere bestemming te geven: aankoop door het Toneel museum. HILVERSUM (ANP) De Stichting Jazz in Nederland heeft de Wes- sel Ilckenprys voor 1973 toegekend aan de 26-jarige pianist Leo Cuypers uit Maastricht. Deze prys, de grootste jazzprys in Nederland, omvat een bedrag van drieduizend gulden, beschikbaar gesteld door het Prins Bern- hardfond, een wisseltrofee in de vorm van een plastiek van Jan Wolkers, beschikbaar gesteld door de VARA, en een door de VARA aangeboden concert, dat de winnaar geheel naar eigen keus kan samenstellen. Leo Cuypers volgde een drie-jarige pianostudie aan het conservatorium van Maastricht. Hy speelt dikwyls met Theo Loevendie en Willem Breukers. In 1969 won hy het Loosdrechts jazzconcours. Leo Cuypers heeft verschil lende platen gemaakt. Job de Wlttstrai Der W tst 2—6.30 Galert© Ka- Gaoer Wisselende expositie dl nam do bo- Geupend, op erlldag 9 uui op en feestdag ivember aanvang 8.3 tonstellingen rste Binnenvestgracht 33 zaal 5 Tentoonstelling "Reizen door Zondag deling d; 11.15 tot nafdellng: tot 14 46 uur «n v 18.45 tot 19.45 u Kraamafdellng dag v 15 tot 16 uur 18 45 tot 19.45 uur. klnderaf- Leidse bioscopen Endegeest. dinsdag vrijdag 13— tie potterle De Uilenspiegel, Lul- •m 1 Wassenaar expositie van lülnk: grafiek schilderijen en fc Geopend ttot 8 dec. Ope- Piren: werkdagen 10-12.3" c i dl. ook 2.00 uur. Kindermatinee: Dik Trom dorpsgenoten" zijn 2.00. 4.15 uur. Nachtfilm: "Concert de Bangla Desj", 18 Jr. vrij. en zat. 11.30 uur. LUXOR: "Geen halleluja voor drie duivels". 18 Jr., dag. 2.30, 7.00 9.15 v ook 4.45 i Annakllnlek* dag 13.S0-14.30 en 18-19 i ACADEMISCH ZIEKENHUIS ïafdellng gelden de - 0-_ae oezoeKurer ders) Maandag t/m vrijdag: eraro Rijksstraatweg (bl) Den DelJIza j uur an verder vol- Lucla Ntggebruggen en Lydla Tot 30 november Dag 4—1 taterdag 121 uur useun* «an uuaneden (Ra- 281 Werkd 10 uui voorm.— prentkunst zonder boneei TRIANON: "Apenplaneet", 14 Jr. 7.oo 9.15 uur) zo. 2.15, zijn tijd", 18 Jr. dag 2.30, 7.00 en 9.15 uur; zo. 2.15, 4.30. 7.00, 9.15 uur. Bezoekuren Ziekenhuizen Kinderafdeling de hoofdverpleegkundige hier atat? kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn Sraamafdellng 16 00—17 n voor echtgenoten 19 Ou Kinderafdeling 16 0015.3 PANDA EN DE MEESTER-BURGEMEESTER 61 - 122. Zo werd Panda dus opgebracht naar de gevangenis. "En daar kom je voorlopig niet uit!" gromde de politieman. "Dat zal je afleren om over het dorpsplein te roepen dat de bur gemeester Geheime Wapens laat maken!" Panda zei niets. Hij was veel te blij dat hij opgesloten werd bij de heer Fant - want dat was zijn bedoeling geweest. Pas toen ze alleen gelaten waren, begon hij opgewonden te vertellen over het wapen dat professor Krok aan het maken was. "Wat erg nu toch," zei de ondernemer. "Ik had hem nog zó verboden om aan plofbare middelen te komen. Zelfs klapperpis tooltjes mocht hij niet van me uitvinden. Dat was natuurlijk de reden dat hij liever voor de burgemees ter werkte..." "Dat zal wel," zei Panda ongeduldig. "Maar we moeten hier uit. We moeten ze stoppen - vóór ze iets gevaarlijks gaan doen!" "Stilte!!!" donderde de beioaker, die buiten hun cel op een stoel zat. "Stop dat geklets. Ik kan er niet van slapen!" De zingende oorbellen Filiberke is de paaien ik ben een mus die er altijd op mag zitten. j Herd jaar geleden öe XJrker visschers voor- ]kn een zeer strengen ,.V (er. Ze hadden dezer da- ijs in de netten en hou- zulks voor een onfeilbaar ïïeeken van een spoedige lelie vorst. Vit Carthagena in Spanje 'df bericht, dat Galvez, 't mwoordig hoofd der op- Melingen in die stad, alle 1 (fct in handen heeft. Hij stoort zich volstrekt niet aan de buitenlandsche consuls, die voor de belangen van de on derdanen hunner Staten op komen. Die boeren-vlegel, al dus de boven bedoelde corres pondent, iveet misschien niet dat er een Europa bestaat. De blokkade van de stad zou vrij streng zijn, maar met dit al is het zeker, dat Carthage na 's nachts van den zeekant van levensmiddelen wordt voorzien. Daaraan ontbreekt 't dan ook niet. De brave lieden, die in de omliggende dorpen wonen, zijn de eigenlijke slachtoffers van dien toe stand. Honger, ellende en koortsen richten verschrikke lijke verwoestingen onder hen aan. Vijftig jaar geleden: Lord Derby, de Engelsche minister van oorlog, heeft in een rede te Fleetwood stilge staan bij het Roer-probleem. Hij noemde de FranschBel gische bezetting een fout wanneer men de zaak uit 'n oogpunt van het verkrijgen van schadevergoeding be schouwt en hij wilde thans aan het adres van zijn Fran- sche vrienden het volgende zeggen: "Nu gij den wil tot betaling verzekerd hebt, moet gij er voor waken dat ge de mogelijkheid tot beta len niet verhindert". Kooktip Lofsalade Klop een sausje van 4 eetlepels bloemolie, 1 eetlepel citroensap, 1 theelepel mosterd, enkele druppels worcestersaus en een snufje zout. Snijd de hrade ondereinden van struikjes lof (onge veer 500 g.) geheel weg en leg de losgemaakte blaadjes in het sausje. Laat ze zo 1 uur staan en keer ze nu en dan, zodat alle blaadjes goed met het sausje in aan raking komen. Roer een eetlepel zachte boter tot een meng deze met 100 g. fijngedrukte roquefort en 6 eetlepels koffieroom tot een papje. Neem de lof- blaadjes uit het oliesaus je en schep het roque- fortpapje erover. Roer even luchtig door en laat de salade nog 15 min. staan. WINA BORN. FRED BASSET kinderen, het is v/w groot belang dat jet je spieren behoorlijk ontwikkelt... als je slap blijft, kom je niet vooruit in de wereld. LEIDEN Het koffieconcert van K O werd gisteren als vanouds in de foyer van de Stadsgehoorzaal ge geven, hetgeen inhield dat Rudolf Jansen zioh tevreden moest stellen met de kleine Estonia-vleugel (de grote kan er niet in worden geta keld). Zowel het publiek als de pia nist kwam dus van de drup in de regen, want de bas-bariton Ruud van der Meer had zyn programma zo danig samengesteld dat geen enkel lied de begeleiding kon krygen waar het recht op had. Dit ondanks het soepele toucher en de boeiende in terpretatieve kwaliteiten van de pia nist, die nergens voldoende tot uiting kwamen door de leiyke en dikke klank (vooral aan de baskant) van het hamertuig. Ruud van der Meer, zo kan men met genoegen constateren, ontwikkelt zich nog steeds in stygende Ujn: hy paart muzikaliteit aan techndsche ca paciteiten als goede stemvorming, voordracht en dictie. Dit was reeds duideiyk in de groep min of meer onbekende liederen van Schubert, met als hoogtepunten An mein Herz en Auf der Bruck. Richard Strauss' Zueignung en Freundliche Vision werden ietwat te terughoudend gezongen: ze misten dat vleugje salonromantiek, dat Strauss eigen is; hiertegenover ston den een mooie Heimkehr en All mein Gedanken. De ironie van Poule nes Bestiaire liet de zanger slechts ln het laatste drietal tot uiting komen, ter- wyi hy in Iberts Chansons de Don Quichotte een wel zeer zwaarmoedige dolende ridder was, hoewel de com ponist volgens my een iets andere kyk op dit héérschap heeft gehad. De lyriek van Fauré's vroege liede ren. ook weer een tikje geparfumeerd, kwam het beste tot zyn recht in Ly dla en Nell; de Trois poèmes amou- reux van Louis Andriessen sloten hierby uitstekend aan en toonden zanger en pianist op hun best. Deze „Jeugdzonden" van Andriessen doen my overigens wel vermoeden dat de componist ofwel een zeer korte Jeugd heeft gehad, ofwel slechts zelden over de schreef is gegaan; in beide geval len: helaas! Het recital werd enigs zins improvisorlsch besloten met Chaussons Les Papillons. RON HARMS MAAR-ËR/5 AAN DB HAND. IK DOB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 17