c/flA Familie Strauss zette de Weners aan het walsen Dream Drive-in Show: tragisch dieptepunt {^(yy^vandaaq ...eA7 gisteren I TV morgén] - mKDERPAG 13 SEPTEMBER 1975 RADIO - TV - KUNST NEDERLAND I 18.45 Kiri de clown (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Beertje Colargol (VPRO) 19.20 Zwijgen is goud. collages van stomme filmfragmenten (VPRO) 19.45 Popey, tekenfilm (VPRO) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Berichten uit de samenleving (VPRO) 20.35 AU in the family, tv-serie (VPRO) 21.00 Zipcode in Lodong, een Chinees bergdorp, documen taire film (VPRO) 22.00 Seven days in May, Amerikaanse speelfilm (VPRO) 23.20 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 Kiri de clown (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 EO-kinderkrant (EO) 19.30 Iedereen op zijn wijs (EO) 20.00 Journaal (NOS) 20.45 Looft den Ileere. muzikaal programma (EO) 20.20 Laat mtfn volk gaan, filmreportage (EO) 21.15 Erfstuk, tv-film (EO) 21.45 Nader bekeken (EO) 22.05 Neferite en de computer, documentaire film (EO) 22.50 Suriname zingt (EO) Het gemengd koor Gloria onder leiding van Walter Seca zingt de volgende Surinaamse liederen: "Bribi lobi Hoopoe" ("Geloof, hoop en liefde"); "Wang dee wi lobi masra" ("De intocht van de Heer"); Da lobi voe mi kondre" ("De liefde voor ons land"). Verder werken mee: dr. Karei Zeefuik (spreker) en André Wanneer zo'n woensdagavond niet op gezette tijden de bloedige ernst van China, Chili en Angola op de neus van de kijker in de gesloten heid van zijn huiskamer drukte, zou die moeiteloos in de waan verkeken dat de wereld nog steeds een dans feest is. Er werd tussen de bedrij ven door wat afgespeeld op de beeldbuis, maar het lijkt wel of die spielerie het tegenwoordig ook niet zonder dat loodzware element van de ernst kan stellen. De verbeten gezichten van het trio op de tr&i- ningsbank, dat ons Nederlands voetbalelftal begeleidt op de lange weg naar het wereldkampioenschap in Duitsland, spraken boekdelen. Het vaderland, zelfs met de Span jaard Cruijff, was daar in het Oslo- se stadion, waar we 's winters zo vaak van Schenks schaatstrlomfen hebben genoten, duidelijk in gevaar, al maakte de Noorse tv dat niet al tijd even duidelijk. De nationale schande van twee gele kaarten voor Van Hanegem en Cruijff was al amper te dragen, de Noorse gelijk maker vlak daarop haalde zonder meer onze vlag naar beneden en had prompt vragen van kamerleden en een ogenblikkelijk optreden van premier Den Uyl voor tv tengevolge moeten hebben. Tot opluchting on getwijfeld van de hele natie, rege ring en volksvertegenwoordiging, de speleTs (vanwege de winstpremie) en de twee sponsors (die nu niet helemaal het gevoel behoeven te hebben dat him tonnen in het wa ter gegooid zijn) kwam toen dat rollertje van Hulshof f. Waarmee alle actualiteiten en commen taarrubrieken later op de avond tot de orde van de dag konden over gaan. Een andere nationale schande werd ons niet bespaard. Zelfs al zou een enquete uitwijzen, hoe problema tisch het is, dat uitgerekend in het Land van Heusden en Altena de sterkste, lenigste en slimste Neder landers wonen, het feit alleen reeds, dat landgenoten aan de voet van de Eifeltoren zo smadelijk het loodje leggen tegen wellicht beter geselec teerde West-Europeanen stemt tot diepe droefenis. Het fanatieke Spel zonder Grenzen dat z'n finale beleef de met vuurwerk van de tweede ver dieping van de Eifeltoren en ver lichte rondvaartboten op de Seine, werd gewonnen door het Engelse Ely met een kleine voorsprong op het Westduitse Marburg en het Franse Chartres. INVALLER naai. 18.20 ülta. 19.15 De kerk vraagde gewijde Draaischijf: lichte gramm. 22.50 De toekomst v.h. hoger onderwijs. 23.10 (S) Moonlight^ cock- progr. 23.35 (S) Gl- vele facetten v.d. gitaar. huisvr. 8.45 Moeders wil Is wet. 9.40 Schoolradio. 10.00 (S) Aubade: klass. tulnb.^ 12.30 _Nws; 12.4 17.10 r(S)r'Licht ork. i 17.30 Nws. 17.32 Echo. HILVERSUM III 7.00 Nws. 7.02 (S) Gospedsound: voor Jonge mens (S) Tussen thee B.00 Nws. 18.52 Boekbespreking. 20.00 Nws. 20.05 Radiojour naal. 20.10 (S) Omroepork. met solis ten. 2.10 (S) Aspecten: kumstrebr. 2300 (S) Dichter bil de muz.: nieuwe liedjes, chansons of songs. 23.25 (S) Essay: progr. waarin over kunst wordt doorgepraat. 23.50 Radiiojour- koffle. 9.00 Nws. 9.03 (S) Nederl. ons vaderland: Nederl. t.g.v. regerlngsjub. 10.00 Nws. panorama. NCRV: 11.03 Zing, zing, zing 12.00 Nws. 12.03 BIJ Barend op de Hol landse toer. 13.00 Nws. 13.03 Popcorn. NOS: 14.00 Nws. 14.03 De Rock and Roll methode. AVRO: 15.00 Nws. Top-Twenty I: Amerlk. hitpara- Top Twenty II 23.00 Nws. 23.02 (S) Nederlandstallg< Top Tien 23 55 Med. 24.00 Nws. 0.0" Aktua. 0.10 (S) Jazz-Slr. 0.55 1.0 Nws. VRIJDAG 14 SEPT. HILVERSUM I gaatje, met 8.00 Nws en 8.11 Radiojournaal. 8.30 De groenteman. 9.00 Schoolradio. NOS: Wat heeft het kind: pedagog. Kleuters. 10.10 Arbeidsvitaminen. (11.00 Nws; 11.03 Radiojournaal.) 11.30 (S) Horlepiep: lnf. over volks - muz. 11.55 Beursber. NOS: 12.00 Blik op de Derde Wereld: lnf. progr. 12.15 Blik op Europa: inf. progr. 12.30 VARA 13.11 Dingen rle. 19.30 (K) Jackpot, competitie i sen artistiek talent. NOS: 20.00 Journ. TROS: 20.21 (K) Alles of n. 7.11 Ochtendgymn. quiz. 21.20 (K) De Familie Strauss, (3) 22 20 (K) .j^og Sport NOS. slecht. 13.00 Nws. 22.50-22.55 (K) Journ. Nederland II NOS: 18.45 (K) Kir) de Clown. 18.55 (K) Journ. NCRV: 19.05 (K) Saartje Riek Schagen. 19.30 (K) Ik (K) Het meisje met de Blauwe Hoed (slot). 21.40 (K) Tot aan de scheme ring. tv-feuilleton (dl. 6). 22.25 (K) Ander Nws. NOS; 22.50 (K) Uit de Kunst. 23.25-23.30 (K) Journ. DUITSE TV de taal 14.00 (S) Muz. uit de Middel eeuwen en Renaissance. 14.35 Spiegel- van België. 15.00 (S) Zoeklicht op Nederl. met 16.0-16.02 Nws. 16.40 RVU: Nederl. taal en onderwijs (4). VPRO: 17.00 VPRO-VrHdag: rechtstr. progr. met politieke analyses, rep., achtergr. lnf. en telef. makties en verder 17.00 Akt. rubr.; 17.55 Med HILVERSUM II 18.45 Zandmann .18.55 Reg. magazine. 9.3010.00 10.30—11.00, 11.00—11.30. 11.4512.15 Schooltelevisie. 18. Reg. nws. 18.1 Alias Smith en Jones. 191.5 V. d kinderen. 19.25. 7.30 Nws. 7.41 Echo. 7.50 (S) DEN HAAG D® v^sïag van sporttoto vijf is: le prijs, 3 win- mare, die elk bruto f 36.891,30 ont vangen, 2e prijs, 31 winnaars, die elk bruto f3.570,10 ontvangen, 3e prijs, 389 winnaars, die elk f284.50 ontvangen. De premie ten bedrage van f 110.674 bruto wordt na het verstrijken van ae reolametermijn op woensdag 3 oktober a.s. bij loting toegewezen aan een der le prijswinnaars. Alaska. 21.55 Disc. 22.40 Journaal, DUITSLAND II 18.05 Act. en 18.35 Rabe. pilz weerber. 201.5 Vragenspel. Aansl.: Kort Journaal. 21.30 Nws uit Oost- Voor Turkse werkn. 19.15 Hlerzulan- de-Heutzutage. 19.45 Regn.ws .19.55 Comm. Jo0. 2 OOrun n aaeelw de-Heutzutage. 19.45 Regn.w Comm. 20.00 Journaal en 20.15 Wort und Antw. 21.0< 21.46 Journaal 22.05 Ballet. tintin rut rh-.n JOHANN SïftAUSS JOSEF STRAUSS KAlSERWAkZER- E/HPEROR WALTZ Wake* ind Pbikas Watta» sadPoikas WIENER PHILHARMONiKER KARL BOHM STKRH) Johann Strauss Sr. aan het hoofd van zijn kapel. ,De duivel is losgebroken. Velen tken zich bezorgd en vragen h af waartoe de dansfeesten Sperl, waar de jeugd zich ere avond aan urenlang wal- te buiten gaat, zullen leiden", is de reactie die de Duitse nijver Heinrich Laube op e« sift zette nadat hij in 1833 Tflfï bezoek had gebracht aan een alen van het Weense ver- Dicllakcentrum Sperl, de plaats Ivai aldus Laume „wanneer de in al hun weelde bloeien sleutel is tot het zinnenleven Wenen". r in Sperl zwaaide Johann uss Sr. op het hoogtepunt van roem de scepter. Een bewonde- besohreef zijn uiterlijk als Tikaans warmbloedig, dol van licht, modern uitdagend, onrus- krioelend, onfraai, hartstochte- dan te bedenken dat dit nog ar Johann de vader was. Zijn q Johann zou later nog meer lierookt worden, ziet het: het Wenen van de e Strauss komt jaarlijks op ailljéiwjaarsdag via de Eurovisie-uit rad ding van Boskovsky en zijn isen wel wat gekuist op ons [g b 'tui. w ïans in dat opzicht zitten we bij door de Tros gepresenteerde te- deserie .De familie Strauss'' gende aflevering morgenavond, urn- op Nederlandl) wat dichter ™de waarheid. eerste aflevering gaf al een .sale vechtpartij in een donker- ™e: in danslokaal te zien waarvan iuss Sr. en Lanner de aanstich- i waren en zoonlief Johann est ook al tot zijn verbijstering constateren dat zijn vader er een maintenee op nahield. Dat zijn dan wel geen toestanden waarvan het Wenen van het mid den van de vorige eeuw het alleen- vfitoningsrecht had, maar het kan toch geen kwaad dat je bij het luisteren naar de deinende drie kwartsmaten ook eens iets anders aan kroonluchters en baljurken ziet. Want, laten we er geen doekjes om winden, het was me daar wat in Wenen. Een kroniekschrijver uit die lijd heeft voorgerekend dat onge veer een vierde deel van de Weense bevolking zich op hoogtij-avonden in lokaliteiten van velerlei niveau a?n het walsen zette. Zedenmeesters spraken schande van de uitwassen waarmee deze collec tieve dansroes gepaard ging, name- ujk -met „onwelvoeglijke handgre pen, luchtsprongen met zedeloos omhoog zwierende rokken en Jolige valpartijen." DANSHONGER \oor Johann Strauss Sr. als centra le figuur in dit wijd vertakte amu sementsbedrijf bracht deze dans- honger van de Weense bevolking een veelheid van activiteiten met zich mee die zijn vroegtijdige le venseinde stellig heeft bespoedigd. Op het toppunt van zijn roem had hij een orkest van ongeveer twee honderd man, dat in groepen in al lerlei lokaliteiten gewone dans huizen en adelijke salons optrad. Pei koets reisde hij 's avonds die ensembles af om even zelf ie te te uirigeren, de rest aan zijn concert meesters overlatend. Er werden vaak composities aange kondigd waarvan op de ochtend an de uitvoering nog geen noot on papier stond. Zoon Johann heeft ergens beschre ven hoe dat meestal ging. 's Och tends verscheen het orkest in de woning van de componist. Deze zet te zich aan het schrijven en zodra hij een gedeelte klaar had werd dit door de orkestleden uitgewerkt en gekopieerd. Intussen herhaalde zich het „inval len" bij de componist. Na enige uren was het stuk gereed, het werd «erepeteerd en diezelfde avond ten gehore gebracht voor een geestdrif tig publiek. De geestdrift die de Weense schrij ver Adolf Bauerle in de Mondschein daal zag loog er ook niet om: „Het was daar bon ton een bravoure- danser te zijn, waarbij het er op aan kwam zijn dame van de ene hoek van de zaal, naar de andere ie walsen in een zo snel mogelijk tempo. Zes tot acht maal toe moest die kunst worden vertoond, achter el kaar, zonder rust. Het ene paar piobeerde het andere te overtroeven en niet zelden maakte een bloed spuwing een einde aan de razernij". En dat allemaal door het hoempapa oi ia ei- een fraai gewelfde melodie, oftewel de wals. Dat geweldige enthousiasme van de Weners voor het dansen op het. walsritme gedurende vele de cennia valt niet te loochenen. Voor dat onderwerp zijn al heel wat diepdenkers in de pen geklom men. Bij vele verklaringen is de re latie tussen een maatschappelijke m een fysieke bevrijding en be wustwording naar voren gekomen. In het achttiende-eeuwse menuet was er geen sprake van draai- en stampbewegingen. Dat was wel het meest smakeloze wat Je kon doen. Maar het menuet was dan ook de dans van de aristocratie. Hoepelrok ken onderstreepten de afstand die in het openbaar, dus ook bij het dansen, tussen de sexen diende te bestaan. liet volk had in die tijd z'n eigen ciansen, de Landler bijvoorbeeld met inderdaad dat draaien en stampen. Vele feodale heren verboden dat walgelijke gedoe aan hun horigen. Maar de tijden veranderden. Er kwam zoiets als een Franse revolu tie, er ontstond een klasse van bur gers en die burgers zochten amuse ment in koffiehuizen met muziek tn andere vermaaketablissementen. De plompe Landler was wat boers. Er kwamen nieuwe dansvormen in zwang, zoals de wals. Dansvormen waarin men zich vrij bewoog, niet op z'n plattelands, ook niet op de aristocratische manier, maar ge woon wat bij de mensen in de stad paste. Een maatschappelijke revolutie, Ja zelfs een sexuele revolutie heeft hierin een afspiegeling gekregen. Op een of andere manier heeft Wenen in die ontwikkeling en bijzonder prominente rol gespeeld en waarom aat speciaal Wenen is weten cul tuurfilosofen waarschijnlijk ook niet te vertellen. Er zijn van die raad sels bij een relatie tussen geografie en cultuur-intensiteit. De muziek van het platteland werd m de steden gestroomlijnd, ver fraaid, kortom verburgerlijkt. In Wenen gebeurde dat in de Schanke tn de Kneipe. Van zo'n gemoedelijk We ens bier huis, genaamd „Zum guten Hirten", was Franz Strauss de eigenaar. Zijn zoon Johann zat onder de tafels te luisteren naar de toen nog wat ooertige muziek. .'ohann zou latei- zoetvloeiende wal sen componeren en op zijn beurt een zoon krijgen die de beroemdste van de Strauss-dynastie zou worden er» die een goor-grijze Donau blauw zou noemen, en dat zodanig muzi kaal inkleedde dat luisteraars ui Tokio en Vancouver het nog gelo- veD ook. Schuld klant op loon van chauffeur ingehouden UTRECHT Volgens voorzitter W. Peeters van de Vervoersbond NKV afdeling Eindhoven heeft het Eindho- vens verhuisbedrijf Verefeit 116 gul den dat het bedrijf van een klant te goed had, ingehouden op 't loon van één van zijn chauffeurs die echter niets met de schuldkwestie te maken heeft. Directeur B. Verefeit zou dit hebben gedaan op grond van het feit dat de klant een kennis is van de chauffeur. De chauffeur trof in zijn laatste loonzakje een briefje aan met de mededeling dat de schuld van een klant op zijn loon was ingehouden. Hij is daarop naar de vakbond gelo pen. In een brief aan het verhuisbedrijf zal de Vervoersbond NKV terugbe taling binnen twee weken eisen, an ders zal ze by de politie aangifte doen van diefstal. Directeur Versfeit heeft verklaard niets van de zaak af te weten "om dat hij zich niet met dit soort kleine zaakjes bemoeit". Volgens hem is het verhaal van de heer Peetere waarschijnlijk volkomen onjuist. Auto verdachte beschadigd door politieagent Dit is het gemengd koor Gloria onder leiding van Walter Seca. Het zingt vanavond voor de E.O.- camera (Nederland II, 22.50 uur) Surinaamse liederen. LEIDEN Onder de wijdse "World Wide Dat Poplive Dream Drive-in Show" bereikten Theo Stokking, Sipko Melissen, Trudy Derksen en Johnny Peters dieptepunt zonder weerga. A,tar de mening van de sam plers werd in een disc-Jockey- Wamma-achtige vorm een Ij beeld geschetst van "de wereld" U van 's morgens vroeg tot 's avonds gg? laat. De titel van de door het Do- fljg kumentadr Aktueel Theater uitge- jg brachte produktie (gisteravond in ij het LAK-theater) doet veel ver- moeden zonder dat deze verwach- ■M tingen beantwoord worden. Niet alleen meenden de samenstellers Tr- bjri heil te moeten zoeken in een him van copulerende homofielen, jgfevens zocht Stokking zichzelf te «bewijzen door enige malen kracht- termen te gebruiken, die in geen SS'enkel verband stonden tot het ge- 8|geven. De "couleur locale", die Jerd opgeroepen was nog banaler ïan de wereld waarvan het een ^presentatie moest vormen. En feze banaliteit was geen verleng stuk van de aardse banaliteit, zo- 8 men dat zou verwachten, maar vorm van culturele banaliteit zonder weerga. Dan was daar de presentator Stokking, die in een wat zielig kabouter Jasje aandeed als een verdwaalde dwerg, die schrok van de strekking van zyn eigen woorden. Ook was er een parodie op martelmethoden, die zo vanzelfsprekend en zonder diepgang was, dat het de kritische toeschouwer heeft moeten verba zen, dat er mensen bestaan, die deze persiflage met hun aanwe zigheid wilden verdedigen. Ook vluchtte men in de wat yie be schouwing van abstracte kunst, die reeds Jaren geleden tot stroeve en onduideiyke discussies aanlei ding gaf. Ter afwisseling wei-den nietszeggende kritieken gegeven op populaire singles, zodat in elk geval het eerste gedeelte van de titel gerechtvaardigd leek. Ook verbaal bleek de show weinig uit te kunnen dragen, hoewel beken de poëten en prozaschryvers hun naam hadden verbonden aan de manifestatie. De enige verklaring, die hiervoor gegeven kan worden is het volkomen uit zyn verband rukken van bepaalde passages. Het geheel had een onsamenhan gend karakter, terwijl de "dro men", die zich toch by zonder goed leenden om uitgewerkt te worden, nauwelyks dimensie hadden en terugvielen in de gryze onzeker heid, die het manco leek van de hele manifestatie. Nog immer blyft een culturele manifestatie de mogelykheid by uitstek voor de ene mens om de andere mens te overtuigen van zyn creatieve vaardigheden. By de "World-Wide Dat Poplive Dream Drive-in Show" ontstond de onmogehjke figuur, dat de medewerkers in hun spelbeleving afdaalden tot een niveau, waaraan de toeschouwers reeds Jaren ontgroeid waren. Of acht u zichzelf soms niet ont groeid aan het stadium, waarin u met ietwat gedragen stem "Er komen andere tyden" kimt uit brengen, terwyl u wat mistroostig en tegelykertyd onzeker boven de toehoorders de zaal intuurt. Als hier sprake is van het scheppen van een discrepantie tussen op tredenden en publiek wordt het hoog tyd, dat wy ons terdege gaan bezinnen op onze culturele uit gangspunten. A. C. KOEKEBAKKER Jr- PRIOR NIET ONTSLAGEN HILVERSUM Karei Prior word* niet ontslagen by Joop Geesinks Ar tists. Aanvankelijk verklaarde Joop Geesink, dat hy zyn medewerker Ka- rel Prior zou ontslaan naar aanlei ding van het "reclame-incident" in het programma NOS-kiosk. Prior was verantwoordelyk voor het onderwerp over Finse woningen in de zondagmiddagrubriek van de NOS. Aanpak en inhoud van het on derwerp wekten de wrevel op bij de regeringscommissaris voor de om roep, by de NOS en enkele kamerle den omdat er Sterspotachtige ele menten in zaten. Joop Geesink ziet geen aanleiding Prior te ontslaan, omdat zyn medewerker voor het ma ken van dit programma geen steek penningen heeft aangenomen van de directie die de Finse woningen in Nederland verkoopt. De heer Geesink zegt, dat dit uit een diepgaand onderzoek, dat hyzelf instelde is gebleken. Het contract tussen de NOS en Geesinks organi satie is niet verlengd. PvdA: betere betaling van raadsleden DEN HAAG De lokale democra tie werkt naar de mening van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer minder goed dan zou kunnen. De fractie wil verbetering door twee be lemmeringen weg te nemen. de slechte honorering; het veelal ontbroken van mede werking van de werkgever om "in tyd van de baas" raads- of staten - werk te doen. Over deze punten wil de PvdA- fractie overleg met minister De Gaay Fortman van Binnenlandse Zaken. AMSTERDAM - "Wat ik heb ge daan is fout geweest. Maar het was niet mijn bedoeling de motor onklaar te maken. Het gebeurde ln at, emoties. Ik had nog nooit iemand aangehouden, die een collega naar het leven stond". Dit verweer kwam woensdagochtend uit de mond van de 33-jarige politie-agent Willem Z., dje zich voor de rechtbank te Am sterdam moest verantwoorden voor i pzetteiijke beschadiging van de kostbare auto van een verdachte in de garage van het bureau Pieter Aertszstraat. De officier van Justitie, mr. H. G. v. Everdingen, eiste tegen de agent üie na het gebeurde was geschorst en vermoedeiyk zal worden ontsla gen, een boete van f300. Een gevan genisstraf acht ik gezien de omstan digheden te zwaar, hoewel verdach te als politieman een ernstig feit heeft gepleegd. Maar krijgt hij een gevangenisstraf dan zou zijn lot vei der bezegeld zijn, aldus de offi- Roel van Duyn uitgestoten door kabouterfractie AMSTERDAM De raadsfractie %an de kabouters beschouwt Roel v. Duyn niet meer als lid. Van Duyns drie mede-kabouters, die dit giste- en in de raad bekend maakten, voerden aan dat van Duyn zich niet kon conformeren aan de gezamen lijke besluitvorming en taakverde- ling ("hij gebruikte al onze spreek tijd") en dat hij inmiddels lid is ge worden van de PPR. Roel van Duyn zelf was zeer ver rast. Hij weet nog niet of hij voor zichzelf of voor de PPR, die geen ze- iei heeft, in de raad zal blijven zit ten of dat hij zijn zetel zal terugge ven aan de kabouters.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5