erste stap
>t beter
ontact is
u gezet
Tussen Telegraaf en Volkskrant
'PLAY
LAAT
IT AGAIN, SAM'
KIJKER KIEZEN
w readies op deze pagina:
sultaten enquete
j
Geen
klaar
inzicht
De cijfers
op tafel
Schenk haar
bols likeur
Woody
Allen
met of
zonder
dubbele
bodem
Bloot en keiharde
moord in Pornohuis
Doe es
wat terug
get niveau van de film-pagina
op een goed peil, de Telegraaf
zioh op bepaalde onderdelen
s moeten spiegelen. De Volks-
iut Is beter. De recensies gaan
per en belichten een film beter.
0 is het helaas nog wel eens
met op school 'n boek "bespre-
men draait dan het ver-
ul af (toenen toen gingen
,sn toen was het uit.i.p.v.
achtergronden e.d. te bekij-
Al valt dat natuurlijk met de
jruikelijke films In Rex niet te
kunt ta. daarvan volstaan
t de vermelding van de film, op-
inbarend of anders dan anders
D dergelijke films toch niet. U
3t i.p.v. die films beter meer se
ize films behandelen. Degene
het Rex-sex aanbad lust gaat
ader recentie (wat heet) toch wel
wie niet gaat interesseert het
t, Of "the old in and out" (zo-
het in Kubricks A Clockwork
snge zo mooi wordt gezegd) al
niet begeleid wordt door semi-
«■n maakt niets uit, de school-
gorten één bot en met Jk weet
t hoeveel komen allemaal op
iBelfde neer: blote dames, he-
>met-onderbroek of blote bil-
(meer mag niet) die op een on
gelijke manier het bekende
werk verrichten. Ook wanneer een
film na langere tijd terug komt,
dient het aanbeveling een korte
samenvatting te geven i.p.v, "de
vorige keer trok hij veel publiek
e.d.".
HANS JACOBS
De Mey van Streefkerkstr. 3,
Leiden.
Vroeger heb ik vele Jaren veilig
gevaren op het kompas van de za
kelijke, meestal korte en treffende
filmkritieken van deze krant.
Ik ging graag naar de bioscoop,
en koos de films op basis van wat
de krant schreef. Daarna was het
ineens udt. Het leek alsof er geen
klaar Inzicht meer werd gegeven,
met het gevolg dat ik sinds een
Jaar nog maar zeer zelden kijk.
Van een bespreking verlang ik
1dat ik te weten kom wat voor
een film het is, wreed, documen
tair, sexig, of wat dan ook.
2: dat er vermeld wordt of de
film goed is van spelkwallteit (na
men noemen zegt op zich niet al
tijd veel) middelmatig of soep.Te-
genwoordig krijg ik de indruk dat
er in de recensies teveel een "ver
haaltje" gebrouwen wordt. "Me
dunkt, wie naar een film gaat,
heeft vooral korte, zakelijke Infor
matie nodig. Als voor anderen een
lange babbel gewenst Is, best maar
voor wie geen tijd heeft om dat al
lemaal te lezen zou er bijvoor
beeld als volgt begonnen kunnen
worden: 'De drie bomen. Uitste
kende thriller. Wel een paar lange,
stuitend wrede scènes. Ook enig
komisch bloot".
Geen normale
voorlichting
Ik raadpleegde deze pagina wel
eens om te zien of er in Leiden
een film anas die de moeite waard
was. Uw recensie van "Wat zien
ik" was eerder afbrekend dan lo
vend. Perszoonlijk heb ik dank zij
deze film een prettig, ontspannen
avondje-uit beleefd. "Turks fruit",
was volgens u meer dan de moei
te waard. Volgens u was het eigen
lijk de eerste voldragen Neder
landse film, die men niet missen
mocht. Nooit eerder heb ik zo"n
walgelijke film gezien. Bij infor
matie kreeg ik van iedereen te
horen 'Meer dan schandalig". Als
de filmproducenten gelijk heb
ben dat het Nederlandse volk rijp
is voor deze wanprodukten en uw
medewerkers rijp zijn om de lezers
een stootje te geven om deze film
te gaan bekijken, dan is het treu
rig met ons gesteld.
Ik heb ndet het voornemen deze
filmpagina in de toekomst te be
kijken. Ik vind dat er op deze pa
gina geen eerlijke voorlichting
door normale schrijvers wordt ge
geven.
W. V. D. REIJDEN
Katwijk aan Zee.
ADVERTENTIE
e8, !)n er doorheen. De boven
g grote stapel reacties op
_aC enquête is doorgeworsteld.
■Qmsten vindt u elders op deze
beginnen zijn wij alle in
een woord van dank ver-
d voor de moeite die zij
bben willen getroosten. Ho-
il uw inspanning in de toe-
«loond kunnen worden. Met
ere filmpagina. Want dat er
zijn die deze pagina graag
wel duidelijk geworden, on-
:e kritische kanttekeningen
een aantal inzendingen
ging, en waarvan u er
pagina een drietal ziet op
auitaten van de enquête
ad is de eerste conclusie: de
beid van de inzenders is
tevreden met deze pagina.
70 van de lezers vindt,
voldoende aan film doen. 20
it dat niet, deze groep zou
:eer aandacht voor de film
zouden wij dat als filmre-
»k wel willen, maar noch
ite in de krant, noch de
nieuws die er van het
is, maken het doorgaans
om meer dan de vaste we-
pagina te brengen. Dat zal
de toekomst wel zo blijven:
vumeer er films van groot
(met grote nieuwswaar-
Itr meer aandacht voor film
Khten zijn.
opmerkelijk is het grote
■ge (61) dat de filmpagina
st. Het ligt voor de hand
de mensen die in film ge
ard z\jn, hebben gerea-
in dat zijn doorgaans na-
ook de mensen die deze pa
lezen, wellicht naast an-
Mlkaties over film.
fender is dat slechts 8% van
aders vindt dat wij nadruk-
oordeel opdringen in on-
iies, terwijl 8% vindt dat wij
teveel doen. De aller groot-
vindt dat wij helemaal
rdeel opdringen. Wel werd
"opdringen" veranderd in
Goede films itn
andere steden
de rubriek met zich meebrengt weegt
bij lange na niet op tegen de waar
de die „Goede films" blijkt te heb
ben.
U ziet, de gevolgen van onze en
quête zijn zo op het oog niet opzien
barend. Dat is enerzijds te danken
aan de vrij grote tevredenheid die uit
de uitslagen naar voren kwam. An
derzijds ls het wat moeilijk om nu,
op basis van de verzamelde gegevens,
die eigenlijk slechts een bescheiden
inventaris van de stemming onder
de lezers beoogden te leveren, al
concrete punten aan te wijzen die
„onder het mes" gaan. Dat betekent
niet dat er niets zal veranderen; al
leen zullen de wijzigingen voorlopig
bepaald niet wereldschokkend zijn.
Het belangrijkste van de enquête
was echter zoals wij ook schreven
toen we ermee begonnen dat een
intensiever contact tussen ons als
filmredactie en u als lezer wenselijk
was. De eerste steen voor dat con
tact is nu aangedragen. We hebben
nu een beetje een idee van wie u
bent, en wat u wilt. Waarmee wij
ons voordeel hopen te kunnen doen,
met als gevolg: een betere filmpagina.
FILMREDACTIE
Leest u de filmpagina?
nooit 0%
wel eens12%
vaak 27%
altijd 61%
Zo ja, waarom?
omdat ik in (bepaalde) films ge
ïnteresseerd ben 100%
om andere redenen 0%
In hoeverre laat u zich bij het
kiezen van een film leiden door
recensies?
helemaal niet 0%
nauwelijks9%
een beetje 62%
volledig 29%
Vindt u dat de recensies in de
ze krant u
nadrukkelijk8%
teveel 8%
een beetje 23%
helemaal niet 61%
een oordeel opdringen?
Vindt u dat er in deze krant
voldoende 8%
teveel 0%
te weinig 20%
aandacht aan de diverse aspecten
van film wordt besteed?
Vindt u de rubriek "Goede
films in andere steden" nuttig?
ja 76%
nee 24%
Maakt u wel eens gebruik van
de informatie die deze rubriek
geeft?
ja 76%
nee 24%
Cabaret (Fosse)Kriterion, West
einde Den Haag, Select, Potterstraat
Utrecht, De Uitkijk, Prinsengracht
Amsterdam.
Canterbury Tales (Pasolini)Cor
so, Prinsenstraat Den Haag, Studio
'62, Nieuwe Binnenweg Rotterdam,
Roxy, Kalverstraat Amsterdam.
Le charme discret de la Bourgeoi
sie (Bunuél)Bijou, Spui Dein
Haag; Calypso, Ma/mixstraat Am
sterdam.
The french connection (Friedkin)
Bio, Middenweg Amsterdam.
Last tango in Paris (Bertolucci)
Metropole-Tuschinski, Carnegieplein
Den Haag, Vreeburg, Vredenburg
Utrecht, Alhambra 1, Reg. Bree-
straat Amsterdam, Noggerath, Reg.
Breestraat Amsterdam.
Macbeth (Polanski)t Venster,
Gouvernestraat Rotterdam.
Mash (Altman)Du Midi, De
Carpentierstraat Den Haag.
Modern Times (Chaplin): Krite
rion, Groothandelsgebouw R'dam.
Dr. Srangelove (Kubrick)De Uit
kijk, Congresgebouw Den Haag.
Turks Fruit (Verhoeven): Passa
ge, Passage Den Haag, Rembrandt,
Oudegracht Utrecht, Grand, Nieuwe
Binnenweg Rotterdam, Thalia,
Kruiskade Rotterdam, Tuschinski,
Reg. Breestraat Amsterdam.
AANBEVOLEN NACHTFILMS:
Cul-de-Sac (Polanski)Camera,
Oudegracht Utrecht.
Jules et Jim (Truffaut): Select,
Potterstraat Utrecht.
Midnight cowboy (Schlesinger)
Grand, Nieuwe Binnenweg Rotter
dam.
The Touch (Bergman): Cineac,
Buitenhof Den Haag.
woerd de allerjongsten elke middag
op "SJors en SJimmie en de tover
ring". Spannende avonturen van 't
blank-zwarte koppel.
REX Rex draait in de vakantie
elke middag een avontuur van tv-
heldin Pippi Langkous: "Pippi gaat
van boord". Met natuurlijk de enige
"echte" Pippi in.de hoofdrol.
Haagse
bioscopen
Nachtfilms
CAMERA Visconti's "Death in
Venice" is vooral een zeer knappe
sfeertekening van het Italiaanse ge
goede milieu uit de eerste helft van
deze eeuw. Wel een film die wat erg
langdradig is, en die af en toe wat
gezwollen aandoet.
REX Het theater aan de Haar
lemmerstraat heeft het deze week
eens over een andere boeg gegooid in
de nachtvoorstellingen. Over de boeg
van de "Bismarck" in plaats van
over die van de sex. Hoewel
"Breng de Bismarck tot zinken" is
slechts toegankelijk voor mensen van
18 Jaar en ouder.
ADVERTENTIE
Blijve
LIDO Voor de negende week
brengt Lido "Turks fruit". Of Je nu
wel of niet enthousiast bent over de
ze beschrijving van een woelige
liefdesrelatie, het is in elk geval ver
heugend dat een Nederlandse speel
film het zo goed doet.
STUDIO Fellinl's derde deel van
zijn drieluik over Rome, kortweg "Ro
ma" genoemd, blijft natuurlijk lan
ger dan één week in Leiden. Iedereen,
zeker de mensen die 'Dolce vita" en
"Satyricon" hebben gezien, moeten
beslist gaan kijken.
LUXOR Het Trinity-duo Bud
Spencer en Terence Hill, dat nog Im
mer in het bezit is van de vier vuis
ten van de duivel, gaat in zijn Jong
ste film letterlijk de lucht ln. De
film "De vier vuisten de lucht in"
toont aan, dat de heren daar boven
in figuurlijke zin ook de mist in
gaan: deze film is lang niet zo leuk
als de andere twee, al kun Je er soms
toch wel om lachen.
TRIANON Een echte lange
Charlie Chaplin, dat moet de liefheb
bers van film al voldoende zeggen.
"Modern times" geeft een goed beeld
van wat deze man, één van groot
sten die zich ooit met de film heeft
beziggehouden, met het nog vrij pri
mitieve medium kon doen. En dat
was heel wat.
Apollo: "De vier vuisten de lucht ln",
14 Jr., dag. 12.00, 2.30. 7.00, 9.30 uur.
za. en beide paasdagen ook 4.45 uur.
Asta: "Cesar en Rosalie", 14 Jr., dag.
7.15, 9.30 uur; Kindermatinee: "Een
snoopy van een hond", a.l. dag. 1.30,
3.45 uur.
Bijou: "Le charme dlscrèt de la bour
geoisie", 18 Jr. dag. 2.00, 7.30, 9.30
uur; belde paasdagen ook 4.15 uur.
Camera: "Nog eens. Sam", 18 Jr. dag.
2.15, 7.15, 9.30 uur; belde paasdagen
ook 4.30 uur.
Cineac: "Pippi gaat van boord" ai.
dag. 9.30, 11.30, 3.30 uur, le paasdag
vanaf 11.30 uur. Elke avond: "Jere
miah Johnson", 14 Jr., dag. 5.30, 7.30
9.30 uur.
Corso: "The Canterbury Tales" 18 Jr.
dag. 2.00. 8.15 uur; zat. 2.00. 7.00. 9.15
uur; belde paasdagen 2.00, 4.15, 7.00
9.15 uur.
Du Midi: "Mash" 18 Jr., dag. 8.15 u.
beide paasdagen en zaterdag 7.00,
9.30 uur. Kindermatinee: "The aris-
tocats", a.l. do., vrij. en dl. 2.00 uur;
belde paasdagen 12.45, 3.00 uur.
Euro-Cinema: "El Cid", a.l. dag. 1.30,
7.45 uur; zat. en belde paasdagen 3.45
7.45 uur.
Flora: "Vrouwtjes die tegen een stoot
je kunnen", 18 Jr., dag. 2.00, 7.00, 9.15
uur; zo. ook 4.30 uur.
Kriterion: "Cabaret" 18 Jr. dag. 3.00,
7.00, 9.30 uur.
Metropole-Tuschtoski"Last tango in
Paris", 18 Jr., dag. 2.00, 8.00 uur bei
de paasdagen ook 5.00 uur.
Odeon: "Plnocchlo" a.l. do., vrij., zat.
en beide paasdagen 1.45. 4.15, 6.45.
9.15 uur; dl. en woe. 2.00, 6.45, 9.15
uur.
Olympia: "De bedrieger bedrogen" a.
1. dag. 2.00, 8.00 uur.
Passage: "Turks fruit", 18 Jr., dag.
2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en belde paas
- dagen 1.30. 4.00. 7.00, 9.30 uur.
Rex: "Vlva Espana", a.l. dag. 9.30,
11.30, 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 uur; zo.
vanaf 1.30 uur.
Studio de Luxe: "Niet voor de poesen
18 Jr., dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur; beide
paasdagen 1.30, 4.00, 7.15, 9.30 uur.
Studio 2000: "Knock on wood" a.l. dag.
2.00, 7.30, 9.45 uur; zo. 1.00, 7.30, 9.45
uur; 2e paasdag 1.30, 3.45, 7.30, 9.45
uur.
De Uitökijk: "Dn. Strangelove". 18 jr.
dag. 2.30, 7.15 9.30 uur; beide paasda
gen 1.45, 4.00, 7.15, 9.30 uur.
Titel: 'Tlay it again, Sam" re
gie: Herbert Ross Voornaamste
rollen: Woody Allen, Dianne Keaton,
Tony Roberts Theater: Camera.
Het is de vraag of Woody Allen
toen hij het scenario voor "Play it
again, Sam" schreef, bewust een
dubbele bodem in het verhaal heeft
ingebouwd, of dat hij gewoon een
grappige komedie heeft willen ma
ken. Afgaande op zijn eigen spel in
de film lijkt de laatste mogelijkheid
de meest voor de hand liggende. Al
len hanteert ongeveer dezelfde clow
nerie en bekkentrekkerij die mensen
als Johnny Kraaykamp en Piet
.Mounty" Bambergen plegen te ge
bruiken voor het verkrijgen van al
lerlei ongecompliceerde ongein. Niets
in zijn spel wijst erop, dat hij de toe
schouwer meer wil voorschotelen dan
anderhalf uur simpel vermaak.
Vakkundig
Ki ndermati nee
CAMERA In déze paasvakantie
tracteert het theater aan de Hoge-
Titel: Het Pornohuis Regie: Sil-
vini Theater: REX.
De titel Pornohuls doet misschien
voor sommigen een heleboel verwach
ten. Degenen echter die op de hoog
te zijn van de vertaaltechniek van
de Nederlandse maatschappijen be
grijpen echter dat deze titel alleen
maar is verzonnen om publiek te
trekken. Het Pornohuis is echt geen
keiharde seksfllm. Sterker: alles be
halve dat.
Natuurlijk komt er behoorlijk wat
bloot in voor, maar de rode draad
door deze film is een voor niets te
rugdeinzende maffiabende Een
aantal ongure knapen, die even ge
makkelijk een vuurwapen in de hand
nemen, als een ander zijn bestek. De
bende exploiteert een bordeel en han
delt daarnaast in drugs. Zij die ver
velend gaan doen worden eruit ge
gooid, of liever geschoten.
Zo heeft ene Marco niet langer zin
om tweede man te zijn en "dus"
schiet hij de baas even neer. En om
dat die baas toevallig privé zaken
aan het regelen is met een zeer góed-
bedeelde Jongedame, moet het lie
ve kind er ook aan geloven.
Kortom: Pornohuis is een aaneen
schakeling van moorden en bedscènes
en is Juist door die afwisseling net
nog geen slaapverwekkend geheel.
Net op de momenten dat het bloot
een beetje begint te vervelen zorgt 'n
genadeloze moordpartij voor wat op
frissing.
JAN VAN DER NAT
Zelfs als dat zijn enige doel is ge
weest echter kun Je er als kijker nau
welijks onderuit een dubbele bodem
in 't verhaaltje van deze film te ont
dekken.
Het gaat allemaal over de lang
zaam opbloeiende verhouding tussen
'n pas gescheiden man, en de vrouw
van zijn beste vriend. De man is ech
ter niet bepaald een vakkundig ver
leider, hij mist elke zelfverzekerd
heid, en laat zich daarom leiden door
zijn grote idool Humphry Bogart ln
dezelfde situatie zou doen.
Deze identificatie van de hoofdper
soon met Bogart wordt zo in het ab
surde getrokken Bogart staat hem
vaak letterlijk terzijde dat er re
den lijkt te zijn om te vermoeden dat
Allen de bedoeling heeft gehad de
sport te drijven met het gebrek aan
identiteit van veel mensen in de mo
derne samenleving, die zich in arren
moede maar richten naar het optre
den van grote idolen.
Te kolderiek
Om "Play it again, Sam" op zijn
Juiste waarde te schatten is het nood
zakelijk een keus te maken uit deze
twee mogelijkheden. Dan kan worden
vastgesteld, dat deze film als satire
niet helemaal geslaagd is: teveel
laat Allen het kolderieke de boven
toon voeren ten koste van de dubbe
le bodem, die door overdosering de
mist in gaat. Als komedie echter is
"Play it again, Sam" zeker niet n-
aardig. Het is dan wel noodzakelijk,
om alle gedachten aan dieper liggen
de bedoelingen pijlsnel naar zeer ver
re oorden te verbannen. Vermeld
moet in elk geval worden, dat de re
gie van Herbert Ross zeer knan is.
Met name de scènes waarin Hum
phrey Bogart ten tonele verschilnt,
zijn een lust voor het oog.
BERT VAN DOMMELEN
ADVERTENTIE