/,al er 111 idden-Oosten vrede zijn Kerkdiensten Leiden en omgeving Mjiixiiiuaimm ZATERDAG 27 OKTOBER i973 Op de dag dat we dit schrijven, is de beslissing van de Veiligheidsraad van de Verenigde Na ties bekend geworden, waarbij het voorstel van Amerika en Rusland gezamenlijk, is aanvaard dat er in het Midden-Oosten een "staakt het vuren" moet komen en dat vredesonderhandelin gen tussen de betrokken partijen moeten beginnen. Israël heeft dat voorstel aanvaard, zij het onder bepaalde voorwaarden. Zo meldde het bericht verder. De direct betrokken Arabische landen hebben nog niet gereageerd. Deze hebben tot nu toe geweigerd directe besprekingen met Israël te houden, omdat zij de staat Israël niet wilden erkennen en wanneer men vredes besprekingen begint, ligt daarin alleen reeds een erkenning. We zullen het allemaal eens zijn in de wens dat er eindelijk eens vrede komt in dit gebied en in de hoop dart de resolutie van de Vei ligheidsraad tot het begeerde resul taat mag leiden. We zullen het er ook over eens zijn dat het belangrijk is wanneer de voornaamste wapenleve ranciers, die hun moderne vindingen hebben beproefd, ten kosten van dui zenden doden en het verlies van mil joenen aan materiaal, het er met elkaar over eens zijn dat dit zo niet kan doorgaan. We zullen moeten afwachten of er nu wèl directe vredesonderhandelin gen mogelijk zijn en of Israël door de mogendheden, grote en kleine, ge garandeerde grenzen kan krijgen. Het zijn allemaal vragen waarop niet zo spoedig een antwoord zal ko men als wij hopen, zo er ooit een antwoord komt. De Arabische we reld wordt door de staat Israël secuur in tweeën gedeeld. Dit klinkt wat pessimistisch: we geven dit toe. Dit Jaar hebben we ons eens wat verdiept in het pocket boekje van Walter Hollstein: Kein Prieden um Israël, dat het vorige jaar is uitgekomen bij Fischer Ta- schenbuch Verlag. Het draagt tot on dertitel: Zur Socialgeschichte des Pa- lestina-Konflikts. De titel reeds geeft voldoende aan dart de schrijver geen vrede rondom Israël mogelijk acht. Het zal blijven bij een wapenstil stand. We hopen dat we wat meer optimistisch kunnen worden, maar zien dit nog niet dagen. Scheiding De kerken voelen zich met Israël verbonden. De zaligheid is uit de Joden. Van die bijbeltekst raken we In de kerken niet los. In dit conflict ls het my niet mogelijk neutraal te zijn. hoeveel materiaal er ook wordt aangedragen tegen de staat Israël. Nu zijn er mensen die een scheiding maken tussen de Joden (dat is dan fle religieuze naam bij hen) en de zionisten (dat is dan him politieke naam in de staat Israëli). Er zijn inderdaad Joden die het zio nisme afwijzen, zoals dat sinds het eind van de vorige eeuw gestal te kreeg. Een man als Martin Buber, hoewel hij in Israël woonde en hoog leraar was aan de universiteit, heeft zich met het uitroepen van de onafhankelijkheid niet kunnen ver enigen. Men was in Israël met hem dan ook verlegen. Buber streed voor 'n vreedzaam samengaan van Joden en arabieren in Palestina. Maar ook de orthodoxe Joden van Mea Shearim (een voorstad van Jeru salem) en andere plaatsen, hebben de staat Israël niet begeerd, omdat ze deze een zondig vooruitgrijpen achtten op het Messiaanse Rijk, dat zij verwachten. Toen in 1948 de troepen van Jor danië hun deel van Palestina wilden inpikken, vonden ze op hun weg een kibboets van deze orthodoxe Joden, die niet aan de strijd wilden mee doen. Ze zijn tot de laatste man vermoord. Deze Jordaniërs hebben in geen geval onderscheid gemaakt tussen joden en zionisten en wij we ten ook niet hoe we hier een schei ding zouden kunnen maken die he lemaal met de werkelijkheid over eenkomt. Eeuwenlang hebben de Jo den in ballingschap him Paasfeest besloten met de wens: het komen de Jaar in Jerusalem en het verlan gen naar het land van hun aartsva deren is door de eeuwen heen bij hen levend gebleven. We hebben in de afgelopen weken herhaaldelijk kunnen lezen dart de strijd aan de Arabische volken hun gevoel van vernederd te zijn, heeft ontnomëh. Kunnen we hetzelfde niet zeggen van de Joden, waar ter wereld ze ook leven. Die staat Israël bete kent voor hen, ook al denken ze er niet aan daar te gaan wonen, veel meer dan wij zo denken. Een staat van vernedering, waaronder ze eeu wenlang hebben geleefd, door de schuld van de kerk, hebben zij afge schud. En wanneer men er op wijst dat de staat Israël tot stand is geko men door de macht van wapenen, dan 'kunnen de Joden er terecht op wijzen dat geen enkele staat op een andere manier tot stand is gekomen. Ons eigen gemenebest zij hier ten voorbeeld gesteld. Schuldig In de kerk zal men zich schuldig blijven weten tegenover de joden. Wanneer de staat Israël is ontstaan, is dit mede een gevolg van de po groms in Rusland en het vermoorden van miljoenen Joden in Duitsland. Het antisemitisme is ons nog niet helemaal vreemd. In de kerk zal men ergens altijd verlegen blijven met die staat Israël, ondanks het rapport van de hervormde syno de, „Israël: volk, land en staart". Hoe geseculariseerd de staat Israël dan ook moge zijn, niet te ontkennen is dat haar volk gedragen wordt door en zijn kracht put uit ons Oude Tes tament. De beloften aan Abraham, Mozes, het volk in de ballingschap van Ba- bel heeft men in vervulling zien gaan. We kunnen er ons niet gemak kelijk van af maken door te zeggen dat ze die teksten vericeerd lezen. Is raël is niet te denken zonder zijn godsdienst, zonder Mozes en de pro feten. In de kerken is men er niet gelukkig mee dat zozeer de nadruk wordt gelegd op de afstamming (zij dan dat dit door orthodoxe joden geschiedt, die politiek een regering mogelijk maken) en op de bodem, toch zal men daar het godsdienstig element niet weg kunnen redeneren. Het is er. En in de landen die met Israël in strijd zijn is er eveneens een sterk godsdienstig element dat meespreekt. We hebben de roep van de heilige oorlog weer gehoord waarbij alle is lamieten worden opgeroepen om in naam van Allah te strijden en dat betekent de leer van Mohammed- te laten heersen. De landen waar het mohammedanisme zegevierend zijn weg ging (met wapengeweld) zijn Een archieffoto van Martin Buber in 1963, kort voordat hij uit handen van prins Bernhard de Erasmusprijs zou ontvan gen. Buber bestreed het uitroepen van de onafhankelijkheid door de staat Israël. landen waar hoogstens restjes van de kerk zijn overgebleven. Zal er een vreedzaam naast elkaar leven moge lijk zijn, ook al komt er een wapen stilstand en zelfs een vredesregeling? We zien het nog niet gebeuren, even min als we het zien gebeuren dat heel Palestina één staat wordrt waar men in vrede naast elkaar leeft. Idealistisch is dat denkbaar, realis tisch niet. In de resolutie van de Veiligheids raad zijn de Palestijnse vluchtelin gen niet genoemd. Daarmee hebben Amerika en Rusland blijkbaar ver legen gezeten, zodat er geen formu le voor hen in de voorstellen is te recht gekomen. Maar ze zijn er bij de vredesonderhandelingen en zij zul len zich via de Arabische staten la ten horen. Zij vormen misschien wel het meest lastige element in heel de situatie rondom Israël. Samenspreking De vorige maand is er ergens in Libanon een samenspreking ge weest tussen 25 theologen, van wie 'n gedeelten uit het Westen en het an dere deel uit het Midden-Oosten, uit Egypte, Syrië en Libanon kwam. Daaronder waren enkele Palestij- nen. Mevr. dr. E. Flesseman-van Leer, een Joods-christen, gaf in het dagblad Trouw van 4 oktober 'n kort verslag van deze conferentie, die was bijeengeroepen omdat "de christelijke theologen van het Mid den-Oosten diep verontrust zijn over de crisis in hun gebied, die hert le ven van hun volkeren verstoort en ontwricht, en hun kerken voor kwel lende gestelijke en theologische vra gen stelt". Uit het westen waren vooral theo logen uitgenodigd die zich vóór Is raël hadden uitgesproken. Zij schrijft dat deze bijeenkomst, "een felle confrontatie met veel mis verstanden" is geworden. De emo ties werden de deelnemers wel eens de baas. Die emoties kwamen voort uit het feit dat "het theologische en het politieke onlosmakelijk verstren geld zijn". Iedere theologische uit spraak werd onmiddellijk in een po litiek licht gezien. De Arabische christenen hebben gepleit voor een "onttheologiseren van Israël". In Je zus hebben we de definitieve openba ring van God. Daarna is het, volgens hen, nog onmogelijk te pleiten voor "een bijzondere plaats van 't Jood se volk naast de kerk". Het Oude Testament is een christe lijk boek geworden. Het is de voor bereiding tot de komst van Jezus Christus: Kortsluiting 'kwam er wan neer gesproken werd over gedeelten gelijkheid willen spreken" toch een Israël wordt gesproken "Alle woor den schenen een dubbele bodem te hebben". Gemakkelijk werd 'n wes ters theoloog uitgemaakt voor een "zionistisch propagandist". "Spre ken van continuïteit tussen het oud testamentische Israël en de Joden in onze tijd werd verstaan als een ver dediging van een agressief en expan sionistisch Zionisme". De westerse theologen wezen er op dat Jezus een jood was: die uit het oosten zeiden dat hij de universele mens was. Toch, schrijft zij verder, WOORD VA\ BEZINNING In de voorafgaande weken heb ik mij beziggehouden met de vrij heid. Al ons pogen om veranderin gen aan te brengen, al ons kiezen en keuren al onze zetten en stap pen betekenen een verwerke lijking van de vrijheid. En het is nu juist de vrijheid die ons tot dat alles in staat stelt. De vrijheid geeft ruimte om mens te zijn. Vrijheid is het enige klimaat waarin de mens werkelijk leven kan. Mensen, die de vrijheid mis sen, die geen veranderingen mo gen aanbrengen, zijn zeer te be klagen en lopen steeds opnieuw het risico tot beesten te worden Vrijheid is dus het hoogste goed. Onze vrijheid luistert naar de wetten Toch kan de mens met dat hoog ste goed vreemd omspringen; hij kan die vrijheid misbruiken. Het blijkt telkens weer dat het moei lijk is te begrijpen, dat er alleen maar van vrijheid gesproken kan worden als men zich aan de wet ten houdt. En als de mens daar niet aanwil, dan gaat de samen leving er aan, dan misbruikt hij de vrijheid van de ander en loopt hij, mèt zijn vermeende vrijheid de grootste schade op. En toch is het meer dan eens gebeurd, dat vrijheid tot bandeloosheid werd; de mens heeft meer dan eens ge zegd, dat hij zich niet om God bekommert en zich aan geen mens stoort. De leus van de Franse re volutie is de mens als het ware op het lijf geschreven: geen God en geen meester. We zijn van de week op schrokken, Ja zeker, door de ver schrikkingen van de oorlog in het Midden-Oosten, maar misschien nog meer door het feit, dat de president van Amerika blijk gaf vergeten te zijn, dat vrijheid, ook die van een president van het grootste land in het Westen, naar de wetten luistert. Het is dan ook heel begrijpelijk dat het Ameri kaanse volk in het geweer kwam, toen het bemerkte dat zijn leider zich aan de wetten onttrekken wilde. Het spook van de dictatuur dook plotseling in levende lijve op in..Amerika, hét land van de vrijheid. Terecht heeft men op de bazuin geblazen, want wanneer iemand, ook al is hij dan met het hoogste gezag bekleed, tot wet teloosheid komt, dan is het met de vrijheid gedaan. Dan komt men uit bij de dictatuur, hoe die dan ook versierd wordt en wie haar dan ook hanteert. Vrijheid is alleen gegarandeerd wanneer het naar de wetten luis tert. Nu moet ik een onderschei ding aanbrengen tussen wetten en 1 Wetten. De wetten worden ge. maakt door de samenleving, d00j de mensen dus. Maar elke keer weer worden deze wetten geerd en met voeten zelfs (of moet ik zeggen juist) door mensen die de wetten moe ten opstellen en onderhouden. El ke keer wordt de vrijheid de nek omgedraaid, zonder dat de „mis. dadigers" gegrepen kunnen wor den gegrepen Het is veelzeggend het spreekt boekdelen, dat mensen durven beweren, dat de wetten er zijn cm ontdoken te worden De wetten en dus ook de vrij. heid is lang niet altijd veilig in de handen van mensen: ik ben van mening, dat ik dit zonder verdere bewijsvoering, generalise rend kan zeggen, desnoods verwij. zend naar de lange geschiedenis van de mensen, die één grote en bloedige strijd is geweest om de vrijheid, die beloofd is en wordt en die de mensen vaak niet be zit. We moeten om werkelijk in de vrijheid te leven buiten de men- senwereld zoeken naar Diegene die de Wetten maakt en onder houdt. Die Zichzelf en ons men- sen aan die Wetten houdt. Zo de vrijheid garandeert. De vrijheid van de mens wordt alleen moge- lijk gemaakt door God. God, die van ons vraagt Hem als God te erkennen en de mede mens lief te hebben. En hoewel God trouw is e garandeert, blijft de mens steeds weer in gebreke um va de vrijheid te genieten. Omdat h vergeet, dat vrijheid naar Gods Wetten luistert. Daarom is Jezus gekomen om de echte vrijheid voor te leven en voor die vrijheid te sterven. Heel zijn leven is vol met dit* woord: Vrijheid luistert naar de Wetten. Nu is het jammer, dat mensen,L die zich naar Jezus noemen, zo weinig van die vrijheid laten zien Het is jammer, dat Juist onder de christenen zo weinig vrijheid, wordt aangetroffen. Ik ben van mening, dat niet-gelovige mensen zouden gaan geloven, wanneer de christenen meer en duidelijker lie ten zien, dat zij in de vrijheid gesteld zijn. Dat zij de Wetten kennen en onderhouden. Wat moet ik nu. nu een presi dent van Amerika de wet vergeet en zich eigenlijk boven de wetten wil stellen en nu christenen zo In de onvrijheid leven? Moet ik er dan maar het zwijgen aan toe doen? Ik weet maar één ding te doen; nog harder te roepen dat vrijheid naar de Wetten luistert Want waar geen Wetten zijn, kan geen vrijheid gevonden worden en waar God, de Wetgever uit het le-1 ven verdwijnt, is het voor de mens' onmogelijk om nog langer als mens te leven. W. v, d. ZWAAN, Lelden, e is deze samenkomst geen mis lukking geweest omdat bleek dat de westerse theologen, die geloven, "dat het Joodse volk een bijzonde re plaat in Gods heilsplan heeft, en die zelfs van de terugkeer naar het land als een door God gegeven mo gelijkheid wileln spreken" toch een open oog hebben voor het lijden van de Palestijnen. Duidelijk is ook ge worden hoe moeilijk de positie van de kerken in het Midden-Oosten is. Men bracht aan de kerken van het n1 ten over het verzoek "zich te honden van officiële verklaringen".1 Zal er vrede zijn in het Midden-C ten? We hopen het. Israël vecht I zijn blote bestaan. Maar larten wij de kerk toch wel weten hoe modi de zaken hier liggen ook christenen die in en rondom Isr wonen. Zij zijn er meer bij betrokk dan wij op verre afstand. S. J. M. HULSBERG ïekoek (HA), 11.45 u. Oec. Koningskerk 10 u. ds. G. C. Post. Eethlehemkerk 10 u. ds. H. W. Hem- BevrlJdlngskerk 10.30 u. ds. A. J. lamping. Vrc-deskerk 10 u. ds. J. Lagenbach. Ver. Vrljz. Herv. (aula Asserstraat) 10.30 u. ds. W. J. H. Baart. Oegstgeest. Lgllse Wallone 10.30 u. Pasteur A. ^Ia'aise. La Have. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. J. c v. Malssen. Diaconessenhuls 10 u. ds. B. Bou- ïiiH, Noordwljk a. Zee. Oec. Werkplaats (Geref. Jeugdhuis Li eestraat 19). 11.15 u. Samenkomst. jeugdkapel Vredeskerk 10 u. mej. A. M. Lagerwerf. Jeugdkapel "De Goe u Dhr. L. Krassenberg »vang. J. Leeflang (dinsdag 8 u. Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 9.30. 10.45. 12 en 6.30 u. St. Jozefkerk (zat. av. 7 u.) pater C. Fischer, thema "Christus de weg" m.m. v The Lords Folks) 8.30, 9.30, 11 en 6.30 u. Haagse Schouw (zat. av. 7 u.) 9.30 Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudsesin- faoefi-beweglng (Gerecht 10) 11.15 i dhr. L. A. Rooke over "Toekomstge lenwerfstraat 10 en 6.30 u. ds. H. G Koekoek. Leger des Heils Corn. d. Vlamingstr. RK Pius X kerk (zat. 7 u.] i Ned. koorzang. 11.45 en 17.3 Pergh, Groen v. Prinstererschool 10 u. ds. C. v.d. Plas uit Linschoten. Zee- hospitium 8.45 u. ds. C. v.d. Berg. Zie- 1 riumfatorkerk, 9.30 u. ds. D. H. El- Leesd., Geref. Kerk Vrijgem. (bui- i verb.), kerkgebouw W. d. Zwijger- n, 9.30 u. ds. N. v.d. Berg, v. G. Roukema. Ge- üam. 5 u. ds. C. Warner (v.d. Bergh- 3tichting) 7' T Kerk zat. Mio) 9.30 u. dr. Jansen. Geref. Kerk 10 u. ds. J. v.d. Brink. 5 u. ds. H. Roo- ze te Valkenburg. RK Kerk (zat. av. Benthuizen Herv. Gem. ging. Universel kerk Soefi-bewe ds. Den Dik- Sportlaan 3 u. bijeenkomst i Universele ered. K8twijk a. Zee. Geref. Kerk 10 u. ds. Goede Herder" 10.30 P. Reedijk te Voorschoten, 6.30 u. ds. J Booy te Linschoten, Chr. Geref. emeenschap van Kerken (Meren- Kerk 9.30 u. Dienst des Woords, 2.30 v ds. H. C. v.d. Ent te Katwijk a. Zee. RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30 en 10.30 u, Ter Aar Dorpshuls Aardam 9 en 12 u. Alphen a.d. Rijn Herv. Gem. Bodegraven Herv. Gem. Dorps- u. ds. B. Oosterom. u. ds. S. Koolstra, Rotterdam-Delfshaven, Geref. Kerk 10 u. ds. A. Verschoor, Rotterdam, 6.30 u ds. L. Buitenhuis (Nleuwerbrug) 9.30 u. ds. L. Buitenhuis, 6.30 u. ds. A. Verschoor, Rotterdam, Geref. Kerk (vrijgem. 9.30 u. leesd. 4.15 u. ds. F eenstra, Geref. Gem. 10 en 6.30 u. (Jeugdd.), Geref. u„,„ 'gez- dienst) (Gem. centrum) 10.30 gem. Jeugdd. In Herv. d* w Dost' ,HA). 7 u ds H j Achterberg, 10.30 u. (Jeugdkerk) Verzijden. Geref. Kerk 10 10 u. ds. Post, 7 u. ds. Kronemeljer. l etrakerk (Surlnamestraat) 10 i ')erg, 6 u. ds. Post. Beloftekerk (Robijnstraat) 10 u. ds. K Vegter, Oegstgeest. 5 u. ds. L. Bech, Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) ■O u. dr. B. Rietveld. Den Haag, 5 u. drs. Mej. Owel. Dienst voor doven (Petrakerk) 10.30 li. dhr. Landman. Chr Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. Re- Gcref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. R. Boo gt, a rd. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 u. ds. pred. Leiderdorp, Scheppingskerk 9 u. en half 11 ds. J. A. v. Netten, 5 u. ds. G. v. Loenen, Interkerkelijke Jonge- itnd. met Avondmaalsviering, RK Kerk (zat. av. 7.30 u.) 9, 10.30 en 12 K. Deddens, Geref. Kerk (vrijgem. bulten verb.), Gem. centrum 8.45 u. ds. G. Roukema. 3 u. ds. M. R. v.d. Berg. Gem. v. oorspronkelijk chr. dom (Rijn lands lyceum) 7.30 u. evang., N. v.d. Brugge. RK Kerk (zat. av. 7 u.), 9, 10.30, 12 en 5.30 u, (Bonaventura zat. "Octopus" te Nieuw Vennep. Opstand lngskerk Pr. Marljkestraat 10 u. ds. M. Fokkema'Gezinsd., 6.30 u. zingen uit het Liedboek. verkondiging. BOSKOOP Herv. Kerk 9.30 u. ds. Leeuw, 6.30 u. ds. W. L. HeiJ- wóord- kerk. Geref Kerk 9.3'0 RK Kerk (zat. Martha Stichting "Rijnstroom" 10.30 ^id. 5.30) Ontmoetingscentrum (zat. dienst met de Herv., RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 u. Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 10 li ds. H. G. Oostinga, Pauluskerk 10 u. ds. J. v.d. Velden, 7 u. ds. H. G. Oostinga, Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. H D. d. Wit, Chr. Geref. Kerk 10 en 4 30 u. ds. H. D. Biesma, Geref. Gem. 10 en 4 u. ds. D. Hakkenberg (woens. 7.30 u idem) Geref. Kerk (vrijgem. Geref. Kerk. Geref. Kerk Wlka L. A. C. v, Ginkel te Drie bergen. Oudshoornseweg 10 u. ds. R. Ootr. Herv. Slonskerk Hooftstraat 9.3 diii. Th. Verwoerdt, Ver. v. gelovigen verb.) 9.3 samenkomst 6 u, dhr. J. Mod- ds. E. du Marchl v. Voorthuysen v. Rijnsburg Herv. Gem. (Gr. Kerk) (.30 u. ds. J. A. Peters te 5 u. ds. J. M. D. v.d. Berg te IJmuï- ered., Oud Geref. 9.3C u. ds. J. A. Peters te Den Haag, i u. Leesd. (don. 7.30 i Hazerswoude Herv. Gem. ds. M. H. Geertsema (HA), 6.30 u. ds. De Goede Herderkerk Ten Harm- F'. A. L. Franken te Woubrugge (HA). poeit>oldèr (zat n ,1c M t */r P.owf Tforlr Q SO 11 Hr Tlrtnlr fi u ris rueijjuiuci jmv. Rem. Doopsgezinde gem. (Lokhorst- :erk) 10.15 u. ds. H. van Bllderbeek. Leger des Heils. 10 u.. helllglngs- senstraat 9 u. ds. N. J. M. Hoogendijk, €.30 u. Community Singing i koor Con Amore ds. R. Oort. Geref. Kerk Maranathakerk Raad- narduskerk (Rijndijk) (zat. 7 u.) 9.30 en 11 u., RK St. Michaelkerk Rijndijk RK Kerk der Hoogmade Herv. Gem. 10 u, (Steenschuur 6) 10.30 Salvatorikerk W. d. Zwijgerlaan 10 P en 11 P. Schoonenboom, RK Kerk (zat. 7 u.) Kaag Herv. Gem. 10 u. ds. Car- De Goede Herderkerk Ten Harm- Nw. Apostolische Kerk (H. Rijn- 6.30 u. ds. Fr. d. Jong. G. d. Ruiter De Bron Ridderveld Troubadourweg Th W. Quack, v. Vianen, Zendingswerk Mlddernachtsgr. Zoe- Geref. Kerk (vrijgem.) 9, tei woudseslngel 21 6 u. dhr. Van der 3 u. ds. H. Scholte. L'*ur dond 7.30 u. bandrecorderd.). Kerk v. Jezus Chr van de Heiligen Mr>r laatste dagen. Steenschuur 6, 10.30 V'oords, 4.öu u .u&. x-, ouccp. Jehova Getuigen (Hogewoerd 175). Oud geref Gem. Kerkgebouw Hooft- - -traat 240 9.30 en 4 u. Leesd Rem. Geref. Gem. Van Mandersloo- ds. R. d. Vries, liturgie en pred. ds. M. Heymans, Ge ref Kerk 9.30 u. ds. F. Pijlman. 5 - sten HA, Chr, e All Keric (zat 7 u) 7.30, 9. 10.45 Nieuwveen Herv. Gem. 9.30 i J Kaal. 6.3 ref. 9.30 i J. Honnef. Leiderdorp. ref. Gem. (Remisestr.) 10 u. Leesd., 5 st. Viktor (zat - Leesd.. "Volle Evang. gem. Katwijk" 6 u.. Kapel St. Bavo 8.15 en 9.30u. Ka- mn pe] Sancta Maria (zat. av. 7.15 u.) 8.45 en 10 u., H. Hart v. Jezus in De Zilk Waddinxveen Herv. Gem. Brug- ,erk 9.30 u. ds. S. Gerssen te Utrecht. i.30 u. ds. J. v. d. Heuvel. De Hoek- Oegstgeest Herv. Gem. (Groene verk) 10.30 u. ds. M. J. Wagenvoorde 'Pauluskerk) 10 u. ds. W. E. Verdonk. Immanuelkerk 9.5 7 u. ds. H. J. Voors. Geref. Kerk Kruis kerk 9.50 u. ds. B. Koekoek. 5 u. ds. D J. Modderaar. Ontmoetlngskerk 9 50 u. ds. D. J. Modderaar, 5 u. ds. B. lem. 9.30 en 'Op, Oud Ger. Gem. in Ned. Zuidkade 158. 10 en 6.30 u. leesd.. Rem. Ger. Gem. 10 u. ds. J. J. i.), St. Vlctorkerk 10 u. (zat. Kerk Meerkeuk (zat. 7 u.) 8.15, 9.4 11.30 en 7 u. RIJnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 U ds. L. Boer te Katwijk a. Zee, 7 u. T. H. Oostenburg, Chr. Geref. Kerk v 9.30 en 11.30 i Wassenaar Herv. Gem. Dorps kerk 10 u. dr. Th. C. Frederikse, 4.30 u ds. D. J. v. Dijk, Woudenberg, 7 u. geen dienst, Kievietkerk 9 u. Jeugdka pel (11 t m/J.3 Jr)^9 u. Jeugdkerk, 10 E u. ds. D. W. Gesink, Sassenheim, Im- manuëlkerk 9.30 u. ds. N. J. A. v. Exel, a.s. miss. pred. te Oegstgeest, 5 u. ds. v.d. Linde. Maranathakerk 9.30 u. ds. v.d. Linde. 5 u. ds. Hulsman. Chr Geref. Kerk 9.30 en 5 u. ds. W. J. Qulst te RiJswHk. Geref. Kerk (vrijge maakt) 10 en 5.15 u. ds. K. Deddens. E\ang. Chr. Gem. (mavo) 10 u. ds. A. H Agtereek. RK Kerk tuinbouwschool zat. av. 7 u.) 10.30 u. Sassenheim Herv. Gem. 9 en 10.30 u. ds. A. Westra (1 dienst. Dorpscentrum 9.30 u. ds. D. J. i'. Dijk, Woudenberg. Gebouw Shalom 10 u. Jeugdkapel (1214 Jr). Deyler- huis 10 u. Jeugdkerk. Geref. Kerk 10 den. Ned. Prot. Bond (Lange Kerk- aam) 10.30 u. ds. D. A. Werner. RK Kerk De Goede Herder (zat. av. 7 u.) 9.30, 10.30. 12 en 6.30 u. H. Willibror- dus (zat. av. 7 u.) 9.30, 11.15 en 5 u. Woubrugge Herv. Gem. 9.3 Bos, Amsterdam. P. A. Lefeber, Ge- De Lofstem), 6.30 u. D. Keunlng te ds Noordwilk Zee. Geref. Kerk f Gesink. 5 u. ds. J. D. te Win- kfl Chr. Gereff. Kerk 10 en 5 u. ds. B Witsler te 's Gravendeel. Ned. Prot. Bond 10 30 u. ds. J. L. Springer te Herv. in Geref. Kerk. RK Kerk 'zat. 7 u.) 7.45, 9 en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. ds. S L. Schoch, 7 u. dhr. Hoffenaar eugdd.). RK St. Janskerk Zuldbuurt- it. 7.30 u.) 7.30. 10 en 11 Dienaarkerk (zat. 7 u.) sew eg (zat. 7.30 u.) 7. RK Chr Dienaarkerk 10. 11.30 en 6 u. RK Kerk Meerburg ds. Goverts (HA), Geref. Kerk 9.30 u. ds. Den Heeten en ds. Valeruz. 4.30 u. ds. Wijngaarden, Chr. Geref Kerk 9.30 en 3 u. ds. De Graaf. Herv. Gem. Nwe. Noordwljk Binnen Herv. Gem. Kerk ÏÓ'u. ds. D. W. Koelman. 6 u. ds. ilr Geref. Kerk) 10.30 u. ds. A. L. La- J Vroegindewey, Oude Kerk 10 u. ds. rié 7 u. dr. J. G. B. Jansem Geref. C. v.cL Bergh, 6 u. ds. A. Vink, Jeugd- Berk 0 u. ds. J. vxL Brink te Zaaa- Valkenburg and. de Jonge ul E. M. Pannekoek uit Lelden (Jeugdd.). gez. dienst in Herv. Kerk, Rem 44 Toren van de St. Laurentm kerk te V oerschoten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4