Het is niet alleen de make-up die'tem doet. Winston. Portnoy en Love Sp" Bug Les Chariots bieden verfijnde lolbroekerij vinden service een kwestie van mentaliteit. Erotiek en de moderne vrouw tIJDAG 30 MAART 1973 LEIDEN De reacties op de vragen op deze pagina, die vori ge week werden gesteld stromen binnen. Nog altijd zodat het nog wel even duren tot de 'uitslag verschijnt. Op de opmerking van enkele inzenders dat er zo wei nig foto's op deze pagina staan deze week een bescheiden ant woord via dit verhaaltje, 't Gaat over twee films waarvan de komst naar Leiden nog ondui delijk is, maar die toch wel de moeite waard zijn, en over één film die nog in de maak is, maar waarop velen met spanning zul len wachten. Erotiek Philip Roths zeer geruchtma kende boek 'Portnoy's complaint' is het kon natuurlijk niet uit blijven verfilmd. De filmver sie van dit zeer erotisch gela den boek draait alweer eventjes in Amerika en sinds kort ook in Nederland. In een rolbezetting die door regisseur Eric Lehman (hij heeft om. als producer- scenario schrijver meegewerkt aan „West Side Story", „The King and I" en „Who's afraid of Virginia Woolf") perfect genoemd worden de sexuele ondernemingen van Alexander Portnoy in beeld ge bracht. De rol van Alexander Portnoy wordt gespeeld door Richard Bernjamin. die vooral bekend heid heeft gekregen door zijn rol in de tv-serie „Hij en zij". Hij was ook te zien in „Good bye, Columbus", „Catch-22" en „The Marriage of a young Stockbroker'. Karen Black speelt de rol van „De Aap", het tot le ven gekomen sex-symbool van Alexander's wildste dromen. Karen debuteerde in '66 in Cop pola's „You're A Big Boy Now", en was later te zien in films als .Five Easy Pieces", „Easy Ri der" en „Drive He Said". Churchill Niet minder dan 120 technici zijn onder leiding van schrij- ver-produecr Carl Foreman en regisseur Richard Attenborough naar Marokko getogen om daar opnamen te maken voor de film Young Winston". Het grootste deel van de scenes werd natuur lijk in Engeland opgenomen. In de film komt de onprettige jeugd van Winston Churchill naar voren, zoals die in zijn au tobiografische „My early life" is opgetekend. Dat vil zeggen: eenzaamheid, vergeefs proberen de liefde van zijn altijd met zichzelf bezige ouders te verwer ven, zichzelf zoeken in roekelo ze avonturen. Carl Foreman kwam aan het thema dankzij de privé-secreta- ris van Churchill, die hem tien jaar geleden benaderde. Zijn film „De kanonnen van Navaron ne" was door Churchill gezien en bewonderd, speciaal om de vele actie-scènes die deze film telde. Daarom wilde Churchill dat zijn boek door Foreman op het celluloid zou worden vastgesteld. Foreman zag er aanvankelijk weinig in. Hij maakte de film tenslotte toch, geïntrigeerd als hij was door de jeugd van de grote staatsman. Hij verrichte een gi gantisch werk met het verzame len van zoveel mogelijk infor matie over Churchill. Mede daardoor duurde het nogal even voordat hij tot filmen kwam. Churchill heeft de film tot Fo- remans spijt nooit kunnen zien Hij zou waarschijnlijk weer weg zijn geweest van de talloze groot scheepse actie-scènes in de film. Foto's links: Simon Ward als. Churchill, tweede van rechts Churchill zelf. Love Bug II „Herbie is een auto die precies denkt en doet als een mens: soms impulsief, soms doordacht. Reuze grappig". Dit zei de be kende Amerikaanse toneelspeel ster Helen Hayes, die men in de USA 'The first lady of the Theatre" noemt. Zij speelt sa men met de VW-kever Herbie de hoofdrol in de nieuwste Walt Disney produktie „Herbie rides again" („Herbie rijdt weer"). De film is de opvolger van „Love Bug", die ook in de Nederlandse bioscopen een succes is geweest, en zal begin 1974 in roulatie ko- Helen Hayes over de nieuwe film: „Elk mens heeft zijn dro men, sommigen behandelen hun auto als een lid van de familie. Zo speel ik de weduwe van een brandweercommandant, die met „Herbie" in een kleine brand weerkazerne in San Francisco, woont. We kunnen goed met el kaar opschieten en ik ben de enige die met hem kan praten. Het huisje waarin ik met m'n VW kever woon zal moeten wor den afgèbrdken om plaats te maken voor 'n flatgebouw. Wat Herbie allemaal uithaalt om dit te verhinderen is bijna niet te beschrijven. Je moet het zien! Met welgevallen kijkt Richard Portnoy Ben jamin neer op "De Aap" Ka ren Black. oede films in ndere steden Butch Cassidy and the Sundance Olympia, Fred. Hendrikplein Haag. ibaret (Fosse)Kriterion, West- ttde Den Haag; De Uitkijk, Prin- ngracht, A'dam; Camera, Oude- acht Utrecht. Canterbury Tales (Pasolini)Me- ipole-Tusohtoksi, Carnegie- eln Den Haag; Roxy Kalvérstraat Studio '62, Nwe Binnenweg dam La Charme Discret de La Bour- oisie (Bunuel): Asta, Spui, Den lag; Calypso, Marnixstraat A'dam. tm Family Life (Kenneth-Loach) i udio, Oudegracht, Utrecht French Connection: Ceintuur, ïintuurbaan A'dam Last Tango in Paris (Bertolucci) üiambra 1 Weteringschans A'dam; óggerath, Reg. Breestraat A'dam Mash (Altman)Du Midi, De Car- atierstraat Den Haag Roma (Fellini): Bijou Spui Den k aag; Studio K. Roeterstraat A'dam Met Jouw tanden in mijn nek 'olanski): Hallen, Jan v. Galen raat A'dam lijvers LIDO Natuurlijk blijft 'Turks it" ook deze week. De allerergste rm aan de kassa is weliswaar ge luwd je kunt al vrij makkelijk aan 'n plaatsje komen maar nog altijd zijn er tallozen die deze zeker voor Nederlandse begrippen opmerkelijke film nog graag (weer) willen zien. LUXOR "Niet voor de poesen" „van Fons Rademakers gaat zijn der de week in. Waarmee maai- weer blijkt, dat de belangstelling voor Nederlandse films niet gering is, de laatste tijd. Want Rademakers' nieuwste werd over het algemeen niet bijster enthousiast ontvangen in de pers. Rademakers zelf is over "Niet voor de poesen" wel te spre ken. Het enige nadeel is volgens hem de slechte nasynchronisatie. CAMERA Ook voor het drama rond een Italiaanse gangsterkoning, "De Peetvader", blijkt in Leiden nog veel belangstelling te bestaan. De film was hier als eens een paar we ken, verdween toen jnaar is nu voor de tweede week terug in Camera. Een wat pompeuze, wel spannende film met een knappe hoofdrol van Marlon Brando. Terug in Leiden STUDIO De film "Carnal know ledge" van regisseur Mike Nichols heeft de sex als centraal thema. Dat wordt echter wel iets anders aangepakt dan in de doorsnee Duitse dertien-in-een-dozjjn film. Mede dankzij knap spel van Jack Nichol son, Candice Bergen, Art Garfunkel en vooral Ann-Margret wordt er een intelligent uitgewerkte tragedie rond het thema opgebouwd. Kindermatinee CAMERA Een titel die de ge schiedenisleraar de haren te berge zal doen rijzen is "Zorro en de drie musketiers". De heren, bepaald niet uit dezelfde periode van de historie afkomstig, zullen ook de haren van de jeugd af en toe te berge doen rij zen. Zij het om aanzienlijk minder wetenschappelijke redenen dan bij de geschiedenisleraar het geval is. Nachtfilms CAMERA Tet theater aan de Hoge woerd slaagt er dikwijls in om voor de nachtfilms aantrekkelijke, zij het meestal wat oudere, films aan te trekken. Ook deze week is dat weer gelukt: "Who's afraid of Virginia Woolf" is een niet te onder schatten product, door het beroemde verhaal, door de regie van Mike Nichols en door de spelprestaties van het echtpaar Burton-Taylor. REX "Huwelijk in groepsver band", een film die een modieus on derwerp aansnijdt, is er één in het kader "min of meer voorlichtend, maar vooral gericht op het tonen van de nodige vrijages". Voor de liefhebbers. ADVERTENTIE Service is voor Mercedes meer dan een begrip B.V. L.I.A.M. Leiden, Vondellaan 45, tel. 01710-69303 Rooyakkers automobielbedrijf N.V. Oegstgeest, Leidsestraatweg 1, tel. 01710-52643/4 fn feite is het zo, dat na de verkoop van een wagen ons werk pas begint. Uiteindelijk zijn wij, als Mercedes-dealer, er mede verant woordelijk voor dat uw wagen in perfecte staat blijft. Dat kan alleen met een goed georganiseerde werkplaats, met bekwame vak mensen bemand. Die snel kleine storingen verhelpen, het nood zakelijke onderhoud vlot verrichten en die bij grote schadegevallen uw auto niet langer vasthouden dan nodig is. Bovendien herzag Mercedes nog onlangs het systeem van de onder houdsbeurten. Het resultaat? Uw Mercedes krijgt nu om de 15.000 km zijn grote beurt. Waardoor u uw wagen minder hoeft te missen en bespaart'op onderhoudskosten. Ja, Mercedes service is attente service. Mercedes-Benz rijplezier door veiligheid Titel: "Met de Franse slag" re gie: Claude Zidi voornaamste rol len: Les Chariots, Martine Kelly. Paul Préboiset theater: Trianon. De ironie van de film "Met de Franse Slag" is, dat de eens zo grote Franse komiek Louis de Funès ook nog een kleine rol vervult. Een nieu we generatie grollenmakers is opge staan. om met evenveel vuur als de oude Louis dat eens deed, de wereld te gaan vermaken. Vier vertegen woordigers van deze nieuwe genera tie, gezamenlijk opererend ander de naam "Les Chariots", eisen in deze film de eer voor zich op. Zij hebben nog niet alle denkbare grappen al eens op het doek gebracht, ze hoe ven nog niet steeds hetzelfde gekko gezicht te trekken omdat dat nou eenmaal hun handelsmerk is, kort om ze gaan er zeer verfrissend en zeer vindingrijk tegenaan. In "Met de Franse slag" zfjn de zelfde trekjes te vinden die Louis de Funès eens in zijn films wist te brengen: verfijnde beeldgrap- pen en af en toe aardige satire. Het verhaaltje van de film is op zich al erg aardig: Les Chariots wor den op vakantie gezet aan het or ganiseren van een soort mini-Olym pische Spelen. Het viertal neemt niet alleen de voorbereidingen op zich, maar doet ook nog mee aan de wed strijden teneinde een atleet die hel; meisje van één van hen heeft inge palmd af te troeven. Dat lukt inder- Haagse bioscopen vaak ver kunt komen als je de re gels geregeld aan de gymschoenen lapt. De taferelen die zich door hun toedoen op het sportveld afspelen zijn dan ook nauwelijks voorstelbaar. Middelerwijl wordt er ook nog even de draak gestoken met het fanatis me van trainers, met de heksenjacht op reclame en met nog een aantal nauw met de Olympische sport ver weven zaken. Het blijft natuurlijk in wezen alle maal lolbroekerij wat in deze film de klok slant. Wanneer die lolbroe kerij echter met zoveel élan en ver fijning (de film telt verrukkelijke beeldgrapjes, die als sterke punt heb ben dat ze niet te breed worden uit gespannen) worden gebracht blijkt het best aardige lolbroekerij. BERT VAN DOMMELEN Titel: 'Erotiek en de moderne vrouw" (Suburban wives). Theater: Rex. Mannen, wonend in geriefelijke forensendorpen, die 's ochtends om klokke acht de echtelijke woning verlaten en er 's avonds pas in te rugkeren. hebben er geen idee van door welke woest? gevoelens hun vrouw wordt besprongen in de tus senliggende uren. Ach. ach mannen broeders, de schrik schiet je in de benen, het zweet komt je in de han den als Je ziet hoe moeder de vrouw zich inlaat met allerlei ferm buiten de perken zaaiend gespuis. Ze vallen in handen (en vervol gen in bed) van langs de deuren trekkende pseudo-fotografen, ze "ontvangen" de baas van hun echt genoot, ze gaan gokken op paarde- races en worden speelbal van de bookmaker. Kort en goed. als gehuwa man zou Je overdag eigenlijk geen rustig uur meer mogen hebben, want thuis bloeit de seks op als een pas begoten geranium. Tenminste, als je de Engelse film "Suburban wives" (statig vertaald met "De erotiek en de moderne vrouw") mag geloven. En hoe komt dat allemaal? Omdat die vrouwen zich in die villadorpen te pletter vervelen. Aldus de "journa liste" (dit vqk gaat toch elke keer weer langs afgronden) die de film zo'n beetje van commentaar voor ziet. Suburban wives is een doorsnee- seksfilm er ziten naast de alom- bekende taferelen een paar amusante fragmenten in. RUUD PAAUW ADVERTENTIE Apollo: „Niet voor de poesen." 18 Jr. dag. 12.15, 2.30, 7.00, 9.15 u; zo. ook 4.45 uur. Asta: „Le charme discret de la bour geoisie," 18 Jr. dag. 2.30, 7.15, 9.30, uur; zo. 1.30, 4.00. 7.15, 9.30 uur. Bijou: „Fellini Roma". 18 Ir. dag. 2.00, "7.00, 9.30 uur; zo. ook 4.1& uur. Camera: „What's up doc?" a.l. dag. 2.15, 7.15, 9.30 uur; zo. ook 4.30 uur. Cineac: „Woody Woodpecker festival," a.l. dag. 9.30, 11.30, 1.30, 5.30 uur zo. vanaf 11.30 uur. Elke avond: „ZIJ zijn naakt," 18 J. dag. 5.30, 7.30, 9.30 Corso: „The mecanic," 18 Jr. dag. 2.00, 8.15 uur; zat. 2.00, 7.00, 9.15 uur; zo. 2.00, 4.15, 7.00, 9.15 uur. Du Midi: „Mash" 18 jr. dag. 8.15 uur; zat. en zo. 7.00, 9.30 uur Euro-Cinema: „El Cld," a.l. dag. 1.30, 7.45 uur; zat. zo. en woe. 3.45, 7.45 u. Flora: „De manzieke baronessen", 18 jr. dag. 2.00, 7.00, 9.15 uur; zo. ook 4.30 uur. Kriterion: „Cabaret". 18 Jr. dag. 3.00, 7.00, 9.30 uur. Metropols-Tuschinski„The Canter bury tales." 18 jr. dag. 2.00, 7.00, 9.30 uur; zo. ook 4.15 uur. Odeon: „Infiltratie in de onderwereld." 14 Jr. dag. 2.00, 6.45, 9.15 uur; zo. 1.45, 4.15, 6.45. 9.15 u. „Nummer 14. Johan Cruijff." a.l. woe. en zat. 2.00 uur; zo. 12.15. 2.15 uur. Olympia: „Butch Cassidy and the Sun dance Kid," 14 jr dag. 2.00, 8.00 uur Passage „Turks fruit," 18 Jr. dag. 2.30, 7.00, 9.30 uur; zat. en zo. 1.30, 4.001 7.00, 9.30 uur. Rex: „Halleluja voor 'n paar vuisten." 14 Jr. dag. 9.30, 11.30. 1.30, 3.30, 5.30, 7.30, 9.30 uur; zo. vanaf 1.30 uur. Studio de Luxe: „The new centurions" 14 jr. dag. 2.15, 7.15 uur. 9.30 uur; zo. 1.30, 4.00, 7.15, 9.30 uur. Studio 2000: „Plaza suite," a.l. dag. 7.15, 9.45 uur; dl.-avond besloten voorstelling. De Uitkijk: ,liza," 18 jr. dag. 2.30, 7.16, 9.30 uur; zo. 1.45, 4.00, 7.15, 9.30 uur. Wat mooi is heeft kleur. Kleur verandert u, maakt u mooier. Wel eens een andere make-up geprobeerd? Nieuwe kleur aan uw gezicht gegeven? Gebruik dan ook een Lavona haarkleurspoeling. Heteffekt is fantastisch. Alle 25 tinten Lavona haarkleurspoelingen worden op basis van een verzorgende crème gemaakt. Deze zorgt voor het herstel van de natuur lijke glans van uw haar en geeft tevens een egale dekking. Uw Lavona-adviseur kan u precies vertellen welke kleuren bij uitstek voor uw haartype geschikt zijn. Tube voor 2 behandelingen f 3,- Lavona, een belofte voor mooier haar WfUA

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 21