VERANDERINGEN IN DE ZENDING UW DAGBLAD 2 MEE OP VAKANTIE )l 1 U I Kerkdiensten Leiden en omgeving Wat is zending? Dat vraagteken staat er niet ten onrechte. Wanneer we zo nagaan wat er de laatste tientallen jaren, zeg maar na de Tweede Wereldoorlog, om het iets ruim te nemen, veranderd is op het terrein van de zending en wanneer we daarbij ook nog den ken aan de verwachte ontwikkeling, dan is dat vraagteken wel op z'n plaats. We halen het trouwens regelrecht uit de „Oriëntatie 1972-1974", de „kernvragen van het beleid en hoofdzaken van het werk van de zending van de Gereformeerde Kerken in Neder land. «jmiiiiumii.'a ZATERDAG 7 JULI ïnÈE Zij die dart boekje geschreven heb ben zijn meeir deskundig op dat ge bied dan wij het zijn, omdat zij mid denin het zendingswerk zitten en de vragen waarom het gaat aller eerst bij hen terecht zijn gekomen, zoals ze trouwens ook gesteld aan hen die voor andere kerken de eer ste verantwoordelijkheid dragen. In het verleden was het woord „zending" tamelijk duidelijk. Zending was een actie die uitging van de z.g.n. christelijke landen. Zij zonden zende lingen uit om aan andere volken het evangelie te brengen. Via de zending hebebn wij heel wat van andere lan den en volken gehoord. Maar van het begin af aan heeft de zending ook een andere taak gezien. Waar zij in aanraking kwam met menselijke nood, heeft zij getracht die te leni gen. Het medicijnkistje van de zen deling die ergens in de binnenlanden terecht kwam. waar men geen enkele medische verzorging kende en over geleverd was aan de medicijnman, heeft heel wat wonderen verricht. Bovendien kwamen die zendelingen ook in aanraking met economische vraagstukken en sommige van hen hebben op dit terrein bepaalde zaken aangepakt en niet zonder succes. Ook kwamen zij in aanraking met een samenleving die anders geleed was dan de onze, wat voor hen nieuwe problemen opleverde, waaraan ze niet voorbij konden gaan. Kortom, zending was iets dat van ons uit ging naar andere volken. „In de zen ding heeft de kerk sinds vele Jaren met vallen en opstaan de twee facetten van haar opdracht trachten te venstaan. namelijk de verkondi ging van Gods vergeving en Gods Uw dagblad wil gaarne mee met vakantie als U wilt helpen, door gebruik te maken van het hieronder afgedrukte vakantieformulier dit tenminste 8 dagen voor Uw vakantie aan ons ln te zenden. Als brief verzenden frankeren met 35 ct. Ons HUISADRES is: Naam: Straat: No. Woonplaats: wy hebben een Maand Postabonnement Ons VAKANTIEADRES is: van doorhalen wat niet van toepassing ls. straat no. plaatsnaam S.v.p. ln blokletters KOSTEN VAN OPZENDING Voor Nederland. België en Luxemburg gratis. De overige Europese landen uitsluitend per luchtpost. Kosten t 1.— per dag De praktijk heelt ona geleerd, dat de bezorging van kranten ln de Zuid- Europese en Noord-Afrikaanse landen nog al eens te wensen overlaat. Wij kunnen daarom geen verantwoording nemen voor kranten, welke niet tijdig op het vakantieadres worden ontvangen. bevrijding vam de gehele mens." Al dus vat „Oriëntatie 19721974" de opdracht van de zending samen. Doch, zo helder als wij het vroeger zagen, ligt het tegenwoordig niet meer. Zo wordt verder geconstateerd. Er is het een en ander veranderd in de wereld. De vroegere koloniën zijn zelfstandig geworden, op enkele uit zonderingen dan na. Er zijn zelf standige kerken gekomen. De vroe gere bevoogding ging niet meer. al was het alleen maar om de schijn van een stukje koloniaal regime te vermijden. Waar er vroeger een ver houding was van moeder en dochter, daar kwamen nu twee zusterkerken als gelijkwaardigen naast elkaar te staan. De zending kon niet meer zo maar wat mensen sturen. Er moest om gevraagd worden en dan pas was het mogelijk. Naar aanleiding van de wereld»- zendingsconferentie in Bangkok is duidelijker naar voren gekomen, wat op voorgaande conferenties ook reeds was gezegd, dat het bevrijdende han delen van God, dat gericht is op de gehele mens, vertaald zal moeten worden „in bevrijdende menselijke activiteiten, waarin geloof en sociale relaties zó verbonden zijn, dat de totaliteit van het mensenleven weer ln zicht komt". Er wordt ln het werk van de kerk, en daarmee ook in dat van de zending, nog al eens onder scheid gemaakt tussen horizontaal en verticaal. Dit laatste heeft dan be trekking op datgene wat wij in Gods openbaring ontvangen hebben en ge lovig aanvaarden. Het komt verticaal van boven naar beneden. Het hori zontale heeft dan betrekking op dat gene wat er voor de naaste wordt gedaan ln opdracht van het evan gelie. Deze tegenstelling ls niet vol te houden en zeker niet in het werk van de zending. „Immers, naast de recht streekse verkondiging via woord en geschrift, heeft de zending op haar programma toch steeds ook de con sequenties van die verkondiging gezet in allerlei vormen van onderwijs, medische zorg, sociaal-economische opbouw enzovoort". De Jonge kerken zetten nu de oude kerken voor de consequenties van him eigen verkon diging en dat schept voor de zending een opdracht waarmee zij wordt te ruggezonden naar eigen land en kerk. In „Oriëntatie 19721974" wordt verteld van twee presbyteriaanse pre dikanten uit Rwanda, die enkele we ken in Europa doorbrachten. Ze wa ren diep onder de indruk van het feit dat ons werelddeel meer als zen dingsterrein moet worden gezien. ,,Zij waren verwonderd op een zondag morgen, dat zovele gordijnen in de flatgebouwen van de Randstad Hol land om tien uur nog gesloten wa ren." Is zending hier niet evenzeer nodig? „In de zelfbewustwording van de kerken in de derde wereld, waarmee wij samenwerken, is het duidelijk dat de zendingsarbeider en de diaconale werker een niet eenvoudige plaats in- De ■particuliere (regionale) synode van de Gereformeerde Ge meenten in Midden-Nederland men spreekt zelf van "Oost" heeft besloten, aan de generale synode de vraag voor te leg gen of het "lidmaatschap van een bepaalde omroepvereniging verenigbaar is" met het lidzijn van deze kerk. Het punt werd aan de orde gesteld vanuit de classis Barneveld. Het gaat met name om het lid- of bestuurslidzijn van de Evangelische Om roep. In de kring van deze gemeenten staat men afwijzend tegenover de televisie en gereserveerd tegenover de radio. De generale synode zal in 1974 in Utrecht worden gehouden. Op de foto Meindert Leerling in de actualiteitenrubriek Nader Bekeken van de Evangelische Omroep. neemt. Een groter gevoel van onze kerheid dan vroeger, overvalt hen soms. Wat is zijn plaats? Welke is zyn inbreng? Waar zwijgt hy? Waar moet hy spreken?" Dat zijn vragen die vroeger ook wel voorkwamen, maar toch niet in die acute mate als dat tegenwoordig het geval is. Als voorbeeld wordt aangehaald het woord van een missionaris in Tanzania. Hy heeft diep nagedacht over zyn plaats in dat land. Hy ver keert er als vreemdeling en dat geldt ook voor de kerk die hy mag dienen. En bovendien nog is hy „een west-er - lings, wiens persoonlykheid ander ge vormd is dan de plaatselyke bescha ving en die daarby nog kleinzoon, zoon of neef is van hen die Afrika koloniseerden". Toen hem eens ge vraagd werd of het moeilijk was met die Tanzanianen te leven, antwoord de hy„Beter zou je aan hen vragen, of het moeiiyk is te leven met my". Hy voelt zich staan in een spannings veld tussen twee partnerkerken". Daarby wordt aangetekend dat deze woorden ook weergeven het gevoelen van de zendingsarbeiders van andere kerken. Wat is zending? Wat is het in deze tyd? Zending blyft natuurlyk verkon diging van het evangelie aan hen die het niet kennen. Maar onze oude gedachten by zending moeten we in deze tyd toch wel wet veranderen. We zullen dat vooral moeten doen als we bedenken dat misschien „binnen de volgende dertig jaar het zwaartepunt van de christelijke wereld zal ver schuiven van Europa en Noord- Amerika naar de ontwikkelingslanden van Afrika en Zuid-Amerika". En daarom is een nieuwe bezinning op de taak en de plaats van de zending nodig. Daarby is dan te bedenken dat reeds nu zending geen gebeuren is dat van het Westen uitgaat, ten minste niet alleen. Er zal een weder kerige uitwisseling moeten zyn. Als wy menen het iets te kunnen bren gen, dan zullen we ook oog voor moeten hebben dat ook zy ons iets kunnen brengen, want de dochter is zuster geworden. De kerken in de Westerse wereld zullen niet meer aan zending kunnen doen zonder een we reldomvattende oriëntatie en wan neer de kerken in hun synoden over zending spreken, zullen ze weet moe ten hebben van. de problemen die er werkeiyk loggen. Ze kunnen daar niet rondom gaan, zoals zo menigmaal gebeurd is. Wy zyn gewoon alles van onszelf uit te denken en daarby zyn we kerkelijk nogal sterk gebonden aan het verleden. Zending is voor ons nog maar al te zeer geven, wy geven. Dat zending ook ontvangen betekent, zullen we in vele gevallen nog moeten leren. Voor goede voorlichting op dit terrein raadt „Oriëntatie 1972—1974" aan dat er een levendige uitwisseling komt; dat aan hogescholen en zendings seminaria gastdocenten uit de Derde Wereld worden gevraagd; dat men meer kerkelyke delegaties uitwisselt en dat we er ons van bewust zyn dat er geen beslissingen meer genomen kunnen worden zonder dat er mede werking is van de ene naar de an dere kerk en dit in beide richtingen. In alle opzichten zal er meer uitwis seling moeten komen. Ginds weet men veel beter hoe het met de voort gang van het evangelie moet gaan dan wy het hier weten. In het verleden hebben wy aan de nu Jonge kerken gezegdluister nu naar ons. Oriëntatie stelt dat de tyd is aangebroken dat de Jonge kerken kunnen en mogen zeggen: en luister nu ook eens naar ons. En zy hebben ons het een en ander te zeggen. Ze kunnen ons wijzen op een gebrek aan christehjke levensstijl, nu heel het leven en heel de samen leving bepaald wordt door de zucht naar meer welvaart. En dat, terwyl er in Afrika miljoenen van honger sterven. Ze zullen ons vragen of het niet mede daardoor komt dat de kerken van het Westen zoveel terrein verlo ren hebben. Ze kunnen ons op nog meer dingen wijzen. Wat maken wy ons kerkelyk niet druk over allerlei kwesties, die gedeelteiyk verband WOORD VAN BEZINNING U is misschien al met vakantie geweest of u is met vakantie of u gaat binnenkort uw woning verlaten om in andere omgeving rust en ontspanning te zoeken. Die vakantie dat is een groot goed in het leven van de mens. Vooral wanneer dat leven onder de druk staat van zware eento nig arbeid of van sterke geeste lijke inspanning. Wij kunnen er echt naar ver langen om eens een tijdje, liefst enkele weken verlost te zijn van het "moeten" van onze arbeid. De bedoeling van die vakantie is, dat wij straks weer fris aan het werk kunnen gaan. Nu is het niet zo, dat ieder mensen zijn vast patroon heeft om te komen tot rust en ontspan ning. Hij sprak en het was er De ene mens zoekt die rust door zich eens extra onrustig te gedra gen. hij gaat per auto of per au tocar, op eigen gelegenheid of in gezelschap van anderen, per boot of per vliegtuig naar zijn vakan- tiedoel. Daar aangekomen rust hij een ogenblik uit en dan gaat hij de omgeving verkennen en zo veel mogelijk genieten van het land waar hij zijn vrijheid meen de te moeten doorbrengen. Dit soort vakantiegangers ko men nooit tot zichzelf, maar wordt geleefd door anderen, door feestelijke gebeurtenissen, door bepaalde voorstellingen, waar zij tot diep in de nacht van genie ten, door het afdraven van be zienswaardigheden, waarvan zij de helft maar te zien krijgen, door veel te vertoeven aan over volle stranden, waar Je door de massa's de zee zelf ni'et nt'Jet meer zien kunt, enz., enz. Weet u wanneer u echt van uw vakantie genieten kunt? Wanneer u deze zelf hebt voorbereid, door over het vakantie doel veel te le zen in de vrije tijd, die u toch ook wel had voordat u kon wegitrek- •en in atuur -g eens I atuur ?nwe- I ;eving fl. ken en door een voorlopig pro gram op te stellen van hetgeen plan was te gaan doen of na te laten. Eén punt mag daarby goede vakantie niet ontbre-j ken: de bezinning op hetgeen God' u laat genieten van de natuur. Wanneer u in uw eentje of met geliefde vrouw of kinderen in geheel ander stuk natuur bent aangeland, neem dan met elkaar een dag waarin zich uitsluitend met de natui bezig houdt. Bezie de plantenwe reld van uw nieuwe omge- eens, de dierenwereld, de grote daarin kunt on derscheiden en beklim de bergen op de merkwaardig verschillende steenformaties de grillige rotskolóssen, luister heel rustig naar de gelui de rivieren en beekjes het gezang van de vogels en wordt er met elkaar of alleen eens heel stil van en stel u de vraag: wie heeft dit alles toch zo won- der mooi gemaakt? Zoekt een mens met die vraag toch naar een Schepper van mei en aarde? Wanneer hij zonsopgang ziet en de zonsonder gang, de sneeuw op de toppen 1 der bergen, de gentianen op bergweiden, de forellen in snelstromende rivieren en bekeni de bloemenpracht en de gemzen die tegen de rotsen opspringen, de zinderende luchten, de blauw- warme gloeden. de woestijn, die- heus niet alleen dor is de kleur rijke luchten. Is er dan in 2 hart niet een lied dat instemt r de diichterlyke uiting van blijd schap: want Hij sprak en helbl Hy, is dat God, die achter al die geschapen wande- ten staat met Zijne majesteit en almacht? Wie in de natuur ook de stenT< zijn -God hoort, die komt tö j kleinheid en zekerheid, tot vreug- ér, diepe eerbied en dat maak; rt: ontspannen en sterk 1( want die God wil ook zijn Goift j zijn. Dr. K. Dronkertt "v Geref. em. predikant Borculd[ok rieir houden met het verleden. Wat een kwesties zyn er niet door de kerken opgeworpen, waarvan men in Afrika en Azië geen sikkepitje begrypt. In deze dingen kunnen zy niet zien de boodschap van bevrijding die het evangeliewil brengen. Bovendien zeggen zy: jullie hebt nu duizenden arbeiders uit andere landen, die moe ten meehelpen om Jullie welvaart te vergroten. Zy zyn een talent voor de kerken in de landen waar ze hun werk hebben gevonden. Tot nu toe hebben deze er weinig of niets mee gedaan. Men heeft zich alleen blind gestaard op eigen zaken. Wanneer jullie aan zending wilt gaan doen, moet Je ook eens aan hen gaan den ken. „Oriëntatie 1972—1974" heeft ons overtuigd dart er aan zending heel wat meer vast zit in deze tyd dan wy gewoon zyn by dat woord te denken. Zending is altyd reeds een stuk ker- kewerk geweest waarin men wart verder vooruit heeft gezien dan dat gewoonliyk in de zendende kerken zelf gebeurde. Gezien de situatie in de wereld waarin wy leven is het nuttig en nodig dat wy er van over tuigd zyn dat zending niet alleen een alleenspraak is, maar dat er we derkerig wat gezegd moet word Luisteren naar wat de ander te z- gen heeft is altyd onmisbaar. S. J. M. Hulsberje Beroepingswerl;hda NED. HERV. KERK NED. HERV. KERK Beroepen te Heinkenszand Pronk, kandidaat te Leiden. Aangenomen naar Huizen (buitan1, wone wykgemeente in wording) Woudenberg te Amsterdam-I termeer. GEREF. KERKEN Benoemd tot predikant in UJke dienst te Lippenhuizen-Emi rik: H. Hazenberg, emeritus-pre( te Loppersum. GEREF. KERKEN VRIJGEM Beroepen te Grotegast: J. J. ger, kandidaat te Delft, die geen dere beroepen meer in overwe neemt. GEREF. KERKEN VRIJGEM. BUITEN VERBAND Bedankt voor Zaandam: M. Bf ker te Maastricht, mb; Lig simi Bergh, Groen v. Prlnsterschool 10 H. mis (zonder zang). In phen a.d. Rijn. ds. P. Vroeglnde- Rk Kerk H. Antonius (zat. av. 7 i >.30. 11 en 8 u. IK 8, 10.46, 12 en 6.30 u. Petruskerk (zat. Maranathakerk 10 u. ds. H. W. Hem- (hoogmis) 12 en 18 Konlngskerk 9 u. ds. P. Vroeglnde- lethlehemkerk 10 u. ds. J. P. Smit, Vredeskerk 10 uur ds. D. Oosten, Utrecht. Ver. VrJJz. Herv. (aula Asserstraat) geen dienst (zie Vredeskerk) geen Êglise Wallone geen dienst. Academisch Ziekenhuis 10 u. ds. P. J. D. v. Malssen. Dlaconessenhule 10.30 u ds J. de Wit. Oecumenische Werkplaats Rapen - Lodewijkskerk (zat. av. 7 u.) 9.30, 11, Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudsesln Rldderveld (zart 6.30 uur) met Ned. Vredeskerk 9.30 u. ds. R. d. Vries, 5 i 1(1 u Pre<j j Blauw- ds. F. Pijlman, Triumfatorkerk 9.30 i dhr. D. J. Brouwer, 5 i Chr. Geref. I 5 u. ds. H. C Geref. Kerk u. leesd., Geref. Kérk art. 31 9 u. dienst 7 u. dienst, Ger. Gem. (Remisestraat) ds. L. Boer, Zeehospitium (Longkllnlek alle missen preekt kap. Warmerdam. 8.45 u. ds. C. v.d. Bergh, ziekenhuis R.K. Kerk Maria ter Zee zondag 7.;" "Overduln" 2 u. ds. Jac. d. Vos, Wijk- 9.00 hoogmis 10.30 Hollands gezonge gebouw "De Hoeksteen" 10 u. Pfarrer H. mis 12.00 en om 19.00 uur (Duit Fr. Wattjes, uit Hoengen (bij Aken), H. mis), vrijdag 19.30 uur zaterdi JJ de Duitse taal, Geref. KeTk 19.00 uur iedJere morgen r~~ 9.30 u. ds. H. v.d. Berg, 19 u. ds. H. v.d. Berg, Chr. Geref. Kerk zon. 8 Juli 10 u. Dienst des Woords, 17 u. ds. G. C. v.d. Kamp, uit Hlllegom, Ned. Prot. Bond zon, 8 juli geen dienst, RK Kerk „St. Pancratius" zat. 7 Juli 19 u. H. mis, zon i 8, 9.30 (hoogmis) 11 cféche) en 17.30 HoolJkaas, 's Gravenhage. Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds. G. van Doorn H. Avondmaal 6.30 u. ds. G. van Doorn Dankzegging. Geref. 3 Juli I (gez.mJ mis) m u. av. mis ln de kerk, RK Kerk "H.H. Engelbew. zat. 7 Juli 19 u. av. mis, zon. 8 juli H. missen 7.30, 9.30 (hoogmis), 11 (waaronder kindercrèche) en 17.46 uur (av. mis). Rljnsaterwoude Herv. Gem. 9.30 Aardam 9 en 12 i Ned. Herv. Kerk Dorpskerk 9 ds. L. W. Heymans te Boskoop, 7 nnBnharp IJS. XI. D. V. U. J&nt te Xi-ütWlJK. aail u Soefi- Zee- Rem- Geref- Gem- seen opgaaf Bijl te Krimpen a.d. IJssel, Chr. Geref. Vrije Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19) v.d. Vllst (Zevenhulzen) 18.30 Alphen a.d. Rijn Herv. Gem. Maranathakerk Raadhuisstraat 6.3U i. ds. M. Fokkema Gez. dienst m. Gerei Kruiskerk Gouwsluls 9.30 u. ds. M. Kleermaker (Rotterdam-centrum), heer W. d. Bruin (Vreeswijk), Geref. Kerk 10 u. ds. B. J. F. Schoep, 18.30 u. ds. J. R. Sybrandi (Epe), Nleuwerbrug J. R. Sybrandi (Epe), 18.30 u. Sportlaan, Katwijk 3 u. bijeenkomst i belangstellenden, 4 u Universele pred. Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem. Dorpskerk 9.30 u. ds. D. Bouman, v. Katwijk a. Zee, 6 u. ds. E. K. Teljgeler, v. Marken, Ontmoetlngskerk 10 u. ds. I. J. Wisse, v. Rijnsburg, 6.30 u. ds. A. v. Buuren, v. Wassenaar, Jeugddienst, 6.15 u. Samenzang, Geref. Kerk 9.30 u. allen T ontvangen. RK Kerk (zat. 7 i Q 10 en 7 uur Avondmaal Geref. Kerk 9.30 Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. G. Zonneveld, 8.30 u. ds. G. Zonneveld, F. Pijlman, 5 u. dhr. D. J. Brouwer, Gem. 9.3 Noordwijkerhout en De Zilk Herv Merenwyk 10 u Oecumenische dienst geen dienst. 9.30 u. d6. M. Fokkema, 6.30 u. ds. J. gem. 10 en 16-15 H. Bogers. Martha Stichting .Rhljnstroom" ds. B. J. F. Schoep, Geref. Kerk vrij- RK Kerk Kerkstraat 72, zat. 19 W. Scherff, 8. Mgr. Bekkerschool, Ds. P. Oskamp uit Oegstgeest. Oudshoorn Oudshoornseweg 10 A. Joor-Cannegleter te San Lierestraat z Llsse Herv. Gem. Grote Kerk 10.30 u. ds. H. G. Oostlnga, bediening H. Av. Kronemeljer, 's middags poort, 6.30 u. ds. S. W. V< Petrakerk (Surlnamestraat) 10 u. ds. Bovenberg, 7 u dis Maaskant. Oude Vestkerk (Oude Vest 133) 10 u. ds. Post, 5 u. ds. Kronemeljer. Beloftekerk (Robijnstraat) 10 u. ds. Brederveld, 5 u. ds. Post. Bevrijdingskerk (Aerent Bruunstr.) 9 u. ds. Maaskant. 5 u. ds. Bovenberg. Huize "Groenhoven" 10 u. kand. B1J- leveld, Oegstgeest. Gezinsdiensten „Jeugdhaven" 10 u. "De Mirt", dhr. Kromhout, 10 u. "Het J. v. d. Haar. Bapölstengem. (Oude Rijn) 10 uur ochtendd. (woensd. 8 u. bijbelstudie). Evang Luth. Gem. 10.15 uur, ds heer 7,30 u. verlossingssamenkomst. Chr. Science (Steenschuur 6) 10.30 u. Holl. dienst. Evang. Chr. Gem. (Mlddelstr.) 10 u. dhr. J. Faber. Nw. Apostolische Kerk (H. Rijndijk 24) 9.30 en 4 uur (don. 8 uur). Geref. Gem. In Ned. (Konlngskerk) 11.30 en 6.30 u. leesd. Zendingswerk Mlddernachtsgroep. Zoeterwoudseslngel 18 u. dienst. Kerk v. Jezus Chr. van de Heiligen der laatste dagen (Steenschuur 6) 10.30 uur. Jehova getuigen (Hogewoerd 175) 2.30 u., Vestestraat 3, 10 en 3 u. Plnk8tergem. (Oude Rijn 3) 8 u. dhr. Herv. Slonakertc Hooftetr. 9.30 uur ds. Rllnsburger te Amersfoort, 6.30 u. In kerk Oudshoornseweg ds. Verploeg. Goede Herderkerk Ten Harmsenstr 10.30 u. ds. W. Praamsma Gez. dienst. Rldderveld "De Bron" Troubadour- weg Bovenkerk 9 u. dhr. Stroo te Kou dekerk a.d. Rijn. Gez. dienst. Geref. Kerk Maranathakerk Raad- vlgen, 10 u. eredienst, 18.3 ide Herv. Gem. Bernarduskerk Rijndijk (zat. 7 u.) 9. Sr!,9 ,t) 10.30 u. ds. A. Kamer 11 u, RK St. Mlchaelkerk Rijndijk Geref. Gem. 9.30 en 16 u. leesd., Ak- Vlieg (Maasdijk), 0 u. ds. W. E. Verdonk, H.D. 19 Gem. centrum Ingang Wijttenbach- weg 10.30 u. dra1 Ariadne Brokerhof, Krlm, 6.30 u. ds. M. Fokkema Gez. d 6.30 u. ds. L. Weerman te De Krlm. Alphen a.d. Rijn-Noord De Goe de Herderkerk 10.30 u. ds. W. Praams ma te Boerakker Gez. dienst, 6.30 u. dhr. C. Stroo te Koudekerk a.d. Rijn. De Bron Rldderveld Troubadourweg 9 u. dhr. C. Stroo te Koudekerk, 6.30 u. ds. W. Praamsma te Boerakker. Geref. Kerk (Vrllgem.) "Oudeweg Lijsterlaan 9 en 18.30 u. kand. W. Scherf. Chr. Geref. Kerk Jeruzalem Grlj- §ensteinstraat 9.30 en 4.30 u. ds. P neep. Eucharistlevle- s. Erlnga, Den Haag. 7 u. Prof. dr. H. t 19 u. H. mis. De- 5 *- Schoonenboom H.A., RK Kerk (zat. 7 charlstlevlerlng, zon. 10 u. Hoogmis, Rod Berg, Geref. Kerk (vrijgem.) 8.30 9.3 dijk: Geen dienst. Geref. Kerk Dorp 10 u. Ds. M. Schenke Ds. J. E. Bredervel Noord-Hofland 9.45 Buuren (Herv. maakt): 10 en huls, Kampen. Voorhout Hervormde Gemeente, 10 uur ds. Hoogenkamp (gemeensch. dienst Hervormd-gereformeerd). R.K. Kerk zat. 8.00 en 19.00 uur zond. 9.00 (hoogmis) 10.30, 11.45 en 17.30 uur. Warmond Herv. Gemeente 10 uur ds. A. J. den Tonkelaar. i.) 9 Leiderdorp Geref. Kerk en Herv. Gem. Dorpskerk 10 u. ds. W. Oost, em. pred., Hoofdstraatkerk 10 u. dhr. J. Reugenbrink, 18.30 u. ds. R. d. Vries, Katwijk a. Zee, Scheppingskerk 9 en 10.30 u. ds. J. A. v. Netten, Menswor- dlngkerk Gaarmeesterstraat 2) vrijd. 19.30 u. Av. mis b.g.b. Eerste vrijdag zat. 19 u. Eucharistie vóórviering van de dooidag in de Scheppingskerk, uur Eucharistie ïvlerlng (geen charlstlevlerlng. Leimuiden Herv. Gem. 9.30 u. ds. J. H. d. Vree, Geref. Kerk 9.30 u. en 7 u. drs. C. Houtman te Leimuiden, RK Kerk (zat. 7 u.) 7.30, 9.30 en 11.15 u. De Kaag Herv. Gem. 10 u. ds. H. Baptisten gem. Trlomfatorkerk Mo lenwerfstraat 10 u. dhr. A. Rademaker. 6.30 u. dhr. J. Kits. Leger des Helle Gebouw Corn, de Vlamlngstr. 10 en 7.30 u. RK St. Bonlfaduskerk (zat. 7 u) 8.30 baddlenst, 10 10 met Lat. koorzang en 11.30 u. pred. F WUst, 11.30 u. h. mis, Maria Parochie, 19 u. Eucharistieviering, zon. hoogmis, 10.30, 12 en 17.30 u. H.H. Engelbew. Parochie zat. Eucharistieviering, zon. 7.30 Vinkelaankerk Ds. uur Vinkelaankerk Ds. sen (Gemeenschappelijk uur Stichtlngskerk Ds. uur Hoofdstraatkerk Ds. J. uur Ds. J. Bijleveld (Rijnsburg) uur: Sole Mio: Ds. B. Bouma. Herv. Gem. 10.30 uur: Vinkelaankerk Ds. H. srberg (Lelden) 10.00 uur: rfdstraat) Dr. J. G. B. De Rank Golfbaan Ichtus (School 6 u., Bonaventurakapel (zat. ds. Lalleman, Geref. Kerk 9.30 i de heer A. Christ te Gou da: Bethelkerk: 9.30 uur prof. dr. C. Graafland te De Bilt, 5.00 uur de heer J. Roosenboom te Maarsen; Imma- nuelkerk: 9.30 uur ds. A. P. v. d. Ma de te Alblasserdam, RK Kerk Meerkreuk (zat. 7 u.) 8.15, 9.45, 11.30 en 7 u. Rijnsburg Herv. Kerk Gr. Kerk moetlngsjcerk 101)0 Roos te Gouda. Geref. Kerk Kruis kerk: 9.30 uur Ds. B. Koekkoek, 5.00 Ds. E. Brunstlng te_Soest; _Ont- ds. Bezemer uit Schevenlngen string 6.0 5 u, ds. J. J. Ruitenberg, Abbenes, Bet- Ds. E. Brun- I u. ds. Jac.~d. Vos Katwijk A. P. Verloop. Oud Ger. Gem. In Ned. Zee, 5 u. ds. Jac. d. Vries, Schevenln- Zuidkade 158 10 en 6.30 uur leesdlenst -Niel (HA), Geref. Rem. Ger. Gem. 10 uur ds. W. Knop- pers te Utrecht RK Ontmoetlngskern Snoeij, 5 u. ds. Verburg, Wassenaar, (zat. av. 7 uur) St. Vlctorkerk 10 straat) Ds. G. van De Rank (Geref. s Kerk Ravensbergen - dewey, Oude Kerk 8.30 u. ds. L. Boer. wijk, Ichtuskerk 10 u. ds. J. Catsburg, RK Heilige Geestkerk "De Bron' oppasdienst. 6 u. ds. Jac. d. Vos, Pnlël- "cerk 9.30 u. ds. A. Vink, bevestiging ouderling, oppasdienst, 6 u. da. C. v.d. Dr. J. G. B. Ji Kerk St. Jeroen zaterdag 16, pel kerkhof 19.00 uur avondmis (met zang) zondag 8.00 uur: H. mis (zonder zang) 9.30 uur hoogmis (gemengd koor) 1..00 uur: H. Mis (zonder zang) rk Kerk (Tuinbouwschool) (zat. av. 7 aiensij. tk lo ao 10.30 1 Sassenheim Ned. Herv. Kerk zo 8 Juli 9 u. ds. A. Westra, 10.30 u. ds. - Herv. Gemeente Dorps- Schulte Nordholt, Messlas- kerk 10.00 uur Ds. J. A. G. van Zan ten, Dorpscentrum 9.30 uur Kand. van Kooten, Delft Geref. Kerk (Dorps) 10 en 7 u. Ds. L. v. d. Linde, Rijns-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 4