lobert Bolt: lang p succes gewacht Rijk in tram-achtervolging Knuisten en knap geweld verspel van huisvrouwen NWB samen met vijf "rzeker i ngsbedrijven heTkarpettenhuis iG 17 AUGUSTUS 1973 PAGINA 13 jberfc Bolt is een auteur, die jjaar een talent heeft voor liddellijk succes. Twee van zijn filmscripts werden» tot dusver- gelauwerd met een Academy ird, zij"- toneelstukken zijn hele wereld gespeeld. In- heeft hij heel acceptabel eerste filmregie gedaan met vrouw Sarah Miles in de tfroLAlles komt hem moeite- aanwaaien. aen wat dieper in zijn loop- graaft leert men dat hij zijn ge renommée moeizaam heeft a veroveren. Hij ging niet jjven vanuit een felle ambi- maar uit pure noodzakelijk- Bolt gaf les in een dorps- en de hoofdonderwijzeres hem een lekenspel te schrij- Hij sloeg het Lucas-evangelie begon. Ter explicatie zegt Als je wat jongens en meisjes een gordijn hebt staan, die fantatische woorden zeggen, je eenvoudig niet misgaan, je ,een hit. Nadat ik zes regels geschreven wist ik dat dit het wat ik wilde". öemin moest hij nog een har- erschool doormaken. Ongeveer aar schreef hij als onderwij- avonds nadat hij het werk zijn leerlingen had gecorri- 1 zijn eerste stukken. Vijf stukken worden zonder om- teruggestuurd en Bolt bleef i overeind door wat gelegen- sradiowerk. BBC Toen hij op een avond thuis kwam waren licht en telefoon afge sloten. De stapel onbetaalde reke ningen kon hij nauwelijks lezen. Maar er was ook een briefje van de BBC bij, dat de uitzending van één van zijn stukken als luister spel in het vooruitzicht stelde. Dat redde hem van totale wanhoop. Het keerpunt kwam met het to- neelscucces van „Flowering Cher ry" in 1957. Met 435 voorstellingen werd hij een man om rekening mee te houden in de theaterwe reld. Het toneelsucces leidde on vermijdelijk ook tot uitnodigingen voor de film. Zo werd hij door David Lean en producer Sam Spiegel gevraagd om een bestaand soript van „Lawrence of Arabia" wat bij te vijlen. Een verbintenis van zes weken groeide uit tot veertien maanden en was toen een totaal nieuw script van Bolt. Daarng. werd hij door Lean ge vraagd voor een filmversie van Pasternacks "Dokter Zjivago", een bijna ontmoedigende taak want wat naast de epische grootsheid van het werk van de Nobelprijs winnaar ligt er een natuurgevoe ligheid en betrokkenheid voor het menselijk lot in besloten. Hoe vat men zo'n werk aan? „In de eerste plaats", zegt Bolt, „moet je de waarde van een boek diep kunnen onderkennen. Als je je dat tot in details hebt eigen gemaakt, moet je het terzijde leg gen, want het maken van een dramatisering van het gegeven houdt onder meer in dat niet meer dan een zestiende van de oorspronkelijke lengte overbleef. Zo'n ingrijpende samenvatting kan totaal vervormend werken. „De film betekent niet het boek vertaald door het bioscoopscherm". „Je moet dus de moed zeg maar de arrogantie hebben om zelf scheppend en creatief aan het werk te gaan. Onvermijdelijk gaat in dat proces veel verloren. In dit geval leek de held van kleiner al lure geworden: in het bijzonder zijn dichterschap, hoewel daar soms wel naar werd verwezen, leek minder en wezenlijk van zijn bestaan uiit te maken. Maar Bolt slaagde er toch wel in de ba lans tussen de karakters en hun achtergrond, tussen Zjivago en Lara enerzijds en de maalstroom van de Russisch© revolutie, te ver wezenlijken. Rattigan Een schrijver als Robert Bolt heeft sterke overeenkomst met Terence Rattigan. Beiden zijn be-, giftigd met een natuurlijk vorm gevoel en beiden passen de ge schiedenis toe als een commentaar op het heden. Rattigan in zijn stukken over Nelson en Alexander de Grote, Bolt het meest opval lend in „A man for all seasons". Dit laatste stuk bewees hoe een toneelwerk zijn werking kan ver sterken in de film. Bolt klaagde, bijvoorbeeld eens, dat het toneel publiek het moest doen zonder de beelden van de zee. Fred Zinne- mans filmversie riep die waterige achtergrond voortdurend op. Paul Scofiels studie van een figuur met een ijzeren eerlijkheid kwam in olose-up beter door dan in de to talen van het toneel. Voor Lean maakte Bolt ook nog de script van „Ryan's dochter", een liefdesgeschiedenis in Ierland, die op de langere baan zijn drie jaar werk gaat terug betalen. Tenslotte heeft Bolt dan het script geschreven voor „Lady Ca roline Lamb", die hij zelf regis seerde als tekening van een be ruchte Regency-aristocrate. Waar om zou een scenario-schrijver zdch de ongemakken van een regisseur op de hals halen. „De regisseur is in het filmen de belangrijkste scheppende factor" zegt Bolt. „Hij kan het werk van de schrijver volkomen binnenste buiten keren. Het werk van de schrijver is voor hem niet meer dan ruw materiaal Ik heb wel 1 niet de illusie dat ik even goed kan regisseren als Lean of Zinne- man. Maar wat ik wel beter dan dan ieder ander is mijn eigen script regisseren op mijn eigen manier". En dat gebeurt dan ten slotte dankzij een hoofdonderwij zer uit Devon. sden ERA Het theater aan de oerd heeft, evenals Lido, een W-film opgediept: „Casino Ro- Niet de allerbeste. Ondanks David Naven en Ursula de voornaamste rollen milleai. De „enige echte" Ja- |j|ond, Seaai Connery, ontbreekt, cider heeft de waarachtige pmoiing hier duidelijk ver- Zoals de suikerspinnen de kermis, zo hoort Louis zo langzamerhand bij de akantie. Zijn film "Samen uit thuis" is een regelrecht va- klassieker. Een hele oude, niettemin wel één van de bete van het kleine driftige Fran- kentrekkertje. Hij wordt ter- lestaan door de zeer knappe iels allang overleden Bourvil Engelsman met de spleet ijn voortanden "Terry Tho- Het is natuurlijk een kwes- smaak, maar naar mijn idee idfinger" de best uit de verf en 007-film die er gemaakt is. rsten (Dr. No, Veel liefs uit u) vertoonden soms wat kin- :ages, waren technisch af als bij een goede spionage- et geval hoort te zijn. De late ien echter zo doordrenkt van technische snufjes dat de ge- irdigheid er onder leed. De werden daar halve, soms tijd een groot idool van de allerjong- hele robots. Lr "Goldfinger" is naar Haavse sten, houdit het nog een weekje vol in mijn idee de gulden middenweg ge- de Rex, en in Taka Tukaland. Ze vonden. bioscopen heeft te maken met doldrieste rovers Voor de derde week. - en ander tuig. Natuurlijk laat het TRIANON - Drie dochters van ApoUo; ,.VenUB bonr, 18 dag. «J™©SjSLï* een eerzame apotheker worden com- 12.15, 2.30, 7.00, 9.15 uur; zat. en zo. *UV11 11100 pleet wild van een liefdespil, die °°k At5 uur,„ f Asta: „The case', 18 jr.. dag. 2.30, 7.00. CAMERA Het rliPTPrvlM/Mn hi^Hf eigenlijk speciaal voor de ouuste 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.00. 9.30 uur ,7^., rtec a^renieyen Dieat is uitgevonden. Zij is namelijk nog Bijou: „Lady Caroline Lamb", 14 jr.. voor tekenfilms een oneindig aantal maagd, en dat zint haar zusters be- da*- 2-00- 10°- 9 30 uur= °°k- 415 De muizen behoren tot de paald niet, want zolang de oudste nog camera: „Last tango in Paris", 18 jr., fiavopite,ten, en onder hen nemen Tom thuis is, mogen de anderen van pa dag. 2.00, 8.15 uur. 011 Jerry eeai vooraanstaande plaats niet trouwen. Dolle toestanden als de Ci9.i5C^A05JT30D3A5yÏSS 'ioa\anlf Camera laat hen deze week nieu" jongste dochters hun zusje op listige 11.15 uur.' we, geestige en spannende avonturen wijze met mannen in de onechtelijke 7,00, 9.30 uur: „Cosa Nos- beleven, waarin vocural hele jonge sponde willen manoeuvreren. Alles CoS,:' .Turks fruit". 18 jr.. dag. 2.15. J^deren een hoop plezier zullen heb- loopt in deze wel aardige sex-kome- 7.00, 9 30 uur; zo. 1.45. 4.15, 7.00. 9.30 D€,n- die goed af. Voor de tweede week in DuUjjW1. mD(! peetvad„-. 14 jr.. dag. Trianon. 8.15 uur. Kindermatinee: „Pinocchlo a.l„ do. en vrij. 2.00 uur; zo. 12.45, - Euro-Cinema: „Die knotsgekke kerels Nachtfilms r> J r-1 in hun vliegende kratten", a.l. dag. Lioede Illms lil 2.00, 8.00 uur; zat. zo. en woe. 4.00, andere steden Flora: „Meisjes met extra inkomen", CAMERA De zeer knappe film 18, Jr."„dag: _2,00, 7-00, 9,15 uur; zo- van Kenn Russel over lesbische vrou- ook 4.30 uur. TT, T .co, d.dto Kriterion: „Heat". 18 jr.. dag. 3.00. 7.00. wen, „Women in love", draait m het LAST TANGO IN PARIS (Bertoluc- 9.3o uur. theater a-ajn de Hogewooixi adt er een ci) Camera, Prtnsestraat Den Haag Metropole-T^chinski:„Spartacus", 14 goBde gewooote mmkt Nöggerath, Reg. Breestraat A dam. 0c(eB11. 'xhe bridge over the river essaolte produkten voor de vrhdag- Thalia, Kruiskade R'dam; Kwal". 14 lr„ dog. 2.00, 8.00 uur. en zaterdagnacht aan te trekken HEAT (Morrisey)Kriterion. West- Olympia^ Buck preacher", Dra„ „Womeo loV(... 13 einde Den Haag; Calypso, naast passage: „Een slippertje met allure", vaal hainte aanbevolen. Rynhofcel R'dam: 14 jr., dag. 2.30, 7.0Ö. 9.30 uur; zat. A CLOCKWORK ORANGE <KU- Ren AOOJ.oa». 30umREX buck). De Uitkijk, Congresgebouw jr dag g30t 11.30, 1.30, 3.30, 5.30, <je wachjtvoorstjellingen vain de Rex. Ï^SHUUtman)- Hallen Jan v Ga- studto dfl.™: Amen. br^eTinen', "De Noormannen komen", ean niet MASH (Altman). Hallen, Jan v. ua 14 dag 215 716 g 30 Ulir> grootse of bijzondere, maar wel span- lenstraat A dam1.30, 4.00. 7.15. 9.30 uur. arende film in de traditie van de LE CHARME DISCRET DE LA ^udiO^ÖO: times roll de 9loried^ert BOURGEOISIE (Bunuel)Studio K. De uitkijk: ,,a'clockwork orange", 18 vaai Cecil B. DeMille. Roeterststaraat A'dam: jr., dag. 2.00, 8.00 uur. KLUTE (Pakula)Victoria, Sloter- 1 kade A'dam; il conformista (Bertolucci)*t Kindermatinee Venster, Gouvernestraat r'dam; THE GREAT DICTATOR (Chaplin) Lijnbaantheater R'dam. REX Pippi Langkous, nog al- Herkerit u het slordige zwarte haar, en het dramatische gebaar? Dat kan niet anders zijn dan een tweede Piaf, nietwaar. En inderdaad, het gaat hier om een "tweede Piaf". Het is Brigitte Ariel (19). een onbekende Parisienne die de hoofdrol speelt in de film over het leven van de grote Franse chansonnière, tijdens één van de eerste draaidagen van de film. TIEN' STALEN VINGERS - Hoofd rollen: Wang Yu, Chang Chin-chin, Kan Kai en Lun Fei. Regie: Kien Lun. Theater: Luxor. Wie heeft er een vooroordeel te gen Chinezen of Japanners? Ik niet, wanneer ze 'tenminste achter een for nuis blijven staan.... Wie echter deze film gezien heeft zal wat huiverig staan tegenover een eventuele invasie. De Chinezen ko men... Nou, wat mij betreft mogen ze wegblijven. Hoewel ze misschien niet allemaal zo zijn als de hoofd persoon van deze film, TaiYang Ma, een jonge Chinees die in Japan zoekt naar de drie moordenaars van zijn familieleden. Verscheurd door een bijna onmogelijke haat, velt hij alles wat Japans is of hem in de weg staat tot zijn enige doel: wraak. Met behulp van Tiai Tzu, een Chinees weesmeisje dat als zakkenrolster door het leven gaat, komt hij achter de identiteit van de drie. De talrijke gevechten, met een verbetenheid en souplesse dat je er koud van wordt, komt hij zonder slag of stoot door. Tenminste Keer op keer weet hij zijn belagers - die met tientallen tegelijk, de één nog bloeddorstiger dan de ander op hem afstormen - onschadelijk te ma ken. Dan speelt er zich een kleine romance af tussen Tai Yang Ma en de jonge zakkenrolster. Wanneer hij een keer verraderlijk wordt over vallen, werpt zij zich voor hem, vangt de aansuizende pijl met haar lichaam op en sterft de dood. die hem was toebedacht. En daar verschijnt de moorde naar. Deze Ying Mu, eigenaar van een vechtschool, is een gevreesde en meedogenloze vechter. Er volgt een verschrikkelijke strijd. Springend in en over treinen, beu kend, razendsnel en bovenal volko men bezeten, proberen zij' elkander de ribben te forceren, de beenderen te kraken en raken zij elkaar waar het maar kan. Na ongeveer een kwartier (film) moet er toch één winnen, en 't lukt Tai Yang Ma om de gruwelijke Ying Mu met een rots blok de schedel te beschadigen. De robuuste vechtleraar weet zich nog vijf lange minuten vast op de been te houden. Ten leste stort hij door een laatste krachtsinspanning van Tai Yang Ma met een diepe dreun in het ravijn. De overwinnaar bekijkt de bloed sporen op zijn handen, buigt zich over het rivierwater om zioh te was sen en wandelt huiswaarts, op gefrist en monter, bevrijd van zijn wraakgevoelens. ELISABETH TOLENAAR. ADVERTENTIE GROTE NAJAARSOPRUIMING zaterdag 18 en zondag 19 augustus Wegens een interne reorganisatie ruimen wij een grote party ZEILBOTEN op tegen uiterst lage prijzen. OPTIMIST 2,31x1,14 van f 1.032,— voor f 790,— MUSARD ZEILVOLGBOOTJE van f2262.— voor f 1395,— ZEF JEUGDBOOTJE van f2390,— voor f 1950.— KAJUITZEILBOOTJE 4 m. 2 sl.plf 2810,— SHERIFF KAJUITZEILJACHT 6.22x2,3 voor f 10500.— en vele andere, dit weekend bij: HAARSMA WATERSPORT B.V., Padoxlaan 22 - Warmond Telefoon 017112464 komt het als fege?n Schieten de mannen willen de vrouwen wat teveel ie, of zijn er dieper lig- oorzaken aan te wijzen, zoals Dinerende rol die veel man- het huwelijk vervullen, en vrouw naar buitenechtelijke sdoet grijpen? Dit probleem staat centraal in de film "Vrouwen die het zo nauw niet nemen". Een overigeais wel wat over dreven titel. De meeste vrouwen die in deze rolprent opdraven zyn hele maal niet zo vreselyk losbollig. Zy komen pas in in een ander bed te recht dan dat, dat zij élke dag trouw opmaken, als meneer hun echtge noot zijn taak schromelijk verwaar loost. of als hij zoveel sexueel ent housiasme vertoont, dat hun vrou- HAAG De vijf grote Ne- ke verzekeringsbedrijven zijn aan de verzekering van per o's een wat zij noemen „ser- toe te voegen. Deze zal hjn binnen Nederland en be- t een onmiddellijke zorg voor tourder en/of zijn voertuig na feval .v.ivim-e zal worden door de ANWB. met wie zy ^handeling zyn om tot uitvoe- to hun plan te komen. W verzekeringsbedrijven zijn: AMEV, Delta-Lloyd, Ennia en tonale -Néderlanden fnWB zal na een ongeval, als 0 zo beschadigd is, dat deze aan het verkeer kan deel- ue auto naar een garage of naar keuze van de verze kerde binnen Nederland brengen. Als de bestuurder gewond mocht zyn en een ander de besturing niet kan over nemen zullen de inzittenden worden vervoerd naar het gewenste adres, eveneens binnen Nederland. De exclusiviteit van wegenwacht hulp ten behoeve van de leden van de wegenwacht zal gehandhaafd blij ven. Door de tot stand gekomen over eenkomst kan volgens de maatschap pijen al direct na een ongeval aan de verzekerde de nodige service, vooraf gaande aan de schadeafwikkeling, gegeven worden. Zodra de voorbereiding van de plannen is afgerond zullen de maat schappijen bekend maken waarneer de nieuwe verzekering zal beginnen. wen zich een "sex-machine" gaan voelen. Dat blijkt uit interviews, die een onderzoekbureau dn stelt naai de oorzaken van ontrouw bij vrou- De film volgt voornamelijk de on-, derzoekingen van een allerliefst meiske, zelf keurig en heel gelukkig gtrouwd, dat zich met geen moge lijkheid lijkt te kunnen voorstellen dat huwelijken niet volkomen ideaal kunnen zijn. Vanzelfsprekend worden de buitenechtelijke avontu ren van de vrouwen die zij in het ka der van haar onderzoek spreekt, niet via 'n dialoog op het celluloid vast gelegd, maar worden de lotgevallen aanschouwelijk gemaakt, zeer uit voerig en soms met grappige tussen shots. BERT VAN DOMMELEN. ADVERTENTIE 70 soorten kamerbreedtapijt zó van de rol leverancier van o.a; Desso, K V.T„ Veneta, Hatema, Bergoss. ook Luxaflex. gratis leggen Leiden, Herensingel 10-11-12 Telefoon 01710- 26003 Rijnsburg,Oegstgeesterweg 46a Telefoon 01718-16813 Aan een klapstuks uit de nieuwe speelfilm van Frans Weisz wordt op zeer vroege zondagochtenden, als alle Amsterdammers nog op één oor liggen, met stukjes en beetjes ge breid. Alle films overziiende is bijna aüles op achtervolgóngsgebi'ed al getoond. Paard achter paard, auto achter trein, rondvaartboot achter rond vaartboot. De regisseur denkt toch een nieuwe variatie te hebben ge vonden voor „Naakt over de schut ting" Wie er vroeg voor wil opstaan kan in deze weken Rijk de Gooyer ach ter de stuurknuppel van een ra zendsnelle tram zien met Jennifer Willems aan zijn zij. Hij heeft het er moeilijk mee, want hij dient te jagen op een geroutineerde wagen voerder, die de kille loop van een revolver in zijn nek voelt. een trucage en u is knap als dat in de film ziet. Sinds Amsterdam miljoenen in de metroschachten schept voor het openbaar vervoer is men er zuinig op zijn tramstellen. Op de foto: aktie voor de botsing, die zich in rook en vlammen gaat voltrekken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13