VERVREEMDING TUSSEN GEREFORMEERDE KERKEN? ■jjmjiiuu'u.'K Spanningen in Australië en Afrika Kerkdiensten Leiden en omgeving FACilNA 4 In het Centraal Weekblad van de Geref. Kerken in Nederland van 21 juli stond een brief afgedrukt van een zekere ds. John Vanderbom uit Kingston, Tasmanië. Brief uit Australië aan „mijn familie". Met die familie duidt hij dan aan de Geref. Keuken in ons land. Hij zinspeelt op de „innige historische banden" die er zijn. De Geref. Kerken in zijn werelddeel zijn hoofdzakelijk ontstaan uit Nederlandse emigranten en de Geref. Kerken in ons land hebben zich nog al wat moeite en kosten getroost om die kerken ginds van de grond te krijgen. ZATERDAG 4 AUGUSTUS 191 Vanderbom. nu schrijft omdat hij het gevoel niet van zich af kan schuiven dat de kerken in Australië geleidelijk aan van die in Neder land vervreemden. Hij vertelt dat de week vóór Pinksteren in zijn land een week van gebed is voor de een heid van de christenheid. Om deze week geen leeg gebaar te laten zijn, had men in Tasmanië een gesprek georganiseerd van gereformeerden, anglicanen, methodisten en rooms- katholieken over de vraag: wat kunnen wij van zulk een gebed ver wachten? Tijdens die bespreking, dook .er een andere vraag op: wat is -dat voor eenheid, waarvoor Jezus ons leerde bidden? Deze centrale vraag deed vanzelfsprekend nog al wat stof opwaaien. Vanuit de verscheiden heid der kerken is daarop moeilijk een antwoord te geven. Vanuit het discipelschap (en daarom gaat het in Johannes 17) wel, althans gemak kelijker. Vanderbom schrijft met 't gevoel dat er in ons land in de Geref. Kerken iets veranderd is en daarbij noemt hij de z.g. nieuwe theo logie. De synode in ons land spreekt wel van het bindend egzag van schrift en belijdenis. Toch is hij hiermee niet voldaan, "want we merken op dat niemand zich stoort, of zich bekeert, als de synode heeft gesproken". En dat maakt de ge reformeerden in Australië zeer be zorgd, vooral als ze daarbij bemer ken "dat de synode in ons land met haar beslissingen ver achter de feiten aanloopt". Even vóór deze brief werd gepubli ceerd, konden we lezen een verslag van de synode van de Geref. Kerken die de vorige maand in Australië gehouden is. Op die synode heeft men van zijn hart geen moordkuil gemaakt. De bezwaren tegen de nieuwe theologie kwamen wederom volop ter sprake. De Geref. Kerken in ons land zouden tekort geschoten zijn "hi het uitoefenen van de nood zakelijke tucht". Een predikant uit Nederland zo besloot de synode zal niet zonder meer beroepbaar zijn aan de andere zijde van onze aardbol. Eerst zaJl er een gesprek moeten plaatsvinden "over hun standpunt ten aanzien van het gezag van de Schrift en het bindend karak ter van de confessie". Zólfs als er leden uit Nederland komen met een attestatie, moet er ook eerst zulk 'n gesprek plaatsvinden eer ze wor den toegelaten. Men heeft besloten op die synode "hun zusterkerk-relatie met de Geref. Kerken in Nederland te beperken". En voorts heeft men een bijzondere bidstond uitgeschre ven voor de Nederlandse zuster kerk. de historie van de kerk zo menig maal is terug te vinden. Het is de vraag over het wezen van de kerk; de vraag over datgene wat zij als haar geloof heeft uit te dragen in deze wereld. En dan komt men, zoals nu in Australië met de kwestie in aanraking wie er nog wel en wie er niet meer tot de kerk mag worden gerekend. En eveneens staat men dan voor de vraag van de ker kelijke leertucht, waaraan men ginds blijkbaar niet zó zwaar tilt dat men er ook aan wil onderwerpen degenen die met een attestatie uit ons land aankomen. Het is alles consequent; rechtlijnig. Tucht in kerk Deze kwesties als nu tussen doch ter- en moederkerk openbaar wor den, zijn niet nieuw. Toen het vorige jaar, eveneens in Australië, de Ge ref. Oecumenische Synode werd ge houden, zijn deze zaken ook reeds ter sprake gekomen en toen hebben de afgevaardigden van de Geref. Kerken in ons land het nog al moei lijk gehad. Ze werden ter verant woording geroepen. De synode die nu in Australië is gehouden, is verder ge gaan. Er zijn nog wel geen banden verbroken, maar het besluit om de relatie te beperken, zegt toch wel iets. Telkens weer stuiten we in het kerke lijk leven op dezelfde zaken. Het ver wijt tegen de Hervormde Kerk van gereformeerde zijde was de le er vrij heid die daar heerste en dit te recht. Toen de kwesties van de ge ref. synode van Assen 1926 op scherp werden gesteld, waaruit toen het Hersteld Verband is voortgekomen, ging het ook om dezelfde zaak. Toen de synoden van de hervormde en gereformeerde kerken dit Jaar geza menlijk bijeen waren, kwam ook de zaak van die tucht in de kerk weder om ter sprake. Prof. dr. D. Nauta stelde dat in de kerk de tucht op het leven en die op de leer niet te scheiden waren. Dat is ook zo. Maar toch liggen deze twee op een ander vlak en het vlak van de leertucht is een nog veel moeilijker terrein dan dat van de le- venstucht, waar ook al heel wat voetangels en klemmen liggen. We moeten nog zien hoe het in de toe komst zal lopen dn de Geref. Kerken van Australië wanneer men daar consequent het toetsen van predi kanten en zelfs van lidmaten ten aanzien van het gezag van de Schrift en het bindend karakter van de be lijdenis wil gaan toepassen. Of het wordt een wassen neus of het wordt een bron van niet ophoudende ellen de. Wie is in staat om uit te ma ken of een ander zich onderwerpt aan het gezag van de Schrift? Hoe is het mogelijk dat een kerkeraad een broeder of zuster die zich bij de gemeente wil aansluiten en komt met een legale attestatie, gaat uitsluiten, omdat er op bepaalde punten verschil van opvatting is? Het is mogelijk dat dit verschil van opvatting zo groot is, dat men aan bedde zijden tot de conclusie komt: wij behoren niet meer bij elkaar. Doch dit is iets an ders dan dat het van één zijde ge zegd wordt. Het is echter mogelijk met iemand, wat de leer betreft, nog al wat te verschillen, terwijl heel zijn 'houding en teven zo is, dat je hem als broeder kunt blijven erken nen. In Australië schermt men wel wat al te gemakkelijk met die leer tucht. Men heeft er blijkbaar nog niet veel ervaring r Eenheid boven waarheid In de twee laatste het Gereformeerd Weekblad staat afgedrukt de toespraak die dr. A. Kruyswijk, de praeses van de geref. synode in ons land heeft gehouden op de synode van "Die Gerefor meerde Kerk van Suid-Africa". Ook deze kerk heeft zich op de geref. oecumenische synode van het vori ge jaar gekeerd tegen de Gerefor meerde Kerken in ons land. Dr. Kruyswijk heeft zich onthouden van vriendelijkheden zoals nog al eens gebruikelijk is wanneer een gast van een andere kerk op een syno de aanwezig is. Hij is regelrecht in gegaan op de "vervreemding" die er gegroeid is tussen zijn kerken en die van Zuidelijk Afrika. Zo heeft hij gesproken over 1. de ontwikkelingen binnen de Geref. Kerken in Neder land en in verband hiermee over de toetreding tot de Wereldraad van Kerken, welk punt hem op de geref. oecumenische synode ook nog al kwalijk was genomen, 2. over de besluiten van de synode in ons land met betrekking tot prof. dr. H. M. Kuitert en dr. H. Wiersinga en ten 3de over de briefwisseling inzake het rassenvraagstuk tussen de beide kerken en in verband daarmee over de besluiten van de geref. oecumeni sche synode. Voor ons is vandaag van belang dat tweede, hoewel we weten dat, wanneer we het hebben over de belijdenis van de kerk en haar handhaving dat, hetgeen in 1 en 3 is genoemd, er mee samen hangt. Dr. Kruyswijk heeft dat ook wel laten uitkomen. Het verwijt van uit Zuidelijk Afrika dat de synode van de Geref. Kerken in ons land de eenheid boven de waarheid heeft ge steld, heeft dr. Kruyswijk als volgt beantwoord: "Indien dat Juist was, hadden wij geen drie Jaar gewor steld om tot een goed verstaan te ko men. Dan hadden wij het ons zelf heel wat gemakkelijker gemaakt". Voorts heeft hij er over gesproken dat het woord "historiciteit" tot gro te verwarring aanleiding heeft ge geven. "Als iets onhistorisch wordt verklaard, betekent dat voor sommi gen, dat het niet "echt gebeurd" is; voor anderen echter betekent het, dat het wel "echt gebeurd" kan zijn, maar dat dit niet langs weten schappelijke weg geverifieerd (ge waarmerkt) kan worden". Zijn we er mee wanneer we Adam en Eva want om hen ging het als histo risch aanvaarden? Is met dit al of niiet historisch aanvaarden, de belij denis van de kerk gestut of onder graven? Dr. Kuitert verklaart zich solidair met de belijdenis van de kerk, hoewel hij niet in alle zaken van uitleg gelijk denkt met velen in zijn kerk. Het moet aan de Zuid- Afrikanen toch wel iets zeggen dat tenslotte de beslissing in deze zaak- met slechts één stem tegen door de synode is genomen. Spanningen "Wij staan in de spanning van de voortgang der kerk en krachtens haar opdracht heeft de kerk mid den in haar eigen tijd te staan en De uit plm. 1536 daterende toren van de dorpskerk te Zevenhuizen. in heel dat grote complex van he dendaagse verschijnselen haar weg te zoeken in ootmoed en gehoor zaamheid". Aldus dr. Kruyswijk en met instemming haalt hij het woord van de Zuid-Afrikaanse hoogleraar Snyman aan: "Moet die spanningen in die Geref. Kerke in Nederland nie geslen word als spanningen wat (soos altyd in die geskiedenis van die kerk) gepaard gaan met die ge boorte van 'n nuwe belydenis nie?" Het is altyd voor buitenstaanders gemakkelijker om te oordelen om dat zij alleen hun eigen mening ho ren, wanneer er een kwestie over de leer is in een kerk. Het woord van dr. Kruyswijk laat ons de moei lijkheden wel gevoelen, maar tege lijk is het een goede verdediging van de beslissingen die de synode van zijn kerk heeft genomen. S. J. M. HULSBERGEN WOORD VAK BEZINNING Het is niet gemakkelijk te zeg gen, wat troost in wezen is. Een ander woord is er niet voor te vin den. Er zit iets in van helpen, be moedigen, meedragen, maar ook van opwekking, vermaan en uit zicht. Het is licht, dat de duister nis in zich draagt. Twee tegen gestelde werkelijkheden, die in een hogere werkelijkheid zijn opge gaan en vervuld, tot vernieuwing gekomen. Een wijsgeer heeft eens gezegd van een dergelijk begrip: als ge me niet vraagt wat het is, dan weet ik het wel; maar als ge me vraagt w^at het betekent, dan weet ik het niet te zeggen. Troosten is geen eenvoudige, ge makkelijke zaak. We beleven hier zo sterk, dat de ander een ander is. Jij bent gezand, maar ik ben ziek. Jij kunt makkelijk praten, maar ik zit er mee. Jij gelooft, maar nu ik dit meemaak, kan ik niet meer geloven. We beseffen onze onmacht, ons tekort in het begrijpen van elkaar. Het is ook niet eenvoudig, omdat niet ieder zich wil laten troosten. Mijn ziel weigert zich te laten troosten, staat in psalm 77:3 c. De mens is geraakt, beledigd, voelt zich slachtoffer, is vertwijfeld; het is te erg. Vertroosting wordt afge wezen. Eerst moeten de gevoelens aan het licht komen, er moet ge klaagd en gevloekt worden. Vaak is hier een gezonde vloek beter dan een schijnheilige berusting. Ons gevoel van machteloosheid en medelijden brengt ons gemak kelijk tot goedkope troost, die ach teraf geen werkelijke hulp blijkt te zijn. We antwoorden voordat we geluisterd hebben. Hoe vaak zeggen we niet: het kan niet er ger worden, achter de wolken schijnt de zon, als de nood het hoogst is, is de redding nabij. Als iemand plotseling sterft zeggen we: hij is voor veel lijden ge spaard, het ds een mooie dood. En als een kankerziekbed betrekkelijk snel en pijnloos verloopt, is onze troost: wie weet waar hij allemaal voor gespaard is, gelukkig, dat het allemaal zo snel ds verlopen. En wanneer een mens klaagt, dat hij de zin van het leven niet verstaat: God zal er zijn bedoeling wel mee hebben je weet niet waar het goed voor ls. Dat is vaak goedkope troost, die het niet houdt. Ook al klampen vele lijdenden en treu renden zich er aan vast omdat ook zij de goedkope weg willen gaan en er snel uit willen. Met elkaar geloven we dan niet in de weg van erdoor heen, we zoeken de weg er uit. Als het maar weer over is, als we maar weer de oude worden. De bijbelse boodschap wijst ons de weg der vernieuwing door lij den en moeite heen „Troost, troost mijn volk (Jesaja 40:1) Het is een bemoediging tot leven. Het oude ds niet afgeschreven, maar uitgehouden, doorleden, geboet. Het oude doet dn het nieuwe mee. Zij ds een oproep tot meedoen, een uitnodiging tot inzet: „bereidt in 'de woestijn de weg des Heren, ef fent in de wildernis een baan voor onze God" (Jesaja 40:3). Het volk wordt niet terzijde geschoven, uit geschakeld, maar akitief gemaakt, geïnspireerd. In het eerste hoofdstuk van de tweede brief aan de Corinthiërs looft Faulus de God en Vader van onze Heer Jezus Ohrdstus, de Va der der barmhartigheden en de God aller vertroosting. Dit loven is danken. Jezus Christus is hem op de weg naar Damascus tegen ge treden. Hij heeft zijn eigen-wijs heid, zijn eigen-willigheid, zijl eigen-grootheid verloren en hier doorheen is aan hem vertroosting geschied. Jezus Christus, die zo barmhartig leek tegenover hem, is barmhartig. De uiterlijke mens ls afgebroken, de innerlijke nieuwd. Ook hier troost ia druk; lijden en hierin vertroost worden. De goedkope troost scheidt droefheid en blijdschap, pijn en geluk, conflict en liefde, lijden en goed leven. In de echte ver troosting is het niet of-of, maar hier worden langs de weg en-en deze tegendelen verbonden en vernieuwd. Troost is volgens 'I bijbelse geschiedenisverzeke ring van nabijheid en bemoediging tot volharding. Maar, zo vraagt U misschien: „Wat beginnen wij daar nu mee", Jezus Christus is niet de. Hij is heen gegaan. De heilige Geest is gekomen, die dat sus Christus aan ons voltrekt.Wei krijgen deel aan Hem in de si tuatie waarin we nu verkeren. Je- zus Christus noemt de Heilige s Geest de Trooster. Deze staat ons bij. Hij helpt ons door beproeving gen, vervolging, pijn en 1: heen. Hij is raadsman en zegt onsf wat wij zeggen moeten, we voor hete vuren staan. Hij licht ons en laat ons zien, dat het leven geen vergassing is, maar zin en bestemming heeft. Hij pleit voor ons, schrijft ons niet af. maaj Het geloof in deze vertroosting en de dankbaarheid daarvoor be vrijden ons van de krampachtig-j heid van het troosten en van del onwil om getroost te worden. We| worden open en ontvankelijk ge maakt voor elkaar, wij blijven bij elkaar en op onze borst. Wef durven bekennen, dat we elkaaj niet verstaan en in verschillend* werelden leven, toch vertrouwen we ons aan elkaar toe, omdat Go< ons op eikaars weg heeft gebrach en we verwachten het van Hen in de ontmoeting met elkaar. Z* geschiedt de vertroosting als nade. Paulus schrijft: de God al ler vertroosting, die ons troost al onze druk, zodat wij hen, di< In allerlei druk zijn, troostei Kunnen met de troost, waarmed* wij zelf dooi- God vertroost den. W-ant gelijk het lijden vaa Christus overvloedig komt. zo valt ons door Christui ook overvloedig vertroosting ten deel". (2 Cor. 1:4 en 5). Bij troost moet ik altijd denkei1 aan het wonder van de geboorte De man. die zich hulpeloos voel bij de barensweeën va-n zijl vrouw, kan de dokter vragen haa 'L iets te geven om de pijnen te stil len. Ik kreeg eens als antwoord11- het zal nog wel erger worden P voordat het kind geboren is. D pijn kan worden genomen door het uitzicht op de geboorte. Al 1 het kind geboren is. het nieuwe dat God tegenover ons stelt, v len wij ons vertroost en loven danken wij God. Samenvattend denk ik aan ee oude zegswijze, die Bredero bruikte: Vaartjes neus is moertJei troost. Dit betekent: moeder voel,, zich pas getroost als zij vader voor zich ziet. De zekerheid va j( de tegenwoordigheid en de be. moediging tot volharding liggei in deze uitdrukking letterlijk ei figuurlijk Lelden Herv. Gem. Hooglandse Kerk 10 u. ds. G. Samson Geref. Gem. in Ned. (Konlngskerk) [1.30 en 5.30 u. leesd. Zendingswerk Mlddernachtsgroep. Zoeterwoudsesingel 21, 6 u. dhr. 10 u. dienst ln de Opstandingskerk Borman. "De Goede Herderkerk" Ten Harm- senstraat 10.30 u. ds. N. J. M. Hoogen- 7.30 u. bandopname d.). dijk, 6.30 u. ds. L. Oost. Mlchaelkerk Rijndijk (zat. 7 u.) 11.30 u.. RK Kerk der Engelbew. Dorp (zat. 7 u.) 8, 10 en 11.30 u. Hlllegom Herv. Gem. 10 u. d. Wit, Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. D. H. Biesma, 4.30 u. drs. v.d. Kamp v. Hllle gom. Geref. Gom. 10 en 4 u. ds. D. Hak kenberg, Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 4.30 u. eredienst, Geref. Kerk (vrijgem. bulten verb.) 9.30 en 5 u. ds. J. J. ver leur (H.A.), Oud Geref. Gem. 9.30 en sd., Aktie Kruistochten Neder- dienst, rk Kerk Meerkreuk (zat. r u. (8.15. 9.45, 11.3 Rijnsaterwoude Herv. Gem. t. ds. Van Oostenbrug, 7 u. nans, Chr. Geref. Herv. Gem. Dorps ref. Kerk 10 e chle (zat av. 7 u) 10, 11.30 pendance Poêlpolder (zat. av. 11.30 u., Maria Parochie (zat. 9.30 u. Dienst rds, 2.15 u. ds. G. Bouw te Scheveningen, RK Kerk (zat. 7 u.), 7.30 9.30 en 11.15 u. Rijnsburg Herv. Gem. (Gr. Kerk) 9.30 u. ds. Van Niel, 5 u. ds. Van Roon Taal, Kievletkerk 10 u. ds. enga. Konlngskerk 10 u. ds. H. W. Hem- n Bethlehemkerk 10 u. ds. E. M. Pan- 11 Bevrijdingskerk 9 u. ds. J. P. Honnef, Leiderdorp. Vredeskerk 10 u. ds. C. H. Bijl (af scheid). Ver. Vrijz. Herv. (pieterskerkstr. 1) jheova getuigen (Hogewoerd 175) don A. Geense Hertv. Pnedi. te Lelder- feref. Kerk (vrijgem.) 9.30 u. leesd. Koningshof) 10.3 W^Meljer. ijlstra (dins. 8*u. idem) 6.30 u. ds. Feenstra. Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u. G-rljpenstetastr. 9.30 Geref. Kerk Jeruzalemkerk 8.30 i 5 u Kapel Bloêmsw'aard (zat 7 u.)' Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. kerk 9.30 u. ds. L° U-' U01 V I ■n/vl,r,,or, K-a+.mHIr fi fïO 11 rlc Mn tip- 7p11p T.Pwramr. - <^is- Hoogmade Herv. Gem. 10 u. ds. P. Bouman te Katwijk, 6.30 u. ds. Hane- maijer, Geref. Kerk f 10 u. ds. M. J. Wagenvoorde (intervrij- zlnnlge dienst). Eglise Wallone geen dienst. Academisch Ziekenhuis 10 u, Oec. Werkplaats (Rapenburg 10) RK Kerk H. Antonlus Leonarduskerk (zat. 2 en 6.30 u. St. Jozefkerk (zat. a^ Schoonenboom, RK Kerk i.) 9. 10.30 vangen. Gemeenschap vtlk) 10 u. <->ec. d Geref. Kerk ds. Boersma, Leek. Petrakerk Surinamestraat 10 u. ds. Hattlngh, Zuld-Afrlka, 5 u. ds. Horten- slus. Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 u. .ie, 5 u. ds. Brederveld. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 9 u. Gemeensch. dienst met Herv. (ds. Honnef Leiderdorp). 5 u. ds. Hattlngh. Huize "Groenhoven" 10 u. ds. Boers- Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudsesin gel) (zat. av. 7 u.). Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) Baptisten Gem. Triomfatorkerk Mo- lenwerfstraat 10 u. ds. A. Postma, 6.30 u. ds. G. v. 't Wout. Leger des Hells Conr. de Vlamingstr. 10 en 7.30 u. RK St. Bonlfacluskerk (zat. 7 u.) 8.30, 10 u. Ned. koorzang en 11.30 u. Zwolle, H.D. 6 u. ds. W. A. B. Hagen, Ontmoetlngskerk 10 u. Kand. R. H. M. d. Jonge, v. Lelden, 6.30 u. ds. Jac. d. Vos, Geref. Kerk 9.30 u. ds. F. Pijlman, 6.30 u. ds. D. H. Elderman, RK Kerk, Kerkstr. 72 (zat. 7 u) 8. 9.30 en 11.16. Katwijk a. Zee Herv. Gem. Nwe. Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9, 10.45 e Nleuwveen Herv. Gem.. 9.30 u. ds. Van der Velden te Doom, 6.30 u. ds. Noordergraaf te Utrecht. Geref. Kerk 9.30 u. drs. C. Houtman te Leimuiden, RK Kerk (zat. 7 u.) 9. 10.45 en 5 u. Noordwljk Binnen Herv. Gem. (in Geref. Kerk) 10.30 u. dr. Jansen (HD), arv. 7 u.) 10.30 u. Evang. Chr Gem, (mavo-school) 10 u. dis. A. H. Agtereek. Sassenheim Herv. Gem. u. ds. A. Westra, 6.30 l u. as. v.a. iviCLuen ^uiuj iu tra i Bech, Ned. Prot. Bond (Lange B 'J dam) 10.30 u. mej. ds. J. Hess»3ls te tl recht, Kerkschuur (camping Duin n- zat.av. 7 u., RK-dlenst, zon. 10 u dienst. Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 d. Vree, Geref. Kerk 9.30 u. ds. W.(a- Brink te Nieuw Loosdrecht, 7u, 1' J. F. Boon te Badhoevedorp, RK (zat. 7 u.) 7?ö, en 10.45 u. Zoeterwoude Herv. Gem. 10 Schoch, RK St. Janskerk 1 Zoeterwoudse Singel 60, Reverend F. ds. A. Borman te Alphen a.d. Rijn, Chr. Volle Evang. Gem. (Kindervreugd) T. v.d. Hoorn. Benthuizen Herv. Gem. 9.30 en 6 u. ds. Den Dikken, Geref. Gem. 9.30 u. leesd., 3 u. ds. Honkoop te Moerkapelle Bodegraven Herv. Gem. Dorpskerk Ilchituskenk, 10 i i L. Boer H.' Doop Kerk (zat. Geref. Kerk 9.30 u. ds. J. Harkamp Hlllegom, 7 u. ds. D. W. Geslnk, Chr. Geref. Kerk 10 en 5 u. ds. L. S. d. Boer, RK Kerk St. Pancratlus (zat. av. 7 u.) 8, 9.30, 11 en 5.30 u., H.H. Engelbew. av. 7 u, 7.30, 9.30, 11 en 5.45 u. Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. __0Lefeber uit Alphen a.d. Rijn, 6.30 u. Bercrhstichting) 11 u. ds. Couvee, RK v.d. Berg uit Den Haag Geref. Kerk ,30 buurtseweg (zat. 7.30 u.) u., RK Chr. Dlenaarkerk (zat. 8.30, 10, 11.30 en 6 u„ RK Kerk burg (zat. 7 u.) 8.45, 10.30, 12 en Zwam m er dam Herv. Gem, ds. J. Mostert, Geref. Kerk 9.30 u. J. Catsburg, H.D. Groen v. Pr taste re rsch ooi10 u. dr. C. Be zomer v. Scheventag Zeehospitium 8.45 u. ds Caitsburg, Wijkgebouw "De Hoeksteen" 10 u. Pfarrer J. Koch - Geref. Kerk 9.30 des Woords, Kroon, 10 u. "Het Mierennest" dhr. Kromhout. Dienst voor doven 10.30 u. Petrakerk. Geref. Gem. 10 en 4.30 u. ds. R. Bo gaard, 10.30 u., Ter Aar Dorpshuls Aardam 9 Alplien a.d. Rijn Herv. Gem. ds. G. C. Post, Lelden (HD.), 6.30 l Wlegeraad. Amersfoort, Bethlehemkerk Kerk 10' e 9.30 u. ds. Quak, Vlanen (H.D.), 6.30 u. Triumfatorkerk, 9.30 u. i, 5 u. ds. J. Snoey. Chr. Geref. en 5 u, ds. N. d. Jong te Drie bergen, Geref. Kerk (vrijgem.) 8.30 u. Kand. Schaap (Sole Mio) 9.30 Bouma, Geref. Kerk 10 u. ds. uigers- ma, 7 u, ds. Couvee, Ned. Prot. bond (Huis ter Duinstraat 31) ds. mr, Hoe vers te Den Haag, RK Kerk (zat. av 7 u.) 7.30, 9, 10.30 en 12 u.. 7 u. Duitse Noordwljkerhout Herv. Gem. 9.30 u. dhr. J. Vink uit Katwijk, RK Kerk 7 u„ St. Viktor (zat. i.) 8, 10, 11.30 f Geref. Kerk (vrijgem.) 10 Opstandingskerk Pr. Marijkestraat Chr. Geref. Kerk lier. en 5 u, 9.30 u. ds. M. Fokkema, 6.30 Eorman. ds. Car- Herv. Kerk Oudshoornseweg 10 u. ds. Baptistengen. (Oude Rijn) 10 u. ochtendd. (woensd. 8 u. bijbelstudie). Evang. Luth. Gem. 10.15 u. ds. J. G. C. Post te Leiden. Happee. Rem. Doopsgezinde Gem. (Lokhorst- kerk) 10.15 u. ds. M. J. Wagenvoorde. Leger des Heils 10 u. heiligendienst 7.30 u. verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 gendljk (Gez. dienst). Evang. Chr. Gem. (Middelstr..) Geref. Kerk Maranathakerk Raad kaal Nieuwstraat 27, Bethel huisstraat 10 u. ds. A. Borman, 6.30 1 ds. Feenstra, Evang. Luth. Kerk 10.30 gem. Katwijk" Voorstraat 100, 9.45 u. ds. Swagerman, Voorburg, Evang. Soefi-beweging, Universel (kerk voor - eredienst 6.45 u., A. Rama- allen), Sportloan, Katwijk, 3 u. bijeen- Verg. v. gelovigen 10 u. komst voor belangstellenden 4 u. Uni- Gebraad, Blelswijk, 6.30 u. ds. T. Oo6tenbrug, Geref. en 10.30 u. ds. Geense, 6 i RK Kerk (zat. av. 7 u.) 9, 10.30 en. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u. dhr. v.d. Hout, Geref. Kerk Oostenkerk 9.30 u. ds. J. d. Waard te Zandvoort, 7 u. Houtman te Amsterdam, RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 u. Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 9 u. ds. J. v.d. Velden, Pauluskerk 10.3 8.45 en 10 u., H. Hart in De Zllk av. 7 u.) 8.30, 10 en 11.30 Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 9 u. ds. J. Irik (Pauluskerk) 10 u. ds. P. Bons (Gem. centrum) 10.: 9.30 en 6.30 u. ds. Roozë, Geref. Kerk (vrijgem.) 9.30 en 5 u. ds. Hoff. Voorhout Herv. Gem. 10 u. ds. D. W. Gestak, Geref. pred. te Sassenheim. Herv., Geref. dienst, RK Kerk (zat. 7 u.) 9, 10.30, 11.45 en 5.30 u. v.d. Schoot (Gez. met Geref.), Hulp Heil 10 u. dr. Verheule, Aula Noord- Hofland 9.45 u. dr. Cazemler, Kapel Rijndijk 10 u. ds. v.d. Schoot, Geref. Kerk Dorp 9 en 10.30 u. ds. G. d. Zeeuw, 7 u. gezam. dienst in de Herv. Kerk, Aula Noord-Hofland 9.45 u. dr. Caze mler (Herv.) Geref. Kerk (vrijgem.), Moeder Gods (zat^v. 7 u.) 9.30 en 6 u. ds. C. Bac, Vrijz. Prot. karnd. L. Teneyenhute te A'dam 10.30 lovigen 9.30 en 5 u. samenkomst in lo- \1 Nieuwstraat 27, Bethel 9.30 en 6 dhr. J. Modderkolk, RK Kerk (zat. 7 u.) 8,45, 10 en 11.30 u.. Ontmoe tingscentrum (zat. middag 5.30 uur) C. G. Mulder, Geref. Kerk 10 ds. Heemskerk (Gem. centrum) 7 u. Heemskerk (gez. dienst), Geref, 3.), Gem. centrum 8.45 u. dhr. Fröh- ceum )7.S0 u. evang. N. v.d. Brugge, RK Oude wetering Hierv. Gem. 9.30 u. dhr. Groenendijk. Geref. Kerk 9.30 u. Mevr. Gaense te Leiderdorp, 6.30 u. ds. Kornet te NiJverdal, Rem. Geref. Gem. Herv. Gem. Brug- ds. H, Stolk A. Christ ta Gouda, 5 u. ds. D. 6.30 u. leesd., Rem. Ger. Gem. 10 u. ds. B. Nijholt te Den Haag, RK Ontmoe tlngskerk 8.30, 11.45 en 6.30 u. (zat. av. 7 u.), St. Vie tori aker k 10 u (zat.av. 7 uur).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4