Toekomst van kerk ligt in handen van de gemeente 'Predikant niet op centrumplaats Klagen ALGERIJE EN Beroepingswerk DE ZENDING Kerkdiensten Leiden en omgeving ajimmi iuiijjii ZATERDAG 11 AUGUSTUS j In het laatste nummer van het maadblad van de Vereniging van kerkvoogdijen in de Ned. Herv. Kerk staat afgedrukt de toespraak die mr. G. H. O. van Maanen heeft ge houden op de jaarvergadering van deze vereniging, met als titel: „De toekomstige ont wikkeling van de kerk". Hij zelf vond dat een wel wat al te wijdse titel en zou liever willen spreken van „enige opmerkingen over beleid en beheer". Niettemin drong hij met die enige opmerkingen door tot in de diepte van de problemen waarvoor de kerk in deze tijd staat. Nu Is mr. van Maanen geen kerk voogd van enige hervormde ge meente, noch ook is hij op enige manier betrokken bij kerkvoogdij- zaken in algemene zin. Zoals hij zelf zal, stond hij daar volkomen als 'n leek en wat hij zou gaan zeggen, was niet meer dan een stuk „lekepraat". De reden dat men hem nu juist heeft uitgenodigd ligt in het feit dat hij nauw betrokken is geweest bji het "voortzettingswerk" van de Algeme ne Kerkvergadering (AKV). Terwijl hij met anderen zich zo in het werk en in de struturen van kerk verdiep ten, hebben zij ontdekt dat er :iog al wat leken zijn onder de ambtsdragers en dat er nog al wat ambten zijn on der de leken. Dat mr. van Maanen heeft gesproken op de jaarvergade ring van de Vereniging kerkvoogdij en, kunnen we zien als een stukje van de doorwerking van die AKV, waar het er om ging niet-ambtsdra gers en mensen die op geen enkele manier een kerkelijke functie be kleedden, toch hun zegje te laten zeggen. Kerkfabriek Eris, geloof ik, geen kerk waar het met het beheer van de financiën zulk een (ingewikkelde zaak is als dat in de Hervormde Kerk het geval is. De wortels daarvan moeten we zdefcen in de middeleeuwen. Vóór de reformatie kende men in ons land het orgaan van de kerkfabriek, waar mee men aanduidde het gehele kerk- vermogen voor zover het voor de ere dienst was bestemd. Het bestuur van deze kerkfabriek was de draagster van de rechten en plichten die daar mee samenhingen. De beheerders werden met verschillende namen aangeduid. Onder toezicht van de overheid moesten zij hun werk doen. De ambachtsheren hadden hierin nog al grote invloed en. zoals dat toen meer voorviel, him wil werd toen nog wel eens wat al te gemakkelijk beschouwd als wet. Na de reforma tie is ook dit. zoals zoveel dingen op het kerkelijk terrein, gewoon doorgegaan, alleen met dit onder scheid dat er verschillen kwamen tussen de provincies waarin ons land was verdeeld, verschillen ook in aller lei delen van een provincie zelf. Er waren gebieden waar de overheid de kerkelijke bezittingen had tegelde ge maakt, met de belofte zullen zor gen voor de instandhouding van de eredienst. Er waren andere gebieden waar de zaak helemaal bleef zoals ze vroeger was. De overheid hield toezicht op de financiën van de kerk. Dat is zo voortgegaan tot de Franse revolutie. Zij die de kerkelijke fi nanciën onder toezicht van de over heid beheerden, werden kerkvoogden genoemd. Na de Franse tijd heeft koning Willem I in allerlei provin ciale reglementen de administratie en het beheer van de kerkelijke fondsen geregeld. Er kwam een college van notabe len naast de kerkvoogden en de staat had via de provinciale colleges van toezicht, het oppertoezicht. Het bleef dus nog altijd min of meer de middeleeuwse toestand. Op 1 oktober 1869 komt er verandering. Toen werd alle staatstoezicht opgeheven. Doch tegelij kkwam er od die datum een kerkelijk algemeen college van toe zicht waarbij de gemeenten (de ker- voogdijen) zich vrijwillig konden aansluiten. De kleinste helft heeft dat gedaan. De anderen kregen z.g. „vrij beheer". Het was een vraag en het is nog altijd een vraag of de synode van de N.H. Kerk gerechtigd is het beheer reglementair te regelen. Daarom heeft men zo lang gezocht naar een compromis op basis van vrijwilligheid. In de kerkorde van 1951 werd de mogelijkheid geopend de kerkvoogden te maken tot ouder lingen met een bijzondere opdracht, nl. het beheren van de kerkelijke be zittingen. Daardoor zouden zij gaan behoren tot de kerkeraad en toch te gelijk een zekere zelfstandigheid als kerkvoogdij bewaren, zoals ook de kenen een zelfstandig college Doel van Kerk Verwarring Maar sindsdien is de verwarring rondom het toezicht in de Hervorm de Kerk nog al groter geworden. Er zijn kerkvoogdijen die nog steeds een volkomen vrij beheer hebben. Er zijn kerkvoogdijen die staan onder het oude toezicht dat er sinds 1869 is Nog al eens was het motief dat men de overgang naar een nieuw toezicht niet wilde maken dat de kerkvoogden geen ouderling wilden zijn om zo ander de kerkeraad te ko men. Tenslotte zijn er kerkvoogdijen die staan onder het nieuwe toezicht zoals dat voorzien was in de kerkorde van 1951. Van deze historische ahc- tergronden moeten we toch wel iets weten om te kunnen vermoeden waarom mr. Van Maanen liever wil de spreken over "enige opmerkingen over beleid en beheer". Er is niet altijd het juiste samenspel geweest in de N.H. Kerk tussen deze twee, tot schade van de gemeenten en van de kerk. De kerkvoogden hebben zich wel eens wat te veel gevoeld de heren kerkvoogden, die zich ook nog wel eens in de vroegere herenbank nes telden Kr zijn ook kerkeraden ge weest die zich niet op de juiste wijze buiten hun terrein hebben begeven Hoeveel narigheden in de kerk daar van het gevolg zijn geweest, is miet te zeggen. Nu heeft mr. Van Maanen op die jaarvergadering gevraagd: wat ds het doel van de Herv. Kerk? Hij legt die vraag daar neer omdat ze sterk naar voren is gekomen op de AKV. Hij geeft daarop dit antwoord: „Wat het doel van de Hervormde Kerk betreft, zijn wij tot de conclusie gekomen dat de Hervormde Kerk maar één deug delijk doel dient te hebben, name lijk om een hanteerbaar instrument te ziin voor Hem. die haar geroepen heeft". Daarvoor is nodig een goede samenwerking tussen beleid en be heer. Het beleid wordt bepaald door de kerkeraad. Maar zodra aan dit beleid bijzondere kosten zijn verbon den, zal er moeten worden aangeklopt bij de kerkvoogdij. De grondgedachte van wat mr. Van Maanen aan de kerkvoogden op hun jaarvergadering te zeggen had was! dat beleid en beheer onmoge lijk te scheiden zijn. Wanneer je za kenmensen vraagt hoe het mogelijk is dat een kerk enkel draait op de vrijwillige bijdragen (zoals tegen woordig praktisch het geval is) dan schudden zij het hoofd. Maar het wonderlijke is dat de kerk toch draait soms beter, soms slechter. Maar ze draait. Maar daarmee kan het beheer niet meer zijn wat het vroeger was, al leen het beheren van de kerkelijke goederen en fondsen. De scheiding tussen beleid en beheer was denk baar in een tijd „Waarin de inkom sten vast lagen, waarbij men eigen lijk vanuit het beleid ter nauwernood naar het beheer behoefde te kijken omdat bij wijze van spreken, men wel wist dat dat goed zat". Tegen woordig ligt het niet meer zo. Bij Iedere beleidsbeslissing van de kerke raad zal hij overleg nodig hebben met de kerkvoogdij en wanneer het gaat om vrijwillige bijdragen en ver hoging daarvan, zal de kerkvoogdij zich gesteund moeten weten door de kerkeraad. Het beleid dat gevoerd wordt is een plaatselijk beleid Kernvraag De kernvraag noemt mr. Van Maa nen hier: „hoe springt de kerk in haar plaatselijke of landelijke vorm om met de gemeentelieden, met haar predikanten, haar gelden, haar structuren. Deze behoren allemaal bij elkaar en wanneer ze gescheiden worden, treedt er een heilloze ver lamming op. Zowel bij het beleid als bij het beheer, zal het pastorale cen traal moeten liggen. Wanneer men sen bij een kerk willen behoren, is het ergens om deze pastorale kant en daarmee zal ook het beheer (de kerk voogdij) rekenening moeten blijven houden. Er zijn nog heel wat banden die ons verbinden met de middel eeuwen en kerkelijk is dit vooral in de N.H. Kerk nog zichtbaar. We den ken bijv. aan de soms heel wonder lijke grenzen van de kerkelijke ge meenten, die teruggaan op de vroe gere r.k. parochies en die weer te ma ken hadden met de oude ambachts- heerlijkheden. We mogen hier ook denken aan die scheiding tussen be stuur (kerkeraad) en beheer (kerk voogdij). Hoeveel historie daarin ook verweven moge zitten, het wordt voor de N.H. Kerk hoog tijd dat zij zich helemaal van de middeleeuwen gaat losmaken en daarbij hoopt mr. Van Maanen dat de leden van de gemeenten in deze richting zullen stuwen. Beleid en beheer zijn in wezen één. Mr. Van Maanen heeft over vele dingen gesproken, over het ledenbe stand, over de mechanische admini stratie, over de geboorteleden, over de minderheid in de kerk, over de mo gelijkheid tot een andere gemeente te behoren dan waarin men woont, over wijkgemeenten in grote steden, wier aantal al maar vermindert, ter wijl de stad groeit enz. Maar het hoofdmotief van zijn inleiding was, dat de leden de kerk en de gemeen- niet de predikanten. De techniek gaat ook niet aan het klooster voorbij. In de abdij van Westmalle (België) kunnen de monniken ver proto- /oon worden opgeroepen wanneer zij b.v. in de kapel worden ver- icacht. de kerkeraden en de kerkvoogdijen. Het is nodig in deze tijd dit telkens weer te bedenken en deze boodschap van de AKV heeft hij op zijn eigen manier vertolkt in de jaarvergade ring van de Ver. van kerkvoogdijen. „In veel gemeenten is de predikant thans nog de spil waar alles om draait. Als hij wegvalt, breken de lijnen af". „Wat wij zouden wensen is, dat de predikant niet meer de centrumplaats inneemt, maar meer een soort consulent wordt". „Doet men dit niet, dan legt men de kerk in handen van de theologische facul teiten (waar predikanten worden op geleid) en in handen van kerkvoog dijen". „De toekomst hoort echter in handen te zijn van de gemeenteleden, van de kernleden". Zij moeten er voor zorgen dat beleid en beheer zó samengaan dat men geen onderscheid meer kan maken. Over de hoofden van de kerkvoogden heen heeft mr. Van Maanen de kerkleden wakker willen maken. S. J. M. HULSBERGEN WOORD VAN BEZINNING Droefheid of smartelijke ge waarwordingen door geluiden of woorden te kennen geven, zegt het woordenboek. "De zieke lag te klagen, steen en been klagen, hij klaagt de stenen uit de straat". De westerse gecultiveer de mens zal klagen negatief be oordelen. '<t Is 'n uiting van zwak heid, kinderachtigheid, ontevre denheid. "O mens, houd toch op met dat geklaag". Een arts, die met zijn vrouw naar Zambia gegaan is, schreef voor ons kerkblad kort geleden: De zoon van de chief, een gezon de jongen van acht jaar, was gis teren opgenomen met een aanval van malaria. Gistermiddag was hij aardig opgeknapt. Vannacht werd ik ineens geroepen, omdat hij zo vreemd deed. Toen ik in het ziekenhuis kwam, was hij al overleden. Talloos veel jongens, met een veel ernstiger vorm van malaria gaan na twee dagen naar huis. Deze jongen gaat dood na op de therapie gereageerd te hebben. Waarom? Ik was erg ontdaan en besloot vanmorgen naar de chief te gaan om hem dat te zeggen. We dachten dat de begrafenis al afgelopen was. Toen we in zijn village aankwa men, troffen we daar wat oude weeklagende vrouwen aan. Men was nog op de begraafplaats, een grote groep mensen stond rond 't graf. Na de preek en een kort gebed werd de kist met aarde be dekt. Het was voor onze emoties een moeilijk kwartier. Iedereen toonde zijn verdriet, gegriefdheid, agressiviteit zo openlijk. Je werd er door geraakt, of aangeraakt, hoe je het maar zien wilt. Je krijgt ook de behoefte in opstand te komen tegen je onmacht. Op zo'n moment word je je bewust, hoe dwangmatig wij worden op gevoed. Je leert al heel jong je te beheersen, gevoelens niet te to nen, met als gevolg, dat die ge voelens tijdenlang ondergronds klachten moeten zij Hem niet onthouden, maar juist bij Hem door blijven sudderen en je op de meest onverwachte momenten parten spelen. Hier worden ze geleefd, zo intens dart je ervan wegkijkt. Maar over drie of vier welken toun jie rustig over het kind praten. Je merkt dan dart het verlies na een korte, hevige strijd geaccepteerd is. Tot zover de brief, die getuigt van een positie ve waardering van het klagen. Paulus schrijft: De Heer is na bij. weest dn geen ding bezorgd maar laten bij alles uw wemset door gebed en smeking met dami. I zegging bekend worden bij G<x (Philippemzem 4:6). God, die om. ze Vader is, wil horen naar izjc kinderen. Z>e moeten van hus hart geen moordkuil maken. Hui gevoelens, hun amsgtem, h inbrengen, die voor hen zorgt hun leven draagt. Klagen is een uiting van nood Wanneer een mens klaagt, geefi hij zijn autonomie op, hij gaa naar de ander en vraagt hulp. In het klagen geeft hij sig. nalen van nood, hij kan het ni« meer houden, het evenwicht, naa; binnen en naar buiten, fc broken. Hoe weinig worden dea signalen verstaan. Als mensen steeds weer met dezelfde klach. ten komen, dan zijn ze in hui nood niet opgevangen. Zo begrij pen wij vaak oudere mensen nie die steeds weer dezelfde klach ten uiten. Zo verstaan wij hei niet, die steeds weer ove zelfde pijn klagen. Waarom blij ven ze klagen? Omdat ze alleei staan in hun nood en nog steed; niet zijn geholpen. Wel is het nodig te onderschei, den het klagen zelf en de klacht de vorm waarin het klagen ziel uit. Wanneer een mens klaagt over heftige pijnen in de rug, dan P is de eerste vraag, die we b\ ons zelf moeten stellen: om klaagt hij en we zullen heelt goed moeten luisteren naar wa ai hij ons over zijn leven nu telt. Wanneer de dokter dan stelt dat hij in zijn rug niets mdp keert, dan weten we dat de ste oorzaak daar niet zit, blijft de vraag: Wat is de redefe van het klagen dan wel. draagkracht is blijkbaar niet mee voldoende en de nood brengt hen tot de ander, waartoe hij andei je niet zo gauw komt. Een me klaagt niet voor niets. Klagen juist: klagen om iets bij iemani In de Bijbel wordt recht gedaa v£ aan het klagen als uiting van he^ mens-zijn in relatie met God medemens. Denk aan de klaagLj vrouwen, de klaagmuur, het boe at "Klaagliederen", lees de psalmei hoor Jezus Christus klagen wenen om Jeruzalem, dart HiLr heefit willen verzamelen als hen hare kuikens, maar hert heel niet gewild. Met luider ster i roep ik tort die Heer ik stort mijn klacht voor zij i aangezicht ui ou ik maak Hem mijne benauwdhel h* bekeni{& (Psalm 142: 2 e M. J. WAGENVOORD** Herv. predikant Leide: b De geestelijke wind in Algerije, waait plotseling uit ©en nieuwe hoek. Nog geen drie Jaar geleden dreigde de regering van dit land alle zen dingsarbeiders over de grenzen te zetten. Nu vraagt de regering om kerkewerkers die speciale taken kunnen vervullen. Dit betekent dat het weer mogelijk is zendingsarbeiders naar Algerije te zenden die in samenwerking met de kleine kerkgemeenschap van dat Land bepaalde taken kunnen vervul len, waarvoor moeilijk Algerijnen te vinden zijn. Tot nu toe was die kleine kerkgemeenschap van protes tanten in Algerije tamelijk ver deeld. Volgens berichten hebben de verschillende kerkjes elkaar in feite NED. HERV. KERK Beroepen te Sprang-KapeMe Talsma, te Brandwijk. Te Bes de W. L. van der Geer. kandidaej Bilthoven, te Vaassan G. D. sers, kandidaat momenteel hulp si d'iker aldaar. GEREF. KERKEN gevonden en een nieuw lichaan sticht, dat ze de Protestantse van Algerije a Leiden Herv. Gem. Geref. Gem. in Ned. (Koningskerk) u. ds. H. Feenstra. Hooglandse Kerk 10 u. ds. E. M. 11.30 en 5.30 u. ds. Wlnk te Veenendael Chr. Geref. Kerk Jeruzalemkerk Pannekoek, 11.45 u. Oec. studentend., Zendingswerk Mlddemachtsgroep. Grijpenstelnstraat 9.30 en 4.30 u. ds. 5 u. ds H. Stolk, Scheveningen. Zoeterwoudsesingel 21, 6 u. dhr. v.d. P. Sneep. Marekerk 10.30 u. dhr. F. Eenshuls- Keur (don. 7.30 u. bandopname d.). Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft- tra Scheveningen. Kerk v. Jezus Chr. van de Heiligen sraat 240, 9.30 en 4 u. leesd. Maranathakerk 9 u. ds. H. W. Hem- der laatste dagen (Steenschuur 6) Rem. Geref. Gem. geen opgaaf, mes 10.30 u. Baptisten gem. Triomfatorkerk Mo- Koningskerk 10 u. ds. G. C. Post. Jehova getuigen (Hogewoerd 175) lenwerfstr.aat, 10 en 6.30 u. ds. H. G. Bethlehemkerk 9 u. dhr. F. Eens- 2.30 u. Vestestraat 10 en 3 u. Koekkoek, hulstra. Pinkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. ds. Leger des Hells Gebouw Corn. de Bevrijdingskerk 9 u. dr. G. F. D. Lo- A. H. Agtereek. Vlamingstraat 10 en 7.30 u. cher. Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. RK St. Bonifacluskerk (zat. 7 u.) Vredeskerk 10 u. ds. A. J. Lamping. dienst (dins. 8 u. Idem). 8.30, 10 en 11.30 u. Pred. J. Velthulj- Ver. Vrljz. Herv. (Pieterskerkstraat RK Kerk H. Antonius (zat. av. 7 u.) se. 1) 10 u. ds. H. v. Bilderbeek (intervrijz 9.30, 11 en 12.15 u. RK Pius X kerk (zat. 7 u.) 9, 10.30 u dienst) Hartebrug 8, 10.45, 12 en 6.30 u. Ned. koorzang. 11.45 en 17.30 u. Engllse Wallone 10.30 u. Pasteur D. Petruskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.30, RK H. Geestkerk Ridderveld De Ribs. (hoogmis) 12 en 18 u. Bron (zat. 6.30 u.) 9 en 11 u. Ned. Academisch Ziekenhuis, 10 u. ds. P. Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.45 koorzang Pred. J. Seijsener. J. D. v. Malssen. 12 en 6.30 u. Volle Evang. zending (Kindervreugd) Diaconessenhuis 10.30 u. ds. H. W. st. Jozefkerk (zat. av. 7 u.). 8.30, 10 u. H. v. Leeuwen. Hemmes. 9.30, 11.- en 6.30 u. Oec. Werkplaats (Rapenburg 10) Haagse Schouw (zat. av. 7 u.) 9.30 en Benthuizen Herv. Gem. 9.30 u. ds. 11.15 u. Samenkomst. 11.30 u. Den Dikken, 6 u. ds. J. v.d. Heuvel te Jeugdkapel "De Goede Herder" geen oud Kath. Kerk (Zoeterwoudsesln- Waddinxveen, Geref. Gem. 9.30 u. lees- dlenst. gel) 10 u. dienst, 7 u. ds. Boogaard te Lelden. Gemeenschap van Kerken (Meren- vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat Bodeeraven Herv Gem Dorns- wijk) 10 u. oec. dienst pastoor Van 19). 10.30 u. keT9 30 u ds. J. Bog^rd l^tterdam- Well. Aarlanderveen —Herv. Gem. 10 u. Delfshaven, 6.30 u. dr. W. Balke, Sal- Geref. Kerk 1K» ds. W. Oost te Leiderdorp, 7 u. ds. G. v. vatorikerk 9 u. ds. v. Embden. 6.30 u. in ^erurAit^o ric r^i 7ppiiw Hoegee Geref. Kerk 10 en 6.30 u. ds. D. ds. H. Roelofsen. Zeist, Bethlehemkerk 10 u. ds. H. Altmg, 5 u. ds. O. a. A eeuw, j Modderman te Waddinxveen. Chr. 9.30 u. ds. B. A. v. Donkersgoed, Eldo- Voorschoten. 0„0 oat. in Geref. Kerk 9.30 u. Dienst des Woords, ret, Kenya. 6.30 u. ds. G. J. v. Emb- Petrakerk (Surinamestraat) 10 u. 7 u ds p gne3p Alphen a.d. Rijn, den, Geref. Kerk 10 u. ds. Buitenhuis, in RK Kerk <zat- 7 u 7 30 en 10-30 6 30 u- ds" SchoeP (afscheid) Nieuwer- Oude Vestkerk (Oude vest km iu Ter Aar D0rpShuis Aard am 9 en 12 u. brug) 10 u. ds. Schoep, 6.30 u. ds. Bui- u. ds. Bredervelcb 5 u. da. H. Altlng. tenhuis Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 Beloftekerk (Robijnstraat) 10 u. ds. lee d 415 u ds Feenstra Geref G. d. Heeten. Nleuw-Vennep. 5 u. ds. Alphen a.d. RijnHerv. Gem. Gem 10 en 6 30 u leesd Evane Luth Hortensius. Adventskerk Julianastraat 9.30 u. ds. JVdsD Pobuda iJSI' kring Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) M. Hanemaaijer, 6.30 u. ds. P. A. Le- 1Q u eredienst 6.45 u. Victory Duo 9 u, dr. F. W, Locher (Gemeensch. d. feber. Vera v gelovigen 10 u ered 6 30 u Herv. Geref.), 5 u. ds. Bovenberg. Kruiskerk Gouwsluis «JU. dl. D. Verg^ v^gelo men 10 u. ered. 6.30 u. Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Hor- v. Vliet te Waddinxveen voor de G.B. tensius Opstandlngskerk Pr. Marljkestraat Boskoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. W. Gezlnsd. "Jeugdhaven", 10 u. "De 9.30 u. ds. P. A. Lefeber, 6.30 u. ds. M. L. Heljmans 6.30 u. dr. N. van Egmond Mirt" dhr De Koning, 10 u. "Het Mie- Hanamaaljer. uit Utrecht .Jeugdd.), Geref. Kerk 9.30 rennest" ds. De Heer. Martha-Stichting "Rijnstroom" 10.30 en 6.30 u. ds. H. Dijkstra, Maranatha- Marekerk 7.30 u.. ds. F. Toornvliet u. ds. I. J. Walpot. school ln Snljdelwijk 11 u. ds. H. Dijk te Bloemendaal (ond. "Een ongeloof- Oudshoornseweg 10 u. ds. E. L. H. stra Chr. Geref. Kerk 9.30 u. leesd., 7 lijke toto zonder nieten!) Bongartz te Woerden. u ds. J. Klein uit Maassluis, Evang, Geref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. R. Bo- Herv. Sionskerk Hooftstraat 9.30 u. Opwekklngsgem. (Pinksterbew.) 9.30 u. gaard. ds. S. W. Verploeg, 6.30 u. ds. A. Breu- in gebouw Concordia, pred. Th. Ver- Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5 u, ds. re te Westbroek. woerd. Geref. Gem. 9.30 en 6 u. ds. A. J. v.d. Haar. De Goede Herderkerk Ten Harm- Bac, Verg. v. gelovigen 9.30 u, 5 u. Sa- Chr. Geref. Kerk 10 eu 5 u. ds. Car- senstraat 9 u. ds. N. J. M. Hoogendljk. menkomst in lokaal Nleuwstr. 27, Volle lier. De Bron Troubadourweg (Beneden- Evang. gem. „Bethel" 9.30 en 6 u. voor- Baptlstengem. (Oude Rijn) 10 u. kerk) 10.30 u. ds. N. J. M. Hoogendljk. gp-.ger J. Modderkolk. Ontmoetlngs- ochtendd. (woensd. 8 u. bijbelstudie). Geref. Kerk Marathakerk Raad- centrum Snljdelwijk 10.30 u (zat. mid- Evang. Luth. Gem. 10.15 u. ds. J. huisstraat 10 u. ds. M. van Harmeien, dag 5.30 u.), RK Kerk 8.45, 10 en 11.30 Happee. 6.30 u. ds. J. Vos. u. (zat. av. 7 u.). Rem. Doopsgezinde Gem. (Lokhorst- Salvatorikerk W. d. Zwijgerlaan 10 Hoypwswninip Hprv «em om en kerk) 10.15 u!ds. H. v. Bilderbeek. u. ds. A. Borman. 6.30 u. ds. A P. Hel- 6 3o^dsChr v d iSden 5'Putte»- Leger des Hells 10 u. helllgundlenst ner te Waddinxveen. m u «Tl 7.30 u. verlossingssamenkomst. "De Goede Herderkerk" Ten Harm- vmiita tp Rntiprrinm rk st 'Rpriipr- Chr Science (Steenschuur 6) 10.30 ^nstraat 10.30 u. ds. J. Vos. 6.30 u. ds. Sïgfe 7 u.) 9.30 e™"l 11 Evang. Chr Gem. (Mlddelstr.) 10 u. De BronRidderveld Troubadourweg li30 J^Ïu^kS!?der'Engef- dhr. Dikkes. 9 u. ds. L. Wieringa te Den Dolder, 6.3Ö J? (Zat7ü 8 10 en 11 30 u Nw. Apostolische Kerk (H. Rijndijk u. ds. M. v. Harmeien. Dew' uorp (zac' u 1U en ll dU u- 24) 9,30en 4 u. (dond. 8 u.). Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 en 6.30 Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds. Riemens Em. pred. te Zeist RK Kerk Dorpskerk 9.30 u. ds. D. Driebergen Heymans 6.30 Geref. Kerk Sassenhelm, 3 u. ds. M. v. Harmeien 1 Alphen a.d. Rijn, Open Deurd., H. V. Niel (HD) Camping en 7 u. dr. Wind te Leiden (Zuil Halsema RK Kerk Kerkstraat 72 G. v. Hoegee, 6.30 u. ds. J. Haitsma I I. J. Wisse (afscheid). (Bethelkerk) 9.30 u. ds. H. v. Niel (HD) Camping Koningshof 10.30 u. ds. J. D. te Winkel, Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u. ds. C. M. v.d. Loo, Slledrecht. 5 u. ds. J. Bosman, Noordwijk, Immanuëlkerk 9.30 u. ds. J. Bosman, 5 u. ds. Bijleveld, Marana thakerk 9.30 u. ds. Bijleveld, 5 u. ds. C. v.d. Loo, Geref. Kerk (vrlji opgave ontvangen, Chr. Kerk 10 u. kand. J. Hoek, 6 u. ds. W. Kool. Oude Kerk 8.30 u. kand. C. Trouwhorst v. Waarder, badd., 10 u. ds. J. Th. W. Quack v. Vianen, 6 u. ds. P. J. Monster v. Zwijndrecht, Woerden, Geref. Kerk 9.30 1 A. Brink te Hazerswoude, RK Kerk (zat. 7 u.) 9, 10.45 en 5 u. Nieuw Vennep Herv. Gem. 9.30 u. ds. H. v.d. Linden, 7 u. ds. Goverts, Ge- 10 u. ds. A. H. Agtereek, RK Kerk tuinbouwschool Katwijk. Geref. Kerk ds. H. v.d. Berg, 5 u. ds. D. W. Geslnk, Geref. Kerk) 10.30 u. kand. A. W. Berkhof te Lelden, 7 fatorkerk 9.30 1 u. d 10 Oegema, vlootpred., Trium H.H. Engelbew. (zat. G v Halsema 5 (vd- Berghstichting) 11 u. ds. Warner, u. v. naisema, a rk Kerk (zat. av. 7 u.) 8, 9.30, 11 e" ds. Th. Hoff, 3 1 Th. Hoff Geref. Kerk (Vrijgem. buiten verb.) 9 u. ds. G. Roukema, 7 u. ds G. Rouke- ma, Gsref. Gem. (Remisestraat) 10 u. leesd.. 5 u. leesd. (din. 7.30 u.) ds. F - Harinck v. Den Haag, "Volle Evang. gem. Katwijk" Voorstraat 100. 9.45 u., Soe- fi-beweging universel (kerk voor al len), Sportlaan Katwijk 3 u. bijeen komst voor belangstellenden 4 u. Unl- Jansen, 7 u. ds. Van der Schoot Kerk, Geref. Kerk 9.30 te Voorschoten (De Rank) tus) 10' Kerk (vrijgem.) 9.3 Post te Leiden (Ich- K. Visser te Gouda, Ge iler. RK Kerk (zat. av. 7 u.) 7.30, 9, 10.30 en 12 u., 7 u. Duitse mis. Noordivijkerhout Herv. Gem. 9.30 ds. Van der Linden, Geref. Kerk 10 en 7 u. ds. Swierts. Leiderdorp Herv. Geref. Kerk (Dorpskerk) 10 u. ds. J. P. Honnef (Hoofdstraat) 10 u. mr. J. Reugebrink. 6.30 u. ds. Van Loenen, Scheppingskerk 9 en 10.30 u. ds. Van Loenen. RK Kerk (zat. av. 7.30 u.) 9, 10.30 en 12 u. Leiniuiden Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. H. d Vree, _3 u nam. Openluchtd. u. ds. J. Reyenga uit Leiderdorp, RK Kerk St. Jozef (zat.av. 7 u.) 8, 10. 11.30 en 7 u.. St. Viktor (zat.av.) 7 u.) 8. 9.30 11 en 6 u.. Kapel St. Bavo 8.15 en 9.30 u.. Kapel Sancta Maria (zat. av. 7.15 u.) 8.45 en 10 u.. H. Hart in De Zilk (zat. e.v. 7 u.) 830, 10 en 11.30 u. Oegstgeest Herv. Gem. (Gr. Kerk) 9 u. ds. J. Irik (HA) (Pauluskerk) 10 camping De Drecht voorganger ds. - '••ja, Geref. Kerk Oostenkerk 9.30 ds. Jos G. Los, RK Kerk (zat. 7 H. Berkhof, Geref. Kerk 10 u. ds. Veg- ter. 7 u. dB. Biil. Geref. Kerk (vrijgem.) Deddens, Geref. Kerk 9.30 ds. J. v.d. Heuvel 6.3 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 Lisse Hen'. Gem. Grote Kerk 9 u. ds. Westra v. Sasenhelm. 7 u. ds. H. G. Oostinga, Pauluskerk 10.30 u. ds. Wes- cenïri )gem. bulten verb.), Gemeente- rum 8.45 en 3 u. ds. M. R. v.d. Berg, Gem. voor oorspronkelijk chr. dom (Rijnlands lyceum) 7.30 u. evang- N. v.d. Brugge. RK Kerk (zat. av. 7 9, 10.30, 12 en 6.30 u., (Bonaven- daal, Immanuëlkerk 9.30 Flink, 7 u. ds. H. M. Cnossen 1 Geref Kerk (vrijgem) 10 en 5 u. prof. dr. L. Doekes v. Kampen. Geref K.erk (vrijgemaakt buiten verb). 9.30 en 5 u. ds. J. J. Verleur Oud .Geref. Gem. 9.30 en 3 u. leesd (woens .730 u ds .E du ...Marchie v Voorthuysen v Urk), Ak- u). 10 en 11.30 u., Maria Parochie (zat. 7 u). 8.30, 10.30, 12 en 5.30 u. HH e11- „gelbew Parochie (zat. av. 7 u) 730, 930,1 len5.45 vbgkq gk gkq qjqjj 9.30, 11 en 5.45 u. den Rijn, Rem. Geref. 1.) 8.15. 9.45. 11.3 Rijnsatenvoude Herv. Gem. 9.30 u ds. A. Kool te Utrecht, 7 u. ds. Joh. Stehouwer te Alphen a.d. Rijn, Chr. 10 u. (zat. av. 7 u.). Warmond Herv. Gem. 10 u. dhr J. Vink, RK Kerk 8.30, 10 en 11.30 u. Wassenaar Herv. Gem. Dorps kerk 10 u. dr. T.H. C. Frederlkse, <L3( Rijnsburg Herv. Gem. (Gr. Kerk) 1.30 u. ds. W. Kool te Katwijk. 5 u. ds. Stolk, 's Gravenhage, Geref. Ke u. dr. Wind te Leiden (Zul Wiersma en ds. Bech (HA) CÜ., xv£v xvciii rinrn 7 u.) 10.30 u. °drP Gunsteren te Den r. Kerken (camhing Dul 7 u. euch viering, V., RK Kerk (zat. 7 u.) ds. Ie- Herngnaen, RK St. buurtseweg (zat. 7.30 u.) 7.30, 11 u., RK Chr. Dienaark"-'- 8.30, 10, 11.30 en 6 u.. F burg (zat. 7 u.) 8.45, 10.3 Zwammerdam Herv. Gem. en 6.30 u. ds. J. Mostert, Geref. 9.30 en 6.30 u. ds. L. Zwaan te E n. Rem. Geref. Gem. geen .ds. RK Kerk (zat. 7 u.) ds. War- Adr. Oskamp v. Oegstgeest, RK Kerk Verheule. Aula Noord-Hofland 9.45 u. ds. Reedijk (gez. m. Geref.), Kapel Rijndijk 10 u. ds. Meilering Geref. Kerk 9 en 10.30 u. ds. G. d. Zeeuw 7 u. In Herv Kerk ds. Meljering Aula Noord-Hofland 9.45 u. ds. Reedijk Ge ref. Kerk (vrijgem.) 8.30 en 3.15 u. ds. J. v.d. Haar RK Kerk H. Laurentlus (zat. av. 7 u.) 8.30 10.30 en 12 u. Moo- P. J. Richel, Chr. Afgesch Gem. ds. A. P. Verloop, Oud Gar. Gem. RK Ontmoetingskerk 8.30, 11.45 u. ds. J. M. d. Raad, Stolwijk, 7 1 Tli. C. Frederikse, Klevitkerk 10 u. ars. H. H. v.d. Kloot. Meijburg, Voorburg,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4