.ennv Kuhr werkt toe naar igen theaterprogramma f/HADIQl fxogra M.A.S.H. als tv-serie ...e/7 gisteren l [u ook op de Engelse toer iil Meiershow p 'HUMORISTISCHE' HUMOR IN CANNES DIRECTEUR VAN VPRO ONTSLAGEN TV morgen] s llgfSDAG 18 APRIL 1973 RADIO - TV - KUNST Fransen zijn "de mooiste ogen van de Cote d'Azur nog niet vergeten. Lenny Kuhr, die vo- jjaar deze titel toegekend kreeg tijdens haar deelname aan een muzikaal festival in Can- jes, wordt er zodra ze in Frankrijk is, nog steeds aan herinnerd. Zo was ze onlangs in 'n voor- larsachtig Nice, waar "de mooiste ogen" prompt op de kiek moesten. terug in Amsterdam: „Ja, tracteerd en in ons land exclusief wel gekke belevenissen. Ik voor eigen binnenlands gebruik. Frankrijk om wat radio- en staat voor het buitenland geboek te doen. Zodra ik van het staafd als Franse artieste. Wanneer Nice afkwam, moesten de elpee ook in Engeland en Duits- Itjes geschoten worden. En land wordt uitgebracht, zal geen in verband met die "ogen- mens vermoeden dat achter Lenny gaat goed met Lenny in' een inwoonster van Amsterdam jrijk. Haar single "Vivre" loopt schuilgaat. en over de verkoop van Lenny: „Toen twee Jaar geleden „Wel jammer, maar festivals heb ik afgezworen, dat hoeft niet meer. Ik kryg er de Met een eventuele sterk internatio nale carrière in het vooruitzicht, vergeet Lenny Kuhr het eigen land niet. Ze staat zondag 6 mei opge steld in NOS' "Kiosk" en is vyf da gen later te gast bij de KRO, wan- aldaar heeft ze eveneens mijn Jesus Christu" in Frankrijk neer Hans van Willigenburg het (te klagen. De nu 23-jarige een hit werd. kreeg ik voor de in een veelgevraagde ar- ternationale markt een Frans con tract. De uitnodigingen voor het „En dat buitenland lopen dan ook allemaal we ons niet. Ik geef wel niet ik wil het nog even aanzien". a op, maar de uitwerking is Wat ze pertinent niet doet is e< „spa rekening van enkele Engelse daMkhters". m\ jy in het Engels, betekent dat ;otaal andere zange.res? ousiast: „Weet je. ik heb dat altijd graag gewild, maar er tot nu toe nooit van geko- Ik geloof wel, dat de lamgspeler s gaat worden dan mijn voor- je platen. es in het Nederlands zou ik op de manier kunnen brengen, t nu in het Engels gaat ge- Mijn enige intentie is om op jat er alles uit te gooien wat ik epali poëtische Lenny Kuhr daar- rerleden tijd geworden? dat er uit gooien kan heel en ook heel hard zijn, maar wel poëtisch. Wel erg direkt, ik houd er niet van, wanneer era ergens omheen draaien", min; ai wordt de plaat in Frankrijk i Nederland opgenomen. Lenny, j rankrijk internationaal gecon- 's. E ((j Lenny wil meer. te gebeuren" laat ze telefo- weten. „Momenteel ben ik be- m de voorbereidingen voor een je Engelstalige elpee. Samen rjrarist Piet Souer wordt nu de doorgenomen. Aan de tekst via Philips Parijs". Midden volgende maand welkom in de Libanon als Franse artieste. Ze weet nog niet of ze de uitnodiging aanneemt. „Al die toestanden daarIk weet het nog proefprogramma voor zijn eventueel te brengen praatshows opneemt. Voorts heeft Lenny plannen om in het land meer van zich te daten horen. Haar liefste wens: een eigen Lenny theaterprogramma. Op het ogenblik wenk ik toe naar een eigen theaterprogramma, dat hoofd zakelijk uit muziek zal bestaan". Na het Hollandse lied en het chanson bestaat die muziek in de toekomst voor Lehny ook uit songs. Lenny: „Ja, ik zal dan mijn programma moeten wijzigen". Lenny Kuhr: nog steeds die mooie ogen mtl LVERSUM Voorlopig zaïl ei- gesprek zijn over een eventueel tomen van de Paul Meiershow de radio. Een van de makers- Btatoren Henk Terlingen is |e lijk voor Studio Sport in de jigde Staten. Hij zal daar ze len dagen blijven, soepmedewerkers zijn bijzonder and over de wijze waarop r<a- fanmissaris mr. Wagenaar vo- *eek het NOS-bestuur heeft jelicht over de gang van zaken Meiershow. spreken over eenzijdige voor- r "paddels heeft NOS-chef actua- radio, Kees Buurman, het van mr. Wagenaar aanvaard een gesprek met hem en drs. H, van de Laar, voorzitter van ogramma-raad van de NOS. n Felderhof, en Henk Ter- de PM-show nieuw leven in Cannes Heel lang geleden was er de halfuursserie „Vrije nieuwsgaring", een komedie die in de journalistenwereld speele. De humor ervan zou je het best als „humoristisch" kunnen omschrijven: Snel, intelligent en iets minder voor de hand liggend dan de niet weg te cij feren humor in „Vader weet het beter", een familieserie die Door Nico Scheepmaker in dezelfde tijd niet van het scherm weg te denken was en waarvan de humor het best omschreven kan worden als grappig leuk. Op een gegeven moment ver dween „Vrije nieuwsgaring", inclusief Peter Falk. Ik vóst me geen raad. Had het leven nu nog waarde? Zoiets leuks zou nooit meer terugkomen. Toen kwam de Dick van Dyke-show, over een tv-tekstschrijver en zijn gezin, en dat was nog leu ker dan „Vrije nieuwsgaring". Leuker kon bijna niet, dus mijn wanhoop was zeker ge rechtvaardigd, toen ook de Dick van Dyke-show op en ge geven ogenblik stopte. chard Benjamin als de echtge noot, die ook iets met tv te maken had. Misschien niet zo leuk als de Dick van Dyke- show, maar Je hield er het le ven bij. Bovendien verzoette Dubbelspion in een ietwat an der genre maar toch be sproeid met diezelfde humoris tische humor, waarmee ook McCloud en Colombo gezegend zijn een deel van het gemis. Maar ook „Hij en zij" ver dween al snel. Ik vermaakte me om de waarheid te zeggen ondertussen ook wel met "Please Sir" en „Dubbeldekkers", en natuurlijk met zulke totaal an dere genres als "Monty Python" en „Marty Feldman", terwijl „Hére's Lucky" ook nog welbe- keken en onverdroten over het scherm raasde (zesde Jaar nu, 120 afleveringen beschikbaar bestverkochte comedy-serie in tv-historie, naar 71 landen ver kocht, dus me dunkt), maar de vrees bekroop me dat de tijd van de humoristische humorse- rie, de „Witte Comedy" als tv-erfgenaam van Oscar Wilde Andre Roussin en dat soort to neelschrijvers, voorgoed voorbij was. Het grovere werk leek in opmars, met „Father, dear Fa ther" en „Love thy Neighbour", die de NOS op zondag pro grammeerde, als typische voor beelden. Opeens kwam toen „All in the family" met Archie Bunker te voorschijn, die de humoristi sche humor in ere herstelde, en enkele blikken in de kome diekeuken van de MIP-tv in Cannes hebben nu geleerd dat dit genre gelukkig nog altijd niet is uitgeput. De leukste en kenmerkendste humoristische humorserie die ik hier gezien op de succesvolle film van de- heb, is „M.A.S.H.", Geinspireerd zelfde naam, zoals ook andere series in het h.h.-genre: Bob and Carol and Ted and Alice" (die ondanks het enthousiasme van vooral de AVRO-équipe al hier mijns inziens maar een flauwe afspiegeling is van M.A.S.H.) een tv-voortzetting is van de geüjknamige film, met onder andere Robert Culp (een der Dubbelspionnen). Merkwaardig is daarbij, dat noch in de viernamen-serie, een acteur of actrice uit de film is overgeheveld naar de tv-serie, officieel omdat de film acteurs allemaal contractueel vastzaten aan nieuwe fimrollen en dus geen tijd hadden voor een tv-seire, maar vermoedelijk ook omdat minder bekende tv-acteurs minder kosten dan filmacteurs die zojuist 'n hoogst succesvolle film achter de rug hebben. Als de aanwezige bekijkers en inkopers van de Nederlandse te levisie hun plicht doen tegen over de kijkers, zult u beide series wel in Nederland te zien krijgen, al ben ik veel benieuw der naar de overige M.A.S,H.-afleveringen, waarvan de enige in Cannes vertoonde aflevering de Wenselijkheid van 't gezamenlijk naaktzwem- men behandelde. Reuze pikant en ondeugend natuurlijk, maar als je dan als Nederlander, met de nodige Barend Servet-shows achter de rug, ziet hoe preuts dit onderwerp dan toch in wezen wordt behandeld, vraag je je wel af waarom zy met woorden zo veel wagen en met de camera zo weinig risico's nemen. Misschien viel de serie daarom zo in de smaak bij de AVRO, want wie is niet graag risico loos ondeugend, op zijn tijd? De TROS heeft na Montreux- 1972 nu al een jaar de uitzen ding van de Engelse, bekroonde serie „The Goodies" geblok keerd, door enerzijds aan zijn claim vast te houden, maar an derzijds de serie nog altyd niet te hebben uitgezonden, vermoe delijk omdat in The Goodies nog wel eens de spot gedreven wordt met religie, autoriteit en dat soort penibele zaken. ADVERTENTIE longe jenever l Drink Cberyn als't jonge moet zijn HILVERSUM iANP» Het be stuur van de VPRO heeft de direc teur van deze omroep, de heer H. W. ter Schegget "op de meest eervolle wijze ontslag verleend". De heer Ter Schegget is nog geen jaar als di recteur bij de VPRO geweest. Op 1 juli 1972 volgde hij de heer S. J. Doorman op. Volgens een door de VPRO uitge geven communique bestond er "een onoverbrugbaar meningsverschil tussen de directeur en het bedrijf aangaande het functioneren van de bedrijfsstructuur". Naar de mening van het VPRO-bestuur was de om vang van het meningsverschil van dien aard, "dat geen voldoende ga ranties konden worden gevonden voor een vruchtbare samenwerking". De heer Ter Schegget is op het ogenblik met ziekteverlof. 17.00 Kinderprogramma (AVRO) 18.45 Ti-ta-tovenaar (NOS) 18.55 Journaal (NOS) 19.05 Van gewest tot gewest (NOS) 19.50 Stichting Socutera (NOS) 20.00 Journaal (NOS) 20.20 Politieke Partijen: VVD 20.30 Shall we dance, speelfilm (NOS) Amerikaansee musicalfilm me* Ginger Rogers en Fred Astaire. in 1937 door Mark Sandrich rond dit swingende duo gemaakt. In de serie muziek- en dans films, die Astaire en Rogers tussen 1934 en 1939 bij elkaar hebben 'getapt', is het thema volkomen onder geschikt gemaakt aan het solistische optreden va«n de twee sterren. 22.15 Kijken naar kinderen, documentaire (NOS) Eerste in een serie van twee documentaire program ma's over gedupeerde kinderen en integratie in de Ne derlandse samenleving. 22.40 Studio Sport (NOS) 23.05 Den Haag Vandaag (NOS) 23.15 Journaal (NOS) NEDERLAND II 18.45 18.55 19.05 20.00 20.20 21.55 Ti-ta-tovenaar (NOS) Journaal (NOS) De kruisiging, tv-film (AVRO) De belangrijkste gebeurtenis in de geschiedenis van de mensheid is wellicht de kruisiging van Jezus geweest. De gebeurtenissen die tot de kruisiging hebben geleid en de terechtstelling zelf, worden in deze film door een camera gevolgd, die werd gehanteerd in de stijl van de actualiteitenreportage. Op locaties rondom het hedendaagse Jeruzalem en met behulp van acteurs hebben de makers geprobeerd de dramatische scènes voor de ogen van de kijkers te laten „herbeleven". Journaal (NOS) Cannon: Corruptie in Nieuw Mexico, tv-film (AVRO) Beter worden - informatie over gezondheidszorg (AVRO) Derde aflevering van een vierdelige serie, waarin dokter Hans van Swol aandacht vraagt voor ziekten, waarover veel onbegrip heerst, omdat ze niet veelvuldig voorkomen. In deze aflevering praat hij over de ziekte van de broze beenderen osteogenesis imperfecta) Kenmcrk-Kort (IKOR/KRO/RKK) Gevangen: interview over het Amerikaanse toneelstuk The Cage (IKOR) Vorige maand speelde The Last Prison Theatre in Amsterdam „The cage" („De kooi"), het eerste door een ex-gevangene geschreven en door ex-gevangenen gespeelde toneelstuk. „The cage" geeft op indringende wijze het gevangenisleven in de beruchte Amerikaanse gevangenis San Quentin weer. Over de achtergronden van deze toneelproduktie praat Micil Murphy, een van de acteurs in het spel. Journaal (NOS) Hoe wordt ik de computer de baas? - les 31 (TELEAC) Morgen is het 30 jaar geleden dat de Duitsers het getto van Warschau, waar 70.000 Joden opeengepakt zaten, uitmoord den in een strijd die nog altijd een kleine maand duurde (tot 16 mei 1943 Achter het Nieuws van de Vara liep erop vooruit met beelden uit Duitse archieven (films en foto's), die een dusdanig benauwende en treurige indruk maakten dat ik nu, terwijl ik dit op mijn elek trische schrijfmachine optik en automatisch even enkele woor den doorschrap door mijn vin ger op de letter „x" te houden, met een kleine schrikreactie de sensatie onderga van een mi trailleur die afgeschoten wordt. De suggestivlteit van het beeld. Al 't andere dat gisteren ge toond werd kreeg er iets tri- vaals door: de melkaffaire. de dancing die in het christelijke Rijnsburg verdwijnen moet van de gezamenlijke kerken, de luchtvervuiling in Vlaardingen, ja zelfs het 25-Jarig bestaan van de staat Israël werd naast dat Warschause getto een min of meer verplicht nummer, waarbij ovrigens nog meer dan op de 19e april op de her denking werd vooruitgelopen, want Israel werd pas op 14 mei 1948 gesticht. Misschien neeft de Vara dan, net als morgen, geen zendtijd en is zij bang dat een andere omroep vereniging haar plichten in deze zal verzuimen. Een probleem van geheel ande re orde is Ironside, die gisteren weer over ons scherm rolde. l'Homme de Fer heet deze serie iit Frankrijk, ofte wel „De man van ijzer". Op het MIP-tv-fes- tival in Cannes werd aange kondigd dat er nieuwe avontu ren met Perry Mson op stapel staan, maar het ligt niet in de bedoeling dat de rol van Perry Mason weer door Raymond Burr ofte wel Ironside wordt vervuld, zoals vroeger. Ik kan me dat wel voorstellen. In de eerste plaats kun je het de Amerikanen nog wel verkopen dat Raymond Burr eerst een volslank, kwiek ter been zijn de advocaat is, die na afloop van zijn serie in zijn benen geschoten wordt en daardoor gedoemd is aldoor in een kar retje te rijden, maar het is wat veel gevraagd om daarna van die kijkers te verwachten dat zij ook nog in Burr gelo ven als hij vervolgens weer le nig voor de jury heen en weei loopt. Hoogstens kan men de geloofwaardigheid daarvan ver groten door middel van een bijbelse tussenserie, waarin Ironside eerst weer het gebruik van zijnen benen wordt terug geven, waarna hij in de daarop volgende serie weer gewoon als Perry Mason zou kunnen rond lopen. De tweede reden waarom ik me kan voorstellen dat de Amerikanen naar een andere vertolker van Perry Mason zoe ken is, dat Burr «nog geheel los van zijn rolstoelrol) een immobiele acteur is in het genre Jean Gabin. Ik zag Ga- bin als de van drievoudige moord verdachte franse boer Dominici <u herinnert zich dat geruchtmakende geval mis schien nog) in een Franse film, en daarin was hij weer geheel zichzelf: „een beetje kijken, een beetje knikken, een beetje oewa roepen, en meer eigenlijk niet. Een onvermurw bare vleeslomp, meer een kwestie van „unachting" dan van „underachting" als u het mij vraagt. Ook Raymond Burg is zo'n acteur: hij haalt zijn wenkbrauwen op, tilt even zijn zware kop op als hij iets zegt en dat is het wel zo ongeveer. NICO SCHEEPMAKER DONDERDAG 19 APRIL 1973 7.00 uur Nieuws. 7.11 uur Ochtend gymnastiek. 7.20 (S) Dag met een (•aatje, met om: 8.0o Nieuws en om 8.11 Radiojournaal. 8.50 Morgenwij ding. 9.00 Toppers van toen (gr). (9.35-9.40 Waterstanden). 10.00 (S) Voor de kleuters. 10.10 (ged.S) Ar beidsvitaminen (gr). (11.00 Nieuws; 11.03-11.06 Radiojournaal). 11.30 (S) Rondom twaalf - een uur allerlei voor iedereen, met om 11.55 Beursbe richten. 12.30 (S) Sportrevue. 13.00 Nieuws. 13.11 Radiojournaal. 13.21 - op het vlak van muziek en maat schappij. 13.50 (S) Idomeneo, opera van Mozart. 15.00 (S) Voor de Zie ken. 16.00 Nieuws. 16.03 Radiojour naal. 16.05 (S) kunstrubriek. 17.00 (S) Mobiel - een' beweeglijk program ma voor beweeglijke mensen. 17.55 Mededelingen. 18.00 Nieuws. 18.11 Ra diojournaal. 18.20 Uitzending van de Katholieke Volks Partij. 18.30 infor matie en commentaar over zaken van kerk en samenleving. 19.00 serie uit zendingen over de Ondernemingsraad (8). 19.20 De kerk vandaag - nieuws en commentaar. 19.30 Op het tv-pro- gramma van 17 april jl. wordt nade' ingegaan. 19.55 informatie over ak- tuele tentoonstellingen. 20.00 Veel go vraagde gewijde muziek (gr). 20.25 (S) De laars op de nek, seriehoorspe' (29). 20.50 Der Tod Jesu, Paas-orato Hum van Carl Heinrich Graun, uit 22.20 Avondoverdenking. 22.30 Nieuw: 22.40 (S) Hier en Nu. 22.50 Werelc.» panorama. 23.00 De uitgestelde revo lutie, lezing. 23.20 (S) moderne ge wijde muziek. 23.40 (S) klassieke muziek. 23.55 Nieuws. HII.V. U »!)8 m 7.Ü0 NCRV. I9.Ü 20,00 V RO. 7.00 Nieuws. 7.02 Het levende woord 7.08 (S) klassieke muziek )gr). 7.30 Nieuws. 7.41 (S) Hier en nu. -7.55 programma-overzicht. 8.00 gewijde muziek. 8.24 uur een evangelisch kom- mentaar bij de tijd. 8.30 Nieuws. 8.36 Gymnastiek voor de huisvrouw. 8.43 (S) klassieke muziek op uw verzoek )gr). 10.00 Schoolradio. 10.30 Nieuws 10.33 IS) maatschappij-informaties 11.05 (S) Voor de zieken. 11.40 pop zieprogramma. 11.55 Mededelingen 12.00 volksmuziek. 12.15 (S) liederen voor de lljdenstijd. 12.26 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.41 (S) Hier en nu. 12.50 Middagpauzedienst. 13.10 (S) Lichtf koorzang. 13.20 (S) Licht ensemble 13.45 (S) Orkestenparade )gr). 14.05 Schoolradio. 14.25 (S) moderne mu ziek. 15.15 gesprek over Schriftwoor den die vragen oproepen. 15.3c Nieuws. 15.33 (S) middagmagazine met om 16.30 (S) Hier en nu. 17.30 Nieuws. 17.32 (S) Hier en nu. 18.00 amateursprogramma. 18.30 kunst wordt doorgepraat, diojournaal. 23.55 Nieuws. HILV. III. 240 en 298 m en FM-kana- 7.00 TROS. 9.00 KRO. 16.00 NOS 7.00 Nieuws. 7.02 De Hugo van Ge' deren Show. (8.00 Nieuws). 9.00 Nieuws. 9.03 discjockeyshow. (10.00 en 11.00 Nieuws). 12.00 Nieuws. 12.03 KRO's pauzeprogramma met om 13.00 Nieuws en om 13.03 Raden maai 14.00 Nieuws. 14.03 Discjockeyshow (15.00 Nieuws). 16.00 Nieuws. 16.03 de daverende dertig. (17.00 Nieuws) 18.00 Nieuws. 18.02 Joost de Draayer Show. 19.00 Nieuws. 19.02 U spreek1, met Piet. 20.00 Nieuws 20.02 Poster 21.00 Nieuws. 21.02 Surinaams orkest, 21.30 Kabaretteketet, 22.00 Nieuws 22.02 sport en muziek. 24.00 Nieuws. 0.02 Aktualiteiten. 0.12 Jazz-Sir. 0.55 Nieuws. i?LJournwü- 12015 <K> STER). E.O. c2i? JK> Mattheus Passion van Joh uit§evoerd door het Gewes telijk Orkest voor Zuid-Holland, met koren en solisten. NOS: 23.30-23.35 iKi Journaal. NEDERLAND II 1845 /K> Ti-ta-tovenaar. 18 55 (K) Journaal. VPRO: 19.05 |K) Beertie lïïsn-j9-20* Zwlleen is 8°udcol- lflSfi p stommf filmfragmenten. T P°Peye' tekenfilm. NOS: 20 00 <K) Journ VPRO: 20.21 uur (kleur» <20;15 (K> STER). VPRO: 20.21 (K CK Alf1»™ d/e samenleving. 20.35 K rL the family, tv-serie. 21.00 R? teruSk?er naar het zilver- ?Cï.mentalre fllm °wr Ameri- - ee?VnH»anen 2155 ,K> Hollywood ^n uit fhms ^anee vroeger" 22*4^ "uc SSTlJo8- mTIÏ Kir- "iïrtiïrl 23?5-S ,2K3,15, vaudaag. ADVERTENTIE 'A-li ETH iHTTI ).50 Den Haag vandaag. 20.00 Nieuws. 20.05 Radio NEDERLAND I journaal. 20.10 moderne en klassieke muziek. 20.55 (S) Moderne kamermu ziek. 21.30 (S) Oorlog en vrede, hoor spelserle (dl. 16). 22.38 (S) een korte ludieke-culturele happening. 22.50 (S) internationale kleinkunst. 23.20 NOS: 18.45 (K) Tl-ta-tovenaar. 18.55 (K) STER). 18.55 (K) Journaal. (19.00 (K) Journaal. E.O.: 19.05 (K) Informa tie over de Mattheus Passion van Bach. NOS: 20.00 (K) Journaal. E.O. Vraag de DHZ-brochure aan bij Noodgedagt, Postbus 1IJlsL

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 5