'Leve de oermens alt' Mangowa en de ronde meren In Australië leven Aborigines nog net als eeuwen geleden AG 29 SEPTEMBER 1973 EXTRA PAGINA 13 Vooral in Amsterdamse boek winkels is te merken dat er de natste tijd een groeiende be- ,ng stelling bestaat voor de jijze waarop de Amerikaanse indianen indertijd zijn uitge moord en door de blanken werden verdreven van het land waar zij woonden. De uitgevers en boekinkopers hebben sta pels goedkope en duurdere werken klaar liggen over dit onderwerp en deze boeken l(J oliegen de winkels uit. Niet alleen de Amerikaanse s 1 indianen trof dit lotop vele n eld( andere plaatsen ter wereld moesten volkeren plaats ma ken voor de opdringende blan ken: in Afrika, Azië en ook Australië. Onze redacteur buitenland Jan van Wieringen was in Australië en zag daar in het "bewoonbare" gedeelte maar enkele oorspronkelijke inwo ners van dit continent, de zo genaamde Aborigines (oor- spronkelijken )of "Abo's", zo als de Australiërs ze noemen. Ze zijn een toeristische be zienswaardigheid geworden cn wonen vaak in reservaten. Na enig speurwerk in boek winkels, musea en biblio theken in Australië en Leiden ontdekte hij dat de Aborigines meer zijn dan een achtergeble ven en onderontwikkeld volk: hun kunst is primitief maar indrukwekkend en hun my then griezelig als de beste science-fiction roman. Op deze pagina enige bijzon derheden over deze mensen en een vertaling van hun mythen, die verklaart hoe de wonder lijke ronde meren aan de Australische zuidkust zijn ont staan. Op een dag zag de jager Mangowa vanaf rie rand van het meer waar hij aan het vissen was, het mooie jonge meisje Pirili in haar boomschors-kano naar de tegenovergelegen oever peddelen. Het mooie lichaam van Pirili en het gemak waarmee zij haar boot voortbewoog, vervulde Mangowa met een enorm verlangen om haar te bezitten. Het geviel echter zo dat Pirili weigerde met Mangowa te trouwen, ondanks dat de oude mannen van de stam besloten hadden dat Mangowa haar tot zijn vrouw mocht maken. Om haar voor zich te winnen, ving Mangowa de mooiste vis sen voor Pirili, maar zij liet ze wegrotten in de zon. Hij gaf haar scharlaken-rode veren voor in haar haar en de zachtste opossum-huiden mantels, maar toch wilde zij niets van hem weten. Mangowa had het zo van haar te pakken, dat hij Pirili overal volgde, waarheen zij ook ging, in de hoop dat hij haar toch op een dag voor zich zou kunnen winnen. Het haalde allemaal niets uit. Tenslotte werd Mangowa zo wanhopig dat hij het meisje op een dag vast greep en haar naar zijn kamp droeg. Pirili was doodsbang en vocht en krabde onderweg zo hard, dat zij er in slaagde zich uit Mangowa's armen te bevrijden. In uiterste nood vluchtte zij de lucht in en vroeg de Vrouwen van de Melkweg om haar tegen Mangowa te beschermen. Mangowa was woedend dat het meisje er in geslaagd was hem te ontsnappen en hij volgde haar. Daarbij greep hij han denvol sterren uit de Melkweg en wierp die naar Pirili om haar zo te dwingen naar de aarde terug te keren. De geesten van de sterren vonden echter dat Mangowa zich afkeurenswaardig gedroeg. Zij verbanden Mangowa naar de aarde en Pirili kreeg toestemming om veilig bij de schitterende Zeven Zusters van de Melkweg te blijven. Daar verblijft zij nog steeds, en af en toe kijkt zij glimlachend naar het plekje op de aarde waar de sterren zijn terecht gekomen die Mangowa haar achterna wierp. De sterren maakten de ronde meren aan de zuidkust van Australië. anse steden. Er staan de gebruikelijke flatgebouwen, enorme ntoren van glas en beton en het verkeerslawaai is even erg i in welke wereldstad dan ook. De mensen in Sydney zijn urig blank. Ze zien er over het algemeen net zo gezond en uinverbrand uit als de blanken in Zuidelijk Afrika. De man- n zijn zo stoer ("butch" is de term in Australië) als in Cana- en het zuidwesten van de Verenigde Staten; de vrouwen pen er wat mode betreft iets aehter, maar ze zijn net zo mooi lelijk als in Groningen of Utrecht. In het onherbergzame Centraal-Australië wonen Aborigines nog net als eeuwen geleden in holen. r dan plotseling zie Je tussen al „normale" blanken een donker jtpaar lopen met een opvallend jlne huid en vreemd dik, zwart Lr. Meestal zijn zij niet zo rijk ge- ed - de Europese kleren staan hem enlijk vaak ook niet, ze passen it: die mensen horen dit soort niet te dragen, lijkt het wel. is het ook, want deze mensen ïn zeldzaam verschijnsel in de .tralische grote steden - zijn var- jenwoordigers van de Aborigines, oorspronkelijke inwoners van Aus- lië, die vroeger helemaal geen ren droegen. Deze mensen zijn nu fuggedrongen naar de meest on- n van Wieringen ■bergzame delen van Australië en loren tot de meest wonderlijke, rke en zeldzame mensenrassen ter reld. Toen de eerste kolonisten in 8 in Australië kwamen, woonden nog meer dan 300.000 Abo's; nu i er nog slechts 47.000 echt abo's 'r is niet veel over hen bekend, straliërs praten opvallend weinig er hen en doen him uiterste best niet de indruk te wekken dat de- „negers van Australië" gediscri- ineerd zouden worden. Dat is na ar lijk wel zo. Er bestaan in Aus- ilië geen absurde rassenwetten zo- in Zuidelijk Afrika, maar de rsnee „butch" Australiër is mees- niet bevriend met een of meer •origines. Men kijkt op hen neer; de steden zijn zij een curieuze rschijning en de Aborigines die zich esters kleden en gedragen noemt en „wogs" een afkorting „wester- zed Oriental gentlemen", nu ver- esterde oosterse heren, die ook vaak verwesterde Chinezen en Cey- ..„„en wordit gebruikt - als die ensen even niet in de buurt zijn. ergeten Wie op de Australische ambassade den Haag om informatie-materi- over deze mensen gaat vragen erkt dat daarover lang niet zo veel :gevens in dat gebouw zijn als bij- lorbeeld over emigratie haar Aus- alië. Maar wie had dat ook ver acht? De Aborigines zijn een ver ten volk; zelfs het Nederlands In- ituut voor Taal-, Land- en Volken- unde in Leiden heeft maar bitter einig studie-materiaal over de Abo- gines. Bij een normale wandeling door de grootste Australische id, Sydney, moet je weten dat je in Australië bent, om het merken, want de stad lijkt in alles op Europese ën Ameri- zen, after-shaves en wegwerp-pro- dukten. Waar komen deze Australische oer mensen nu eigenlijk vandaan? Nie mand weet het natuurlijk precies, maar de meeste gangbare theorie is dat zij door Zuidoost-Azië Kaap York hebben bereikt, het noordoosten van Australië. Nergens ter wereld komen mensen voor die ook maar enigszins lijken op de Australische Aborigines, alleen misschien de pre-Dravidians in India en de bijna uitgestorven Veddahs in Ceylon. Hoe het ook zij, deze donkere mensen woonden vroeger overal in Australië, in het waterrijke en vruchtbare zuidoosten, in het droge, onherbergzame binnenland en in het bijna tropische, vochtige en hete noorden in de buurt van Darwin, de enige plaats waar Je ook nu nog veel Aborigines aantreft. Zij woonden er duizenden Jaren voor de eerste Euro peanen zich in Australië vestigden. De Europeanen hebben de Aborigi nes niet uitgemoord, zoals met de Amerikaanse Indianen is gebeurd. Wel namen de blanken de vrucht bare gebieden in het zuidoosten in bezit, de streek die nu Nieuw Zuid Wales heet en een verrukkelijk kli maat heeft, vergelijkbaar met mid- den-Californië in de Verenigde Sta ten, Zuidelijk Afrika en het Middel landse Zee-gebied. Pamfletjes De Aborigines waren min of meer gedwongen zich terug te trekken. De nieuwe socialistische Australische regering van premier Whitlam doet nu oprechte oogingen om de Aborigi nes meer in ie Australische samen leving te integreren en geeft daartoe ontroerend naïeve pamfletjes uit (bijvoorbeeld getiteld „The Aborigi ne and you") in de hoop dat blank en bruin wat meer tot elkaar zullen komen. Daar waar de twee rassen samenwerken schijnt dit aardig te lukken; elders zijn reservaten voor de Aborigines opgericht, waar zij le ven als bezienswaardigheid voor toe risten en kopiën maken van de prachtige beelden en boemerangs die hun voorvaderen gebruikten. In het bitter droge binnenland van Australië leven ze echter nog, de echte en „onbedorven" „Abo's", zo als Australiërs wel zeggen. In de woestijn waar blanken het aleen uithouden in airconditioned huizen met diepvriezers en regelma tige bevoorrading vanuit de lucht red den de Abo's zich hun hele leven lang met precies vfjf werktuigen: een speer, een unieke speer-werper, een boemerang, een graafstok om voed sel zoals planten en kleine dieren te vinden en maalstenen om uit gras zaden een ruw soort meel te maken. Sommige stammen gebruiken een voudige kano's, met name in het uoorden waar wel water is. Dit gebrek aan materiële welstand beeft geleid tot de veronderstelling, dat de Aborgines niet bijzonder inteQ- l'gent zouden zijn. Bij nadere be schouwing blijkt echter dat de Aborri- gires het op een zeer bijzondere ma nie) klaarspelen in de bijna volko men droge woestijnen van centraal Australië voedsel te verzamelen. ZIJ doen dit al eeuwen lang en dit Is niet alleen 'n bewijs dat zij over een nor male intelligentie beschikken maar ook over bijzonder veel kennis be schikken over de woestijn en alles wat daar leeft. Groepjes Deze Aborigines leven in kleine groepjes, meestal niet groter dan een enkele familie, en iedere groep heeft zijn eigen gebied, die leden van de groep Slechts zelden yerlaten, alleen om een zeer bijzondere cere monie bij te gaan wonen, of wanneer er gebrek is aan voedsel of water. Van de Jongste kinderen tot de al- 1 ei oudste mannen is de hele fami lie de godganselij ke dag bezig voed sel te zoeken dat meteen wordt opge geten, want de Aborigines kunnen in bel woestijnklimaat niets wat zij •Inden of vangen bewaren. Om zo te kunnen leven moeten de ze mensen een grondige kennis heb bel van de natuur. Van Jongs af aan leren zij wanneer eetbare planten rijp zijn en waar ze kunnen worden verzameld; zij leren wanneer de rep tielen uit hun winterslaap ontwaken, wanneer de dieren zich voortplanten en waar er drinkwater zou kunnen zijn. De Aborigines hebben ook een kaïender-systeem ontwikkeld, dat is gebaseerd op de bewegingen van de hemellichamen, de bloeiperiodes van bepaalde bomen en grassoorten, het komen en gaan van de trekvogels. Al de kalender-tekens hebben be trekking op de voedsel-cyclus waar hun leven van afhangt. De taak om voedsel te zoeken is eerlijk en gelijk verdeeld tussen de .nannen en de vrouwen. Om de gro tere dieren te vangen de kangoe roes, de wallabies en de emoes moeten de mannen soms lange trek tochten maken tijdens de koude ln de winter of de hitte tijdens de zo mermaanden. De vrouwen, die voor de kinderen zorgen en de schaarse bezittingen bij zich houden, ma ken minder vermoeiende reizen van de ene tijdelijke verblijfplaats naar de andere. Onderweg leven zij van de vruchten, de eetbare planten, en kleine dieren die zij vangen en ver zamelen. De mannen komen aan het eind van de dag vaak met lege handen terug, want de woestijndieren zijn slim en moeilijk te vangen. De vrou wen zorgen altijd dat er tenminste iets te eten is, niet altijd even veel, niet altijd even lekker, maar mees tal genoeg Om de familie op de been te houden tot de Jagers meer succes hebben. De verdeling van het voedsel ge schiedt op basis van wijze wetten, die bepalen dat ieder een recht heeft op zijn deel, of het nu gaat om een man, een vrouw, of een kind, of er nu veel voedsel is of njet. De Abori gines houden veel van vlees, maar de Jagers zelf krijgen er niet te veel van. Zijn behendigheid in het Jagen komt zijn familie meer ten goede dan de jager zelf: zijn beloning is in de eerste plaats de vreugde van degenen met wie hij leeft. Ervaring In zijn boeken over de Aborigines noemt Charles P. Mountford het ,een grootse ervaring" om met de Abo's te leven, omdat de mensen vol komen met elkaar en hun omgeving in harmonie zijn en zij hun wetten, die goed in elkaar zitten, zo strikt toepassen. De Aborigines laten zich regeren door de wijze oude mannen van de stam, niet door de krachtige Jonge mannen. Alleen deze oude wijzen zijn volledig op de hoogte van alle stam- geheimen en de betekenis van de geheime ceremonies. Zij handhaven de oude wetten, bepalen welke mis daden bestraft moeten worden en be slissen wanneer de uiterst belangrijke rituelen moeten worden uitgevoerd. Met deze riten staat of valt het so ciale en filosofische leven van de stam. Er is dus geen klasse van be roepspriesters die de traditionele my then, liederen en rituelen van hun fa milie-gebied uit het hoofd leert, maar alleen een groep van volledig ingewijde oudere mannen. Iedere stam is verdeeld in twee groepen en de leden daarvan kunnen met elkaar trouwen. Een groep is bij voorbeeld het volk der Kraaien, de ander het volk der Haviken. Een man moet volgens de wetten de Abo rigines altijd trouwen met een vrouw die geen lid is van zijn eigen groep en dezelfde wet geldt voor de vrou wen. Een Havik-man moet met een Kraai-vrouw trouwen, en omge keerd. Een huwelijk met een lid van de eigen groep zou worden beschouwd als een huwelijk met een broer of een zuster, en daar staat de dood straf op. Hemel De Aborigines hebben zeer bijzon dere ideeën over de aarde (die vol gens hen plat is), de doden en het leven na de dood. In de „hemel" van de Aborigines is er een overvloed van voedsel, water, het is er mooi weer, er zijn massa's prettige plaatsen voor kampen en er heerst de gemeenschap van oude vrienden die allemaal in vrede met elkaar leven. De geesten wereld van de Abo's is erg groot. De oorspronkelijke Aborigines, die er werkelijk geen idee van hebben waar kinderen nu eigenlijk vandaan ko men geloofden bijvoorbeeld in het bestaan van kleine, zelfstandige kind-spookjes, die constant op zoek zijn naar een moeder. Die kind spookjes wonen op allerlei plaatsen: boven het blauw van de hemel bij voorbeeld (dat volgens de Abo's niet zo gek veel hoger is dan de hoogste bomen)in rotsspleten, in holle bomen of in waterputten. Als zo'n kind spookje vanuit zo'n schuilplaats een vrouw ziet die volgens hem wel een goed moeder zou kunnen zijn, kruipt het bij die vrouw naar binnen en begint zo een leven als een mense lijk wezen. Er zijn boekdelen te vullen met verhalen over de ideeën en de denk wereld van de oorspronkelijk inwo ners van Australië. Een krant is daar niet voor, en wie meer wil weten over dit bijzondere volk zal zelf moe ten gaan lezen in bijvoorbeeld de werken van Charles P. Mountford. Een aardige introductie zou zijn „The Dreamtime". Dit boek bevat 'n verzameling mythen van de Abo's en een uitstekende inleiding met tal van bijzonderheden over de Aborigines. Het lijkt waanzin om een paar uur van Je drukke tijd te besteden aan lezen over een ver en vreemd volk maar misschien kunnen we Juist erg veel van de Aborigines leren. Mensen die het uithouden in de barre Aus tralische woestijn zullen misschien nog in leven zijn als het blanke ras zichzelf al lang vernietigd heeft of van eec vervuilde aarde verhuist naar andere planeten. Een Aborigine van de primitieve Pinitoeboe-stam, die pas in 1954 werd ontdekt. Deze man is roodopgeschilderd voor een traditioneel dansfeest (Corroboree) en zijn haar wordt bij elkaar gehouden met rode modder.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13