Vederland ian niet rachten het Turkse ruit ZELFS AJAX MOET BUIGEN VOOR TURKS FRUIT )AG 27 APRIL 1973 EXTRA PAOINA 15 Zo'n veertig jaar nadat het Nederlandse volk uit de cinema- theaters puilde om de lotgeval len te 'aanschouwen van Oranje Hein Bleke Bet en de andere di va's van de Jordaan-romantiek beleeft de nationale speelfilm 'n nieuwe periode van immense klantenbinding. Het is ditmaal vooral de gepeperde erotiek van eigen bodem die de stormlopen op de bioscopen gaande houdt: geen van de rijpe vruchten uit de haastige studio-oogsten haalt het echter bij het fenomenale, krankzinnige en alles verplette rende succes van Turks Fruit. Het epos van Turks Fruit is zijn tiende week ingegaan: zelfs de topscores van Fanfare, Blue Movie en Love Story ver bleken onder de biologerende werking die Walkers verfilmde bestseller op Nederland uitoefent. De füm startte in 20 theaters maar draait nu al in 42 zalen: een absoluut record in de anna len van de vaderlandse film historie. Turks Fruit had na twee we ken al een recette van bijna twee miljoen gulden binnengehaald, in de vijfde week passeerde het kijkerstal de één miljoen nog nooit liep het Nederlandse volk zich zo het vuur uit de sloffen om een film te zien. De rijen voor de kassa's, die het genot van Turks Fruit beloven, be slaan in stad en land dagelijks nog altijd vele strekkende me ters: wie zich niet bij die proces sie aansluit kan vandaag de dag beter zijn mond houden. De magische produktie van de Wat Zien Ik-makers is voorlopig dan ook niet uit de theaters weg te branden. Twee mannen uit 't sterk zwellende legertje va derlandse filmmakers loopt de gal er al van over. Producer Hen Bos en regisseur Nicolai van de Heyde konden met de premiè re van Angela met Pasen niet in Nederland terecht en moeten ze ker tot het najaar naar België uitwijken. Turks Fruit blijft tot dan de alleenheerser in de biosco pen van het Tuschinski-concem alweer een typerend voorbeeld je uit het succes-verhaal van een vrijmoedige produktie die jong en oud bedwelmt. Erik, de beeldhouwer, en Olga, zijn dui velse liefde, winnen het zelfs van Rodney en Betty, onverwoest bare beeldbuisbonzen uit Pey- m Place. En hoe indrukwekkend Ajax ook naar nieuwe voetbal- glorie davert. Johan Cruijff en Piet Keizer moeten buigen voor het artistiek geweld in Turks Fruit. „Geen centje pijn" lacht Pim de Miranda van het overgelukki ge Tuschinskl-concern, „op de maandagavond zitten we gewoon vol. Bij de wedstrijden van Ajax tegen Bayern München verkoch ten we de eerste avondvoorstel ling voor 85 procent, de tweede was uitverkocht". I ^jplgjg N onweerstaanbare aantrekkingskracht van Turks Fruit met indringend realistisch levensverhaal strekt zich uit tot ver in het werelds gewoel van de grote steden. Nederland 11, ook in zijn verste uithoeken, de preutsheid overboord x>id. Elke dag weer rept de brave gemeenschap uit onhe il nende gehuchten zich naar plaatsen waar het filmdoek elt over het geluk en diepe ongeluk uit het brein van J an uk kers. Bioscoopeigenaren uit kleinere steden, die Turks Ire t nog niet in de projector hebben, schaffen gehaast op eigen en een kopie aan. Tegen de tijd dat zij aan de beurt zouden heeft heel Nederland de film waarschijnlijk al gezien. and kan niet wachten met Fruit. Neem bijvoorbeeld het IBfek getinte Geertruidenberg. _r, ik zit nou vijftien Jaar in ■tak", verzekert bedrijfsleider van Cinema Centraal ons "maar zoiets heb ik nog nooit naakt. Ik heb zelf een kopie it om er op tijd bij te zijn. lat ben ik, elke dag uitver- Ik heb extra personeel in moeten nemen en nog kun- het niet aan zonder de hulp iljn vrouw en mij. Niet te ge opexploitanten uit Den Haag, dam en Amsterdam tromme- even hard extra-canssaères en ises op, want Turks Fruit niet alleen Jonggeliefden te assies en Overhoff \ren. Integendeel. Het Haagse e-theater bijvoorbeeld krijgt doordeweekse middagvoorstel- ussen vol bejaarden te ver- ise horde •plussers, die "al dat bloot" k wel eens willen zien, zijn geen kleintje vervaard. De horde walst bij binnenkomst Üenstdoende personeel plat, vooral de dames wensen zelf alen waar zij zitten. De bon- opgediept uit het altoos knis- zakje, smaken er door het naakt niet minder om en zelfs de trieste dood van Olga doet het ge kwetter over het wel en wee van het tehuis nog niet geheel verstom men. Het is weer eens wat andere dan Madurodam of de Efteling en het stempelt Turks Fruit eens te meer tot een fenomeen. De zaal, afgestampt met alle leef tijdsgroepen, beleeft Turks Fruit doorgaans zeer intens. Davert eerst nog de verbaasde lach door de rijen "dat dat allemaal maar kan", na de aanstekelijke blijheid rond de ca priolen van twee gelukkige mensen valt de beklemmende stilte in af wachting van de onafwendbare dood van Olga. Zelden nog floepte het licht in zoveel doffe berusting en tranen aan. Beroering Verontwaardigde beroering klinkt alleen buiten de bioscoopdeuren op: het fenomeen houdt alle rangen en standen bezig. De Rooms Katholie ke Partij Nederland haastte zich Turks Fruit op de televisie als ver boden vrucht uit te spuwen. En natuurlijk was het Vrouwen Bevrij dingsfront er als de kippen bij om in de film de zoveelste discriminatie van de vrouw te zien. De dames deelden voor het Amster damse Tuschinski-theater verbolgen proza uit. Een korte lezing uit de simpele circulaire: "Turks Fruit is het kinderverhaal van Erik de Ge weldige. Vrouwen en meisjes zijn sullen en krengen. Erik mag ze pes ten en treiteren. Erik mag ze naaien ook. want Erik naait erg graag. Vrouwen, neem dit niet lan ger. Het is de zoveelste film die de bestaande idee over de vrouw be vestigt: een willoos, passief, mach teloos, duimzulgend ding, dat overal voor gebruikt kan worden." Het zal Erik de geweldige een zorg zijn wat de dames op de barricades van de emancipatie over hem roe pen. Rutger Hauer is 28 Jaar en een merkwaardige verschijning in de door orkanen van ij delheid en zelfoverschatting geteisterde vader landse acteurswereld. Hauer was, voordat hij zich tussen de lakens van Turks Fruit stortte, als Floris de koene tv-vriend van de Neder landse kinderziel. In beide rollen werd hij een natio nale figuur: toch weigert hij in te gaan op elke poging tot toenadering van de boodschappers uit de publi- citeitswereld. "Ik wil een daad stel len op het toneel, niet in de krant, zegt hij ons, "over Turks Fruit heb ik helemaal niets te zeggen. Ik ben bezig met toneel. Goedemiddag". Boerderij De vitale liefdeskunstenaar uit Turks Fruit woont met zijn Ineke - dochter van de Journalist Laurens ten Cate - zeer teruggetrokken in een eenzaam boerderijtje in de kale Oostfriese veenlanden bij Rottevalle en is met hart en ziel zijn werk toegedaan voor de Noorder Com pagnie, een door idealisme gedreven kruimelgroep in een uithoek van het nationale toneelbestel. Hauer speelt daar dit seizoen de hoofdrollen in Suiker en de Regen maker, neemt volgend seizoen ook een regie op zich en is niet vrij van de frustratie die het deel is van elke oprechte kunstenaar. "Het be droeft hem dat de Friezen alleen maar willen lachen als ze een avondje uitgaan", aldus een zijner vrienden: het is ook daarom dat Hauer zijn grenzeloze energie ook maar in dienst van het filmbedrijf heeft willen stellen. "Een ontzettend lieve, gevoelige en emotionele Jongen die heel erg be zig is met de vraag: wat wil ik", zegt Monique van de Ven over hem. Friese vrienden benadrukken zonder uitzondering zijn verlegenheid in de omgamg met anderen, zijn enorme vitaliteit en zijn voorliefde voor waaghalzerij en het breken van snelheidsrecords. "Een kinderlijke Jongen in feite", aldus een met de toneelgroep gelieerde kennis, "geen goed acteur, wel iemand die zelfs in een toneelstuk het liefst van stella ges springt". Hauer, de voormalige lichtmatroos, is na het Turks Fruit succes banger dan ooit tevoren zijn persoonlijk heid aan de publieke opinie uit te leveren. De gevierde acteur springt liever parachute, davert op de zelf verbouwde en als een slagschip uit geruste Harley Davidson als een be zetene over de Friese landwegen en stuift in een van zijn automobielen - om het half Jaar is hij aan een nieuwe toe -mee voort in de stock carraces in eenzame en onbekende noordelijke gehuchten. Veenhuizen Voor een legendarisch aantal malen overschrijden van de maximum snelheid in periodes dat hem de rijbevoegdheid was ontzegd beland de hij enkele Jaren geleden voor drie weken in Veenhuizen. "Rutger vond het in Veenhuizen geweldig", aldus een vriend, "de hele dag bo men hakken". Een andere relatie zegt: "Hij weet echt niet wat hij wil. Eén brok on geduld. Als hij van opnamen voor Turks Fruit terug was praatte hij alleen maar over allemaal snelle auto's waarin hij in het westen had mogen Jakkeren. Verder niks". Hauer meldde zich met enkele tien tallen kandidaten - onder wie ook Hugo Metsers - voor de mannelijke hoofdrol in Turks Fruit. Camera man Jan de Bont schoot dagenlang de proefopnamen in de flat van Rob Houwers produktiebedrijf aan de Haagse Van Alkemadelaan. De opdrachten bestonden uit het lezen van een brief en het dragen van een vrouwspersoon. De dynamische pelgrim uit Rottevalle slaagde cum laude. "De enige die dat kaai is Rutger", zegt scenarioschrijver Gerard Soe- teman, "die Jongen heeft een gewel dige filmpersoonlijkheid. Hij is geen groot toneelacteur, maar hij be weegt zich heel goed. HIJ kan heel goed kijken". Soeteman, dlie drs. in de Nederlandse taai, vormt met regisseur Paul Ver hoeven, die angstvallig zijn drs. ti tel wiskunde geheim houdt, en pro ducer Rob Houwer zoiets als het heilige driemanschap van de Neder landse speelfilm. Hun al verbluffend succes met wat Zien Ik wordt nog overtroffen door Turks Fruit - een derde speelfilm, waarvoor Monique van de Ven al is uitgenodigd staat op stapel. Constructief „We blijven bij elkaar", zegt tijdens een Hollandse blksemtoernee van één dag de uit zijn vestiging in München overgekomen Rob Houwer, "we zijn nu eenmaal Jongens die zeer constructief kunnen werken. Toch stoppen we er geen spat intel lectualisme in. We maken heel be wust iets dat bereikbaar is voor ie der soort intellect. Grote films zijn altijd zo". De producer ligt in zwart leer lan guit op een sofa en bespreekt met ons het miljoenensucces van een füm die naar Nederlandse begrippen duur van aanmaakkosten was: 45 draaidagen, kosten ruim een mil joen. De kracht rond de liefde-dood dualiteit in Wolkers boek acht hij geheel getransplanteerd in Soete- mans scenario, waaraan de ploeg na afwijzing van Wolkers te-lange-dia- logen-scenario- ettelijke maanden werkte. "Er is van te voren nog nooit zo veel afgeluld bij een Nederlandse film", zegt Houwer, "er is niks wat er onbewust inzit. Elke lach is er bewust ingeheid. De kracht van een heel sterk team." De jonge producer zegt met Wol kers' klapstuk allerminst de seks- toer te hebben willen bedrijven. "We wüden beslist niet weer komen met zoiets als Wat Zien Ik. Het boek en nu ook de film zijn fasci nerende projekten om de geladen heid van de emoties. Niemand die ik ken heeft het als vies ondergaan. Maar weet Je wat de kracht is: on gelooflijk veel mensen vinden iets van zichzelf terug in de füm. De oorzaak van het enorme succes is de herkenbaarheid. Daar hebben we ook op gewerkt: een füm die to taal op Nederland is gericht. De rest is geouwehoer. Turks Fruit is toch ook een füm over de dood. Dat is een probleem waar elk mens mee zit. Maar het wordt verdonker maand, niemand die er over durft te praten. Wij hebben het niet over een "soort ziekte" maar over kan ker, we gaan de dood, zoals die echt in het leven meespeelt, niet uit de weg. Begrijp Je wel: recht voor zijn raap. Je ziet hoe het de men sen grijpt. Ook om de eerlijkheid natuurlijk, dat voelen ze. Dat is Nederlands, Jongen. Zo'n Love Story, dat is zo door en door Amerikaans, dat kun je de mensen hier toch niet aan doen. Zo'n trutterige Jongen, die nooit eens een vuüe zakdoek draagt, dat heeft toch niks meer met het leven te maken zoals iedereen het meemaakt". Buitenland Houwer vermoedt dat Turks Fruit - waarvan Wolkers de verfilming wei gerde aan het door hem diep ge wantrouwde duo Verstappen-De La Parra - binnenkort zijn roulatie in het buitenland gaat beginnen. Voor lopig lijkt de internationale erken ning van het onverbiddelijke kas succes wat getemperd door de af wijzing als Nederlandse bijdrage op het filmfestival van Cannes. Houwer, die nu met het Berlljnse festival in onderhandeling is, schudt meewarig het hoofd om zoveel on begrip. "Ik kom al tien Jaar in Cannes", zegt hij. "eerlijk gezegd heb ik geen moment gedacht dat Monique van de' Ven: "De Olga-rol heeft mij veranderd. Vóór de film leefde ik nog van tra-la-la". Turks Fruit daar geaccepteerd zou worden. De eerste tien minuten zijn die jongens van dat vlinderdasjes- festival gewoon te veel. Franrijk is het trutterigste land dat ik ken". Houwer prijst uitvoerig de beide hoofdrolspelers: aan de selectie zijn maanden van gedegen research voorafgegaan. "Maar toen Monique hier in de flat voor proefopnamen kwam en ze met 17 proefacteurs in de slag was geweest, zagen we dat we gebakken zaten", zegt hij, "de verhuurkantoren vonden dat we Willeke van Ammelrooy, die hier ook is geweest, moesten nemen. Wij zeiden: die Monique straalt véél meer uit". "Zeker", zo beaamt Gerard Soete- man, "omdat het een nieuw gezicht is en je veel meer in dit vrouwtje gelooft dan wanneer Willeke weer even opkomt om mooi te zijn". Dat de overtuigingskracht van Mo nique van de Ven zo, die de makers van Turks Fruit zich droomden, ook inderdaad overkomt, valt moeiteloos te lezen van de strakke gezichten waarmee de bioscoopbezoekers naar buiten sluipen. Nog duidelijker wordt dat voor de enkeling, die de door de füm gekortwiekte Brabantse een poosje thuis meemaakt. Troep In haar ouderwets hoge kamer aan het Haagse Noordeinde is het bijna dezelfde troep als in het boeiende atelier van beeldhouwer Erik. De "geflopte scholiere", zoals zij zich zelf gekscherend noemt, springt er met dezelfde ontwapenende blijheid doorheen als door de füm, eerlijk, spontaan en geen moment onna tuurlijk. "Ik vind ook wel dingen van Olga in mij terug", overpeinst z\j, "zoals Olga in haar geluk met Erik rea geert. zo zou ik zelf kunnen doen. Van buiten is Olga dan misschien wel truttig door haar afkomst, maar van binnen is het een dui veltje, blij en verrassend. Dat spreekt mij wel aan". De Olga-figuur heeft Monique van de Ven desondanks ook veranderd. "Ik ben wel wat ouder geworden", vindt zij, "voor de füm leefde ik nog van tra-la-la. Nu ben ik, dacht ik meer vrouw geworden". Een rijpingsproces, dat niet in het minst werd bevorderd door de hef tige emoties, die Monique als Olga moest doormaken: het naakt lopen, het naar bed gaan, de hersentumor. "Vooral die ziekte greep mij wel even aan", herinnert zij zich, "als ik later wel eens hoofdpijn had dacht ik: oh God, ik heb tumor. Maar een film is niet meer dan werken. De ene dag heb Je tumor, de andere dag ben Je gelukkig. En dat naakt lopen, zo vaak ga ik in de füm niet met Erik naar bed. Het was natuurlijk even wennen. Maar Rutger en ik hadden daar he lemaal geen moeilijkheden over. Het was afspraak tussen ons, de füm en 't privéleven gescheiden te houden. Het ene was werk, met het ander had niemand anders iets te ma ken." Boze tongen Desondanks krijgt Monique van de Ven het zwaar te verduren. Boze tongen maken haar uit voor aües wat lelijk is. "Ik heb nu zo'n drie-, vierhonderd brieven gehad", vertelt zij. "in een aantal daarvan ben ik een slet, een hoer en nog veel er ger. De vieze woorden in rood, de rest in blauw. De mensen doen maar. Ik vind ze zielig, maar als ze zo hun frustraties kwijt raken dan ben ik ook nog een soort sociaal werkster". Monique van de Ven is echter blij dat de teneur van de brieven steeds vriendelijker wordt. "Dat kan toch ook niet anders", belijdt zij, "het bloot in Turks Fruit kan Je toch onmogelijk pornografie noemen. Het is een onderdeel van het geluk tus sen twee mensen. Het is mooi en natuurlijk en dat wordt nog eens geaccentueerd door het gerommel van Erik, die in het begin van de füm de ene vrouw na de andere zijn bed injaagt". Het is Juist die blijde beleving van het geluk tussen Erik en Olga, die Monique vam de Ven in schaterla chen doet uitbarsten als zij als sex- bom wordt gekwalificeerd. "Alsje blieft". giert zij, "als ik in het ate lier naakt op bed lig, dan ben ik niet vies, maar gelukkig. Het bloot functioneert In de füm. Aan Blue Movie bijvoorbeeld zou tk nooit hebben wülen meewerken. De ene tiet na de andere piemel zonder verhaal. Daar heeft het naakt geen functie. Dat accepteer Ik niet. Daarom zuüen er ook nooit naaktfoto's van mij worden ge maakt". Natuurlijkheid. Monique van de Ven staat er bol van. Turks Fruit niet minder. "Dat is ook het succes van de film", verzekert Monique "de mensen gaan op in Erik en Olga, ln hun naakte, fijne geluk en ln hun spijkerharde verdriet. De füm is voor elk gezond mens begrijpelijk. Turks Fruit gaat niet buiten ze om, maar door ze heen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 15