Steye y. Brandenberg weer
in greep
van Irma
la Douce
...en gisteren}
TV mórgen]
DUITSE TV
ZATERDAG 29 SEPTEMBER 1973
RADIO - TV - KUNST
nek hangen. Ze zoeken de roman
tiek van het verleden, dat merk Je
aan mijn zoon. Nog maar kort gele
den kreeg ik het verwijt dat ik er
uitoag als een overjarige nozem.
Kon me toen niets schelen, nu - er
worden geen opmerkingen meer ge
maakt - nog niet. Mag ik ook die
romantiek zoeken, zonder dat ik
verbloemen wil dat ik ouder gewor
den ben? Ik kan Nestor niet meer
spelen en ik wil het ook niet meer.
Ja, als Henk ziek wordt, dan moet
ik wel. Maar anders? Mijn haar
gaan verven om er tien Jaar jonger
uit te zien. Dat verdom ik.
Drie Jaar geleden was Je nog ra
venzwart. nu zilvergrijs.
Steye: "Voor de eerste Irma heb ik
'mijn haar geverfd. Ik was toen 43
het grijs kwam al behoorlijk
Jaren
Haagse School
Steye van Brandenberg: „Irma la Douce' is in 1960/1961 f00r' Dat biiwerken heb
v~irnnoderfijftig maal g.espeeid- Het hadden drieduizend St ook d*
stellingen kunnen zijn. Nieuw Rotterdams Toneel zo het hoeft voor mij niet meer",
nog zou bestaan had de musical nu nog op het repertoire
kunnen hebben Maar hoe ging het: de toneel-Irma werd
twaalf jaar geleden op non-actief gesteld. En nu, nu is ze toch
terug. Dé hoer van Montmartre heeft haar werkzaamheden
weer hervat, ze is weer theater voor een ieder die een paar
rijksdaalders wil neertellen. Irma la Douce is terug. Met voorop toneel,
in haar gevolg haar meest toegewijde minnaar: Steye van steye: "Natuurlijk. zeg jij:
Brandenberg.
''Toen ik het stuk weer las, dacht maar een politieke zaak.
Het terugbrengen van een musical
die eens succes had. Meer financiële
zekerheid voor de producer, tegelij
kertijd ook een verarming voor het
ik: Jezus, was dit het?",
pteye spreekt op het terras
tel "Domicain"
i ho-
Maastricht. Het het zelf doen,
het Vrijthof ver- Maar, we kregen een doodklap van boompje, boerderijtje of eendje
want Steye op normaal Jewelste. Lia Dorana had zich
principe bereid verklaard om met vroeger, waarom mogen we
te doen. Rob de Vries bood ilet toneel niet doen? De
leven op
eta/rb eve
volume heeft een stem die een
geant-majoor Jaloers kan maken,
Steye - nu 55 - toont en klinkt nog haar echter
als een viriele mannetjesput- voor slechts
ter, als de forse, een beetje ruige
vent, dat type dat het bij vrouwen
altijd weer goed doet.
Irma heeft hem voor eon week
met Sleeswij x
niet doodzonde? Zeg ik: in de tijd
van mijn moeder was de Haagsche
School al ouderwets, maar als ik nu
zie hoeveel moeite de mensen doen
om een schilderijtje uit die periode
te pakken te krijgen. Ieder groen
zich terug van onze Irma-plannen'
Steye van Brandenberg it
1960/1961. Utierst succesvol als Nes
tor, de dubbel-lover van Irma. Nes-
Maastricht gebracht ("aardige tor, hij is die rol nooit
stad hoor, je kunt hier rondkijken geraakt, het imago van die aardige
totdat je het Maastrechter staar Parijse versierder bleef bij hem.
hebt"), Irma zal hem - hoopt hij -
ook verder brengen. Op weg naar
meer creativiteit dan dat hij d^
laatste jaren heeft kunnen opbren-
Moet je op den duur tóch de keel
uit gaan hangen.
Steye: .,Wat zal ik zeggen? Natuur
lijk vind ik dat ik op het toneel
gen, op weg naar ver weg van het veel betere dingen heb" gedaan dan
gesubsidiëerde toneel dat hem - in Irma. Die rollen vergeten de
zoals hij later uitlegt bijna genekt
heeft.
Hij praat veel
een paar minuten op dat terras,
vervolgens binnen, in de lobby van
het hotel, „omdat het daar minder
gehorig is".
Steye: „Vijf Jaar geleden heb ik er
serieus over gedacht om met toneel
spelen te stoppen. De ene avond
stond Je voor vijftig mensen in Til
burg, de andere avond voor honderd
In Enschede. Als lid van het Nieuw
Rotterdams Toneel sudderde ik
maar door. Toen dacht ik: dit heeft
geen zin meer.
Protesteren? Ach, dat had zo weinig
betekenis. Acteurs van mijn leeftijd
werden als overleden beschouwd, al
hadden ze die tijding nog niet offi
cieel medegedeeld gekregen. In Rot-
t'Jdam is men de laatste jaren
mensen echter snel. Cees Laseur
speelde op het toneel schitterende
heftig.^ Eerst nog rollen, maar hij is gestorven als va
der Doorsnee; toch vervelend".
Irma la Douce 1973 is niet zo best
ontvangen.
"Ik kan me voorstellen dat critici
dk heb niet gelachen, ik
volledig jaarsalaris die naar de schouwburg komen wil-
rol en Lia trok letl toch niet anders? Ze willen in
het theater niet hetzelfde dan dat
de dagelijkse maatschappij mee
brengt. Al dat moeilijke zoeken van
allerlei lieden naar nieuw toneel
boeit ze niet".
"Voor mij waren Albee en Pinter
uitlopers van een voorbije periode.
De toekomst zal voorlopig liggen in
de kleine theaters, een Piccolo en
een HOT. ruimtes waar de acteur
zich zal moeten redresseren omdat
hij iedereen moet pakken en niet
meer mensen ergens verweg op de
twintigste rij voorhanden heeft die
hij kan belazeren.
De manier waarop momenteel de
gesubsidiëerde gezelschappen kome
die spelen! Neem "Don Carlos" van
Schiller, okee als je een en ander
toespitst op deze tijd, zo niet dan
zegt meneer de hedendaagse bezoe-
rooie, rossige
reet, dat probleem doet me geen
wat willeiTtfe mmsên' moel' meer- Er wordt m yaak »e"
sproken over toneelvernieuwing.
vond er geen barst aan. De grappen ker, ?e zaa!
zijn oudbakken, dat heb ik ook ge
sterk auteur, en zijn "Promises, Nou' voor we dan afhanke-
promises". Daar heeft - pardon -
toch ook geen hond tegen aan ge
piest. Er kan van alles te zeggen
zijn tegen deze "Irma la Douce". Ik
weet éoti ding zeker: het is veel
méér dan dertien Jaar geleden en
de voorstellingen die we tot op he
den gespeeld hebben zijn bij het
stelselmatig bezig geweest het pu- publiek erg goed binnengekomen
bxiek de schouwburg uit te schop- Nog iets: ik vind Irma simpel
pen. We deden maar wat".
Je had je biezen kunnen pakken.
».Dat was moeilijk, met alle sociale
sprookje, het is een verhaaltje
alles mogelijk is. Irma is
geen hoertje, nee, het is het sym-
zekerheden, kinderen die Je moet b00ltJe vatl de lekkere meld Een
opvoeden, noem maar op. Br waren verliefd meisje waar Je in moet ge-
lijk van slechts sen paar geweldige
mannen".
Zoals?
Prima vent
'Ton Lutz, een prima vent, als hij
het vraagt loop ik zo weer aan z'n
handje mee, die man kan me lei- mijn geld vandaan moeten halen,
ding geven, Peter Oosthoek, Guido Ik wil graag in de vrije sector blij
de Moor in Den Haag". ven. Irma staat geboekt tot 6 april
Lodewijk de Boer... van het volgend Jaar. Ik heb een
"Ja, zet die er ook maar bij. Hoe- flauwe hoop dat we er langer mee
wel, wat doet ie nou eigenlijk an- door kunnen gaan, hoewel: ik ge-
ders dan met zijn "Family" een ou*» loof er niet in"
De meest toegewijde mimiaar van Irma la Dou
ee, Steye van Brandenberg
derwetse film voor mijn neus Finale: met een herinnering,
draaien, een ouderwetse film met "Weet je, in de tijd dat ik Nestor
rioolrealisme in een nieuw jasje?" speelde, had ik een eigen fanclub in
Toekomst van het toneel; de toe- Rotterdam. De meiden stonden voor
komst van steye? me te posten bij de schouwburg.
"Ik zal moeten leven, ik zal ergens Dat hoorde ik te laat, anders had
ik er aardig misbruik van kunnen
maken".
Posten de meiden nu weer?
"Ik heb nog steeds geen klagen met
mijn 55 Jaar. maar als ze nu bij de
schouwburg staan is het omdat
mijn zoon toevallig voorbij loopt".
iets totaal
nauwelijks alternatieven'
Schuitje varen
I»us wilde je stoppen
anders gaan doen?
,.ja, er kwam een moment dat ik
het echt zat was. Ik kreeg van de
Holland Amerika Lijn een aanbod
om in dienst te treden als organisa
tor van cruises. Ik heb enkele da
gen over dat voorstel nagedacht.
Maar uiteindelijk zei ik tegen me
zelf (-zijn stem dendert weer-)-:
Steye, waar zijn Je idealen, al Je
ideeën, wil je die zomaar over
boord smijten, wil Je ontrouw wor
den aan Je leven?".
Steye grinnikt. Ik ook; in een flits
zag ik een pet-met-een-ankertje-op
zijn hoofd.
De privé-moeilijkheden (het fout
iopen van het huwelijk met Ansje)
waren waarschijnlijk mede bepalend
voor dat negatieve gevoel van toen?
£teye: „Nee. Hoewel, ik ben er twee
jaar door achterop j geraakt,
merkte opeens dat ik op het toneel Luisteren doet -
loven, gewoon een verliefd ding dat
toevallig op haar 'ruggetje gaat lig
gen om iets bij te verdienen."
"Als assistent-regisseur, Georges Vi-
taly, toen hij echt nodig was beslist
drie weken terug naar Parijs moest
- heb ik geprobeerd ieder realisme
uit te bannen. Ik heb een totaal
nieuwe proloog gemaakt - de musi
cal begint nu nog niet heel sterk -
ik heb getracht een aantal extra
effecten toe te voegen, zoals de mi-
me-nummers van Rob van Reijn
Als er missers gemaakt zijn, dan
ben ik "to" blame" want Vitaly (die
ook de "Rotterdamse Irma" regis
seerde - F. H. had toen hij hier
aankwam niets ook maar enigerma
te geprepareerd. Ik denk dat ze die
man alleen gevraagd hebben omdat
zijn naam naar buiten vertrouwen
zou geven".
Hollands
Steye is
Den Haag
I VPRO-maan
middag magazine. 13.00 Nws.
vandaag dit, morgen dat. 13.2
VPRO-maandag-r
]>sten: Viool en plano: k
NOS: 14.30 Radiorama: De
nen. 15.10 Van ta-ta tot toatale taal
rubr. over het leven In de taal. 15.2C
Gamma van Alpha en beta,: progr.
VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen v. d
dag. PP: 18.20 TJitz. van DS'70
VARA: 18.30 (S) Varle-bis: muzikale
hoogtepunten uit Varie. 19.05 (S) Ly
rische liedjes. 19.30 (S) Brassband
Magazine 20.00 Metrop. Ork:
amusem. muz 20.30 (S) Koloriet
veelkleurig muz progr. 2130
Licht ork. met zangsolisten. 22.1
kipenpatatenappelmoes-show. 22.40 Pianorecital:
Met andere woorden: anekdotisch Vioolrecital: mod.
portret v. d. kunstenaar 1
23.10 De Jaren vijftig in
terugblik.
gen platen. 16.30 (S) Mikadoo-op-
klei- voorl.:
AVRO: 17.55 Med.
HILVERSUM II
De Journalistenforium. VARA 17.00 (S)
ra- NCRV: 7.00 Nws. 7,02 Het levende
16.15 woord. 7.08 (S) Preludium: klass.
7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en nu.
TROS: 18.30 Nws. 1841 Bekendma
king v. U prijswinnaars uit het
progr VV. 18.45 (S) Terug van wegge
weest' 19.00 (S) Cone, a la Carte:
17.15 (S) 7.55 Aangestipt: progr.
10.30 Nws.
VPRO: 19.30 Nws. 19.35 Vandaag dit, (S) De Kllima
morgen dat. 19.45_ Ingekapseld
progr.
1.55 Med. 12.00
as Show. 12.21
veei minder kwaliteit leverde dan
e./der in mijn loopbaan".
Na alle narigheid: Gelukkig voor
Sieye, Irma tippelt weer. Wat was
«ïjn eerste reactie toen Sleeswijk
hem benaderde voor een nieuwe
noduktie van „Irma la Douce"?
Fijn, ik ben onder de pannen..?
„Ik heb Jaren met Irma rondgelo-
"Jij schreef dat deze Irma niet
naar Parijs rook. Dat ben ik een
beetje met je eens, maar het is zo
dat Nederlandse acteurs altijd Duit
sers, Fransen of Engelsen moeten
pen. Destijds in Rotterdam had ik
(S) I
:0.55 (S) Om
de Kunst 21.10 (S) Zaterdagavond -
kons: klass. irniz. EO: 2230 (S)
Wcekslultlng. 2250 Klankbord: act.,
mf en comm. 2305 (S) Postludium:
klass. gewijde muz met comm.
23.55-2400 Nws.
NOS: 18.00 Nws. 1802 Joost mag niet
eten. NCRV: 19.00 Nws 19.02 (S) El
pee Pop 20.00 Nws 20.02 After eieht.
de Ondernemingsraad.
(S) In de kaart ge-
verzoekpl.
iiojournaai,
avond laat sport: sport
23.55—24.00 Nws.
HILVERSUM 11
KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging.
(S) Badinerie: klass.
9.1
Eucharistieviering.
rubr. 13.00 (S)
12.50 Makro
13.15 (S) Prom. ork.
14.00 Schoolradio. 14.30 (S) Mod. ka-
"".00 Geref. mlddagdst. 15.30
(Si Studio 6: maandag -
9.15 (S) Laudate: gewijde
i Eucharistievit
Nws. 11.02 (S) Prom.ork.
iz. 10.0
Nws.
middagmagazine met 16.30 (S) Hier
en nu. 16.50 Pleisterplaats: toerisme
en recreatie. 17.20 Overheidsvoorl.:
00 Het gebruik v. h. Nederl. onder Sur.
1! 55 Med. 12.00 Kruispunt: magazine
tegen Sleeswijk gezegd: dit gaan
doorspelen. Ja, want de musical
kon niet op het repertoire van het ni®t#
Dat vind ik flauwekul, Irma
"De
'Nou ja, er zijn misschien manco's
de eerste ord°l gedaan hadden we Nicolaas Wijn-
geen artistieke berB eetl gloednieuw decor laten
kerk
14.00 (S) R'dams Philh. Ork.
Nederland I
NOS/NOT: 11.1011.35 Schooltelevi
sie. NOS: 18.4:5 (K) Tl-ta-tovenaar 18.55
(K) Journaal. AVRO: 19.05 (K) Top-
CK: 17.00 Gei
16.00 Hon de Leeuw
maken inplaats Van zijn ontwerpen
van toen te gebruiken".
Voor nieuwe decor-ontwerpen was
geen geld beschikbaar?
Steye: 'Vanzelf niet".
Deze Irma was hier en daar ook
wat slordig in de details. Bijvoor
beeld de bierglazen
triaanse kroeg war*
neken-embleem voorzien.
De assistent-regisseur: "Nee, geen
Heineken maar Beck's, dat is een soe'te suikerbol, jeugdserie. 19.10 (K>
pop. 19.30 (K) Het Ziekenhuis (Gene
ral Hospital) tv-serie. NOS: 20.00 (K)
(dl. 1) 21.35 (K) M.j
tyrische comedy-serie. 22.00 (K) Tele-
vizier Magazine. NOS: 2.50 (K) Jour-
TELEAC: 22.5523.20 (Zw/W),
20.30 Zin-Tuig: literr. progr. NCRV:
21.00 (S) Con nu met shangh: geeste
lijke liederen. 21.20 Karimkatuur v.d.
tijdgeest. 21.35 Klass Kerkcantates.
22.05 Karei en de Elegasü. 23.05 (S)
Kerkorgelconc. 23.45 (S) Radio I
koor: klass. muz.
HILVERSUM UI
23.55—24.00
(S) Muz. Mozaïek.
internationaal merk...
19.3
(K) Follyfoot,
maak meer gebruik
van onze
uitgebreide service
Steye speelt nu Bob, de kroegbaas NCRV: 20.21 (K) Tussen,
die tevens het Irma-verhaalt je als -
inderdaad een sprookjesverteller in
troduceert, van kanttekeningen en
van een slotwoord voorziet. Henk
van Ulsen is nu Nestor. Had je die
rol zelf weer willen spelen?
Steye: "Kom nou, op mijn leef
tijd?"
Je kleedt je - zoals dat heet - ei
gentijds, kettinkje met frutseltje om
je nek, vlotte trui leren jas
"De Jeugd van tegenwoordig heeft
het haar van Michiel de Ruyter en
ze hebben het Gulden Vlies om hun
.00 (K) Journaal.
Nu. Nws) 18.00 Nws.
muziekprogramma. 22.40 Koorzang: KRO-op-Drie:
geestelijke liederen. NOS: 22.5022.55 (20.00, 21.00
22.00 Nws.) 22.55
53.02 (S) Voer voor
0.02 KRO-op-drïe:
.551.00 Nieuws.
HILVERSUM
MAANDAG 1 OKT.
VARA: 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn.
(OTÓÓ 7.20 (S) Spitsuur A'dam. (7.25-7.30 V.
voorpag.). VPRO:
Hu-
8.11 Dingen
9.15 (S) Muz.
9.35
kaal Onthaal: muzikale show. 13.00 Waterst. 9.40 Schoolradio. 9.50 Muz.
Nws. 13.10 De toestand in de wereld, voor luisteraars - verv.
13.19 Radiojournaal, 13.30 (S) Delta, 11.03 (S) Ork. v. d. Scali
inf. show. 14.10 (S) Nederlandse so- zangsolisten: klass. muz.
17.32 (S) Hier
HILVERSUM III
KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) KRO-op-
Drie: discjockeyshow (8.00, 9.00 en
10.00 Nws.) 11.10 Nws. 11.30 Ver-
zoekpl., gepres door Anne van Eg-
mond. 12.00 Nws. 12.03 (S) Van
twaalf tot twee: KRO's pauzeprogr.
met 13.00 Nws. en 13.03 Raden maar.
TROS: 14 00 Nws. 14 03 Van twee tot
drie op III. 15.00 Nws. 15.03 Hugo
1974
1945 Journaal, act. en weerber. 2015
Wiener Madeln. oostenr. speelfilm
ainsl: Kort journaal. 2155 Sport
journaal en loterljuitsl. 23 10 Jour-
weerbericht. 23.15 Venunfte-
hen (4) 0.30 Kort Journaal.
Duitsland II
Pauzefilm 19.00 Vom richtlgen Essen
(1) 19.30 Act 20.00 Journaal en
weerber 20.15 Und sie legen den
Flumen Handschellen an 221022.20
Weekoverzichten Jaar 1933.
Duitsland III:
18.00 Wiskundecursus (16) 18.30
Mens en werk 19.00 Zandmann 19.u5
Wissenschaft heute. 19.45 Nws uit
Noordr.-Westf 2000 Journaal 20.15
Cult, magazine 21.002215 Amerika
Wahn. Amerik. speelfilm uit 1932.
ZONDAG 30 SEPT.
DUITSLAND 1
9.15 Journaal. 9.20
15,30 Voorlichtingsprogramma cursus dammen (TELEAC)
16.00 Journaal (NOS)
16.02 Kinderprogramma (KRO)
16.15 Klassewerk (KRO)
18.45 Kiri de clown (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 Kunt u me de weg naar Hameien vertellen, meneer.
(KRO)
De weg naar Hameien is lang en de reizigers proberen
zich met succes te vermaken. Iedereen is druk
bezig met de voorbereidingen voor het huwelijk van
prinses Madeleln en prins Tor. Bij alle geschenken die
in ontvangst worden genomen, Is er een heel vreemd
cadeau
20.00 Journaal (NOS)
20.20 Algemene Loterij Nederland (KRO)
20.25 De Berend Boudewjjn Kwis (KRO)
22.15 Brandpunt (KRO)
23.05 'n Kleintje Vrede: programma rond de Vredesweek
NEDERLAND II
18.45 Kiri de clown (NOS)
18.55 Journaal (NOS)
19.05 De schone heks. filmserie (AVRO)
19,30 Wie van de Drie (AVRO)
20.00 Journaal (NOS)
20.21 Don Pasquale, komische opera van Donizetti lAVKU)
Een komische opera van Gaet&no Donizetti met o.a.
als een van 's werelds beroemdste baritons Hermann
Prey. Prey is momenteel bezig voor het Philips-label
liefst 32 LP's vol te zingen met liederen van Schubert
tot Hugo Wolff.
22.05 Uilenspiegel, tv-spel, dl. 4 slot (AVRO)
23.30 Journaal (NOS)
NEDERLAND I
12.00 Kerkdienst van de Gereformeerde Kerk (vrijgemaakt)
te Kampen (CVK)
15.00 Journaal (NOS)
15.02 Openbaar Kunstbezit (NOS)
15.07 Het programma met de muis, kleuterserie (NOS)
15.35 Star Trek, tv-filmserie (NOS)
16.25 Suriname/Antillen: Het Koninkrijk Overzee, informa
tief programma (NOS)
16.55 Voetbaluitslagen (NOS) ff
17.00 Vrede in dal huisgesprekken over de apartheid
in Zuid-Afrika (IKOR)
18.20 Spaans, les 11. herh. (TELEAC)
18.55 Ti-ta-tovenaar (NOS)
19.00 Journaal (NOS)
19.05 Door de wereld klinkt een lied: geestelijke liederen
(NCRV)
19.30 De Dogons. documentaire film over een expeditie in
Centraal Afrika (NCRV)
Een Franse documentaire van de archeoloog Herman
Haan over de Dogons, een volk dat leeft in de voet
sporen van het Tellem-volk aan de voet van de steile
rotswanden van Biandiagara (Centraal-Afrika).
20.25 De Meeuw, speelfilm (NCRV)
"Thet Sea Gull", speelfilm uit 1969 van Sidney Lumet,
naar het toneelstuk van Anton Tsjechof uit 1869. "De
Meeuw" brengt een aantal mensen samen op een land
goed in het laat-negentiende-eeuwse Rusland. In de
hoofdrollen: James Mason, Vanessa Redgrave en Da
vid Warner.
22.40 Avondoverdenking (NCRV)
22.50 14-daagse visie op aktueel Humanisme (Humanistisch
Verbond)
23.10 Journaal (NOS)
NEDERLAND II
18.52 Vooraf: informatie over schooltelevisie (NOS)
18.55 Ti-ta-tovenaar (NOS)
19.00 De vrijbuiters, tv-serie (1) (NOS)
19.25 Studio Sport (NOS)
20.40 Journaal (NOS)
20.45 Kort geding: discussieprogramma (NOS)
21.55 Werkwinkel, tv-serie (NOS)
22.20 Journaal (NOS)
22.25 De zaak Watergate (NOS)
Admiraal Toribio uit Chili was
eindelijk de verpersoonlijking
van de gebeurtenissen in Chili
van de afgelopen weken. Al
thans, hij was de eerste van de
Junta, die we uitgebreid aan
het woord zageti en die we ook
konden observeren als mens.
Dit dankzij de ontegenzeggelij
ke doortastendheid van Johan
van Minnen en zijn Achter het
Nieuws-ploeg.
Wat de admiraal te zeggen
had. was tegelijk boeiend en
dramatisch. Nogmaals een be
vestiging van angstige vermoe
dens over de politieke ideeën
van de machthebbers. Maar te
gelijk wist Toribio toch een
beeld op te roepen van een
soort boeman uit een kinder
boek. Een onecht iemand, weg
gelopen uit een boek met enge
verhalen.
Niets dan complimenten voor
Van Minnen, die zelfs in de
ongetwijfeld benarde Chileense
situatie niet schroomde de ad-
aiiraal zo ongeveer de groeten
te doen van premier Den Uyl.
3-elukkig viel deze admiraal
toch een keer uit zijn rol, toen
hij zelf 6prak van een coup.
Een woord, dat hij tevoren vol
afgrijzen steeds had gecorri
geerd met ..regeringsovername".
Den Uyl zelf was traditiege
trouw gisteravond ook te zien.
Het gesprek Hans Jacobs—Den
Uyl was in omroep-politieke
zin gesproken alleen al bijzon
der. Jacobs, die voor de verkie
zingen altijd verweten is een
soort wegbereider te zijn ge
weest voor het kabinet-Den
Uly, toonde gisteravond aan in
het wekelijkse premierspraatje,
dat het allemaal maar 6chijn
was. Net als Jaap van Meekren
vorige week ging hij er stevig
tegenaan.
We blijven nog even bij de
VARA. Aan het begin van de
avond heb ik mij zitten verba
zen over Jelle de Vries' „Twee
onder een kap". Een aardige
serie, die aansluit bij het bui
tenlandse pretentieloze werk
als „Dubbeldekkers". „Bemin je
buren" en meer van dat soort
fraais.
Doorgaans kopen we dergelijke
series in het buitenland, dat is
veel goedkoper en we hoeven
het zelf niet te doen. Als we
het zelf doen, dan gaan we er
bij zingen. Net als bij „Ci
troentje met suiker" moest er
ook dit keer weer gezongen
worden.
En tot slot naar het ande.-o
net. waar de TROS in het
nieuwe seizoen „Music all m"
ten doop hield met Pim Ja
cobs, die een cursus vlotheids
therapie had gevolgd. Uitkomst
daarvan was dat hij net als
het orkest van Rogier van Ot-
terloo niet meer in het keu
rige pak, maar losjes gekleed
was. Het orkest was trouwens
belangrijk uitgebreid en dat
wil wat zeggen. De kosten van
een derglijk orkest voor zon
paar nummetrjes zijn tamelijk
hoog. Ralph Inbar wil het
hoogst haalbare programma
maken. Dat lukt hem aardig.
Hij blijft echter met een han
dicap zitten: Pim Jacobs. Met
de beste wil van de wereld kan
lk er geen presentator ln zien.
INVALLER
9.4510.10 Rep. uit Bonn. 10.15
Progr.overz. v.d. lopende week. 10.45
Inf. progr. 11.30 V. d. kinderen 12.00
Disc. 12.45 Weekjournaal, 13.15 Reg.
weekjournaal. 14.10 Fllmrep. 14.25
Kinderprogr. 14.55 The Cantervllle
kleuters. 14.30 Bitte anschnallen.
Ghost." 16.30 Fllmrep. 17.15 Salto
mortale. 18.15 Sport. 19.30 Bultenl.
rep. 20.00 Journaal en weerber. 20.15 gd. Schlppel, 22.00
Tatort. 21.35 Rep. partijdag v.d. CSU
Sportjournaal en totouitsl. 18 05
Inf.progr. 18.10 Journaal en weerber.
18.15 Die Leute v d. Shiloh Ranch.
19.15 Fllmrep. 19.45 Journaal en
•ierber. 19.55 Progr. uit Bonn. 20.15
DUITSLAND II
ganger. 12.00 Cone. 12.50 Wetensch.
Theaterleben, doe.
spel. (2). 21.35 Rep CSU-PartlJdag.
21.50 Act. ultz. over de benzine. 22.35
Journaal en weerber.
DUITSLAND 'lil WDR
10.00 Progr.Qverz. v d. komende week
IV.00 Raumpatroullle. 18.00 Pauline
lebt gefahrllch (1). 18.30 Kinder
progr. 19.00 Zandmann. 19.05 R-?g.
19.15 Sympathy for the devil