Castle in Spain' eikt naar de top THAT's SOUL lZNAVOUR... ORMIDABLE „Uiterst vakkundige na-aperij" Luister-elpee van de legendarische Reeves Danny Kortchmar beter tot zijn recht als lid van The Section Frank Zappa: een vat vol verrassingen Amadeus Kwartet: 'n zesje ERDAG 4 OKTOBER 1973 eigenlijk maar één echt bezwaar, en daar kan de groep zelf weinig aan doen: de opnamekwaliteit laat te wensen over. Zo erg zelfs, dat er in het "uitloop"-stuk van de plaat de raad gegraveerd staat om de volumeknop maar flink open te gooien. Dat is dan ook wel nodig, want bij afspelen met een gematigd aantal decibellen mis je heel wat van de begelei ding. Wie de volumeknop echter in derdaad hanteert onder het motto "niet kinderachtig wezen" krijgt als dank voor' zijn inspanning be paald fijne muziek te horen. Het van C.C.C. Inc. bekende folkach- tige geluid, dat zo langzamer hand aardig geperfectioneerd be gint te worden, en een paar uit stekende composities, overigens afgewisseld door een aantal mid delmatige. Het mooiste dat de vaderland se muzikanten de luisteraar te bieden hebben is naar mijn idee "The mill", een compositie van het om studieredenen opgestapte groepslid Jan Kloos. Dit nummer wordt opgeluisterd door een sa menzang, die niet hoeft onder te doen voor wat gerenommeerde buitenlandse groepen in hetzelfde genre bereiken. Erg fijn vind ik ook het wat lyrische "Slaaplied je", waarvan overigens alleen de titel Nederlands is. Heel anders, veel sneller en uit bundiger, maar daarom niet min der plezierig is het titelnummer. Dat geeft ook de violisten in C C. C.-. de kans om hun niet geringe kunnen te tonen. "Castle in Spain" die een groep laat horen die de absolute top klasse dan nog wel niet hele maal bereikt heeft, maar die er niet ver vanaf zit. BvflD "Kootch" --Danny Kortchmar Warner Bros. Records K 46238 „Forward motion" The Sec tion Warnier Bros. Records WB 46 215 (BS 2714) Tweemaal Danny Kortchmar. Om te beginnen zijn solo-LP „Kootch" getiteld naar de bij naam die Danny heeft gekregen bij zijn werk met sterren als Ja mes Taylor en Carole King. Bo vendien een plaat van The Sec tion, een groep waarin Danny een hoofdrol speelt. De reden dat deze twee platen hier onder één noemer gebracht zijn is niet alleen het feit, dat ze vrijwel gelijktijdig op de Neder- Wat is soul? In een deel van Amsterdam heeft de jeugd een aardig onder scheid gemaakt. Je kunt daar tot één van deze twee groepen beho ren: of je bent 'underground' en dan behoor je tot en beweging die zich hoofdzakelijk beperkt tot het disoussiëren en het luisteren naar keiharde experimentele mu ziek, of je bent 'soul'. Als Je tot de soul-groep behoort, kun Je maar moeilijk stilzitten (dat mag trouwens niet eens an ders lig Je er onmiddellijk uit), dan dans Je het liefst op gevoeli ge muziek. Als muziek is soul wellicht het beste te verhalen met deze term: muziek die gevoelens uit. Toegegeven, het is een vage omschrijving, maar wie in de tails wil weten wat soul (muziek) nou eigenlijk is, moet een van de LP's uit de serie That's Soul ko pen. Dat is een reeks platen, waarop de erg groten van de soul verzameld zijn. Zoals op de twee de uitgave (That's soul 2) de 'mil lion-sellers' (That's Soul) Aretha Franklin (Spanish Harlem) Brook Benton (Shoes), Otis Red ding (Give Away non of my Love) en Wilson Picket (Don't knock my Love, part I) om er maar *n paar te noemen. Wie één van die platen heeft gedraaid, die weet het: That's soul.. P.deT. landse markt zijn verschenen. Het is ook nuttig om de twee pla ten eens met elkaar te vergelij ken. Dan blijkt namelijk, dat Danny Kortchmar weliswaar een uitstekend muzikant is, die goed met zijn gitaar overweg kan, maar dat hij zonder goede com posities en zonder een paar men sen van topniveau om zich heen toch niet zo'n geweldenaar is. Zijn solo-langspeler "Kootch" is niet slecht, maar zeker ook niet boordevol inventiviteit. Technisch gaaf uitgevoerd materiaal van middelmatige kwaliteit, dat is de indruk die "Kootch" achterlaat, naast het bewijs dat het schrij ven van muziek niet Kortchmars sterkste zijde is. Anders vergaat het Danny op "Forward motion", de tweede LP van "The Section", een groep die bestaat uit Russ Kunkel (voortreffelijk drummer), de ge renommeerde bassist Leiand Sklar en pianist-organist Craig Doerge. Dit kwartet slaagt er wel in om muziek te maken die boeit. In strumentaal werk, dat een gede gen structuur vertoont, die zelden geweld wordt aangedaan door een te groot enthousiasme van de musici in de soli. Ook wanneer één van de leden zich mag "uit leven" blijft de muziek glashel der. En dat presteren niet alle popgroepen die zich op het glad de ijs van de louter instrumentale muziek wagen. Slechts één num mer vind ik bepaald niet aantrek kelijk op deze plaat: "Get down, piltdown", een bassolo die welis waar laat horen dat Sklar zijn vak verstaat, maar die -wellicht juist daarom- verveelt. Voor het overige een LP van een heel be hoorlijk niveau. BVD irles Aznavour - Aznavour... Mable - Barclay 395.005 f 10 gelegenheid van het bezoek harles Aznavour vorige week ïederland bracht samen met lochter Seda is er bij Barclay joedkope promotieplaat ver- len met daarop twaalf van de successen van deze kleine, Fransman. Charles Azna- werd 49 Jaar geleden gebo- i - hoe kan het ook anders - s. en boekte de eerste suc- zanger gek genoeg niet Ken land maar in Amerika atiada waar hij dank zij de van Edith Piaf in de jaren e tweede wereldoorlog (kon den. Sen land duurde het tot 1954 hij in brede kring waarde- oogstte. Sindsdien is 't cres- gegaan. Het ene chanson na mdere zong hij naar de top. Tad op in alle grote theaters de wereld. Carnegie Hall in York, waar hij van het En- gezongen For me fordibale vereldhit maakte, en Moskou naar eens twee uitersten te len. Can niet meer zonder pu- vertelde Aznavour onlangs n interview. Van hem is ook tspraak "Dit is een vak dat Je de laatste snik opeist". Over nummers op zijn nieuwe promotieplaat behoeven we op deze plaats de loftrompet niet meer te steken. Wie ook maar iets van het Fran se chanson afweet kent de titels: "Non Je n'ai rien oublié", "La Boheme", "La mama" en "For me formidable". Gezongen door een man die zich met hart en ziel heeft verknocht aan het Franse lied en die dat doet op een ma nier die zo indringend is, dat dat in de wereld van de liohte mu ziek een unicum genoemd kan worden. Onvervangbaar. En wat de plaat betreft: een tientje is te geef. B.vij. Over-nite sensation Frank Zappa and the Mothers of Inven tion -- Discreet DIS 41000 (MS 2149) Frank Zappa blijft een vat vol verrassingen. Verwacht Je, dat hij wel zal uitkomen met een LP vol instrumentale, ontstellend in gewikkeld in elkaar zittende mu ziek. En dan blijkt hy plotsklaps weer het idee te hebben gehad om het 20 mansorkest niet mee te nemen naar de studio, en met een kleinere groep muziek te gaan maken die zo op het eerste gehoor -vrij eenvoudig van opzet is. en die weer van teksten is voorzien. Een verrassing derhalve, en be paald geen onplezierige, vind ik. Wat mij betreft is Zappa nog al tijd op zijn best als hij zijn knots gekke teksten de wereld in gromt, zingt of schreeuwt. Als el ke zin nieuwe kolder of nieuwe plaagstoten aan diverse adres sen bevat. In dat opzicht is "Over- nite sensation" bepaald geen zwakke Zappa-plaat (al is de "vader van de Mothers" in het verleden wel eens scherper ge weest in de satire)De plaat kent een paar nummers die zo verrukkelijke kolderiek zijn als alleen Zappa ze kan maken. Al moet Je wel voortdurend bedacht zijn op dubbele bodems .Goede voorbeelden zijn "Camarillo bril- lo", "Zombie woolf" en "Dinan- Moe Humm". Dat laatste num mer is tevens het beste voorbeeld van de wijze waarop Zappa zijn teksten van muziek voorziet. Bij oppervlakkig luisteren lijkt het allemaal nogal simpel, maar bij nader inzien bestaan nummers vaak uit een paar thema's, die razendknap verweven zijn, mu ziek waarin je van alles kunt ver wachten. In "Dinah-Moe Humm" komt er bijvoorbeeld plotseling een dameskoortje opdraven, dat een "rol" in het verhaal zingt op een onnavolgbare wijze, af en toe alle snelheidsrecords in het zin gen brekend. Gek, en nog functio neel ook. Opmerkelijk het houdt niet op is ook de wijze waarop de bege leiding in elkaar zit. De wonder lijkste drumroffels, zeer onge woon klarinet - en vioolwerk en af en toe goede gitaar soli van Zappa zelf. Een plaat die in elk geval dui delijk afwijkt van wat de muziek markt doorgaans oplevert. Zappa maakt eigenlijk zelf het meest duidelijk hoe dat komt: "Ik weet wel dat ik niet leuk ben, en dat ik een waardeloze stem heb. Maar ik ben precies gek genoeg om voor Jullie te zingen. En ik denk dat de kans vijftig procent is, dat ik iets te zeggen heb". Voelt u wel? BVD Talkin' to your heart - .Tim Reeves - RCA INTS 1425 Er zijn veel zangers, die wan neer ze een lied ten gehore bren gen, lijken te spreken. Het tegen overgestelde komt ook voor, zij het erg zelden. Een van die ar tiesten die zo'n uitzonderlijke ga ve bezit is de inmiddels legenda risch geworden Jim Reeves. Het bewijs levert hij op zijn nieuwe album "Talkin' to your heart". En we zullen ons niet opnieuw het hoofd breken over de vraag hoe het mogelijk is, dat er zoveel Ja ren na zijn dood nog nieuwe op namen worden uitgebracht. Daarover is al genoeg gespecu leerd. Zegt een bekende slogan niet: vraag niet hoe het kan. maar profiteer er van. Op de nieuwe Jim Reeves-lang- speler staan twaalf "gesproken liedjes", een fenomeen dat in de country and western-muziek veel vuldig is toegepast, maar dat slechts sporadisch naar Neder land is overgewaaid. En dat nog vaak in een slechte vertaling en slecht "opgezegd". Hoe het eigen lijk hoort laat Jim Reeves zien: een koortje, een mondharmoni ca, en een orkest als achtergrond en dan met een stem, die alle re gisters van het sentiment open trekt, de teksten "zingend". Neem bijvoorbeeld "Trouble in the amen corner", het verhaal over een broeder die uit het koor wordt gezet omdat hij te oud is Dit werk is in het Nederlands Aan deze muziek pagina werkten mee Bert van Dommelen Jan Preenen Ron Harms Paul de Tombe Bram van Leeuwen eindredactie en layout) "verkracht" door Frans Nien- huys met de vertolking "Broeder Jacob". De verdienste van Jim Reeves is dat je vergeet dat hij niet zingt maar spreekt. Vandaar mijn oordeel: een bijzonder fijn»» "luisterplaat". B.V.L Het verzamelde hitwerk van Arthur Conley Arthur Conley. Star Collection. Midi. Veelzijdigheid kenmerkt neger vocalist Arthur Conley. De ont dekking van wijlen Otis Redding wisselt op deze elpee, waarop al zijn grote hits verzameld zijn, soulmuziek af met rocknummers. Gevoelige soulballades, gevolgd door songs vol dynamiek en rit miek. Dat laatste is vooral vertegen woordigd in het bijna opzwepende Sweet Soul Music, zijn eerst top per, waardoor Conley de tekst schreef in samenwerking met de bij een vliegtuigongeluk in 1967 om het leven gekomen Redding. En verder o.m. in Shake, Rattle, and Roll, dat Conley als sterke opvolger van Sweet Soul music de hitladders mee opvoerde en Funky Street. De soul duikt tus sen al dat geweld steeds als een oase van rust op in nummers als "Let nothing separate us" en 'T ve been loving you too long to stop now". Slownummers met 'n overvloed aan sentiment. Op de nostalgische toer is Ar thur Conley als hij terug gaat in de poptij d met het geesteskind van John Lennon en Paul Mc Cartney, Ob-la-di, Ob-la-da, dat eerder o.m. op de plaat werd ge zet door The Marmalade. J.P. MOZART: Strijkkwintetten KV 593 en 614. Amadeus-kwartet. DGG 139433. Op de voor mij liggende laatse twee strijkwintetten van Mozart hoef ik eigenlijk niet in te gaan, daar de tekst op de hoes hierover meer dan voldoende informatie biedt. Bovendien kunnen "Ken ner und Liebhaber", wamt dat moet men voor deze muziek wel zijn, het best zonder een toelich ting van mijn kant stellen. De uitvoering door het Ama- deuskwartet, versterkt door altist Cecil Aronowitz, kan mij niet erg bekoren. Over interpretatie fouten en ongelijkmatigheden, valt te redetwisten, over aperte niet. De beide werken zijn kenne lijk met grote haast ingestu deerd. en de uitvoerenden drij ven dan ook voornamelijk op hun routine. Nergens wekt het spel van de heren bewondering of ont roering. De geluidskwaliteit is kurkdroog, de tekst kan men het best in de oorspronkelijke Duitse versie lezen want de vertaling er van is niet foutloos. Op alle pun ten een mager zesje. R.H. Long Tall Ernie and The Shakers "It's a monster" -- Long Tall Ernie and the Shakers Negram NQ 20088 Long Tall Ernie en zijn Shakers blijven met grimmige blik voort gaan op het pad van de "ouwe" rock and roll. Nog altijd met veel succes. Sinds de kuiven met be hulp van vet in forse slagen naar achteren werd geharkt, de drei gende gelaten door onheilspellen de zwarte zonnebrillen werden op geluisterd en Elvis tot het grote voorbeeld werd verheven stromen de optredens (kassa!) binnen, en is ook de interesse van het pla tenkopende publiek groot. Van daar de met een spookachtig feest geïntroduceerde LP "It's a monster". Een plaat waarvan de nauwe lijks kunt verwachten dat hij nog origineel zal zijn. Voor de roek- puristen onder ons blijft het na- aperij. Naar mijn idee mag dat de pet echter nauwelijks kreu ken. Erriie en zijn mannen apen in elk geval uiterst vakkundig na, en met hetzelfde nietsontziende enthousiasme als hun grote voor gangers. Het meest opvallende is de knappe manier waarop Ernie en zijn mannen niet alleen de mu ziek maar ook de sfeer van de prilste Jaren van de rock and roll weten op te roepen. In de snelle nummers gaat dat natuur lijk nog niet zo ontzettend moei lijk - goed naar het gitaarspel van Chuck Berry luisteren helpt al veel - maar in het langzame "Dearest darling" is met name Ernie onnavolgbaar bezig. Je kunt Je natuurlijk ernstig gaan afvragen hoe lang de formu le- Long Tall Ernie and the Sha kers stand zal houden. Het zal vast niet zo lang zijn als de ech te oude rockers het hebben vol gehouden. Naar mijn idee kun Je echter veel beter wat grinnikend, en soms ook wel een beetje ge ïmponeerd luisteren, en de roek- trein van Ernie genietend over Je heen laten denderen. BVD Thomas's 'Songs' B. J. Thomas - Songs - Para mount Records De Paramount "stal" is sinds kort uitgebreid met zanger B. J. Thomas. Een voor Nederland nog vrij onbekende naam. Opmerkelij ke feiten uit zijn carriere tot dus ver zijn de nummers "Raindrops keep falling on my head" en "Hooked on a feeling". Op zijn eerst Paramount-album elf com posities waarvan het nummer "Songs" zonder twijfel de sterk ste is. Het stemgeluid van Tho mas ligt lekker in het gehoor, maar daar blijft het ook bij. Geen verrassende uitschieter, en ook geen dieptepunten. 3.v.L, Castle in Spain" -- C.C.C. Inc. polydor 2925 016 nieuwe LP van de vader- groep C.C.C. Inc. heeft Granata onRocco Granata SPLO 5 mijnwer- r. Granata is niet meer denken uit de wereld van lerlandse lichte muze. Al in en 50 genoot hij een gro- lulariteit met liedjes als en het winnende liedje in van de Italiaanse song- in San Remo Buona not- ibino. a is het een paar Jaar stil it rond Rocco, die zich te- k: naar Belgie waar de zui- en hem op dat ogenblik apprecieerden. Maar de tijd is Rocco weer hele- erug. Ik hoef u maar lied- s "Zomersproetjes" "Dan- de daken" en "Lieve Heer edelij" te noemen en u rat ik bedoel. muzikale prestaties van de orde, maar prettig in het liggende wijsjes die op een tieloze wijze worden gezon- oor de kleine zwartharige Op de elpee 'Spotlight on* allemaal terug te vinden, ef de oude successen. B.vXi.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 17