Uitstekend herdenkingsalbum van Clara Haskil NIEUWE GREENFIELD AND COOK VAKWERK Astrud Gilberto en Stan Getz op hun braziliaans Grote vedetten uit 7 8-toer en-tijdperk opnieuw uitgebracht Good-old Liberace Sinfields solo-elpee ;ATERDAG 29 SEPTEMBER 1973 In dit herdenkingsalbum zijn en kele van Clara Haskils beste plaatopnamen bijeengebracht. Van Mozart de pianoconcerten in d K. 466 en in c K. 491 en de so nate in C K. 330, van Beethoven het pianoconcert nr. 3 op .37 en de sonates nr. 17 "De Storm" op. Clara Haskil (1895-1960) mag men ongetwijfeld beschouwen als een. van de beste pianisten van de 20ste eeuw. Haar spel bewijst, dat het analyseren van een mu ziekwerk niet zonder meer gelijk te stellen is met een liefdeloze be nadering. Zeker op het gebied van de Mozart-interpretatie is er eigenlijk nog niets veranderd; Beethoven wordt tegenwoordig meestal iets harder aangepakt, maar Haskils vertolking is in de ze tijd nog op zijn minst aan vaardbaar te noemen. Alleen de opvattingen omtrent Schubert zijn de laatste Jaren sterk veran derd, maar bij het beluisteren van deze plaat vraagt men zich wel af, of elke verandering een verbete ring is. De begeleiding van de pi anoconcerten wordt verzorgd door het Lamoureux Orkest onder di rectie van Igor MarkewitsJ. Zelden werd tussen solist en orkest gro ter eenheid bereikt dan hier. Geen wonder dus, dat deze Phi- lips-uitgave in korte tijd tot mijn favoriete platen is gaan behoren. Nee, voor elke liefh°bber van de drie componisten en voor elke bewonderaar van Clara Haskil is dit album een "must", zeker waar de kwaliteit van opname en persing nauwelijks iets te wensen overlaat. Aanmerkingen kan men slechts maken ten aanzien van het tekstboek: het portret van de pianiste op de hoes is in zijn een tje veelzeggender dan alle in het boek gepubliceerde foto's; die tekst «van Jan de Kruyff) blijkt in de Engelse vertaling beknop tere en andere(!) informatie te verstrekken dan die in de Duitse en Franse vertaling. De uitge voerde werken worden met geen enkel woord toegelicht; ook de opnamedata worden niet ver meld. RH eest Gil bert Becaud live in person at the Olympia Gilbert Becaud - Live in person at the Olympia - Pathe/EMI - 5c - 056-10377. Of je nu Brei, Aznavour, Mon- tand of Polnareff heet, je telt by de Fransen pas mee in de i ziekwereld wanneer je een "live concert" hebt gegeven in het 1 rijse Olympia. De nu bijna 46-Ja- rige Gilbert Becaud deed dajj al vele jaren geleden en er zijn al weer heel wat lentes geleden twee elpees verschenen onder de titel "Gilbert Becaud a l'Olympia. De eerste van de twee - toen nog on der het His Masters Voice-label - is nu opnieuw uitgebracht in een hoes met recenter foto-materiaal. Wie de plaat beluistert zal moe ten erkennen dat een optreden van Becaud - ook na zoveel Jaren nog altijd een muzikale belevenis van de eerste orde is. Een n die het ene ogeblik kan exploderen en dan articuleert als een machi negeweer en het volgende ogen blik een melodieus en gevoelig chanson kan brengen. Een ras tiest voor wie geen studio-trucjes behoeven te worden toegepast hem goed over het voetlicht te krijgen. Overigens zijn we nieuwgierig naar wat recenter werk van Becaud. Kamen-New York Rock iets heel bijzonders Michael Kamen-New York Rock —Michael Kamen and New York Rock -- ATCO SD 7020. Het aardige van het popredac teurschap is, dat je nog eens wat ongevraagde exemplaren van platen 'krijgt, die anders zeker aan je aandacht zouden zijn ont snapt. Er zijn gevallen bij, waar bij je denkt dat dat ook beter ge weest ware, maar heel soms maakt een dergelijke plaat dat je Je voelt als de ontdekkingsrei ziger die iets heel bijzonders heeft blootgelegd. „Michael Kaïnen- New York Rock" is zo'n plaat. Een mij volstrekt onbekende groep heeft een plaat gemaakt die ik voor geen goud meer zou wil len missen. Deze plaat staat vol met vaak uiterst originele, zeer melodieuze muziek, die op ra- zendknappe wijze wordt uitge voerd. Het allermooiste dat deze plaat de luisteraar biedt is naar mijn idee "I love you too", een prach tig verdrietig lied met een heel mooie, poëtische tekst. Grandioos vind ik ook "1984", "Winter child" - met een heel mooi barok- achtig intro - en "Hot as the sun". Ik ben mij ervan bewust dat dit stukje een groot aantal superlatie ven herbergt, dat ik alleen bij zeer bijzondere gelegenheden uit de kast haal. "Michael Kamen-New York Rock" is voor mij zo'n zeer bijzondere gelegenheid. Pop van zeer grote klasse, muziek waar Je met iedere keer luisteren meer van gaat houden. B.V.D. B.V.L. Aan de muziekpagina werkten mee: Bert van Dommelen Ron Harms Ruud Paauw Pieter Taf fijn Bram van Leeuwen (Eindredactie en layout) - -v Second Album - Greenfield and Cook - Polydor 2925 018 Voor een zeer succesvolle groep in de pop-muziek-sector is het uitbrengen van een tweede lang speler altijd 'n zeer kritiek ogen blik. Het publiek, weet wie Green- field and Cook zijn. Dat nieuwtje is er dus af. Ze kennen hun hit parade-successen en de ver- PERRY COMO AL MEER DAN KWARTEEUW AAN DE TOP "And I love you so" - Perry Co- Onder de wat larmoyante titel "And I love you so" zingt de grootmeester van de rust en kalm te in de lichte muze, Perry Como, zijn zoveelste LP bijeen. Al meer dan 'n kwart eeuw staat deze ge wezen barbier aan de top, een fe nomenale prestatie in het snel ta lent verslindende Amerika. Co mo heeft zich kunnen handhaven dooor volstrekt zichzelf te zijn en wars te zijn van allerlei manier tjes. Op deze nieuw LP zingt hij met zijn soepele, door eenvoud geken merkte stem voor het merendeel weinig aan de weg timmerende liedjes bijeen. Wereldberoemd zijn: "Killing me softly with her song", en "Tie a yellow ribbon around the old oak tree". Andere nummers: "I believe in music", "For the good times", "Sing" en "Aubrey". R.P. Er wordt simpelweg gere kend op een album dat minstens zo goed is als de eerste. Vele groepen weten die barrière niet te nemen. In tegenstelling tot Greenfield and Cook die met hun "Second Album" voor de zoveel ste maal klassewerk afleveren. Want 't is geen geringe prestatie om een album te vullen met twaalf eigen composities, die stuk voor stuk zeer boeiend zijn om te beluisteren. Greenfield and Cook slagen voor die vuurproef met glans. Waren er bij de start nog velen die 't verschijnsel Greenfield and Cook (en in hun spoor ook Bol land en Bolland) zagen als een kortstondige opleving van het Everly Brothers-sentiment, deze lieden zullen na het horen van de nieuwe langspeler hun oordeel grondig moeten herzien. Zij paren een stel goed harmo niërende stemmen aan een uitste kend muzikaal gevoel en beheer sen bovendien een serie instru menten op een zeer aanvaardbaar niveau. De nieuwe elpee bevat een aantal nummers waarover we op deze plaats niet lang behoe ven uit te weiden om de doodeen voudige reden, dat u ze al kent. Ze zijn dagelijks op de radio te beluisteren en beklimmen hitpa rades alsof het drietrees-trapleer- tjes zijn. Bijvoorbeeld geldt dat voor "Far too late" en het min stens evenveel gedraaide "Melo dy". Die grote muzikale variëteit be wijzen Greenfield and Cook bij voorbeeld met nummers als "Get ting old" "Mr. Music Man" en "Child of the morning dew". In "Getting old" slepen Greenfield and Cook er een paar leden van de familie Horvath bij om een stukje muziek te produceren met een onvervalste Slavische sfeer. Even later komen ze in Mr. Mu sic Man met een heel ander gen re, vergelijkbaar met de Magical Mystical-periode van The Beat les. "Child of the morning dew" is weer heel anders, een ballad ge zongen op een manier waarop een spin haar web weeft. Datzelfde geldt voor nog een aantal num mers op deze plaat zoals "A man needs someone to comfort him", "Girl how I love you" en het „medeinende" Beautiful Chil dren. B.vl. Great old-timers - serie met o.a. Anita Kerr Singers. Mills Bro thers en Billy Vaughn - Negram HJD 238 tem HJD 243 - F 10.- We nemen maar weer eens een duik in het hitverleden. Bij Ne gram verscheen een half dozijn nieuwe elpees van zangers, zan geressen en orkesten, die nog stammen uit het 78-toeren-tiJd- perk. Een keuze uit hun reper toire wordt nu voor de somma van één tientje herperst. Zo zijn er bijvoorbeeld de vier Mills Brothers die al Jaren en Ja ren close harmony zingen en een voorbeeld voor velen zijn. Niet ten onrechte zoals blijkt uit de veertien nummers op de elpee, die muzikaal van hoog gehalte zijn. Muziek, die Je begónt als achter grondmuziek te gebruiken, maar dan stokken de gesprekken en ga je er echt naar luisteren. Het orkest van Glenn Miller - zelf al jaren geleden om het leven gekomen - is nog steeds legenda risch, ook onder leiding van Bud dy de Franco. Wie herinnert zich Goede solo's macir weinig verrassingen Rhythm Combination and Brass o.l.v. Peter Herbolzheimer, „Wait A Minute", MPS/BASF 21 21751- 5, prijs f 21,-- Speciaal voor MPS formeerde bassist/trombonist Herbolzheimer een 15 man sterke groep, die van tijd tot tijd studio-opnamen maakt. De kern van het geheel wordt min of meer gevormd door spelers uit het grote orkest van Kurt Edelhagén. We komen dan ook twee Ne derlandse namen tegen, saxofonist Ferdinand Povel en trompettist Aok van Rooyen. Ook de al Jaren in Europa vertoevende Ameri kaan Art Farmer behoort tot de groep, evenals MPS-paradepaard- Jes Nils Henning, Orsted-Peder- sen (bas) en Tony Inzalaco (drums). De heren zijn stuk voor stuk zeer professionele musici, die hun in strumenten uitstekend beheersen. Daarnaast weten ze, dat alleen maar Jazz niet meer zo attractief is. Dus wordt er wat soul door heen geroerd, wat rock hoort er ook bij en dan vooral niet al te wild. Op die manier komt er naar mijn idee een stuk alledaag se muziek uit, waarin weinig ver rassingen zijn te bespeuren. Voor de solo's zou ik echter weer een uitzondering willen maken, die zijn niet zo 'disciplinlert'. Zoals :n het bijna zes minuten durende ti telstuk, waarin Povel een fijne lichtvoetige fluitsolo blaast, ter wijl Dieter Reith in het door hem geschreven Wild Chick als een soort Jimmy Smith zijn orgel be werkt. P.T. Liberace - In concert Liberace - Hallmark Records SIIM 798 Pianist Liberace is zeker geen nieuwe ontdekking. Al geduren de vele jaren treedt hij in de V.S. op in allerlei dure nachtclubs. Opmerkelijk is steeds zijn wel haast vrouwelijke kleding met veel glitterwerk, roesjes en met kant afgezette overhemden. Een vituoos op de piano die al in zijn tienerjaren solieerde in het Chica go Symfonie Orkest. Ondanks de bekwaamheid van Liberace kreeg hij zijn grootste bekendheid door het spelen van wat vlakke popu- lair-klassieke muziek en ever greens. Dat werk van Liberace is nu bijeengebracht op een lang speelplaat. U vindt er onder meer op Malaguena, Moonlight Sonata, Stardust, Tsjaikowski's eerste pi ano concert Canadia Sunset, Smoke gets in your eyes en In dian Love Call. De opnamen wa ren mono, en zijn langs electroni- sche weg stereo gemaakt. Hoewel - de resultaten van dit technische werk mij meestal met afgrijzen vervullen, moet ik zeggen dat het ditmaal beslist meevalt. B.V.L. "Still" --Pete Sinfied-- Manticore Records 89 601 IT. Groot nieuws voor alle fans van King Crimson: Pete Sinfield heeft een solo-LP uitgebracht. Een werkstuk, dat heel duidelijk de grilligheid vertoont die de mu ziek van King Crimson kenmerkt, soms ragfijn, soms venijnig spot tend. Sinfield heeft alle nummers op "Still" zelf geschreven. Dat ts hem soms wat beter afgegaan dan andere keren. Er staan op deze plaat hele mooie dingen, zo als „Envelopes of yesterday", een verdroomd stuk muziek op een intelligente tekst, en "A house of hopes and dreams", maar er zijn ook nummers bij die zo ge kunsteld in elkaar zitten, dat ik er niet aan kan wennen, laat staan er veel waardering voor kan hebben. Wat men verder ook van Sin field mag denken, feit is wel, dat hij een opmerkelijk muzikant is, die op zeer eigen wijze muziek maakt die wellicht niet altijd even zeer aanspreekt, maar die zelfs in de meest gekunstelde vorm toch boeiend genoeg is om er in elk geval kennis van te ne men. BVD schreven: "een stem als een koele bries op een drukkend warme zo meravond", "een stem van een kind in de lawaaiige grote stad", „een stem gevuld met schaduwen en herinneringen". Een zo zou den we nog wel even door kunnen gaan. We weten het: Astrud Gilberto heeft een zeer speciaal, vrijwel niet te imiteren stemgeluid. Al leen zij kan zo zingen, bij een an der wordt het banaal om niet te zeggen onprulmbaar. Als Je "Brazilian Mood" in han den krijgt, dan denk je even ver- verheugd dat het om een nieuw Gilberto gaat. Maar een blik op de nummers leert dat het allemaal werk van haar uit de Jaren zestig is: Agua de Beber, Manha de Carnaval, Non-Stop Brazil, Fly me to the moon, Corcovado enz. Gilberto-opnamen doortrokken van een ragfijne subtiliteit. Maar Ja.... niet nieuw. R.P. Stan Getz, "Brazilian Mood", Metro 2356 112, prijs f 13,90 Voor het schappelijke prijsje van nog geen veertien gulden heeft Metro oude Verve-opnamen her perst van Zuldamerikaanse mu ziek, gespeeld door Stan Getz en 'n aantal makkers. Zoals gitaris ten Charly Byrd en Luiz Bonfa. De opnamen dateren uit 1962 (oor spronkelijk uitgebracht als Verve- MGVV 9024) en 1963. De plaat uit 1962 heb ik al Jaren in mijn bezit en eigenlijk kwam hij nog maar zelden uit de hoes. Dat het die moeite echt wel waard Is, wordt door dit album bewezen. Tja, wat moet Je er nog meer over zeggen. Het is Stan Getz en het is zuidamerikaans, dus fijn. Op één ding zou ik een aanmerking willen maken: het is wat om de tuin leidend een foto van Getz van dit ogenblik op de hoes te zetten, terwijl de opna men al zo oud zijn. Je zou nu kunnen denken dat het om nieu we opnamen handelt. P.T. niet nummers als Moonlight Se renade en In the Mood, met die heerlijke zwijmelende kopergroe- pen. Naast deze titels op deze plaat ook o.m. A String of Pearls. American Patrol. St. Louis Blues en Tuxedo Junction. In de serie paraderen ook The Anita Kerr Singers. Je moet van dit typisch gezang houden, maar dan kun Je ook onmogelijk om de ze schijf heen. Anita Kerr heeft de plaat volgestouwd met uiterst welluidende nummers, die een puntgave uitvoering krijgen: Do you know the way to San Jose, Walk on by, What's new pussy cat. The Windmills of your mind enz. Smartelijk gemist in dit ge heel: A house is not a home. De tijd dat de Andrew Sisters furore maakten ligt al heel ver achter ons. Deze "great oldti mer" bevat de succesversjes uit de Jaren veertig. Echt oud dus, om niet te zeggen antiek. Alleen de veertigers en vijftiger zal de ze plaat iets zeggen. De vraag is overigens hoeveel nog? Want de zusjes Andrew zongen toch wel erg knauwerig. Ook bij deze plaat een "verplicht nummer" gemist: Bij mir bist du schön. Billy Vaughn, een orkestleider die om een vreemde reden op hoezen atlijd wordt afgebeeld met hoek en pijp la Maigret, doet een schijf in het zakje met minder bekend Vaughn-werk. Geen "Wheels" of "Sail along silvery moon" maaT "Look what they've done to my song". Theme from "Shaft" en The God father waltz. Datzelfde geldt - zij het in iets mindere mate - voor Pat Boone. De fluweelzachte stem produ ceert op deze langspeler onder meer "He'll have to go" eens on vergetelijk gezongen door de legendarische Jim Reeves en "Het" Platters-nummer bij uit stek: The Great Pretender. PT./R.P./B.vX. Grootste kracht van Barbara is t schrijven "Le disque d'or: Barbara" - Phi lips 6311 108 In de serie "Le disque d'or", waarvoor o.a. ook Juliette Greco, Serge Gainsbourg, Anne Sylves- tre, Johnny Hallyday, Catherine Sauvage en Nana Mouskouri ge noteerd staan, valt ditmaal het schijnwerperlicht op Barbara. Een zangeres, wier grootste kracht naar mijn mening meer in het schrijven van liedjes ligt dan in het zingen ervan. Haar stem Is stellig niet beneden de maat, er zit iets licht-romantisch en me lancholieks in, maar beven van ontroering doe Je nu ook weer niet. Barbara zingt een aantal van haar sterkste liedjes: l'Aigle Noir, Le soleil noir. Ma plus belle his- toire d'Amour Le mal de vlvre, Une petite cantate en met Geor ges Moustaki La dame brune. R.P.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 17