'Als de pers me iccepteert, dan ïoeft 't publiek ne niet meer" r(jyVa/7cfoaq... [[ïï^prQgramma\ ...en gisteren }ierre Kartner en de duurste show zonder subsidie DUITSE TV tTERDAG 11 AUGUSTUS 1973 Pierre Kartner is een weinig teleurgesteld wanneer hij de dag na de perspremière van nieuwe „Vader Abraham Show" zijn opwachting maakt in een Haags hotel-restau- De naar zijn zeggen „duurste show zonder subsidie" had wel wat meer aandacht inen krijgen, filosofeert baardige Pierre gehuld in spijkerpak. Ze beloven je allemaal te komen. Neem nou die jongens van Radio Veronica. Je jjpt toch ook mee dat schip hoog te houdenmaar je ziet geen mens. Ze zullen het laatste moment wel een reden hebben gehad om niet te komen. Om over de pers ear te zwijgenZe sturen of een Alice Cooper-fan op je af of zwijgen je laatste vindt hij duidelijk ner is de liedjesschrijver, de compo erg. Bij de pers voelt hij nist." bepaald «iet gearriveerd. „En Waarom dan die vermomming? is eigenlijk maar goed ook'' de 38-jarige Pierre. af verklaring: „Als de pers me ac- o eert, denk ik, dat het publiek achter die Abraham-creatie ver- zwak punt voor de liefhebber in het e: niet meer moet. Wat Je dan schuilen. Ik ben niet zo'n geweldige, programma. En of ik er veel aan •ggtis een show, glad als een aal zo'n Sammy Davis-figuur. Via zo'n verdien? Neen, ik hoop, evenals met *at listen de mensen niet". *br Yvonne Parre „Ik weet mijnn eigen plafond. Vader Abraham is sterker dn beeltenis dan avond. Een Mountiesshow kost 2.000 gewoon Pierre Kartner. Ik kan me gulden. Wij hebben geen enkel vertrouwde Abrahamfiguur accep- de eersite show, quitte te spelen". teert het publiek Je sneller". pakket hebben. Ben Cramer i) jj onze zuiderburen, waar Vader e| ham zelfs de frontpagina van sexblad haalde. Wat was het Vader Abraham, alia® Pierre Qfcer, werd voor beschuldigd van plagiaat. ,.Die vinden dan Ben Cramer of leer dat onderwerp ter sprake Ria Valk (beiden zitten in de show, 'ordt Pierre fel: „Als ik wil evenals Marty, de goede zonen, Jac- ik daar een schadevergoeding ques Herb en de Kermisklanten) mieterse mensen. Aan „Uche, Uche, Uche" mogen ze dan wel een vrese lijke hekel hebben; in de loop van de avond blijken ze toch te vallen". Dat gebeurt dan voor volzinnen, die vaak eindigen met „Hou", „Jou", „Kou", „Trouw", kinderlijk eenvou dig. Toch pretentieus? Kartner: „Ja, de pretentie zit juist eisen. De Stemra (bond ter erming voor auteurrechten) elke aantijging weerlegd. Wat je, als ik zou pikken dan n zij de eerste zijn, die rea- en". ik: laat ze maar kletsen. „Een man mag niet huilen" en Uche, Uche" waren waanzin- successen België. Ik kan in die pretentieloze tekst. Rangschik een potje breken. Dat lust die in de vorm „ordinair", zoals daar niet en probeert me op dinair in het Frans „gewoon" bete- banier via de eigen artiesten kent. Neem „Lieve opa" en „Huilen 1 n êU* n. per wf N'ftf» TVlPinlPftlllgffiifl mnat 17.1 ïm /\i\aq,Hipu spelen. Maar Vader Abraham is voor jou te laat dat eerste is de niet zó zwak. die is toch wel milieuvervuiling en „Dat huilen" is r....". een zin, waarin alles tot uitdruk- (Pierre Kartner in deze zaak king komt. Ik wou dat ik op die manier ook een liedje kon maken over een belastingformulier. Maar die zijn helaas niet zó opgesteld. zint, is dat men over Vader tam spreekt en niet over Pier- J.prtner. wat is dan het verschil? Ier: „Vader Abraham schrijft die Pierre Kartner na aan het hart die zingt. Pierre Kart- liggen? Belastingen en geld. Onderwerpen draal, toch mooi failliet Marianne Faithjull, eens de vriendin van Mick daggerzal Maandag haar come-back maken op het toneel in het stuk 'Mad Dog" in het Londense Hampstead-theater. haar succesvolle strijd tegen drugverslaving en gebroken romances, hoopt Marianne te bewijzen dat zij een volwaardige actrice is. In het toneelstuk speelt zij 'n meisje met een zenuw- instorting, dat zelfmoord wil plegen. Pierre Kartner: vertrouwde vermomming. „Het publiek accep teert je sneller". „Zeker. Ik ben geen Caransa. Van elke gulden van de show blijft 23 cent over. Alleen aan artiesten al kost de show 8.000 gulden per Maar Kartner, vier jaar geleden pluggen we de zelfde zaak: het Hollands populair". Het Hollands populair ademt naar buitenuit de sfeer. „Ik blijf je trouw en ik hou van Jou". En het repertoire draaft zoals Kartner zegt, bij tot de we reldvrede, maar achter de schermen bloeit de kinnesinne weelderig. Kartner„Vroeger bijvoorbeeld ging mijn vrouw vaak mee. Nu blijft ze liever thuis bij onze zoon (11). Die houdt het wel voor gezien. Kijk achter de schermen is het wel eens moeilijk. Wanneer de een meer ap plaus krijgt dan de ander komt dat volgens de minder gelukkige door dat de ander mooier licht had. En dan wordt alles eruit gegooid'. De artiest is nu eenmaal een gevoelig mens....". Dot publiek - Pierre Kartner schat dankzij zijn ontdekking Conry en de acht van de dertien miljoen hier in Rekels, van zolderkamertje tot een Nederland alleen al - lust nog heel wat riantere omgeving (land- is Kartner atre/im var, streds "die toverbal. die le °P ka» huis in Breda) opgeklommen, heeft tfeuwe show de laatste tiid 2ulSen"- Karta® weet te melden, toch niets te klagen. Zijn Dureco- dat behalve Jan met de pet nu ook stal is goed voor omzetten rond de de- middenstander en de wat beter acht miljoen en de elpees van Va- gesltueerde belangstelling voor zijn der Abraham en de zijnen vinden gretig aftrek bij zo'n 16 tot 20.000 Nederlanders. Kartner: „Maar die mensen, die me miljonair noemen, vergeten de belasting. Toch blijf ik Nederland trouw; daarvoor verhuis ik niet naar het buitenland". Pierre Kartner stemt VVD, omdat, naar zijn idee, dat de enige partij is, die zijn belangen met als stok paard „belastingen" nog bevredi gend zou kunnen behartigen. Pier re: „Er wordt zó vaak vergeten dat wiij creatieve mensen zijn, die elk uur van de dag bezig zijn. De be lastingen leggen Je echter het vuur na aan de schenen. Maar wie zorgt er voor geld als ik moet stoppen en wie betaalt mij mijn vijftien jaren terug, waarin ik rond moest komen Nee, Nederland moet zijn creatieve mensen niet op die manier dwingen om naar het buitenland te gaan". Wat Pierre precies in kas heeft, weet hij zelf niet. „Dat weet alleen mijn boekhouder. Hij heeft me wel te kennen gegeven dat ik als ik een kan gaan". Maar geld vindt Pierre niet, belang rijk. De show echter wel. En met hem nog meer artiesten, die hun namen graag bij Pierre in het ta bleau de la troupe zagen vermeld. Kartner, plotseling kritisch: „Neem Gerrit - „Ik ben Gerrit" - Dekzeil. Die vindt me erg mooi zingen. Hij wilde graag in de show komen. Dat zag ik helemaal niet zitten." ,.In eerste instantie vind ik hem bar slecht. Wanneer de mensen bij hem bis roepen, dan bedoelen ze sodemieter op. Hij vertelt verhalen als zou hü vier keer achter elkaar op een avond zijn hit moeten bren gen. Maar wat wil je, een ander nummer kent die man niet. Daar naast kan ik me niet voorstellen dat zo'n 100.000 man met hem weg lopen. Nee, zó erg onderschat i'k de Nederlander niet". Ook Harman van Keeken, die zich zelf tevens aanbood, hoefde voor Pierre niet. „Zo'n jongen heeft een hitje gemaakt daarmee kun je dan toch geen show vullen". Wat Vader Abraham van zijn kor nuiten eist, is geestelijke bagage. ..Zonder een hit moeten ze ook kunnen werken." vindt hij. Noemt als voorbeeld Buano de Mesquita, ook in zijn show aanwezig, die dat zonder een hit wel heeft. Hit „Je moet meer kunnen zijn dan een grote hit. Je kunt die mensen in de zaal niet beduvelen. Wat Je aan het doen bent, is een soort collectieve afspraak". Wanneer Pierre Kartner over zijn zaalpubliek spreekt, wordt hij ly risch. „Het is soms net als vroeger in de kerk. Gezinnen met kinderen, die de show (3^ uur jolijt) soms voor de tiende keer zien. Vaak zijn er ook bruidsparen, diie op een avondje Vader Abraham tracteren. Die moeten dan natuurlijk prompt op toneel komen. Dat loopt dan schitterend". Neen, Pierre Kartner Is een tevre den mens. Uit zijn mond zelfs geen slecht woord over Johnny Hoes meer, de éoncurrent. „Ook al zei Hoes laatst nog:„Och wat hoor Je nog van die Corry of die Rekels" in een interview, 11c vind Hoes een vakman. Hij was tenslotte dé pionier in het Hollands populair. Hij draait wel iets minder nu evenals Gert Timmerman. Ze hebben duidelijk moeite met de nieuwe stromingen". „Ik hoop echt dat Hoes niet altijd op mij blijft schelden. Tenslotte HILVERSUM i VARA: 18.00 Nws. 18.11 Dingen v.d. dag. 18.20 (S) Varie-bis: muzikale hoogtepunten uit het hedend. amu- sem.progr. Varie. 18.55 Met zang en dans de wereld rond: volksmuz. 19.30 (S) Groot Omroep Mannenkoor, Om- roepork. en zangsolisten: klass. ope- ramuz. 20.00 (S) Prom. Ork. en so list: amusem.muz. 20.35 (S) Bij me neer Benjamin thuis. 21.30 (S) Licht ork. met zangsolisten. 22.00 (S) Ak koord - progr. om mee in te stern en. 22.30 Nws. 22.40 (S) Trio plus: licht instrumentaal trio en solisten. 23.10 De Jaren vijftig in doorsnee - ontspannen terugblik. 23.55-24.00 HILVERSUM II TROS: 18.30 Nws. 18 41 Bekendma king v.d. prijswinnaars uit progr. V.V.V. 18.45 (S) Terug van wegge weest. 19.00 SCone, a la carte: klass. verzoekprogr. 20.00 Nws. 20.05 (S) Pianisten van thans en toen. 20.30 (S) Goed bekeken. 20.55 (S) Klass. muz. EO: 22.30 (S) Weekslui- ting. 22.50 Klankbord: act., inf. en comm. NOS: 23.00 (S) India Festival, met b.a. zang. 1.25-1.30 Nws HILVERSUM III NOS: 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet eten. NCRV: 19.00 Nws. 19.02 (S) Elpee Pop. 20.00 Nws. 20.02 After eight: Amerik. hits uit de jaren '50 en de platenkeus van 1 luisteraar. (21.00 Nws.) 22.00 Nws. 22.02 Happy Sound: gospelsongs. 22.30 (S) Jazzti- me. 22.55 Med. 23.00 Nws. 23.02 Late Date (24.00 Nws.) 0.55-1.00 Nws. ZONDAG 12 AUGUSTUS HILVERSUM I. e VARA: 8.00 Nws. 8.10 Voor stad en land. 8.17 (S) Z.O. op zondag: geva rieerd progr. (9.00 Sportmed.) 9.45 Hum. Verbond. IKOR: 10.00 Onder weg Van de hak op de tak de kerk door. 10.30 Dienst vaf Schrift en Tafel. 11.25 Wilde Ganzen. 11.30 De Open Deur. 11.50 Tien jaar eerlijk voor God. gesprek. AVRO: 12.00 <S) Muz. onthaal: bonte muz. show. 12.30 Nws. 13.10 De toestand in de wereld. 13.19 Radiojournaal. 13.30 (S) Delta- zomer: muz. en inf. 14.10 (S) Stu- dio-Sesslon: The Skymasters. NOS: 14.30 Progr. v.d. buitenlandse werkne mers. VARA: 17.00 (S) Strijkkwartet; mod. muz. 17.20 (S) Omroepork.: pu- pulalr-klass. muz. 17.55 Med. 18.00 Nws. 18.15 (S) Melodieën Express. 18.40 Frisse, gezonde humor: licht progr. 19.00 Zin en tegenzin: disc, over een actueel onderwerp. VPRO: 19.30 Nws. 19.35 Act. rubriek. 19.45 Omroepork.; mod. muz. AVRO: 20.30 (S) In de kaart gespeeld: verzoekpl. progr. 22.30 Nws. 22.40 Radiojournaal. 22.50 (S) Vanavond, laat sport: sport en muz. 23.55 Nws. HILVERSUM II KRO: 8.00 Nws. 8.10 Overweging. 8.15 (S) Badinerte: klass. muz. 9.00 Nws en waterstanden. 9.15 (S) Laudate: gewijde muz. 10.00 Eucharistieviering. 10.45 Kruispunt special. 11.00 Nws. 11.02 (S) Hoogtepunten uit het solo- conc. van de 12e intern, zomercursus voor vocalisten te Vught. 11.55 Med. 12.00 Kruispunt: mag. en achtergron- inf. over kerk en samenleving. 12.30 Nws. 12.40 Echo. 12.50 Buitenlands comm. NOS: 13.00 (S) Zondagmiddag ouverture: populair-klass. muz. 14.15 (S) Noordhollands Filh. Ork. en sol.: mod. en klass. muz. In de pauze: Adem pauze een kultureel mag. 16.15 (Si Rostrum of composers; een in tern. forum. CVK: 17.00 Kerkdienst van de Vrije Evangelische Gemeente te Nijverdljl. 18.00 Schriftnoten. IKOR: 18.30 Het Geladen Schip. 18.58 Wilde Ganzen. NOS: 19.00 Nws. 19.07 De komende week: agenda van het Ned. muz. leven. 19.30 (S) Reperto rium :Omroepork. en sol. klass. muz. 20.15 (S) Muz. uit de Barok. NCRV: 21.00 (S) Meisjeskoor met orgelbege leiding. oude settingen, lezing. 21.45 De charismatische beweging, lezing. 22.00 (S) Kerkorgelconc.klass. en mod. muz. 22.40 In gesprek met Prof. Veenhof: over kerk, politiek en ande re act zaken. 23.40 (S) Amsterdams Kamerork.: mod. en klass. muz. 23.55 HILVERSUM III AVRO: 7.00 Nws. 7.02 Lukraak: licht platenprogr. (8.00 Nws.) 9.00 Nws. 9.02 (S) Juist op zondag. 10.00 Nws. 10.02 (S) Muz. Mozaiek. VARA: 11.00 Nws. 11.02 SKlink Klaar - zonder nonsens. 12.00 Nws. 12.02 (S) Met vriendelijke groeten: verzoekpl. progr. 13.00 Nws. 13.02 (S) NAR: Ned. Ar tiesten Reue. NOS: 14.00 Nws. 14.02 Langs de lijn: sportrep. en -beschou wingen. afgewisseld door gramm. muz. (15.00. 16.00 en 17.00 Nws.) 18.00 Nws. 18.02 Joost mag niet eten. KRO: 19.00 Nws. 19.02 (S) In ant woord op uw schrijven. (22.00 Nws.) 21.00 Nws. 21.02 (S) Maatwerk. (22.00 Nws. 22.55 Med. 23.00 Nws. 23.02 (S) VARA; 7.00 Nws. 7.11 Ochtendgymn. 7.20 (S) Spitsuur A'dam; lichte gramm. muz. rep. en interviews. (7.25 Van de voorpagina). VPRO: 7.54 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.11 Dingen van de dag. 8.23 (S) Spitsuur A'dam. vervolg. 9.35 Wa terstanden. 9.40 (S) Geef me de vijf: verzoekpl. progr. 10.30 (S) Muz. voor luisteraars. (11.00 Nws.) NOS: 12.00 Den Haag deze week. VPRO: 12.15 VPRO-Maandag rechtstreeks progr. met rep., inter views, comm., ber., telef. reacties en muz. (13.00 Nws.; 13.11 Act. ru briek). AVRO: 14.45 (S) Licht en semble met zangsol. 15.10 (S) Pla- norec.klass. en seml-klas muz. 15.35 (S) Biels en Co., wekelijkse strip. 16.00 Nws. 16.03 Radiojour naal. 16.05 Poplepel: kinderen draaien platen. 16.30 (S) De Mika- doose Spelen: een kindershow. 17.40 (S) Licht combo met zangsol. 17.55 Med. HILVERSUM II NCRV: 7.00 Nws. 7.02 Het levende woord. 7.08 (S) Preludium: klass. muz. 7.30 Nws. 7.41 (S) Hier en Nu. 7.55 Progr. overzicht. 8.00 Te Deum Laudamus: gewijde muz. 8.24 Op de man af: evangelisch comm. bij de tijd. 8.30 Nws. 8.36 Gymn. v.d. huisvrouw. 8.45 ZIP: een progr. voor vrije kinderen. 9.30 (S) Hier en Nu. 9.32 Plein publiek: maan dagmorgen met mensen en muz. (10.30 Nws.) 11.15 Zilverpraat. (11.30 (S) Hier en Nu). 11.55 Med. t.v.b. land- en tuinbouw. 12.30 Nws. 12.41 (S) Hier en Nu. 12.50 Op de mini-toer. 13.00 Operafrag menten. 14.00 (S) Lichte gramm. muz. 14.30 (S) Hier en Nu. 14.32 (S) Instrumentaal trio: klass. en mod. muz. 15.00 Hervormde mid- dagdienst. 15.30 Nws. 15.33 (S) Studio 6: middagmag. (16.30 (S) Hier en Nu). 16.50 Pleisterplaats: toerisme en recreatie. 17.20 Over heidsvoorlichting: Suriname en de EEG. Samenstelling en presentatie: Link van Bruggen. 17.32 (S) Hier en Nu. HILVERSUM III KRO: 7.00 Nws. 7.02 (S) KRO-Op- Drie: discjockeyshow. (8.00. 9.00, 10.00 en 11.00 Nws.). 12.00 Nws. 12.3 (S) Van twaalf tot twee: KRO's pauzeprogr. (13.00 Nws.; 13.03 Raden maar.) TROS: 14.00 Nws. 14.03 Van twee tot drie op III. 15.00 Nws. 15.03 De Hugo van Gelderen Show. (16.00 en 17.00 Nws.). ZATERDAG 11 AUGUSTUS Duitsland 1 18.30 (K) Der schwarze Graf. tv-serie. 19.00 (K) Journ. 19.15 (K) Grammof.- platenprogr. 19.58 Progr. overz. WDR: 8.55-9.25 (K) TV-cursus. 10.30-11.00 id. 11.00-11.30 (K) Idem. 14.00-14.30 (K) Weekjourn. 18.35 (K) Amusementspro gramma. 19.00 (K) Journ. 19.35 (ZW/ Jazz.) 20.00 (K) Journ. en weerbericht. 20.15 (K) Muzikaal amusementspro gramma. 21.45 (K) Loterijuitslagen met aansluitend: journ. en weerber. Daar na: Epiloog. 22.05 Ten little Indians. Engelse speelfilm uit 1965. 23.35 (K) Journaal. Zweites Deutsches Fernsehen 18.45 (K) Voor jonge toeschouwer^. 19.45 (K) Journ. Act., en weerber. 20.15 (K) Ruf der Wildganse. Oostenrijkse speelfilm uit 1951. 21.45 (K) Sportprog 23.00 (K) Journ. en weerber. 23.05 (K) Bedenkzeit, telev.spel. 0.30 (K) Journ. WDR— Televisie 8.55 (K) 10.30 (K) en 11.00 (K) School tv. 17.00 TV-cursus. 18.00 TV-cursus. 18.30 (K) Mensch und Arbeit. 19.00 (K Zandmannetje. 19.05 (K) Gott und die Weg. 19.45 Nws. uit Noordrün-Westfa- len. 20.00 (K) Journ. en weerber. 20.15 (K) TV-film. 21.15-22.40 (Geschichten der Revolution, Cubaanse speelfilm uit 1961. 9.15 (K) Journ. 9.20 (K) Bult. rep. 9.45 10.00 (K) Rep. uit Bonn. 10.15 (K) Progr.overz. 10.45 (K) Inf. progr. 11.30 (K) Voor de kinderen. 12.00 (K) Der Internationale Frühschoppen 12.45 (K weekjourn. 13.15 (K) Regionaal week journ. 14.55 (K) Klnderprogr. 16.00 (K Filmrep. 16.45 (K) Muzikaal portret 17.30 Filmrep. 18.15 (K) Sportjourn. 19.30 (K) Wereldsplegel. 20.00 (K) Jrn. en weeroverzlcht. 20.15 (K) Fllmropor- tage. 21.00 (K) Famllienleben (Familv Life), Engelse speelfilm. 22.45 (K) Jrn. en weeroverz. NEDERLAND 1 16.00 Journaal (NOS) 16.02 Kinderprogramma (NCRV) 18.45 Kiri de clown (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Follyfoot, tv-serie voor de jeugd (NCRV) 19.30 Sport (NCRV) 20.00 Journaal (NOS) 20.21 Bly blijven: muzikale show (NCRV) De NCRV maakte een reportage van de revue, waar mee Connie Vink. André van Duin. Frans van Dus- schoten en het variété-duo El Mondo twee jaar lang door het land trokken. 21.35 Francois Gaillard en het leven van anderen, tv-fcuillc- ton (NCRV) 22.40 Ander nieuws (NCRV) 23.05 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 Kiri de clown (NOS) Journaal (NOS) Coronation Street (VARA) Journaal (NOS) Marguerite Gauthier, de dame met de camelia's, speel film (VARA) Een film uit 1937 van George Cukor, naar de roman en het toneelstuk „Camille" van Alexandre Dumas. Hoofdrollen: Greta Garbo en Robert Taylor. Twee malle meiden, tv-serie Journaal (NOS) NEDERLAND I 11.00 Eucharistieviering (KRO/RKK) 15.30 Journaal (NOS) 15.32 Weekjourn aal (NOS) 15.52 Voor de kinderen: Paulus de boskabouter (NOS) 16.03 The Partridge Family, tv-serie voor de jeugd (NOS) 16.27 Waterstaat verhuist, natuurfilm uit de serie Let them live (NOS) 16.55 Voetbaluitslagen (NOS) 18.55 Kiri de clown (NOS) 19.00 Columbo: Misdaad met naald en draad, tv-filmscrie (AVRO) 20.10 Greenfield en Cook, muzikaal portret (AVRO) 20.20 Journaal (NOS) 20.25 AVRO's Marathon-kwis (3) 20.26 Nocturno, tv-film (AVRO) Dramatische produktie naar de roman 'Bruges la Mortc' van de Vlaamse schrijver Georges Rodenbach. Het stuk speelt in Brugge ten tijde van de Belle Epoque. 22.05 Horror-skoop een Avroskoop-special (AVRO) 22.40 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.55 Kiri de clown (NOS) 19.00 Journaal (NOS) 19.05 Thierry la Fronde, tv-produktie voor de jeugd, afl. 6 (NOS) 19.30 Studio Sport I (NOS) 26.20 Aeneis, filmserie, dl. I (NOS) 21.20 Studio Sport II (NOS) 21.45 Een uur Griekenland, amusementsprogramma (NOS) Optreden van o.a. zangeres Georgiades, Bithikotsis, Kokades en Marlnella. Ook het laatste tv-optreden van het Triio Hellinique, die enkele dagen voor hun fatale auto-ongeluk is gemaakt. Verder: dansgroepen in de bergen, overblijfsels van antieke tempels, beelden van de Griekse voetbalfinale, de internationale jaar beurs in Saloniki. het stadsleven van Athene en im pressies van het dagelijkse doen en laten van de Grie ken. 22.45 Journaal (NOS) De tweede proefaflevering van „Arthur" werd gisteren in de oorspronkelijke (Engelse) taal /ertoond met de ons zo ver trouwde ondertitels. Zoal6 men zich herinnert was de eerste aflevering in het Nederlands aagesynchroniseerd. Door ons oepde mogelijkheden te tonen naakt de TROS er inderdaad ?en keuze-artikel van. althans in die zin. dat de kijkers hun /oorkeur voor of het originele ;eluid met ondertitels, of voor scheefzittend Nederland kenbaar kunnen maken, (k prefereer ondertitels, maar Lk wil niet ontkennen dat er menig voordeel aan nasynchro- misatóe verbonden is. Het groot ste nadeel van ondertitels vind ik zelf dat ze een smet vormen op het beeld, ook al is het Ne derlandse „doorzichtige" sys teem nog het minst storend van alles wat ik op dit gebied in het buitenland heb gezien. Maar ja. die ondertitels verrij- cen het beeld natuurlijk niet: Ik geloof dat ik „De Nacht wacht" ook minder mooi zou vinden als Rembrandt onder >p het doek over de hele breedte dwars door de benen van de beide vooraan staande figuren in met grote winkel- ruitietters geschreven hal: „De kompagnie van kapitein Frans Banning Cocq en luitenant Willem van Ruytenburch". Het grote nadeel van de on dertitels is, „dat zij gelezen moeten worden, en dat Juist die twee categorieën mensen die dikwijls het oorspronkelijke Engels het minst verstaan (de ouden van dagen en de kinde ren), ook de meeste moeite hebben met het lezen van de letters, de kinderen kunnen nog niet zo snel lezen, de be jaarden kunnen niet zo snel meer lezen en ook zijn voor hen de letters vaak te /klein. Zoals voorstanders van onder titels de bezoedeling van het beeld graag op de koop toene men, zo nemen kinderen en bejaarden het voor lief dat de ingesproken Nederlandse teks ten niet precies bij de lipbe- wegingen passen. Er is echter een ander be zwaar aan nasynchronisatie dat ik erger vind dan het feit dat de dialogen zelden lip synchroon zijn. Heel dikwijls passen de ingedubde stemmen niet bij de personen die ze lij ken te gebruiken. Ik vond de eerste aflevering van „Arthur" aan de matige kant, en ik heb nu pas, na de tweede afleve ring die ik heel verteerbaar vond, begrepen waarom ik die eerste aflevering niet goed vond. Overigens is het opmerkelijk hoe weinig er de laatste dagen in Nederland en de rest van de wereld gebeurt. Gisteren geen actualiteitenrubriek, eergisteren ook niet („berichten uit de sa menleving" mag ik helaas niet meerekenen van de bond van actualiteiten, wegens beunhaze rij), vanavond geen actualitei tenrubriek en morgen ook geen actualiteitenrubriek: pas maan dag weer mag er dank zij Avro's Televdzier Magazine iets gebeu ren in Nederland en omgeving. De TROS doet in dit genre helemaal niets meer. Toen het nog een klein, beginnend om- roepje was, werden er nog wel eens pogingen in de goede richting gedaan, maar sinds de TROS zogenaam volwassen is geworden, wordt er met de pet naar gegooid. Ik begryp daar niets van. Via „Losse groeven" krijgen we wel pseudo-actuali teiten op muzikaal gebied, en via Tros-spart krijgen we sport- actualiteiten, maar de gewone actualiteiten van alledag, waar alle mensen mee te maken hebben, blijken plotseling ta boe. Ik wou dat iemand mij de logica daarvan eens kon uitleg gen. NICO SCHEEPMAKER en weekkroniek. 11.00 (K) Inf. disc. 11.30 (K) Tierlexlkon. tv-serie. 12 uur iK) Het zondagsconcert: operamu ziek. 12.50 (K) Wetenschappelijk com mentaar. 13.00 (K) Act. en muz. 13.35 (K) Drei Madchen und drie Jungen. tv-serie. 14.00 (K) Kinderprogr. 14.15 (K) Der Streit zwischen David und Goliath, muzikaal beeldverhaal. 14.40 (K) Inf. progr. 15.10 (K) Journ. en weerber. 15.15 (K) Volksdansen. 15.45 (K) Buffalo Bill, der welsse Indlaner (Buffalo Bill), oude Amerikaanse speelfilm. 17.15 (K) Sportjourn. en to togetallen. 18.05 (K) Informatief pro gramma. 18.10 (K) Journ. en weerover zlcht. 18.15 (K) Die Leute von der Sht- loh Ranch. Western-serie. 19.15 (K) Treffpunkt U-Wagen, tv-serie. 19.45 (K) Journ. en weeroverzlcht. 19.55 (K) Inf. progr. 20.15 (K) De barbier van Seville, opera. 22.40 (K) Journ. en weerbericht. WDR— Televisie 10.00 (K) Progr. overz. 18.30 (K) Kin derprogr. 19.00(K) Zandmannet|e. 19.05 (K) Regionaal nieuws. 19.15 |K) Li teraire uitzending. 20.00 (K) Journaal en weeroverzlcht, 20.15 (K) Dick Ca- 10,00 (K) Progr.overz. 10.30 (K) Jrn.vett-show. 21,00 (K)21.30 Sportmag. Journ. Zwelte* Deutsches Fernsehen - TV MAANDAG Nederland I NOS: 18.45 (K) Kiri de Clown. 18.55 (K) Journ. KRO: 19.05 KRO-Clneac. met om 19.05 Llppy de Leeuw; 19.10 Charlie als violist en om 19.30 (K) De lieverdjes: Eve in Augustus. NOS: 20.00 (K) Journ. KRO: 20.20 (K) Een man van gezag: Een Amerikaanse tv- gllmserte met Anthony Qulnn. Afl. 5: De Chlcanos (The handwriting on the door). 21.10 (K) Olie ln de laatste gro te wildernis, documentaire film. 22.00 (K) Marty eldmr-n Comedy Machi nes: amusementsprogramma. NOS: 22.2522.30 (K) Journ Nederland II NOS: 18.45 (K) Kiri de Clown. 18.55 (K) Journ. AVRO: 19.05 (K> De avon turen van Toomal en de olifant, tv-se rie voor de Jeugd 19.30 (K) Het won der der natuur: Kangeroes en koala's, natuurfilm uit de serie Audubon Wild life Theatre. NOS: 20.00 (K) Journ. AVRO: 20.21 (K) AVRO's Marathon Kwis (4). 20.22 (K) Peyton Place. 21.10 (K) Wie van de drie. 21.40 (K) Televi zier Magazine. NOS: 22.3022.35 (K)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5