BEZIENS WAARDIGE SOCIETY-KOMEDIE Verdienstelijk spel in Albees 'Kleine Alice' (SSPAG 20 NOVEMBER 1973 I Blauw blauw' van Hugo Claus de rijke staalkaart van Hugo is' toneeloeuvre ontbrak nog echte society-komedie, door Os- Wilde onverbeterlijk ingezet loor Somerset Maugham en >1 Coward talentvol geprolon- #rd. Het bijna veertig Jaar oude ijspel „Private lives" van de n'ö 3[Ste is dan ook voertuig door geweest om met „Blauw r6*ftauw" het ook eens in deze rich- 2/j> jg te proberen. is echter veel meer dan zo a een bewerking geworden, jt Coward laat twee huwelijks- :Szen in Parijs stranden als twee (scheiden echtelieden er weer toe aan vroeger te denken, jwiJI de Vlaamse auteur nogal it andere pijlen op zijn boog rte hebben. Hij voert overi- moeitéloos de cocktaildrinkers die comfortabel gezeten scher- vlnnigheden uitwisselen, zelfs de temerigheid, die Engelsen itralend beheersen, vier personen uit „Blauw Jjuw" moeten zich trouwens niet 0 veel fysiek opwinden, want lauw blauw" arrangeert hun loeting in een luxe hotel in sneslë. Daarmee is het eerste gmerk aangegeven. Claus doet aanval op het gegoede Neder- -Hidse toeristendom, behept met til d vooroordelen, alles afmetend thuis, bereid om schijnheiligheid af te gen en katjes in het donker te dat nochtans met een gebroken gevoel van superiori- reede fundamentele verandering, Claus op Cowards stramien abrengt: de ex-minnaar van de w. heeft naar de moderne ei- een vriendje bij zich, maar mag de partnerruil niet ver- ideren. de eerste helft van het stuk de openingszetten met be- aamheid gedaan. En Claus ziet lis zijn tirades op grond van scherpe observatie van onze onhebbelijkheden tot stellig tyfiisement te maken, waarbij het i ons beschaamd mag ver als bljkt dat hij ons een Egel toont. Daartoe (en omdat gi Eendien nog eens te duidelijker te peperen) hebben de vier ilers Fons Rademakers. Ellen gel, Guus Ooster en Cas En- lar in dit demasqué, dat volgens titel weinig uithaalt, hun eigen o^en behouden. wordt voortreffelijk geacteerd: Ooster verrassend als een rynde blasé-industrieel, die in Enklaar een even zwijgzame minzame Jonge vriend naast krijgt, die al aangeraakt is de oosterse cultuur. Fons Ra- le9® oakers, primair énvol poeha vooroordelen behept en ge- md vaak het onderspit te de- naast zijn vrouw, die in de idaine allure van Ellen Vogel i in Maastricht pleegt te ver- Q. regisseur in Claus weet met tiele toetsen die verschillende akters werkzaam tegenover el- te brengen, slechts raderd soms door het op zich- aardige appartementendekor aan het strand, dat het op en af van de spelers wel eens te weinig vanzelfsprekend maakte. Maar na die aanzet vol verwach tingen kwam „Blauw blauw" toch nog net niet goed door de opening heen, zoals zaterdag bij de premiè re in het Hofpleintheater voor deze vrije produktie bleek. Fons Rademakers wordt dan tot „het geloof" bekeerd, op een wijze die net te mooi is om waar te zijn. Ironie? Wat erop volgde liet de veronderstelling, dat Claus zijn fi guren letterlijk en figuurlijk de woestijn in stuurde. Misschien lag dat al een beetje aan Coward, die zijn „Private lives" destijds maar meteen van een recensie voorzag, welke twijfelde aan de compleet heid van het stuk. De schrijver van „Blauw blauw" past middelen toe al dan niet geserveerd met een knipoog die buiten het raam van het gegeven vallen. De dialoog moet in een dergelijk stuk vlijmend geestig zijn, ook al komt die eventueel uit de monden van domme mensen. Hu mor van het slag „Mijnheertje koekepeertje" en „Haha lachte de graaf" blijft daaronder en laat ook na signalerend te werken. Een ballorige schockeerlust van Claus naast enkele kunstgrepen, die Guus Ooster met zijn knappe ka rakteristiek in de minst van 'n ca- baretmelo liet verdwijnen, bedier ven meer aan „Blauw blauw" dan nodig was. Bezienswaardig blijft deze Claus echter zeker. PIET RUIVENKAMP Is Edward Albee in zijn toneelstuk „Klein Alice" (Theater heeft het zaterdag in première gegeven in Arnhem) een pessimistisch man? Hij zou het zyn als hij in zijn ana lyse van de eenzaamheid van de mens en daar gaat .Kleine Alice" over - geen uitkomst bood. Maar hij biedt die uitkomst wel, al is ze moeilijk: de mens is eenzaam door zijn illusies, door zijn subjec tieve kijk op de werkelijkheid. Verstoor die illusie hoe pijnlijk dat proces ook mag zijn („bewust wording doet pijn" zegt Albee er gens in het stuk) en de mens wordt verlost, er is dan - maar ook pas dan - weer communicatie mogelijk, dan wordt zijn een zaamheid doorbroken. Theater speelt dit symboolspel hoogst ver dienstelijk. Hoofdpersoon is de lekebroeder Julian, die geen priester Wordt omdat hij niet in een persoonlijke god kan geloven - wel in de god delijke abstractie. Kerk en wereld brengen hem, uit hun eigenbelang, in een situatie, waarin hij Juist tegengesteld handelt: hij kiest de geliefde persoon, en niet de ab stractie „liefde". Dat is de eerste laag van dit stuk, het is niet de belangrijkste. Dat is een verhan deling over het wezen van de wer kelijkheid: de programmatoelich ting van Theater haalt er de be faamde grot van Plato en de schaduwen daarin bij als filoso fisch gezien wat kreupele parallel, maar het maakt in ieder geval het probleem van de realiteit wel een beetje duidelijk. Albee doet het in zijn stuk beter en duidelijker: hij plaatst een model (geen maquette) van het huis, waarin de hoofdhandeling speelt en in dat model vindt een parallelle handeling plaats. Hij sug gereert, dat dit „Droste-busje-ef- fect" naar twee kanten kan door gaan dat wij uit die oneindige reeks in ons bewustzijn - mis schien speelt het spel zich alleen in het menselijk bewustzijn af - een subjectieve keus maken. Die subjectieve handeling, die illusie zondert ons af van de anderen. Het is het thema, dat Albee in zijn „Wie is bang voor Virginia Woolf" ook al behandelde, maar in een .normaal" toneelstuk, in huis-tuin-en-keuken-proza en ste scène, in de tuin van de kar dinaal, duidelijk dat op het toneel niet de „realiteit" wordt neergezet. Dat vraagt een grote zelfwerk zaamheid van de toeschouwer - ironisch genoeg om de allegorie, het symbolisme, naar zijn eigen „werkelijkheid" te vertalen. De voorstelling, de enscenering, moet hem daartoe de middelen verschaffen. Dat gebeurt in de regie van Elise Hoomans voldoende, maar niet volledig. De uiterste doorzichtig heid en helderheid is by de en scenering van dit stuk gewenst de problematiek is moeilijk ge noeg. Er kan niet naturalistisch genoeg worden gespeeld, de toneel- aanwyzingen van Albee zelf kun nen niet letterlijk genoeg worden genomen. Dat gebeurt hier niet: het model staat voor de grote toegangsdeur, er komt een schaakspel op de proppen waar Albee nergens over spreekt, en de butler wordt ge speeld in travesti. Nodeloze ver fraaiingen die het zicht belemme ren op de handeling. In deze visie geeft Edmond das sen de beste vertolking: zijn advo caat is uiterst naturalistisch, be heerst en zeer vakkundig. Ook de kardinaal van Ton Kuyl is zo dicht bij het naturalisme als mo- geyik is, de butler van SJouke Hooymaayer is heel aanvaardbaar en de Alice van Hanny Orri vak bekwaam. De Julian van Arthur Boni is naar regie en spel, aan vechtbaar (hoe bewaam ook ge daan) Julian is een „gewone man" geteisterd en gekweld door het onbegrijpelijke. Arthur Boni maakt hem wat dommig en knul lig (als personage), hij beperkt zijn gamma daardoor, vooral in de lange slotclaus, waar Albee hem inderdaad hier en daar kinderlijk wil hebben, maar dat komt er dan niet meer uit. Kanttekeningen bij een uitstekende voorstelling. I0-I eldata 16 en 17 november. toonstellingen ni Erte potterie De Uilenspiegel, Lul- tón 1 Wassenaar, expositie van Bink: grafiek, schilderijen en Geopend ttot 8 dec. Ope en: werkdagen 10-12.30, 2-5- uur behalve maandagmorgen, donderdag; zater- jebrulksvoorwerpen. Tot Museum vuui Volfcanfcunde Expositie Japanse prentkunst uit eigen bezit Dag 10—6 uui zo i —6 uur oam Thailand land zonder honger Dagel. 105 uur zo I6 uur nam lt.em 31 december) Joh de Wlttstraat 40 Galerie Ka. Dlnet Gaper Wisselende expositie dL tem ea. 2—5.30 uur nam do bo vendien 7—0 uur aam Nee Legermuseum. Geopend, op dag v 11.16 eopend, maandag tot en met vrijdag 9 voorm.uur nam Zon en feestdag 3e klas dagelllks van 13 16-14 00 uur en van 18.45-19.30 uur Kinderafdeling dagelijks van 14.00-19.00 uur St. Elisabeth -ziekenhuis fclasseafde- Ungen Volwassenen dpg. v 11.15 tot 12.00 uur v 14 tot 14.46 uur en van 11.45 tot 19.45 uur kraamafdellng: 12 i Rijksmuseum de geschiedenis der natuurwetenschappen: dag 10— Leidse bioscopen leentecentrum Lljtweg Oegst- Tentoonstelling keramiek van 19 45 16 tot 18.30 i tot 14 46 uur »n v 18.46 Kraamafdellng: dag v 15 - 18 46 tot 19.45 14.30 "s zondags 11-12 en 1416 u stf klasse: de gehele dag Annakllnlek- dag 13.30-14.30 en 18-19 t ACADEMISCH ZIEKENHUIS LUXOR: 'The lady sings the blues", 14 jr., dag. 2.30, 7.00, 9.15 uur; zo. 2.15, :ery De Bink, Roosevelt9traat 3 b| ikei let teallery Wassenaar (bij Den Deljl) van 110 uur sd verder vol- lafspr 01761—591i of 1714. 0lïfctèteit Burgers, Burgsteeg 1a, expositie van wandkleden Lucia Ntggebruggen en Lydla u Tot 80 november Dag 41 12—1 uur i Jr., dag. 2.30, 7.00, 9.15 t 281 Werkd 10 lam zond 16 2.16, 4.30, 7.00, 9.15 oudheaen (Ba- Bezoekuren Ziekenhuizen Dlaconeasenhuls; ie kL dagel Ijk* van Bezoek aan ernstige patiënten: Wanneer voor ernstige patiënten door lopend bezoek wordt toegestaan, kan de hoofdverpleegkundige hiervoor spe cial? kaarten verstrekken Alphen aan den Rijn Kinderafdeling 16 0016.S teuws- 0 november 1973 Honderd jaar geleden stond 'A w de krant! indl - De Brusselsche "Indépen- Mee" ontleend aan 'n brief b" [ft de omstreken van San jdfi 'rancisco 't verhaal dat in de a Wbijheid van de "Goldcreek" kt lijk gevonden is van een tan. Naast hem lag een zak "iet ruim honderd pond goud een boekje waarin ver bid stond, dat hij een grot ontdekt waarin zich honderdmaal meer goud be vond dan Californië in de laatste twintig jaren had op geleverd. Toen hij zijn ver haal opstelde werd hij kenne lijk plotseling door den dood overvallen, zoodat de plaats van de grot met hare honder den milliarden aan goud niet is genoemd. De "lndèpen- dance" hoopt voornamelijk in het belang van de voor standers van den gouden standaard dat de mensch- heid voor deze zondvloed van goud bewaard zal blijven. Vijftig jaar geleden: De rector van de universi teit van Weenen heeft beslo ten deze onderwijsinstelling tot nader order te sluiten, aangezien anti-semietische studenten aan sommige Joodsche professoren het ge ven hunner colleges hadden belet. In een schoorsteen in het ministerie van buitenland- sche zaken te Belgrado zijn drie bommen gevonden en wel in een vertrek, dat grenst aan de kamer van den premier Pasjits. Verscheidene ambte naren zijn daarop aangehou den. Een hunner verklaarde, dat de bommen daar slechts waren opgeborgen om te voor komen, dat ze in handen van kinderen zouden vallen, een verklaring, die de overheid niet heeft bevredigd. Deze gaat dan ook voort met de zaak nauwlettend te onder zoeken. PANDA EN DE MEESTER-B URGEMEESTER 56 - 122. Panda had geen idee, hoe lang de heer Fant er over had gedaan om zoveel geld bij elkaar te krijgen - maar het duurde in ieder geval maar kort om het te laten verdwijnen. Na een kwartiertje al verdween de laatste stedeling met de laatste bankbiljetten uit het gezicht - en ze bleven moe maar voldaan achter "Ik heb ze nog nooit zo tevreden gezien," mompelde de onder nemer. "Nu zullen ze me wel tot burgemeester kiezen - en dan kan ik ze nog gelukkiger maken." Op dat moment werd hij onderbroken door agent Blaffers. "Wie heeft dit gedaan?" vroeg deze, op de rondliggende elas tiekjes en wikkels wijzend waarin het geld verpakt had gezeten. "Dat is mijn schuld," antwoordde de heer Fant. "Ach - men was zó blij, dat men niet op de rommel heeft gelet. Het spijt me." "Spijt?! Onzin!" riep de politieman streng. "Er staat een zwa re boete op vervuiling. Meteen te betalen!" Dat was heel vervelend, want Fant had geen cent meer op zak. "Gevangenisstraf dan," besliste agent Blaffers, en voerde zijn arrestant weg. "Nu kan hij nog de verkiezing niet winnen..." mompelde Panda zorgelijk. De avonturen van Jommeke De zingende oorbellen Kooktip 10 minuten-soep Los een kippebouillon- blokje op in 11 kokend water en voeg de inhoud 1 blikje doperwten toe (ook het vocht) en 1 klein blikje tomatenpu- Laat het mengsel 5 10 minuten trekken. Wrijf alles door een zeef. breng de soep op smaak met 6 eetlepels koffieroom, royaal fijn gehakte peterselie en een scheutje sherry. Als u graag wat kruiden gebruikt en beschikt over munt of basilicum dan kunt u een snufje hiervan meteen bij het begin la ten meetrekken. Kies een de twee genoemde kruiden en niet allebei. WINA BORN Calamares 18 vn Armuelles nr Pto Castllla 16 v Pto Armuelles Bay- Chevron The Hague 18 v Rotterdam Koplonella 19 260 no Rockhampton nr Tokuyama Ladon 16 v Maracalbo nr Pto Li- Malnlloyd 18 v Rotterdam nr Le Zeeburgh pass 18 Brunsbuettel Stockholm Farmsum p 18 Brunsbuettel nr Lue- Londen Neder Elbe 19 v Dubal nr haol Nedlloyd Kyoto 19 te Kaapstad Neptunus 17 te Paramaribo Ganymedes 19 ta Vienaventura Greboedljk 17 v Mazatlan nr Bal- Kennemerland 1 deb nr Rotterdam Parthenon 19 te Paramaribo v< Patro 19 b Bombay nr Kharg. Rnborg p 18 Brunsbuettel nr Am- Seine Lloyd 10v Amsterdam nr Le Havre Socrates 19 v Hamburg nr Rotter dam Straat Hongkong 19 1200 z Ceylon nr Durban Straat Singapore 18 v Penang nr Colombo Straat Towa 18 v Pointe Noire nr Trident t Trident Rotterdam 18 te Le I Ulysses 17 te New York Vlieland 19 te Teesport Junior p 18 Brunsbuettel ©TO^rstu&OS Prachtig! Dat is het wat we moeten hebben. Verwittig de eigenaar ervan. Wie is het? Bobelijn Bobelifn Nooit van gehoord! Gobelijn, met een G, majesteit. In orde, majesteit. ZO. ZB r HOE LAN& 15 VER.- DUURT IDE TROKKEN!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 15