lugo Metsers wil meer zijn
lan alleen maar filmacteur
MIJN KAT
ZITOPZANDVOOKT
WAT NU?
vandaag
I ...en gisteren l
^f\M\MQ9camma\
DUITSE TV
TV morgen]
jfpERDAG 25 OKTOBER 1973
RADIO - TV - KUNST
\MSTERDAM/LEIDEN „Ik vind alle film- en
toneelcritici gefrustreerde, absoluut onkundige men
sen. Bij toneelcritici blijkt vaak, dat ze zelf stukken
jiebben geschreven, die of nooit zijn opgevoerd of
wel zijn gespeeld, maar met minder succes. Critici
vervangen in grote mate de filmkeuring. Zij bepalen
voor het Nederlandse publiek of een film goed of
slecht is. Men zegt wel eens, dat de filmkeuring moet
verdwijnen. Voor mij mogen de filmcritici ook ver
dwijnen. De filmcritici stellen zich over het algemeen
negatief op en laten een paternalistisch geluidje
lioren om te vertellen waar men naar mag kijken".
Dit zegt Hugo Metsers, hoofdrolspeler in films als
,Blue Movie", ,,VD" en „Frank Eva", naar aan
leiding van een kritiek in de Haagse Post. In deze
kritiek wordt o.m. gesteld, dat „Frank Eva" nau
welijks bezocht zou worden als deze film geen Ne
derlands, maar een Zweeds of Zwitsers produkt zou
pjn.
Vindt Hugo Metsers zelf het gegeven van twee men
sen die samen apart leven nu zo interessant?
(Het thema in „Living apart together" is zeer inte
ressant. Ik heb het in mijn privé-leven zelf ondervon
den. Ik vind, dat sommige critici zelf eens moeten
ondervinden hoe interessant het is om samen te le-
met mensen, met wie je eigenlijk helemaal niet
kan samenleven. Er is in dit leven niets interessan
ter dan uit te vissen waar wij elkaar niet meer begrij
pen. Dat het er in de film niet helemaal is uitgeko
men, onderschrijf ik graag".
je je geroepen om de film te
idigen. omdat je erin meege-
hebt?
kan dlie film ook aanvallen. Op
arakters bijvoorbeeld. Heb zou
kanaikterfilm moeten zijn. Er
niet genoeg informatie gege-
over de achtergronden. We we-
I, dat Fraink een auto-
laar we zien hem nooit
auto verkopen. En waarom houdt
verschrikkelijk van die
o weinig achtergrondin-
j* die figuren. Je kreeg
tekst in je handen waar je zelf
willen weten. Ik
die 'Frank' beier willen leren
Dat zou voor het publiek ook
essanit geweest zijn. Ik wil die
zeker niet verdedigen, omdat ik
zit. Ik vind b.v. Blue Movde op
nog Steeds een
te film, waarin ik, zowel letter -
i!s figuurlijk, nd'etts doe dan in-
mk".
verwijt is, dat er geen actie in
lm zit. Er gebeurt eigenlijk niets
n hij eindigt, zoals hij is
met een geënsceneerde
loordpoging. Vind je bijvoorbeeld
rcede zelfmoordpoging ook func-
is eigenlijk de hele thematiek
film. Hij wil haar kwijt, maar
i haar eigenlijk ook niet mis-
Je moeit het niln of meer zien
tn noodkreet. Juist het feilt, dat
a passende oplossing wordt ge-
zoals dat meestal het geval is,
perend voor het verloop van de
Want 'Frank' gaat door. Hij zal
de kroeg induiken en weer ach-
iwyven jagen. Misschien eindigt
?1 als Max. Dat is inderdaad in
wel een beetje onder de op-
ikte gebleven. Er is geen op-
voor. Ik heb vroeger ook wel
it naar alternatieve vormen van
maar ze blijken niet 'te be-
Je komt steeds weer terug op
gangspunt. Ook persoonlijk heb
veel moeite mee gehad.'
«feestelijke begrafenis, met Bos-
i en plezierboot met duidelijke
metekst, ïs dat niet teveel van
roede geweest? Bovendien was
scène één van de argumenten
de filmkeuring om de film in
instantie te weigeren,
vind het jammer, dart; de hele
fends er niet is uitgekomen. We
■n hier een voorbeeld uit de
ïiijkheid. Enige tijd geleden is
kroegbaas overleden in Am-
i en die lag opgebaard op het
ld. Het feit, dat die
Door
Bert Koekebakker
-
kers met dat lijk gaan zeulen is in
feite dus wel realistisch; Het taboe
van de dood mag ook wel eens door
broken worden. Wat mij betreft mo
gen ze me ngi mijn dood vol met
augurken stoppen of buiten te dro
gen hangen. Het kan me echt niet
schelen. Ik vind die scène er eigen
lijk ook niet goed uitkomen. Boven
dien zijn er in dit verband scènes uit
de film gelaten, die ik er dolgraag
in had gezien en er zijn scènes in ge
bleven, die ik er zelf niet graag in
had gezien. Maar ik heb piet de eind
redactie van de film'.
TURKS FRUIT
Is er een zekere analogie tussen de
scène in 'Frank en Eva' en een on
geveer identieke scène Turks Fruit",
waar ook de laatste eer wat belache
lijk wordt gemaakt?
'Ik heb 'Turks Fruit' niet gezien,
gen tijd. Ik heb overigens nog wel
een leuke anekdote met betrekking
tot die film. Ik heb zelf voor Turks
Fruit met Willeke van Ammelrooy en
Monique van de Ven screentests ge
maakt.../
Ben je destijds niet door Paul Ver
hoeven benaderd om de hoofdrol in
Turks Fruit te spelen?
'Ja, dat klopt. Het koppelen van de
twee figuren stond tenslotte centraal.
Ik zou dus gekoppeld worden aan
Willeke, omdat het tussen ons ge
woon klikte. Maar ik klikte weer niet
met Monique. Toen Willeke daarna
ook nog moeilijkheden ging maken
over het feit, dat ze niet kaal geknipt
wilde worden, daar een vorm van
schadevergoeding voor wilde hebben
en daarbij kwam, dat de jongens van
TF. Monique een absolute ontdek
king vonden, viel ik eigenlijk auto
matisch af. Ik ben dus twee keer naar
Den Haag geweest, twee keer ge-
screentest (voor nop, dat schijnt te
genwoordig niet vergoed te worden,
maar dat zal waarschijnlijk in de
toekomst wel anders zijn) en toen
had ik minstens wel een uitnodiging
voqr de première verwacht en toen
die niet kwam, ben ik gewoon niet
gegaan. Daarna heb ik erg weinig tijd
gehad."
Op sommigen komt de scène van
Elsje de Wijn met zoontje wat pro
vinciaals over. Dat jongetje is toch
in het werkelijke leven een zoontje
van Elsje?
"Nee, dat is met waar, maar het is
goed, dat je dat aanroert, want het
is een scène, waar ik toen bezwaar
tegen gemaakt heb.
Ik geloof namelijk, dat een kind in
die situatie volstrekt anders zou rea-
geren. Het kind zou gaan huilen of
zo. Maar diiit voorbeeld is vrij illustra
tief om aan te geven, dat Nederland
se filmacteurs volstrekt onmondig
zijn. Voor zover ik dat heb meege
maakt tenminste. Je heht volgens je
contract geen enkel recht, maar dat
zal ook in de toekomst moeten ver
anderen. Vanuit de Beroepsvereni
ging van Toneelspelers zal hiertegen
worden opgetreden. Er zal een con
cept gevonden worden, om deze
schandalige toestanden uit de wereld
te helpen'.
Maar, dat is in de grond van de
zaak wel logisch, want het is geba
seerd op buitenlandse contracten.
'Ja, inderdaad, maar je moet wel
zo realistisch zijn, dat je het voor Ne
derlandse normen toepasbaar maakt.
Tweehonderd gulden per dag blijft
een schijntje. Dachit je overigens, dat
een acteur als Lex Goudsmid voor één
dag draaien met tweehonderd gulden
genoegen neemt? Die komt niet eens
voor vijfhonderd. Dat kan ie ook niet
doen. Iedereen heeft tenslotte zijn
prijs. Bovendien nemen ze Lex Goud
smid, omdat hij Lex Goudsmid is.
Anders hadden ze net zo goed Jan
Jansen kunnen nemen. Ze nemen
iemand om zijn marktwaarde. Wat
straalt ie uit. Ik weef, dat ze Willeke
in een Franse fi'lm nemen, omdat
Willeke bijzonder populair is en erg
goed in de markt ligt. Dat geldt ook
voor mij. Ik weet zeker, dat er men
sen zijn, die op mijn naam tippelen'.
HUWELIJK
ADVERTENTIE
Eigen schuld, mevrouw I. te C. Ik heb u vorige keer toch al
geschreven dat zijn kattebak veel te klein is. Mocht u
overigens ook wat willen weten over haar eten, vraag dat
dan bij de dierenspeciaalzaak. Alleen daar ligt trouwens het
uitstekende Witte Molen POEZEDINER, een nieuwe kom-
plete puur-natuur maaltijd. Met 2 x zoveel vleesbrokken als
andere diners. Warm water of bouillon d'r over en klaar is
fees, of Miep, of Flip, of
Voedert al wat blaft, mauwt, piept, fluit, koert of knort.
Men krijgt sterk de indruk, dat de
levenswijze van Frank sterk overeen
komt met die van Hugo. Je hebt je
in 't verleden al eens wat twijfels la
ten ontvallen over het huwelijk en je
bent zelf toch gescheiden?
'Ja, ik vind de instelling huwelijk,
als samenlevingsvorm voor twee men
sen, die dan eventueel ook nog kin
deren zouden krijgen, achterhaald. Ik
vind het absoluut één van de slechtst
leefbare vormen, die ik ken. Ik vind
de wettelijke binding van twee men
sen een erg grove ingreep in een vrij
leven. Ik geloof echter, dat jonge
mensen steeds meer de betrekkelijk
heid van 'Het Huwelijk' gaan inzien.
Als je ouders katholiek zijn, word je
katholiek geboren. En zo is het ook
met het huwelijk. Omdat het huwe
lijk een uiting is van het establish
ment trouwen we allemaal. En als
een meisje van zes-, zevenentwintig
jaar nog niet getrouwd is, is ze een
ouwe vrijster of heeft ze de boot ge
mist. We zitten nog teveel vast aan
onze vooroordelen. In mijn geval had
mijn vrouw gelukkig dezelfde mening
als ik. Alleen zochten we naar een
wat acceptabele vorm. Dus niet el
kaar op de bek slaan bijvoorbeeld.
Wij zyn gewoon uitgekeken op el
kaar. We hebben twee fantastische
kinderen. Nou, hoe doen we dat dan?
Gaan we ze anders opvoeden? We
moeten dus die binding met onze
kinderen niet verliezen, maar we
moeten wel die wettelijke binding
van het huwelijk zien kwijt te raken
op een acceptabele manier
Kwam de scène op het biljard en
de hele rol van Silvia Kristel bij jou
ook niet wat pover over. Ze moet do
slechtste actrice van de set zijn ge
weest. Ook „dat appeltje" was erg
slecht en ook het naar jou vragen
kwam niet erg professioneel over.
Ook „Malle Henkie" kwam er wat
schraal uit.
„Ik vind het woord „actrice" in
verband met Sylvia. Kristel al wat
flatteus. Ik ken haar persoonlijk zéér
goed. Sylvia Kristel is heel lief en
aardig en ze kan heel sexy overko
men, maar ik zelf geef er geen cent
voor. Ze heeft een paar prlvé-tica,
die moeilijk te verteren zijn".
MJa, ook in die openingsscène met
Helmert Woudenberg komt ze erg
amateuristisch over
„Ze moet een hele hoop leren.
Maar ik geloof, dat ze er niet ont
vankelijk voor is. Ik geloof, dat ze
geen actrice is, al realiseer ik me
wel, dat het erg gevaarlijk is om zo
snel een oordeel te vellen. Ze zal
misschien een goed fotomodel en een
goede mannequin zijn, maar daar
houdt het wel mee op".
„Blue Movie" is eerst geweigerd
door de filmkeuring. Later is hij toch
goedgekeurd. Nu dat weer bij Frank
Eva is gebeurd, denkt het publiek
aan een reclamestunt om het bezoek
op te vijzelen.
„Het is absoluut geen doorgestoken
kaart. "Blue Movie" was gemaakt
zonder medewerking van het Pro-
duktiefonds. In de filmkeuring zitten
zeventig mensen, waarvan een ge
deelte de keuring verricht. Als er nu
sprake is van herkeuring, dan komen
er tien of twaalf anderen. Als je nu
steeds wat verandert aan de film,
kun je hem weer opnieuw aanbieden.
Dus die film komt er altijd door. Het
zijn daar tenslotte niet allemaal
ouwe zakken. Bovendien lopen er ke
rels rond. die een bepaalde vriend
schappelijke band hebben met de
gene, die de film gemaakt heeft. Ik
weet, dat er wel met dergelijke men
sen gegeten wordt in de stad. Dus
die hele filmkeuring is in feite een
grote farce. Het is ook vast niet
vreemd van corruptie. Bovendien is
de argumentatie om een film af te
keuren behoorlijk relatief. Als ik
als katholiek, een film afkeur, han
del ik, alsof in heel Nederland alleen
maar katholieken zouden wonen. Wie
haalt het in zijn hoofd, om uit te
maken, wat een ander mag zien? Dat
is toch je reinste waanzin. Boven
dien wordt de beste keuring verricht
door kinderen. Ze moeten die ouwe
zakken vervangen door kinderen en
dan komen alle films er doorheen".
Pim de la Parra kwam in een in
terview in Skoop over als een wat
eigengereide jongen. Erg van zichzelf
verzekerd. Ergens anders stond te le
zen, dat hy degene van het duo Is,
die steeds met zijn acteurs praat.
Kun je daar iets over zeggen?
„Ik vind Pim erg onzeker. Hij zit
vol met grappen en grollen, die zijn
onzekerheid moeten verbergen. Het
feit, dat Pim met acteurs praat komt,
omdat hy helemaal niets van acteurs
begrijpt. Hij verdenkt alle acteurs,
dat achter alles wat ze doen en zeg
gen iets zit. En dat gaat misschien
voor een enkeling op, maar zeker
niet voor iedereen. Hij generaliseert
zijn beeld van acteurs. En ik geloof,
dat hij filmacteurs en typische thea-
teraoteurs volkomen door elkaar
haalt. Hij is dus bang, dat ze niet
begrijpen wat hij bedoelt. Pim zal
dus iets tegen een acteur zeggen, om
die acteur te beïnvloeden. Zo in de
trant van: „als Je een acteur kwaad
maakt, kan hij lekker kwaad spelen".
Dat is natuurlyk totaal niet waar.
Hij prikkelt acteurs in een bepaalde
richting en ik voel dit aan als een
miskenning van mijn vakkennis.
Filmregisseurs moeten maar eens
gaan kijken hoe televisieregisseurs
dit aanpakken".
HEVIG
Wat doe je zelf het liefste: film
of toneel en als je zegt „toneel", wat
voor soort toneel?
„Kijk, toneel is mijn vak. Dat doe
ik nu ongeveer dertien Jaar en daar
kom ik altijd weer op terug. Dat is
gewoon de basis. Ik ben toevallig in
de „film" gerold, maax dat heeft
niets met toneel te maken. Het is
een totaal ander vak. En televisie is
weer heel iets anders, al heeft het
meer met film te maken dan met
toneel. Als ik moet kiezen, kies ik
voor toneel, alleen al om de simpele
reden, dat je van film in Nederland
niét kunt bestaan. En als je me dan
vraagt, wat voor toneelstukken, dan
zeg ik: „hevige toneelstukken".
Je hebt als tegenspeelsters in Blue
Movie Marijke Boonstra, Carry Tef-
sen, Ine Veen en Ursula Blauth ge
had. Kun je je persoonlijke affectie
altijd losmaken van je spel? Of lie
ver: gebeurt er na een set nog wat.
of laten jullie elkaar dan gewoon
los?
„Toen ik in België als acteur op
de planken stond speelde ik met ac
teurs, die ik achter de coulissen op
hun bek sloeg en die in het stuk mijn
grootste vrienden waren. Ik geloof,
dat ik op het toneel van mijn groot
ste vijand kan houden. Het is na
tuurlijk onzin, dat die affectie door
zou leven. Iets anders is, dat het de
dialoog wel ten goede komt, als er
buiten een set een goede relatie tus
sen de acteurs bestaat".
Dus geen Shakespeare?
„Nou waarom niet, dat kan ook
heel hevig zijn. Ik zou zelf graag
iets van „Camus" spelen. „Zeven ma
nieren" was voor mij als rol heel
hevig. Dat vind ik lekker. Of „Zelfs
de bloemen waren geboeid" van Ar-
rabal, dat ik gedaan heb voor „Stu
dio" onder Lodewijk de Boer vind ik
lekker om te spelen. Daar draai ik zo
honderd voorstellingen van".
„Nou, ik ben net van een vakantie
in Spanje terug met myn zoontje.
Toen ik onlangs met Pleunie mee
ging naar een stuk. waar zij in speelt,
scheurde een van de mannelijke ac
teurs zijn kniebanden en de regis
seur vroeg, of ik in wilde vallen.
Daar voel ik meestal niet zoveel voor.
maar het leek me wel eens leuk om
weer met Pleunie in één stuk te
staan".
Je werkt free-lance. Zou je niet
vast voor een toneelgezelschap willen
werken?
Dat kan niet. want die gezelschap
pen kunnen me niet betalen. Dat
gaat daar volgens anciënniteit, dus
je staat van dienst. Daar komt bij,
dat ik me meestal niet kan verenigen
met de doelstellingen van de meeste
gezelschappen".
En Proloog dan?
„Daar zou ik dan voor niets moe
ten gaan werken en dat kan ik me
niet permitteren. Daar komt bij, dat
„Proloog" niet voldoende geld heeft
voor gastrollen. Ze worden erg kort
gehouden, de subsidie wordt hen ont
zegd, omdat ze maatschappij-kritisch
theater brengen. Dan kunnen ze ook
makkelijker ophouden te bestaan.
Maar als de „Haagse Comedie" mor
gen zou ophouden te bestaan, staat
heel Nederland op z'n kop".
Er is een duidelyk aanwijsbare vete
tussen het duo Verstappen/Parra en
Verhoeven/Hauer. Is dat een soort
broodnijd?
„Verhoeven is een aardige vent,
maar hij heeft een hele andere be
nadering dan Verstappen. Verstap
pen is erg vaag. Die maakt z'n zin
nen ook niet af. Verhoeven is Juist
iemand, die er liever twee, drie zin
nen extra tegenaan gooit. Kyk, Rob
Hauer is bij niemand erg geliefd. Hij
is gewoon een zakenrat. Hij ontziet
niemand. Er is een tendens in de
acteurswereld, dat men voor Hauer
moet oppassen".
VAKMAN
Heb je nog iets aan dit interview
toe te voegen?
„Ja, ik ben zeker niet getrouwd
met de film. Ik zie mezelf in prin
cipe als een goed vakman op thea
terwereld en in de filmbranche heb
ik nog heel veel te leren. Maar ik wil
gewoon gezien worden als acteur en
ik heb zeer zeker niet die beperkin
gen, die men mij wil opleggen op
grond van de films, waarin ik heb
meegespeeld. Ik had gehoopt met de
„Frank" een wezenlijke kaïrakterrol
te spelen, maar het is geworden zoals
het beeld van Zadkine in Rotterdam.
Het is een persoon geworden met ga
ten erin
NEDERLAND I
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Beertje Colargol (VPRO)
19.15 Zwygen is goud - collages van stomme filmfragmenten
(VPRO)
19.45 Popeye, tekenfilm (VPRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Berichten uit de samenleving (VPRO)
20.35 All in the family, tv-serie (VPRO)
21.00 Zipcode, actuele documentaire (VPRO)
21.45 Satirische documentaire over de politieke loopbaan van
Richard Nixon (VPRO)
23.15 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Koffiebar: muziekprogramma (E.O.)
In deze aflevering ontvangt gastheer Hans Cornelder
de Engelse gasten Malcolm en Alwyn, een voormalig
rock-duo dat zich vier jaar geleden ging bezighouden
met het christelijk lied. Vanavond zingen zij onder
meer „The world needs Jesus" en „Fools wisdom".
19.25 The grass isn't always green tv-film (E.O)
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Albert Hall Concert: Het Nederlands Radio Orkest,
The Coventry City Band; een koor en solisten (E.O.)
21.10 Ook de Lao en de Meo: filmverslag over de zending
in Laos (E.O.)
21.40 Nader bekeken: De Birma-spoorweg (E.O.)
22.00 Trans-African Hovercraft, documentaire (E.O.)
22.50 Suriname zingt (ID (E.O.)
23.15 Den Haag vandaag (NOS)
23.25 Journaal (NOS)
De NCRV bevestigde gister
avond in zijn wijnreportage
omdat het oktober is, wijn
maand zoals men weet dat
in Nederland, 'n lang voor chi
que versleten drank, 'n volkslek
kernij is geworden. We zijn na
de Engelsen het tweede sher
ry-drinkende land in Europa
en onze Spaanse vrienden heb
ben er het volste vertrouwen
in, zo bleek, dat we de Engel
sen in dat opzicht spoedig zul
len verslaan.
En wat doen die Spanjaarden
uit dank voor die grote afna
me, zij verhogen de prijs. Een
aankondiging, die ontnuchte
rend werkt, ook al wordt er
bemoedigend aan toegevoegd,
dat het daarna wel weer enke
le jaren stabiel zal blijven. Als
we dan na die paar jaar Enge
land hebben verslagen, mogen
we, al hikkend, opnieuw meer
gaan betalen voor ons flesje
sherry, zo vertrouwde de
Spaanse zegsman ons glunde
rend toe. Merkwaardig.
"Panoramiek" liet de laatste in
de serie van drie reportages
zien over het probleem van de
Palestijnen in het Midden-Oos
ten. Het waren alle drie
boeiende documenten op het
moment, dat een oorlog woedde
en iedereen bijna vergeten was,
waaruit die oorlogen waren
voortgekomen.
Het gesprek tussen Van Praag
en Van Os, na deze laatste do
cumentaire. droeg weinig nieu
we gezichtspunten aan. Eigen
lijk zat Van Praag op de zelf
de golflengte te praten als ve
le anderen in de documentaire
geïnterviewden. Niemand wil de
isolatie van een Joodse staat.
De ene zijde wil een Palestijn
se staat, samen met de Joden,
en Van Praag filosofeert over
een Joodse staat met een vorm
van integratie van de Palestij
nen. Twee eerlijk bedoelde
standpunten en uit de historie
gegroeid.
INM ALLER
PONDERDAG 25 OKT.
HILVERSUM I
AVRO: 18.00 Nws. 18.11 Radlojour-
17.00 Zonder grenzen:
kwart. 19.15 De vrede bij U thuis,
klankb. 19.35 De kerk vandaag - nws
21.25
Vraaggesprek. 21.55 (S) Fluit en or
gel: oude en hedend. muz. 22.20
l. 2L...
i sensitiviteitsoefenin
23.10 Kunst
•r act. tentoc
23.15 (S) Stardust: licht
HILVERSUM II
NCRV: 18.00 (S) Tijd vrij voor muz.
in vrije tijd. 18 30 Nws. 18.41 Wereld
panorama. 18.53 Zojuist verschenen:
boekbespr. AVRO: 19.00 Trefpunt
Protest, Protest - 120 jaar Christel.
Jongeren Verb. NOS: 19.50 Den Haag
vandaag. AVRO: 20.00 Nws. 20.05 Ra
diojournaal. 20.10 (S) Residentie
ork.: 500 Jaar Nederl.
gepraat. 23.50 Radiojournaal.
zending. 17.10 (S) Country
Time. 17.30 Nws. 17.32 Echo.
HILVERSUM III
EO: 7.00 Nws. 7.02 (S) Gospelsound:
muz. voor Jongen mensen. 8.00 Nws.
8.02 (S) Tussen thee en kofiie. (9.00
Nws.) 10.00 Nws. 10.03 (S) De muzi
kale fruitmand. NCRV: 11.00 Nws.
11.03 Zing. zing. zing! 12.00 Nws.
12.03 Bij Barend - op de Roll.
13.00 Nws.
(S) Popcorn. NOS:
14.00 Nws. 14.03 Meurders
5.03 C
Amerik. hitpa-
des Geldes. 18.40 Hier und Heute.
19.20 Die Macht des Geldes). 20.00
Journaal en weerber. 20.15 Das Glas-
haus. 21.45 Verkeerstrips. 21.50 Rej
Journalisten fragen-Politeker Antwor-
ten. 22.15 Doe. progr. 22.45 Heute:
praatje. 20.00 Nws. 20.02 (S) Poster.
21.00 Nws. 21.02 (S) Sesjun: Jazz en
Pop Live. 22.00 Nws. 22.02 (S) Hugo
van Gelderen Show. met o.a. Neder
landstalige Top Tien. 22.55 Med. 23.00
Nws. 23.02 (S) Tros-Sport-Tijdsport
en muz. 24.00 Nws. 0.02 Aktua. 0.10
Jazz Sir. 1.00 Nachtwacht. NOS: 5.00
Felix Meurders en Vincent van Enge-
IIILVERSUM 1
VRIJDAG 26 OHT.
AVRO: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
gaatje, met
ws; 8.11 Ra-
De groenteman.
i.OÓ Schoolradio. NOS: 9.20 Wat heeft
dat kind? 9.35 Waterst. AVRO: 9.40
(S) Inl. tot muz.begrip. 10.00 (S)
V. d. kleuters. 10.10 (ged. S) Arbeids;
progr's. Over volksmuz. 11.55 Beurs-
ber. NOS: 12.00 Toerismo - toerist,
ing. uit binnen- en buitenl. Over-
heidsvoorl.: 12.30 Uitz. v. d. landbouw.
NOS: 12.40 (S) Lichte gramm.muz.
12.50 Recht en slecht. 13.00 Nws.
VARA: 13.11 Dingen v.d. Dag. NOS:
13.25 Spiegel van Belgle:
Derde Wereld: lid.
progr. over "ontw. samenwerk. 14.45
Blok op Europa: inf.progr. over de
Eur. Integratie. 15.00 Zoeklicht op
Nederland: rep. en comm. uit alle
delen v. h. land
TELEVISIEPROGRAMMA'S
Nederland I
NOSNOT: 10.45-11.10 (K) School
televisie. NOS: 18.45 (K) Ti-ta-tove
naar. 18.55 (K) Journ. TROS: 19.05
(K) Motormuis. tekenfilmserie (1).
19.10 (K) De i
filmserie. NOS: 23.15-23.20 <K) Jrn.
(K) Journ. AVRO: 19.05 iK) Wi(
23.40 Dammen.
a kt .onderwerp. 17.55
Overweging. 8.30 Nws. 8.36 Gymn.
hulsvr. 8.45 Moeders wil is wet.
Schoolradio. 10.00 (S) Aubade:
klass.muz. (10.30—10.32 Nws.) 11.00
V.d. zieken. 11.55 Med. 12.00 (S) Van
twaalf tot twee (pauzeprogr. met on
dermeer 12.22 Wil v. h. land; 12.26
Med. t.b.v. land- en tuinb.: 12.30 Nws.:
12.41—12.50 Echo; 13.00—13.05 Raden
In Amsterdam is opgericht de
Vriendenkring van de Nederlandse
Operastichting. Doel van de vereni
ging is om het werk van de Neder
landse Operastichting te steunen en
in het algemeen de belangstelling
van het publiek voor het muziek
theater en de muziekdramatische
kunst te vergroten.
Voorzitter is de musicus Felix de
Nobel. In het bestuur hebben verder
zitting mevrouw Gré van Swol-
Brouwestijn, dr. J. B. van Deinse en
mr. G. F. Scheltema (secretaris). In
de plaatsen, waar de Nederlandse
Operastichting geregeld optreedt,
zullen plaatselijke afdelingen wor
den opgericht.
J