Even wennen aan nieuwe Traffic TOPHITS VAN ROCK-GROTEN Duik in de rock- en soulgeschiedenis luzikaal lavertje ier op m elpee rans is eer m The Cats Ramsey Lewis met The Groover' Guar- neri kwar tet MUZIEK-MOZAIEK Turkse nachtegaal Suna Korat zingt heel bekende aria \s )ERDAG 22 MAART 1973 EXTRA PAOINA IS lis van Dyke Thijs van Rosier van Otterloo, Chris t „Metamorphose", CBS S If 17,90. IS bracht vder grate ,/brek- sainen op één plaat, die gevuld met klassieke mu- Deze vier hebben allerlei m gemeen: ze zijn vooral ld uit de Jazz- en popwe- ze studeerden allen af aan Looservatorium en ze heb- ille vier thuis een Edison ideze plaat echter opnamen nummers van Bach, Fa/uré, Telemann en Vivaldi, ervan werden al eerder bracht op CBS, terwijl (Fo- luitist Thijs van Leer twee ners opnam die nieuw zijn 's „Sicilian»" en „Qui Tol- bccata". Alle negen titels aop een wijze gebracht die ici gelegenheid geeft hun schnische kennis te tonen vet vermogen een eigen ïtatie te geven, gelukkig zonder dat het ten koste van de originele klassieke Dötles. Daarom lijkt het me at ook de „klassici" onder lezers zeer van deze plaat kunnen genieten, foto: Thijs van Leer sa- nert Letty de Jong. P.T. V e.a., „Vedettes Suc- i. 1", CBS 65 303, f 17,90. een tijd eigenlijk alleen net belangstelling te zijn i door de echte lief- rs, komt 'het Franse chan- u weer wat meer in de al le interesse. CBS speelde met het uitbrengen van t met twaalf nummers lekende Franse artiesten. nummer, als „Taka door Joe Dassin (foto) arle Flus Bas" uit de film ïrrain door Les Compag- la Chanson. Op deze ige elpee verder nummers Marcel Amont, Michel Fu- Caravelli, Danyel Gerard, Cinquetti, Catherine Gerard Lenorman, Gilbert age, Annie Cordy en Ma- P. T. JV* Shoot out at the fantasy factory Traffic Island ILPS 9224. Het is wel even wennen aan deze nieuwe Traffic. Pas na een groot aantal malen intensief luisteren begin je te beseffen dat het laatste nummer, "Sometimes I feel so uninspired", weieens anders bedoeld kan zijn dan als een excuus van Stevie Winwood c.s. voor een mindere plaat, zoals je tot dan toe met stellige zekerheid veronderstelde. Pas dan ga je horen, dat er op deze plaat een paar nummers staan die toch wel erg muzikaal en sfeervol zijn. Dat is nog niet het geval bij de titelsong. Ook na tientallen malen luisteren blijft dat domweg gedram. Er komt een duidelijke verbetering in de zaak met het tweede nummer: „Roll right stones". Een heel mooi. heel modieus intro, uitgesponnen tot een stuk muziek dat het niveau van oudere Traffic-platen bereikt. Helaas, in plaats van op te houden terijl het allemaal nog mooi is, en een nieuw lied te beginnen, gaan de heren nog de nodige minuten één regel zitten herhalen. Het heeft ongeveer het effect van een klas schoolkinderen die de tafels van één tot en met tien opdreunt. Met frisse moed wordt begonnen aan „Evening blue". Een fraai nummer, met knappe ingehouden zang van Winwood, een subtiele gi taar als voornaamste begeleiding, en aan het eind een ragfijne sax-solo. Het meest sfeervolle nummer is "Tragic magic", met alweer zeer knap blaaswerk. Ook hier geldt, dat je er wel een paar keer voor moet gaan zitten voordat je dit nummer gaat waarderen. Rest de vraag wat Winwood dan wèl bedoeld zal hebben met „Some times I feel so uninspired". Te oordelen naar deze plaat zal dat zijn: „Jammer dat ik niet de inspiratie heb gehad om nog twee goeie num mers te schrijven. Dan was Shoot out at the fantasy factory" een plaat geworden waar niets op aan te merken was geweest". BVD The Explosion of Rock'n Roll diverse artiesten (dubbelelpee) Mercury 6618002 prijs f 25,-. Toen mi'jai muzikale interesse gestalte begon te krijgen liep het tijdperk van de rock 'n roll net op zijn einde. De wereld maakte zich toen op voor het tijdvak van TÏie Beatles en The Rollong Sto nes. Slechts vaag herinner ik me de muziek van Chuck Berry en Fats Domino. Omdat Jeugdsentiment op al lerlei gebied terugkeert, kwam Mercury met een verzaimelajlbum van de groten van het rock 'n roll tijdperk en nadat ik deze plaat had gedraaid, moest ik toch wel toegeven dat ik wat gemist heb. Op The explosion of Rock 'n Roll staat gewoon erg fijne muziek, muziek die echt niet ouderwets, uit de tijd of wat dan ook is. Waarschijnlijk zullen Fats, Chuck en Jerry Lee nog zeer lang worden beluisterd, want hun muziek is onsterfelijk. Hetzelfde geldt voor The Platters, de groep die zij het in een volledig nieuwe samenstelling, nog steeds besbaat. The Platters brengen op deze plaat hun grote successen The Great Pretender Only You en Love me Tender, misschien geen rook'n roll, maar toch wel vrese lijk fijne muziek. Verder van Chuck Berry: Sweet liit/tle sixteen, Rook'n roll mu sic, Roll over Beethoven, Johnny be good, Oh baby doll en Mem phis. Fats Domino: Let the four winds blow, Ain't that shame, I'm gonna be a wheel someday en Jambalaya. Jerry Lee Lewis: High school Confidential, Corine, Co- rina, Great balls of fire, I'm on fiire en Long tall Sally. Verder op dit dubbelalbum: Johnny Hallyday, Marty Wilde, .Clyde McPhatter, en Billy Lee Ri ley. J.v.d.N. The Cats - "Signed bij the Cats"-Imperial, Prijs 21,- Nog zonder de op dat moment "warm lopende" Piet Keizer (inmiddels ingevallen voor de met een keelaandoening sukke lende Cees "Poes" Veerman) hebben de Volendamse Cats hun sentimentele weg door disco- land vervolgd. Signed by the Cats sluit namelijk volledig aan op de twee vorige elpees, Take me with you en Cats Aglow, wat nog eens wordt geaccentu eerd door het gevoelige slot nummer "Dreams", waarin so lozanger Piet Veerman associ aties oproept met Loneley Walk en Winter's End. Opnieuw heb ben de nu tien Jaar samenwer kende Volendammers (een re cord in de popwereld), die ook nu uitsluitend eigen composities hebben opgenomen, gekozen voor de aantrekkelijke afwisse ling van close harmony en so listische werkjes. Toppers op de elpee zijn het van de single overgenomen "Let's dance" en verder "Dreams" en "How did you feel?". Cees Veerman, Theo Klouwer, Arnold Mühren, Piet Veerman en Jaap Schilder hebben daarmee voor de zoveel ste maal hitgevoelig werk op de platenmarkt gebracht. J.P. ROTTERDAM Groote Schouwburg: 24 mrt. 20 uur Rotterdams Operette Gezel schap met De Vogelhandelaar, 31 mrt. 20.15 uur Operagezelschap Forum met "De zigeunerbaron Rotterdamse Schouwburg: 23, 28, 29, 30 mrt. 20.15 uur Rotterdams Toneel met George Dandin, 24, 31 mrt. 20.15 uur Rotterdams To neel met "Op blote voeten in het park", 25 mrt.. Toneelgroep Thea ter met "Moeder Courage", 27 mrt. 20.15 Nederlands Danstheater. Hofplein-theater: tem. 25 mrt. 20.15 uur Wie is er bang voor Vir ginia Woolf, 27 tem. 31 mrt. 20.15 uur Rients Gratema "Groeten uit Fingjum". De Doelen: 23 mirt. 20.15 uur Promenadeconcert door het Rotter damse Philharmonisch Orkest o.l.v. Jean Fournet, 24 mrt. 20.15 uur Nieuw Operakoor Rotterdam o.l.v. Adrie Slootmaker, 25 mrt. Rot terdams Philharmonisch Orkest ol.v. Jean Fournet, 26, 27, 28 mrt. 20.15 Paul van Vliet met het cabaret "Noord-West", 29, 30 mrt. 20.15 uur Rotterdams Philhamonasch Orkest o.l.v. Jean Fournet. AMSTERDAM Concertgebouw: 23 mrt. 20.15 uur Concertgebouworkest o.l.v. Ber nard Haitink, 24 mrt. 15 uur Amsterdams Philharmonisch Orkest O.I.V. Anton Kersjes, 24 mrt. 20.15 uur Nederlands Kamer Orkest o!.v. David Zinman, 24, 25 mrt. 24 uur The Traffic, 25 mrt. 20.15 Radu Lupu, piano, 27 mrt. Amsterd. Philharmonisch Orkest o.l.v. Anton Kersjes, 31 mrt. 15 uur Omroep Orkest o.l.v. Lamerto Gar- delli, 31 mrt. 20.15 uur Arthur Rubinstein, piano, 31 mrt, 1 apr. 24 uur King Crimson. Theater Carré: t.e.m. 1 apr. beh. ma. 20.15 uur Herman van Veen Stadsschouwburg: 23 mrt. 20 uur Nederlandse Operastichting met Aventures et nouvelles A ventures- Satyricon, 24 mrt. 20.15 Amster dams Toneel met De Meid, 25 mrt. 20.15 uur Amsterdams Toneel met Schuld en boete, 26 mrt. 20.15 uur Toneelgroep Theater met Moeder Courage, 27 mrt. 20.15 uur Haagse Comedie met "Geschich- ten aus dem Wienerwald", 28 mrt. 20.15 uur Nationaal Ballet "Daphnfis en Cloë". DEA HAAG Congresgebouw: 26 mrt. 20.30 uur Nederlands Kamerorkest o.l.v. David Zinman, 28, 29 mrt. 20.30 uur Residentie-orkest ol.v. Ferdi nand Leitner. HOT-theater: 23, 25, 29, 31 mrt. 20.30 uur Haagse Komedie met Kasimir en Karoline, 24, 28, 30 mrt. 20.30 uur Haagse Comedie met "Eindspel", 27 mrt. Amsterdams Toneel met The Family IV. Diligentia: 23, 24 mrt. 20.15 uur Fons Jansen-cabaret "Kwartet ten", 28 mrt. 20.15 uur Clara Freedman, piano. Dankzij "Hang on Sloopy" wist Ramsey Lewis zich in de hit-lijs ten te spelen en dot is misschien de doorslaggevende reden om de ze elpee uit te brengen. Het zijn nummers, die live werden opge nomen in The Lighthouse in het Califoradsche Hermosa Beach tij dens dezelfde voorstelling als waaruit "Hang on Sloopy" tevoor schijn kwam. Aardige muziek, maar waarom het nou per sé live moest is me niet duidelijk. Het rumoer op de achtergrond doet erg onwezenlijk 'aan: juist op de momenten dot het erg rustig wordt maakt er weer iemand een luide opmerking, met af en toe een semi-dronken stem. Het duidt wel de waardering aan, die men kan hebben voor pianist Ramsey Lewis, bassist El dee Young en drummer Red Holt: achter grondmuziek. En a'ls zodanig ds het zeer geniet baar. Maar ik zou niet graag ie mand ermee opzadelen echt naar dit wat al te soepel getingel op de piano te loten luisteren. P.T. Huub Rutten moet nog heel veel leren Huub Ruttens talent is samen te vatten in één woord: veelzij dig. Dat vertelt althans de hoes die deze nieuwe zwarte schijf omhult. Maar zodra de saffier of diament van de platenspeler de eerste groeven aftast dringt er iets tot je gehoororganen door wat allesbehalve veelzijdig ge noemd kan worden. Want wat de speaker verlaat ls een slap aftreksel van wat Jaap Fischer jaren geleden met oneindig veel meer vakman schap aan de plaat toevertrouw de. Huub Rutten mag dan in sommige van zijn liedjes wat maatschappijkritisch zijn, de zelf-kritiek is iets waar hij waarschijnlijk nog nooit van gehoord heeft, want anders zou hij zeker besloten hebben om nog wat studie te maken van dit genre muziek. Misschien dat hij er dan ook gekomen zou zijn een eigen stijl te vinden, dan het klakke loze stukje imitatiewerk van nu. B.v.L. Aan deze muziek pagina werkten mee: Bert van Dommelen Ron Harms Jan van der Nat Ruud Paauw Pieter Rosier Jan Preenen Eindredactie Pieter Taf fijn Lay-out Bram van Leeuwen „Muziek-Mozaïek" Anita Kerr Rod McKuen, Martine Bijl, Count Basie e.a. HJN 202 Negram. Een heerlijk mozaïek van me lodieën, met als sterkste bouw steen het onverwoestbare „April in Paris" van de fameuze "oldti mers" Count Basie en de Mills Brothers en als zwakste 't op Beethoven stoelende "A song of joy" door Migual Rios een in deze vorm voor mij volstrekt on- pruimbaar lied. Op deze LP zijn liederen aan eengeregen die duidelijk boven het pure hit-genre uitkomen en grotendeels al in de orde van de evergreens zijn ingetreden. Zoals: „Raindrops keep falling on your head" (in de versie van The Re naissance), „A house is not a home" (Anita Kerr), „The God father Waltz", „Love Story" en met als Nederlandse bijdrage het lichtvoetige „Belletjes" van Mar- tine Bijl. Kort en goed: een 2 LP. R.P. Schubert: Rosamunde-kwar- tet en Quartettsatz. Guarneri- kwartet. RCA LSC 3285 f 22,-. Arnold Stienhardt, John Dal- ley, Michael Tree en David Soy- er vormen al bijna negen Jaar het Guarnerl String Quartet, en hun platen werden meermalen bekroond. Des te teleurstellender is het, dat hun Jongste opname in vele opzichten beneden peil is gebleven. Twee strijkkwartetten van Schubert, nr. 12 in c (Deutsch 703), bijgenaamd de „Quartett satz" en nr. 13 in a (D. 804), be roemd geworden door het gebruik van de balletmuziek uit Rosamun- de in het tweede deel. Op de tech nische spelkwaliteiten van "the Guarneri" valt weinig aan te mer ken. Veel meer dan een gladde, mooie Schubert is het echter niet geworden. De sterk wisselende ge moedsstemmingen, die in de par tituur verscholen liggen, komen zelden aan bod, of het moest zijn in de Quartettsatz. De geluidskwaliteit van de plaat zou twintig Jaar gelden normaal zijn geweest, maar ik dacht dat bandruis en een doffe klank te genwoordig niet meer mochten voorkomen. De stereofonie wordt aan de verbeelding van de luiste raar overgelaten. R. GH. Suna Korat zingt Donizetti. Bellini en Rossini. BASF 2021649 —7. Prijs f 21.-. Behalve met Turks Fruit heeft Nederland sinds kort kennis kun nen maken met 'n Turkse nach tegaal. Haar naam is Suna Korat en bovendien één om te onthou den. De ster uit de Orient was tot dusver alleen bekend in de achter het IJzeren Gordijn gevestigde operahuizen. Haar roem heeft zich eohter tot in ona land uitgebreid. Trouwe televisiekijksters zullende blonde operadiva uit Turkije mis schien nog wel herinneren van 'n optreden in de Vuist van Wil lem Duys en van een concert tij dens de kerstdagen. De platen-in dustrie heeft zich nu ook van haar meester gemaakt wanneer ten minste het omgekeerde niet het geval is. Van de Turkse sopraan is in elk geval een lp versahenen, met bekende aria's van Donizet ti, Bellini en Rossini. Suna Korat heeft een goed geschoolde stem, gevoelig en heel zuiver in de lyri sche passages maar als dramati sche coloratuur Jammer genoeg veel te scherp. Dat komt vooral tot uitdrukking in de overigens nog al vlak gezongen waanzinaria uit Donizetti's "Lucia di Lammer - moor". Door de beperktheid van de stemschakering waar het de moeilijke trillers betreft komt de ze aria ook als bravourlied niet he lemaal tot zijn recht. De conclu sie moet daarom luiden dat Suna Korat als Lucia nauwelijks in de schaduw kan staan van Joan Sutherland, Renate Tebaldi, Mi- rella Freni en zelfs niet in die van "Rock Classics", Chess HJC 197; "Soul Classics", Chess HJC 201. In de Jaren zestig werd de rhythm en blues .volwassen. Dat wil zeggen: het was niet meer nodig om met aangepaste uit voeringen van R en B-mate riaal te komen om grote verko pen te halen in de popmarkt. Onmiddellijk werd de term soul geïntroduceerd. Grote namen uit die tijd waren Otis Redding, Ja mes Brown en B. B. King. Het Chess-label deed op de tweede rang mee, in tegenstelling tot Tamla-Mo.town, Atlantic-Atco beschikte men niet over een ei gen label-sound en moest men het stellen met talent van het tweede garnituur. Door al het blues-geweld dat Chess in de groeven perste kwam de rock wat in de verdrukking, met uitzondering natuurlijk van Chuck Berry en Bo Diddley. Ro bert Bniel- ook medewerker van deze muziek pagina- stelde voor Negram op het Chess-label een tweetal platen samen, met daar op een overzicht van wat er zo al op rock-respectievelijk op soulgebied is gedaan. De term 'classics' is wat wijds, gekozen. Men denkt dan vooral aan een verzameling top-sterren en dat is nauwelijks het geval. Wat wel waar is: men vindt er "originators" op. Dat wil zeggen de eerste uitvoeringen van een bepaald nummer maar vaak werden die door anderen naar populariteit gespeeld en gezon gen. Zoals I'll be home dat wordt gezongen door The Flamingo's, maar in de hitlijsten kwam dankzij Pat Boone. The Moon- glows kwamen eens met Since rely, maar direct werd dit num mer overgenomen door de Mc- Guire Sisters en dat werd een hit jammer voor de Moon- glows. Chuck Berry en Bo Did dley zijn speciaal op de roek- plaat terechtgekomen om de ver koopcijfers te stimuleren. Op de CShess-plaat ook Bobby Charles met zijn See you later alligator, dat één van de grootste succes sen van Bill Haley werd. Dus: toch wel een leuke plaat, maar vooral door de historische waar de. Op de blues-plaat allemaal re delijke nummers. Met als uit springer Etta James, die in Ne derland veel te weinig waarde ring heeft gekregen. Aardige muziek, van mensen als Jan Bradley, Fontela Bass en Billy Stewart, maar toch een misschien te hoge greep om dat op de markt te brengen als "Soul Clas sics". Maar neem het iemand maar eens kwalijk in te haken op de rage van het Jeugdsenti ment P.T. de Nederlandse Sonja Poot. Wan neer men deze plaat koopt en ik raad dat de ware belcanto-lief hebbers niet af dan zal men ongetwijfeld veel genoegen aan de achterkant beleven waarop aria's uit Bellini's "La sonnam- bula" en "I puritani" en Rossini's "II barbiere di Siviglia". Vooral de met veel glans gezongen aria van Elvira uit de Puritani is 'n verrukkelijk brok belcanto. Grote lyrische kracht gaat er ook uit van Rosina's prachtige cavatine uit de Barbier. De begeleiding door de (Westduitse) Philharmo- nia Hungarica is redelijk goed, de kwaliteit van de plaat zonder meer voortreffelijk. PU.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1973 | | pagina 13