Waar een wil is,
is ook een weg
HERVORMDE GEREF. SYNODE:
Kerkdiensten Leiden en omgeving
Rijnstreek
Toen de twee synoden van de hervormde en gereformeerde kerken de vorige week in Utrecht
tesamen vergaderden, vertelde prof. dr. J. Plomp uit Kampen, zo tussen neus en lippen door, dat
hij o.a. ook*in een, naar wij begrepen hervormde commissie zit die bezig is met vragen die door
de kerkorde worden opgeroepen en dat aan hem is opgedragen een ontwerp voor een nieuwe re
dactie van artikel 2 van de hervormde kerkorde te maken. Dat artikel omschrijft wie tot de her
vormde kerk kunnen worden gerekend en dat is In het huidge artikel nog al ruim genomen. Zelfs
kinderen van doopleden, al zijn ze zelf niet gedoopt, kunnen daaronder vallen.
Wie enigszins op de hoogte is van
de verschillen die er zo voor de dag
komen wanneer er sprake is van „sa
men op weg" van deze beide kerken,
weet dat men dan ook stuit op de
vraag wie er tot een kerk kunnen
worden gerekend. Nu is dus een ge
reformeerde hoogleraar bezig met het
ontwerp van een nieuw artikel voor
de hervormde kerkorde. Prof. Plomp
vond het een hele opgaaf en hij had
zich reeds bij voorbaat verzekerd van
de bijstand van een hervormde theo
loog.
Dit is maar een kleinigheid, zult
u waarschijnlijk denken. Er zijn toch
belangrijker vragen aan de orde. Dat
is ook wel zo. Toch vonden we deze
mededeling tekenend in het geheel
dat we hebben beleefd. In de eerste
plaats kunnen we daaruit zien dat
er een intensiever contact is tussen
beide kerken dan zo uit de officië
le mededelingen blijkt. Er zijn zo
langzamerhand heel wat vragen die
bside kerken aangaan en het is
blijkbaar de gewoonte geworden om
eikaars hulp in te roepen wanneer
men dan nodig oordeelt.
In de tweede plaats leert ons deze
mededeling dat de samenwerking, die
van onderop, uit de gemeenten, is
gekomen, ook reeds is doorgedrongen
tot de hogere regionen van beide ker
ken. Daarover behoeven we ons niet
te verwonderen, want er zijn allerlei
zaken waar men elkaar nu eenmryil
niet meer kan missen. Bovendien
zijn beide kerken steeds meer op el
kaar gaan gelijken, ook op die pun
ten waar er vroeger merkbare ge
schillen waren. Ook in de Geref.
Kerken zit men met de vraag wie tot
haar behoren. Ook zij hebben te ma
ken met een groep randkerkelijken,
om niet te spreken van buitenkerke
lijken. En zo is dat artikel twee van
de hervormde kerkorde ook voor hen
niet van belang ontbloot.
Hangijzer
Twee dagen zijn beide synoden dan
bijeen geweest. De eerste dag ging
het over het belijden van de kerk in
deze tijd. Op de tweede dag zou men
kerkordelijke vragen van een samen
gaan bespreken. Aan de nota die ds.
F. H. Landsman daarover geschre
ven had, was toegevoegd een ontwerp
statuut voor een gemeenschappelijke
synode. Wie op de eerste dag een
groot vuurwerk had verwacht, kwam
bedrogen uit. Het punt van belijden
van de kerk en in verband daar
mee de functie van de belijdenis en
de handhaving daarvan, is toch één
van de hete hangijzers geweest tus
sen deze beide betrokken kerken.
De hervormde kerk had wel dezelf
de belijdenisgeschriften als de geref.
kerken, maar deze waren, tot dat de
nieuwe kerkorde van kracht werd,
praktisch buiten werking gesteld.
Een synode, die niet meer was dan
een bestuurslichaam dat te handelen
had naar de reglementen, kon met
die belijdenis niets doen. En na de
invoering van de kerkorde wilde men
in geen geval de weg op gaan die de
geref. kerken hadden gevolgd met
de leertucht, waarbij schorsing en af
zetting werden gehanteerd. Wel heeft
men zich hier met het belijden be
moeid door het uitgeven van kleine
re en grotere geschriften, waar
in toch wel een oordeel (judicium)
werd uitgesproken. Vandaar dat men
ging spreken van judiciële leertucht.
Meer op de medische weg trachtte
men het te doen.
Wat er in Utrecht allemaal in de
discussiegroepen voor de dag is geko
men. weten we niet. Er is wel dege
lijk gesproken over het handhaven
van de belijdenis. Maar, zoals gebrui
kelijk, kwam daarvan alleen 'n sa
menvatting in de plenaire vergade
ring. Toen die samenvatting in de
volledige vergadering werd behan
deld, maakte het de indruk dat ieder
extra op z'n woorden lette. „In de
discussiegroepen zo staat er in de
samenvatting „werd er over deze
vraag zeer genuanceerd gesproken".
Van 'dit verschil in standpunt is in
de plenaire zitting niet veel gebleken.
Het kwam er niet uit. En dat, ter
wijl in de huidige geref. synode meer
verontrusten zouden zitten dan in de
vorige, naar werd gezegd.
Losser
Op de tweede dag van deze ge
meenschappelijke synodale vergade
ring zaten de tongen losser. Toen
kwamen er ook meer punten van
verschil tevoorschijn. Deze beide ker
ken zijn een kleine eeuw lang ieder
hun eigen weg gegaan. Ze hebben
ieder voor zich hun eigen moeilijk
heden gehad en daardoor hebben ze
hun eigen historie gekregen. Deze
dingen kan men niet zomaar met één
haal ongedaan maken. De structuur
van beide kerken is niet dezelfde.
De positie die bijv. de secretaris-ge
neraal in de hervormde synode
inneemt, is in de geref. kerken on
denkbaar. Daar heeft men ook wel,
sinds kort nog maar, een secretaris,
die men actuarius noemt, maar op
de synodevergaderingen hoort men
hem niet. Hij voert alleen maar uit
wat hem is opgedragen.
In de hervormde kerk is het zo,
dat die vaste secretaris tot het mode-
ramen behoort en al mag hij in de
synode zelf dan geen stemrecht heb
ben, zijn adviezen worden wel ge
vraagd en ook ongevraagd kan hij die
geven. Zijn woord heeft een nogal
groot gewicht. Het was dan ook niet
toevallig dat men aan de oud-secre
taris-generaal van de hervormde
kerk heeft gevraagd een nota op te
stellen. We kennen niemand die zo
op de hoogte is van kerkordelijke za
ken.
In zijn nota heeft ds. Landsman dan
ook gesproken van de kerk als insti-
tuur, waarvoor de Jongere generatie
niet veel goede woa/rden over heeft.
De kerk moet, volgens hen, een gees
telijke gemeenschap zijn, die geen
vaste organisatorische vormen ver
draagt. Het gevaar van alle kerkelij
ke verordeningen is dat zij verstar
rend kunnen werken. Niemand zal dit
ontkennen.
Toch zal ook een kerk bepaalde re
gels moeten hebben, al was het al
leen maar om een chaos te vermij
den. Deze regels, die alleereerst moe
ten dienen om de weg aan te duiden
waarlangs de kerk haar opdracht
in deze wereld vervullen kan. behoe
ven niet altijd dezelfde te blijven. Ze
kunnen worden veranderd. Wan
neer er een nauwere samenwerking
komt tussen de hervormde en gere
formeerde kerken, zullen er bepaal
de regels veranderd moeten worden.
Artikel 2 van de kerkorde is daar
van een voorbeeld.
Knelpunten
Op de tweede dag van het ge
meenschappelijk samenzijn van bei
de synoden zijn bij die „institutaire
aspecten" allerlei knelpunten voor de
dag gekomen. De dagbladen hebben
ons daarover ingelicht. Er is vrees
uitgesproken rondom de vraag in
hoever de gemeenten op het plaat
selijke vlak bereid zijn toenadering
te zoeken. Er is gewaarschuwd voor
een geforceerde eenheid, die echter
niemand wilde. Er is gewezen op „ge-
MUNCHEN Voor de moslems in het zuiden van de
Bondsrepubliek Duitsland in totaal leven daar meer dan
een miljoen mohammedanen is in München een nieuwe
moskee met een 33 meter hoge minaret aan haar bestemming
overgedragen. Als zesde grote stad in de Bondsrepubliek
bezit daarmee ook München een representatief godshuis voor
de aanhangers van de islamitische godsdienst. Het 3 miljoen
mark kostende gebedshuis is tot stand kunnen komen dank
zij enkele forse giften van zakenlieden en regeringen uit
twaalf staten van Afrika en Azië. De hoofdzaal van het
gebouw biedt aan 450 gelovigen plaats.
mengde gevoelens", waarmee reke
ning moet worden gehouden. Het erg
ste zou zijn wanneer er weer een
nieuwe kerk ontstond in ons land.
Er is gewezen op verontrusten en
op groepen binnen de hervormde
kerk, die niet met elkaar in gemeen
schap willen leven.
De hervormde toenadering tot re
monstranten en doopsgezinden acht
te men een zaaJk om waak
zaam te zijn. De geref. kerken hebben
andere bindingen. De pluriformiteit
van de kerk is natuurlijk ook ter
zake gekomen, maar dat is iets waar
mee men in beide kerken zit: dat er
niet gelijk wordt gedacht. Zo zou
den we kunnen doorgaan met het
opnoemen van allerlei vragen wan
neer gesproken wordt over „integra
tie", een nauwere binding, welk
woord ds. Landsman telkens weer ge
bruikte en waar tegenover de geref.
prof. dr. D. Nauta liever maar di
rect van hereniging wilde spreken.
Op een persconferentie vóór de
gemeenschappelijke synodevergade
ring werd de vraag gesteld of het wel
Juist was van een synode te spre
ken, want er konden immers geen
besluiten worden genomen. Daarop
heeft de praeses van de geref. sy
node geantwoord dat de letterlijke
vertaling van dit oorspronkelijke
Griekse woord is: „samen op weg".
Het begin is reeds op allerlei wijze
gemaakt en wat er in Utrecht, naar
hij hoopte, zal gebeuren is, dat men
de bereidheid toont samen verder te
gaan. Die bereidheid is met eenstem
migheid uitgesproken. Enig beslis
singsrecht had die vergadering in
Utrecht niet. In feite kon men niets
aannemen, maar waar een wil is,
daar zal ook wel een weg gevonden
worden, ook al is dit dan niet direct
een korte weg.
Applaus
Eén van de momenten die ons zal
bijblijven van deze Utrechtse bijeen
komst, was het spontane applaus na
dat prof. dr. A. G. Honing uit Kam
pen gesproken had. Hij vond dat
men aan de verkeerde kant begon
nen was door te gaan spreken over
tucht, grenzen van de kerk enz. „Van
daag is de inzet: we zijn eigenlijk
nooit gescheiden geweest en wan
neer we alleen zouden spreken over
ZATERDAG 23 JUNI I973
WOORD VAN BEZINNING
Deze zaterdag vraag ik uw aan
dacht voor een op 't eerste gezicht
nogal eigenwijze uitspraak van de
apostel Paulus (eerste brief aan de
gelovigen in Thessalonika, hoofd
stuk 5)„Wij behoren niet aan de
nacht nooh aan de duisternis
toe; laten we dan niet slapen, zo
als anderen doen, maar laten wij
waken en nuchter zijn". Dat liegt
er niet om. Wat bedoelt Paulus
met "slapen, zoals anderen doen?"
Hij denkt bij .slapen" aan een
manier van leven, die erg lijkt op
onze allenachtse slaap: niet we
ten wat er met Je gebeurt, niets
zien, Je van niets bewust zijn;
aan een manier van leven die ook
erg lijkt op bewustelooshied, of
't Is tijd
om wakker
te worden
op dood-zijn, of op dronken-zijn,
niet- meer- weten- wat- Je- doet.
Hoe leven zulke slaapkoppen?
Ze leven als Lodewyk XVI, de
laatste Franse koning van de 18e
eeuw die op één van de belangrijk
ste dagen van de Franse revolutie
in zijn dagboek schreef: „Rien",
„vandaag niets gebeurd" (dat
dagboek ging vooral over Jacht-
successen en hoffeesten!).
Slapen is: de verhalen over ro-
ken-en-longkanker, roken- en-
hartaf wijkingen langs Je heen la
ten gaan, en lekker twee pakjes
sigaretten per dag consumeren.
Slapen is: de inflatie en de
geldontwaarding voor kennisge-
aannemen, en opgewekt gaan sta
ken voor nog meer loonsverhoging.
Slapen is: Je huiswerk, Je studie,
of je bij-zijn als staatsburger la
ten slabakken, en alle „vrije" tijd
plaatjes draaien of voor de tv
hangen.
Slapen is: de 3000 jaarlijkse
verkeersdoden en de tienduizenden
verkeersgewonden vergeten, en
krijgertje spelen op de brommer
of in de sportwagen, „mij over
komt toch niets".
Slapen is: als Je Je schuldig
voelt, verdovende middelen slikken
Of stickies roken (en dat dan be-
wustzijns- „verruimend" noe
men!).
Slapen is: te maken hebben met
geweldige maatschappelijke en e-
conomische en politieke vraagstuk,
ken, zou de bel voor de laatste
ronde van de mensheid nu wer
kelijk geluid zijnen de meest
bekeken tv-programma's zijn
voetbalwedstrijden, shows, e. d.
Slapen is: „Je moet dat alle
maal niet zo zwaar opvatten", de
bel voor de laatste ronde niet wil
len horen, je ogen dicht stoppen
voor de tekenen der tij dén, doof
blind blijven voor de klok van de
geschiedenis en het oranje-knip
perlicht van Gods boodschap.
Het lijkt wel of een soort super-
meneer-de-uii tot iedereen zegt:
„Ogen dicht en snavels toe!" En
daar wordt gretig naar geluisterd;
hoeveel lawaai al die miljoenen
mensen ook maken, er zijn wat
ogen dicht! De terugkomst van
Christus is op handende We
reld dreigt te bezwijken onder de
schuld en het wanbeheer van de
mensen en al die „anderen"
slapen. Ze zien het niet en merken
het niet; ze horen thuis in nacht
en duisternis, en liggen bewuste
loos in hun welvaartsbed.
Nu geldt dat kennelijk niet van
allemaal, en het gaat de brief
schrijver om de uitzonderingen.
„Wij behoren niet aan de nacht
noch aan de duisternis; laten we
dan niet slapen zoals de anderen,
maar wakker en nuchter zijn".
Wie zijn die „wij"?
Die „wij" waren toen: de chris
telijke gemeente van Thessalonika
een kleine groep mensen, nèt be
vrijd uit het duister va»n het an
tieke heidendom. Die „wij" zijn
nu: de christelijke gemeente van
1973, uit alle volken en talen en
rassen en culturen. Concreet: alle
mensen in het verspreidingsge
bied van het Leidsch Dagblad
die luisteren naar de wek-roep van
Jezus Christus. „Wij" bent
U hoort niet in 't donker van de
nacht thuis. Uit de duistere wol-
ken van de wereldgeschiedenis is
voor u het licht opgegaan: Jezus
de Bevrijder, de Zon der Gerech
tigheid. Hij is het Licht van de
wereld; wie Hem volgt zal nimmer
in het duister dwalen, maar wan
delen in het échte levenslicht. La
ten we dan ook niet slapen zoals
die anderen, maar waken en
nuchter zijn. Het is tijd om wak
ker te woerden! 't Is tijd om wak
ker, waakzaam, alert, gespitst en
gespannen kien en bewust te le
ven, attent op je medemensen en
wat zij nodig hebben, met een ge
scherpte aandacht voor de bood
schap van God de Vader van
de Heer Jezus Christus. Die aan
dacht moet vooral gericht zijn op
wat God zegt over de toekomst van
wereld en mensen: wat is er te ho
ren en te zien van het aanbre
ken van de laatste ronde?
Niet suffen en slapen als de
anderen, zo van: „Wat merk Je
nou van God? Het doet me niks
meer!" Maar wakker zijn, attent
op de tekenen der tijden:
me niks meer!" Maar wakker zijn,
attent op de tekenen der tijden:
de terugkeer van de Israëlieten
naar hun land, het dóórdringen
van Jezus' boodschap tot alle vol
ken, het vól-raken van de wereld.
Mensen, Gods toekomst is al be
gonnen, het Rijk van Christus
breekt aan: wakker worden!
DS. J. ERIK
"erv. predikant,
Oegstgeest.
institutaire problemen, komen we
nooit verder dan dat samen spreken.
Zo zitten we op de verkeerde rail".
Hij vertelde over het zendingswerk
waarin hij gezeten heeft en waarin
men gedwongen was tot samenwer
ken en samengaan. „Oecumene is
geboren uit gemeenschappelijke ver
kondiging van het evangelie". De ac
tie „Kom over de Brug" noemde hij
de grootste oecumenische gebeurtenis
in ons land. „Door wat Je samen doet,
ben Je tot een eenheid geworden".
Iri de zending was het een ver wij
tegen beide synoden dat mei
wachtte dat men 't samen deed, ter-!
wijl dit bij de zendende kerken zei!
niet mogelijk bleek. „Daarom kun
nen we nu beter maar beslissen
samen het evangelie te verkondigen
waar de wereld op wacht". Dat spon-
tane applaus na die woorden vonden!
we eveneens tekenend. Het gaf de|
geest aan waarin heel deze s
komst gehouden is.
DS. J. M. H. HULSBERGEN
Wuubrordkerk 9 u. ds. J. A. Eekhof, Zenten, Dorpscentrum 9
Stolk, Scheveningen.
kinderd.,
Chr. Sch. Middelw. 10 u. kinderdiens
ten, Geref. Kerk (Dorp) 10 en 7 u. ds.
E. Verburg, H.A. (Zuid) 10 -
oek. 11.45 u. Oecumenische studen
t cl.. 5 u. ds. G. C. Post.
Marekerk 10.30 u. ds. G. C. Post.
Maranathakerk 10 u. ds. H. R. J. Re-
ijonga, Leiderdorp. 9-30, n en au.
Konlngskerk 10 u. dhr. J. Henzen, Hartebrug 8 10.45,
Leiderdorp. Petruskerk (zat. i
Plnkstergem. (Oude Rijn 3) 3 u. dhr.
J. Eikerbout.
Evang. Centrum (Zijlsingel 2) 10 u.
Evang. J. Zijlstra dlnsd. a.s. 8 u. ev.
J. Zijlstra.
RK Kerk H. Antonius (zat. av. 7 u.).
Moorarecnt), iy u. as. j. xn. «eems- veruuxig, n.tx. iu «t -
kerk. Geref. Kerk 10 u. ds. HeemBkerk, D. Kronemeljer, Lelden. Ned. Prot. M. Quist v. Rijswijk.
Boskoop Herv. Kerk 9.30 u. ds. A.
d. Leeuw. 18.30 u. ds. H. Oostenbrug,
Geref. Kerk 9.30 en 17 u. ds. C. v.a.
is, Maranatha-school, Hu. ds. C. v.d.
is, Chr. Geref. Kerk. 11 u. ds. H. J.
Quist v. Rijswijk, 19 u. ds. M. J.
mlsestraat) 10
leesd., dlnsd.
(Gem. centrum) 10.30 u. ds. 1
Moordrecht,
F 10.30 u. ds. R. Boeke v. Rotter
dam
Zoeterwoude Herv. Gem. 10 u. ds.
Schoch, RK St. Janskerk, Zuidbuurt-
seweg (zat. 7.30 u.) 7.30, lOj
kerk dhr. P. v.d. Laarse, Plnkstergem
9.30 u. dhr. Th. Verwoerd, Verg. v. ge-
samenkomst lo
in de openbare school. Voorstraat 100, (zat. av. 7 u.) 9. 12 en 6 u, Bonaventu- (Zat. 7 u.) 8.46, 1Ó'.30, 12 e
9-30 9.45 u, Soefl-beweging,' Universel (kerk rakapel (zat.
*W» Schouw (zat.
u.) 9.30
(gemeensch. longeren d.. 10.30 u. ds.
J J.fjnping (Gemeensch. dienst).
Vrijz. Hervormden
Apeldoorn gel, 10
Leonarduskerk (zat. av. 7 u.) 10.45
2 en 7 u.
Oud Kath. Kerk (Zoeterwoudsesin-
Egllse Wajlone 10.30 u. pasteur D.
Diaconessenhuis 10.30 u. ds. H. W.
Hemmes.
Oecumenische Werkplaats (Rapen
burg 10) 11.15 u. Samenkomst.
Vrile Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19
10.30 u.
Leiderdorp Herv. Geref. Kerk
J. T. Koopmans-
ioofdstraatkerk 10
half 7 dhr. J. W.
Doff, Theol. kand. te Amsterdam.
Rijnsburg Herv. Kerk Gr. Kerk
9.30 u. ds. H. v. Niel (H.A.) 5 u. ds. J.
J. Wisse (H.A.), Bethelkerk 9.30 u. ds.
J. J. Wisse (HA) 5 u ds H. v. Nlel (HA)
Geref. Kerk Petrakerk 9.30 u. kand. P.
A. C. Bongers, Haarlem, 5 u. ds.
Aktie Kruistochten Nederland maan- dhr. J. Bergman, Evang. Chr. Gem
ds. J. v.d. Velden, Pauluskerk 10.3
19 u. ds. J. v.d. Velden, Geref. Kerk 10
en 19 u. ds. v. Veen v. Hoogeveen, Chr.
geen opgave, Geref. Gem.
Alphen a.d. Rijn Herv.
27, Bethel. 9.30
u. dhr. J. Modderkolk, RK Kerk (dorp)
av. 19 u. en zon. 8.45, lf
Mis, Ontmoettogcentr
middag 17.30 en zon.
Mïs.
Bodegraven Herv. Gem. Dorps
kerk 9.30 u. ds. H. J. d. Bie, Huizen,
18.30 u. ds. H. J. d Bie, Salvatorlkerk
9.30 u. dr. W. Balke 18.30 u. dr. W.
Balke, Bethlehemkerk 9.30 u. ds. G. J
v. Embden, 18.30 u. G. J. v. Embden.
Geref. Kerk 10
Opstandlngskei
Pr. Marljkestraat
Jeugdkapel "De Goede Herder" 10.30
u. dhr. A. Lagerwerf.
Merenwllk 10 u. Oecumenische d.
Geref. Kerk
Zuiderkerk (Lammenschansweg 15)
10 u. drs. Hofman. 5 u. drs. P. Meijer.
Petrakerk (Surinamestraat) 10 u. ds.
Chr. Geref. Kerk 10 e
\i. Eucharistieviering, s__
mis, 11.30 u. H. Mis, Maria Parochie
zat. av. 19 u., Eucharistieviering, zon.
8.30 u. Hoogmis. 10.30. 12 en 17.30 u H.
Mis. H.H. Engelbew. Parochie zat
i) 10 u evangelist P. v. Beerm 9.30 u. dB M Fokkema. 6.30 u. Jeugdi-
Chr. Geref. Kerk 9.30 en 5.15 u. d., Ge- dienst ds. M. v. Harmeien.
Zaal Opstandingskerk Pr. Marijkestr.
6.30 u. dhr. Kruithof.
Martha-stichting "Rijnstroom" 10.30
i. ds. I. J. Walpot.
Oudshoom Oudshoornseweg 10 u.
Westra. dankzegging, Geref. Kerk 9.30
ds. J. D. te wml"' - - -
Bloemendlenst ds. R. Oort.
»r- Winkel, Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. L. maker té Rotterdam
L. Bech, Wassenaar-Zuid, 7
Beloftekerk (Robijnstraat). 10 u.
9 u. ds. Bovenberg (gemeensch. Jon-
Huize "Groenhoven" 10 u. dr.
i (Hoogmis) 11.30
en 17 u„ Kapel Bloemswaard, Eucha
ristievieringen, zat. 19 u., zo. 8.30, 10
u (Hoogmis).
De Kaag Herv. Gem. 10 u. ds. H.
B. v. 't Hoff.
Katwijk a.d. Rijn Herv. Gem.
Dorpskerk 9.30 u. Eerw. heer H. Groe
nendijk, v. Scheveningen, 6 u. ds. J.
Mey, v. Aalsmeer. Jeugddienst.
n-den Herder, v. Haarlem, RK Kertc
Goede Herderkerk Ten
10.30 u. ds. N. J. M. HoogendlJk.
ds. B J. F. Schoep,
.rnaar, Noordwljk.
_D, ds. C. Wamaar,
-j. B. J. F. Schoep. Geref. Kerk
vrij gem. 9 en 16.15 u. ds. B. Wessellng,
Geref. Gem. 10 en 18.30 u. leesd. Evang.
Luth. Kerk 10.30 u. ds. D. Pobuda,
Evaing. kring 10 u. eredilenst 18.45 u.
J. v. Stormbeek, Vergadering v. gelovi
gen, 10 u. eredienst 18.30 u. Woord-
Oude en Nieuwe Wetering Herv.
Gem. 9.30 en 7 u. ds. Lalleman (HA)
Geref. Kerk 9.30 en 6.30 u.ds. J. Czi-
ria, Rem, Gerf. Gem. geen dienst, RK
.zat. 7 u8.15. 9.45, 11.30 en 7 u.
Hazerswoude Herv. Gem. 9.30 en
6.30 u. ds. M. H. Geertsema, Geref.
Kerk, RK St. Bernaduskerk Rijndijk
Hoofdstraatkerk. ds. S. Oeger
(Oegstgeest). 19 u. Hoofstraatkerk, ds.
H. Leissen (Rotterdam), Jeugdd. m.m.v
het koor de Rlvlvals uit Katwijk a.d.
Rijn, Herv. Gem. 10.30 u. Vinkenlaan-
Jansen, 10 u. Oude
23 juni 19
mis, zon. 24 juni H. Missen 8, 9.30 (H.
mis) 11 (gez. mis met creche) en 17.30
u. (Av. mis) maan., woens, en vrljdag-
av. om 19.30 u. av. mis in de kerk, RK
Kerk "H.H. Engelbew." zat. 23 Juni 19
u av. mis. zon. 24 Juni. H. missen 7.30.
9.30 (hoogmis) 11 u. (waaronder kin- len.
t interkerkelijke jongerend. (zat
Geref. Kerk Maranathakerk Raad-
hulsstr. 10 u. ds.
u. ds. Fr. d. Jong.
i 11.30 u. RK Kerk
Harmeien, 6.30
Gezlnsd. "Jeugdhaven" 10 u. "De ontmoetlngskerk 10 u.'ds. M. Hey- Kerk (Hoofdstraat), ds. A.
"Het Mieren-
u. Deken v. Noort,
aamenl. dienst.
Baptlstengem. (Oude Rijn) 10
verlossingssamenkomst.
Chr. Science (Steenschuur 6) 10.3
Apostolische Kerk (H. Rijndijk
Rank (Golfbaan)
Geref. Bond), ds. C. v.d. Bergh, (Kat-
bed. wijk), 9.30 u. Sole Mio ds. D. Keunlne.
- - ".30 u. De Rank (Geref. Bond), ds.
dercreche) en 17.45 u. (av. mis).
Valkenburg Herv. Gem. 10 u. ds. D
Katwijk a. Zee.
De Goede Herderkerk Ten Harm-
i dankzegging. Oude Kerk 8.30 u. ds.
D. W. Koelman, baddlenst, 10 u. ds.C.
Treure, oppasdienst, 6 u,
Vliet (Waddinxveen),
Bergh. bed. H.A. latijnse mis), 11 u. Jongen
J. Visser te Den (Jeugdd.) Ger.' .^W^JïJ0'30 u' d8,
-t3?- ^br. (3eref Kerl
>en8teinstr. 9.30 en
Oud Geref. Gem. Kerkgebouw Hooft-
itr. 240 9.30 en 4 u. leesd maan.av. 7.16
ds. v. Voorthuizen.
Rem. Geref. Gem. Van Mandersloo-
gelbewaarders Dorp (zat. 7 u.j 8, 10
Schoonenboom,
Nieuwkoop Herv. Gem. 9.30 u. ds.
Popma te Amsterdam, 7
Amstelveen, Chr. Geref.
preekt kap. Jongkind
ging, Ichtuskerk 10 u. ds. J. Vroeginde- zongen 1
10
Jehova getuigen (Hogewoerd 175) 2.30
u. Vestestraat 3, 10 en 3 u.
Geref. Kerk Vredeskerk 9.30 u. ds. R.
d. Vries, bed. H.A., 5 u .ds. R. d. Vries,
bed. H.A. en dankzegging, Triumfator-
kerk 9.30 u. ds. F. Pijlman, bed. H.A.,
5 u. ds. F. Pijlman, bed. H.A. en dank
zegging. Chr. Geref. Kerk 10 u. ds. H.
morgen om'8 u, Prot. bond 10.30 Duin-
oordschool Huis ter Duinstraat 31.
dhr. J. P. Hulsbos (Sassenheim).
NoordwIJkerhout en De Zilk Herv.
Gem. 10 u. ds. G. Snijders uit Haar
lem, 10 u. In De Zilk, aula rk meisjes
school, ds. A. J. Kromhout uit Haarlem,
RK St. Jozef zat. av. 7 u, 8, 10, 11.30 e
v.d. Schoot (zondags
geen jongerendienst, Geref. Kerk
lenwerfstr. 10 u. evang. J. d. Vries, 6.30
Gem. Dorps- u. evang. L. Vellekoop.
J Leger des Hells Gebouw Conr. d. Vla-
pred. P. Wüst.
Ned. koorzang, 11.30 i
RK Kapel Saiicta Maria
8.45 en 10 u.. RK H. Hart
Oegstgeest Herv. Gem. Grows of
Warmond Herv. Gem. 10 u. ds. A
J. d. Tonkelaar (bed. H. Doop).
Wassenaar Herv. Gein. Dorpskerk
10 u dr. Th. C. Frederlkse 4.30 u kamd.
C. Trouwborst, Waarder, 7 u. geen d.,
Kievietkerk 9 u. Jeugdkapel (1113
Jr), 10 u. prof. dr. H. Berkhof, Oegst
geest, Messlaskerk 10 a 41. J. A. G. v.
1.) 7.30 en 9 u. 10.4
NIeuwveen Herv. Gem. 9.30 u. ds.
te Leerbroek, 6.30 U. ds.
i Haag, Geref. Kerk 9.30
Post te Oegstgeest. RK
Kerk (zat. 7 u.) 9. 10.45 en 6 u.
Lelmuiden Herv. Gem. 9.80 u. d6.
W F. v.d. Staat te Aalsmeer, Geref
kerk 9.30 u dis. J. G. Los, 7. u. ds. A. C.
Waarder. RK Kerk (zat
kerk 9.30 u. ds. D. van Vliet, 6.30 u. ds
B. Oosterom, De Hoeksteen 9.30 u. ds
J. v.d. Heuvel, 6.30 u. ds. D. v. Vliet,
7 u. ds. G. v. Hoegee, gez. dienst i
ref. Kerk, Geref. Kerk 10 u. ds. G. d.
Zeeuw te Voorschoten, 7 u. ds. G. van
Hoegee gez. dienst, Chr. Geref. Kerk kerk 9.30 u. ds. C.' B. Roos, 7 u. H. C.
9.80 u. Dienst des Woords, - - - - -
Graaf te Maarssen, RK
u.) 7.30 u. en 10.30 u..
huls Aardam 9 en 18 4,
De r.k. kerk van Noordvtfc
Binnen.
R. DIJkema 5 u. ds A. G. Scherpenl*
- .10 u mevr ds E
L'esch. Gen
Verloop, Oud
Ned. Zuidkade 158 10 en 6.30
RK Ontmoetlngskerk 8.30, 1*.—
6.30 u. (zat. av. 7 u.). St. Victor**
10 u. (zat. av. 7 u.).
Woubrugge Herv. Gem. 9.30 u.fr
Goedhart. Nieuwkoop. 6.30 u. ds. GW
houwer, Drtebruggen, Geref. Kerk 9f
u. ds. Czlrla, Oude Wetering. 6.30 u M
Huizebosch.
Zevenhoven Herv. Gem. 9.30 u
G. v. Hoegee. 7 u. ds. A. P. Helner
Waddinxveen Gez. dienst ln Herv.
Geref. Kerk 9.30 en 7 u ds. A. P.
ner te Waddinxveen, de av. dlenstJW
met Herv. ln Herv. Kerk. RK
(zat. 7 u.) 7.45, 9 en 10.45 u.
Zwammerdam Herv. Gem. 10
ds. N. d. Oudsten te Utrecht, 6.30 u. ds
J. J. Splinter te Amsterdam Gez. dM
met geref. in Herv. Kerk Geref
9.30 en 6.30 u. ds. J. J. Splinter teJ»
dienst gez in Hr~
Gem.
Jpher
(zat. 7 u.) 8,10. 1