oore De nieuwe James Bond a het aborteren in „Zum Anker" dineren «DAG 19 NOVEMBER 1973 JNDEN "Toen stond de pink loodrecht op het vlak van id. Verdere buiging achterover ging moeilijk en de ne- leen daarmee helemaal geen haast te hebben; milimeter imeter na millimeter bracht hij het naar de pols. Ineens it mee, een kortstondig scherp krakgeluidje was hoor- "Dat is het voorlopig", zei mr. Big. Tee-Hee liet de kleine loeide vinger met tegenzin los. Bond uitte een zacht dier- ïgrom en zakte ineen, bewusteloos. "Die kerel heeft geen voor humor", verklaarde Tee-Hee nog. Met dit citaat n Fleming's "Live and let die", waarin onze Held voor- jfstand moet doen van zijn linkerpink, liggen voor Roger i vragen op tafel. Of liever, op het bureau, dat hij enkele lente ogenblikken geleden met onmiskenbaar bravour bemand. Het heeft wellicht zin die luttele momenten litvoeriger te schetsen, want de entree van Roger Moore pa brilliance wedijveren met de heldere open-blauwe die op de ochtend van ons treffen, Londen overspant, lotseling daar-zijn, dat Onze Held siert en zijn image bij enden van buis en doek op geen enkel onderdeel afbreuk hij in beeld is verschenen opgewekt, maar niet na- l „I'm in a dancing mood" Vervolgens komt Onze I menlopen, groet de aanwe lf rtelijk zonder ook maar een zijn goddelijke positie te Legt een buiten-model sigaren uit het Caraibi- vervolgens zijn zonnebril jMlhtgetinte glazen en neemt loon ter hand. Het stadsge- rordt afgerond met een d emend „En pas heel erg jezelf". Waarna niets onze iking meer in de weg staat. Moore, de nieuwe James aanwezig, leid, wij hebben een ci- hem klaar liggen uit let die", het tweede 007- Ian Fleming. ken ik" Waarmee de Jende humor, waarvan Ro- wordt verdacht, is bewe- rek over zijn opvolging in Connery-George La- iet nog even wachten, ^er Moore moet naar bui- licht op dat moment in dermate zeldzaam dat de dit buitenkansje wil vast- jen En nogmaals maakt Onze Held be kend dat hij in de stemming is voor een dansje. Een iets oudere dame in het voor portaal van het gebouw krijgt tot haaf hartschokkende verrassing de nectar van een mooie ochtend en zijn goede humeur over zich uitge stort; „How are you my love." 007 kwam voorbij. Geweld Bij terugkomst houdt Moore de deur voor ons open en nog eer we weer gezeten zijn, heeft de bemid delaar voor ons gesprek het gelijk aan zijn kant gekregen; „Roger is een vreselijk aardige Jongen!" Dan toch het citaat. Roger Moore- Robin Hood- De Heilige- De Ver sierder begrijpt onmiddellijk waar het om gaat. „Geweld om het geweld is porno grafisch geweid. En dat verafschuw ik. Een man als Sam Peckinpah met zijn Wild Bunch en Strawdogs, staat ver van mij." De originele tekst van Fleming, waarin geweld om over sadisme maar niet te spreken regelmatig in het patroon voorkomt, wekt dus zijn afschuw op? „De tijden zijn veranderd. Fleming en dat is voor niemand een verras sing, had zeer persoonlijke opvat tingen." Roger Moore wachte even. „Hmmm, om het zo maar eens te zeggen. Zijn gedachten over negers bij voorbeeld waren verwerpelijk." In de portrettengalerij van door trapte schurken hing Ian Fleming voornamelijk Chinezen, Negers, of Russen. Het kwaad zat ver van ei gen huis. Hij sprak in „Live and let die" over een schat van oude munten, in de filmversie is het heroine. Toen was het 1953 of iets dergelijks, nu 1973. Of zoiets. Van het oorspronkelijke verhaal is natuurlijk alleen de basis En als in de filmversie nu toch die gewelddadige scenes waren gepland, wat had Je dan gedaan? Een met zon overgoten glimlach luidt het antwoord in; „Zolang het mijn pink niet geweest was". Uiteraard heeft het producers-tan dem Broccoli-Saltzman naarstig ge zocht naar technische hoogstanden. Elke nieuwe Bond-film moet de vo rige overtreffen in die zin. De tech niek wordt eveneens gebruikt voor de gewelddadigheid, alleen is de uitkomst om de lachers op de hand te krijgen. Twee scenes; de eerste met Tee- Hee, die in het boek Bond's pink breekt. In de film heeft hij een stalen kunstarm, goed genoeg om een vrachtwagen tot blikgoed te slaan. Bond schakelt hem uit door Door Thom Olink de draden, die de vernuftige protese bedienen, door te knippen. De tweede hoofdboef Mr. Big krijgt een gascapsule in zijn mond geduwd en verlaat dit ondermaanse als een immer uitdijende ballon, die tenslotte met een knal uiteenklapt. „Natuurlijk, om te lachen. De drei ging van geweld is aanwezig, maar de finish wordt meestal door een lach vergezeld. Filmen is vluchten. Escapisme. Bond is niet meer de keiharde man van de geheime dienst, die zelden lacht." Ook dootr jou. „Wat wil Je. Ik ben geen karakter speler. Iedereen kent mij, van de televisieseries, van films. Ik kan slechts zij het hier en daar aan gepast mijzelf spelen. Ik ben geen Guinness. Weet Je dat Roger Moore de filmacteur Roger Moore is? Omdat ik de reacties van het pu bliek heb gezien als ik acteerde. Omdat ik weet wat men van Roger Moore verwacht, als hij opduikt." Deze laatste opmerking stemt Onze Held kennelijk tot grote tevreden heid. Koffie Er komt zwarte koffie en Moore be gint uit te leggen dat hij die och tend zijn gebruikelijke half uurtje heeft overgeslagen. Wat voor de 43-jarige geen beste beurt is. Zegt hij zelf. Maar desalniettemin; a dancing mood. Dan ontbloot hij de bovenlip en wijst op zijn tanden. „Bond". Hetgeen om een nadere explicatie vraagt, want behalve de portie val- sigheid, die James 007 nu eenmaal beroepsmatig uitstraalt, is het op trekken van de bovenlip toch geen standaardgebaar van Onze Held. „De speedboten. Daar verkeek ik me mooi op." In „Live and let die" komt naar huidig gebruik een speedbootachter volging voor. „Al vaak gedaan, maar de produ cers wisten dat zij aan Bond waren verplicht om deze actiescènes beter dan ooit te brengen. Zoals Je weet, doe ik veel zelf en al op de eerste dag won de techniek van mij. De Jetboat raakte stuur loos en ik joeg over het water recht door een omheining. Tanden gebro ken en een zeer pijnlijk hoofd. Dat is dan de prijs, maar het spelen met dit superspeelgoed geeft toch zoveel vreugde, dat ik doorging. Be halve in de meters, die het hoogte punt van de achtervolging moesten zijn." En waarin Onze Held onder meer uit het water dwars over een weg „vliegvaart", daarbij op enkele me ters langs een auto schietend. „Voor die scenes lieten ze eerst een computer uitrekenen wat de kansen Roger Moore, aangetrokken voor drie karate 007-produkties, begint binnenkort aan „The man with the golden gun." „Omtrent de derde Bond-film kan ik nog geen zinnig woord zeggen. De keuze is nog niet gemaakt." Wat vindt Roger Moore Zelf van zijn creatie? Is hij voor verandering «wie zou het woord verbetering op deze ochtend in de mond durven te nemen) vatbaar? „Regisseur Guy Hamilton heeft mij gevraagd, of ik voor „The man with the golden gun" wijzigingen wilde. In doorsnee vind ik het zo prima, maar ik heb wel verzocht om meer lijf-aan-lijf-gevechten. Niet alleen technische duels, nee het ouderwet se vuistwerk. Daar houd ik van. Veel opnamen zijn gesitueerd in Hoing Kong, daar kan ik dan mijn hart ophalen met karate- en Ju doexperts." Modegolf En waarmee het duo Broccoli-Saltz man dan tevens handig inhaakt op de huidige modegolf in de filmindu strie, die het karategeweld Doven doordachte dialogen heeft uitgetild. En dan alsof een meester-scenario- schrijver ons gesprek heeft opge bouwd, worden deze strofen over karate en geweld onderbroken door een telefoonbel, die rinkelt voor Mr. Moore. Hoewel de oren discreet zijn afge wend moeten we de laatste deel van het gesprek wil horen, waarin Onze Held woorden murmelt, van een lieflijkheid, die het zacht rui- zende beekje tot een ordinaire branding maakt. Weg is 007, daar zit Roger Moore. „In een oud interview staat van welk een invloed Audrey Hepburn op uw prilste carriere heeft gehad." Weg zon, weg lieflijkheid. De wenkbrauwen van Onze Held gaan omhoog. „Pardon?" Dat zegt Moore niet op berustende toon, nee, bijna voldaan. We springen over op een door hem vaak uitgesproken wens; zelf regls- „Dat komt. Een vriend van mij, Brian Forbes zal het script schrij ven, ik ga regisseren. Wanneer? Als er tijd is. Ik heb net de opnamen voor een film in Zuid-Afrika achter de rug. „Gold". Dan komt „The man with the golden gun", tussen door tv-speelals en dan vraagt mijn leven als zakenman ook veel tijd." Roger Moore is een man, die geld maakt. Hij is directeur van het schathemelrijke Faberge-concern. Cosmetica. „Uiterst aangenaam. 's-Maandags in de prive-Jet, zommm de lucht in, eten aan boord, relaxen. Maar als het moet werken, andere mensen ontmoeten". Zoals? „Kleine drogisten en dat soort men sen. Een ander soort dan op de filmset. Dat verbreedt de kijk. De superieure kleding van Onze kortge knipte Held (een uitvloeisel van zijn Bond-bezigheden wijst op een ander facet van zijn zakenleven. De kledingindustrie. Als een der best geklede mannen van het groot-Brit se rijk werd hij aangetrokken door een textiel-concern. Voorbij „Dat is voorbij, maar ik blijf me graag correct kleden". Een verschrikkelijk understatement. Moore zet zijn zonnebril op, waar mee het einde van ons gesprek hof felijk, maar niettemin onverbiddel- lijk wordt aangegeven. „Sorry". De „dancing mood" vraagt om meer activiteiten op die zonnige dag. Wij bieden Onze Held een Holland se sigaar aan, een misschien wat plomp gebaar voor een roker van exquise Havanna's, maar tenslotte is hij wel bekend met ons lage landje. Hij is er meerdere keren geweest. Voor opnamen, voor promotiewerk. „En particulier. Vele, vele keren. Om het prachtige Amsterdam op te zoeken." Maar zo opperen wij, dan droeg Onze Held toch wel een grote zon nebril. Tenslotte zijn de bewonde raars talrijk als de rijstkorrels in de door hem zo geprezen Indische gerechten. „Nee, zeker niet. Dat was niet no dig. Dan had ik zulke zwarte wallen onder mijn ogen. Bij het dansen glijdt zelfs een Held uit. iHAAG Het is de afgelopen maanden stil rondom ïdense abortusklinieken. De gouden tijden voor de taxi- ars van de luchthaven Heathrow zijn voorbij, want on to is Nederland het abortuscentrum van Europa gewor- niet alleen van Europa want er komen sinds kort zelfs I 2| 31 uit Mexico, Marokko en Zuid-Afrika naar ons land te laten aborteren. ZN? maaind laten ongeveer vier- buitenlandse hun zwangerschap afbre- HJwel alle elf abortuskli- land zijn de buiten genten in de meerderheid, vrouwen komen uit maar de klinieken veel aanvragen uit Bel- vrouwen die zich hUen laten aborteren h Frankrijk zelfs speciale georganiseerd, en de Stichting Directe aing van de NVSH, de werU agrijkste organisaties, die Weken exploiteren, vinden moreel verplicht is om vrouwen, die onge ler zijn, te helpen. Ne- H^Touwen hebben er Jaren- geprofiteerd omdat zij veel problemen immers, konden laten behande- nade^ situatie in Engeland herland vrijer over abor- denken. Daarom is het al- i-directeur, mr. P. N. niet meer dan rede- :land de rol van Enge- overneemt en wij *"rt, vrouwen van andere b de gelegenheid stellen ongewenste zwanger- fe?iV komen. het eerst een keus uit mogelijkheden kef blijkt overigens dat men in het bui tenland steeds meer de voorkeur aan een behandeling in Nederland geeft. Men heeft meer vertrouwen in de Nederlandse artsen. Ook door de prijs is ons land aan trekkelijker dan Londen. Het ge middelde tarief voor een abortus van zo'n 350.- tot 400.- mag in ons land dan nog een omstreden zaak zijn, de prijs ligt aanzienlijk lager dan het honorarium dat Lon- dense abortuswoekeraars him pa- tienten laten betalen. En vandaar dat de toeloop van bui tenlandse vrouwen naar Nederland se abortusklinieken steeds groter wordt. Per maand laten ongeveer 1500 Duitse vrouwen hier hun onge wenste zwangerschap beeindigen. De adressen van de elf Nederlandse klinieken worden regelmatig in de Duitse bladen gepubliceerd, maar er zijn ook vrouwen die vaag iets heb ben gehoord en zonder veel omhaal een Nederlands VW-kantoor opbel len. De Franse vrouwen, van wie er de laatste tijd voor een abortus zo'n duizend per maand naar Nederland komen, hebben hun afspraken beter geregeld. In tegenstelling tot de Duitse en Belgische vrouwen, die van hun zwangerschap afwillen, en die Indi vidueel naar ons land reizen, komen zij in groepen per bus naar Haagse en Amsterdamse abortusklinieken. Vijf progressieve feministische ak- tie-comitees in Parijs houden zich met de organisatie van de busreizen bezig. De abortus-tripjes, die bij voorkeur tijdens het weekeinde wor den gehouden, vertrekken overigens niet alleen vanuit Parijs maar ook vanuit het hartje van Auvergne. Vorige maand kwamen de bustoch ten plotseling in de publiciedt toen 'n touringcar met Parijse vrouwen, die zich in de Amsterdamse Ooster- parkkliniek van dr. F. H. Wong Lun Hing hadden laten aborteren, bij terugkeer in Frankrijk bij de grens werd aangehouden. De anti conceptietabletten, die de vrouwen hadden meegekregen, werden in beslag genomen en tegen een orga nisatrice van de Groupe Informa tion Santé werd proces verbaal op gemaakt omdat in Frankrijk ge boorteregeling nog taboe en abortus nog steeds strafbaar is. Men vroeg zich af waarom de Franse politie ineens ingreep, ter wijl de afgelopen weken tientallen abortusbussen de grens passeerden. Het schijnt echter dat de regering in Parijs, volgens ingewijden, vooral bezwaar tegen de non-stop-abor- tus-tripjes naar Nederland heeft. Om de kosten van overnachting en extra bushuur te besparen vertrek ken de meeste abortusbussen op vrijdagavond uit Frankrijk. Men rijdt dan de hele nacht door waar na de patiënten de volgende och tend bij de abortuskliniek van de Stichting Preterm aan de Scheve- ningseweg in Den Haag of bij de Oosterparkkliniek in Amsterdam worden afgeleverd. Na de behande ling en een rustpauze keert men dan dezelfde dag weer naar Frank rijk terug. En de Franse autoritei ten vinden dat een beetje te veel van het goede. De feministische organisaties in Pa rijs gaan echter onverminderd door met het organiseren van snelle abortus tripjes, omdat zij vinden dat het voor vrouwen mogelijk moet zijn voor een zo laag mogelij ke prijs van een ongewenste zwan gerschap af te komen. De bustoch ten gebruikt men bovendien als pressiemiddel om de Franse autori teiten er toe aan te sporen om nu eindelijk eens iets aan de verrui ming van de abortuswetgeving te doen. Maar zo lang het zo ver nog niet is, draaien de Nederlandse abortus klinieken op volle toeren. „Een kwestie van Europese solidariteit", zegt de Haagse arts Charles Schle- baum, directeur van de Stichting Preterm. „Een noodzaak omdat hulpverlening niet bij een toevallige grens ophoudt", vindt de Amster damse arts G. W. F. Edgar, samen met dr. Wong Lun Hing, chef van de Amsterdamse Oosterparkkliniek Maar de Haagse huisarts en abor tus-deskundige F. E. J. Bouricius is van mening, dat het Juist nu de hoogste tijd wordt dat de regering de abortustarieven aan banden legt omdat hulpverlening aan buiten landse vrouwen nog niet hoeft uit te lopen op een gouden business. Volgens dokter Bouricius kan men gemakkelijk een kliniek exploiteren wanneer men voor het afbreken van een zwangerschap maximaal 150.- vraagt. Vooral als men be denkt dat het gebruik van een ver loskamer in een groot ziekenhui? slechts f50.- kost. De medische uit rusting voor een abortuskliniek hoeft niet duurder dan 12.000.- te zijn, aldus de arts, die hoopt dat de regering naar aanleiding van vra gen van het VVD-Tweede Kamerlid Neelie Smit-Kroes, de tarievenkwes- tie nog eens nader zal bekijken. Franse vrouwen die per bus naar Nederland komen zijn in de Pre- term-kliniek van de Haagse arts Charles Schlebaum het goedkoopste uit. Zij betalen voor de behandeling maar 270.-. En het hele abortus tripje inclusief de reis, opvang en een stevige maaltijd in het Scheve- ningse pension „Zum Anker" plus de behandeling kost hen slecht 650 Franse francs, ongeveer 420.-. Charles Schlebaum, de eerste art* die in Den Haag een abortuskliniek begon, heeft zijn praktijk onlangs ondergebracht in de Stichting Pre term. Daarvoor werd een nieuwe kliniek op de hoek van Scheve- ningseweg en de Frankenslag ge opend, waarvoor een deel een fotostudio voor 300.000.- bijzonder fraai werd verbouwd. „Ik vind het bijzonder belangrijk dat vrouwen, die door de noodzaak om zich te laten aborteren, toch al erg gespannen zijn, zo plezierig mo gelijk worden ontvangen", aldus Charles Schlebaum. Door de hele, met gifgroen tapijt gestoffeerde, kliniek klinkt de hele dag rustgevende achtergrondmuziek. De vrouwen die door middel van Japanse zuigcuretage zonder verdo ving in vijf minuten door een dok ter of een vrouwenarts geholpen worden, kunnen daarna, gehuld in een flatteuze babydoll van de kli niek, een half uurtje of wat langer in de slaapzaal rusten. Vrouwen van buiten de stad kunnen, net als de deelneemsters aan georganiseerde abortustripjes, in het Scheveningse pension „Zum Anker", dat hiervoor speciaal door de Stichting Preterm werd gecontracteerd, nog even wor den opgevangen. Vrouwen, die langer dan twaalf we ken zwanger zijn, en daardoor niet meer in Nederland kunnen worden geholpen, verwijst men naar een betrouwbare Londense kliniek. De Haagse kliniek, waar op een drukke dag zestig abortussen wor den verricht, maakt zich weinig zorgen over een eventueel bezoek van een ambtenaar van de Econo mische Controle Dienst. Met een vaste staf van 10 part-time artsen, een gynaecoloog, 7 verpleeg sters, 1 zaalzuster, 2 hostessen en 2 secretaresses blijft er volgens Char les Schlebaum geen buitensporige winst over en zodra dat wel het ge val mocht zijn, zullen de prijzen onmiddellijk worden verlaagd, be looft hij.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 7