illeke 'draagt' eklemmende film WEEKJE WEG MET GLENDA JACKSON'.. s'urks Fruit smaakt Duitse critici matig Curacao zag 5Frank en Evahet eerst. Indrukwekkende liefde ank en Eva' in première Films in de Filmweek naast hoofdprogramma TRADITIONEEL VECHTWERK [JDAG 24 AUGUSTUS 1973 JflLLEMSTAD Curacao heeft ian't eind vain de vorige week wereldpremiere mogen bele- van de film „Frank en Eva", H geruchtmakende werkstuk in Wim Verstappen en Pirn de Parra. Een premiere zonder nig feestelijk vertoon, in een - Nederlandse maatstaven - rderangstheater, waar de Jeugd m Willemstad ieder weekeinde jdens de nachtvoorstelling te- >cht kan voor een wekelijkse por- i sex of cowboygeweld. Curacao had deze wereldpre- liere te danken aan het feit dat it duo Verstappen-De la Parra i de afgelopen weken op de Ne- •rlandse Antillen vertoefde in stand met opnamen voor hun euwe film „Dakota". Zij had- i een kopie van "Frank en i" bij zich, en toen deze rol- nt in eerste instantie werd af- Burd voor vertoning in Neder- ad, kreeg Curacao de primeur. Antilliaanse filmkeuring ;te geen enkel bezwaar. en wonderlijke premiere irden, zonder officiële gasten, de la Parra was reeds naar Ierland vertrokken, en dat Wim Verstappen de voorstelling kon bijwonen, was slechts te dan ken aan een griepaanval van de gezagvoerder van zijn Dakota, waardoor hij zijn terugreis enke le dagen moest uitstellen. De ma ker van de film moest even hard duwen en dringen om het Roxy- theater binnen te komen, als zijn klanten dat moesten, die voor een groot deel al langer dan een uur stonden te wachten. Een pakkende advertentie in de lokale dagbladen had voor een massale toeloop gezorgd: „We reldpremiere van Frank en Eva. Zijn leven was niets anders dan sex, maar zij wilde iets meer hebben dan sex. Een man en een vrouw die niet zonder elkaar kon den, en toch niet goed met elkaar konden opschieten". Een zeer be knopte, maar vrij waarheidsge trouwe omschrijving van een film, die een weergave bleek van een hedendaags Nederlands bin nenhuistafereeltje, zoals dat uit de kleine annonces van Vrij Ne derland naar voren komt. In de bioscopen op Curacao zit geen publiek, maar een leger supporters, die de spelers luid keels aanmoedigen of die hun woede kenbaar maken indien het uitkleden niet naar wens ver loopt. Opmerkelijk was, dat de plastische opmerkingen deze keer niet in het Papiamento, maar in het Nederlands naar heo doek werden geslingerd. Telkens wanneer c Frank (Hugo Metsers) zich bezighield met Eva (Willeke van Ammelrooy) of een ander, kreeg hij vanuit de zaal nuttige adviezen omtrent ae manier waarop hij dat het best kon versieren, waarbij opviel dat deze adviezen dikwijls letterlijk op het witte doek werden opge volgd. Waarom de film "Frank en Eva" in eerste instantie in Ne derland is afgekeurd, is op Cura cao niet duidelijk geworden. „Het ging niet om de sex, maar om een onconventionele begrafenis- scene in een rondvaartboot", zegt Wim Verstappen. De directeur van het Roxy-theater beweert met de hand op het hart dat c-r op Curacao niets uit de film is geknipt. Maar een begrafenis in een rondvaartboot hebben we niet gezien a Eva" -- Regie: Ia Parra Voornaamste rol- Ammelrooy, Hugo Lex Goudsmit Theater: la Parra heeft altijd gezegd, zijn nieuwste film alleen en Eva" heeft genoemd, 1] niet in aanmerking zou foor subsidie .Zelf zou Pim veel liever de Engelse titel apart together" hebben ren. "Want", zo heeft Pim aarom het gaat. e vertaal je "living apart to- 5oed in het Nederlands?", gisteren kan de Nederlandse izoeker zich ervan over- |at het verhaal van Frank derdaad draait om "sa- zonder samen te leven", et verslag van de lotge- echtpaar waarvan ank, gespeeld door Hugo Metsers) door het leven gaat onder het motto "Hoe meer (meisjes), hoe lekkerder". Om zich te wreken, en ook om haar gevoel van eigenwaar de wat pp te vijzelen, om te bewij zen dat zij niet van Frank afhanke lijk is, probeert mevrouw (Eva, ge speeld door Willeke van Ammel rooy) af en toe ook eens om buiten het echtelilk bed te avonturieren. Een huwelijk kortom, dat weinig weg heeft van het ideaalbeeld dat in veel meisjesromans wordt geschetst, een echtpaar dat de nachten soms sa men doorbrengt, zonder werkelijk samen door het leven te gaan. Het sterkste punt in de hele film is de manier waarop De la Parra de ze figuren overbrengt. Van Frank heeft hij een moderne schavuit ge maakt. bepaald niet onsympathiek, maar behept met een steeds erger wordend egoïsme. Aan het einde van de film is van Frank niet veel meer Naast het hoofdprogramma Filmweek in Arnhem van 30 au gustus 'tot en met 5 september in het Rembramdttheater worden in een aantal andere Arnhemse bios- ■;c copen bal van nieuwe films ver- i toond. Zo brengt Rembrandt Luxe .Han nibal" van Xavier Koller, „Sola ris" van Andrei Tarkovsky, „Get back" van Donlad Shebib, „Dis tant Thunder" van Satyajit Ray (bekroond in Berlijn). „Jag heter stelios" van J. Bergenstrahle, „Willow Spring" van Werner Schroeter, „Le Blues entre les Deuts" van Robert Manthoulis, „August and July" van M. Marko- witz en „Rode Psalm" van Miklós Jancso. In het Luxor Theater ko men „Les Zozos" van Pascal Thomas, „Charley Varrick" van Don Siegel, „Visions" van Form an. Penal, Schlesimger en anderen, „Tenderness" van Jorn DDomier, „The Posession of Joe Delanev" van Vilgot Sjöman. In het Saskia Theater worden „Harlis" van Ro bert van Ackeren, „A Swedish Lo- vestory" van Roy Anderson, „Smutsiga Fingrar" van Anne Mattson en Harold and Maude" van Hal Ashby vertoond. In dat zelfde theater komen de zes laat ste films van Jean-Pierre Melville op het scherm. In het cultureel centrum De Coehoom worden zes tien films van Johan van der Keuken geprojecteerd. In het Gemeentemuseum van Arnhem wordt een tentoonstelling gewijd aan het werk van Asta Nielsen en worden haar twaalf belangrijke films tussen 1910 en 1923 vertoond alsmede een docu mentaire over haar uit 1968 De filmweek wordt geopend met de thriller Sleuth' 'van de 74-ja- rige Joseph L. Mankiewicz, die persoonlijk aanwezig zal zijn. Glenda Jackson Nachtfilms stalen vingers" in Luxor. Wel voor mensen die niet al te zwakke zenu wen hebben, want de spanning is af en toe wat je noemt bloedstollend. Haagse bioscopen Titel: A touch of Class (Een slip pertje van allure). In de hoofdrollen: George Segal en Glenda Jackson. Regie: Mei vin Frank. Een paar toevallige ontmoetingen, een regenbui en maar één taxi zijn de oorzaak van een heleboel plezier en minstens evenveel narigheid. Zij, Vicki, is een gescheiden vrouw en wil wel eens wat. Hij is een ge trouwd man en dat zegt genoeg. Vicki zegt pijnlijk eerlijk waar het wat haar betreft op staat: ze wil een „vluggertje". Na een „tea for two" in een klein hotelletje spreken ze af een weekend samen te gaan. Op de avond van vertrek komt zijn vrouw terug van weggeweest. Dan be gint het erop te lijken dat er iets mis gaat. Zij wil mee om hem, maar wil de kinderen niet achterlaten, en de schoonouders kunnen dan ook niet gepasseerd worden. Hij wordt wat zenuwachtig, maar gelukkig komt al les in orde. Vicki en haar „slippertje" ontmoe ten elkaar op het vliegveld, maar ook daar loopt het helemaal fout. Een zakenvriend van hem spreekt hem aan, en het blijkt dat ook deze naar Spanje gaat. Vicki baalt nu goed, want in het vliegtuig zitten de twee vrienden naast elkaar, terwijl nou Ja. De romantiek wordt keer op keer stukgeschoten, en dan krijgt hij ook nog, de eerste keer samen in het le dikant, stuipjes in zijn rug. De vol gende dag krijgen ze een knetterende ruzie, lopen tegelijk wèg, moeten wachten op een volgend vliegtuig en gaan dan voor de nacht toch maar terug naar hun „suite". Daar barst het geweld los, de hotelbaas vangt de klappenEn alles komt weer Als ze terug komen uit Spanje wordt er een flatje gehuurd, mooi gemaakt en hjj rent van zijn werk heen en weer tussen zijn eigen vrouw en Vicki. De afloop vertel ik niet, maar wel dat het helemaal niet zo'n lachfilm is als aangekondigd wordt. Best wel een beetje triest, dus ELISABETH TOLENAAR Camera De zeer knappe film van Kenm Russel over lesbische vrouwen, "Women in love", draait ■in het thea/ter aan de Hoge woerd, dat er een goede gewoonte van maakt om interessante produkten voor de vrijdag- en zaterdagnacht aan te AP0",0.: iTM,,!? "Jïfc trekken. Deze "Women in love" is be- 4 45 'uur paald van harte aanbevolen. Asta: „The great walz," a.l. dag. 2.00, 7*^* Tprafe bed- B1J8i?; ISidj Caroline Lamb." 14 jr. den heet de film die de Rex op vrij- dag. 2.00, 7.00. 9.30 uur; zo. ook 4.15 dag- en zaterdagnacht presenteert. uur Een titel die weinig te raden over- 1 iaat over de inhoud: veel lieftallige Cineac: „50 jaar Disney tekenfilms." schonen die veelal weinig of niets om aJ- 1115,v1/30* 3-4®, uur z?' a H f Lvi i 4-i vanaf 11.15 uur. „Het zwaard van de het lijf blijken te hebben. o-ale Tijger." 18 jr. dag. 7.30, 9 30 uur Corso: „Turks Fruit," 18 jr. dp.g. 2.15, 7.00, 9.30 uur; zo. 1.45. 4.15, 7.00, 9.30 Kindermatinee Du Midi: „De Peetvader," 14 jr. dag. 8.15 uur: „Pinocchlo," a.l. zo. 12.45, 3.00 uur Euro-Cinema: „Die knotsgekke kerels Camera Het fameuze duo Stan in hun vliegende kratten." a.l. zat. Laurel en Olivier Hardy treedt de- ^^2 00°8 oouw*0 UUr' overlge da" ze week weer eens op in het jeugd- Flora: ,',Se'x en die andere vrouw." 18 programma van Camera. Succes na- Jr. dag. 2.00. 7.00, 9.15 uur; zo. ook tuurlijk bij voorbaat verzekerd. De .Johnny got his gun." 14 jr. dikke en de dunne blijken door de dag. 3.00. 7.00. 9!30 uur. jaren heen weinig van him aantrek- Metropole-T^ischlnskl„Spartacus." 14 kingskracht te hebben verloren. Odwn ^'„Dolle liefdesavonturen ven Rex Pippi Langkous, nog altijd drie Mjothekersdochters." 18 Jr. dag. een groot idool van de allerjongsten, 9 is*'uur' 915 UUr' Z°" 1'45, 4'15' 6-45 houdt het nog een weekje vol in de oiympla: ,',Ace high," 14 jr.d ag. 2.00, Rex, en in Taka Tukaland. Ze heeft 8.00 uur te maken met dol<M«d* rovers en 30 W» ^TuurTat' ander tuig. Natuurlijk laat het en zo. 1.30, 4.00/7.60. 9.3Ó uur eigenwijze wicht met d stijve vlech- Rex: .••D® vr®eïïde,1ins zonder naam." ten zich niet kisten. 9dJ§' liurn! Studio de Luxe: „Amen, broeder amen" 14 jr. dag. 2.15. 7.15, 9.30 uur; zo. T 1-30. 4.0'/. 7.15. 9.30 uur 1 erilg lil Studio 2000: „The chase," 18 Jr. dag. j 8.00 uur Leiden De Uitkijk: „The concert for Bangla- desh." a.l. 2.30, 7.15 uur „Joe Cocker," a.l. dag. 9.45 uur Camera Het theater aan de Hogewoerd heeft één van de meest gewaardeerde films van de oude meester Hitchcock teruggehaald. Nadere toelichting is vrijwel overbo dig. Een knappe film, mede dankzij het spel van Janet Leigh, Anthony Perkins en Vera Miles. Goede films in andere steden Blijv ADVERTENTIE ndbureau luba «t enorme spoed ers, aanpakkers, meehelpers en doordouwers m, weken en langer, netto weekloon. Pik de mooiste baantjes eruit. ndbureau luba TEL. 01710-40341 over dan een groot kind, dat geen enkele zelfstandigheid verstomt en dat ook sexueel niet verder komt dan het bevredigen van zijn eigen verlangens. Hugo Metsers speelt de ze rol niet onverdienstelijk. Hij wordt echter volledig in de schaduw gesteld door Willeke van Ammelrooy (foto), de enige Neder landse filmactrive van werkelijke allure. Zij maakt van Eva precies wat De la Parra ervan verwacht moet hebben: een vrouw die werke lijk van haar man houdt, die hem veel wil vergeven, die de hele zaak op een gegeven moment de spuiga ten vindt uitlopen, weggaat, maar toch weer terugkomt omdat ze eigenlijk niet zonder Frank kan, die begrijpt dat hij iemand nodig heeft die hem leidt, maar die niet in staat is die leiding voldoende te geven. Dat "Frank en Eva" een beklem mende film is geworden, is voor een groot deel te danken aan het feit dat zij precies heeft begrepen wat De la Parra wilde. De la Parra maakte rond haar een situatie van moreel verval - het meest duidelijk tot uiting komend in de beruchte "lijkscène, waarin een soort orgie plaatsvindt rond een lijk - en zij reageert zoals deze vrouw in deze omstandigheden zou doen. Een film die wellicht weerstanden oproept, die lang niet altijd "fijn" is om naar te kijken, maar die wel boeiend is zoals nog zelden een Nederlandse film is ge weest. BERT VAN DOMMELEN Titel"De onoerwimielijke Theater: Rex. "De onoverwinnelijke zeven" is een film volgens een beproefde oude Italiaanse traditie. Dat wil zeggen: een ontstellend aantal figuranten, in gezet in massale vechtpartijen. Een fatsoenlijk doortimmerd verhaal, bij voorkeur plaatsgrijpend in de klas sieke oudheid. In "De onoverwinnelijke zeven" is het Griekenland van ongeveer 400 voor Christus gekozen. In Sparta heerst een terreur, die vandaag-de- dag het linkse deel van ons volk tot razernij zou brengen. In die dagen ging dat allemaal volgens deze film wat minder pacifistisch toe. In plaats van spandoeken grepen de te genstanders van het systeem naar de wapens, om de gehate onderdruk ker eens krachtig op zijn lage num mer te zetten. Dat doen ook twee broers, afkomstig uit een rebels dorp, dat op een gegeven moment toch moet buigen voor de huurlingen van de vorst. Terzijde gestaan door een aantal ex-boeven weten de broers echter een bloedig einde te maken aan de heerschappij van de verachtelijke vorst. Niet alleen scherp geslepen staal, maar ook scherpzinnigheid wordt in de strijd geworpen. Een film, nogmaals, volgens de traditie. Het dertien-in-een-dozijn- werk, niet bijzonder goed, maar ze ker ook niet by zonder slecht. Eén echt groot bezwaar: de copie J L -J dat het wCTkeiylTstoInrt ver deze goh. Het pubUe* bli*t de Luxor Het keiharde vechtwerk uit China en Japan overspoelt ons land op het ogenblik. „Tien stalen de produkten uit vechttechnieken BERT VAN DOMMELEN s'reerd worden getuige ook het Last Tango in Paris (Bertolucci) Camera, Prinsestraat. Den Haag. Nöggerath, Reg. Breestraat, Am- dam. Thalia Kruiskade Rotterdam. Mash (Alman)Hallen, Jan v. Ga lenstraat Amsterdam. H Conformista (Bertolucci): Stu dio, K. Roe tersstraat Amsterdam. Klute (Pakula)Victoria, Sloter- kade Amsterdam. Canterbury Tales (Pasolini)Pas sage, Schiedam. Heat (Morrisey): 't Venster, Gou- vernesbraat Rotterdam. Truffaud is ontroerend Titel: Les deux Anglaise; regie: Francoise Truffand voornaamste rollen: Jena-Pierre Loeaud, Kika Markham, Stacy Tenüeter. Theater: Studio. "Les deux Anglaise" is een be klemend goede film van Truf faud. 't Is de poëtische geschiedenis van twee Engelse zusjes, die allebei gedurende ruim twintig jaar de zelfde man liefhebben Dat is Clau de (Jean-Pierre Loeaud). die door de meisjes "het continent" wordt ge noemd. Hjj ontmoet in Parijs het oudste zusje, wordt uitgenodigd om in Engeland zijn vakantie door te brengen en wordt verliefd op het andere zusje, dat er niets voor schijnt te voelen. Dit meisje heeft een oogkwaal en is een beetje (veel) gefrustreerd. Anne Ode oudste) komt weer naar Parijs en wordt tot op haar oren verliefd op Claude en hij wordt haar Niet alleen hij, ze heeft er nog twee. een vriend van Calude en een alpinist, die haar later tbc zal laten oplopen. Muriel (het andere zusje) leeft intussen nog in Engeland, maar be sluit plotseling over te komen en de ontmoeting tussen haar en Claude is warrig. Ze omhelst hem plotseling en hij weet niet wat hij moet zeg gen. Laat staan doen. Wanneer Anne weer terugkeert naar Engeland, krijgt Claude een pakketje van Muriel: haar dagboek met een zogenaamde "begeleidend schrijven". Ze laat haar angst voor liefde duidelijk zien, als ze (in beeld) vertelt van een nare ervaring met een vriendinnetje toen ze pas acht jaar oud was. En dat ze, ondanks haar afkeer, regelmatig mastur beerde en het verkrampt probeerde te omzeilen door te bidden. Muriel komt voorgoed naar het vasteland (le continent) en gaat op weg naar Brussel via Parijs. Daar is ze een dag samen met Claude. Hij kan niet anders dan met haar naar bed gaan. Het verhaal, dat ze hem eerder reeds schreef en de volkomen liefde die beiden in Parijs ondergaan is ontroerend. De twee prachtigste passages uit de film. Claudes vriend (Diurka en min naar van Anne) gaat naar Engeland om de inmiddels doodzieke Anne op te zoeken. Spoedig erna zal ze ster- Muriel tenslotte trouwt in Brus sel. Claude leeft een leventje van weinig uitschieters. Hij heeft veel vriendinnen en veel geld. Als hij vijftien Jaar later in een park rond wandelt en Engels hoort praten door kostschoolmeisjes, kijkt hij rond om te zien of er niet één bij is. dat in de verste verte op Muriel lijkt. Hij verdwijnt met hen door de grote poort naar buiten. Alleen. Deze film moet aanspreken. PAUL WOLFSWINKEL. r o „Turkische Früchte 'ker, die zelfs De laatste Parijs mijlenver voor- I zo omschrijft het dag- hmburger Morgenpost de urks Fruit", die sinds kort bioschopen van een aan- te stduitse steden te zien is lf kreterige uitspraak van inburger blad dan als blijk "eciatie mag worden opge- is het toch één van de waarderende woorden die tosenten voor deze film kunnen vinden. iM Jam Wolkers' bestseller, die peet stond voor het filmverhaal vain regisseur Paul Verhoeven, is in de bondsrepubliek onbekend. Vandaar dat de wat hitsig uitgevallen voor- publiciteit, die in Nederland de verfilming inleidde, in Duitsland totaal heeft ontbroken. Onbelast en onbevooroordeeld wijden de critici aan „Turkische Früchte" aandacht en dat op een ogenblik dat net de laatste tango haar ge ruchtmakende spoor door de Duit se kinohuizen had getrokken. Bovendien leidt de Westduitse filmverhuurpraktijk ertoe, dat een kennelijk gretig publiek een over daad aan onverhulde sexfilms krijgt voorgeschoteld. Dat heeft tot gevolg dat „Turks Fruit" zon der haar literaire achtergrond worden behandeld als „één temid den van vele". Zogenaamd intelligent Die Welt schrijft: „De Jonge Ne derlandse regisseur Paul Verhoe ven heeft gemeend dit rauwe re cept men neme schokeffecten en grollige scherts, gags en geni taliën de zogenaamde intelli gente sexfilm af te leveren". Het blad voegt er aan toe, dat bijzon der lawaaiierige public relations de kijker „een slag in het gezicht van de spitsburger" hadden be loofd. „Hier en daar", aldus Die Welt, „gelooft men nog dat de film zijn plompe pseudo-realisme zal over winnen", maar het komt er vol gens de recensent op neer. dat onder hetmom van werkelijkheid obsceniteiten en walging worden opgestapeld, verbeten en onver moeibaar. „De verfilmde openba ring wordt tot een bloedarmoedige frase." De Frankfurter Rundschau spreekt van „een soort lovestory met porno-toe voegsels". In zijn vermenging „van bruutheid, drui pende sentimentaliteit, pseudo kri tisch gedoe en afkeer van de we reld is de film een bijna onverteer bare vruchtensalade". Van de gang. bare pornofilms onderscheidt Turks Fruit zich door de gemeeltelijk smaakvolle fotografie en de op rechte ambitie een echt verhaal te vertellen. Vergetelheid De Genral Anzeiger (Bonn, Düs- seldorf) zegt dat het hier niet om fruit maar om afval gaat. „Leen- tje buur spelend bij „De laatste tango", "The Getaway" en "Love Story", werd een füm gemaakt, die ondanks voortijdige lof en op dringerige sex-taferelen spoedig in de vergetelheid zal raken". Voor de gags k la Clockwork Orange van de mannelijke held vindt het blad nog wel waardering voor het gebrek aan oorspronkelijkheid echter niet. Het weekblad Welt am Sonntag tenslotte noemt „Turks Fruit" „bitter-zoet en zeker niet naar Ie ders smaak. Veel sex, veel senti mentaliteit en een fikse portie bruutheid zijn de bestanddelen van deze provocerende love-story naar de roman van Jan Wolkers".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 11