Miserabel werk
van beginners
voor mannen me
randogrootse rol
i „Last Ta
ZONDIGE
ZORRO
Terence
en Bud:
knokken
op zee
is niet
zo leuk
als op
het land
GaatVeiligVeel Langer Mee
ERA
AMSTERDAM "Alle begin is
moeilijk, dus dat kan Je maar be
ter overslaan", schijnen sommige
beginnende cineasten te denken. Ze
pakken dan maar even een onder
werp aan, dat een ervaren meester,
niet zou misstaan. Er zijn dezer da
gen vijf nieuwe CRM-films gelan
ceerd en een groot gedeelte daar
van muntte uit door al te hoog ge
grepen bedoelingen, waaraan de ma
kers bepaald nog niet toe waren.
Alleen de animatiefilm "De geboor
te van een berg" was een presta
tie, die volwaardig kon worden ge
noemd. Maar die was dan ook van
de in Amsterdam werkzame Israë
liër Einan Cohen, die voor de ani
matie bovendien assistentie had ge
kregen van de Joegoslaaf Ante Za-
ninovic en van Bill Karsten. De vi
sie van een buitenlander op ons Ne
derlandse ijveren kwam er in een
oorspronkelijk verhaal en een origi
nele stijl volledig uit. met getrans
formeerde bekende Nederlandse
schilderijen als aanknopingspunten.
Veel hoger in de bol hadden de
makers het van "Ondergang der
Monumenten" onder leiding van
Leo Hofman. Een noodlotssymfonie
met opvallend bizar tekenwerk. De
filmtechniek schoot echter nog te
kort voor een complete illusie. Ook
de dramatisering was te zwak, om
over meer dan "spielerei" te kun
nen spreken.
Middelbare scholieren hebben tij
dens een Arnhemse filmweek een
scenarioprijsvraag gewonnen. 't
Was maandag" met weerbarstige
oude mannetjes op gammele fietsen
had met zijn schutterige hantering
van de camera wat aardige anekdo
tische trekjes, maar voor het film
pje aan een echte pointe kon toeko
men was het al afgelopen.
Twee langademiger werken gingen
volkomen de mist in. Samuel Meye-
ring beschouwde het modieuze insti-
Door
Piet Ruivenkamp
tuut van de sensitivitytraining, Whit-
more heeft dat al eens op fascine
rende manier gedaan in "Here co-
mes everybody". Dat wekte in elk
geval de indruk van een argeloze
observatie van zo'n groepsconfron-
tatie. "Latsi in training" van Meye-
ring was te kneuterig om zover te
komen. Alleen al het psychologische
vakjargon dat simpele zielen ge
bruikten deed de geloofwaardig
heid snel tot het nulpunt zakken.
Schepping
Een ander onderwerp, ook niet mis:
de schrijver en zijn creativiteitspro-
bleem. Fellini nam voor zijn schep
pingscrisis in 8 Vt tenminste
nog een filmregisseur, maar Henk
Meulman liet bijna een uur lang 't
onbehagen van een beginnend
schrijver over de toeschouwer heen
komen. Precieus gezever van een
jongeman achter zijn schrijfmachi
ne. Hans Dagelet in de hoofdrol,
dat wil zeggen, hij deed het duffe
rondscharrelen, een commentaar
stem zorgde voor het hoger gestem
de ik. Maar ook dat persoontje zal
niet tot publiceren komen. Een
goeje remedie voor deze schrijver:
pak voor de blote billen van moe,
zo over de knie. Meulman liet Ed
van der Enden een soort lusteloze,
blauwige beelden schieten, die niet
tot navolging prikkelen. Het resul
taat kwam neer op het werk van 'n
amateur, die vergat de knopjes op
zijn camera op de Juiste manier te
bedienen.
Alle begin is moeilijk, de voortzet
ting trouwens ook, want Meyering is
al eens beter op dreef geweest. Hoop
doet leven. Men denkt soms en
hoopt slechts: slechte starters we
ten hun aanvankelijke onmacht soms
opzienbarend te doorbreken.
Ierland in de eerste
lorlog, waar de erfvijand, En-
nog meedogenloos de zweep
hanteert, is het decor waar-
sich het verhaal van „Ryan's
afspeelt. Een belangrijk
ln de film (van David Lean),
e wordt gedragen door
grijze luchten en het
itueerde Ierse volk, nog bijna
ieuws in zijn angsten, maar
neloos in het held willen zijn,
lief willen hebben. Het ver-
dat van de mooie dochter van
pskastelein, die een verhou-
ingaat met 'n Engelse majoor.
HO De Spanjaard Luis Bu-
eeft met „Le charme discret
lourgeoisie" een erg verfijnd
lisch werkje over de gegoede
kheid afgeleverd. Hij laat een
elegante high-society men-
irlei vrij banale dingen bele-
dirigeert ze weer onbescha-
de narigheid, daarmee be-
dat ze niet meer dan buiten-
zyn. Onkwetsbaar als ze maar
hun oude situatie kunnen
ren. Met af en toe halluci-
Jj ihtige taferelen erin.
W NON In „Halleluja voor
vuisten" slaat het duo Te-
feill en Bud Spencer er weer
los. De duivelse cowboys be
ien zo langzamerhand legen-
faam te krijgen. De serie
ilms" groeit steeds maar aan.
Alleen begint regisseur Giuseppe Co-
lizzi een beetje zijn vindingrijkheid
kwijt te raken, wat de humor in de
film niet ten goede komt.
Kindermatinees
STUDIO Circus op stelten is
een Nederlandse kleurenfilm over vijf
kinderen die dolle avonturen beleven
in een circus. Elke morgen behalve
op zondag, om half elf te zien.
"CAMERA Een cowboyfilm doet
het altijd goed. De westerns zijn daar
een voorbeeld van, als amusement
voor de kijkers van boven de veer
tien. Maar de Jongeren willen ook
wels eens naar lekker schieten kijken
(denk maar aan uw eigen Jeugd, aan
de „Rooie Rogges-films"). De Jonge
cowboyliefhebbers kunnen hun hart
ophalen bij de film Old Shatterhand
en Winnetou. Een verfilming van één
van de beroemde verhalen van Karl
May.
Nachtfilms
Camera brengt het komende week
einde de oude Western Hang 'em
High (Hang ze hoog) nog eens. Met
Clint Eastwood, die nog steeds z'n
bekendheid uit de t.v.-serie Rawhide
met zich meedraagt, in de hoofdrol.
De liefhebbers van griezelfilms kun
nen vrijdag- en zaterdagnacht in
Rex aan hun trekken komen, want
daar zijn de bloeddrinkers, moord-
lustigen en piepende deuren weer
niet van de lucht. Het spookslot van
de Vampiers belooft een paar uur
lekker rillen.
Maitinee's
7.15
J.30 l
Luis Bimuél
Terug naar de vijftiger Jaren kun
nen we in Rex, waar deze week
's middags de oude roek-film Jail-
house Rock van Elvis Presley wordt
gedraaid. Elvi's faam glittert nog im
mer en bü het zien van deze rolprent
kan Je nog eens lekker nostalgisch
terugzien op Je tomeloze bewondering
voor het roek-fenomeen.
Elvis the Pelvis
Haagse
bioscopen
BIJOU Charlie Chaplin: Mo
dern Times, a.l., dagelijks om 2, 7.30,
9.30, zondag ook om 4.15 uur.
CAMERA Last Tango in Paris,
18 jaar, dagelijks om 2 en 8.15 uur.
CINEAC Heksen en Bezemstelen,
a.l., dagelijks om 9.15, 11.15, 1.30 en
3.45 uur; zondag vanaf 11.15. Avond
voorstelling: Steelyard Blues, 14
jaar, dagelijks om 7.30 en 9.30 uur.
CORSO Turks Fruit. 18 Jaar,
dagelijks om 2.15, 7 en 9.30 uur, zon
dag om 1.45, 4.15, 7 en 9.30 uur.
DU MIDI What's up doc, a.l..
dagelijks om 8.15 uur, zaterdag en
zondag, 7 en 9.30 uur.
EURO Die knotsgekke kerels in
hun vliegende kratten, a.l., zaterdag,
zondag en woensdag om 4 en 8 uur,
overige dagen om 2 en 8 uur.
FLORA Het eiland van de wrede
vrouwen, 18 Jaar, dagelijks om 2, 7
9.15 uur, zondag ook om 4.30 uur.
KRITERION A Clockwork
Orange, 18 jaar, dagelijks om 2.30 en
METROPOLE - Tuschinsky Tom
Sawyer, a.l., dagelijks om 2, 7 en
9.30 uur. Zondag om 4.15 uur.
ODEON 50 Jaar Disney teken
films, a.l., dagelijks om 1.45, 4.15, 6.45
en 9.15 uur.
OLYMPIA Breng de Bismarck
tot zinken, 14 Jaar, dagelijks om 2
en 8 uur.
PASSAGE Een vuistvol karate,
APOLLO Tien stalen vingers, 18 18 jaar, dagelijks om 2.30, 7 i
REX Pippi in Taka-Tuka-land,
a.l., dagelijks om 9.30, 11.30, 1.30, 3.30,
5.30, zondag vanaf 11.30 uur. Avond
voorstelling: Dat we toffe jongens
zijna.l., dagelijks om 7.30 en
9.30 uur.
STUDIO De gendarme op vrijers
voeten, a.l., dagelijks om 2.15, 7.15 en
9.30 uur, zondag om 1.30, 4, 7.15 en
9.30 uur.
STUDIO-2000 Bullitt, 14 Jaar,
dagelijks om 7.15 en 9.45 uur.
DE UITKIJK Fellini Roma, 18
Jaar, dagelijks om 2.30, 7 en 9.30 uur.
Zondag van 1.30, 4, 7 en 9.30 uur.
Goede films in
andere steden
Heat (Andy Warhol en Paul Moris-
sey), Asta, Den Haag, Calypso, Am
sterdam.
Modern Times (Charlie Chaplin),
Bijou, Den Haag.
Turks Fruit (Paul Verhoeven),
Corso, Den Haag; Roxy, Amsterdam.
A Clockwork Orange (Stanley Ku
brick), Kritterion, Den Haag.
The Great Dictator (Charlie
Chaplin) Lijnbaantheater, Rotter
dam.
2001, A Space Odyssey, (Stanley
Kubrick), Cinetol, Amsterdam.
Alice's restaurant (Arthur Penn),
Cine-D, Amsterdam.
The French Connection, (William
Friedkin)Hallen, Amsterdam.
Repulsion en Cul de Sac (Roman
Polanski) The Movies, Amsterdam.
Titel: De duivel hale je. Voor
naamste rollen: Bud Spencer en
Terence Hill. Theater: Luxor.
Hill en Spencer zijn immer weer
goed voor lekkere, onbegrijpelijke en
lachwekkende knokpartijen. In de
ze hete dagen is het geen gek idee,
om een film eens voor het grootste
deel op zee af te laten spelen. En
dan een paar eeuwen terug, toen er
nog vrolijk en met fluitende kogels
kon worden gevaren.
Wat is er allemaal aan de hand?
Het forse dreunwerk, dat beide he
ren zo beroemd en geliefd heeft
gemaakt is eeti "must". Die flitsen
de acties hebben geen tekst nodig:
men doet maar. Boven en onder
tafels en stoelen vliegen de meest
lastige kerels heen, alsof het alle
maal niets is.
Toen Spanje z5n koloniën verover
de, kwam er een mateloze goud
stroom naar het moederland. Dat
werd vervoerd per schip en dus was
het piratendom een goede toekomst
beschoren. Zo heeft in deze film.
een van de Spaanse gewesten een
nieuwe gouverneur gekregen, die
bijzonder hebzuchtig en behoorlijk
wreed is. Hij heeft de belastingen
onmogelijk opgeschroefd (toen al),
en is niet van plan ze aan wie dan
ook af te staan. De zeerovers heb
ben natuurlijk andere gedachten als
ze erachter komen. Ze sluiten zelfs
tijdelijk met elkaar een verbond,
om samen de buit te verdelen. Maar
er ls één kaper, die hier niet aan
wenst deel te nemen. Hij heeft dan
ook duidelijk ruzie met zijn colle
ga's.
Via allerlei slinkse, moeilijke en
gevaarlijke manieren komen beide
groeperingen voor hete vuren te
staan.
Spencer en Hall zijn berucht om
hun gekke trucs. Die komen dan
ook geregeld voor in deze film.
Maar de entourage is qua authen
ticiteit niet erg geloofwaardig, zo
dat het wat langdradig is. Kijken we
daar doorheen dan is er niets
aan de hand. Maar dat kunnen we
niet, omdat de film anders niet te
volgen is. Beide heren kunnen het
veel beter. Het zijn landrotten.
PAUL WOLFSWNIKEL
„Last Tango in Paris", een
1 Bernard Bertolucci met
Brando en Maria Schneider.
daarmee iemand een plezier
iemand meer naar een voor-
ke film krijg, dan noteer ik
aag dat Bertolucci een mora-
film heeft gemaakt. Mora-
omdat Bertolucci eigenlijk
gen dat twee mensen elkaar
tens kunnen ontmoeten, zon-
2e daarbij onvermijdelijk hun
zijn moeten prijsgeven. De
srsonen uilt "Last Tango in
proberen dat toch. Zij probe
un geregelde ontmoetingen
apartement, op "neutrale
te isoleren uit de rest van
Ktaan. Of liever gezegd, de
een loutere relatie ad
"t mMukt en het is dan juibt
die aan zijn liefde voor het
Jeanne ten gronde gaat.
niet nodig om "Last Tango
in Paris" tot op het bot te analyse
ren. De boodschap van Bertolucci is
facultatief. Liever zie ik "Last Tango
in Paris" als een prachtig filmver
haal van hopeloosheid, van een
koortsig vuur, waarvan tenslotte al
leen de sintels overblijven.
Paul, een man van middelbare
leeftijd vlucht weg van een failliet
leven, weg van het lijk van zijn vrouw
wier zelfmoord met een scheermes
bijna even banaal is als het rendez-
vous-hotelletje dat ze jaren met vaste
hand bestierde en waar zij Paul even
veel lange jaren bedroog. Paul is de
mindere in zijn relatie tot de vrouw
en zelfs op haar doodsbed confron
teert ze hem met zijn onmacht. Deze
Paul ontmoet toeval, noodlot?
een jong mealsje, Jeanne, dat op haar
manier eveneens op de vlucht is. Op
de vlucht vooral voor de heroïeke her
innering aan de dode vader en voor
het aanstaande huwelijk met een
kur Peter Sellers is na zijn kortstondige affaire met Liza
belli weer bij zijn vrouw teruggekeerd. Hier ziet men het
dpaar bij de gisteravond gehouden -première van de eerste
btes Bondfilm met Roger Moore in de hoofdrol.
vlerkerige verloofde, cineast die de
camera hanteert als dor surrogaat
voor ontbrekende echte emotie.
Naamloos, maar zonder lichtme-
lijke compromissen beleven de twee
een heel eigen, complete relatie. Zon
der een terug, maar ook zonder een
toekomst. En wat oorspronkelijk op
een bijna onwerkelijke harmonie leek,
brokkelt af tot machteloze potsier
lijkheid in een verveloze ballroom,
waar het tweetal een allerlaatste
tango van eigen makelij danst. Een
wedstrijd is weer eens voor beide
partijen in een nederlaag geëindigd.
"Ik ken hem niet eens", stamelt het
meisje steeds weer opnieuw, als ze de
man oud nu plotseling ineenge
frommeld ziet liggen op het balkon,
waar hij niet vanaf durfde te sprin
gen, "iik ken hem niet eens".
De film ontleent voor een groot
deel zijn kwaliteiten aan de bezeten
heid, waarmee Marlon Brando de rol
van Paul speelt. Hij is hier niet ge
dwongen om een typetje te maken,
zoals hij dat in de Peetvader moest.
Brando is een heel groot acteur die
in de loop der jaren een stuk "be
speelbaarheid" heeft gekregen, waar
mee een regisseur van het kaliber van
Bertolucci geweldige dingen kan
doen. Brando is in deze film de on
evenwichtige dwangneuroticus die al
leen tegenover een onbekommerd
jong meisje een korte tijd een quasi-
mannelijkheid kan veinzen. Maria
Schneider speelt die begerenswaar
dige stoeipoes Jeanne, op zoek naar
eerlijkheid, maar zonder antwoord
als het ontluisterend demasqué van
haar naamloze partner komt. Maria
Schneider speelt die rol onbevangen
en ontwapenend. Mij stemde haar
bijdrage aan het verhaal blij en droef
tegelijk.
Bertolucci laat tenslotte Parijs zelf
de derde grote rol spelen. Morsig en
o zo moe. Het is de asfalt en steen
geworden eenzaamheid en nergens
voel je dat zo sterk als in de vroegte
en de eerste metro hoog boven een
Seinebrug het schrale morgenlicht
openreit.
HAN MULDER
Marlon Brando en Maria Schneider tijdens een van hun ontmoetingen in "Last Tango in Paris".
ADVERTENTIE
/MM De Conti TS staalgordelband is gemaakt
B/Sf I II III voor ervaren rijders die véél kilometers
Till B B maken en die onder alle weers-en verkeers-
omstandigheden maximale veiligheid eisen.
Waarom rijdt U er nog niet op...?
Uw garage zal 't zeker bevestigen.
Continental Rubber b.v. Amsterdamseweg 45-47 Amersfoort - Tel. 03490-12934*
Film: Zoïto, de pornoridder.
Theater: Rex.
De bekende kinderheld Zorro trekt
niet alleen ongelooflijk vlug zijn
zwaard, hij stapt ook ongelooflijk
vlug uit zijn broek. In de televisie
serie is dat nooit zo goed naar voren
gekomen, maar Zorro kan bepaald
wel iets meer dan hard paardrijden
en domme politieagenten overmees
teren. In Rex wordt deze week een
poging gedaan om onze eenzijdige
indruk van deze held weg te ne-
Terwijl de titels nog over het
scherm glijden laat Zorro al eien,
wat een bekwaam minnaar hij is.
Dat hij zelfs in bed zijn masker
en zijn hoed ophoudt lijken de da
mes met wie hij omgaat helemaal
niet erg te vinden, integendeel, zij
kreunen en zuchten verrukt. Zorro
doet dan ook erg zijn best, al moet
gezegd worden, dat hij weinig va
riatie brengt in zijn liefdesspel. oor
de vele en zeer langdurige
bedscènes echt vervelend worden
duikt gelukkig Iedere keer weer een
groepje soldaten van de boze gou
verneur op en dan volgt een flinke
vechtpartij of een echte Zorro-ach
tervolging en dat wordt een film
lang volgehouden.
De beproefde formule van veel ge
weld en veel sex is Jammer genoeg
wel erg losjes toegepast. Een ver
haal is er nauwelijks: Zorro snelt
van het ene bed naar het andere en
levert tussendoor een paar gevech
ten; de motivering van een en an
der blijft gemakshalve maar achter
wege. De gevechten zijn alleen maar
komisch te noemen omdat niemand
echt de moeite neemt om Zorro aan
te vallen en de bedscènes..fanta
sieloos, er is geen ander woord voor,
met uitzondering dan misschien de
keer dat Zorro in zijn zwarte hel
denpakje de tobbe wordt ingeduwd,
waar hij ook weer vele lang-.- mi
nuten met twee blote kreun-Juf-
tfrouwen door het schuim datelt.
Maar een porno-ridder .nee.
JAN VAN WIERINOEN
nan Cohen ontwikkelde een oorspronkelijke visie op het ontstaan van ons Nederlands polder-
lidschap.