WERELDRAAD VAN KERKEN
IS GEEN EUROPESE ZAAK
Gezamenlijk voorgaan op vrijwillige
f'OOLS
VERZET
Stilte
Steun aan
medische
zending
Kerkdiensten Leiden en omgeving
11
Het Centrale Comité van de Wereldraad van Kerken is in de afgelopen week te Genève
bijeengeweest. Via de verslagen in de dagbladen hebben we er het een en ander over
oinnen lezen en via radio en televisie hebben we er iets van kunnen horen en meema
ten. Dat is toch wel een voordeel van de televisie dat je het gevoel krijgt er zelf mid-
flenin te zitten en nog wel op de beste plaatsen.
Jit de rapporten en inlichtingen was wel voldoende te zien in welke richting de ge-
Machten van de afgevaardigden zich bewegen. Hierbij zij één ding te bedenken. De We
eldraad van Kerken is geen Europese aangelegenheid. Ze is, om het wat ruimer te ne
en, ook geen aangelegenheid van het Westen.
oor
oeilijk is zich dit permanent voor
gen te houden wanneer hij denkt
an de Oecumene. Er is een tijd ge-
reest, en dat was een tijd die vele
puwen geduurd heeft, dat Europa
met name West-Europa de eers
viool speelde in de wereld. Daar
ld Je de koloniale mogendheden
ie de rest van de aardbol onder el-
verdeelden. Ze ddeen het zelfs
eiings bepaale lengte- en breedte- kaanse regering.
e raden, zonder dat ze de gebieden Marshall-hulp.
aarover het ging kenden. Zie maar
jpaalde grenzen in Afrika of de
-ens tussen de Verenigde Staten en
anada. De grenzen tussen Noord-
frt i Zuid-Korea en Noord- en Zuid-
ietnam zijn trouwens ook nog op
wijze getrokken. Maar hiervoor
Europa niet verantwoordelijk
orden gesteld. Het feit dat Euro-
eeuwenlang een leidende positie
ieft ingenomen zit ons eigenlijk
llemaal nog wat in het bloed. We
de Wereldraad van Kerken en
de kerk in het algemeen,
iets breder te nemen dat mensen Qp de agenda van het centrale
van de Westerse wereld de hading ComIté staan de zaken ,.t TO.
hebben. Wat Europa betreft is die rige jaar ln ütrecht aan de orde wa.
periode definitief afgesloten met het ren. Er zal geen sprake van te_
einde van de eerste wereldoorlog. De rugkrabbelen wat betreft het besluit
Europese landen hebben zich tegen- betreffende de investeringen van
over elkaar klein gevochten. En na kerken in bedrijven die ook in Zui-
de tweede wereldoorlog bleek dit ten delyk-Afrika gevestigd zyn. Wel la-
volle, toen we hier allemaal moesten zen we ^at sindsdien verschillende
leven van de diaconie van de Ameri- van die bedrijven de lonen van hun
gekleurde arbeiders aanzienlijk heb
ben opgetrokken. De vergadering
Ook op kerkelijk terrein zien we van het Centrale Comité is ook dit
diezelfde ontwikkeling en ze gaan jaar weer sterk betrokken bij de
zelfs nog verder. De Werelddraad derde- wereld- problematiek. De
van Kerken is daarvan het meest strijd tegen het racisme en in ver
sprekende voorbeeld. Bij Rome ziet band daarmee het anti-racisme-
men eigenlijk hetzelfde gebeuren, zij fonds. We kunnen er zeker
het dan ook in iets andere
zij het dan ook dat men daar hard
nekkiger is in het vasthouden van
wat eenmaal geweest is. Op kerkelijk
en theologisch terrein heeft West-
Europa een dirigeerstok gehanteerd.
Begrijpelijk is dat, want door de
missie- en zendingswerkzaamheid ten
van de kerken hier,, zijn er in ande- niet
re werelddelen kerken ontstaan naar
het beeld en de gelijkenis van de
kerken die hier him zendingsacti
viteiten ontplooiden. Noord-Ameri-
ka kunnen
bij rekenen. Toen vijf en twintig
WARSCHAU (Reuter! Vanaf jaar geleden de Wereldraad van
kansels van de R.K. Kerken in Kerken te Amsterdam werd opge-
Jolen is een herderlijk schrijven richt, was het dan ook voorna-
>orgelijezen van het Poolse epis- melijk een zaak van de Westerse
ipaat waarin verzet wordt aange- protestantse christenheid. In de ver-
ikend tegen de voorgestelde hervor- deeldheid waaronder mer
ling van het staatsonderwijs. -den heeft, kreeg men eer
De bisschoppen zeggen in hun voor ogen, het ideaal van de ém
;hrijven, dat het voorstel gericht christenheid, van de éne kerk.
ide op het scheppen van een mono- wie zondag op de televisie de her
>liepositie voor het atheïstische
iderwijs in Polen en dat de
-katholieken niet met dit
aiborstel akkoord moeten gaan.
In het voorgestelde schoolpro-
'amma, aldus het episcopaat, is
:en plaats ingeruimd voor gods-
enstig onderwijs en is het aan-
dat de kinderen op school
Roeten blijven, verlengd. Dit laat-
e houdt in dat de ouders weinig
ilegenheid meer hebben hun kin-
:ren godsdienstonderwijs te laten
;!gen. Het voorstel, zo zeggen de
sschoppen, kan leiden tot schen-
ng van het recht op vrijheid van
■weten en godsdienst dat gewaar-
Lejjrgd is in de Poolse grondwet.
De school behoort tot het gezin ^°rdfc ^anSeSev(
de gemeenschap en niet tot eei
ipaalde partij, aldus de brief.
De Poolse autoriteiten hebben la
aifcn weten, dat de hervorming van mai
onderwijs bedoeld is om het Als
|lderwijsniveau van de kinderen
zijn dat niet ieder lid van het Cen
trale Comité daarmee even geluk
kig is en zijn kritiek zal laten ho
ren, zoals dat ook in voorgaande Ja
ren is geschied. Nieuw is de moge
lijke stichting van een oecumenisch
ontwikkelingsfonds. De kerken moe
hun financiële beleggingen
;r zoeken naar de objecten
die de meeste rente garanderen. Zij
zullen met minder genoegen moeten
nemen wanneer het gaat om ont
wikkeling in de Derde Wereld. Er zal
hier vanzelfsprekend waarschijnlijk een beroep worden
gedaan op de rijke landen om min
der van de grondstoffen der aarde
te gebruiken. Daarmee komt de
vraag naar ascese, beperkingen die
wij onszelf opleggen terwille van an-
e ver- deren, opnieuw ter sprake en als er
gele- één vraag, een echte kerkelijke
ideaal vraag is, dan is het wel deze. Of
ie éne zulk een vraag een breed gehoor
vindt, is niet het eerste wat hier
man tellen. De vraag of iets
vanuit het evangelie moet worden
gezegd, is belangrijker en als de kerk
iets zegt, zegt zij het allereerst tot
zich zelf.
WOORD VAN BEZINNING
Bij een wandeling door een museum met portretten en schilder
stukken van mensen van vroeger, bij het bekijken van oude prenten,
soms ook al bij het terugdenken aan je jeugd, valt het op hoe dikwijls
je "biddende'' figuren tegenkomt: een vrouw op een bidstoel met
gevouwen handen, een man aan tafel, de bijbel voor hem opengeslagen.
Onwillekeurig denk je dan: er werd vroeger meer gebeden. Nu lijkt
er alleen in het kerkgebouw nog gebeden te worden. Je hoort het
trouwens dikwijls zeggen: bidden is zo moeilijk. Bidden is inderdaad
moeilijk geworden. Waarom? Waarschijnlijk omdat we de rust en de
stilte niet meer kennen die voor bidden nodig zijn. Dat is ook iets wat
je in die oude prenten van biddende mensen opvalt- er ligt zo'n
rust uitgedrukt in zo'n tafereel.
Wij kennen die rust niet meer. Onze straten en wegen barsten van
hPt Jy£1S?; nletde kerk" e van na*11* de hoedster is van
hej*ft **et eerst te#en al dat lawaai geprotesteerd maar de
mensen van de milieu-bescherming. Dat lawaai, het is er van 's och
tends vroeg tot laat ln de nacht. Door de muren vaS IZL kCt
de radio van de buren. En naar gelang er meer en langerenachtid^
3TT ^°men WOrdt dat «et irrtor^oiT^i, de"
gïn d^natur^Tar^he'Tn"5 SF?"* ™tuur ln
transistor mee St" zljn' dan nemen
Het lijkt wel of we beter bestand zijn tegen lawaai dan tegen stilte.
Soms gebeurt het dat alle geluid even helemaal wegvalt als je dat
bemerkt geeft dat een eigenaardige gewaarwording en we zijn er op
uit de stilte gauw te verbreken.
Zijn we eigenlijk niet bang voer de stilte? Want dan staan we alleen
met onszelf. Onzekere gevoelens, onbegrepen emoties, onvervulde ver
langens komen dan naar boven. En wat moeten we daarmee, met die
verzameling van gevoelens waar we niet klaar mee zijn gekomen? Dan
maar liever het lawaai van buiten opdat we niet hoeven te luisteren
naar de stem van het eigen hart.
En toch pas dan kan er iets van bidden ontstaan. Pas wanneer
het stil geworden is. wanneer de mens zijn eigen ademen, zijn eigen
hartslag durft te beluisteren, pas dan kan er gebeden worden. In de
stilte kan je gevoelig worden voor wie je bent, voor het "geheim" van
je leven, voor God die dat leven omvat.
Er staat in de bijbel een prachtig verhaal over de profeet Elia
Uit angst voor vijanden had Elia zich verborgen in een grot. Dan hoort
hij een stem die tot hem zegt dat God zich aan hem tonen zou. En er
steekt een gewelidge storm op, maar Elia weet dat God niet in de
storm is. Dan begint de aarde te beven en is er een groot vuur zicht
baar. Maar Elia weet. dat God ook niet is ln het lawaai van het vuur
en de aardbeving. En dan is er het suizen van een zachte koelte. Dan
gaat Elia naar buiten en in die stilte hoort hij God tot zich spreken.
Op een fijnzinnige manier laat dit bijbelverhaal zien dat juist in de
stilte God beluisterd wordt. Zouden we toch niet goed doen onze angst
de stilte te overwinnen, wat echte rust te zoeken om zo God
L. G. A. van Noort
te kunnen verstaan?
denkingsdienst in Genève heeft
gemaakt, kreeg enigszins een beeld
van wat de Wereldraad van Kerken
in werkelijkheid is. Christenen uit
allerlei delen van de aarde lieten
hier in eigen taal hun stem ho- Dit jaar stond in Genève ook op
ren. We konden kerkelijke figuren de agenda een rapport over geweld-
zien uit landen waarmee wij weinig loze acties voor sociale veranderin-
of geen contact hebben en zij wa- gen. Moeten de kerken hier achter
ren bezig met hetzelfde evangelie, 't staan? Dit is geen nieuwe vraag voor
Meest sprekende vonden we nog die de Wereldraad, maar naar aanlei-
man uit de Congo, met een luipaard- ding van dit rapport zal
vel omhangen, die op zijn tromme
lende instrumenten aangaf de
voortgang van de liturgie. We von
den hem ergens een beeld van de
de toon niet meer
;n door een bis
schop of een andere kerkelijke hoog-
mensen die door de gemiddelde Ne-
ieder geval dieper dp in moeten
gaan. We kunnen hetgeen er de
laatste jaren in de Wereldraad van
Kerken gebeurt misschien het bes
te bezien vanuit het gezichtspunt: de
gekleurde christenheid ontworstelt
zich steeds meer aan de overheer
sing van de blanke christenenen,
half i
vol wordt aangezien,
zullen we moeten
aanvaarden dat de kerken in de lan-
eï het" platteland op gelijke hoogte den van de Derde Wereld van uiter-
brengen met dat van de stads- mate groot belang zijn geworden
nderen. wanneer het gaat
derlandse kerkganger misschien nog zonder deze te willen loslaten en zij
brengt in sterke mate haar eigen
vragen en moeilijkheden in.
Tenslotte nog iets. In het dag
blad Trouw heeft, vlak voor het be
gin van de vergadering van het Cen
trale Comité een advertentie ge-
de toekomst
staan van een halve pagina van
„The Club of ten"; de club van tien,
waarbij een adres in Londen stond
vermeld. We hadden nog nooit van
die club gehoord. De advertentie
ging op een felle manier in tegen dr.
B. Sjollema, de leider van het pro
gramma tot bestrijding van het ra-
stond er met grote letters boven
Een syndroom is, zo zegt mü het
woordenboek, de gezamenlijke ziek
teverschijnselen. Het gaat dan te
gen dr. Sjollema, die een dwaas
wordt genoemd, maar in feite is de
ze advertentie de hoogst denkbare
kritiek tegen de Wereldraad zelf.
Ze zou reeds geheel gevangen zitten
in het Kremlin. Het is ondenkbaar
dat in een organisatie als de We
reldraad is, alles zo in de schoenen
kan worden geschoven van één
man. Het is ook ondenkbaar dat de
genen die dagelijks leiding geven of
dat zij, die in het Centrale Comi
té een grotere verantwoordelijkheid
dragend, zitten te bedenken: wat
kunnen we nu weer eens uithalen
om de aandacht te trekken. De za-
Interieur van de Hervormde
kerk te Maassluis.
(Uit: Langs de oude Zuid-Hol
landse kerken)
ken die ter sprake komen worden
door de aangesloten kerken zelf als
brandende vraagstukken bij de We
reldraad binnen gebracht en er
wordt gevraagd: wat moeten we er
toch mee? Dat vanuit de Derde
Wereld de zwaarste vragen ko
men. is begrijpelijk.
Een van de bezwaren die we wel
eens tegen dr. Carson Blake, de vo
rige secretaris-generaal, hebben ho
ren uiten is, dat hij wel eens wat
te gemakkelijk beslissingen nam, zo
dat zelfs leden van het Centrale Co
mité er in de krant, over moes
ten lezen. Een mogelijke overheer
sing ligt in de Wereldraad zeer ge
voelig en daarbij is ooit nog te be
denken dat geen enkele kerk die
lid is, ooit gedwongen kan worden
een genomen besluit te aanvaarden.
Wanneer men gezamenlijk voort
gaat, is het op vrijwillige basis.
S. J. M. HULSBERGEN
In de hervormde gemeenten ln
ons land zal zondag 9 september
geld worden ingezameld voor medi
sche zending en werelddiakonaat.
Zowel de particuliere giften als de
bijdragen uit de collecten in de
kerkdiensten op die dag zullen als
volgt worden verdeeld: 60 pet. voor
de hervormde raad voor de zending
(Oegstgeest), 20 pet. voor de Ge
reformeerde zendingsbond in de Her
vormde Kerk (GZB, Zeist! en 20
pet. voor het Hervormde werelddia
konaat (sectie internationale hulp
verlening!.
In een speciaal nummer van „Glo
baal", verzorgd door het hervormd
werelddiakonaat, wordt de ge
meenteleden en andere belangstel
lenden voorlichting gegeven over
de groei van medisch zendingswerk,
waarbinnen naast genezing van zie
ken de nadruk kwam te liggen op
preventieve gezondheidszorg, het be
vorderen van het gezond blijven,
juist ook door de ontwikkeling van
de gehele plaatselijke samenleving
ADVERTENTIE
i communit y development Van
een en ander worden sprekende voor
beelden gegeven, die verduidelijken
dat het om meer dan een „medische
collecte" gaat, n.l. om de mogelijk
heid tot ver over de grenzen elkaar
bij te staan.
Voor particuliere giften, op giro
8685 van de generale diakonale
raad te Utrecht, verdient het aan
beveling te vermelden: „Voor me
dische collecte 9 september 1973".
Vroegindeweij. Oude I
v. d. Bergh. bed. H. Doop, oppasdienst:
Kerk (Prinsessestr.)
ds. K. Deddens
Kerk (Salvatori)
D. Hakkenberg. Geref.
8.30 en 15.30 u.
Rfjnsburg. Geref.
crleur. Oud Geref. Gem. 9.30 e
10 u. (5-7 jr.), Gevers-Deutz-kleuter-
school 10.15 u. (5-9 jr.) avondgebed.
Elke zat.avond 19.30 u. in het Gemeen-
Kapel, ingang Lijtweg). Ge
Hervormde gemeente
idse kerk 10 u. ds. H. W.
Oecum. studentendie
Evang. Chr. Gem. (Middelstr.) 10 i
G. Stegeman. Ridderveld „De Bron"
Troubadourweg 9 u. ds. G. Stegeman.
5 u. Geen dienst. Geref. Kerk Mara-
nathakerk Raadhuisstr. 10 u. ds. A.
Borman. Gezinsdienst. 6.30 u. ds.
Doop. oppasdienst: 5 u. ds. J. Haitsma,
ds. C. v. d. Bergh. avond
rlagavond 8 u. s. J.
Gravendeel in Welkom. Bondstr. R K.
Kerk St. St. Agatha Parochie. Zat.
cd, de Bilt.
W. de Zwijger- 8.45
laan 10 u. ds. M. v. Harmeien Gezins- duin"
u. Eucharistieviering. Zondag
u.n.ou en 19 u. H. Mis.
'oelpolder Zat. avond 19
H. Mis. Dependance
ëring. Zondag 10 u.
rDereiaing «enig Avonamaai. nm. ™wjv,ui8' *wjhuij«.. iu u. as. a. v.
prof. dr. H. Berkhof. Geref. Kerk ®uurfn- De Werf: 10.15 Jongeren-
i vrijgem.) 8.30 en 15 u. ds. J. v. d. diepst. Geref. Kerk Diensten 9. 10.30.
Haar, voorber. H A. Geref. Kerk (Vrij- u- ds. G. de Zeeuw. Geref. Kerk
x-~|*J- vrijgem. Diensten om 10 en 17 u. dr V
Bruin uit Helpman. Herv. Kerk R. K.
r. oom. (ttijnianas ly- k Laurentius (zat. av. 7 u.)
ang. N. v. d. Brugge. 30a 2 en u- Moeder Gods (zat
Eucharis- oorspronkelijk chr. dom. (Rijnlands ly
oorschoten Herv. Gem. Dorps-
kerk 10 u. ds. v. d. Schoot. 19 u. ds.
Meijering. Hulp en Heil: 10 u. ds. v. d
Geest. Aula Noord-Hofland: 9.45 u ds
Meijering. Rijndijk: 10 u.
Buuren De Werf: 10.15 u. jongeren-
dienst. Geref. Kerk Diensten 9. 10.30
*n 17 u. ds. G. d~ -
trij gem. Diensten
3ruln uit Helpman, «erv.
Kerk H. Laurentius (zat
7 u.) 9. 10.30.
p. D. Kronemeyer.
Koningskerk 10 u. ds. A. J. Lamping Keur (don. 7.30 u. bandopname d.
Herv. Geref. dienst
Zoeterwoudsesingel 21, 6 u. dhr. v. d. u. Jeugddienst. Alphen
Bevrijdingskerk 10.30 u. ds. M. J. Wa 1-0-30.
•k) 10.30 u. ds. M. J. Wagenvoorde.
Eglise Wallone 10.30 u. Pasteur D.
unfatorkerk H. H.
17.30 u. H. Mis. u. 8. 10 en 11
Vries. Chr. Geref. Kerk: 10 u. ds. H.
Jehova getuigen (Hogewoerd 175) 2.30
Geref. Kerk Vrijgei
tine Sociale Werkplaats 9.30
Kerk Remisestr.
8.30 u. Leesdier
Geref. Kerk Vrijgem. (Buiten Ver
band), kerkgebouw Willem de Zwijger-
9.30
icademisch Ziekenhuis 10
P. Sneep. io i
19 u. Eucharistieviering. Zondag 7.30
H. Mis, 9.30 u. Hoogmis li u. (met kii
dercréche) en 17.45 u. H. Mis.
Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30
7 u. ds. Goverts Geref. Kerk 9.30 t
7 u. ds. Den Heeten, Chr. Geref. Kei
kcnlaankerk: ds. C. Wan
10.30 u. ds. P. Huis- Church (Oud Kath.
I American Episcope
Oec. Werkplaats (Rapenburg 10)
.15 u. Samenkomst.
Jeugdkapel Vredeskerk 10 u. dhr. A.
lkenende.
Jeugdkapel „De Goede Herder" 10.30
dhr. M. H. K. v. d. Zee.
Merenwijk 10 u. Oecum. dienst.
Geref. Kerk Zuiderkerk Lammen-
RK Kerk H. Antonius (zat.
Petruskerk (zat.
8 u.
Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.45
9.30
Kerkgebouw Hooftstr. 240
4 u. Leesdiensten. Leger des
Heils Gebouw Corn, de Vlamingstr. 10
n 7.30 u. R.K. St. Bonifaciuskerk
7 u.) 8.30. 10 u. met Ned. Koor-
en 11.30 u. Pred. J. Velthuyse.
i.) 9, 10.30
ber: 7.30 u. ds. R. Boogaard,
den. .Volle Evangeliegem. Katwijk", zaal
in de openbare school. Voorstr. 100.
Hoofdstr.kerk: cand. H. 9.30
Oude Wetering Herv. Gem. Geref.
Rijnsaterwoude Herv. Gem. 9.30
Cand. L. de Leeuw te Utrecht. 7 u. ds.
P. A. A. Klusener em. pred. te Utrecht.
Chr. Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des
Woords. 2.15 u. ds. G. Bouw te Sche-
ingen. R. K. Kerk (zat. 7 u.) 7.30,
Universele eredienst.
belangstellenden; 4
Herv. Gem.
Vinkenlaan-
kerl
De Brc
St. Jozefkerk (zat. av. 7 u.) 8.30, Troubadourweg (zat.
9.30 11 en 6.30
Schouw (zat. i
ds. H. G. Koekkoek.
17.30 u. R. K. Katwijk aan den Rijn Herv. Gem.
•veld Dorpskerk: 9.30 u. ds. R. Steenstra, van
6.30 u.) Ned. Leiden, vlootpredikant, bed. H. Doop,
6 li. ds. M. Heymans. Ontmoetingskerk
10 u. ds. M. Hevmans. 6.30 u. ds D
Katwijk
Storm- W. Koelmai
Hortensius. 5 u. ds. D. Elgersma. Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19)
srdwijk. 10.30 u.
Oude Vestkerk (Oude Vest 133): 10
ds. Bovenberg. 5 u. ds. A. Bolwijn,
Haag.
Beloftekerk (Robijnstr.) 10 u. Ge-
?enschapp. dienst (ds.Achterberg). 5
ds. Kronemeijer.
Groenendijk te Den Haag. Geref.
es
Brederveld
„Jeugdhaven": 10 u.:
J. Hartkramp
Chr. Ger. Kerk 9.30 u. en
den Hartog te Apel-
de heer L. Ven
heer De Ko-
Merenwijk 10 u. Pastoor
(Oecumenische dienst).
den Rijn Herv. Gem.
Combo „Believe"
Benthuizen Herv. Gem. 9.30
de Leeuw. 18.30 u. ds. G ,B. Roos, Gou
da (jeugddienst); Geref. kerk, 9.30 en
17 u. ds. C. v. d. Tas, Maranatha-
school, 11 u. ds. C. v. d. Tas. Chr. Ge
ref. Kerk, 9.30 u. en 16.30 u. ds. L.
Gem. 9.30 en 18 u.
de heer
P. v. d. Laarse." Pinkstergemeente, 9.30
u. de heer Th. Verwoerd. Verg. van
gelovigen, 9.30 en 17 u. samenkomst
ambtsdrager. R. K. Kerk. Kerkstr. 72:
kindercrèche.
zondag 8, 9.30
kerk: ds. A J. den Tonkelaar (War
mond). 10 u. Oude Kerk (Hoofdstra.)
ds. D. Keuning (H. Doop), 10 u. De
Rank (Golfbaan): Geref. Bond) ds. G.
Post (Leiden), 19 u. Ichutus (School-
Kooten (Delft), 19 u.
nlng. R. K. Kerk St. Jeroen Zaterdag:
Hoogmis (gemengd koor 1
(zonder zang), 9.30 u.
gd k<
(zonder zang), 12.15 i
zang). In alle
Kijnsburg Herv. Gem. (Grote
A. J. dé Jong, Leiden. 5 -
Niel. Geref Kerk Petrakerk 9.30 i
van het Heilig Avondmaal
middagdiensten bovendien nog nabe
trachting. Geref. Kerk (Vrijgem.) 10
en 5.15 u. ds. Deddens. Chr. Geref. kerk
Evang. Chr. Gem.
Dorpskerk 10 u. ds. J. P. Honnef. Hei-
lige Doop, 3 u. dienst met geestelijk zongen H. mis 12
gehandicapten; voorganger
Hoofdstr. kerk 10
zangdienst. R. K.
19.30 u. zaterdag 19 u, Iedere morgen 18.30 i
om 8 u. Protestantenbond 10.30 u.
Duinoordschool, Huis ter Duinstr. 31.
C. Kolkman (Vlaardingen).
1 10.30.
o ™add,J?XV£fn Herv- Gem. Brugkerk
9.30 u. ds. D. v. Vliet 6.30 u. ds. J v
d. Heuvel. De Hoeksteen. 9.30 u. ds. J*
v. d. Heuvel. 6.30 u. ds. W Verboom
Bethelkerk 9.30 u. ds. W. vlrtESm.
5 u ds. D. v. Vliet, Immanuelkerk: 9.30
?,8 J Jllnk- 7 ds- H Fokkema
te Alphen. Geref. Kerk. Kruiskerk.
9.30 u. ds. B. Koekkoek. 5 u. ds. H. C.
Endedljk te Arnhem. Ontmoetingskerk
H„ C- Endedijk, 5 u. ds. B.
Koekkoek. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 u.
en 5 u. ds. A. P. Verloop. Oud ger.
C-em. in Ned. Zuidkade 158: 10 u en
6.30 u. leesdienst. Rem. Ger. Gem
tingskerk: H. Mis 8.30 u 1145 u en
U/' (?at av\ 7 u st- Victorkerc.
10 u. (zat. avond 7 u.).
Warmond Herv. Gem. 10 u. ds.
Lr»r^ïïyï0radh0ten R K
Wassenaar Herv. Gem. Dorpskerk
10 u. dr. Th. C. Frederikse- 16.30 u. ds.
M. J. G. v. d. Velde. Doorn 19 u de
hr. P. C. Taal. Klevltkerk 10 u. ds. J. T
Wiersma. Messlaskerk: 10 u. de hr. P.
C. Taal. Dorpscentrum 9.30 u. ds. H.
Stolk. "s Gravenhagc 10 u. kinder
diensten. Geref. Kerk Bloemcamplaan
10 en 19 u. ds. 1 bech. zijllaan: 10 en
l? u; ?s- v- d. Meulen. Ned. Prot.
bond Lange Kerkdam 10.30 u. ds. D.
Werner. Johannahuis: geen dienst. R
K. Kerk De Goede Herder (zat av
7 U.) 9, 10.30. 12 en 6.30 u. H. Willi-
brordus (zat. av. 7 u.) 9.30, 11, 12.15 en
i 4.30 u. ds. R. Bo-
H. Mis. Ontmoetingscentrum,
dag 17.30 en zondag 10.30 u. mis.
Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 u.
Jwijkerhout en de Zllk
charistische vóórviering van de zondag Herv. Gem. 10 u. ds. J. Streef land. R.K.
in de Scheppingskerk. Dit weekeinde St. Jozef zat. av. 7 u .8. 10, 11.30 en
preekt pater De Ridder. Zondag 2 sept. 19 v
10 u. Eucharistieviering in de Mens- 8, 9. r__
wordingskerk, 12 u. Eucharistieviering Bavo 8.15 en 9.30 u. R. K. Kerk Sancta
vrijdag. 8.30, 10 e
Groot van Apeldoorn. Ned. Prot. Bond Woubrugge Herv. Gem. 9.30
Uil Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en
Haar voorbereiding H.A.
ds. M. Fokkema. 6.30 i
as. J. H. Bogers. Gebouw Nabij van
Lennepstr. 9.30 u. Gezinsdienst ds. J H.
Bogers. Zaal Opstandingskerk Prinses
Marljkestr. 9.30 u. Jeugdkapel. Mar-
(Oude Rijn) 10 u. tha-Stichting „Rijnstroom" 10.30 u. ds.
- Herv. Gem. 9.30 i
Eti
Luth. Gem. 10.15 u. ds. J.
Rém. Doopsgezinde Gem. (Lokhorst-
I. J. Walpot. Oudshoorn. Oudshoornse-
u. ds. S. W. Verploeg H. Avond- 9 e
Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds.
Schoonenboom. R. K. Kerk (zat. 7 u.
R. K. P. L. J. Wapenaar. Geref. Kerk Oos-
1 u.) 9 tenkerk 9.30 u. ds. SI. Tiemersma te
kerk der Engel- Zwammerdam. 7 u. ds. Jos G. Los. li.
- K Kerk ^2at 7 u j 7 3Q 9 3Q en u 15 u
Lisse Herv. Gem. Grote 1
Oegstgeest Herv. Gem. Groene of
Willibrordkerk 10.30 u. ds. J. Irik, Hei
lige Doop, gezinsdienst. Pauluskerk: 10
u. ds. M. D. Hoogstraten. Gemeentecen
trum Ingang Wijttenbachweg 10.30
weg 10.30 u. L. F. Rlgtering Jeugdkerk.
1 sept.
19 u. H. Mis Zondag 2 sept. H. Missen
8, 9.30 (hoogmis): 11 (gezinsmis met
crèche) en 17.30 u. (avondmis), maan
dag-, woensdag- en vrijdagavond om
19.30 u. avondmis in de kerk, R. K.
Kerk „H. H. Engelbewaarders" zat. 1
sept. 19 u. Avondmis. Zondag 2 sept.
H. Missen 7.30, 9.30 (hoogmis). 11
(waaronder kindercrèche) en 17.45 u.
(avondmis)
Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds
G. Zonneveld, 6.30 u. ds. G. Zonneveld.
Geref. Kerk: 9.30 u. ds. H. Rooze, 6.30
u. ds. H. Rooze. Geref. Kerk (vrilgem.)
ds. Zendingskapel (naast Zendingshuis)
Leimuiden.
Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u.
ds. T. H. Oostenburg te Rijnsaterwou
de. 7 u. De Hoef de heer J Goedhart te
Nieuwkoop. Geref. Kerk 9.30 u. en 7 u.
ds. K. Vegter te Oegstgeest R.K.
kerk (zat. 7 u.) 7.45, 9 en 10.45 u.
Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. ds.
S. L. Schooch, R.K. St. Janskerk
Zuldbuurtseweg (zat. 7.30 u.) 7.30. 10
en 11 u. rk. Chr. Dienaarkerk (zat.
7 u.) 8.30. 10, 11.30 en 6 u. R. K. Meer
burg (zat. 7 u.) 8.45, 10.30. 12 en 6 u.
Zwammerdam Herv. Gem. 10 u.
H. G. Oostlnga Zangdienst. Geref. Kerk
Hoogenkamp, 17 u
Wit Bed. H. u. (10-12 Jr.). Westhill-kinderdiensten
Hofdijckschool (Hazenboslaan) 10 u.
(7-12 Jr.), Kleuterschool De Hazenwel
ds. Jos. G. Los te
6.30 u. ds. SJ. Tieir.ersma.
Rem. Geref. Gem. R. K. Karlc (zat. 7